גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נחשפו קטעים מהספר של אחיינית נשיא ארה"ב: "טראמפ שקרן, נרקיסיסט בעל אגו שברירי וגם האיש המסוכן בעולם"

אחרי מסע משפטי ארוך שניהלה משפחתו של הנשיא נגד הוצאת הספר של מרי טראמפ, בת אחיו הבכור של דונלד, הספר צפוי לצאת לאור בשבוע הבא • בינתיים, חלקים עסיסיים מהספר דלפו לתקשורת

דונלד טראמפ בתצוגת בייסבול בבית הנשיא / צילום: Evan Vucci, Associated Press
דונלד טראמפ בתצוגת בייסבול בבית הנשיא / צילום: Evan Vucci, Associated Press

מסע היח"צ לספרה של אחייניתו של נשיא ארה"ב מגיע לשלביו הסופיים עם הדלפות לעיתונות. בספר, "יותר מדי ולעולם לא מספיק: איך יצרה משפחתי את האיש המסוכן ביותר בעולם", מתארת מרי טראמפ, פסיכולוגית בהכשרתה, את הדוד דונלד כשקרן, בריון ונרקיסיסט, שהימצאותו בבית הלבן "מאיימת על חייהם של כל אזרחי ארצות הברית".

אחרי סדרת ניסיונות משפטיים מצד משפחתו הקרובה של הנשיא לעצור את הפרסום, הוא ככל הנראה יראה אור בשבוע הבא ב־14 ביולי, וצפוי לזנק מיד לראש רשימות רבי המכר. באופן לא מפתיע, הבית הלבן דחה את הטענות שהוצגו בספר והגיעו כבר לתקשורת.

מרי טראמפ נמנעה בדרך כלל מפרסום תקשורתי מאז שדודה הפך לנשיא, אך היא גם מוכרת כבת משפחה שמתחה עליו ביקורת בעבר. זכייתו של טראמפ בבחירות של 2016 הייתה "הלילה הגרוע ביותר בחיי", היא אמרה ל"וושינגטון פוסט" בראיון בשנה שעברה. "ישפטו אותנו בחומרה", היא צייצה בטוויטר. "אני מתאבלת על המדינה שלי".

"כל המאפיינים של נרקיסיזם"

"דונלד אינו סתם כך חלש, האגו שלו שברירי עד כדי כך שצריך לחזק אותו בכל רגע, כי הוא יודע עמוק בפנים שהוא רחוק מלהיות מה שהוא טוען שהוא", טוענת בספר מרי טראמפ, בת 55, ד"ר לפסיכולוגיה קלינית. "שום דבר לא באמת מספיק לו אף פעם. זה הרבה יותר מאשר נרקיסיזם רגיל", היא כותבת.

נראה שאחת הטענות המרכזיות של מרי טראמפ לגבי אישיותו של דודה הנשיא היא השפעתו הגדולה של סבה - אביו של דונלד, פרד טראמפ האב - עליו.

מרי טראמפ מאשימה את אבי המשפחה, פרד טראמפ האב, בחלק גדול מחוסר התפקוד לכאורה של המשפחה. היא אומרת שטראמפ האב, שהיה איל נדל"ן בניו יורק, "הרס" את דונלד טראמפ על ידי התערבות ב"יכולתו לפתח ולחוות את כל מגוון הרגש האנושי".

האב היה מתעמר בשני בניו

פרד טראמפ האב, לטענתה, היה מתעמר באביה, פרד טראמפ הבן, שמת ממחלה שקשורה לאלכוהול בגיל 42 כשהיא הייתה בת 16. האב היה נוקשה במיוחד כלפי בנו הבכור. הוא רצה שהוא ייקח לידיו את עסקי הנדל"ן של המשפחה אך כאשר הבן התרחק מהעסקים, לטראמפ האב לא הייתה ברירה אלא לפנות לבנו השני, דונלד.

זו לא הייתה בחירה אידאלית, טוענת האחיינית. "כשדברים החל להידרדר בעסקים בסוף שנות ה־80, פרד כבר לא יכול היה להפריד את עצמו מחוסר היכולת הקיצונית של בנו. "לאב לא הייתה ברירה אלא להישאר מושקע בעסקים. המפלצת שבו שוחררה", היא כותבת.

אינסטינקטים של "רוצח"

"על ידי הגבלת הגישה של דונלד לרגשותיו והגדרת רבים מהם כבלתי מתקבלים על הדעת, פרד עיוות את תפיסת העולם של בנו דונלד, ופגע ביכולתו לחיות באופן נורמלי בעולם הזה", היא כותבת. "רכות לא עלתה על הדעת". טראמפ האב היה מתעצבן בכל פעם שאביה, פרדי, התנצל על שגיאותיו, היא מוסיפה. "פרד האב היה לועג לו. הוא רצה שבנו יהיה בעל אינסטינקטים של 'רוצח'".

דונלד טראמפ, שהיה צעיר בשבע שנים מאחיו, "קיבל הרבה זמן ללמוד מההשפלה של האב את בנו הבכור", היא כותבת. "הלקח שהוא למד, בפשטות, היה שאסור להיות כמו פרדי: פרד האב לא כיבד את בנו הבכור, וכך גם דונלד".

בבית הלבן דחו את הטענות שהאב היה גס רוח ונוקשה. "הנשיא מתאר את היחסים שהיו לו עם אביו כחמים, וכי האב היה טוב מאד אליו", נמסר.

לבסוף פרד טראמפ הבן מת ב־1981. הוא נאבק באלכוהוליזם במשך חלק גדול מחייו, ומותו בגיל מוקדם היה מהתקף לב שהיה קשור לשתייה שלו. הנשיא טראמפ הזכיר את הבעיות האישיות של אחיו כמקור ההשראה לפעולה של הממשל שלו נגד משככי הכאבים הממכרים.

רימה בבחינות לאוניברסיטה

דונלד טראמפ למד באוניברסיטת פורדהם בניו יורק סיטי, אך לאחר מכן עבר לבית הספר לעסקים וורטון באוניברסיטת פנסילבניה, אחד היוקרתיים בארה"ב

מרי טראמפ מספרת שהדוד שלה שילם לחבר כדי שייבחן במקומו בבחינה הפסיכומטרית (SAT) ללימודים באוניברסיטה, "כי הוא חשש שהציון שלו לא יספיק כדי להתקבל". לטענתה הוא שכר בחור חכם כדי שיעשה במקומו את הבחינה. "דונלד, שמעולם לא היה חסר לו כסף, שילם לידידיו היטב".

יחס שוביניסטי לנשים

מרי טראמפ מספרת בספר שדודה השמיע הערות מחמיאות על גופה כשהיא הייתה בת 29, למרות שהייתה אחייניתו והוא היה נשוי לאשתו השנייה, מרלה מייפלס.

בהדלפה נוספת מרי טראמפ כותבת שדונלד ביקש ממנה לכתוב ספר עליו, שנקרא "אמנות הקאמבק", וסיפק לה "רשימה של נשים מסכנות שהוא רצה לצאת איתן, אך כאשר הן סירבו לו, הן הפכו לפתע ל'גרועות, מכוערות, והכי עצלניות שהוא פגש אי פעם'". אחר כך הוא הורה למישהו אחר לפטר אותה, ומעולם לא שילם על עבודתה, היא טוענת.

לדבריה, טראמפ סיפר לאשתו הנוכחית מלאניה שהיא נשרה מהאוניברסיטה ולקחה סמים כאשר הוא שכר אותה לכתיבת הספר עליו. זאת, לטענתה, כדי להציג את עצמו כ"מציל" שלה. "הסיפור שהוא סיפר למלאניה היה לתועלתו כמו כל דבר אחר. הוא כנראה כבר מאמין בגרסה שלו לאירועים", היא כותבת.

הדליפה מסמכים לניו יורק טיימס

בספרה מתארת מרי טראמפ איך היא סיפקה מסמכי מס לעיתון" ניו יורק טיימס". אלה שימשו את כתבי העיתון לתחקיר ענק של 14 אלף מילה על "תוכניות מס מפוקפקות בשנות ה־90, כולל מקרים של הונאה ישירה, שהגדילו מאד את ההון שהוא קיבל מהוריו".

טראמפ כותבת שב-2017 פנו אליה עיתונאי שהגיעה לביתה, והיא נרתעה תחילה מלסייע. היא המתינה חודש, וראתה איך "דונלד קורע לגזרים את הנורמות, מסכן בריתות, ודורך על החלשים", לפני שהחליטה להתקשר לכתב בחזרה.

אחרי הברחת 19 קרטונים של מסמכים משפטיים מחברת עורכי הדין שבה הם הוחזקו, היא העבירה אותם לידי הכתבים. היא מתארת איך היא חיבקה את הכתבים, וכינתה את הרגע הזה "המאושר ביותר שהיה לי מזה חודשים". "עשיתי את זה כי רציתי להפיל את דונלד", היא כותבת.

עוד כתבות

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט