גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השלטים הקטנים שמסתירים תוכנית ענק: חודש נותר להתנגדויות לקו המטרו M3

בלי שקיפות, בלי יידוע מסודר של הציבור: 4 באוגוסט הוא התאריך האחרון להגיש התנגדות לשניים מהקווים בתוכנית הרכבת התת-קרקעית של גוש דן ● בנת"ע פרסמו את התוכניות לפי החוק, אולם ספק אם התושבים שחלפו ליד השלטים התקניים הבינו מה סדר הגודל של הפרויקט

מנהרה של הקו האדום בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס
מנהרה של הקו האדום בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

קשה להאמין שמישהו טרח לקרוא את הכיתוב בשלטים שנתלו בתחילת חודש יוני על תמרור בצומת הרחובות לוי אשכול ושלמה המלך במרכז העיר קריית אונו ובישרו על הפקדתה של תוכנית תת"ל 103, היא התוכנית של קו המטרו. בקריית אונו מתוכנן לעבור קו M3, שמתחיל בבת ים ומסתיים בתל אביב, ועובד בדרך באזור, אור יהודה, פתח תקווה ועוד.

התוכנית לקו M3 הופקדה ב-5.6.20, וקשה להפריז בחשיבותה. היא נמצאת בסמכות הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל), ומשרטטת את ההתוויה של קו המטרו, של המבנים והמתקנים המהווים חלק ממנו, ושל המתקנים הנחוצים להקמתו, להפעלתו ולתחזוקתו.

אורך הקו הוא 38 קילומטרים והוא חוצה לא פחות מ-13 רשויות, כך לפי מצגת שהוצגה ב-27.2.20 בפני הוות"ל ונמצאת באתר האינטרנט של מינהל התכנון. הקו יהיה בנוי משתי מנהרות בקוטר פנימי של 6.5 מטרים שנחפרות בעומק של 25-40 מטרים מתחת לפני הקרקע. כריית המנהרה תיעשה במקטעים של שלושה-חמישה קילומטרים ובקצב התקדמות של עשרה מטרים ביום. במילים אחרות, מדובר ב-3,800 ימי עבודה, כלומר בלפחות 10.5 שנות עבודה.

מתחת ומעל האדמה - מפת התחבורה העתידית במרכז ישראל

שבוע אחר כך, ב-12.6.2020, הופקדה גם תוכנית תת"ל 101/א, התוכנית לחלק הדרומי של קו המטרו M1 - מחולון דרך ראשון לציון, נס ציונה ורחובות ועד בית החולים קפלן.

המשמעות של הפקדת שתי התוכניות עבור הציבור הרחב, עבור בעלי הנכסים שנמצאים לאורכו ועבור משקיעים היא אדירה. כבר ראינו בבניית הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן את הנזק העצום שנגרם לעסקים בתוואי בתקופת העבודות הממושכת.

למרות זאת, מלבד פרסום בעיתונים ותליית השלטים הסטנדרטיים, שהאדם הסביר אינו יכול להבין מהם דבר, לא נערך שום יידוע של הציבור. אם לשפוט לפי המתחולל בקבוצות הפייסבוק העירוניות, רבים סבורים שמדובר בכלל בפרויקט הרכבת הקלה.

הודעה רשמית על תוכנית קו M3. האדם הסביר אינו יכול להבין דבר מהשלטים  / צילום: הלית ינאי־לויזון

אף שמדובר במטרו, העובר בתת-הקרקע, הצפי הוא לשינויים אדירים גם בתחומי הערים. כך למשל ייהרסו מבנים ברחוב המרכבה, באזור התעשייה של חולון ומבני תעשייה ברחוב יצחק גולדברג בפתח תקווה. במתחמי הקצה (הדיפו), ששטחם הוא בערך 300 דונם, "יגורו" כ-80 קרונות.

עניין אחר, ולא פחות משמעותי, הוא אתרי ההתארגנות, המקומות שבהם ימוקמו פירי השילוח של מכונת הכרייה. המתחמים אלה ישנו את פני הנוף המוכר לשנים רבות, וההקמה צפויה לגרום למטרדים מרובים.

"אם אתה לא מרוצה, אתה צריך ללכת לבג"ץ"

"בכל מה שנוגע למטרו, לא רק שאין שיתוף ציבור, אלא יש שיתוק שלו", אומרת יעל דורי, ראש תחום תכנון בעמותת אדם טבע ודין, שהיא אחת מנציגות ארגוני הסביבה בוות"ל. "הוות"ל היא ועדה שעוקפת גם את הוועדות המחוזיות וגם את המקומיות, ויש בה רוב לנציגי ממשלה, והליך התכנון בה מהיר ביותר. אי אפשר להתנגד לתוכנית הזאת, אלא רק לערור תוך 60 ימים. אם אתה לא מרוצה, אתה צריך לפנות לבג"ץ.

יעל דורי, עמותת אדם טבע ודין / צילום: כדיה לוי, גלובס

"זה משהו דרקוני כי מדובר בתוכנית שיש לה השפעה על מיליוני אנשים, בכל גוש דן, לעשרות השנים הקרובות. אתרי ההתארגנות יהיו תפוסים לפחות עשר שנים, תוך ביטול של פארקים ועקירה של אלפי עצים", היא מסכמת.

עו"ד ענת בירן פרסמה לאחרונה פוסט בפייסבוק המזמין בעלי נכסים לנצל את ההזדמנות ולהגיש השגות על תוכניות המטרו.

בהתייחס לאופן שבו התוכנית מובאת לידיעת הציבור מודה בירן שיש בעיה: "זה לא שונה מתוכניות גדולות אחרות. ככל שהתוכנית גדולה יותר, ככה הפרסום שלה יותר גרוע. אנשים אפילו לא יודעים איפה לחפש. אם השכן שלך מבקש הקלה של 10 ס"מ אתה מקבל הודעה הביתה. אם בונים כמה מגרשים לידך פרויקט, אתה תראה מודעה. אבל תוכניות ענקיות? כלום. ומה קורה עם אנשים שלא הולכים ברחוב? אין באמת פרסום לציבור ובטח שלא פרטני לטובת אלה שעלולים להיפגע מהמטרו".

עו"ד ענת בירן / צילום: נדב כהן יונתן

היא מספרת שמגיעים אליה כל מיני אנשים שהגישו בקשה להיתר וגילו באקראי שהנכסים שלהם נמצאים על תוואי המטרו: "זה מאוד משמעותי, זה כותש מגרשים. בשנה שעברה אושרו כל הקווים לצורך פרסום סעיף 77-78 (הקפאה). אבל, אנשים לא יודעים שתת"ל 103 שונה מהתוכנית שפורסמה בשנה שעברה. נת"ע עושים כל הזמן שינויים בתכנון, כך שייתכן שאלה שלא נפגעו קודם ייפגעו עכשיו, ולהפך".

נת"ע: "התקיימו מאות ישיבות תיאום"

מיטל להבי, סגנית ראש עיריית ת"א יפו ומחזיקת תיק התחבורה, מודעת היטב לבעיה: "לצערנו, עד כה חברת נת"ע טרם ביצעה מהלך של יידוע הציבור אודות התוכנית. ביוזמת העירייה התקיימו כמה מפגשי יידוע מקומיים בשכונות שביקשו להכיר את התוכניות וללא השתתפות של נת"ע במפגשים, אף שהוזמנו. במפגשים הוצג לתושבים ובעלי עניין התוואי המתוכנן כולל מפה מקוונת של התוואי והתחנות - אפליקציה שאנחנו הכנו".

לאיריס טרי, תושבת שכונת רמת החייל, יש ביקורת רבה על אופן קידום התוכנית: "חפירת קו המטרו, המנהרה, בתוך השכונה, מתחת וקרוב לבתים שלנו, מערבת בעיות רבות באזור כמו שלנו. המפגעים הקשים הצפויים הם רעידות אדמה, זיהום אוויר, קרינה, רעשים, רעידות, מטרדי אבק, הצפות של שפכים ומי תהום וזליגת גזי קרקע.

"רק לאחרונה, לאחר לחץ ודרישה מצדנו, התקיים מפגש בזום של שיתוף ציבור בהשתתפות נציגי עיריית ת"א ובלי נת"ע. בושה שכך מתנהלת חברה שאמורה לבצע תוכנית לאומית. זו תוכנית שעתידה להשפיע על חיינו באופן דרמטי והיא מקודמת ללא שקיפות.

"בשלב זה התארגנה קבוצת תושבים להגשת התנגדויות ואנחנו בחיפוש נואש אחרי אנשי מקצוע מומחים, אך כל מי שאנחנו פונים אליו מסרב. זו תוכנית ארצית שמעורב בה כסף גדול וכל אחד מעוניין לגזור נתח ועל כן נמצא בניגוד אינטרסים ולא מוכן לייצג אותנו".

מנת"ע נמסר: "נת"ע פועלת ליידוע כלל הציבור בכל הנוגע לתוכניות קווי הרק"ל והמטרו, ללא הוראת חוק, אלא מתוך אמונה בשקיפות וזכות הציבור לדעת. בדצמבר 2018 ערכה נת"ע כנס נרחב שבו נחשפו קווי המטרו לציבור ולרשויות המקומיות. לאורך כל תהליך התכנון התקיימו מאות ישיבות תיאום מול 24 רשויות וגורמים אחרים ונערכו שינויים רבים על פי דרישתם וצורכיהם. בימים אלה ממש פותחת נת"ע בסדרת כנסים וירטואליים בכל הרשויות, שבהם לוקחים חלק צוות התכנון, מוצגות התוכניות וההדמיות, והציבור יוכל לשאול שאלות ולקבל מענה". 

איך תדעו שהנכס שלכם נמצא בתחום המטרו?

אם אתם גרים בתל אביב, זה די פשוט.

עיריית ת"א פיתחה אפליקציה ייעודית. תוכלו למצוא אותה באתר:

ta-muni.maps.arcgis.com/apps

וחפשו "מטרו".

 אם אתם לא גרים בתל אביב, אתם יכולים לחפש לפי הכתובת שלכם, באתר מיפוי ישראל:

mapi.gov.il/Pages/LotAddressLocator.aspx

בשלב הבא, עליכם להיכנס לאתר האינטרנט "תכנון זמין" של מינהל התכנון

למלא את הפרטים במספר הגוש והחלקה ואז לראות האם תוכניות המטרו (תת"ל 101א, תת"ל 103) מופיעות ברשימה.

הביאו בחשבון שעשויות להיות עשרות תוכניות שמשפיעות על הגוש והחלקה שלכם

קישור לתוכניות בהפקדה באתר נת"ע:

nta.co.il/planning

קו M3

■ בת ים: תחנת הקצה הדרומית של הקו היא במערב בת ים, משם נמשך הקו צפונה ומזרחה מתחת לרחובות הנביאים, שדרות יוספטל, הופיין, גולדה מאיר, אלופי צה"ל והמלאכה עד דרך השבעה (כביש 44).

■ אזור ואור יהודה: הקו ממשיך בכיוון צפון מזרח מתחת ליישוב אזור, בחלקו הדרומי של פארק אריאל שרון תוך חציית כביש 1 וכביש 4, ומזרחה מתחת לדרך 4612 עד רחוב יגאל אלון באור יהודה, שם פונה הקו צפונה ועובר תחת דרך לוד (כביש 461) בכיוון צפון מערב מתחת לשטח בסיס תל השומר עד בית החולים שיבא.

■ קריית אונו: הקו ממשיך לקריית אונו ועובר שם תחת רחובות שלמה המלך ולוי אשכול, חוצה תחת כביש 471.

■ פתח תקווה: הקו ממשיך צפונה תחת דרך יצחק רבין ורחוב סורוקה ותחת אזור התעשייה קריית אריה עד אצטדיון אם המושבות. משם ממשיך הקו בכיוון צפון מערב דרך השטחים החקלאיים שמצפון לירקון ועד רחוב הארד באזור התעסוקה רמת החייל שבתל אביב.

■ תל אביב: הקו נמתח מתחת לשכונות רמת החייל ורביבים עד רחוב פנחס רוזן, רחוב קריית שאול והשטחים הפתוחים שבין תל אביב לרמת השרון ועד מתחם פי גלילות.

■ הרצליה: משם ממשיך הקו צפונה בין כביש 2 לכביש 20, ופונה מערבה תחת כביש 2 לשדרות אבא אבן באזור התעסוקה של הרצליה, שם ממוקמת תחנת הקצה הצפונית שלו.

עוד כתבות

עמית גל, המפקח על הביטוח / צילום: שלומי יוסף

יועצי המשכנתאות במוקד: רשות שוק ההון בוחנת את התגמול שלהם

הרשות צפויה לפנות למספר דו־ספרתי של חברות חוץ בנקאיות כדי לקבל נתונים על שכר יועצי המשכנתאות ● ברקע: טענות בשוק על תשלומים באמצעות טיסות לחו"ל וחופשות בבתי מלון

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: ap, Jacquelyn Martin

החלטה מתוחה במיוחד: הפד הוריד את הריבית בפעם השלישית ברצף

הפדרל ריזרב הודיע על הפחתת ריבית של רבע אחוז, מרמה של 4% ל-3.75%, באחת ההחלטות המורכבות ביותר שנאלץ לקבל בשנים האחרונות ● כפי שאנליסטים צפו, הבנק המרכזי אותת כי צפויה הפסקה במתווה הורדות הריבית בעתיד הקרוב, וצופה הורדת ריבית אחת בלבד במהלך 2026

האלוף במיל' ניצן אלון בוועידת ישראל / צילום: כדיה לוי

האלוף במיל' ניצן אלון ומייסד אנלייט גלעד יעבץ פותחים קרן השקעות באנרגיה

עד לאחרונה היה האלוף במיל' ניצן אלון, ראש מפקדת השבויים והנעדרים בצה"ל ● קרן ההשקעות החדשה "אלמנטס" תשקיע בחברות בתחום האנרגיה, התשתיות והאקלים

ראש הממשלה בנימין נתניהו נאום במליאת הכנסת, 08.12.25 / צילום: אמיל סלמן-הארץ

השקל חזק מאי פעם? השיא לא שייך לנתניהו

השקל אכן שובר שיאים - אבל לא את אלה שנתניהו מייחס לו ● וגם: ניתוח בנק ישראל מצביע על פער שמרמז כי התחזקותו של המטבע המקומי אינה מספרת את כל הסיפור ● המשרוקית של גלובס

אסדת קידוח ''תמר'' / צילום: אלבטרוס

מחיר החשמל ייקבע בלונדון: חברת החשמל יוצאת להליך בוררות נגד מאגר תמר

חברת החשמל הגישה את המסמכים הרשמיים לפתיחת הליך בוררות בלונדון ● תהליך הבוררות, שנקבע מראש בהסכם בין הצדדים, יעלה מיליוני שקלים, והבורר יוכל להכריע אם להעלות או להוריד את מחיר הגז בעד 10%

נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ / צילום: Reuters

הנשיא טראמפ: "אודיע על הרכב מועצת השלום עבור רצועת עזה בתחילת 2026"

הרמטכ"ל הנחה על עוצר יציאות - עד יום שישי בבוקר ●  אזרחים חצו את הגדר בגבול עזה ונתפסו על ידי כוחות צה"ל ● באל-ג'זירה מדווחים על משט חדש שמתכונן לצאת לכיוון עזה בקרוב ● ישראל העבירה למתווכות מידע: "יש בג'יהאד מי שיודע איפה רן גואילי מוחזק" ● עדכונים שוטפים

"איום ממשי": המדינה האירופית שעל הכוונת של חמאס

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: באירופה מזהים סיכון משמעותי שחמאס יבצע פיגועים ביבשת, איראן לועגת לארה"ב לאחר שזו הודיעה שתפרוס כטב"מים שמבוססים על כטב"ם איראני, ואיך בקשת החנינה של נתניהו תשפיע על הדמוקרטיה הישראלית ● כותרות העיתונים בעולם

ריטייל מדיה / צילום: צילומי מסך

קנייה בתוך קנייה: כך הפך הריטייל מדיה לתעשייה של מיליארדי דולרים

קמעונאיות גלובליות ענקיות - מאמזון ו–וולמארט ועד זלנדו וקרפור - מציעות למותגים אחרים להשתמש באתרים שלהן כבמה, ולמעשה מובילות שינוי בשוק הפרסום המסורתי ● בארץ מובילות את התחום וולט וסופר פארם, שנוגסות בשטחי הפרסום הדיגיטליים ה"מסורתיים"

גיורא אלמוגי, מנכל או פי סי אנרגיה / צילום: אפרת מזור

יצרנית החשמל של עידן עופר כבר שווה 20 מיליארד שקל. זה האיש שמוביל אותה

מניית או.פי.סי אנרגיה זינקה כמעט 130% בשנה האחרונה ● גיורא אלמוגי, מנכ"ל החברה מאז היווסדה, מספר על הזדמנויות הטמונות בביקוש הגדל לחשמל בארץ, התרחבות הפעילות בארה"ב, וגם על גיוסי הענק בשוק ההון: "אנחנו הדרך הכי נוחה של המוסדיים לצאת לחו"ל"

סוחר בקומת המסחר בבורסת ניו יורק / צילום: ap, Richard Drew

האסטרטג הוותיק בוול סטריט שמשנה כיוון לגבי "שבע המופלאות"

אד ירדני, נשיא חברת ייעוץ ההשקעות Yardeni Research, צופה כי התגברות התחרות בקרב חברות הטכנולוגיה הגדולות תאט את קצב הצמיחה של הרווחים שלהן בעתיד, וממליץ לתת משקל־יתר לסקטורים כמו ביטוח בריאות ותעשייה ● "בפועל, עמדתנו היא שכל חברה מתפתחת להיות חברת טכנולוגיה", כתב ירדני

רובע שדה דב / צילום: גיא יחיאלי

המגדלים של לוזון וחג'ג' בשדה דב צפויים לקבל היתר בנייה מאדריכל

שני המגדלים, בני 45 קומות, צפויים לקבל היתר במסלול הרישוי העצמי החדש, בו האדריכל עושה זאת במקום הוועדה המקומית ● "זה מהלך שמסייע לכולם - לעירייה, ליזמים, וגם לרוכשי הדירות", אומרים בענף ● אז למה זה בכל זאת עדיין מורכב?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

השראה מהמודל האמריקאי לדוחות כספיים: כללי הדיווח לבורסה משתנים

"ועדת חמדני" לשינוי מבנה הדוחות הציגה את המלצותיה, ובראשן מעבר לדוח ממוקד של ההנהלה והארכת המועד לדיווחים מיידיים ● בשוק מברכים, אך גם מזהירים מפני תביעות שיגישו משקיעים, בעוד שיו"ר הוועדה חושש דווקא שעורכי הדין ימסמסו את הרפורמה

הרב נתן אלנתן, יו''ר מטה התכנון / צילום: רז רוגובסקי

מטה התכנון: הגדרת "בניין גבוה" תורחב עד 42 מטר ותוזיל עלויות בנייה

אם המהלך יאושר, יזמים לא יידרשו לבנות שני חדרי מדרגות ולהתקין מערכות נלוות בבניינים עד 12 קומות

פאנלים סולאריים על גג בית מגורים / צילום: Shutterstock

בונים בית פרטי? ממחר אתם חייבים לבנות מערכת סולארית על הגג

השבוע נכנסה לתוקף חובת התקנה של גגות סולאריים על בתים פרטיים ועל חלק מהמגדלים ● כמה זה יעלה, מה תרוויח המדינה ומה ירוויחו בעלי הגגות? ● גלובס עושה סדר

שי אהרונוביץ, מנהל רשות המסים / צילום: מורג ביטן

מנהל רשות המסים: "בין 1.5 ל־2 מיליארד שקל מועלמים בשוק ההשכרה"

מנהל רשות המסים שי אהרונוביץ' הזהיר בוועידת מרכז הבנייה הישראלי כי מיליארדי שקלים אינם מדווחים בשוק ההשכרה וקורא לחובת דיווח גורפת על כל חוזה שכירות ●  בנוסף, הציג תמונה חיובית של הכנסות המדינה, הסביר מדוע הוא צופה ש-2025 תסתיים הרחק מעל היעד, והתייחס לאפשרות החזרת מס הרכוש

שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי / צילום: יוסי זמיר

ההשקעות הזרות עלו או ירדו? דוח האוצר מדגיש את הנתונים האופטימיים

בעוד שבדוח הכלכלן הראשי של האוצר המבוסס על נתוני OECD נראה זינוק בהשקעות הזרות במחצית הראשונה של 2025, מאגר העסקאות העצמאי של המשרד מספר סיפור אחר לחלוטין ● השוני במועד התיעוד, לצד השפעה חריגה של עסקת אינטל, יצר פער בין נתוני האוצר לנתונים שהוא עצמו בחר להדגיש

הדיון בוועדת הכלכלה על הוזלת תעריפי ביטוחי הרכב / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

דיון סוער בוועדת הכלכלה על מחירי ביטוח הרכב

אף שדרשה מהחברות להוזיל את ביטוחי הרכב בתוך שלושה חודשים, הח"כים הטיחו בנציגי רשות שוק ההון כי נכשלו בבלימת גל ההתייקרויות המתמשך

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תדמית הפקות

משבר בהגדלות הרמטכ"ל: נתניהו שינה את דעתו, צה"ל מסרב לפשרה

לאחר פגישה לילית עם יו"ר ועדת חוץ ובטחון, בועז ביסמוט וראש המתנגדים להכשרת הגדלות הרמטכ"ל, ח"כ עמית הלוי, ראש הממשלה עבר לתמוך בפשרה מקיפה שלא כוללת את אישור ההגדלות לפנסיות הגישור ● בצה"ל דוחים את המהלך, והדיון שתוכנן בוועדת החוץ והביטחון בוטל - בעוד המועד שקבע בג"ץ להסדרת החוק מתקרב

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

האוצר: תשלומי הריבית של המדינה יהיו גבוהים ב־50% ביחס לערב המלחמה

גיוס חוב של חצי טריליון שקל, סביבת ריבית גבוהה ופרמיית סיכון שטרם התאפסה הביאו לזינוק בהוצאות הריבית של ישראל ● הצד האופטימי: חלק ניכר יתגלגל לפנסיות של הישראלים

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Andrew Harnik

בשוק בטוחים מה הפד יעשה הערב. אבל מה יקרה ב-2026?

בעוד שטראמפ מחפש לו מחליף נוח, יו"ר הפד, ג'רום פאוול צפוי להכריז הערב על הורדת הריבית בארה"ב ● הסקרנות האמיתית היא לגבי תחזיות הריבית ל-2026, הפד צפוי לשדר שתהליך הפחתות הריבית יוצא להפסקה ● בתוך כך, ההתנגדות בין חברי הוועדה גוברת: חלקם מודאגים מהאינפלציה העיקשת, ושהריבית הנוכחית לא מספיקה כדי להחזיר אותה ליעד ● טראמפ לוחץ על הורדה חדה: "פאוול לא אוהב אותי"