גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"תוכנית הרכישות של בנק ישראל תעזור בעיקר לחברות ש'חטפו' במשבר, כמו גזית גלוב, מליסרון, אלבר ואלדן"

"בטווח הקצר אין ספק שיהיה סנטימנט חיובי בשוק, אבל בטווח הבינוני נהיה כבר יותר תלויים במצב הכלכלה הריאלית", אומר דודי רזניק מלאומי שוקי הון ● רפי גוזלן, אי.בי.אי: "אם בנק ישראל יראה צורך, הוא יוכל להגדיל את התוכנית"

ד"ר אמיר ירון / צילום: יונתן בלום
ד"ר אמיר ירון / צילום: יונתן בלום

שוק החוב הקונצרני המקומי הגיב אתמול בצהלה להודעתו ההיסטורית של בנק ישראל על כך שיתחיל לרכוש לראשונה איגרות חוב של חברות במסגרת המסחר בבורסת תל אביב, כחלק מהניסיון להתמודד עם המשבר בשווקים בעקבות התפשטות וירוס הקורונה.

לפי הודעת בנק ישראל, שהפתיעה את הפעילים בשוק, הוא מתכנן להשקיע 15 מיליארד שקל ברכישת אג"ח במסגרת המסחר בשוק, של חברות בדירוג A מינוס ומעלה. לפי הקריטריונים שהציב הבנק, האג"ח הפוטנציאליות לרכישה כוללות כ-75% משוק האג"ח הקונצרני המקומי, ששוויו כ-341 מיליארד שקל - כלומר, רכישות בשיעור של כ-6% משוק פוטנציאלי בהיקף של כ-255 מיליארד שקל.

בעקבות ההודעה של הבנק בעניין, סיימו אתמול מדדי התל-בונד הבולטים את יום המסחר בעליות של 1.5%-2%, והיום (יום ג') נמשך הכיוון החיובי במדדים, עם עליות בטווח של 1%-2% - מה שהשלים למדדי תל-בונד עליות דו-יומיות של 2.5%-3.5%.

ביצועי מדדי אגח קונצרניות בולטים

הכיוון החיובי במסחר ביומיים האחרונים היה רוחבי, ובא לידי ביטוי גם במדדי אג"ח שבהם נסחרות סדרות שלא צפויות להיכלל בתוכנית הרכישה, כמו תל-בונד גלובל (מדד הכולל את סדרות האג"ח של חברות הנדל"ן האמריקאיות), שטיפס בתוך יומיים בכ-3%, כשמתחילת השנה הוא עדיין בולט לשלילה, עם שחיקה של כ-7% בערכו.

העליות הדו-יומיות בעקבות הודעת בנק ישראל קיזזו חלק מהירידות שהציגו מרבית מדדי התל-בונד הבולטים מתחילת השנה, לטווח העומד כעת על 1.5%-4%.

במבט קדימה, נראה כי האופטימיות שאחזה באפיק הקונצרני צפויה להמשיך ללוות אותנו, לפחות בזמן הקרוב.

"בנק ישראל הפתיע את השווקים"

דודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, אמר כי "בנק ישראל הפתיע את השווקים, שלא ציפו שהוא יגיע כל כך מהר מבחינתו לאפיק הקונצרני, בסכום השקעה לא מבוטל, וראינו את התגובה לכך בעליות החדות שהציגו המדדים בעקבות ההודעה". להערכתו, "בטווח הקצר אין ספק שיהיה סנטימנט חיובי בשוק, אבל בטווח הבינוני נהיה כבר יותר תלויים במצב הכלכלה הריאלית".

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אי.בי.אי, הוסיף כי "הודעת הבנק הפתיעה, כי בניגוד למצב השוק בחודש מרץ, כיום הוא לא נמצא בסטרס גדול, ומה שקורה כרגע זה התאמות. השוק הבין שיש פה שינוי גדול, ובהמשך הוא ייגש לבחון את פרטי התוכנית, שכרגע טרם ידועים". גוזלן ציין בעניין זה כי "לא ידועים עדיין משך התוכנית, מגבלות אפשריות לפי היקפי הסדרה הנרכשת, זהות המנפיק, שאלת זיקת הפעילות של החברה לשוק בישראל ועוד".

גוזלן העריך כי "יכול להיות שהבנק החליט להקדים תרופה למכה, בעקבות הידרדרות המצב בעולם עם הורדת תחזיות צמיחה וגל התפשטות שני בישראל, ולכן הוא החליט לפעול לפני שהשוק עלול להיכנס לסטרס".

  • איך תשפיע התוכנית על המתרחש בשוק הקונצרני?

רזניק: "זה צעד חיובי לשוק, אבל לגבי מידת השפעתו - היא תלויה במשך המשבר ובעומקו. התוכנית מאוד תעזור בעיקר לחברות ש'חטפו' במהלך המשבר ועומדות בקריטריונים שהציב בנק ישראל, ובהן חברות מתחום הנדל"ן המניב, כמו גזית גלוב, מליסרון, שיכון ובינוי ועוד, חברות ליסינג דוגמת שלמה החזקות, אלבר ואלדן, וגם חברות התקשורת. אני מניח שהבנק יתרכז ברכישות של חברות ריאליות, ולא יקנה אג"ח של בנקים, שבמילא נסחרות במרווחים סבירים".

לדברי גוזלן, "השוק הקונצרני המקומי לא סחיר, וכדי לא לעשות בו זעזועים גדולים, צריך לפעול בצורה מדודה. יש סדרות שאין בהן בכלל מסחר יומי, ואפשר לראות שבמהלך המסחר יש ניירות, גם בהיקפים משמעותיים, שיכולים ליפול ב-4%-5% בעסקה של כמה עשרות אלפי שקלים. לכן, יש חשיבות לפרטי התוכנית, ועד שהם יתפרסמו, ניתן להעריך שהשוק יעשה התאמת מחירים נוספת".

  • איך תסייע התוכנית לחברות?

גוזלן: "התכנית טובה, ויש חברות, כמו חברות התקשורת וחברות השכרת הרכב, שהתוכנית תסייע להוריד את הסטרס הפיננסי שבו הן נמצאות, ואלה גם החברות שניירות הערך שלהן הגיבו חזק לתוכנית. בזכות התמיכה שהיא מספקת, השורה התחתונה של התוכנית היא תמיכה בתעסוקה ומניעת לחצים פיננסיים. אבל, התוכנית לא פותרת את המשבר, אלא מונעת הידרדרות נוספת שממנה יכולות לסבול החברות בגלל המשבר. אם בנק ישראל יראה צורך ויבין שההיקף הנוכחי לא מספיק, הוא יוכל להגדיל את התוכנית".

לדברי רזניק, "באמצעות הרכישות הבנק יסייע להורדת התשואות בשוק, וכך יקל על החברות בגיוס כסף בריביות סבירות ויעזור להן עם מחנק אשראי, כך שבסך הכל התוכנית טובה. העניין הוא שמדובר בעזרה פיננסית נקודתית, שלא יכולה לשנות את מצב הכלכלה הריאלית. אם יימשכו ההגבלות והסגרים, והנדל"ן המניב, למשל, ימשיך להיפגע, אז בהתאם, אותן חברות ימשיכו לסבול מהמשבר ועלויות המימון שלהן יתייצבו ברמות גבוהות יותר, ולא בטוח שרכישות כאלה יעזרו להן יותר מדי".

רזניק סבור כי "בסופו של דבר, החברות האלה יצטרכו לפגוש מציאות כלכלית שתתמוך בעסקים שלהם. בנק ישראל רוצה לספק להן טווח נשימה - מעין 'גשר פיננסי', שיסייע להן לחצות את הנהר הסוער שבו אנחנו נמצאים כיום".

"השוק נותר פתוח רק לחברות טובות"

למרות הטלטלה שעברה על השווקים בחודשים האחרונים, בעקבות התפשטות וירוס הקורונה ברחבי העולם, שוק גיוסי החוב של החברות בבורסת תל אביב המשיך להציג תפקוד ברמה גבוהה יחסית. מנתוני לאומי שוקי הון עולה כי בסיכום המחצית הראשונה של 2020, היקף הגיוסים בשוק האג"ח הקונצרניות הצטבר לכ-32 מיליארד שקל, מתוכם כ-7.5 מיליארד שקל על ידי הבנקים, לעומת כ-30 מיליארד שקל שגויסו במחצית הראשונה של 2019, מתוכם כ-5 מיליארד שקל על ידי הבנקים.

לדברי רזניק, "מה שקרה השנה בעקבות המשבר, הוא שנרשמה עלייה באיכות החברות המגייסות, והשוק נותר פתוח רק לחברות טובות. אבל בסך הכל, הוא במצב בסדר ועם נזילות".

כניסתו של בנק ישראל למעורבות במסחר בשוק האג"ח הקונצרניות המקומי מגיעה לאחר שבסוף מרץ הוא התחיל לרכוש אג"ח ממשלתיות, בהיקף של כ-50 מיליארד שקל, ועד כה השקיע כמחצית הסכום.

לדברי רזניק, "הרכישות הממשלתיות עזרו מאוד לשוק, אחרי שבמהלך מרץ, עד להודעת בנק ישראל, נרשמו שם ירידות חדות והייתה בעיית נזילות. רכישות הבנק סייעו לעצירת עליית התשואות וייצבו את השוק, ובלטו במיוחד על רקע העובדה שהגיוסים הממשלתיים עלו בצורה חדה בגלל הגירעון הממשלתי הגדול".

  • לאן תוביל התוכנית את השוק הקונצרני?

רזניק: "התשואות יירדו, אבל לא יגיעו לרמה שהיתה לפני המשבר - בטח לא בחברות שסובלות מהמשבר. שוק האג"ח הממשלתיות לא מעוות, בגלל שבנק ישראל קונה אג"ח, ואני מניח שגם באפיק הקונצרני, בהנחה שהתוכנית תיעצר בהיקפה הנוכחי, לא נראה עיוותים, אלא ירידת תשואות ותיקונים". 

עוד כתבות

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה"ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עמי את הכאב האיום של המלחמה"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

הבורסה ננעלה בעליות; מדד הבנקים ירד ב-0.5%, הדולר התחזק

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיקה על הבורסה ● השקל שהתחזק הבוקר, נחלש עתה ונסחר ב-3.77 שקלים ● אלארום זינקה ב-20%, נובה ב-4% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת