גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השלטים הקטנים שמסתירים תוכנית ענק: חודש נותר להתנגדויות לקו המטרו M3

בלי שקיפות, בלי יידוע מסודר של הציבור: 4 באוגוסט הוא התאריך האחרון להגיש התנגדות לשניים מהקווים בתוכנית הרכבת התת-קרקעית של גוש דן ● בנת"ע פרסמו את התוכניות לפי החוק, אולם ספק אם התושבים שחלפו ליד השלטים התקניים הבינו מה סדר הגודל של הפרויקט

מנהרה של הקו האדום בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס
מנהרה של הקו האדום בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

קשה להאמין שמישהו טרח לקרוא את הכיתוב בשלטים שנתלו בתחילת חודש יוני על תמרור בצומת הרחובות לוי אשכול ושלמה המלך במרכז העיר קריית אונו ובישרו על הפקדתה של תוכנית תת"ל 103, היא התוכנית של קו המטרו. בקריית אונו מתוכנן לעבור קו M3, שמתחיל בבת ים ומסתיים בתל אביב, ועובד בדרך באזור, אור יהודה, פתח תקווה ועוד.

התוכנית לקו M3 הופקדה ב-5.6.20, וקשה להפריז בחשיבותה. היא נמצאת בסמכות הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל), ומשרטטת את ההתוויה של קו המטרו, של המבנים והמתקנים המהווים חלק ממנו, ושל המתקנים הנחוצים להקמתו, להפעלתו ולתחזוקתו.

אורך הקו הוא 38 קילומטרים והוא חוצה לא פחות מ-13 רשויות, כך לפי מצגת שהוצגה ב-27.2.20 בפני הוות"ל ונמצאת באתר האינטרנט של מינהל התכנון. הקו יהיה בנוי משתי מנהרות בקוטר פנימי של 6.5 מטרים שנחפרות בעומק של 25-40 מטרים מתחת לפני הקרקע. כריית המנהרה תיעשה במקטעים של שלושה-חמישה קילומטרים ובקצב התקדמות של עשרה מטרים ביום. במילים אחרות, מדובר ב-3,800 ימי עבודה, כלומר בלפחות 10.5 שנות עבודה.

מתחת ומעל האדמה - מפת התחבורה העתידית במרכז ישראל

שבוע אחר כך, ב-12.6.2020, הופקדה גם תוכנית תת"ל 101/א, התוכנית לחלק הדרומי של קו המטרו M1 - מחולון דרך ראשון לציון, נס ציונה ורחובות ועד בית החולים קפלן.

המשמעות של הפקדת שתי התוכניות עבור הציבור הרחב, עבור בעלי הנכסים שנמצאים לאורכו ועבור משקיעים היא אדירה. כבר ראינו בבניית הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן את הנזק העצום שנגרם לעסקים בתוואי בתקופת העבודות הממושכת.

למרות זאת, מלבד פרסום בעיתונים ותליית השלטים הסטנדרטיים, שהאדם הסביר אינו יכול להבין מהם דבר, לא נערך שום יידוע של הציבור. אם לשפוט לפי המתחולל בקבוצות הפייסבוק העירוניות, רבים סבורים שמדובר בכלל בפרויקט הרכבת הקלה.

הודעה רשמית על תוכנית קו M3. האדם הסביר אינו יכול להבין דבר מהשלטים  / צילום: הלית ינאי־לויזון

אף שמדובר במטרו, העובר בתת-הקרקע, הצפי הוא לשינויים אדירים גם בתחומי הערים. כך למשל ייהרסו מבנים ברחוב המרכבה, באזור התעשייה של חולון ומבני תעשייה ברחוב יצחק גולדברג בפתח תקווה. במתחמי הקצה (הדיפו), ששטחם הוא בערך 300 דונם, "יגורו" כ-80 קרונות.

עניין אחר, ולא פחות משמעותי, הוא אתרי ההתארגנות, המקומות שבהם ימוקמו פירי השילוח של מכונת הכרייה. המתחמים אלה ישנו את פני הנוף המוכר לשנים רבות, וההקמה צפויה לגרום למטרדים מרובים.

"אם אתה לא מרוצה, אתה צריך ללכת לבג"ץ"

"בכל מה שנוגע למטרו, לא רק שאין שיתוף ציבור, אלא יש שיתוק שלו", אומרת יעל דורי, ראש תחום תכנון בעמותת אדם טבע ודין, שהיא אחת מנציגות ארגוני הסביבה בוות"ל. "הוות"ל היא ועדה שעוקפת גם את הוועדות המחוזיות וגם את המקומיות, ויש בה רוב לנציגי ממשלה, והליך התכנון בה מהיר ביותר. אי אפשר להתנגד לתוכנית הזאת, אלא רק לערור תוך 60 ימים. אם אתה לא מרוצה, אתה צריך לפנות לבג"ץ.

יעל דורי, עמותת אדם טבע ודין / צילום: כדיה לוי, גלובס

"זה משהו דרקוני כי מדובר בתוכנית שיש לה השפעה על מיליוני אנשים, בכל גוש דן, לעשרות השנים הקרובות. אתרי ההתארגנות יהיו תפוסים לפחות עשר שנים, תוך ביטול של פארקים ועקירה של אלפי עצים", היא מסכמת.

עו"ד ענת בירן פרסמה לאחרונה פוסט בפייסבוק המזמין בעלי נכסים לנצל את ההזדמנות ולהגיש השגות על תוכניות המטרו.

בהתייחס לאופן שבו התוכנית מובאת לידיעת הציבור מודה בירן שיש בעיה: "זה לא שונה מתוכניות גדולות אחרות. ככל שהתוכנית גדולה יותר, ככה הפרסום שלה יותר גרוע. אנשים אפילו לא יודעים איפה לחפש. אם השכן שלך מבקש הקלה של 10 ס"מ אתה מקבל הודעה הביתה. אם בונים כמה מגרשים לידך פרויקט, אתה תראה מודעה. אבל תוכניות ענקיות? כלום. ומה קורה עם אנשים שלא הולכים ברחוב? אין באמת פרסום לציבור ובטח שלא פרטני לטובת אלה שעלולים להיפגע מהמטרו".

עו"ד ענת בירן / צילום: נדב כהן יונתן

היא מספרת שמגיעים אליה כל מיני אנשים שהגישו בקשה להיתר וגילו באקראי שהנכסים שלהם נמצאים על תוואי המטרו: "זה מאוד משמעותי, זה כותש מגרשים. בשנה שעברה אושרו כל הקווים לצורך פרסום סעיף 77-78 (הקפאה). אבל, אנשים לא יודעים שתת"ל 103 שונה מהתוכנית שפורסמה בשנה שעברה. נת"ע עושים כל הזמן שינויים בתכנון, כך שייתכן שאלה שלא נפגעו קודם ייפגעו עכשיו, ולהפך".

נת"ע: "התקיימו מאות ישיבות תיאום"

מיטל להבי, סגנית ראש עיריית ת"א יפו ומחזיקת תיק התחבורה, מודעת היטב לבעיה: "לצערנו, עד כה חברת נת"ע טרם ביצעה מהלך של יידוע הציבור אודות התוכנית. ביוזמת העירייה התקיימו כמה מפגשי יידוע מקומיים בשכונות שביקשו להכיר את התוכניות וללא השתתפות של נת"ע במפגשים, אף שהוזמנו. במפגשים הוצג לתושבים ובעלי עניין התוואי המתוכנן כולל מפה מקוונת של התוואי והתחנות - אפליקציה שאנחנו הכנו".

לאיריס טרי, תושבת שכונת רמת החייל, יש ביקורת רבה על אופן קידום התוכנית: "חפירת קו המטרו, המנהרה, בתוך השכונה, מתחת וקרוב לבתים שלנו, מערבת בעיות רבות באזור כמו שלנו. המפגעים הקשים הצפויים הם רעידות אדמה, זיהום אוויר, קרינה, רעשים, רעידות, מטרדי אבק, הצפות של שפכים ומי תהום וזליגת גזי קרקע.

"רק לאחרונה, לאחר לחץ ודרישה מצדנו, התקיים מפגש בזום של שיתוף ציבור בהשתתפות נציגי עיריית ת"א ובלי נת"ע. בושה שכך מתנהלת חברה שאמורה לבצע תוכנית לאומית. זו תוכנית שעתידה להשפיע על חיינו באופן דרמטי והיא מקודמת ללא שקיפות.

"בשלב זה התארגנה קבוצת תושבים להגשת התנגדויות ואנחנו בחיפוש נואש אחרי אנשי מקצוע מומחים, אך כל מי שאנחנו פונים אליו מסרב. זו תוכנית ארצית שמעורב בה כסף גדול וכל אחד מעוניין לגזור נתח ועל כן נמצא בניגוד אינטרסים ולא מוכן לייצג אותנו".

מנת"ע נמסר: "נת"ע פועלת ליידוע כלל הציבור בכל הנוגע לתוכניות קווי הרק"ל והמטרו, ללא הוראת חוק, אלא מתוך אמונה בשקיפות וזכות הציבור לדעת. בדצמבר 2018 ערכה נת"ע כנס נרחב שבו נחשפו קווי המטרו לציבור ולרשויות המקומיות. לאורך כל תהליך התכנון התקיימו מאות ישיבות תיאום מול 24 רשויות וגורמים אחרים ונערכו שינויים רבים על פי דרישתם וצורכיהם. בימים אלה ממש פותחת נת"ע בסדרת כנסים וירטואליים בכל הרשויות, שבהם לוקחים חלק צוות התכנון, מוצגות התוכניות וההדמיות, והציבור יוכל לשאול שאלות ולקבל מענה". 

איך תדעו שהנכס שלכם נמצא בתחום המטרו?

אם אתם גרים בתל אביב, זה די פשוט.

עיריית ת"א פיתחה אפליקציה ייעודית. תוכלו למצוא אותה באתר:

ta-muni.maps.arcgis.com/apps

וחפשו "מטרו".

 אם אתם לא גרים בתל אביב, אתם יכולים לחפש לפי הכתובת שלכם, באתר מיפוי ישראל:

mapi.gov.il/Pages/LotAddressLocator.aspx

בשלב הבא, עליכם להיכנס לאתר האינטרנט "תכנון זמין" של מינהל התכנון

למלא את הפרטים במספר הגוש והחלקה ואז לראות האם תוכניות המטרו (תת"ל 101א, תת"ל 103) מופיעות ברשימה.

הביאו בחשבון שעשויות להיות עשרות תוכניות שמשפיעות על הגוש והחלקה שלכם

קישור לתוכניות בהפקדה באתר נת"ע:

nta.co.il/planning

קו M3

■ בת ים: תחנת הקצה הדרומית של הקו היא במערב בת ים, משם נמשך הקו צפונה ומזרחה מתחת לרחובות הנביאים, שדרות יוספטל, הופיין, גולדה מאיר, אלופי צה"ל והמלאכה עד דרך השבעה (כביש 44).

■ אזור ואור יהודה: הקו ממשיך בכיוון צפון מזרח מתחת ליישוב אזור, בחלקו הדרומי של פארק אריאל שרון תוך חציית כביש 1 וכביש 4, ומזרחה מתחת לדרך 4612 עד רחוב יגאל אלון באור יהודה, שם פונה הקו צפונה ועובר תחת דרך לוד (כביש 461) בכיוון צפון מערב מתחת לשטח בסיס תל השומר עד בית החולים שיבא.

■ קריית אונו: הקו ממשיך לקריית אונו ועובר שם תחת רחובות שלמה המלך ולוי אשכול, חוצה תחת כביש 471.

■ פתח תקווה: הקו ממשיך צפונה תחת דרך יצחק רבין ורחוב סורוקה ותחת אזור התעשייה קריית אריה עד אצטדיון אם המושבות. משם ממשיך הקו בכיוון צפון מערב דרך השטחים החקלאיים שמצפון לירקון ועד רחוב הארד באזור התעסוקה רמת החייל שבתל אביב.

■ תל אביב: הקו נמתח מתחת לשכונות רמת החייל ורביבים עד רחוב פנחס רוזן, רחוב קריית שאול והשטחים הפתוחים שבין תל אביב לרמת השרון ועד מתחם פי גלילות.

■ הרצליה: משם ממשיך הקו צפונה בין כביש 2 לכביש 20, ופונה מערבה תחת כביש 2 לשדרות אבא אבן באזור התעסוקה של הרצליה, שם ממוקמת תחנת הקצה הצפונית שלו.

עוד כתבות

יו"ר הועדה המחוזית לתכנון ובנייה צפון אורי אילן / צילום: אביהו שפירא

אושרו להפקדה תוכניות המתאר לישובים סחנין ועראבה

תוכנית המתאר לסחנין כוללת תוספת של 7,720 יחידות דיור שייתנו מענה להיקף אוכלוסייה של כ-60,000 תושבים ● תוכנית המתאר לעראבה, כוללת תוספת של 5,900 יחידות דיור

רון וקסלר / צילום: איל יצהר

ישראכרט ממחישה את השפעות הקורונה: קיטון בהכנסות, ירידה בהוצאות וחיתוך ברווח

חברת כרטיסי האשראי הגדולה במשק רשמה ברבעון השני רווח של 64 מיליון שקל ● המנכ"ל רון וקסלר: "משבר הקורונה פגע במיוחד בעסקים הקטנים והבינוניים, לצד תעשיות הבידור, התרבות והתיירות"

משה ממרוד / צילום: סיון פרג'

הציבור נשאר בבית עם המזגן - ותדיראן נהנית מביקושי שיא

מלבד מכירות השיא, החברה נהנתה גם מירידה בעלויות הרכש ובשער הדולר, "וכן מגידול מהכרה ברווח בגין פרויקט התייעלות אנרגטית בבתי חולים" ● לדברי תדיראן, "לנגיף הקורונה והשלכותיו לא היתה השפעה מהותית על עסקי החברה"

האי אלוניסוס ביוון / צילום: שאטרסטוק

בדרך לפתיחת השמיים? רשימת המדינות הירוקות תפורסם מחר

האם ענף התעופה והתיירות יכול להתרומם בתוך יומיים? התשובה היא לא ● בדומה לענפים רבים נדרשת פה היערכות גדולה והכאוס ואי הוודאות מובילים את חברות התעופה שלא לקפוץ ולתכנן לו"ז טיסות

עפר שלח / צילום: שלומי יוסף

משרד ראש הממשלה: נמצא מקום חליפי למעון הרשמי החדש

בדיון בוועדה לביקורת המדינה הודיע סמנכ"ל ביטחון וחירום במשרד ראש הממשלה כי נמצא מקום חדש לבניית מעון ראש הממשלה ● זאת לאחר שבשבוע שעבר פרסם מבקר המדינה דוח חמור בנושא ● עד היום הושקעו בתכנון המעון במקומו המקורי שישה מיליון שקל

מכבי תל אביב

משוקולד עד גיימינג: הכירו את הספונסרית החדשה של מכבי ת"א

את פוקס, הספונסרית העיקרית של מכבי ת"א, תחליף חברת הגיימינג הבינלאומית פלייטיקה (Playtika) עם מתן חסות למועדון הכדורסל לחמש שנים ● וגם: לילך אשר טופילסקי, לשעבר מנכ"לית בנק דיסקונט והיום דירקטורית בחברת קמהדע מונתה ליו"ר החברה

החיים אחרי הסגר / צילום: בר לביא, גלובס

פרופ' רפי מלניק מול פרופ' יוג'ין קנדל: שתי דעות על תוכנית היציאה הרצויה מהקורונה הכלכלית

השקעה בהייטק הישראלי היא החיסון שהמשק צריך והשוואה בין מדינות שנקטו בסגר לאלו שלא מגלה שבשתי האפשרויות הפגיעה הכלכלית הייתה דומה ● שני כלכלנים בשתי דעות ל"גלובס" על הדרך הרצויה לצאת כמה שיותר מהר מהקורונה הכלכלית

דירות חדשות/צילום: אייל יצהר

הרווחים ממכירת דירות להשקעה ירדו משמעותית לפני הקורונה

מנתוני אגף הכלכלנית הראשית באוצר עולה כי שיעור המשקיעים שמכרו את נכסיהם בהפסד ברבעון הראשון של השנה עלה לעומת החודשים שקדמו לו ● מחצית ממי שהחזיקו בשלוש השנים האחרונות דירה להשקעה ומכרו אותה ברבעון זה כלל לא הרוויחו

קניון שבעת הכוכבים בחודש שעבר. חיכוכים בין קבוצות אופנה גדולות לקניונים / צילום: כדיה לוי, גלובס

מאזן האימה החדש של הקניונים: זארה מכתיבה מודל תשלומים חדש והיא לא היחידה

כך נראה המאבק בין רשתות האופנה לחברות הנדל"ן על השכירות ודמי הניהול בימי הקורונה • החנויות דורשות שהקניונים יתחשבו בפדיונות הקורסים שלהן • חלק מהקניונים נתנו "הקלות קורונה", אבל נשמעות גם טענות על ניצול המצב • האם ההפסדים של מליסרון ברבעון האחרון הם רק קצה הקרחון?

עליית מחירים. קורקינטים בת"א / צילום: שלומי יוסף, גלובס

רוכבות על הגל: חברות הקורקינטים השיתופיים נהנות מגידול במספר המשתמשים - ומעלות מחירים

אחרי שהחברות חוו פגיעה משמעותית בהיקף השימושים במהלך הסגר, כעת הן מדווחות על עלייה ● לאחרונה עדכנה ווינד כי היא מייקרת את המחיר לדקת רכיבה ובירד שינתה את המחירים גם כן ● יחד עם הגידול עולה שיעור הנפגעים בתאונות דרכים

נפגעי הקורקינטים והאופניים החשמליים - 11 באוגוסט 2020

אמש באיכילוב: 12 פצועים בתאונות קורקינט ואופניים חשמליים

"גלובס" ובית החולים איכילוב חוזרים לדווח על מספר הנפגעים מתאונות שבהן מעורבים כלי רכב חשמליים: אופניים וקורקינטים

ליאת בן ארי  / צילום: שלומי יוסף

עיריית ראש העין: "אין מניעה לאשר בקשת ליאת בן-ארי לפיצול הדירה"

עו"ד ליאת בן-ארי-שווקי זומנה לחקירה בחשד כי היא ובעלה ביצעו עבירת בנייה של פיצול ללא היתר בבית שרכשו בעיר ● גם הבעל, אביב שווקי, זומן לחקירה ● מעיריית ראש העין נמסר: "היועמ"שים של העירייה והוועדה לתכנון ולבניה סבורים כי אין מניעה משפטית לאשר הבקשה"

מאיר גורביץ', בעל השליטה בארזים / צילום: רוני שיצר

רוכש חדש מתעניין באל על: איש הנדל"ן מאיר גורביץ

גורביץ (65) הוא איש עסקים ישראלי-בריטי, ובעל פעילות עסקית חובקת עולם ● עיסוקו מתמקד בעיקר בנדל"ן מניב ● גורביץ לא העביר הצעת מחיר אולם פנה כאמור לרשות החברות לקבל היתר

אלדד קובלנץ / צילום: דן חיימוביץ

סערה בתאגיד בעקבות הפרסום ב"גלובס": "אפליה של החטיבה הערבית ועובדיה"

אגודת העיתונאים בירושלים מאשימה את הנהלת תאגיד השידור הציבורי באפליה של החטיבה ועובדיה ● הרקע, פרסום אודות זימון לשימוע שקיבל מנהל החטיבה בעקבות דוח פנימי שמצא ליקויים

אלפים בעולם שיתפו ציטוט שבו נתניהו מודה באחריות לאסון בביירות - המשרוקית של גלובס בודקת / צילום: Hussein Malla, Associated Press

האם נתניהו קיבל אחריות רשמית על הפיצוץ בביירות?

אלפים בעולם שיתפו ציטוט שבו נתניהו מודה באחריות לאסון בביירות. מנין הוא צץ? ● "המשרוקית של גלובס"

שי וינינגר (מימין) ודניאל שרייבר, מייסדי למונייד / צילום: שלומי יוסף, גלובס

למונייד מפסידה, אך שווה כמו הראל, הפניקס ומנורה יחדיו

חברת הביטוח הדיגיטלי מפרסמת את הדוחות הכספיים הראשונים שלה כחברה ציבורית, ומציגה גידול של 131% בהפסד במחצית ● החברה זינקה מאז ההנפקה בניו יורק והיא נסחרת בשווי של כ-3.4 מיליארד דולר

פוקס ניוז משיקה שירות סטרימינג מחוץ לארה"ב / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

פוקס ניוז משיקה שירות סטרימינג בתשלום מחוץ לארה"ב

רשת השידורים מסרה כי תציע שידורים חיים של ערוצי פוקס ניוז וביזנס, בשירות חדש שיושק החודש במקסיקו ● בספטמבר יושק השירות בספרד, בגרמניה ובבריטניה, ועד סוף השנה יהיה זמין ב-20 מדינות ● השירות יעלה 6.99 דולר בחודש

הקרייה בתל אביב / צילום: איל יצהר

סוכלו מתקפות סייבר מסוג "הנדסה חברתית" נגד תעשיות ביטחוניות בישראל

התוקפים, השייכים למערך התקיפה הבינלאומי "לזרוס", פנו דרך הרשת החברתית העסקית לינקדין לעובדים בתעשיות הביטחוניות בהצעות עבודה מפתות, כביכול בשם מגייסי כוח אדם ("ציידי ראשים") ● ניסיונות התקיפה בוצעו במהלך החודשים האחרונים

קובי ריכטר / צילום: תמר מצפי

אוגרים אנרגיה: נוסטרומו של קובי ריכטר, רמי אונגר ותעבורה מגיעה לבורסה דרך מיזוג עם סומוטו

נוסטרומו מתחום האגירה והניהול של ביקושי אנרגיה תתמזג עם סומוטו תמורת הקצאת כ-75% ממניות סומוטו לבעלי המניות של נוסטרומו ● מניית סומוטו מגיבה לדיווח בזינוק של עד כ-60%, במחזור מסחר גדול מהרגיל

בני רוזנברג ז"ל במסיבת הפרידה מ"גלובס" / צילום: תמונה פרטית

"אמרת בני רוזנברג אמרת 'בית הדפוס של גלובס'"

רוזנברג, שניהל את בית הדפוס למעלה מ-20 שנה, נפטר השבוע • ילדיו ועמיתים לשעבר מספרים עליו