גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השלטים הקטנים שמסתירים תוכנית ענק: חודש נותר להתנגדויות לקו המטרו M3

בלי שקיפות, בלי יידוע מסודר של הציבור: 4 באוגוסט הוא התאריך האחרון להגיש התנגדות לשניים מהקווים בתוכנית הרכבת התת-קרקעית של גוש דן ● בנת"ע פרסמו את התוכניות לפי החוק, אולם ספק אם התושבים שחלפו ליד השלטים התקניים הבינו מה סדר הגודל של הפרויקט

מנהרה של הקו האדום בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס
מנהרה של הקו האדום בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

קשה להאמין שמישהו טרח לקרוא את הכיתוב בשלטים שנתלו בתחילת חודש יוני על תמרור בצומת הרחובות לוי אשכול ושלמה המלך במרכז העיר קריית אונו ובישרו על הפקדתה של תוכנית תת"ל 103, היא התוכנית של קו המטרו. בקריית אונו מתוכנן לעבור קו M3, שמתחיל בבת ים ומסתיים בתל אביב, ועובד בדרך באזור, אור יהודה, פתח תקווה ועוד.

התוכנית לקו M3 הופקדה ב-5.6.20, וקשה להפריז בחשיבותה. היא נמצאת בסמכות הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל), ומשרטטת את ההתוויה של קו המטרו, של המבנים והמתקנים המהווים חלק ממנו, ושל המתקנים הנחוצים להקמתו, להפעלתו ולתחזוקתו.

אורך הקו הוא 38 קילומטרים והוא חוצה לא פחות מ-13 רשויות, כך לפי מצגת שהוצגה ב-27.2.20 בפני הוות"ל ונמצאת באתר האינטרנט של מינהל התכנון. הקו יהיה בנוי משתי מנהרות בקוטר פנימי של 6.5 מטרים שנחפרות בעומק של 25-40 מטרים מתחת לפני הקרקע. כריית המנהרה תיעשה במקטעים של שלושה-חמישה קילומטרים ובקצב התקדמות של עשרה מטרים ביום. במילים אחרות, מדובר ב-3,800 ימי עבודה, כלומר בלפחות 10.5 שנות עבודה.

מתחת ומעל האדמה - מפת התחבורה העתידית במרכז ישראל

שבוע אחר כך, ב-12.6.2020, הופקדה גם תוכנית תת"ל 101/א, התוכנית לחלק הדרומי של קו המטרו M1 - מחולון דרך ראשון לציון, נס ציונה ורחובות ועד בית החולים קפלן.

המשמעות של הפקדת שתי התוכניות עבור הציבור הרחב, עבור בעלי הנכסים שנמצאים לאורכו ועבור משקיעים היא אדירה. כבר ראינו בבניית הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן את הנזק העצום שנגרם לעסקים בתוואי בתקופת העבודות הממושכת.

למרות זאת, מלבד פרסום בעיתונים ותליית השלטים הסטנדרטיים, שהאדם הסביר אינו יכול להבין מהם דבר, לא נערך שום יידוע של הציבור. אם לשפוט לפי המתחולל בקבוצות הפייסבוק העירוניות, רבים סבורים שמדובר בכלל בפרויקט הרכבת הקלה.

הודעה רשמית על תוכנית קו M3. האדם הסביר אינו יכול להבין דבר מהשלטים  / צילום: הלית ינאי־לויזון

אף שמדובר במטרו, העובר בתת-הקרקע, הצפי הוא לשינויים אדירים גם בתחומי הערים. כך למשל ייהרסו מבנים ברחוב המרכבה, באזור התעשייה של חולון ומבני תעשייה ברחוב יצחק גולדברג בפתח תקווה. במתחמי הקצה (הדיפו), ששטחם הוא בערך 300 דונם, "יגורו" כ-80 קרונות.

עניין אחר, ולא פחות משמעותי, הוא אתרי ההתארגנות, המקומות שבהם ימוקמו פירי השילוח של מכונת הכרייה. המתחמים אלה ישנו את פני הנוף המוכר לשנים רבות, וההקמה צפויה לגרום למטרדים מרובים.

"אם אתה לא מרוצה, אתה צריך ללכת לבג"ץ"

"בכל מה שנוגע למטרו, לא רק שאין שיתוף ציבור, אלא יש שיתוק שלו", אומרת יעל דורי, ראש תחום תכנון בעמותת אדם טבע ודין, שהיא אחת מנציגות ארגוני הסביבה בוות"ל. "הוות"ל היא ועדה שעוקפת גם את הוועדות המחוזיות וגם את המקומיות, ויש בה רוב לנציגי ממשלה, והליך התכנון בה מהיר ביותר. אי אפשר להתנגד לתוכנית הזאת, אלא רק לערור תוך 60 ימים. אם אתה לא מרוצה, אתה צריך לפנות לבג"ץ.

יעל דורי, עמותת אדם טבע ודין / צילום: כדיה לוי, גלובס

"זה משהו דרקוני כי מדובר בתוכנית שיש לה השפעה על מיליוני אנשים, בכל גוש דן, לעשרות השנים הקרובות. אתרי ההתארגנות יהיו תפוסים לפחות עשר שנים, תוך ביטול של פארקים ועקירה של אלפי עצים", היא מסכמת.

עו"ד ענת בירן פרסמה לאחרונה פוסט בפייסבוק המזמין בעלי נכסים לנצל את ההזדמנות ולהגיש השגות על תוכניות המטרו.

בהתייחס לאופן שבו התוכנית מובאת לידיעת הציבור מודה בירן שיש בעיה: "זה לא שונה מתוכניות גדולות אחרות. ככל שהתוכנית גדולה יותר, ככה הפרסום שלה יותר גרוע. אנשים אפילו לא יודעים איפה לחפש. אם השכן שלך מבקש הקלה של 10 ס"מ אתה מקבל הודעה הביתה. אם בונים כמה מגרשים לידך פרויקט, אתה תראה מודעה. אבל תוכניות ענקיות? כלום. ומה קורה עם אנשים שלא הולכים ברחוב? אין באמת פרסום לציבור ובטח שלא פרטני לטובת אלה שעלולים להיפגע מהמטרו".

עו"ד ענת בירן / צילום: נדב כהן יונתן

היא מספרת שמגיעים אליה כל מיני אנשים שהגישו בקשה להיתר וגילו באקראי שהנכסים שלהם נמצאים על תוואי המטרו: "זה מאוד משמעותי, זה כותש מגרשים. בשנה שעברה אושרו כל הקווים לצורך פרסום סעיף 77-78 (הקפאה). אבל, אנשים לא יודעים שתת"ל 103 שונה מהתוכנית שפורסמה בשנה שעברה. נת"ע עושים כל הזמן שינויים בתכנון, כך שייתכן שאלה שלא נפגעו קודם ייפגעו עכשיו, ולהפך".

נת"ע: "התקיימו מאות ישיבות תיאום"

מיטל להבי, סגנית ראש עיריית ת"א יפו ומחזיקת תיק התחבורה, מודעת היטב לבעיה: "לצערנו, עד כה חברת נת"ע טרם ביצעה מהלך של יידוע הציבור אודות התוכנית. ביוזמת העירייה התקיימו כמה מפגשי יידוע מקומיים בשכונות שביקשו להכיר את התוכניות וללא השתתפות של נת"ע במפגשים, אף שהוזמנו. במפגשים הוצג לתושבים ובעלי עניין התוואי המתוכנן כולל מפה מקוונת של התוואי והתחנות - אפליקציה שאנחנו הכנו".

לאיריס טרי, תושבת שכונת רמת החייל, יש ביקורת רבה על אופן קידום התוכנית: "חפירת קו המטרו, המנהרה, בתוך השכונה, מתחת וקרוב לבתים שלנו, מערבת בעיות רבות באזור כמו שלנו. המפגעים הקשים הצפויים הם רעידות אדמה, זיהום אוויר, קרינה, רעשים, רעידות, מטרדי אבק, הצפות של שפכים ומי תהום וזליגת גזי קרקע.

"רק לאחרונה, לאחר לחץ ודרישה מצדנו, התקיים מפגש בזום של שיתוף ציבור בהשתתפות נציגי עיריית ת"א ובלי נת"ע. בושה שכך מתנהלת חברה שאמורה לבצע תוכנית לאומית. זו תוכנית שעתידה להשפיע על חיינו באופן דרמטי והיא מקודמת ללא שקיפות.

"בשלב זה התארגנה קבוצת תושבים להגשת התנגדויות ואנחנו בחיפוש נואש אחרי אנשי מקצוע מומחים, אך כל מי שאנחנו פונים אליו מסרב. זו תוכנית ארצית שמעורב בה כסף גדול וכל אחד מעוניין לגזור נתח ועל כן נמצא בניגוד אינטרסים ולא מוכן לייצג אותנו".

מנת"ע נמסר: "נת"ע פועלת ליידוע כלל הציבור בכל הנוגע לתוכניות קווי הרק"ל והמטרו, ללא הוראת חוק, אלא מתוך אמונה בשקיפות וזכות הציבור לדעת. בדצמבר 2018 ערכה נת"ע כנס נרחב שבו נחשפו קווי המטרו לציבור ולרשויות המקומיות. לאורך כל תהליך התכנון התקיימו מאות ישיבות תיאום מול 24 רשויות וגורמים אחרים ונערכו שינויים רבים על פי דרישתם וצורכיהם. בימים אלה ממש פותחת נת"ע בסדרת כנסים וירטואליים בכל הרשויות, שבהם לוקחים חלק צוות התכנון, מוצגות התוכניות וההדמיות, והציבור יוכל לשאול שאלות ולקבל מענה". 

איך תדעו שהנכס שלכם נמצא בתחום המטרו?

אם אתם גרים בתל אביב, זה די פשוט.

עיריית ת"א פיתחה אפליקציה ייעודית. תוכלו למצוא אותה באתר:

ta-muni.maps.arcgis.com/apps

וחפשו "מטרו".

 אם אתם לא גרים בתל אביב, אתם יכולים לחפש לפי הכתובת שלכם, באתר מיפוי ישראל:

mapi.gov.il/Pages/LotAddressLocator.aspx

בשלב הבא, עליכם להיכנס לאתר האינטרנט "תכנון זמין" של מינהל התכנון

למלא את הפרטים במספר הגוש והחלקה ואז לראות האם תוכניות המטרו (תת"ל 101א, תת"ל 103) מופיעות ברשימה.

הביאו בחשבון שעשויות להיות עשרות תוכניות שמשפיעות על הגוש והחלקה שלכם

קישור לתוכניות בהפקדה באתר נת"ע:

nta.co.il/planning

קו M3

■ בת ים: תחנת הקצה הדרומית של הקו היא במערב בת ים, משם נמשך הקו צפונה ומזרחה מתחת לרחובות הנביאים, שדרות יוספטל, הופיין, גולדה מאיר, אלופי צה"ל והמלאכה עד דרך השבעה (כביש 44).

■ אזור ואור יהודה: הקו ממשיך בכיוון צפון מזרח מתחת ליישוב אזור, בחלקו הדרומי של פארק אריאל שרון תוך חציית כביש 1 וכביש 4, ומזרחה מתחת לדרך 4612 עד רחוב יגאל אלון באור יהודה, שם פונה הקו צפונה ועובר תחת דרך לוד (כביש 461) בכיוון צפון מערב מתחת לשטח בסיס תל השומר עד בית החולים שיבא.

■ קריית אונו: הקו ממשיך לקריית אונו ועובר שם תחת רחובות שלמה המלך ולוי אשכול, חוצה תחת כביש 471.

■ פתח תקווה: הקו ממשיך צפונה תחת דרך יצחק רבין ורחוב סורוקה ותחת אזור התעשייה קריית אריה עד אצטדיון אם המושבות. משם ממשיך הקו בכיוון צפון מערב דרך השטחים החקלאיים שמצפון לירקון ועד רחוב הארד באזור התעסוקה רמת החייל שבתל אביב.

■ תל אביב: הקו נמתח מתחת לשכונות רמת החייל ורביבים עד רחוב פנחס רוזן, רחוב קריית שאול והשטחים הפתוחים שבין תל אביב לרמת השרון ועד מתחם פי גלילות.

■ הרצליה: משם ממשיך הקו צפונה בין כביש 2 לכביש 20, ופונה מערבה תחת כביש 2 לשדרות אבא אבן באזור התעסוקה של הרצליה, שם ממוקמת תחנת הקצה הצפונית שלו.

עוד כתבות

איי פוקלנד / צילום: Shutterstock

הפרויקט הישראלי שיהפוך 3,500 תושבים באיי פוקלנד למיליונרים

נאוויטס מקבלת החלטת השקעה סופית בפרויקט "סי ליון" באיי פוקלנד - מהלך שצפוי להניב כ־4 מיליארד ליש"ט לממשלת הטריטוריה ולהפוך את 3,500 תושביה למיליונרים ● חלקה של החברה עומד על כ-1.2 מיליארד דולר, ותחילת ההפקה בפרויקט צפויה במהלך הרבעון הראשון של שנת 2028

המאמצים לא הניבו את התוצאות המקוות. מנהיגי אירופה באחת משיחותיהם עם נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ / צילום: ap, Alex Brandon

השבוע שבו ארה"ב לא רק נטשה את אירופה, אלא פנתה נגדה

מסמך מדיניות חדש שפרסמה ארה"ב מכריז כי אירופה "בדרך להכחדה תרבותית" בשל הגירה מוסלמית וכי על וושינגטון לעודד מפלגות ימין ● אחרי שנה של חנופה, אירופה הופתעה לגלות השבוע כי טראמפ רק מגביר את ההתקפות עליה. הקרמלין, מצידו, מברך על המסמך האמריקאי

עומרי כספי / צילום: Ilya Melnikov

עולה ליגה: עומרי כספי גייס 100 מיליון דולר לקרן ההון סיכון שלו

משקיע ההון סיכון וכוכב הכדורסל לשעבר גייס 100 מיליון דולר נוספים לקרן ההון סיכון, סוויש קפיטל ● הקרן החדשה תאפשר לסוויש להמשיך ולשמור על החזקותיה גם בשלבי גיוס מאוחרים יותר לחברות ● ויש לו גם מסר מעודד: "המשקיעים שלנו מאוד אופטימיים לגבי ישראל"

קובי אלכסנדר / איור: גיל ג'יבלי

הסבלנות השתלמה: קובי אלכסנדר מממש רווח גדול באי.בי.אי

קובי אלכסנדר מכר אתמול 240 אלף ממניות בית ההשקעות אי.בי.אי, בסכום כולל של 66 מיליון שקל ● מניית בית ההשקעות זינקה ב-450% בתוך חמש שנים ● לאחר המימוש ממשיך להחזיק אלכסנדר ב-15.8% ממניות אי.בי.אי

ניר ברקת ובצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת

השר ברקת נגד החלטת השר סמוטריץ' להכפיל את הפטור ממע"מ: "לא נערכה בחינה כלכלית. יפגע בצמיחה"

שר הכלכלה טוען במכתב ששלח הערב לשר האוצר שהכפלת תקרת הפטור ממע"מ על יבוא אישי אינה מבוססת נתונים ועלולה לפגוע בעסקים קטנים ובצמיחה של המשק ● בין החלופות שהוא מונה: הפחתת מע"מ על חשמל ומים או קביעת מע"מ דיפרנציאלי על ירקות ופירות

איגודי עובדים מפגינים בלונדון / צילום: Reuters, PA Images

הבשורה מבריטניה: עובדות בגיל המעבר יוכלו לקבוע את הטמפרטורה במשרד

הממשלה הבריטית משיקה את "חוק זכויות העובדים", המוגדר כ"שדרוג המשמעותי ביותר מזה עשור" בתחום ● "סוכנות לעבודה הוגנת" תאכוף את החוקים ● בין היתר, תוענק זכות לחופשת מחלה מהיום הראשון, ותוכניות להתמודדות עם הפסקת המחזור יוצעו לנשים בגיל המעבר

אזור המשרדים של בני ברק. מה קורה ליתרון התחרותי במציאות? / צילום: Shutterstock

30 קומות שוממות מתוך 40: מגדלי המשרדים החדשים מוכנים, אבל השוכרים לא באים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● למרות הסטנדרט הגבוה והנגישות התחבורתית, שיעורי התפוסה בערים שמחוץ לתל אביב בירידה ● הנסיעות הארוכות, האווירה אינה מושכת צעירים וההיצע הגדול מרחיקים את השוכרים

מרכז יזמות לחרדים בירושלים (ארכיון) / צילום: יוסי זמיר

עידוד תעסוקת חרדים? ההחלטה ה"שקטה" שרחוקה מלהספיק

ברקע העיסוק הער בסוגיית השתלבות החרדים בחברה הישראלית, עברה החלטת ממשלה ששאפה לקדם את תעסוקת הגברים החרדים ● עד כמה ההחלטה הזאת מורגשת בשטח? ● מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחרי מיצוי פוטנציאל תעסוקת גברים חרדים

טסלה, אקספנג וטויוטה. ''דגמי בסיס'' מוזלים / צילום: יח''צ

הדגמים המוזלים של טסלה והחשמלית החדשה של טויוטה מגיעים לישראל. כמה הם יעלו?

יצרניות הרכב החשמלי החלו להשיק "דגמי בסיס" חדשים ומוזלים שפונים לקהל יעד רחב יותר ● חברת טלקאר החלה לשווק את הטנדר החשמלי החדש של חברת KMG ● "שגריר" מכניסה לישראל מסחריות חשמליות ● ומותג הרכב השלישי במספר בישראל של קבוצת צ'רי הסינית הושק רשמית ● השבוע בענף הרכב

אילוסטרציה: shutterstock

אלי לילי פרסמה את תוצאות הניסוי הטובות ביותר של תרופת הרזיה עד היום

למרות שהשקה עדיין לא באופק, הנתונים מהניסוי הקליני המוצלח מציבים את אלי לילי בעמדת זינוק מול המתחרות בתחום ההרזיה ● בממוצע, המטופלים איבדו כשליש ממשקל גופם, וחלקם אף הפסיקו את הטיפול עקב ירידה מוגזמת במשקל

זום גלובלי / צילום: Shutterstock

המכסים החדשים על סין, והבלונים שגרמו למצב חירום

ברקע האיומים של טראמפ להטיל מכסים על מקסיקו, האחרונה נוקטת צעדים נגד סין ● בליטא הכריזו על מצב חירום. הסיבה: בלונים ● ואיך פרסומת אחת עוררה זעם בהולנד - עד שנאלצה לרדת מהמסך? ● זום גלובלי, מדור חדש 

זוהר עיני ויונתן בוגוסלבסקי, מייסדי פורט / צילום: Port

מנוע בינה מלאכותית כחול-לבן: פורט הישראלית כבר שווה 800 מיליון דולר

פורט, חברת הסטארט-אפ הישראלית שמבקשת לעצב מחדש את עבודת המפתחים, מגייסת 100 מיליון דולר לפי שווי של 800 מיליון דולר אחרי הכסף, במהלך שמציב אותה כאחת השחקניות המסקרנות בגל החדש של פלטפורמות הבינה המלאכותית לארגוני פיתוח

חתימה על צוואה / אילוסטרציה: Shutterstock

ידועה בציבור תבעה את ילדי בן זוגה לאחר שהוא התאבד. כך זה נגמר

ידועה בציבור תבעה את ילדי בן זוגה לאחר אירוע טרגי, בטענה כי הובטח לה מימון עד לסיום חייה ● השאלה המרכזית שעמדה בפני בית המשפט היא האם הצוואה נועדה להחליף את הסכם החיים המשותפים ● מילה אחת שונה בין ההסכמים הכריעה את הכף

גליל מדיקל בפארק ההייטק יקנעם / צילום: גיל ארבל

מפעל גליל מדיקל ביקנעם ייסגר, ופעילותו תועבר לאירלנד

בעלת השליטה בוסטון סיינטיפיק החליטה להעביר את הפעילות של מפעל גליל מדיקל לאירלנד, במעבר הדרגתי שיושלם ב-2028 ● עפ"י הערכות, במפעל מועסקים כ-100 עובדים

נשיא איראן לשעבר אברהים ראיסי ונשיא ונצואלה ניקולס מדורו במעמד החתימה על הסכם שיתוף הפעולה בין המדינות, 2022 / צילום: ap, Vahid Salemi

ישראל מרוצה: תקיפות ארה"ב בוונצואלה עשויות לפגוע בפעילות איראן וחיזבאללה

התקיפות האמריקאיות נגד קרטלים בוונצואלה מכוונות לנטרול אימפריית הסמים של איראן וחיזבאללה במדינה ● משטר מדורו נשען על סיוע ביטחוני וכלכלי מאיראן והסחר בסמים מממן את חיזבאללה ● עבור ישראל, הגברת לחץ על המדינה היא דרך להפחתת האיומים של ציר הרשע

שוק ההון והשקעות / צילום: Shutterstock

האנליסטים לא רואים בועת AI, אבל מסמנים מנצחות ומפסידות בשוק

בכמה בתי השקעות מובילים בוול סטריט כבר לא עוסקים בתהייה האם הראלי בקרב מניות הבינה המלאכותית משקף בועה ● במקום זאת הם מזהירים מהערכת חסר לעתיד התחום, וממפים את החברות שינצחו מההתפתחויות ב־AI ואת אלו שבכוננות ספיגה ● ומה מצב הישראליות?

לארי אליסון, מייסד אורקל / צילום: Reuters, Noah Berger

אורקל צוללת: "במקום להרגיע את החששות, ההנהלה מגמגמת"

ענקית שירותי הענן והתוכנה אורקל פספסה את תחזית ההכנסות של האנליסטים ודיווחה על הכנסות של 16.06 מיליארד דולר ברבעון השלישי, ובעקבות זאת צנחה במסחר ● מה בדיוק הרתיע את המשקיעים?

מערכת ההגנה האווירית ''ספיידר'' של רפאל

טיסה סודית אחת חושפת: רוסיה מוקפת במערכות הגנה אווירית ישראליות

מערכות ההגנה האווירית הישראליות עוטפות את רוסיה ● הסטארט־אפים הישראלים מכוונים לארה"ב ● סין מפתחת את היכולות ההתקפיות של מצרים ● סין מעתיקה את הכטב"ם האיראני שאהד 136 האיראני ● וגם: הרכש הביטחוני הגרמני מזנק ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

הונאות בפייסבוק ובאינסטגרם / צילום: צילומי מסך

המלצה ממתחזה לגילעד אלטשולר: כך תיזהרו מגל ההונאות החדש ברשת

ההונאות בפייסבוק ובאינסטגרם לא מפסיקות להשתכלל ● נוכלים מתחזים לדמויות מפתח בשוק ההון ועוקצים מליונים ● בנתיים, הפלטפורמות מרוויחות מהמודעות — והמשתמשים נותרים חשופים

הנפקת אאוטבריין בנאסד''ק / צילום: נועם גלאי

סוף השנה בהייטק הפעם אגרסיבי במיוחד: כ-2,000 מפוטרים בחודש

חברות ההייטק מנצלות את סוף השנה להתייעלות, והפעם המגמה חריפה במיוחד ● בין המפטרים סטארט-אפים, חדי-קרן וחברות ותיקות כמו מובילאיי, אאוטבריין ופיוניר ● חלק גדול מהפיטורים נובע מהבינה המלאכותית, שדוחקת חלק מהמקצועות, וממעבר מהיר למיקוד ברווחיות