גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

45 מטוסים מקורקעים והמחלוקת בין ההנהלה לטייסי אל על עולה מדרגה. לאן זה יוביל?

שיקום אל על ידרוש הליך שחייב יהיה לכלול התייעלות משמעותית בכל רובדי החברה אם היא רוצה לצאת מחוזקת לכשהשמים יפתחו ● אלו האופציות שעומדות פני חברת התעופה

כל 45 מטוסי אל על מקורקעים מהיום כשהחברה נכנסה להדממה והוציאה לחל״ת עוד 500 עובדים ובכללם 100 טייסים משום סירובם של הטייסים לטענתה, לאייש את טיסות החברה.

מדובר בעיקר בטיסות מטען לצד מספר טיסות נוסעים בודדות. לוח הטיסות בנתב"ג כולל כעת את טיסותיה של ישראייר כנציגה הישראלית היחידה שפעילה בימים אלה, ואת טיסות הנוסעים של החברות הזרות בהן לופטהנזה, סוויס, אייר פראנס, וויז אייר, ריאנאייר, יונייטד, טורקיש ודלתא שטסות לישראל למרות חובת הבידוד לנכנסים ולמרות שההנחיות אינן מתירות לאזרחים זרים להיכנס למדינה.

אל על נמצאת בתקופה מאתגרת וכעת היא נקלעה לצומת דרכים משמעותי. דוחות שהיא פרסמה לאחרונה והמשקפיים הפסד של 140 מיליון דולר לרבעון בצירוף הערת 'עסק חי' לא יאפשרו לאל על לדמם עוד זמן רב. עליה לקבל החלטה באשר למתווה סיוע בהתאם לשני מסלולים שעומדים בפניה כיום: הלוואה של 400 מיליון דולר בערבות מדינה של 82.5% או הלוואה של 250 מיליון דולר ב-75% ערבות מדינה והנפקת 150 מיליון דולר בבורסה כאשר המדינה מתחייבת לרכוש מניות שלא יירכשו על ידי הציבור. מתווה כזה ידלל את אחוז השליטה של הבעלים ועשוי להוביל להלאמה במקרה שהציבור לא יקנה את המניות של החברה.

בכל מתווה, על אל על להציג למשרד האוצר הסכמים עם נציגי העובדים שלה, וכאן האתגר - הטייסים שבראשם עומד כיום קברניט ניר ראובני לא יחתמו על הסכם התייעלות למסלול של הלוואה כשהם דוחפים לקבל את המתווה השני שידלל את מניות משפחות מוזס בורוביץ (כ-38% באמצעות חברת כנפיים), בהם הם לא חוסכים ביקורת על התנהלותם. אל על כבר חתמה על הסכם התייעלות עם הדיילים, סקטור המונה 1,400 עובדים. מספר הטייסים באל על מונה כ-650, כ-10% מכלל עובדי החברה.

אופציה שלישית שפחות רצויה מבחינת החברה, היא לפנות להליך של הקפאת הליכים בבית המשפט שימנה לחברה נאמן שינסה למכור את החברה ולהגיע להסדר עם הנושים.

לאן תוביל את החברה הסיטואציה שבה כל מטוסיה עומדים על הקרקע והיא לא תכניס לקופתה ולו דולר אחד עם ביטול טיסות המטען כעת? אמנם היקף הטיסות המשנעות מטענים ירד בתקופה שבה חודשו טיסות נוסעים והמטען משונע בבטן מטוסים אלה, אולם עדיין מדובר בהכנסות שאפשרו לאל על להחזיק את הראש מעל למים בימים קשים אלה.

הטייסים טוענים שבלתי אפשרי לאייש טיסות בהינתן מצב של לוז לא מסודר ואיוש טיסות על בסיס מכרזים. הם רוצים לפעול לפני הסכם העבודה בין הצדדים שגם קובע הכנסה מוגדלת לטייס ש״מוקפץ״ ברגע האחרון.

מה שבטוח הוא שהרוחות בחברה חייבות להירגע. לא טוב לחברה שנקלעה למערבולת בעקבות משבר הקורונה להתמודד כעת עם מחלוקת חריפה מול עובדיה. האינטרס של הצדדים צריך להיות משותף במטרה לייצב את הספינה המיטלטלת.

שיקום אל על ידרוש הליך שחייב יהיה לכלול התייעלות משמעותית בכל רובדי החברה אם היא רוצה לצאת מחוזקת לכשהשמים יפתחו. תכנית כזו כבר גובשה אולם כדי להוציאה אל הפועל תידרש הסכמת העובדים. האוצר ירצה לראות חברה בריאה מולו לפני שהוא ערב לה עם כספי הציבור.

בעיקר על הצדדים להבין שהמריבה שנישאת על גב הנוסעים והלקוחות המסחריים תיפגע בה מאוד.

כבר כעת חייבת אל על לנוסעים 350 מיליון דולר על טיסות שבוטלו, האמון שהולך ומתערער בין הנוסעים לחברה שמחזיקה בכספם יהיה לה כבומרנג ביום שבו היא תהיה תלויה בהם לחידוש הפעילות. על זה נוסיף את התסכול של הנוסעים הבודדים שטיסותיהם מבוטלות בימים אלה, ומתקבלת תמונת מצב לא מעודדת עבור אל על שתרצה לראות הכנסות עם מתווה פתיחת השמים - לכשהוא יבוא מתישהו.

בינתיים הרוחות סוערות והמחלוקת בין הצדדים הופכת למתקפה ישירה של הטייסים בבעלי החברה: בוועד הטייסים מוסרים כי בפגישה שנערכה עם שרת התחבורה מירי רגב הדגיש בפניה הוועד ״את מה שידוע כבר חודשים ארוכים לכולם. הצלת החברה חייבת להתבסס על הזרמת הון, ולא על העמסת עוד ועוד הלוואות שכבר היום לא ניתן להחזירן. לצערנו ברור לכולם שבעלת השליטה הגברת תמר מוזס בורוביץ אינה מסוגלת להזרים את ההון הנדרש, ולכן יש לאפשר לבעלי הון חדשים להזרים כסף לחברה. הלוואות נוספות משמעותן אך ורק הצלת דדי ותמי בורוביץ, תוך הכנסת החברה למצוקה גדולה יותר.

כפי שכבר שמענו מהמנכ״ל ביום שלישי ההנהלה תכננה להפסיק את הפעילות בשל הירידה ברווחיות של הטסת מטענים ובשל התכווצות הפעילות מתחת למסה הקריטית לטענתו. צר לנו שכדרכם בקודש, ההנהלה, הדירקטוריון ובעלי השליטה מצאו עוד הזדמנות להאשים את העובדים ובראשם הטייסים בכדי לברוח מאחריותם, ולהתגונן מפני טענות הלקוחות המעטים שעוד נשארו. לצערנו, דירקטוריון החברה ממשיך לעסוק בהצלת בעלת השליטה בניגוד גמור לחובתו הציבורית להצלת החברה. הפסקת הטיסות הינה עדות נוספת לחוסר יכולת ההנהלה והבעלים להנהיג את החברה בתקופה קשה זו. בעלת החברה חייבת להפסיק לחשוב על עצמה. להתחיל לחשוב על עתיד החברה, עתיד אלפי עובדיה ולקוחותיה. היא חייבת להתחיל לפרוע את חובותיה לנוסעים שבטחו בנו, בכדי שאירוע קלאב מרקט לא ישוב בשנית".

מחברת אל על נמסר: "בהמשך להודעת וועד הטייסים, החברה התכוונה להפעיל טיסות מטען חיוני בחודש יולי כפי שעשתה זאת גם בחודשים הקודמים. מסוף יוני, טייסי החברה סירבו לאייש את הטיסות וכל פניות החברה לטייסיה לאייש טיסות אלה לא נענו במשך ארבע ימים רצופים ואחרי מאות פניות.

"במקביל וועד אצ"א סירב לפניות החברה להירתם לתוכנית ההתייעלות שהינה תנאי המדינה לסיוע, בכל מתווה שייבחר, על מנת לחלץ את החברה מהמשבר בו מצוי כל ענף התעופה. הניסיון להסיט את הדיון בצורך להבראה לדיון במבנה האחזקות של החברה אינו ראוי.

"לאור חוסר היכולת להפעיל את הטיסות החברה התאימה את מצבת כוח האדם הפעיל בה. אנו לא נגרר לשיח מתלהם ולא מכבד בתקשורת מתוך אחריות ליום בו נגיע להבנות ותמצא הדרך להציל את חברת אל על. מנכ"ל אל על וצוות ההנהלה נחושים להגיע לסיכום על מתווה סיוע מהמדינה, שיאפשר לאל על לשוב בהדרגה לפעילות סדירה ומשמעותית. התנאי לסיוע לה הוא חתימה על הסכם התייעלות עם ההסתדרות והעובדים, לרבות הטייסים".

שני הצדדים מנסים להפעיל לחץ זה על זה: הטייסים שיודעים שבלי שיאיישו טיסות אל על לא תוכל לזוז מהקרקע, הם יודעים שחתימתם נדרשת להלוואה והם יחתמו על המתווה שנראה להם יותר, כלומר מתווה ההלאמה, מתווה שהבעלים לא בעדו.

אל על תמשיך לעמוד על הקרקע בשעה שכמעט כל עובדיה ישבו בבית. הכעס של עובדי הסקטורים האחרים יתחיל לבעבע על הטייסים שעומדים בחזית הקרב. כבר היום לא מעט מעובדי הסקטורים האחרים זועמים על הטייסים שמשתכרים פי כמה מהם ושמובילים לשיטתם את החברה לאבדון. ככל שהזמן יתארך, הלחץ בתוך החברה יגבר. לאל על יש יתרת מזומנים שתאפשר לה להתקיים כמה חודשים גם בלי הכנסות. השאלה תהיה מי ימצמץ ראשון ומי יבין שאלפי משפחות תלויות בגורל החברה שתלוי בכיוון שאליו ימשוך הקרב הזה.

עוד כתבות

יהלומים / צילום: תמר מצפי

מכסי טראמפ מטלטלים את תעשיית היהלומים הישראלית

המכסים האמריקאיים מכבידים על אחד מענפי היצוא המרכזיים של ישראל, בעוד ההסכם לפטור את היהלומים מהמס ממתין ללא חתימה ● בינתיים היבוא והיצוא נחתכים, ובענף חוששים מקריסה

מנכ''ל קבוצת הפניקס, אייל בן סימון, בוועידת ישראל לעסקים 2025 / צילום: כדיה לוי

הפניקס מציגה עדכון חד של התחזיות כלפי מעלה

בתשעת החודשים הראשונים של השנה עלה הרווח הכולל ב-40% ● הרווח הכולל המיוחס לבעלי המניות עלה ברבעון השלישי ב-6% והסתכם ב-803 מיליון שקל ● החברה תחלק דיבידנד בסך של 340 מליון שקל ● היעד ל-2028: תשואה על ההון שתהיה גבוהה מ-25%

צמיד של פנדורה / צילום: שטארסטוק

תגובת שרשרת: שוק התכשיטים בישראל מתקשה להתרחב, וסמוטריץ' לא מסייע

בשנים האחרונות נדרש שוק התכשיטים להמציא את עצמו מחדש, בעיקר לאור העדפות דור ה־Z שהפך לכוח קנייה משמעותי ● עד כמה תשפיע החלטת שר האוצר להעלות את הפטור ממע"מ על יבוא מחו"ל, ומה נדרש מהשחקניות בענף

מוסך דן ברמת החייל / צילום: איל יצהר

הפרויקט השאפתני של דן בצפון ת"א מסתבך בגלל מחלוקת על 20 דירות

עיריית ת"א דרשה לקבל 20 דירות בפרויקט המיועד לקום במקום חניון האוטובוסים ברמת החייל, אך ועדת הערר המחוזית התנגדה ● בעירייה יגישו עתירה: "מדובר בשטחים השייכים לציבור"

צילום: שיווק מחסני השוק

אחרי ויקטורי ואושר עד: האייפונים מגיעים גם למחסני השוק

קמעונאית המזון מתחילה למכור בסניף אילת מכשירי אייפון 17 במחיר מוזל ● קניון עזריאלי אילון משיק לקראת הבלאק פריידי מתחם פופ-אפ בהובלת השף מושיק רוט ● גוגל ערכה אירוע באקספו תל אביב, בהשתתפות ראש העיר ● ומי המנכ"ל החדש של גינדי גלובל? ● אירועים ומינויים

שבע המופלאות / צילומים: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בוול סטריט מתחילים להספיד את עידן "שבע המופלאות" ולסמן מנצחות במרוץ ה-AI

כשברקע החששות מפני התפתחות בועה בוול סטריט והסקפטיות סביב הוצאות ההון העצומות בתחום ה-AI, האופוריה הכללית מתחלפת בסלקטיביות הולכת וגוברת לגבי המניות בפורטפוליו של המשקיעים ● בבנק סיטי מאמינים כי "ימי 'שבע המופלאות' הם בעיקר מאחורינו", ומצביעים על שלוש המניות שלדעתם יובילו את השוק

עופר ינאי, בעלי נופר אנרג'י / צילום: נועם גלאי

עופר ינאי מבצר שליטה בנופר באמצעות לאומי פרטנרס

ינאי יעביר את מניותיו בנופר לחברה משותפת, שלתוכה תזרים לאומי פרטנרס כחצי מיליארד שקל בהון וחוב לטובת רכישת מניות נוספות ● בחודש האחרון מניית החברה סובלת ממומנטום שלילי ואיבדה כ-11%

אמבולנסים בזירת התאונה / צילום: מד''א

שני פועלי בניין נהרגו בנפילה באתר בנייה ברמת השרון

שני הפועלים, אזרחי סין, נהרגו הבוקר בנפילה מגובה באתר בנייה של בניין מגורים ברמת השרון ● 40 פועלים נהרגו מתחילת השנה באתרי בנייה

שי באב''ד, מנכ''ל קבוצת שטראוס / צילום: אבי רוקח

שטראוס מציגה זינוק ברווח, תעניק למנכ"ל הטבה של 12 מיליון שקל

חברת המזון מציגה עלייה במכירות וקפיצה ברווח הרבעוני, בעיקר עקב עדכון מחירי המכירה בחו"ל ● האופציות למנכ"ל שי באב"ד יעמידו את התגמול השנתי שלו על 9.3 מיליון שקל

משרדי אלי לילי באינדיאנפוליס / צילום: Shutterstock

"שוק משעמם שהחל לבעוט": האם חברות הפארמה הן ענקיות הטכנולוגיה הבאות?

אלי לילי עשתה היסטוריה בתעשיית הפארמה כשנכנסה בסוף השבוע האחרון למועדון הטריליון, רכובה על הצלחתן המסחררת של התרופות נגד השמנה ● מה זה אומר על שוק הפארמה והאם מהפכת ה־AI תפתח את המועדון לחברות תרופות נוספות?

רחפן של איירובוטיקס שאותה רכשה אונדס / צילום: יוני בן חיים

אחרי שרכשה 9 חברות ביטחוניות ישראליות: זה היעד הבא של אונדס

אונדס מבוסטון מתמקדת בשנים האחרונות ברכישות חברות ביטחוניות ● אחרי שהשלימה רכישת חברה ישראלית תשיעית, לגלובס נודע כי היא במו"מ עם סטארט־אפ חדש של יוצאי 81

אילוסטרציה: Shutterstock

הדירה נרשמה על שם האישה, אך הבעל טען שמחצית ממנה שלו: כך הכריע בית המשפט

דירת המגורים נרכשה באמצעות כספים שהאישה קיבלה בירושה ומשאבים משותפים שצברו שניהם, אולם נרשמה על שם האישה בלבד

דוד אזולאי / צילום: קבוצת דוד אזולאי

חברת נדל"ן נוספת מגיעה לבורסה: אמיד יזמות ונדל"ן של דוד אזולאי מנפיקה אג"ח לראשונה

היקף ההנפקה עומד על 85 מיליון שקלים, והריבית השנתית תהיה 7.5% לכל היותר ● בעל השליטה, דוד אזולאי, יזכה לדמי ניהול חודשיים של 80 אלף שקל – שיעלו ל־95 אלף שקל בחודש מיולי הקרוב

סופר ספיר ו-A2Z חתמו על עסקת עגלות חכמות בהיקף 30 מיליון דולר

בעסקה ששווה 30 מיליון דולר, חברת A2Z חתמה על הסכם לאספקת 3,000 עגלות חכמות לרשת סופר ספיר ● "זה יאפשר לנו להגדיל ב–10% את סל הקנייה", אמר אורן ספיר, מנכ"ל הרשת

סונדאר פיצ'אי מנכ''ל גוגל / צילום: ap, stf

מכוונת לבטן הרכה של אנבידיה: גוגל בדרך לשווי שוק של 4 טריליון דולר

גוגל מטלטלת את שוק השבבים בעקבות דיווחים בעולם כי היא במו"מ למכירת שבבים למטא ● המהלך, שצפוי לאתגר את דומיננטיות אנבידיה בתחום שבבי ה־AI, הפיל את מניית ענקית השבבים ● רק בחודש שעבר התייצבה גוגל כחברה השלישית בגודלה בעולם במונחי שווי שוק, ורשמה השקה מוצלחת של מודל ה־AI ג'מיני

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: מירי שמעונוביץ

סמטוריץ' מכפיל את הפטור ממע"מ על רכישות באינטרנט - יעלה ל-150 דולר

משרד האוצר פרסם צו להערות הציבור שיכפיל את הפטור ממע"מ על רכישת מוצרים מהאינטרנט מחוץ לארץ ● לגלובס נודע כי המהלך כבר מעורר התנגדות בכנסת

עמית גל, הממונה על שוק ההון, בכנס ההשקעות של גלובס / צילום: שלומי יוסף

האולטימטום שהוצב לחברות הביטוח: הורידו את הפרמיות לביטוחי הרכב

שנה וחודשיים עברו מאז שהממונה על שוק ההון החל בבדיקה האם קיימת הלימה את בין הפרמיות על ביטוחי הרכב לבין פרמיית הסיכון ● כעת מסתבר שהממונה מצא שזו לא קיימת, והערב הוא מבקש מחברות הביטוח להוזיל את הפרמיות

צביקה שווימר, מנכ''ל אלטקטרה צריכה / צילום: איל יצהר

קרפור מציגה שיפור ברווח, עיתוי החגים פגע בהכנסות הרשת

רשת הקמעונאות, שבשליטת אלקטרה צריכה, סבלה במהלך הרבעון השלישי מירידה של 6% במכירות בחנויות זהות, אך הצליחה לשפר את הרווח התפעולי ובשורה התחתונה רשמה רווח נקי של 5 מיליון שקל

פאנליים סולריים על שטחים חקלאיים / צילום: תמר מצפי

במקום שדות סולאריים: הפיצוי החדש של המדינה ליישובי העוטף

רמ"י נאלצת לשנות כיוון לאחר שהוועדה לשמירה על שטחים פתוחים בלמה את הצעת הפיצוי לישובי עוטף עזה ● במקום הקצאה למכסות פאנלים סולאריים, הישובים יוכלו להקים שדות אגרו-וולטאיים שמשלבים חקלאות ואגירה סולארית ● שדות אגרו-וולטאיים נחשבים לרווחיים פחות ובתנועה הקיבוצית מוחים נגד ההחלטה

מנסור יבאש, ראש עיריית אנקרה (מימין), עם הנשיא ארדואן / צילום: Reuters, Anadolu

אחרי שדרש כ־2,000 שנות מאסר ליריבו, ארדואן מסמן את האיום הבא

נשיא טורקיה ממשיך בהכנה לבחירות, שכוללת סילוקם של איומים פוליטיים ● כעת אישר משרד הפנים הטורקי חקירה נגד מנסור יבאש, ראש עיר הבירה ומגדולי יריביו הפוליטיים של הנשיא