גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"צריך לבטל את מע"מ אפס על פירות וירקות, ואת הפטור ממע"מ באילת"

להכין את השוק להיעלמותם של מקצועות ולצמיחתם של אחרים, לא להגדיל את הגירעון בצורה מופרזת ולהעלות באופן זמני את נטל המס על העשירון העליון ● "גלובס" מארח פאנל מומחים יומי בניסיון לסגור את הוואקום ולסייע במציאת פתרונות יצירתיים לקורונה הכלכלית ● סוגרים את הוואקום, מדור יומי חדש

פרופ' עומר מואב, פרופ' מנואל טרכטנברג  / צילום: שלומי יוסף, איל יצהר, גלובס
פרופ' עומר מואב, פרופ' מנואל טרכטנברג / צילום: שלומי יוסף, איל יצהר, גלובס

באיזה צעדים כלכליים יש לנקוט במהירות, איך אפשר לסייע לעסקים ומה יציל את שוק העבודה? המנהיגות הכלכלית של ישראל מתמהמהת, אבל רעיונות יצירתיים דווקא לא חסרים. בניסיון לסייע בסגירת הפער ומתוך רצון להעלות לדיון מגוון רחב של פתרונות, "גלובס" יפנה מדי יום למומחים בעלי רקע כלכלי, עסקי, חברתי או אקדמאי רלוונטי. רוצים לקחת חלק בשיח? פנו אלינו i-can-help@globes.co.il

"הבעיות שלנו הן בתחום הניהולי והפוליטי, לא הכלכלי"

פרופ' מנואל טרכטנברג, אוניברסיטת תל אביב, חוקר בכיר במוסד שמואל נאמן בטכניון 

מנואל טרכטנברג / צילום: איל יצהר

1. להימנע ממדיניות קצרת אופק

"צריך להיזהר ממדיניות פופוליסטית וקצרת אופק. יש עשרות אלפים שיהיו בצרה גדולה, ובהם עובדי ענף האירועים, למשל. הלחץ שיש כעת על הממשלה יוצר תחרות בין ניר ברקת, ישראל כ"ץ וראש הממשלה נתניהו לגבי מי יזכה בקרדיט על השימוש בכסף. זה יוצר דינמיקה של פופוליזם על חשבון הציבור, שמטרתה 'בואו נקנה את השקט'. התחרות בין קובעי המדיניות היא על המקום של חלוקת הכסף. זה שורטרמיזם - מסתכלים רק על האופק הקצר. זה לא מוביל להתמודדות עם בעיות העומק".

2. להתכונן להיעלמות מקצועות

"העולם התעסוקתי עומד להשתנות ביג טיים. ענפים יגדלו, ויהיו מקצועות שייעלמו. יש כישורים חדשים שיהיו נדרשים יותר, זה עומד להשתנות מאוד. החלק החשוב ביותר של המדיניות הוא להבין את זה, לזהות את התמורות, ולהכין את השוק והכלים כדי שהמעבר הזה יהיה כמה שיותר נרחב, מהיר ופחות כאוב".

3. לשפר את המערך הניהולי

"אנחנו בחוסר יציבות פוליטית מאוד גדול. הסכנה לבחירות פחתה, אבל זה לא נעלם. המתח הפנימי בתוך הממשלה פוגע ביכולת לנהל את המשבר ולקבוע מדיניות מושכלת. כל שר צריך להצדיק את קיומו, בלי ראייה כוללת.

"הבעיות שלנו הן בתחום הניהולי והפוליטי, לא הכלכלי. אנחנו משלמים את המחירים הכלכליים של הניהול. אין כאן גימיקים - אם אין מערך ניהולי ראוי, זה לא יעבוד. הבעיה היא לא רעיון מבריק כזה או אחר, אלא מדיניות כוללת שיש לה מטרה ברורה, תוכנית עבודה עם יכולת ביצוע, אחרת לא יהיה פתרון אלא רק ירוויחו זמן. תוכנית נקודתית מסוימת תקנה שקט לכמה שבועות, לא לטווח הארוך".

4. להקים מטה עם מעמד משפטי

"אופן ניהול המשבר עד כה - בצורה ריכוזית, תוך ריבוי צוותי מומחים, והיעדר הגדרה ברורה של אחריות וסמכות - לא יכול להימשך. דרושה היערכות חדשה המתאימה לניהול מערכה ארוכה, רב-תחומית וסבוכה, שבה ייטלו חלק לא רק גופים שלטוניים אלא גם מגוון רחב של גורמים ציבוריים ואזרחיים.

"מינוי 'מטה הקורונה' ייעשה על ידי קבינט הקורונה, יוענק לו מעמד משפטי הולם, ויעמוד לרשותו תקציב ייעודי. הוא יהיה מורכב מ-12 חברות וחברים: היו"ר - אישיות בעלת ניסיון מוכח בניהול מערכות מורכבות, ומעמד ציבורי רם; שמונה יושבי ראש של ועדות תחומיות; שני נציגי ציבור; ונציג האקדמיה.

"תחת המטה יפעלו ועדות ייעודיות לכל נושא. בהיבט הכלכלי, למשל, הוועדה תעסוק במאקרו, תקציב, היבטים ענפיים, ותכנון לטווח בינוני-ארוך. יהיו חברים בה משרד האוצר, משרד הכלכלה, בנק ישראל, הביטוח הלאומי, המועצה הלאומית לכלכלה, נשיאות המעסיקים והעסקים, נציגי ארגוני עובדים ועצמאים, וגם נציגים סקטוריאליים".

"לבטל מע"מ אפס על פירות וירקות, ואת הפטור ממע"מ באילת"

פרופ' עומר מואב, פרופסור לכלכלה באוניברסיטת וורויק, ובמרכז הבינתחומי בהרצליה

עומר מואב / צילום: יונתן בלום, גלובס

1. עבודה עם דמי אבטלה

"הממשלה לא יכולה לפצות את הציבור הרחב על הפגיעה. צריך להפעיל ערבות הדדית, ולתת סיוע כדי לאפשר לאנשים לשרוד. צריך לתת ודאות - לא דמי אבטלה שמחליטים בכל חודש להאריך, אלא תוכנית לטווח ארוך, שלוקחת בחשבון שדמי אבטלה פוגעים במוטיבציה לעבוד.

"צריך לבנות תוכנית שמאפשרת לאנשים לעבוד, מבלי שהם מאבדים את מלוא דמי האבטלה. מי שיבחר לעבוד במקצועות כמו סיעוד או חקלאות - זה יהיה כדאי לו כלכלית. למשל, דמי האבטלה יינתנו במלואם בהתחלה, ולאחר מכן תהיה הפחתה מתונה. מי שיעבוד, יאבד על כל שקל שכר רק 40 אגורות מדמי האבטלה. זה תמריץ חיובי".

2. להימנע מפזרנות יתר

"לא נכון לתת פיצויים, להלאים חברות או לרכוש מהתעשייה הישראלית במיליארדי שקלים. לא לבזבז כסף סתם על רכישות מיותרות, ולא לשפוך כסף על הציבור כדי לעודד צריכה. המחיר הוא מאוד כבד, והתוצאה הסופית יכולה להיות מאוד מזיקה.

"לממשלה יש מגבלות על ההוצאה, וניסיון העבר מלמד שגירעון עמוק הוא זה שהוביל למשבר. אי אפשר לצאת מהמשבר על ידי יצירת גירעון עמוק בצורה מופרזת, כי הוא עצמו מוביל למשבר. לא הגיוני לעשות משהו שמוביל למשבר כלכלי כדי לצאת ממשבר כלכלי. הממשלה יכולה להגיע כך לשוקת שבורה, וכך גם מי שבאמת זקוק לכסף - לא יוכל לקבל אותו. פזרנות יתר עכשיו, יכולה להוביל לרעב בעתיד".

3. להשקיע בתשתיות פיזיות ואנושיות

"צריך לזכור שכל שקל שהממשלה מוציאה היום הוא הלוואה שאנחנו והילדים והנכדים שלנו נחזיר בעתיד. השקעה בתשתיות תחבורה, תקשורת והכשרה מקצועית תסייע למשבר בטווח המיידי; צריך השקעות שייצרו משק עם תשתיות פיזיות ואנושיות טובות יותר ליום שאחרי המשבר.

"היכולת של הממשלה לקחת עוד ועוד הלוואות כדי לממן את כל תוכניות הסיוע היא מוגבלת, והיא נטל כבד על העתיד. צריך להתייחס לכסף הציבורי הזה שאין לממשלה בזהירות רבה, כדי שלא נגיע למצב שבו למי שבאמת צריך - אין מה לאכול".

4. להפחית ארנונה לעסקים

"משבר הוא הזדמנות לבצע רפורמות, שיסייעו מיידית. הדבר הקריטי ביותר לצמיחה כלכלית ויציאה ממשבר הוא יוזמה של בעלי עסקים. הם הנכס של הכלכלה, וכיום הם ניצבים מול שורה ארוכה של כללי רגולציה וביורוקרטיה בלתי נסבלים. יש דברים מיותרים שצריך לבטל ולהקל בהם. למשל, הארנונה לעסקים בישראל היא גבוהה מאוד, והיא צריכה לרדת.

"גם מערכת המס מסורבלת. צריך לבטל פטורים - למשל את מע"מ אפס על פירות וירקות, ומע"מ אפס על שירותי תיירות ובאילת, ובמקביל להוריד את שיעור המס. גם אם באופן זמני נטל המס על העשירון העליון יעלה, כתוצאה מביטול פטורים, זה לא נורא. אבל זה חייב להיות זמני".

עוד כתבות

תאונת דרכים / צילום: Shutterstock

"כאוס": האם בקרוב לא יהיה אפשר לתקן בישראל כלי רכב אחרי תאונה?

משרד התחבורה מתעכב בחתימה על תקנות חדשות, ויותיר 800 שמאים ללא רישיון החל מינואר ● המשמעות: הם לא יתנו חוות דעת, חברות הביטוח לא ישלמו - ומוסכים לא יתקנו את כלי הרכב

דייוויד אליסון, מנכ''ל Paramount Skydance / צילום: ap, Evan Agostini/Invision

פרמאונט במהלך נגדי לנטפליקס: מציעה לרכוש את וורנר ברדרס תמורת יותר מ־108 מיליארד דולר

בעקבות הצעת הרכישה של נטפליקס לוורנר ברדרס, פרמאונט מגישה מהלך נגד ומציעה לרכוש את כל וורנר ברדרס דיסקברי לפי שווי של יותר מ־108 מיליארד דולר ● ההצעה התומכת באיחוד כל נכסי החברה, בניגוד לפיצול שמציעה נטפליקס

סופר פארם. מפרסם ענק במונחי דיגיטל / צילום: אייל טואג

מבצעי נובמבר הקפיצו את ביצועי האתרים הישראליים, הרבה יותר מהבינלאומיים

מספר ההזמנות באתרים המקומיים זינק ב־32% לעומת עלייה של 18% באתרים הבינלאומיים במהלך נובמבר ● כחמישית מהישראלים פיצלו את ההזמנות מחו"ל כדי ליהנות מהפטור ממע"מ, שאמור להכפיל עצמו בחודש הבא ● המדד החודשי של רכישות הישראלים באונליין

מחיר ביטוח הרכב / צילום: Shutterstock

לפני הדיון בוועדת הכלכלה: רשות שוק ההון קנסה שתי חברות ביטוח על מחירי ביטוחי הרכב

רשות שוק ההון הטילה קנס של 125 אלף שקל לביטוח ישיר והפניקס בעקבות חוסר בפרטים שביקשה מחברות הביטוח כדי להבין האם הן העלו את פרמיות ביטוחי הרכב יותר מדי ● הרשות ספגה ביקורת על כך שפעלה לאט מדי, כאשר בזמן שפעלה מחירי הביטוח כבר ירדו בשנה האחרונה בכ-10%

שי אהרונוביץ, מנהל רשות המסים / צילום: מורג ביטן

נתוני רשות המסים חושפים: זו ההכנסה של העשירון העליון

ע"פ מחקר חדש של רשות המסים, הכנסה ממוצעת של משק בית בעשירון העליון עומדת על 94 אלף שקל בחודש - נתון שגבוה ב-42% מנתוני הלמ"ס ● הפער, בעיקרו, נובע מהטיות בסקרי הלמ"ס ומחוסר התחשבות בהכנסות מהון ● וגם: למה דווקא המאיון העליון משלם פחות מס מאלו שמתחתיו?

תאונת דרכים / צילום: פביו טרופה

הכאוס יידחה: משרד התחבורה מאריך בשנה את הרישיון של שמאי הרכב

לאחר חשיפת גלובס, משרד התחבורה ממהר למנוע מצב שבו חברות הביטוח לא יכולות לשלם על תיקון רכבים, ולכן מוסכים לא יתקנו והציבור יתקע בלי כלי רכב לאחר תאונה ● עד כה, ניתנו לשמאים רישיונות רק לחמש שנים, וכעת אלו יהיו תקפים לשש שנים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בוול סטריט; ברודקום קופצת בכ-3%, מניות השבבים עולות

הנאסד"ק יורד בכ-0.2% ● IBM רוכשת חברת דאטה ב-11 מיליארד דולר ● מנהל ההשקעות של ברקשייר האת'וויי עובר לג'יי.פי.מורגן ● מגנום, שפוצלה מיוניליבר החלה להיסחר הבוקר באירופה ● לראשונה מזה עשור, אין מתאם בין שוק המניות לביטקוין • טראמפ על עסקת נטפליקס - וורנר ברדרס: "זה בעייתי" • בלומברג: עליית הריבית הצפויה ביפן תרחיק משקיעים מנכסי סיכון

עומס תנועה בנתיבי איילון / אילוסטרציה: Shutterstock

אלקטרה זכתה במכרז להקמת מערך מס הגודש בגוש דן

הפרויקט נועד לעודד מעבר לתחבורה ציבורית ולצמצם את עומסי התנועה בכניסה לתל אביב ובצירים המרכזיים ● הטמעת מס הגודש בישראל צפויה להניב לקופת המדינה 1.3 מיליארד שקל מדי שנה, ומיועדת למימון פרויקטים של תחבורה ציבורית, כולל פרויקט המטרו

פיוניר / צילום: Shutterstock, Primakov

חברת פיוניר מפטרת כ-4% מהעובדים בישראל

מספר העובדים בישראל עומד על כאלף איש, והפיטורים יכללו עשרות עובדים ● המהלך מתרחש במקביל לשינוי ארגוני רחב שמעביר את החברה לעבר מבנה עבודה "רזה" בסגנון סטארט-אפ

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

זו חברת הביטוח שתהפוך לשותפה בקבוצה של עמוס לוזון לאחר שתרכוש מניות ב-110 מיליון שקל

מנורה מבטחים רוכשת בשני שלבים מניות בקבוצת לוזון ותחזיק ב-6.9% מהונה ● היא תצטרף לבית ההשקעות מור, שבאמצעות הגמל וקרנות הנאמנות, כבר מחזיק ב-12% ממניות החברה שפועלת בתחום הבנייה למגורים בישראל ובפולין, מתן אשראי ואנרגיה ● מניית לוזון זינקה ב-46% מתחילת השנה

רג'פ טאייפ ארדואן, נשיא טורקיה / צילום: ap, Achmad Ibrahim

טורקיה החלה להזרים כוחות לצפון סוריה. ישראל צריכה לדאוג?

ע"פ דיווחים ברשתות הכורדיות, טורקיה החלה להזרים כוחות לצפון סוריה ● ברקע, סירובם של הכורדים להשתלבות מלאה בממשלה שמנהיג א-שרע ● האם המהלך ישמש "אליבי" לנוכחות צבאית טורקית מובהקת בצפון סוריה?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצר, שאטרסטוק

הפערים בנתונים ומי משלם הכי הרבה: 3 גרפים על שיטת המיסוי בישראל

מחקר חדש של רשות המסים חושף פערים ביחס לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בכל הנוגע להכנסות לפי עשירונים ● ממה נובעים הפערים, איזה עשירון נושא ברוב נטל המס ומי מצליח "להתחמק" ממנו?

מתחם הנרקיס, בית שמש - הדמיה / צילום: קסם הדמיות

אושר פרויקט פינוי־בינוי מבין הגדולים בארץ: 3,500 יחידות דיור חדשות בבית שמש

הוועדה המחוזית לתכנון ובניה במחוז ירושלים אישרה את פרויקט הפינוי-בינוי הגדול ביותר בתולדות העיר בית שמש ● יוקמו כ־3,500 דירות חדשות, לצד מוסדות חינוך ותשתיות ציבוריות משודרגות ● המודל שאושר מאפשר לדיירים לעבור ישירות לדירות החדשות במגרש החלוץ, ללא מעבר ביניים

באירופה מעריכים: המועד שבו ישראל תתקוף באיראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: מקורות דיפלומטיים באירופה מעריכים שישראל תתקוף במהלך שנה הבאה באיראן, הכותרות בגרמניה עסקו בביקור הקנצלר בישראל, ולבנון מנסים לתכנן את היום אחרי סיום המנדט של יוניפי"ל ● כותרות העיתונים בעולם

חיים כצמן, מייסד ומנכ''ל ג'י סיטי / צילום: אריק סולטן

עם ניסיון בארגון ידידי צה"ל: המנכ"לית המפתיעה בחברה החדשה של כצמן

חברת אוריון השלימה את הפיצול מג'י סיטי והחלה להיסחר בבורסה ● מנכ"לית החברה היא עו"ד ששימשה עד כה כמנהלת בארגון ידידי צה"ל בארה"ב והיו"ר הוא ערן יעקב, מנהל רשות המיסים לשעבר

חיילי מילואים / צילום: Shutterstock

תאגיד בנקאי לקח רכב כמשכון. ואז השופט גילה שהוא שייך למילואימניק

הגנה מפני הליכי הוצאה לפועל, הקדמת תשלומים באמצעות הלוואה חברתית והצעת הסדר שהגיעה אחרי קריסת החברה: שלושה פסקי דין שניתנו לאחרונה ממחישים כיצד מערכת המשפט מנסה למצוא את האיזון ולהגן על המילואימניקים

רו''ח חן שרייבר, נשיא לשכת רואי החשבון / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

השינוי בתקנון לשכת רואי החשבון שמעורר סערה בקרב החברים

נשיא לשכת רואי החשבון, חן שרייבר, מבקש לבטל את ההגבלה הקיימת על מספר הקדנציות בהן מכהן נשיא לשכת רואי החשבון ● נכון להיום, על פי תקנון הלשכה, כהונת נשיא לשכת רואי החשבון מוגבלת לשתי קדנציות בלבד ● המתנגדים למהלך: "מה שנשיא לא עשה בשתי קדנציות הוא כבר לא יעשה. השלטון משחית"

מגרש רכבים / צילום: Shutterstock

ישראל עיכבה חידוש זיכיונות יבוא רכב, וסין דורשת הבהרות

סין פנתה רשמית לישראל בדרישה להבהרות אחרי שעיכוב בחידוש רישיונות יבוא, לרבות של מותגים בבעלות ממשלתית סינית, יצר חשש לפגיעה בפעילותם ● רשות התחרות בוחנת הגבלות נוספות על יבואנים גדולים, בעוד המתיחות בין המדינות כבר מתרחבת לזירת הביטחון

וול סטריט / צילום: Shutterstock

הישראלית שנפלה ב־27% ויוצאת מהמדד היוקרתי הזה בוול סטריט

שינויים בוול סטריט: חברת טכנולוגיית השבבים סיוה תיפרד ממדד S&P SmallCap 600 ● בעוד כשבועיים צפויות שלוש מניות להיכנס למדד S&P 500, לאחר שזינקו מתחילת השנה

משטרת ישראל מפתחת מערכת אכיפה מתקדמת / צילום: Shutterstock, trekandshoot

המדינה מקצה עשרות מיליונים למערכות למדידת מהירות. איך זה יעבוד?

המשטרה יצאה במכרז למצלמות חדשות שמודדות מהירות לאורך מקטעי כביש שלמים, כך שלא יתאפשר להאט לפני שמגיעים אליהן ● כ–80% מהאכיפה בכבישי ישראל היא ידנית ורק כ־20% דיגיטלית, ההפך משאר מדינות ה–OECD ● עלות הפרויקט: 14.4 מיליון שקל