גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בצל הקורונה והקיטוב הפוליטי והחברתי, אמריקה מציינת יום עצמאות לא שמח

רפובליקאים ודמוקרטים חלוקים בשאלה אם ארה״ב היא ״הארץ הנפלאה ביותר בעולם״ ● הם חלוקים בכל שאלה, טריוויאלית או מעמיקה ● אפילו חבישת מסכות הפכה לשאלה מפלגתית - הסירוב לחייב מסכות גובה עכשיו מחיר כבד ממדינות רפובליקאיות ● הנשיא מוסיף לערוך עצרות בלי מסכות ובלי מרחק בטחון

טראמפ בהר ראשמור בחגיגות יום עצמאות של ארה"ב בשבת / צילום: Tom Brenner, רויטרס
טראמפ בהר ראשמור בחגיגות יום עצמאות של ארה"ב בשבת / צילום: Tom Brenner, רויטרס

קשה להיזכר מתי ציינה אמריקה את הארבעה ביולי בנסיבות כה קודרות, אגב קרע כה עמוק.

אתמול היה יום העצמאות ה־244 של הרפובליקה הדמוקרטית הגדולה ביותר, מאריכת הימים ביותר והמצליחה ביותר עלי אדמות. היא התקשתה למצוא מלה טובה להגיד על עצמה.

בצל הקורונה, כאשר סטטיסטיקה מזעזעת בוקעת מן המדינות המאוכלסות ביותר של ארה"ב (קליפורניה, טקסס, פלורידה, על פי סדר גודלן); בצל הרגשות המעורבים, שמעוררת תנועת המחאה עצומת הממדים נגד הגזענות; בצל משבר כלכלי, שאיש אינו מצפה לסיומו הקרוב; ובסימן קיטוב פוליטי עתיר סימני קריאה אמריקה התקשתה להתמלא אתמול ברגשות חגיגיים.

בשכונת מגוריי בוושינגטון, מעטים היו הבתים שטרחו להניף דגלים. וושינגטון לעולם אינה מייצגת חתך נאמן של דמוגרפיה אמריקאית. וושינגטונאים לא "עונדים" את הפטריוטיות שלהם על דש מקטורנם כפי שעושים אמריקאים מערים קטנות ומן הפרובינציות. אבל נדמה לי שמיעוט דגלים כזה הוא חסר תקדים.

האם אמריקאים פחות פטריוטים ממה שהיו? זו תהיה מסקנה קצת נמהרת, אבל אולי לא מופרכת מעיקרה. עד כמה שיכולתי למדוד, שיעורי הביקורת העצמית בתקשורת היו גדולים במידה ניכרת משיעורי שביעות הרצון.

דו־מפלגתיות? הייתה ואיננה

סקר דעת קהל של העיתון "יו־אס טודיי" אמנם מצא, ש־60% מן האמריקאים חושבים את ארה"ב ל"ארץ הנפלאה (greatest) ביותר בעולם", או ל"אחת הנפלאות ביותר". אבל הסקר גם מראה, ש־60% מתומכי ג׳ו ביידן חושבים את ארה"ב ל"ממוצעת", או שהם אומרים עליה, כי היא "נקלעה לעמדת פיגור אחרי ארצות מרכזיות אחרות בעולם".

האמון בגדולתה של אמריקה, שהיה לפנים נחלת הכלל, הוא עכשיו עניין מפלגתי. וזה נכון כמעט בכל נושא העומד על סדר היום. אמריקה התפארה לפנים שיש לה בסיס פוליטי רחב, החורג מן המפלגות האינדיבידואליות. אמריקאים קוראים לזה "דו־מפלגתיות". לא עוד.

דוגמא מוטרפת לאופן שבו הקיטוב המפלגתי משבש את השכל הישר היא עניין מסכות הקורונה. דרך חתחתים הובילה את אמריקה אל הכרזתו של הנשיא טראמפ בסוף השבוע שעבר בזכות המסכות, או אל החלטת מושל טקסס לחייב את רוב תושבי מדינתו לכסות את פניהם ברשות הרבים.

טראמפ אמנם חזר לפני שלושה חודשים כמי שכפאו שד על המלצת שירותי הרפואה של ממשלו לחבוש מסכות. אבל הוא חזר שלוש פעמים על המלה "וולונטרי", כדי לתאר את אקט החבישה, והזדרז להטעים שהוא לא יחבוש.

והוא אמנם לא חבש. ובסירובו לחבוש הוא העניק השראה למיליונים, שהפכו את סירובם לאקט של הגנה על זכויותיהם החוקתיות.

ניו יורק ופלורידה: מראות הפוכות

ראשי ערים ומחוזות במדינות כמו טקסס ופלורידה הפצירו במושלים לאכוף את המלצת המסכות. המושלים סירבו בתוקף. הם גם הקדימו לחזור ולפתוח את מדינותיהם. בשעה שניו יורק, ניו ג׳רזי, מישיגן ואילינוי בצפון נשארו סגורות ומסוגרות, מדינות הדרום הכריזו ניצחון על הנגיף, או לפחות משכו בכתפיהן.

ב־15 באפריל, ניו יורק רשמה את מספר ההידבקויות היומי הגדול ביותר של המשבר, 11,661. ב־4 ביולי, מספר ההידבקויות היומי בניו יורק ירד ל־863.

ב־15 באפריל, פלורידה רשמה 891 הידבקויות. ב־4 ביולי היא רשמה 11,458. לשון אחר, השתיים נעשו מראות הפוכות זו של זו.

מושל פלורידה, רון דסאנטיס, נעשה סרבן המסכות הבולט ביותר באמריקה, ולא במקרה גם המושל החביב ביותר על דונלד טראמפ. למרבה העניין, אפילו עכשיו, כאשר מדינתו רושמת שיאים יומיים חדשים, דסאנטיס מסרב לעצור, להיזהר או לשקול מחדש. פלורידה פתוחה לעסקים, והוא לא יסגור אותה.

מה שלא כן טקסס. שם, המושל הרפובליקאי גרג אבוט (Abbot) חייב בסוף השבוע שעבר חבישת מסיכות בכל מחוז של טקסס, שבו יש יותר מ־20 מקרים מדווחים של הידבקויות. אבוט הלך בעקבות ניו יורק וניו ג׳רזי של תחילת משבר הקורונה, והורה על השעיית כל הניתוחים ה"לא־הכרחיים" בבתי החולים של שלושת המחוזות המאוכלסים ביותר במדינה. הסיבה: תפוסתם כמעט התמלאה.

 33 אלף היו יכולים להינצל

ההתנגדות למסכות לבשה ממדים של מלחמת אזרחים על אש קטנה, כאשר מתנגדי־מסכות ערכו עצרות ותהלוכות בערי בירה של שורת מדינות בארה"ב. בלנסינג בירת מישיגן הם ניסו לפרוץ אל משרדי המושלת הדמוקרטית, שהם השוו לאדולף היטלר, כולל ציור של שפם היטלרי על דיוקנה.

המכון למדדים רפואיים באוניברסיטת סיאטל (IHME) העריך בסוף החודש שעבר, כי אילו 95% מן האמריקאים היו חובשים מסכות, חייהם של 33 אלף בני אדם היו ניצלים בין סוף יוני לסוף ספטמבר.

עכשיו כמעט כל הרפובליקאים מעלים לפחות מס שפתיים למסכות. הנשיא טראמפ, המקפיד שלא להיראות במסכה אמר בשבוע שעבר, כי לא זו בלבד שהוא תומך במסכות אלא שהוא עצמו משתמש בהן. אילו אמר את זה שלושה חודשים קודם, ואילו מושלי מדינות היו הולכים בעקבותיו, אין זה מן הנמנע שקציר הקורונה היה נמוך מ־132 אלף המתים.

לפי אתר הרשת של המכון למדדים רפואיים, תהום של מסכות רובצת בין מדינות שונות של ארה"ב. בשעה שבמסצ׳וסטס, בצפון החוף המזרחי 62% חובשים מסכות, הנה בטנסי שבדרום רק 15% חובשים. אמנם למסצ׳וסטס יש כיום מושל רפובליקאי, אבל היא מדינה דמוקרטית מובהקת. טנסי היא מדינה רפובליקאית מובהקת. הקשר אינו מקרי בהחלט.

מנהיג סיעת הרוב הרפובליקאית בסנאט, מיץ׳ מקונל, הכריז בסוף החודש שעבר, כי "אין אות קין" ("סטיגמה") בחבישת מסיכה. זו הכרזה שהייתה צריכה להישמע, אם בכלל, לפני ארבעה חודשים. ברוב הגדול של ארצות העולם, איש לא היה מייחס "אות קין" לכיסוי פנים לצורך מניעת הידבקות. אבל בארה"ב, הקפדה על היגיינה רפואית נעשתה משום מה נחלת השמאל, והתנגדות לה נעשתה ביטוי של גבריות ושל פטריוטיות בימין.

הנשיא מובס בקרב הפוליטי

מהלך העניינים הזה מסביר את מצבו של הנשיא טראמפ בסקרים. הוא מפגר כמעט בכולם, בהפרשים ניכרים. מיותר להגיד שאפילו הפרשים ניכרים יכולים להיסגר ולהתהפך על ראשם. אבל את הרפובליקאים מדאיגות הסיבות להפרשים האלה.

הסקר האחרון, מיום שישי שעבר, של העיתון יו־אס טודיי, מציג למרואייניו את השאלה מי מן השניים, טראמפ או ביידן, ייטיב לטפל במשבר הקורונה. כאן ההפרש מהמם. 57% אומרים ביידן, 33% אומרים טראמפ.

משתתפי הסקר נשאלים על רצונו של טראמפ לערוך ועידה רבת־משתתפים של מפלגתו בחודש אוגוסט, בלי שים לב למשבר הקורונה ומבלי להתחייב למסכות או לשמירת מרחק. 54% אומרים כי הכוונה הזו היא "פוחזת ומסוכנת".

ביום שישי בערב, טראמפ ואשתו מלאניה, טסו להר ראשמור, בצפון המערב התיכון של ארה"ב. על צלע ההר חקוקים דיוקנאות ענקיים של ארבעה נשיאים אמריקאיים. שניים מהם נמצאים בימים האלה על הכוונת של מנתצי הפסלים. הופעת טראמפ נועדה להטעים את הניגוד בינו ל"פשיסטים השמאליים הקיצוניים" (כך הוא קרא להם בנאום) הזוממים "למחוק את ההיסטוריה" האמריקאית.

נאומו היה מלאכת מחשבת של קיטוב ושל פילוג. נראה בעליל שהנשיא הגיע למסקנה, כי אין כל טעם אפילו להעמיד פנים שהוא שוחר אחדות לאומית. מן הנאום נעדרה הקורונה כמעט לחלוטין.

נדבקים, נדבקים

מן המעמד בהר ראשמור נעדרה גם הזהירות. מעטים מן הנוכחים חבשו מסכות, ומרחק ביטחון לא נשמר. כיוצא בזה, סימני הזהירות נעדרו ממסיבת ארבעה ביולי, שהנשיא ערך על מדשאת הבית הלבן.

זמן קצר לפני הנאום נודע שחברתו של דונלד טראמפ ג׳וניור, בנו הבכור של הנשיא, נדבקה בנגיף הקוביד, אם כי לא פיתחה תסמינים. קימברלי גילפויל, לשעבר מגישת חדשות ברשת פוקס, ממלאת תפקיד מרכזי במטה הבחירות של הנשיא. ג׳וניור לא נדבק, אבל השניים מיהרו לחזור הביתה, במכונית במקום במטוס, ונכנסו לבידוד.

לפני שבועיים, גילפויל נכחה בעצרת הבחירות של הנשיא בטולסה, שבמדינת אוקלהומה. בעקבות העצרת התגלה הנגיף בדמם של שניים משומרי הראש של הנשיא. בעקבות זאת נצטוו עשרות סוכנים של השירות החשאי האמריקאי להיכנס לבידוד. בסוף השבוע שעבר אושפז מחמת קוביד משתתף אחר בעצרת, אחד מתומכיו הבולטים של הנשיא, הרמן קיין. קיין, איש עסקים שחור, ניסה לפני שמונה שנים את כוחו בהתמודדות על מועמדות המפלגה הרפובליקאית לנשיא.

אף כי הנשיא משתמט מחברתו של נגיף הקורונה, נראה שהנגיף גמר אומר להציק לו בכל דרך שהיא, רפואית ופוליטית. כן, אפשר להבריא מן הנגיף הזה, אבל אנחנו יודעים שגם המחלימים עלולים לצאת בשן ועין.

_________________

רשימות קודמות ב yoavkarny.com וציוצים (באנגלית) ב twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית