גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

5 המיומנויות שכל עובד צריך כדי להצליח בעבודה מרחוק

בעולם העבודה החדש, האחריות להצלחת העבודה מהבית מוטלת גם על העובדים

למידה מהבית / צילום: שאטרסטוק
למידה מהבית / צילום: שאטרסטוק

עוד לפני התפרצות מגפת הקורונה, כנראה הייתה בארגון שלכם עבודה מרחוק. עבודה מבוזרת או מנוהלת מחוץ למשרד היא חלק טבעי מתהליכי העבודה. למעשה, היא כל התנהלות שבה אנשים חולקים מידע ורעיונות זה עם זה המתבצעת בכלים טכנולוגיים ולא בשיח פנים אל פנים. כך, כל אדם או צוות שעבודתם עוברת בטלפון, במחשב או במערכת אחרת, גם אם הם יושבים במשרד, מתנסים במיומנויות של עבודה מרחוק.

עברנו מזמן את השאלה אם לעבוד מהבית. עכשיו רובנו מנסים להבין איך הופכים אותה להצלחה. באופן טבעי, אנחנו פונים אל ארגונים ומנהלים ושואלים מה הם צריכים לעשות כדי לתת לעובדים את הכלים ואת התנאים הנדרשים להצלחה כזאת. אבל בעולם החדש, אי-אפשר להתייחס לעובד כאל גורם פסיבי, ולא כדאי - לא לארגון ולא ולעובד - להשאיר את כל האחריות להצלחת העבודה מהבית לארגון ולמנהלים.

אפשר לזהות את הגורמים שעוזרים לכל אחד ואחד לשלוט בהצלחה הזאת, וניתן להשפיע עליהם דרך הכשרות ופיתוח אישי. במחקר מ-2017 שפורסם במגזין Academy of Management מגדירות החוקרות ארין מקריוס וברברה לרסון את המונח "אינטליגנציה וירטואלית", אותו מנגנון קוגניטיבי שמאפשר לאנשים להסתגל לעבודה מרחוק בהצלחה.

כשמשווים בין מי שהצליחו בעבודה מרחוק לבין מי שלא הצליחו בכך, אפשר לזהות בבירור את ההבדלים בהתנהלות. שני אנשים עם אותה יכולת עבודה בארגון יכולים להפגין יכולת שונה בעבודה מרחוק, בהתאם ל"אינטליגנציה הווירטואלית" שהם מפעילים. אם נבין את התנאים האלה ונדע ללמד אותם, נוכל לעזור לאנשים להתנהל טוב יותר.

לפי מחקרים רבים שנעשו בתחום מזוויות שונות, אפשר לזהות ארבע יכולות מרכזיות שתורמות לעבודה מרחוק ומובילות לביצועים משופרים, אפקטיביות וגם שביעות רצון, ועוד אחת חמישית שהיא אולי החשובה מכולן.

  1. ניהול שונה של מערכות יחסים

אנשים שעובדים מרחוק באופן מוצלח מסגלים לעצמם כללי התנהלות מפורשים בכל הנוגע לעבודה עם אחרים - ביחסים בין-אישיים, במשימות עבודה ואפילו בסביבה האישית.

היחסים הבין-אישיים: עבודה מהבית צריכה לפצות על מגבלות הריחוק ועמעום הסימנים הלא מילוליים על ידי אימוץ של התנהלות אחרת. כדי לקדם מערכות יחסים אפקטיביות, יש להסדיר נהלים ותשתית נורמטיבית לתקשורת, ובהם קביעת תדירות ההתקשרות ואמצעי ההתקשרות. יש להתייחס באופן מפורש לכללי ההתנהלות הבין-אישית, כולל כללי נימוס, אופנים שונים של שיתוף פעולה, ניהול קונפליקטים, סגנונות ניהול שונים וכדומה. הדרכות והכשרות בתחום הזה הוכיחו שניתן להגיע לביצועים דומים לאלה של קשרי פנים אל פנים, דבר המרמז שאפשר לפתח את היכולות האלה.

ארגון העבודה: הצורך ליצור נורמות עבודה מחייב אותנו ללמוד לתכנן ולארגן את העבודה, לתאם מידע, לנהל צורות תקשורת. יש צורך לוודא שהמטרות בהירות ושכולם מינים מה נחשב הצלחה. לפיכך יש לעבוד עם המנהל ועם הצוות על הגדרת יעדים, קביעת אבני דרך ולוחות זמנים - גם לטווח קצר. כמו כן, יש ליצור שקיפות בהגדרות התפקידים וחלוקת המשימות, כך שכולם יבינו מי עושה מה, מתי ואיך הכול מתחבר יחד. אחרי כן, יש לנהל את התקשורת סביב זה, כולל מתן עדכונים ומשובים.

הסביבה האישית: בסביבת עבודה וירטואלית, ובטח בעבודה מהבית, יש לנו הסחות דעת, טכנולוגיות ואחרות, שונות מאלה שיש במשרד, ואנחנו נדרשים לכלים אחרים כדי לסנן מידע רלוונטי ולזהות מה חשוב. צריך לפתח את היכולת לנהל את מרחב העבודה ואת מרחב החיים באופן שונה מהמעבר הפיזי מהמשרד לבית.

  1. בניית אמון

זהו אחד התחומים הראשונים שעולים כשמדברים על עבודה מרחוק. באופן לא מפתיע, עבודה וירטואלית מאתגרת את הכלים שבעזרתם אנחנו רגילים לבנות אמון. המחקרים מראים שאנשים שמצליחים בעבודה וירטואלית מצליחים בשלב מוקדם יחסית לעורר את האמון ביכולת שלהם ובתחושת האמון שהם נותנים באחרים. תחושת האמון הזאת מתחילה בשיחה על המשפחה ופעילות הפנאי, למשל, וממשיכה בשיחה פתוחה על אתגרים בעבודה, חוסר ודאות ויוזמות אישיות.

בניית אמון מחייבת אותנו לשקיפות, לענווה ולחשיפה ברמה גבוהה יותר; ליכולת לשאול, להתייעץ, לוודא הבנה וגם לחשוף עמידה או אי-עמידה בלוחות זמנים ומשימות. לכן כשאנחנו מתארגנים לעבודה מהבית, כדאי לסקור את כל הדרכים לבניית אמון כזה, ובהן תקשורת שקופה, פתוחה ובזמן אמת, מתן וקבלת משוב איכותי והתנהלות של שיתוף פעולה.

  1. שיתוף מידע וידע

אפשר לומר שמידע הוא מטבע מאוד משמעותי בעולם הווירטואלי, ולכן היכולת להשיג ולספק אותו היא בעלת חשיבות להבנת התמונה הגדולה, ההקשרים, ההזדמנויות, השותפויות. בעבודה מרחוק צריך להקדיש הרבה יותר זמן ותשומת לב לעדכון מידע וידע. זה כולל ניטור ועדכון מתמיד של מידע וידע שמזינים אותנו, פנימי וחיצוני, מתוך הבנה שהסביבה משתנה כל הזמן. עובדים מצליחים לומדים לא רק איזה מידע לקבל ולהפיץ אלא גם איך לעשות זאת. יש להם היכולת לקרוא בין השורות, להיכנס לנעלי אחרים ולהבין את נקודת מבטם על העבודה, והם לומדים להבין טוב יותר את ההקשרים הרחבים יותר של העבודה.

כדי להגיע לכך, אפשר למפות באופן מסודר את מקורות הידע והמידע מהמרחב הארגוני, הדרושים לנו כדי לעשות את החיבורים החשובים. אלה יכולים להיות מקורות פורמליים ולא פורמליים. חישבו על מה שהייתם מקבלים לא בישיבת צוות אלא בעדכון חברה או בשיחות מסדרון או מפגשי קפה עם צוות אחר.

  1. שימוש נכון בכלים דיגיטליים

בשביל לעבוד מרחוק באופן יעיל, חייבים לעבוד היטב עם הטכנולוגיה ולדעת לבחור את הכלים המתאימים לכל מצב כדי לקדם תקשורת, קבלת החלטות ומערכות יחסים. מחקרים מראים שאוריינות דיגיטלית מגבירה את תחושת המסוגלות העצמית של העובדים מרחוק וזו משפיעה על תוצאות, כולל אפקטיביות, תפיסת פרודוקטיביות ושביעות רצון.

לימדו להשתמש בכלים השונים של הארגון, אבל יותר מזה, חשוב לפתח את היכולת לבחור את כלי התקשורת לפי ההקשר, לדעת מתי להשתמש במייל, בצ'אט או בטלפון. למשל, הודעות מורכבות דורשות כלי תקשורת פשוטים כמו טקסט, בעוד שמרחק בין אזורי זמנים, מרחק בין תרבויות ואפילו מרחק בדעות דורשים כלי תקשורת יותר מורכבים כמו שיחה או וידיאו.

  1. למידה עצמית

זה כבר כמה שנים שמדברים בעולמות הלמידה על המונח "מטה-קוגניציה", המתייחס לצורך לחשוב על החשיבה (thinking about thinking). מחקרים על הכשרה ולמידה מדברים על כך שהיכולת הזו מאפשרת לנו למידה עצמית במיוחד במצבים חדשים, בכך שהיא מאפשרת לנו להתבונן מבחוץ על מה שקורה לנו בסיטואציה בזמן שאנחנו גם פועלים בתוכה.

דמיינו שיש לכם עוד מוח, חיצוני, שתפקידו להתבונן על ההתנהלות שלכם, על מערכות היחסים, התקשורת, העשייה. ואז חזרו לתכנן את התוכנית שלכם, לבדוק איפה אתם ביחס אליה, מה עובד ומה לא, ומה צריך לשנות כדי שתעשו את זה טוב יותר. מה שחשוב כאן זה שהמוח החיצוני הזה הוא שלכם, לא של מנהל או בעל סמכות שמנחה אתכם או מפקח עליכם בתהליך. זוהי בעצם היכולת שמאפשרת לנו ללמוד את כל מה שאנחנו צריכים. ולכן היא אולי החשובה מכולן.

ברור שבמעבר לעבודה מרחוק יש אחריות גם לארגון ולמנהלים. אבל ממילא העובדים של העולם החדש נדרשים לסגל לעצמם מיומנויות התנהלות עצמית שאינן תלויות באחרים כדי להצליח. גם בלי קשר לקורונה, היינו כבר במסלול שינוי של עולם העבודה, שסימן לנו את הצורך לקבל אחריות על פיתוח מיומנויות שיגבירו את היכולת שלנו להתאים את עצמנו לשינויים ולהבטיח הצלחה ותעסוקה לאורך זמן.

נירית כהן, יועצת אסטרטגית, חוקרת ומרצה בעולם העבודה העתידי niritcohen.com

עוד כתבות

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

ענבר שעשוע בר ניר ועדי אטון לפידות / צילום: דרור סיתהכול

קרן משפחת שעשוע תחלק 6 מיליון שקל לבעלי עסקים ששירתו במילואים

מענקי הצמיחה יינתנו לפי שיטה שבה בעלי עסקים שמגישים מועמדות צריכים במקביל לבחור מי מעמיתיהם ראוי לקבל את הכסף ● מאז פרוץ המלחמה חילקה הקרן 21 מיליון שקל למטרות שונות ● ישראל מתגייסת

מייסדי קוואק: אלון לב, רן רומנו, ליאור פנסו ויובל פרנבך / צילום: QWAK

ארבעת היזמים יוצאי ענקיות הייטק שזיהו את החולשות של הארגונים הגדולים במשק

קוואק הוקמה במטרה לספק פתרון מקצה לקצה לחברות בהטמעה, בתפעול ובניהול יישומי בינה מלאכותית, ועוזרת לחברות ליישם מודלים של למידת מכונה ● בקוואק לא מסונוורים מטרנד ה-AI:" גם אם אנחנו על הגל, חייבים להיות קשובים לשוק"

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

איש חיזבאללה מצלם את מטולה / צילום: ap, Bilal Hussein

לפחות 3 מטרות חשודות יורטו בשמי הצפון

בכיר במערך ההגנה האווירית של חיזבאללה חוסל בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● צה"ל תקף מבנה צבאי של ארגון הטרור במרחב יארון שבדרום לבנון ● ארבע רקטות שוגרו לאזור שדרות, מחסן עלה באש בעקבות נפילת רסיסי מיירט ● כל העדכונים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; מדד פוטסי חצה את שיא כל הזמנים לאחר 4 ימים רצופים של עליות

נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● עליות קלות בחוזים העתידיים בוול סטריט ● הנפט עבר לירידות ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1.3% ● הערב אחרי נעילת המסחר בוול סטריט יפורסמו דוחות טסלה

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

איזה נשק ישראל תקנה בתקציב של 14 מיליארד דולר?

הסיוע האמריקאי לישראל שאושר בבית הנבחרים עומד על כ-26 מיליארד דולר, מתוכו 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות