גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השלטים הקטנים שמסתירים תוכנית ענק: חודש נותר להתנגדויות לקו המטרו M3

בלי שקיפות, בלי יידוע מסודר של הציבור: 4 באוגוסט הוא התאריך האחרון להגיש התנגדות לשניים מהקווים בתוכנית הרכבת התת-קרקעית של גוש דן ● בנת"ע פרסמו את התוכניות לפי החוק, אולם ספק אם התושבים שחלפו ליד השלטים התקניים הבינו מה סדר הגודל של הפרויקט

מנהרה של הקו האדום בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס
מנהרה של הקו האדום בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

קשה להאמין שמישהו טרח לקרוא את הכיתוב בשלטים שנתלו בתחילת חודש יוני על תמרור בצומת הרחובות לוי אשכול ושלמה המלך במרכז העיר קריית אונו ובישרו על הפקדתה של תוכנית תת"ל 103, היא התוכנית של קו המטרו. בקריית אונו מתוכנן לעבור קו M3, שמתחיל בבת ים ומסתיים בתל אביב, ועובד בדרך באזור, אור יהודה, פתח תקווה ועוד.

התוכנית לקו M3 הופקדה ב-5.6.20, וקשה להפריז בחשיבותה. היא נמצאת בסמכות הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל), ומשרטטת את ההתוויה של קו המטרו, של המבנים והמתקנים המהווים חלק ממנו, ושל המתקנים הנחוצים להקמתו, להפעלתו ולתחזוקתו.

אורך הקו הוא 38 קילומטרים והוא חוצה לא פחות מ-13 רשויות, כך לפי מצגת שהוצגה ב-27.2.20 בפני הוות"ל ונמצאת באתר האינטרנט של מינהל התכנון. הקו יהיה בנוי משתי מנהרות בקוטר פנימי של 6.5 מטרים שנחפרות בעומק של 25-40 מטרים מתחת לפני הקרקע. כריית המנהרה תיעשה במקטעים של שלושה-חמישה קילומטרים ובקצב התקדמות של עשרה מטרים ביום. במילים אחרות, מדובר ב-3,800 ימי עבודה, כלומר בלפחות 10.5 שנות עבודה.

מתחת ומעל האדמה - מפת התחבורה העתידית במרכז ישראל

שבוע אחר כך, ב-12.6.2020, הופקדה גם תוכנית תת"ל 101/א, התוכנית לחלק הדרומי של קו המטרו M1 - מחולון דרך ראשון לציון, נס ציונה ורחובות ועד בית החולים קפלן.

המשמעות של הפקדת שתי התוכניות עבור הציבור הרחב, עבור בעלי הנכסים שנמצאים לאורכו ועבור משקיעים היא אדירה. כבר ראינו בבניית הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן את הנזק העצום שנגרם לעסקים בתוואי בתקופת העבודות הממושכת.

למרות זאת, מלבד פרסום בעיתונים ותליית השלטים הסטנדרטיים, שהאדם הסביר אינו יכול להבין מהם דבר, לא נערך שום יידוע של הציבור. אם לשפוט לפי המתחולל בקבוצות הפייסבוק העירוניות, רבים סבורים שמדובר בכלל בפרויקט הרכבת הקלה.

הודעה רשמית על תוכנית קו M3. האדם הסביר אינו יכול להבין דבר מהשלטים  / צילום: הלית ינאי־לויזון

אף שמדובר במטרו, העובר בתת-הקרקע, הצפי הוא לשינויים אדירים גם בתחומי הערים. כך למשל ייהרסו מבנים ברחוב המרכבה, באזור התעשייה של חולון ומבני תעשייה ברחוב יצחק גולדברג בפתח תקווה. במתחמי הקצה (הדיפו), ששטחם הוא בערך 300 דונם, "יגורו" כ-80 קרונות.

עניין אחר, ולא פחות משמעותי, הוא אתרי ההתארגנות, המקומות שבהם ימוקמו פירי השילוח של מכונת הכרייה. המתחמים אלה ישנו את פני הנוף המוכר לשנים רבות, וההקמה צפויה לגרום למטרדים מרובים.

"אם אתה לא מרוצה, אתה צריך ללכת לבג"ץ"

"בכל מה שנוגע למטרו, לא רק שאין שיתוף ציבור, אלא יש שיתוק שלו", אומרת יעל דורי, ראש תחום תכנון בעמותת אדם טבע ודין, שהיא אחת מנציגות ארגוני הסביבה בוות"ל. "הוות"ל היא ועדה שעוקפת גם את הוועדות המחוזיות וגם את המקומיות, ויש בה רוב לנציגי ממשלה, והליך התכנון בה מהיר ביותר. אי אפשר להתנגד לתוכנית הזאת, אלא רק לערור תוך 60 ימים. אם אתה לא מרוצה, אתה צריך לפנות לבג"ץ.

יעל דורי, עמותת אדם טבע ודין / צילום: כדיה לוי, גלובס

"זה משהו דרקוני כי מדובר בתוכנית שיש לה השפעה על מיליוני אנשים, בכל גוש דן, לעשרות השנים הקרובות. אתרי ההתארגנות יהיו תפוסים לפחות עשר שנים, תוך ביטול של פארקים ועקירה של אלפי עצים", היא מסכמת.

עו"ד ענת בירן פרסמה לאחרונה פוסט בפייסבוק המזמין בעלי נכסים לנצל את ההזדמנות ולהגיש השגות על תוכניות המטרו.

בהתייחס לאופן שבו התוכנית מובאת לידיעת הציבור מודה בירן שיש בעיה: "זה לא שונה מתוכניות גדולות אחרות. ככל שהתוכנית גדולה יותר, ככה הפרסום שלה יותר גרוע. אנשים אפילו לא יודעים איפה לחפש. אם השכן שלך מבקש הקלה של 10 ס"מ אתה מקבל הודעה הביתה. אם בונים כמה מגרשים לידך פרויקט, אתה תראה מודעה. אבל תוכניות ענקיות? כלום. ומה קורה עם אנשים שלא הולכים ברחוב? אין באמת פרסום לציבור ובטח שלא פרטני לטובת אלה שעלולים להיפגע מהמטרו".

עו"ד ענת בירן / צילום: נדב כהן יונתן

היא מספרת שמגיעים אליה כל מיני אנשים שהגישו בקשה להיתר וגילו באקראי שהנכסים שלהם נמצאים על תוואי המטרו: "זה מאוד משמעותי, זה כותש מגרשים. בשנה שעברה אושרו כל הקווים לצורך פרסום סעיף 77-78 (הקפאה). אבל, אנשים לא יודעים שתת"ל 103 שונה מהתוכנית שפורסמה בשנה שעברה. נת"ע עושים כל הזמן שינויים בתכנון, כך שייתכן שאלה שלא נפגעו קודם ייפגעו עכשיו, ולהפך".

נת"ע: "התקיימו מאות ישיבות תיאום"

מיטל להבי, סגנית ראש עיריית ת"א יפו ומחזיקת תיק התחבורה, מודעת היטב לבעיה: "לצערנו, עד כה חברת נת"ע טרם ביצעה מהלך של יידוע הציבור אודות התוכנית. ביוזמת העירייה התקיימו כמה מפגשי יידוע מקומיים בשכונות שביקשו להכיר את התוכניות וללא השתתפות של נת"ע במפגשים, אף שהוזמנו. במפגשים הוצג לתושבים ובעלי עניין התוואי המתוכנן כולל מפה מקוונת של התוואי והתחנות - אפליקציה שאנחנו הכנו".

לאיריס טרי, תושבת שכונת רמת החייל, יש ביקורת רבה על אופן קידום התוכנית: "חפירת קו המטרו, המנהרה, בתוך השכונה, מתחת וקרוב לבתים שלנו, מערבת בעיות רבות באזור כמו שלנו. המפגעים הקשים הצפויים הם רעידות אדמה, זיהום אוויר, קרינה, רעשים, רעידות, מטרדי אבק, הצפות של שפכים ומי תהום וזליגת גזי קרקע.

"רק לאחרונה, לאחר לחץ ודרישה מצדנו, התקיים מפגש בזום של שיתוף ציבור בהשתתפות נציגי עיריית ת"א ובלי נת"ע. בושה שכך מתנהלת חברה שאמורה לבצע תוכנית לאומית. זו תוכנית שעתידה להשפיע על חיינו באופן דרמטי והיא מקודמת ללא שקיפות.

"בשלב זה התארגנה קבוצת תושבים להגשת התנגדויות ואנחנו בחיפוש נואש אחרי אנשי מקצוע מומחים, אך כל מי שאנחנו פונים אליו מסרב. זו תוכנית ארצית שמעורב בה כסף גדול וכל אחד מעוניין לגזור נתח ועל כן נמצא בניגוד אינטרסים ולא מוכן לייצג אותנו".

מנת"ע נמסר: "נת"ע פועלת ליידוע כלל הציבור בכל הנוגע לתוכניות קווי הרק"ל והמטרו, ללא הוראת חוק, אלא מתוך אמונה בשקיפות וזכות הציבור לדעת. בדצמבר 2018 ערכה נת"ע כנס נרחב שבו נחשפו קווי המטרו לציבור ולרשויות המקומיות. לאורך כל תהליך התכנון התקיימו מאות ישיבות תיאום מול 24 רשויות וגורמים אחרים ונערכו שינויים רבים על פי דרישתם וצורכיהם. בימים אלה ממש פותחת נת"ע בסדרת כנסים וירטואליים בכל הרשויות, שבהם לוקחים חלק צוות התכנון, מוצגות התוכניות וההדמיות, והציבור יוכל לשאול שאלות ולקבל מענה". 

איך תדעו שהנכס שלכם נמצא בתחום המטרו?

אם אתם גרים בתל אביב, זה די פשוט.

עיריית ת"א פיתחה אפליקציה ייעודית. תוכלו למצוא אותה באתר:

ta-muni.maps.arcgis.com/apps

וחפשו "מטרו".

 אם אתם לא גרים בתל אביב, אתם יכולים לחפש לפי הכתובת שלכם, באתר מיפוי ישראל:

mapi.gov.il/Pages/LotAddressLocator.aspx

בשלב הבא, עליכם להיכנס לאתר האינטרנט "תכנון זמין" של מינהל התכנון

למלא את הפרטים במספר הגוש והחלקה ואז לראות האם תוכניות המטרו (תת"ל 101א, תת"ל 103) מופיעות ברשימה.

הביאו בחשבון שעשויות להיות עשרות תוכניות שמשפיעות על הגוש והחלקה שלכם

קישור לתוכניות בהפקדה באתר נת"ע:

nta.co.il/planning

קו M3

■ בת ים: תחנת הקצה הדרומית של הקו היא במערב בת ים, משם נמשך הקו צפונה ומזרחה מתחת לרחובות הנביאים, שדרות יוספטל, הופיין, גולדה מאיר, אלופי צה"ל והמלאכה עד דרך השבעה (כביש 44).

■ אזור ואור יהודה: הקו ממשיך בכיוון צפון מזרח מתחת ליישוב אזור, בחלקו הדרומי של פארק אריאל שרון תוך חציית כביש 1 וכביש 4, ומזרחה מתחת לדרך 4612 עד רחוב יגאל אלון באור יהודה, שם פונה הקו צפונה ועובר תחת דרך לוד (כביש 461) בכיוון צפון מערב מתחת לשטח בסיס תל השומר עד בית החולים שיבא.

■ קריית אונו: הקו ממשיך לקריית אונו ועובר שם תחת רחובות שלמה המלך ולוי אשכול, חוצה תחת כביש 471.

■ פתח תקווה: הקו ממשיך צפונה תחת דרך יצחק רבין ורחוב סורוקה ותחת אזור התעשייה קריית אריה עד אצטדיון אם המושבות. משם ממשיך הקו בכיוון צפון מערב דרך השטחים החקלאיים שמצפון לירקון ועד רחוב הארד באזור התעסוקה רמת החייל שבתל אביב.

■ תל אביב: הקו נמתח מתחת לשכונות רמת החייל ורביבים עד רחוב פנחס רוזן, רחוב קריית שאול והשטחים הפתוחים שבין תל אביב לרמת השרון ועד מתחם פי גלילות.

■ הרצליה: משם ממשיך הקו צפונה בין כביש 2 לכביש 20, ופונה מערבה תחת כביש 2 לשדרות אבא אבן באזור התעסוקה של הרצליה, שם ממוקמת תחנת הקצה הצפונית שלו.

עוד כתבות

שיגור טיל חץ 3 / צילום: משרד הביטחון

חץ 3 תהפוך השבוע למבצעית בגרמניה, ובשוק מדברים על גל ההזמנות שבדרך

מערכת ההגנה האווירית חץ 3 של התעשייה האווירית תחל לפעול באופן חלקי כבר השבוע בברלין ותספק לגרמניה הגנה מול טילים בליסטיים מחוץ לאטמוספירה ● "באירופה יש צורך אקוטי במערכות כאלו", אומרים בתעשיות המקומיות ● אילו עוד עסקאות בדרך?

בדיקה טכנולוגית / צילום: Shutterstock

האם המודל החדש של ג'מיני מצדיק את ההתלהבות?

מודל הבינה המלאכותית החדש של גוגל, ג'מיני 3, מציע מספר מצבים - מהיר, חושב וקנבס - עולה 20 דולר בחודש ומהווה שדרוג משמעותי לעומת הדור הקודם ● עם זאת, גם כעת לא מומלץ לסמוך עליו בעיניים עצומות

תדלוק בתחנת דלק / צילום: ap, Marta Lavandier

ממחר: מחיר הדלק יעלה ב-4 אגורות לליטר

משרד האנרגיה: "מחיר הבנזין בתחנה יעמוד על 7.11 אגורות לליטר בשירות עצמי, עלייה של כ־0.56% לעומת החודש הקודם; מתוך זה, עלייה של 3 אגורות נובעת מהעלייה במחיר הבינלאומי של הדלק, ועוד עלייה של אגורה אחת נובעת מהתחזקות הדולר"

קורטני קרדשיאן בסרטון הקמפיין. כל המשפחה משתתפת בקידום / צילום: צילום מסך יוטיוב

החברה מטירת הכרמל פיתחה תוסף מזון. קורטני קרדשיאן התאהבה בו

המותג Lemme של קורטני קרדשיאן השיק תוסף מזון בקמפיין שזכה ליותר מ–8.4 מיליון צפיות ● המוצר, בצורת סוכריות גומי, מבוסס על פיתוח של סטארט–אפ ישראלי שמפיק אבקת חלבונים עם סגולות ייחודיות מחלב פרה ● "זה המותג הכי סקסי שקנה מאיתנו", מספרת המייסדת מאיה אוטמזגין–אשכנזי, ומשוכנעת: בקרוב הטרנד יגיע לישראל

שלט לא לעשן / צילום: Shutterstock

מעשנים רק שתי סיגריות ביום? זו ההשפעה על הבריאות שלכם

מחקר חדש מראה כי עישון 2־5 סיגריות ביום מעלה את הסיכון לתמותה מהתקף לב ב־57% ● נראה כי ההשפעה היא לא לינארית, וגם עישון חברתי כבר מכניס את המעשנים לטריטוריה מסוכנת ● ומה קורה כשמפסיקים? לפי הנתונים חלה ירידה ניכרת בסיכון, אך רק אחרי 30 שנה נעלמות ההשפעות לחלוטין

הילה ויסברג ודין שמואל אלמס בשיחה עם ד''ר אודי לוי / צילום: פרטי

איש המוסד לשעבר שמסביר: "השקל מימן את 7 באוקטובר. עשרות מיליונים ממשיכים לזרום"

שיחה עם ד"ר אודי לוי, חוקר במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון ולשעבר ראש יחידת צלצל ללוחמה בטרור כלכלי של המוסד ● על המסלול של הכסף לחמאס בקריפטו, כיצד חיזבאללה משתמש בזהב שלו כדי להתעצם ומה ישראל עושה כדי לסגור את החמצן לארגוני הטרור ● היום שאחרי במזרח התיכון, כתבה ראשונה בסדרה

החיסכון של סלקום מעמלות המדיה נחשף: - כ25% מהתקציב בשנה

מדיניות עבודת השיווק והפרסום החדשה של סלקום מצביעה על צוותים עצמאיים שילוו את מותגי קבוצת התקשורת ● בכך, סלקום למעשה מוציאה מהמשוואה את עמלות המדיה המקובלות בענף הפרסום, מה שיחסוך לחברה כ-10 מיליון שקל בשנה

מה מסתתר במבול תשקיפי הנדל''ן בבורסה בת''א / איור: גיל ג'יבלי

מאקזיט לבעלים ועד כיסוי הלוואות יקרות: מה מסתתר במבול תשקיפי הנדל"ן בבורסה בת"א

בסוף שבוע אחד, 6 חברות נדל"ן חדשות פרסמו תשקיף לקראת הנפקת מניות או אג"ח ● לכולן יש מכנה משותף: גירעון בהון החוזר, שמלמד על צורך גובר בנזילות ● מהלכי ההנפקה מקודמים ימים ספורים אחרי הורדת הריבית של בנק ישראל ● גלובס צלל לתשקיפים ומביא את התוצאות והסיבות להנפקות החדשות של ת"א

בנימין נתניהו / צילום: אלכס קולומויסקי/ידיעות אחרונות

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיש בקשת חנינה לנשיא הרצוג

סנגורו של נתניהו כתב להרצוג כי "על רקע הצורך להביא לאיחוד העם ואיחוי הקרעים, ראש הממשלה נכון לצעוד בדרך זאת של בקשת חנינה, למרות שבכך הוא יוותר על זכותו לנהל את ההליך המשפטי בעניינו עד תום - וזאת מתוך ראיית האינטרס הציבורי" ● בית הנשיא: "מדובר בבקשת חנינה יוצאת דופן, שתישקל באחריות ובכובד-ראש"

משלוחי קוקאין שנתפסו על ידי משמר החופים האמריקאי בפורט אוורגליידס, פלורידה / צילום: ap, Rebecca Blackwell

טראמפ מתמקד במלחמה בסמים, והסטארט-אפים בתחום הביטחון מרוויחים

רחפנים, חיישנים ופלטפורמות בינה מלאכותית זוכים למיתוג מחדש ככלים למאבק ב"טרור סוחרי הסמים" ● כך, הטכנולוגיה שעיצבה את מלחמת עיראק ואפגניסטן - ולא פסחה על אוקראינה - עוברת מיתוג מחדש ומוצבת במשמר החופים בקריביים ובמדבריות הגבול המקסיקני

רחוב בתל אביב. ''כל בעל מקצוע חושב על החלק שלו, יועץ אשפה רוצה מקום למשאיות'' / צילום: Shutterstock

למה נעים יותר ללכת בשינקין מאשר בשכונת המשתלה

מחקר חדש של המתכנן העירוני טל אלסטר חושף שורה ארוכה של חסמים מערכתיים, רגולטוריים ותרבותיים שמונעים תכנון עירוני אמיתי בישראל - ומציע מתודולוגיה לתיקון המצב, מהשלטון המרכזי ועד העיריות

ח''כ דוד ביטן ושר התקשורת ד''ר שלמה קרעי / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

למרות התנגדות הייעוץ המשפטי: חוק השידורים בדרך לוועדה מיוחדת

ועדת הכנסת תדון ביצירת מסלול עוקף לקידום הצעת החוק של שר התקשורת שלמה קרעי, ובכך תדלג על ההתנגדות שהוביל יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן ● בענף מביעים חשש מפוליטיזציה

משרדי סלקום / צילום: עוזי פורת

סלקום רוצה לרכוש את הפעילות העסקית של הוט במאות מיליוני שקלים

סלקום בוחנת רכישה של הפעילות הקווית והעסקית של הוט במאות מיליוני שקלים, אשר חברת פרטנר הביעה בה עניין לפני מעל לחודשיים ● הצעה פורמלית ככל הידוע טרם הוגשה לבנק ההשקעות רוטשילד המרכז את מכירת הפעילויות השונות

אבי לוי, יו''ר להב אל.אר / צילום: יח''צ

כשהוא קנה את השליטה בחברת ההחזקות, היא הייתה שווה בקושי 100 מיליון שקל. היום היא שווה מיליארדים

כשהוא שולט בחברת הנדל"ן והקמעונאות להב אל.אר, הנסחרת בשווי של כ־2 מיליארד שקל, אבי לוי מביט אחורה ללא זעם על הפרידה מענקית הקניונים מליסרון שניהל: "אני אוהב את ליאורה עופר כמו אחות" ● הוא מספר על תוכניות ההתרחבות עם דלק ישראל ועל הניסיון שלא צלח להשתלטות על שופרסל, ומחמיא לאחים אמיר: "אני מוריד את הכובע בפניהם, לא חושב שהיינו מסוגלים לעשות יותר מזה"

מכשיר בדיקה של קווליטאו / צילום: אתר החברה

מניית השבבים שזינקה בת"א ב־3,000% וחברת הגמל שהרוויחה ממנה בגדול

חברת בידוק השבבים קווליטאו הציגה דוח חזק בו שילשה את הרווח הרבעוני והפחיתה את התלות בסין ● המרוויח הגדול: ילין לפידות

פרויקט ''אינדיאנה צפון'' של חברת דוראל / צילום: באדיבות דוראל

חברת האנרגיה הבטיחה להפוך פחות מ־100 מיליון דולר ל־850. היא תצליח?

דוחות דוראל הזניקו את המניה, שהשלימה עלייה של כ־140% בשנה ● צמד הבעלים כמעט והפך למיליארדרים על הנייר ● האם הפרויקטים בארה"ב יממשו את תחזית הרווח השאפתנית?

עיצוב: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock

קפה מסוכן ללב? מחקר חדש מאתגר את התפיסה הזאת

מחקר חדש מגלה: צריכת קפאין מפחיתה את הסיכון להפרעות בקצב הלב ● מיקרוסופט מרחיבה את עוזר הבינה המלאכותית לצוותי הרפואה גם לאחים ואחיות ● חברת הקנאביס שיח מדיקל מציגה ירידה בהכנסות אך שיפור ברווחיות ● ריג'נטיס דוחה שוב את מועד ההנפקה ● וננוז זוכה במקום הראשון בתחרות של תערוכת הטכנולוגיה הרפואית הגדולה בעולם ● השבוע בביומד

עופר ינאי / צילום: ליאב פישל

עופר ינאי לאחר ביצור השליטה בנופר: "לוקח צעד אחורה בהפועל ת"א"

בעל השליטה ומנכ"ל חברת האנרגיה הסולארית נופר השלים מהלך להגדלת החזקותיו באמצעות לאומי פרטנרס: "עסקה שמפגישה אותי עם נזילות" ● ינאי, שגם מחזיק בהפועל ת"א בכדורסל, מציין כעת כי ייקח צעד אחורה בניהול הקבוצה

צילום: Shutterstock, Pixels Hunter

המניות שצפויות לעלות היום, ומה צפוי בשווקים בדצמבר

עונת הדוחות בבורסה תגיע היום לסיומה, וגל ההנפקות מתחמם עם שתי חברות חדשות ● טבע וטאואר חוזרות עם פערי ארביטראז' חיוביים ● והתחזיות של הבנקים הגדולים בארה"ב ל-S&P 500

מלמעלה: קוואי לנארד, באלמר וסנברג. הכוכב, הבעלים והספונסר בעסקה / צילום: AP - David Zalubowski, Eric Thayer

העסקה שמסבכת את מנכ"ל מיקרוסופט האגדי בחקירה מתוקשרת של ה-NBA

הבנק שהקים היזם ג'ו סנברג משך משקיעים נוצצים, בהם רוברט דאוני ג'וניור, ליאונרדו דיקפריו ומנכ"ל מיקרוסופט לשעבר ובעלי הלוס אנג'לס קליפרס סטיב באלמר ● אלא שאז נקלע לקשיים, רקם תרמית של מאות מיליוני דולרים וגם הודה בה ● עסקה תמוהה שחתם עליה דווקא בשיא הפרשה מסבכת את באלמר בחקירה מתוקשרת של ה–NBA