גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האאודי החדשה תעזור לכם לברוח מהמציאות

אין לנו מילה אחת רעה להגיד על אאודי RSQ3 ● אם יש לכם 460 אלף שקל תוכלו לקבל רכב פנאי משפחתי שמציע ביצועים של מכונית ספורט אקזוטית ● המכונית הזאת תגרום לכם להרגיש כמו סופרמן, אבל אל תתבלבלו: זה לא אתם, זאת היא

נתוני מסירות הרכב של חודש יוני בישראל, יוצרים רושם שמשבר הקורונה חלף ועבר. קצת יותר מ-21 אלף כלי רכב חדשים עלו על הכביש ביוני מתוכם כ-1,800 רכבי פרמיום, נתון נמוך בכ-2% בלבד ממסירות חודש יוני אשתקד. הנתונים הללו מקבלים משנה תוקף אם מנטרלים את הירידה החדה ברכישות הרכב של השוק המוסדי, שנמשכה גם ביוני, ואת מחיקת הרכישות המסורתיות של חברות ההשכרה לקראת עונת התיירות הנכנסת של הקיץ, שכבר לא תתממש. המשמעות היא שהביקוש לרכב מצד לקוחות פרטיים זינק בשיעור דו-ספרתי.

קשה מאוד למצוא הסבר כלכלי להתנהגות הצרכנית הזו. נתוני המאקרו קודרים מתמיד הן ברמה המקומית והן ברמה הגלובלית, תחושת הביטחון הכלכלי של רבים בשפל ומגזרים שלמים עדיין עובדים מהבית, כך שהיקף הנסועה רחוק מהשיא - עם או בלי תחבורה ציבורית.

בהיעדר הסבר כלכלי פונים כיום רבים להסברים פסיכולוגיים. כבר שמענו לאחרונה תיאוריות שרכישות הרכב נובעות מפיצוי פסיכולוגי על ביטול חופשת הקיץ המסורתית בחו"ל; צורך בהגברת תחושת הביטחון והבידוד מהסביבה, שאותה לא ניתן לקבל בתחבורה ציבורית; ואפילו הדחקה פוסט-טראומטית ובריחה מהמציאות.

פסיכולוגיה היא לא תחום ההתמחות של המדור הזה אבל אם כבר בורחים מהמציאות קשה למצוא רכב מתאים יותר למשימה מאאודי RSQ3 החדשה, הגרסה הספורטיבית והחזקה ביותר של סדרת ה-Q3.

חיצונית גרסת העל שומרת על העיצוב הנאה של רכב הפנאי הקומפקטי, שהדור החדש שלו הושק בשנה שעברה. המידות מתאימות לתמרונים עירוניים והשתחלות למקומות חניה מזדמנים, הפרופורציות אתלטיות והחרטום עם הקווים המושחזים משדר איכות ייצור עילית. משהו בנוסח סכיני שף יפניים.

רכב

הגרסה הזו מגיעה עם חישוקי ענק, בוכנות בלימה אדומות וכמה פריטים קוסמטיים ספורטיביים, שמעירים את תשומת הלב של מביני עניין. למרות זאת, העיצוב אינו שונה בהרבה מהגרסאות הצמחוניות של המשפחה, שמשנעות בשגרה ילדים מהמאיון העליון לבית הספר ולחוגים.

כורסאות של מטוס מנהלים

פריט העיצוב הדומיננטי בתא הנוסעים של ה-RSQ3 הוא צמד מושבי ספורט קדמיים עם ריפוד ייחודי וסמלי המותג RS, שחובקים את הנהג והנוסע בפניות הדוקות כמו כורסאות של מטוס מנהלים. יש גם הגה וידית הילוכים ממותגים, דוושות ייחודיות, דיפונים יוקרתיים על הגג וכמובן רשימת אבזור תקני ארוכה, כולל מערכת קול מרשימה. עם זאת מי שיגהץ את כרטיס הפלטינה שלו יוכל לקבל את רוב הפריטים הללו גם ב-Q3 הרגילה.

מערך הפיקוד הדיגיטלי דומה לזה של ה-Q3 למעט תוספת של כמה תפריטים שמדווחים לנהג בזמן אמת על כל אספקט בהתנהגות הדינמית. תא הנוסעים שימושי כמו בכל גרסאות ה-Q3 עם סף כניסה ויציאה בגובה אופטימלי לבני כל הגילים, מושב אחורי שיכול לאכלס שני מבוגרים או שלושה מתבגרים עם מרחב מכובד לראש ולכתפיים ותא מטען, שיכול לבלוע נפח רציני של 530 ליטר.

אבל כמו בכל דגם, שנושא עליו את הסמל המיוחס RS, העיצוב והשימושיות הם רק המעטפת החיצונית. הליבה מורכבת משלדה ומנוע, שמגיעים מחטיבה הנדסית, שעוסקת ביום יום בפיתוח מכוניות ספורט רציניות מאוד.

גם ה-RSQ3, שנראה מבחוץ כמו סמל הנהנתנות הבורגנית, משמרת את אותו DNA. ראשית המנוע: 2.5 ליטר טורבו בנזין, שמייצר בגרסה העדכנית 400 כוחות סוס ומומנט של 49 קג"מ. בהחלט מספרים רציניים וכשמשדכים אותם להנעת ה"קוואטרו" המהוללת של אאודי, שמתרגמת אותם ביעילות טוטאלית למשיכה, מקבלים חוויה מסעירה, שדורשת הרבה שליטה עצמית.

אם אילוצי היום יום מכתיבים, אפשר לשייט בנחת בפקקים או ב-110 קמ"ש על הכביש המהיר, כשהמנוע מסתובב לו ברוגע על פחות מ-2000 סל"ד. אבל די בשיגור פקודה לרגל ימין להגביר מעט את הלחץ כדי להתחיל רצף של אירועים, שמזכיר צפייה בספרינט של יוסיין בולט: בלי שום מאמץ מובחן, בלי צבירה הדרגתית של תאוצה ובלי סימני תשישות, הרכב עף קדימה ופותח פער עצום ביחס לסביבה.

יש כמה אינדיקציות פיזיות שמלוות את התהליך כמו צליל מפלט גרוני ומרגש וכוחותG מוחשיים מאוד, שמפעילים את שרירי האורך והרוחב, כפי שניתן לצפות מרכב, שמאיץ מאפס ל-100 ב-4.5 שניות. יש גם מד מהירות, שחוצה את קו ה-200 קמ"ש, הרבה לפני שאתם מספיקים לחשוב על המשמעויות המשפטיות של האירוע. אבל הכול מתבצע ללא תחושת מאמץ ובוחן שוב ושוב את גבולות המטריצה של הנאה מול מגבלות החוק.

להעצים את כישורי הנהיגה

כמו בכל RS מודרנית, גם ברכב הפנאי הזה השלדה והאלקטרוניקה מכוילים לשדרג ולהעצים את כישורי הנהיגה של הנהג ולא לאתגר אותם. במצב התכנות האגרסיבי ההגה אמנם הופך כבד וחד ותגובות השלדה להיגוי הופכות להיות מהירות מאוד. אבל נטיית הגוף בפניות בלתי מורגשת, המתלים הנוחים משככים היטב מהמורות מבלי להקפיץ את המכונית ברגע הלא נכון, האחיזה מוחלטת גם על משטחים חלקלקים, הבלמים האדירים נוסכים ביטחון במהירויות מוגזמות בעליל.

בשורה התחתונה סביר להניח שתרגישו כמו סופרמן כאשר תגלו באיזו מהירות נכנסתם עם המכונית הזו לסדרה של פניות, שהיו גורמות ל-99% מהנהגים לרמוס את הבלמים ולהיכנס בזחילה. אבל בטרם תטפחו את האגו יתר על המידה, הנה טיפ: זה לא אתם, זו היא.

אין לנו ולו גם מילה אחת של ביקורת להגיד על היצירה המושלמת זאת אבל בהחלט יש לנו מספר של ביקורת: 463 אלף שקל. ב-180 אלף שקל פחות אפשר לרכוש את ה-Q3 עם 190 כוח סוס וביצועים מכובדים וב-100 אלף שקל פחות את האחות הגדולה Q5 עם 242 כוח סוס. ומי שבכל זאת חייב צידוק רציונלי לתג המחיר יכול למצוא אותו ברוח התקופה: זה רכב פנאי, שיכול לשנע משפחה שלמה פלוס אספקה דו-חודשית של שימורים ונייר טואלט בקצב, שישאיר מאחור כמעט כל רכב סדרתי. והוא יכול גם לטפס על מדרכות במקרה של אפוקליפסה מזדמנת. בריחה כבר אמרנו? 

עוד כתבות

בעיית הפקקים הולכת ומחמירה, והציבור צמא לפתרונות / אילוסטרציה: Shutterstock, bibiphoto

לפני עשור הוחלט להאיץ את מיזמי התחבורה. מה קרה בפועל?

בעיית הפקקים הולכת ומחמירה, והציבור צמא לפתרונות ● כמעט עשור אחרי שהממשלה החליטה על האצת מיזמי הענק בתחום התחבורה, איפה הם עומדים כיום? ● מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח - בשיתוף 15 דקות, ארגון צרכני תחבורה ציבורית בישראל - עוקב אחרי ההשקעה בפיתוח התחבורה הציבורית במטרופולינים

אנה זק ואילנית בקמפיין דיסקונט / צילום: צילום מסך

יד ביד עם הארנק הירוק, הפרסומת של דיסקונט מתברגת במקום הראשון בזכירות

הפרסומת של ביטוח 9 מתברגת במקום הראשון באהדה זה השבוע השלישי, כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● אחרי כוכבה, רמזי ואחרים, גם ניסים מ"קופה ראשית" מקבל קמפיין - עם חברת הביטוח מגדל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

הבנקים הגדולים בארה"ב מעריכים: מה יקרה ל-S&P 500 בשנה הבאה?

בנקי השקעות בארה"ב ובעולם מפרסמים את תחזיותיהם העדכניות למדד הדגל האמריקאי - ורבות מהן חיוביות באופן ניכר ● בג'יי. פי. מורגן מאמינים כי ייתכן שה-S&P 500 יחצה את רף 8,000 הנקודות - מה שישקף עבורו אפסייד של מעל 17% ● מנגד, בבנק אוף אמריקה צופים "תשואות צנועות" ומזהירים מפני "כיס אוויר" בתחום ה-AI

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

חברת בנייה חדשה בדרך לבורסה: עומר הנדסה תנסה לגייס לפי שווי של 1.4 מיליארד שקל

חברת הבנייה צפויה להצטרף בקרוב לבורסה עם השלמת ההנפקה, שתכלול הנפקת מכר בהיקף של 120 מיליון שקל ● בין הפרויקטים שהוקמו על ידיה: מגדלי בסר ברמת גן, מגדל ART בבני ברק וקניון רמות בירושלים

יו''ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן / צילום: Associated Press, Jade Gao

הכלכלה הפלסטינית ביהודה ושומרון ספגה פגיעה אנושה - ויש ריקושטים גם בישראל

בעקבות המלחמה, יהודה ושומרון חווה צניחה כלכלית חסרת תקדים: עסקים נסגרים ו־43% מתקשים לרכוש מזון ● ברמאללה מנסים למתוח את התקציב - אך עדיין משלמים משכורות למחבלים ● במקביל, חמאס והג'יהאד האסלאמי מנצלים את המשבר לחיזוק זרועות ארגוני הטרור

רחפן הנושא מצלמה של נקסט ויז'ן / צילום: נקסט ויז'ן

המדד הביטחוני החדש בבורסת ת"א לא מצליח להתרומם, ואיפה בכל זאת יש הזדמנות?

פחות מחודש מאז שהושק בקול תרועה, המדד הביטחוני של ת"א מציג ירידות של כמעט 5% ● המו"מ להסכם בין אוקראינה לרוסיה, וסיום המלחמה בעזה, מעיבים לאחרונה על ביצועי המניות שכיכבו בשלוש השנים האחרונות ● האם בבורסה הצטרפו לחגיגה מאוחר מדי?

חיילי מילואים בחוף עזה / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

רגע לפני מועד התשלום, מאות קצינים עלולים לאבד מענק של אלפי שקלים

כחלק ממתווה הסיוע למשרתי המילואים, הממשלה הבטיחה לפני כחצי שנה מענקים מיוחדים למפקדים לוחמים עבור שירותם במלחמה ● המענקים, בגובה של עד 20 אלף שקל אמורים לעבור ללוחמים ב-1 בדצמבר, אולם כעת מתברר שעשרות עד מאות מפקדים נשמטו מהרשימה למרות זכאותם ● היום יתכנסו נציגי משרד האוצר ומערכת הביטחון בניסיון לפתור את הסוגייה

פינוי בינוי בתל אביב / צילום: שי אשכנזי

לשכת עוה"ד מזהירה מפני הקשחת תנאי ערבות חוק המכר בהתחדשות עירונית

לשכת עורכי הדין פנתה לבנק ישראל בטענה כי הערבויות שניתנות לדיירים בפרויקטי התחדשות עירונית הלכו והורחבו מעבר לחוק בשנים האחרונות, מכבידות על היזמים ומסכנות פרויקטים ● וגם: איך ההגנות הללו עלולות לפגוע גם בדיירים עצמם?

א.ל.מ / צילום: אייל טואג

לא רק בנקים וחברות תעופה: א.ל.מ נכנסת לעולם סוכני ה-AI

רשת מוצרי החשמל משיקה סוכן AI שלומד את העדפות וצרכי הלקוח, משווה דגמים ועונה על שאלות ● מהנדסי ישראל קוראים להאצת פרויקטי תשתיות לאומיים ● סטודיו באובאב יוצא במכירת אמנות פומבית למען נפגעי המלחמה ● וגם: המינויים החדשים של הח"כ ומנהל רשות המסים לשעבר ● אירועים ומינויים

גילדת השוחטים בחו''ל חוגגת / צילום: Shutterstock

שכר של 300 אלף שקל בחודש וטיסות בביזנס: גילדת השוחטים בחו"ל חוגגת

צריכת הבשר זינקה וישראל מסתמכת על יבוא ● אך הרבנות לא ממהרת להכשיר שוחטים שיטוסו לחו"ל וכך יוצא שקבוצה קטנה וסגורה נותנת מענה לעשרות יבואנים ● הם מצדם נאלצים לשלם כל שכר, שמגיע למאות אלפי שקלים בחודש, ולהיענות לעוד גחמות ● בינתיים העלויות מתגלגלות לצרכן

מימין לשמאל: ערן בילסקי, יוני אושרוב, אבי אייל ורן אחיטוב / צילום: Entrée Capital

בתוך חצי שנה: אנטרי קפיטל גייסה 300 מיליון דולר לקרנות AI ודיפטק

קרן ההון סיכון אנטרי קפיטל גייסה 300 מיליון דולר להשקעה בסטארט-אפים בתחומי הבינה המלאכותית, דיפ-טק וקריפטו ● הודעת הגיוס אינה מסגירה את זהות המשקיעים, אך לגלובס נודע כי ביניהם גם גופים מוסדיים ישראלים וזרים ● הקרן המוצלחת ביותר של אנטרי השיגה למשקיעים תשואה של פי 30.2

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה חיובית בתל אביב; דוראל זינקה ב-17%, אל על ושופרסל נפלו

ת"א 35 הוסיף 0.5% ות"א 90 עלה ב-0.9%  ● אל על נפלה על רקע ההתקדמות להקמת בסיס ווייזאייר בישראל ● דוראל זינקה לאחר הדוחות, ושופרסל נפלה ● אנבידיה עלתה במסחר אתמול, ואלפאבית ירדה, אך עדיין לא רחוקה מרף שווי השוק של 4 טריליון דולר ● וגם: האנליסט שצופה לאורקל אפסייד של 90%

מכוניות ליצוא בנמל בסין / צילום: Shutterstock

המאבק סביב הריכוזיות עולה מדרגה: יבואני רכב זומנו לשימוע במשרד התחבורה

משרד התחבורה שוקל שלא לחדש רישיונות ליבואנים גדולים בעקבות המלצות רשות התחרות; ממשלת סין עשויה להתערב ● אחרי שנתיים של חרם טורקי, הקורולה ההייברידית עושה קאמבק לישראל ביבוא חדש הפעם מיפן ● וגם: מרצדס מציגה דגם חשמלי חדש ו־BYD מוסיפה לשוק גרסת פלאג־אין מוזלת ● השבוע בענף הרכב

מגדל ביונד של תדהר ויוניון / הדמיה: סטודיו 84

למרות שחתם על חוזה שכירות: משרד עוה"ד פישר לא יעבור למגדל ביונד

משרד עורכי הדין פישר-בכר-חן החליט לוותר על המעבר ולהישאר במגדל עזריאלי טאון ● רמ"י והרצליה חתמו על הסכם גג, במסגרתו יושקעו בעיר יותר מ-5.5 מיליארד שקל ● רק עם 60% הסכמה: זו רפורמת ההתחדשות העירונית שמקודמת בחוק ההסדרים ● וגם: שתי תוכניות לשכונות ענק עשו צעדים משמעותיים ● חדשות השבוע בנדל"ן

יוני חנציס, מנכ''ל דוראל / צילום: תמר מצפי

מה גרם למניית דוראל לזנק בחדות בבורסת ת"א?

מניית דוראל זינקה ביותר מ-17% ביום המסחר, בעקבות התוצאות החיוביות של הדוח שלה לרבעון השלישי של 2025: עלייה של יותר מ-50% בהכנסות, מגוון רחב של פרויקטים עתירי הון בארה"ב, וצפי לביקוש גבוה במיוחד ● בחצי השנה האחרונה מניית דוראל יותר מהכפילה את עצמה

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המספרים נחשפים: 120 אלף ישראלים עושים בכל שנה את הטעות הגדולה ביותר בפנסיה

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● נתונים שהגיעו לידי גלובס חושפים כי התופעה של משיכת כספים מקרנות הפנסיה מוקדם מדי, הולכת וצוברת תאוצה, הגם שבכך מאבדים החוסכים זכויות ומשלמים קנס גדול ● בכיר בלשכת סוכני הביטוח: "עם ישראל מפרק לעצמו את הפנסיה תחת שידול ורמייה"

סכר מרכזי באיראן שנפגע מהבצורת / צילום: Reuters, Vantor

כך מייצר המחסור במים במדינות שכנות הזדמנות לגופי אנרגיה והתפלה בישראל

בעוד איראן מתפוררת כתוצאה ממחסור במים, גם ירדן ומצרים בסיכון גבוה להתייבשות, והופכות לתלויות בישראל לאספקת מים ואנרגיה ● מהן המשמעויות הכלכליות שייגזרו מכך, היכן הזדמנויות ההשקעה, ואיך זה יתגלגל עד האג"ח הממשלתיות והדירוג של ישראל

מנכ''ל וויזאייר ג'וזף וראדי ומירי רגב / צילום: צילום מסך

מנכ"ל וויזאייר בפגישה עם שרת התחבורה: "מתכננים להקים בסיס בישראל באפריל"

בפגישה בין מנכ"ל חברת התעופה ההונגרית ג'וזף וראדי ושרת התחבורה מירי רגב, הודיע המנכ"ל שוויזאייר מתכוונת להקים בסיס כבר באפריל הקרוב ● עם זאת, לא כל הפערים נפתרו והתנגדות ועדי העובדים הישראליים וההסתדרות עשויים להרים קשיים

פרויקט exchange ברמת גן / צילום: 3division

למרות פגיעת הטיל: אזורים מקווה להשלים את בניית מגדל Exchange בר"ג עד לסוף השנה

החברה מציינת בדוח הכספי לרבעון השלישי של 2025 כי היא ממשיכה לפעול לקבלת תעודת גמר "במועד שתוכנן", קרי הרבעון הרביעי של השנה ● השיפוצים צפויים להתארך מעבר לכך ● אחת מהשפעות הפגיעה: החברה מכרה לאורך השנה רק שלוש דירות בפרויקט

 

שלומי ויוסי אמיר, בעלי השליטה בשופרסל / צילום: יונתן בלום

נתון אחד מעלה את השאלה: האם הלקוחות נוטשים את שופרסל בגלל העלאות המחירים

מניית רשת המזון צנחה ב–7% לאחר שדיווחה על רבעון שלישי רצוף של ירידה במכירות בחנויות זהות ● גם אצל המתחרות ניכרה חולשה, אך בשוק חוששים שהמצב בשופרסל קשה יותר ונובע ממהלכי ההתייעלות והעלאות המחירים: "המשך הירידה בהכנסות עלול לקרב הרשת להפסד"