גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למונייד הצטרפה למועדון "מניות החלום" של ההייטק הישראלי: צמד המייסדים שווים ביחד מעל חצי מיליארד דולר

שווי חברת הביטוח הדיגיטלי, שעדיין רושמת גידול בהפסדיה, יותר מהוכפל ביום המסחר שלאחר ההנפקה, ל-3.8 מיליארד דולר ● נסיקתן של מניות ההייטק הישראליות, ולמונייד ביניהן, אינה מתבססת על התוצאות הפיננסיות שלהן, אלא משקפת בעיקר ציפיות משקיעים למימוש הפוטנציאל העסקי שלהן בעתיד

שי וינינגר (מימין) ודניאל שרייבר, מייסדי למונייד / צילום: שלומי יוסף, גלובס
שי וינינגר (מימין) ודניאל שרייבר, מייסדי למונייד / צילום: שלומי יוסף, גלובס

מצטרפת חדשה ל"מועדון הסילון", מניות טכנולוגיה מישראל שנסקו לשווי אסטרונומי בוול סטריט: חברת הביטוח הדיגיטלי למונייד, שהנפקתה התקבלה בחום רב בנאסד"ק.  ביום חמישי, יום המסחר הראשון שלה לאחר ההנפקה, זינקה מניית למונייד ב-139%. מחיר המניה, שנקבע בהנפקה על 29 דולר, טיפס לכ-69.4 דולר, והשווי, שבהנפקה היה 1.6 מיליארד דולר "אחרי הכסף", נקבע בסוף יום המסחר על 3.8 מיליארד דולר.

בכך הפכה למונייד לאחת מעשר החברות הישראליות הגדולות ביותר שנסחרות בוול סטריט, ועקפה חברות ותיקות בהרבה כמו אורמת, טאואר וקורנית דיגיטל. היא גם הותירה הרחק מאחור, במונחי שווי, את ענקיות הביטוח המסורתיות - הראל, הפניקס, כלל ומגדל - שמניותיהן נסחרות בבורסה בת"א.

למונייד הוקמה בשנת 2015 על-ידי דניאל שרייבר, המכהן כמנכ"ל החברה, ושי וינינגר, המכהן כנשיא ומנהל התפעול. זוהי חברת ביטוח דיגיטלי שמתבססת על ביג דאטה ובינה מלאכותית, והיא מעסיקה 329 עובדים, כ-59% מהם בארה"ב, שהיא שוק הפעילות המרכזי שלה, והיתר בשאר העולם, בעיקר בישראל. למונייד גייסה בהנפקה בבורסת ניו יורק 319 מיליון דולר (291 מיליון דולר נטו) לפי שווי גבוה יותר מהמתוכנן, אף שלקראת ההנפקה נשמעו ספקות ותהיות האם לא יצאה להנפקה מוקדם מדי.

שני מייסדי החברה, שרייבר ווינינגר, מחזיקים כל אחד ביותר מ-5% מהמניות לאחר ההנפקה ובסך הכול במניות בשווי של מעל חצי מיליארד דולר. שווי החזקתו של שרייבר במניות למונייד הוא כ-245 מיליון דולר ושווי ההחזקות של וינינגר מעט יותר גבוה, כ-272 מיליון דולר. 

אחד ממייסדיה של פייבר

לפני שהקים את למונייד היה וינינגר אחד ממייסדי חברת טכנולוגיה נוספת, שנסחרת גם היא בבורסת ניו יורק - פייבר, שפיתחה זירת מסחר אינטרנטית לחיבור בין פרילנסרים ללקוחות. וינינגר אמנם עזב את פייבר, אך נותר בעל מניות בה, עם החזקה בשווי נוכחי של כ-129 מיליון דולר.

פייבר, בניהולו של המייסד המשותף מיכה קאופמן, נסחרת היום ברמות שיא וממשיכה לטפס כמעט מדי יום, כשמחיר המניה כיום - 76.5 דולר - משקף לה שווי שמתקרב ל-2.5 מיליארד דולר - תשואה של 264% מאז ההנפקה הראשונית שלה ביוני 2019. פייבר סומנה כאחת החברות שצפויות ליהנות ממשבר הקורונה, משום שהיא מאפשרת הזמנת עבודות מרחוק, ללא כל מפגש פיזי.

לא רק למונייד ופייבר נהנות מהמגמה החיובית של המשקיעים כלפי מניות טכנולוגיה גם (ואולי אף בזכות) משבר הקורונה. לפי נתוני Fidelity, המבוססים על המדדים הסקטוריאליים של S&P, מתחילת 2020 מדד S&P 500 ירד בכ-3%, בעוד שמדד מניות ה-IT עלה ב-15%, ובתוכו המדד העוקב אחר תעשיית התוכנה זינק ב-29%.

באופן כללי, יש הטוענים ששוקי ההון בעולם (ובפרט בארה"ב) מציגים ביצועים שמנותקים מהמצב הכלכלי בפועל; שבמניות הטכנולוגיה הפער מודגש אף יותר, משום שהן הניבו מתחילת השנה תשואות גבוהות יותר מהמדדים המובילים.

בקרב חברות הטכנולוגיה הישראליות שנסחרות בוול סטריט יש עוד מניות שנסחרות בשיא, או לפחות קרובות יחסית לרמות השיא שאליהן נסקו בשבועות האחרונים, וביניהן מניות Wix (המספקת פלטפורמה להקמה וניהול של אתרי אינטרנט), נייס (פתרונות טכנולוגיים לניהול קשרי לקוחות וסיכונים), נובה (פתרונות מדידה לתחום בקרת תהליכי הייצור בתעשיית המוליכים למחצה) וסולאראדג' (טכנולוגיה לייעול אנרגיה סולארית). אפשר להביא בחשבון גם את סאפיינס, ספקית פתרונות תוכנה לתחום הביטוח, הנסחרת במחיר שקרוב לרמות השיא של כשני עשורים.

לפחות בחלק מהחברות הללו לא פשוט להסביר את התשואות הגבוהות במניות בעת שבוחנים את התוצאות הפיננסיות שלהן, ונראה שמחירי המניות משקפים לפחות באופן חלקי את הציפיות למימוש הפוטנציאל בעתיד של מגמות שהתגברו בתקופת משבר הקורונה.

למונייד מציגה צמיחה גבוהה בשורת ההכנסות ובמספר הלקוחות, אך היא אינה רווחית. לחברה יש הוצאות גבוהות על שיווק ומכירות, וכן על ביטוחי משנה כדי לצמצם את החשיפה שלה. בשנת 2019 רשמה למונייד הכנסות של 67.3 מיליון דולר, צמיחה של כ-200% לעומת 2018, וברבעון הראשון של 2020 ההכנסות הגיעו ל-26.2 מיליון דולר, צמיחה של 138% לעומת הרבעון המקביל.

עם זאת, בשורה התחתונה ההפסד העמיק בתקופות אלה: ב-2019 נרשם הפסד נקי של כ-109 מיליון דולר לעומת הפסד שנתי של 52.9 מיליון דולר ב-2018, וברבעון הראשון של 2020 ההפסד הסתכם ב-36.5 מיליון דולר, לעומת הפסד של 21.6 מיליון דולר ברבעון המקביל. ה-EBITDA המתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) היה ברבעון הראשון שלילי בגובה 22.4 מיליון דולר.

מניות טכנולוגיה ישראליות שנסחרות בשיא

החתמים כנראה יגדילו את היקף ההנפקה

לחתמים בהנפקת למונייד ישנה אפשרות לרכוש עוד כ-1.65 מיליון מניות נוספות במחיר ההנפקה, תוך 30 יום ממועד ההנפקה, ולאור ביצועי המניה ביום המסחר הראשון סביר שאכן יעשו זאת, וכך היקף ההנפקה ברוטו יגדל ב-47.9 מיליון דולר (והיקף ההנפקה נטו יגיע לכ-336 מיליון דולר). החתמים הם גולדמן זאקס, מורגן סטנלי, Allen&Company, ברקליס, JMP, אופנהיימר, ויליאם בלייר ו-Liontree.

מלבד צמד המייסדים, בעלי המניות שהם המרוויחים הגדולים ("על הנייר" בשלב זה, משום שלא מכרו מניות במסגרת ההנפקה ולרוב הם מנועים מלמכור מניות אחריה) הם סופטבנק - חברת ההשקעות היפנית שמחזיקה לאחר ההנפקה ב-21.8% ממניות למונייד, בשווי נוכחי של 832 מיליון דולר.

הקרנות סקויה ואלף מחזיקות כל אחת במניות בשווי 315 מיליון דולר, קרן קטליסט מחזיקה מניות בשווי 224 מיליון דולר וקרן XL Innovate עם החזקה בשווי כ-160 מיליון דולר. גם חברת הביטוח הישראלית הראל הודיעה היום שהיא מחזיקה ב-1% ממניות למונייד, לאחר שהשקיעה בשנה שעברה 30 מיליון דולר בחברה, מכספי העמיתים והנוסטרו שלה. 

עוד כתבות

דורון טאובמן / צילום: אמנון חורש

זה עורך הדין שייצג את הממשלה בבג"ץ חוק הגיוס

בחודש שעבר אישרה היועמ"שית לממשלה לקבל ייצוג נפרד בבג"ץ חוק הגיוס ● מי שהסכים לקחת את המשימה הוא עו"ד דורון טאובמן, שותף במשרד רם כספי, בעל ניסיון בייצוג בבג"צים המציגים עמדה שמרנית ● בין היתר מייצג טאובמן את הרבנים הראשיים בבג"ץ מתווה הכותל

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל - אך הפרסומים בתקשורת הישראלית וההודעה החריפה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא שברו את הכלים 

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

עם למעלה מ-30 אלף חיילים: האיום החדש של איראן על ישראל

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, התייחס לסוגיה של פעילות ימית באגן הים התיכון, לצורך הידוק ההתקפה על ישראל ● זוהי לא הפעם הראשונה שמתייחסים באיראן לסוגיה זו, ולפני חודשים ספורים הוקם בסיג' ימי, משמר מתנדבים שיכלול לפי טהרן כ־55 אלף איש על כ־33 אלף כלים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; פאגאיה זינקה ב-20%, פלייטיקה ב-14%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וחתם רצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: טאואר, קמטק, ופייבר עלו בעקבות הדוחות, סולראדג' נפלה ב-9% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צללה ב-20% ● האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה ● באופנהיימר ממליצים על גילת עם אפסייד של 43%, מתמודדת על שלושה חוזים גדולים

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

שיטת ההימורים והסיכויים: מאחורי הקפיצה של עדן גולן לצמרת הטבלה

הנציגה הישראלית עדן גולן קפצה למקום השני בטבלאות ההימורים, לאחר הביצוע שלה בחצי הגמר ● מקביעת היחסים ועד להיסטוריה, כל הפרטים על השיטה ● וגם: מי המדינה שמובילה? ● שאלות ותשובות

העצרת הכללית של האו''ם / צילום: Reuters, Eric Thayer

האו"ם אישר חברות לרשות הפלסטינית בארגון


הרשות הפלסטינית למעשה תקבל הכרה דה-פקטו - בלי להיקרא "מדינה" • החברות באו"ם תעניק לרשות זכויות שיבטיחו השתתפות מלאה בפעילות העצרת הכללית • הפלסטינים נכשלו עד כה בעקבות הווטו האמריקני, ועל כן הם לא קיבלו את הזכויות המלאות בדומה לשל מדינות-חברות • ארדן: "נותנים זכויות למדינת טרור עתידית של חמאס"

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Associated Press, Martin Meissner

יותר מנועה קירל ונטע ברזילי: עדן גולן שוברת שיאי רייטינג עבור תאגיד השידור הציבורי

עדן גולן לא רק הצליחה לתת מופע מרשים - אלא גם לשבור שיאי רייטינג לתאגיד השידור הציבורי ● משדר חצי גמר אירוויזיון אמש רשם לתאגיד השידור הציבורי 25.9 נקודות רייטינג - יותר מהמשדרים של 2023 ו-2018, אז התחרו נטע ברזילי ונועה קירל ● האם התאגיד יצליח לשמר את הצופים החדשים?

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך דחף נתניהו את ביידן אל קצה "הקו האדום" שלו

הפעולה הצבאית ברפיח דחפה את ביידן, ששאף להגיע להפסקת אש של 6 שבועות, לעצור משלוח נשק לישראל ● נשיא ארה"ב חטף ביקורת על ההחלטה מצד אנשי מפלגתו ומצד רפובליקנים ● ובמבט לאחור, נראה שביידן רמז על ההחלטה כבר לפני חודש

לוחמי צה''ל ברצועת עזה, השבוע

הותר לפרסום: ארבעה לוחמים נפלו בקרבות ברצועת עזה, ארבעה נוספים נפצעו קשה

קבינט המלחמה והקבינט המורחב אישרו פה אחד: צה"ל יעמיק את הפעולה ברפיח • לשרים הוגדר בקבינט המורחב כי הפעולה ברפיח תהיה "מוגבלת" • אזעקות הופעלו בבאר שבע ובחצרים • עשרות מחבלים חוסלו במבצע של צה"ל בזייתון ובמזרח רפיח, פירים הושמדו • הבית הלבן: סיפקנו לישראל אלטרנטיבות לפעולה נגד חמאס • עדכונים בולטים

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

צילום: איל יצהר

38 שופטים חדשים נבחרו לבתי משפט השלום. הרשימה המלאה

הוועדה לבחירת שופטים מינתה היום 38 שופטים חדשים לבתי משפט השלום בתל אביב ובמחוז מרכז, בהם עורכי דין מהמגזר הפרטי בתחום האזרחי והפלילי, פרקליטים ורשמים בכירים ● מחצית מהשופטים החדשים - נשים

זעם בהולנד: אוניברסיטה העבירה שמות של ישראלים למפגינים פרו פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: אוניברסיטת אמסטרדם העבירה רשימות של מוסדות מחקר ישראליים למוחים פרו פלסטינים, שר בממשלה הספרדית נגד ישראל וממשלת בריטניה קוראת לאוניברסיטאות להגן על סטודנטים יהודים ● כותרות העיתונים בעולם 

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

מגמה מעורבת בוול סטריט; דרופבוקס מתרוממת בלמעלה מ-1%

מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● מניית שירות אחסון הענן דרופבוקס עולה לאחר שאמש פרסמה דוחות שעלו על התחזיות ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה

היישוב עלי ביהודה ושומרון / צילום: מיכאל יעקובסון

לראשונה: בג"ץ חייב את המשטרה לחקור בנייה לא חוקית ביו"ש

בג"ץ קבע כי על משטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית בגין בנייה לא חוקית במאחז היובל, שנמצא ביישוב עלי ● ההכרעה בעתירה, שהוגשה על־ידי תנועת "שלום עכשיו", נדחתה מאז 2018, עקב הצהרת המדינה כי תוקם יחידת אכיפה ייעודית שתחקור חשדות לבנייה לא חוקית - שהקמתה בסוף בוטלה

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"