גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם הבנקים מסוגלים להיות חדשניים ולמה כולם רוצים נתח מאפליקציות התשלומים

מה הבנקים צריכים לעשות כדי להיכנס לדיגיטל, איך בנק לאומי בחר לעשות את המעבר הזה והאם כניסת חברות ענק תפגע בשחקניות המקומיות? ● תוכנית עבודה: סדרת שידורי לייב של "גלובס"

סער זכריש, מיכל קיסוס הרצוג, יסמין מרום, אורי אלון, דידי בן שלום / צילום: ענבל מרמרי, בן הרצוג, יוסי זלינגר, צילום עצמי
סער זכריש, מיכל קיסוס הרצוג, יסמין מרום, אורי אלון, דידי בן שלום / צילום: ענבל מרמרי, בן הרצוג, יוסי זלינגר, צילום עצמי

פעמיים בשבוע אנו משדרים באתר "גלובס" סדרת מפגשים בנושאי ניהול וטכנולוגיה, ומביאים לכם כאן את תקציר הנושאים והטיפים. המשבר הציף את הצורך בטרנספורמציה דיגיטלית בארגונים, דבר שיוצר הזדמנויות רבות, אך גם מציב אתגרים רבים - הן מהצד של חברות הטכנולוגיה והן מהצד של הלקוחות. בכל מפגש ננסה לענות על השאלות שמציבים האתגרים האלה בעזרת פאנל מומחיות ומומחים.

האם הבנקים מתקדמים מבחינת טכנולוגית?

יסמין מרום, מנהלת מגזרי הייטק ופיננסים במיקרוסופט ישראל: "אנחנו מדברים הרבה על דיגיטל, אבל לא מספיק שם. מודל ההפעלה של הבנקים צריך להשתנות - זה לא רק שימוש בפקס, אלא גם מערכות הליבה והנדל"ן הפיזי. הם גם יצטרכו לשנות את החוויה ללקוח. הקורונה אמנם האיצה תהליכים אך יש עוד כברת דרך. שוק הבנקאות עדיין לא השתנה כמו שוק המוזיקה, שאפל שינתה אותו תוך זמן מאוד קצר. הבנקים יותר דומים לעולם התעופה, שגם שם הלקוחות הסופיים רוצים יציבות, ביטחון ואנשי מקצוע מאחורי השירותים. וגם בעולם התעופה יש חברות קטנות ושירותים שנכנסים ומשנים לגמרי את העולם הזה. אם הבנקים המסורתיים רוצים לשרוד, הם חייבים לחבור לחברות פינטק - זה המודל הנכון. מודל אחר הוא של בנקים רזים, דיגיטליים, שמציעות שירותים באמצעות חברות פינטק".

חדשנות מבפנים או הקמת גוף חדש?

מיכל קיסוס הרצוג, מנכ"לית פפר: "פפר הוא בנק דיגיטלי, מקצה לקצה. כל התהליכים שלנו דיגיטליים והעובדים יודעים לתמוך מרחוק. זה דיון רחב איך עושים חדשנות בתוך ארגוני מסורתי. בספר ""The innovator Dilemma" הציגו מטאפורה שקצת קשה לעיכול - אתה בעצם צריך להחליט שאתה גודע לעצמך רגל כדי להציל את הגוף - ומי רוצה לעשות את זה בצורה התנדבותית? בנק לאומי הבין שהוא צריך לפנות למילניאלז, שזה פלח אוכלוסייה שלא משנה מה לאומי יעשה - הדור הזה לא יבחר בבנק המסורתי ובמה שהוא מציע, מסיבות של מותג ותפיסה. לכן הוא פיתח מוצר שמתאים לו, לצד מוצרים שמתאימים ללקוחות אחרים, שחלקם רוצים פתרון היברידי, חלקם רוצים סניפים.

"הקורונה הראתה שפפר הוא הצלחה. כדי להיות רלוונטי גם לעולם החדש, של אחרי הקורונה, צריך לשאול כמה זמן ייקח לבנקים להתאים את עצמם - מי שיצליח הוא זה שיהיה הכי גמיש. לכן הטכנולוגיה גם צריכה להתאים לשיתופי פעולה".

ארנית שנער, מנהלת ההשקעות של סיטי ונצ'רס בישראל: "הבנקים הדיגיטליים מאוד מעניינים, אבל יש להם אתגר בעשיית חישובים של דירוגי אשראי וניתוח סיכונים, וזה מגדיל את הסיכון שלהם. בגלל זה המודל של בנק דיגיטלי בתוך מסורתי הוא שילוב מנצח, כי יש את הידע הקיים בבנק בשביל החישובים. לכן גם יש יתרון בכך שחברות פינטק משתפות פעולה עם היכולות של הבנקים.

"גם לא כל בנק הוא אותו דבר - לסיטי, למשל, יש 50 אלף מהנדסים והם יודעים לעכל איזו טכנולוגיה שצריך. מצד שני, אולי לבנק בלי אנשי טכנולוגיה יותר קשה, אך גם אין לו טכנולוגיות שהוא התאהב בהן, וזה יכול לעזור לו להטמיע חדשנות. באופן כללי, עולם הבנקאות ידע לאמץ טכנולוגיות בעבר ואנחנו יודעים לעשות מהפכות וגם לחתוך בבשר החי אם נבין שזה עוזר לנו בהמשך. בסוף צריך לסייע ללקוחות, גם לאלו שרוצים בנק דיגיטלי באופן מלא, וגם ללקוחות המבוגרים. אין בעיה של דנ"א בבנקים, אלא של מה נכון לעשות ומה אפשר לעשות מבחינה רגולטורית".

מה צפוי בשוק אפליקציות התשלומים?

אורי אלון, משנה למנכ"ל ישראכרט: "אנחנו עושים היום הרבה פעולות במובייל. מתי בפעם אחרונה הרמת את היד כדי להזמין מונית? ככה זה גם בעולמות אחרים. החברות רוצות להיכנס לתחום התשלומים, גם חברות שהן מעולם הריטייל, כי שם נמצא הצרכן הסופי. בעידן הקורונה, הצרכן גם מעדיף לא לשלם במזומן. איך כניסה של הענקיות תשפיע על השחקנים המקומיים? אנחנו חושבים שזה יגרום ליותר לקוחות לאמץ את הטכנולוגיות הללו וידחוף את כל השחקנים קדימה, גם המקומיים. זה מה שקרה כשהייתי מנכ"ל גוליבר. חברות כמו בוקינג רק עזרו לנו לקדם את המותגים שלנו".

סער זכריש, מנהל אגף הדיגיטל בחטיבת החדשנות והאסטרטגיה בבנק הפועלים: "אני גם מאוד אופטימי, אני חושב שיש מקום לכולם. זה שוק שזז קדימה בקצב מאוד מהיר, והקורונה האיצה אותו כמה שנים קדימה. יש הרבה מאוד פתרונות - העברה בין צרכנים פרטיים, תשלומים לעסקים קטנים ועסקים גדולים וכו'. אני חושב שהשחקניות הגדולות בהחלט מציבות אתגר בהיבט של חוויית הלקוח, וזאת התחרות שלנו - על הבחירה של הלקוחות. מצד שני, יש מקומות שהענקיות כבר פועלות לא מעט זמן ואפליקציות מקומיות רושמות הצלחה מסחררת. בסוף זה תלוי בלקוחות - מה שהם ירצו, נצטרך להיות שם כדי לספק להם את הצרכים שלהם".

האם הרגולציה מקשה על החברות הישראליות?

סער: "קודם כל צריך להגיד - אין לי טענות לרגולטור. אני חושב שבנק ישראל עושה שינויים גדולים ונמצא בשיח של מה אפשר לקדם. אבל יש פה ארביטראז' כי בנקים וחברות האשראי הם גופים מאוד מפוקחים, שגם לוקחים תמיד את הפרשנות המחמירה. אגב אני כמשתמש, בעיניי זה נהדר, אתה יודע שבסוף אתה משתמש בשירות של גוף שהכל מפוקח, מאובטח. לרגולציה יש תפקיד חשוב, בסוף זה צינור להעברת כספים ויש גם היבטים של הלבנת הון". 

האם הבנקאות החדשה מותאמת לאזרחים ותיקים?

דידי בן שלום, מנהלת תוכניות אוריינות דיגיטלית בג'ונט-אשל: "לפי הערכות שלנו, חצי מיליון ותיקים הם נעדרי אוריינות דיגיטלית. גם בקרב אלו שמשתמשים בדיגיטל, הרבה מאוד לא עושים פעולות בנקאיות בדיגיטל. כל הבנקים דיווחו על עלייה בשימושים בקרב האוכלוסייה הזו בתקופת הקורונה. אנחנו לא יודעים אם הזקנים עצמם עשו את הפעולות או בעזרת מתווכים, ואנחנו גם לא יודעים אם הם ימשיכו לעשות זאת כשתיפתח האפשרות למפגש פיזי. זאת הזדמנות בשביל הבנקים להשאיר אותם גם בעולם הדיגיטלי.

"הבנקים צריכים להבין מה החסמים של האוכלוסייה הזאת ואיך ניתן להטמיע אצלם את השימושים האלו - למשל הם חוששים מהאפליקציה ומכך שלא שומרים על המידע שלהם. הם גם מפחדים שיסגרו להם את הסניף, ובמערכת הבנקאות מוכיחים להם שהחשש הזה מוצדק, אז הם ימשיכו לבוא לסניף כדי להראות שהשירות עדיין נדרש. אולם בסופו של דבר האזרח הוותיק רוצה להיות עצמאי, הוא לא רוצה להיות תלוי בילדים ובנכדים שלו. בבנק לאומי למשל עשו מוקד טלפוני שמותאם לאזרחים ותיקים ועשו הכשרות למוקדנים בנוגע לגילנות (דעה קדומה כנגד אדם הנובעת מגילו). בבנק פועלים עושים קורס לאוכלוסייה ובנו סימולטור שיאפשר להם להתנסות בפעולות בנקאיות בלי לסכן כלום, ובנק ישראל יצא בהרצאות חשיפה".

האם החסמים האלו יכולים להיפתר?

"הבעיה היא לא רק בקרב האזרחים הוותיקים, אלא גם בקרב החברה הערבית, החברה החרדית ובפריפריה החברתית. אחוזי השימוש שם בדיגיטל יותר נמוכים. לגבי האוכלוסייה הוותיקה, יש תפיסה מוטעית שהבעיה תיכף תיעלם, אם נעשה קורסים במשך כמה שנים. זה לא נכון, אנשים שהם בני 40-50 היום, כשהם יתבגרו תהיה להם עייפות מאימוץ טכנולוגיות חדשות. יהיו טכנולוגיות שיילכו יותר לכיוון של פרסונליזציה ולא יצריכו כלום מהמשתמש, אבל יהיו כאלו שיחייבו שינויים תפיסתיים כמו הרכב האוטונומי או משקפי VR. גם לנו יהיה נגד מתוסכל שיתעקש שנאמת טכנולוגיות כי זה יקל עלינו את החיים".

***גילוי מלא: הפאנל אונליין התקיים בשיתוף ובחסות חברות מיקרוסופט וישראכרט

עוד כתבות

אוקראינה עברה מהצלחה צבאית לכישלון. זה יכול לקרות גם לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המציאות העגומה של ההגנה האווירית באוקראינה עלולה לקרות גם לישראל, סין הולכת על קו דק במזרח התיכון ואפל מבצעת עדכון למערכת אחרי סערת האימוג'י של דגל פלסטין ● כותרות העיתונים בעולם 

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● 
"עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ובדבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין

יצחק קרויזר, עוצמה יהודית / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם שיעורי הגיוס באוכלוסייה הכללית נמצאים במגמת ירידה?

האם שיעורי הגיוס יורדים בחברה הכללית כפי שטוען ח"כ יצחק קרויזר? פירקנו לגורמים ● המשרוקית של גלובס

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

בארה"ב מדווחים: ישראל לא תתקוף באיראן לפני פסח

צה"ל תקף במהלך הלילה מטרות טרור בדרום לבנון ● דיווח: ביידן אישר לישראל לפעול קרקעית ברפיח - תמורת צמצום התקיפה באיראן ● שר החוץ האירני נחת בניו יורק, מנהיגי הארגון הכלכלי הבין-לאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • מתאם פעולות הממשלה בשטחים: יותר מ-300 משאיות סיוע נכנסו לרצועה, כ-100 משלוחים הוצנחו • עדכונים שוטפים 

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת הלב של רשות ניירות ערך?

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

נרשמה עלייה של 19% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי בהשוואה לשנה שעברה / צילום: Shutterstock

החשש מתקיפה איראנית וחג הפסח הובילו לעלייה ברכישות מזון ומוצרי חשמל

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי מספר הרכישות בענף החשמל נותר דומה, אך בשל עליות המחירים שילם הציבור כ–20% יותר

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה