גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

45 מטוסים מקורקעים והמחלוקת בין ההנהלה לטייסי אל על עולה מדרגה. לאן זה יוביל?

שיקום אל על ידרוש הליך שחייב יהיה לכלול התייעלות משמעותית בכל רובדי החברה אם היא רוצה לצאת מחוזקת לכשהשמים יפתחו ● אלו האופציות שעומדות פני חברת התעופה

כל 45 מטוסי אל על מקורקעים מהיום כשהחברה נכנסה להדממה והוציאה לחל״ת עוד 500 עובדים ובכללם 100 טייסים משום סירובם של הטייסים לטענתה, לאייש את טיסות החברה.

מדובר בעיקר בטיסות מטען לצד מספר טיסות נוסעים בודדות. לוח הטיסות בנתב"ג כולל כעת את טיסותיה של ישראייר כנציגה הישראלית היחידה שפעילה בימים אלה, ואת טיסות הנוסעים של החברות הזרות בהן לופטהנזה, סוויס, אייר פראנס, וויז אייר, ריאנאייר, יונייטד, טורקיש ודלתא שטסות לישראל למרות חובת הבידוד לנכנסים ולמרות שההנחיות אינן מתירות לאזרחים זרים להיכנס למדינה.

אל על נמצאת בתקופה מאתגרת וכעת היא נקלעה לצומת דרכים משמעותי. דוחות שהיא פרסמה לאחרונה והמשקפיים הפסד של 140 מיליון דולר לרבעון בצירוף הערת 'עסק חי' לא יאפשרו לאל על לדמם עוד זמן רב. עליה לקבל החלטה באשר למתווה סיוע בהתאם לשני מסלולים שעומדים בפניה כיום: הלוואה של 400 מיליון דולר בערבות מדינה של 82.5% או הלוואה של 250 מיליון דולר ב-75% ערבות מדינה והנפקת 150 מיליון דולר בבורסה כאשר המדינה מתחייבת לרכוש מניות שלא יירכשו על ידי הציבור. מתווה כזה ידלל את אחוז השליטה של הבעלים ועשוי להוביל להלאמה במקרה שהציבור לא יקנה את המניות של החברה.

בכל מתווה, על אל על להציג למשרד האוצר הסכמים עם נציגי העובדים שלה, וכאן האתגר - הטייסים שבראשם עומד כיום קברניט ניר ראובני לא יחתמו על הסכם התייעלות למסלול של הלוואה כשהם דוחפים לקבל את המתווה השני שידלל את מניות משפחות מוזס בורוביץ (כ-38% באמצעות חברת כנפיים), בהם הם לא חוסכים ביקורת על התנהלותם. אל על כבר חתמה על הסכם התייעלות עם הדיילים, סקטור המונה 1,400 עובדים. מספר הטייסים באל על מונה כ-650, כ-10% מכלל עובדי החברה.

אופציה שלישית שפחות רצויה מבחינת החברה, היא לפנות להליך של הקפאת הליכים בבית המשפט שימנה לחברה נאמן שינסה למכור את החברה ולהגיע להסדר עם הנושים.

לאן תוביל את החברה הסיטואציה שבה כל מטוסיה עומדים על הקרקע והיא לא תכניס לקופתה ולו דולר אחד עם ביטול טיסות המטען כעת? אמנם היקף הטיסות המשנעות מטענים ירד בתקופה שבה חודשו טיסות נוסעים והמטען משונע בבטן מטוסים אלה, אולם עדיין מדובר בהכנסות שאפשרו לאל על להחזיק את הראש מעל למים בימים קשים אלה.

הטייסים טוענים שבלתי אפשרי לאייש טיסות בהינתן מצב של לוז לא מסודר ואיוש טיסות על בסיס מכרזים. הם רוצים לפעול לפני הסכם העבודה בין הצדדים שגם קובע הכנסה מוגדלת לטייס ש״מוקפץ״ ברגע האחרון.

מה שבטוח הוא שהרוחות בחברה חייבות להירגע. לא טוב לחברה שנקלעה למערבולת בעקבות משבר הקורונה להתמודד כעת עם מחלוקת חריפה מול עובדיה. האינטרס של הצדדים צריך להיות משותף במטרה לייצב את הספינה המיטלטלת.

שיקום אל על ידרוש הליך שחייב יהיה לכלול התייעלות משמעותית בכל רובדי החברה אם היא רוצה לצאת מחוזקת לכשהשמים יפתחו. תכנית כזו כבר גובשה אולם כדי להוציאה אל הפועל תידרש הסכמת העובדים. האוצר ירצה לראות חברה בריאה מולו לפני שהוא ערב לה עם כספי הציבור.

בעיקר על הצדדים להבין שהמריבה שנישאת על גב הנוסעים והלקוחות המסחריים תיפגע בה מאוד.

כבר כעת חייבת אל על לנוסעים 350 מיליון דולר על טיסות שבוטלו, האמון שהולך ומתערער בין הנוסעים לחברה שמחזיקה בכספם יהיה לה כבומרנג ביום שבו היא תהיה תלויה בהם לחידוש הפעילות. על זה נוסיף את התסכול של הנוסעים הבודדים שטיסותיהם מבוטלות בימים אלה, ומתקבלת תמונת מצב לא מעודדת עבור אל על שתרצה לראות הכנסות עם מתווה פתיחת השמים - לכשהוא יבוא מתישהו.

בינתיים הרוחות סוערות והמחלוקת בין הצדדים הופכת למתקפה ישירה של הטייסים בבעלי החברה: בוועד הטייסים מוסרים כי בפגישה שנערכה עם שרת התחבורה מירי רגב הדגיש בפניה הוועד ״את מה שידוע כבר חודשים ארוכים לכולם. הצלת החברה חייבת להתבסס על הזרמת הון, ולא על העמסת עוד ועוד הלוואות שכבר היום לא ניתן להחזירן. לצערנו ברור לכולם שבעלת השליטה הגברת תמר מוזס בורוביץ אינה מסוגלת להזרים את ההון הנדרש, ולכן יש לאפשר לבעלי הון חדשים להזרים כסף לחברה. הלוואות נוספות משמעותן אך ורק הצלת דדי ותמי בורוביץ, תוך הכנסת החברה למצוקה גדולה יותר.

כפי שכבר שמענו מהמנכ״ל ביום שלישי ההנהלה תכננה להפסיק את הפעילות בשל הירידה ברווחיות של הטסת מטענים ובשל התכווצות הפעילות מתחת למסה הקריטית לטענתו. צר לנו שכדרכם בקודש, ההנהלה, הדירקטוריון ובעלי השליטה מצאו עוד הזדמנות להאשים את העובדים ובראשם הטייסים בכדי לברוח מאחריותם, ולהתגונן מפני טענות הלקוחות המעטים שעוד נשארו. לצערנו, דירקטוריון החברה ממשיך לעסוק בהצלת בעלת השליטה בניגוד גמור לחובתו הציבורית להצלת החברה. הפסקת הטיסות הינה עדות נוספת לחוסר יכולת ההנהלה והבעלים להנהיג את החברה בתקופה קשה זו. בעלת החברה חייבת להפסיק לחשוב על עצמה. להתחיל לחשוב על עתיד החברה, עתיד אלפי עובדיה ולקוחותיה. היא חייבת להתחיל לפרוע את חובותיה לנוסעים שבטחו בנו, בכדי שאירוע קלאב מרקט לא ישוב בשנית".

מחברת אל על נמסר: "בהמשך להודעת וועד הטייסים, החברה התכוונה להפעיל טיסות מטען חיוני בחודש יולי כפי שעשתה זאת גם בחודשים הקודמים. מסוף יוני, טייסי החברה סירבו לאייש את הטיסות וכל פניות החברה לטייסיה לאייש טיסות אלה לא נענו במשך ארבע ימים רצופים ואחרי מאות פניות.

"במקביל וועד אצ"א סירב לפניות החברה להירתם לתוכנית ההתייעלות שהינה תנאי המדינה לסיוע, בכל מתווה שייבחר, על מנת לחלץ את החברה מהמשבר בו מצוי כל ענף התעופה. הניסיון להסיט את הדיון בצורך להבראה לדיון במבנה האחזקות של החברה אינו ראוי.

"לאור חוסר היכולת להפעיל את הטיסות החברה התאימה את מצבת כוח האדם הפעיל בה. אנו לא נגרר לשיח מתלהם ולא מכבד בתקשורת מתוך אחריות ליום בו נגיע להבנות ותמצא הדרך להציל את חברת אל על. מנכ"ל אל על וצוות ההנהלה נחושים להגיע לסיכום על מתווה סיוע מהמדינה, שיאפשר לאל על לשוב בהדרגה לפעילות סדירה ומשמעותית. התנאי לסיוע לה הוא חתימה על הסכם התייעלות עם ההסתדרות והעובדים, לרבות הטייסים".

שני הצדדים מנסים להפעיל לחץ זה על זה: הטייסים שיודעים שבלי שיאיישו טיסות אל על לא תוכל לזוז מהקרקע, הם יודעים שחתימתם נדרשת להלוואה והם יחתמו על המתווה שנראה להם יותר, כלומר מתווה ההלאמה, מתווה שהבעלים לא בעדו.

אל על תמשיך לעמוד על הקרקע בשעה שכמעט כל עובדיה ישבו בבית. הכעס של עובדי הסקטורים האחרים יתחיל לבעבע על הטייסים שעומדים בחזית הקרב. כבר היום לא מעט מעובדי הסקטורים האחרים זועמים על הטייסים שמשתכרים פי כמה מהם ושמובילים לשיטתם את החברה לאבדון. ככל שהזמן יתארך, הלחץ בתוך החברה יגבר. לאל על יש יתרת מזומנים שתאפשר לה להתקיים כמה חודשים גם בלי הכנסות. השאלה תהיה מי ימצמץ ראשון ומי יבין שאלפי משפחות תלויות בגורל החברה שתלוי בכיוון שאליו ימשוך הקרב הזה.

עוד כתבות

יאיר לפיד, יש עתיד / צילום: כדיה לוי

האם עסקת שליט בוצעה זמן לא רב לפני הבחירות לכנסת?

יש קשר בין עסקת גלעד שליט מ־2011 לבחירות שהתקיימו ב־2013? אנחנו לא מצאנו כזה ● המשרוקית של גלובס

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

שאול גולדשטיין מנכ''ל חברת נגה - ניהול מערכת החשמל / צילום: ענבל מרמרי

הקץ להפסקות חשמל? זה הפתרון של המדינה

חברת נגה העבירה את תוכניתה לאגירת כ-2,500 מגה־וואט במתקנים ברחבי הארץ ● המהלך מאפשר לשמור הספק שלא נצרך ולהזרימו בעת הצורך

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; הניקיי צלל בכ-1.5%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

הדולר היה השנה מקלט בטוח ופתאום איבד גובה / אילוסטרציה: Shutterstock, Africa Studio

שני המטבעות האלו נחשבים למקלט בטוח, אז למה אחד צונח והשני ממריא?

הין היפני בשפל של 34 שנים והדולר מתחזק מול כל המטבעות ● קובי לוי ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי: "הין במגמת פיחות חדה, במקביל להחלטת הבנק המרכזי להעלות את הריבית לטריטוריה חיובית, הדולר התחזק על רקע נתוני מאקרו טובים"

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

הטכנולוגיה החדשנית של צה"ל בעזה והציבור האמריקאי מתרחק מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

אילן ששון, מנכ''ל ובעלי רום כנרת / צילום: אלון רון

נאמני חברת הנדל"ן שקרסה חושפים: החוב מגיע ליותר ממיליארד שקל

עורכי הדין שמייצגים את נושי חברת הנדל"ן רום כנרת ביקשו מבית המשפט לדחות את הצעת הרכישה שהוגשה, בטענה כי היא "חסרת ערך" מול ההיקף העצום של תביעות החוב, שעומד על פי 5 מההערכות הקודמות ● "ההצעה תוריד לטמיון את המאמצים להצלת הפרויקטים ותזיק פי כמה וכמה למעורבים"

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד - אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות אגד: הרווח הנקי של קיסטון זינק ב-300%

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, והרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר ● מדור חדש

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה ירוקה בתל אביב; נובה מטפסת בכ-3%

מדד ת"א 35 קופץ ב-1% ות"א 90 עולה ב-0.5% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"