גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האאודי החדשה תעזור לכם לברוח מהמציאות

אין לנו מילה אחת רעה להגיד על אאודי RSQ3 ● אם יש לכם 460 אלף שקל תוכלו לקבל רכב פנאי משפחתי שמציע ביצועים של מכונית ספורט אקזוטית ● המכונית הזאת תגרום לכם להרגיש כמו סופרמן, אבל אל תתבלבלו: זה לא אתם, זאת היא

נתוני מסירות הרכב של חודש יוני בישראל, יוצרים רושם שמשבר הקורונה חלף ועבר. קצת יותר מ-21 אלף כלי רכב חדשים עלו על הכביש ביוני מתוכם כ-1,800 רכבי פרמיום, נתון נמוך בכ-2% בלבד ממסירות חודש יוני אשתקד. הנתונים הללו מקבלים משנה תוקף אם מנטרלים את הירידה החדה ברכישות הרכב של השוק המוסדי, שנמשכה גם ביוני, ואת מחיקת הרכישות המסורתיות של חברות ההשכרה לקראת עונת התיירות הנכנסת של הקיץ, שכבר לא תתממש. המשמעות היא שהביקוש לרכב מצד לקוחות פרטיים זינק בשיעור דו-ספרתי.

קשה מאוד למצוא הסבר כלכלי להתנהגות הצרכנית הזו. נתוני המאקרו קודרים מתמיד הן ברמה המקומית והן ברמה הגלובלית, תחושת הביטחון הכלכלי של רבים בשפל ומגזרים שלמים עדיין עובדים מהבית, כך שהיקף הנסועה רחוק מהשיא - עם או בלי תחבורה ציבורית.

בהיעדר הסבר כלכלי פונים כיום רבים להסברים פסיכולוגיים. כבר שמענו לאחרונה תיאוריות שרכישות הרכב נובעות מפיצוי פסיכולוגי על ביטול חופשת הקיץ המסורתית בחו"ל; צורך בהגברת תחושת הביטחון והבידוד מהסביבה, שאותה לא ניתן לקבל בתחבורה ציבורית; ואפילו הדחקה פוסט-טראומטית ובריחה מהמציאות.

פסיכולוגיה היא לא תחום ההתמחות של המדור הזה אבל אם כבר בורחים מהמציאות קשה למצוא רכב מתאים יותר למשימה מאאודי RSQ3 החדשה, הגרסה הספורטיבית והחזקה ביותר של סדרת ה-Q3.

חיצונית גרסת העל שומרת על העיצוב הנאה של רכב הפנאי הקומפקטי, שהדור החדש שלו הושק בשנה שעברה. המידות מתאימות לתמרונים עירוניים והשתחלות למקומות חניה מזדמנים, הפרופורציות אתלטיות והחרטום עם הקווים המושחזים משדר איכות ייצור עילית. משהו בנוסח סכיני שף יפניים.

רכב

הגרסה הזו מגיעה עם חישוקי ענק, בוכנות בלימה אדומות וכמה פריטים קוסמטיים ספורטיביים, שמעירים את תשומת הלב של מביני עניין. למרות זאת, העיצוב אינו שונה בהרבה מהגרסאות הצמחוניות של המשפחה, שמשנעות בשגרה ילדים מהמאיון העליון לבית הספר ולחוגים.

כורסאות של מטוס מנהלים

פריט העיצוב הדומיננטי בתא הנוסעים של ה-RSQ3 הוא צמד מושבי ספורט קדמיים עם ריפוד ייחודי וסמלי המותג RS, שחובקים את הנהג והנוסע בפניות הדוקות כמו כורסאות של מטוס מנהלים. יש גם הגה וידית הילוכים ממותגים, דוושות ייחודיות, דיפונים יוקרתיים על הגג וכמובן רשימת אבזור תקני ארוכה, כולל מערכת קול מרשימה. עם זאת מי שיגהץ את כרטיס הפלטינה שלו יוכל לקבל את רוב הפריטים הללו גם ב-Q3 הרגילה.

מערך הפיקוד הדיגיטלי דומה לזה של ה-Q3 למעט תוספת של כמה תפריטים שמדווחים לנהג בזמן אמת על כל אספקט בהתנהגות הדינמית. תא הנוסעים שימושי כמו בכל גרסאות ה-Q3 עם סף כניסה ויציאה בגובה אופטימלי לבני כל הגילים, מושב אחורי שיכול לאכלס שני מבוגרים או שלושה מתבגרים עם מרחב מכובד לראש ולכתפיים ותא מטען, שיכול לבלוע נפח רציני של 530 ליטר.

אבל כמו בכל דגם, שנושא עליו את הסמל המיוחס RS, העיצוב והשימושיות הם רק המעטפת החיצונית. הליבה מורכבת משלדה ומנוע, שמגיעים מחטיבה הנדסית, שעוסקת ביום יום בפיתוח מכוניות ספורט רציניות מאוד.

גם ה-RSQ3, שנראה מבחוץ כמו סמל הנהנתנות הבורגנית, משמרת את אותו DNA. ראשית המנוע: 2.5 ליטר טורבו בנזין, שמייצר בגרסה העדכנית 400 כוחות סוס ומומנט של 49 קג"מ. בהחלט מספרים רציניים וכשמשדכים אותם להנעת ה"קוואטרו" המהוללת של אאודי, שמתרגמת אותם ביעילות טוטאלית למשיכה, מקבלים חוויה מסעירה, שדורשת הרבה שליטה עצמית.

אם אילוצי היום יום מכתיבים, אפשר לשייט בנחת בפקקים או ב-110 קמ"ש על הכביש המהיר, כשהמנוע מסתובב לו ברוגע על פחות מ-2000 סל"ד. אבל די בשיגור פקודה לרגל ימין להגביר מעט את הלחץ כדי להתחיל רצף של אירועים, שמזכיר צפייה בספרינט של יוסיין בולט: בלי שום מאמץ מובחן, בלי צבירה הדרגתית של תאוצה ובלי סימני תשישות, הרכב עף קדימה ופותח פער עצום ביחס לסביבה.

יש כמה אינדיקציות פיזיות שמלוות את התהליך כמו צליל מפלט גרוני ומרגש וכוחותG מוחשיים מאוד, שמפעילים את שרירי האורך והרוחב, כפי שניתן לצפות מרכב, שמאיץ מאפס ל-100 ב-4.5 שניות. יש גם מד מהירות, שחוצה את קו ה-200 קמ"ש, הרבה לפני שאתם מספיקים לחשוב על המשמעויות המשפטיות של האירוע. אבל הכול מתבצע ללא תחושת מאמץ ובוחן שוב ושוב את גבולות המטריצה של הנאה מול מגבלות החוק.

להעצים את כישורי הנהיגה

כמו בכל RS מודרנית, גם ברכב הפנאי הזה השלדה והאלקטרוניקה מכוילים לשדרג ולהעצים את כישורי הנהיגה של הנהג ולא לאתגר אותם. במצב התכנות האגרסיבי ההגה אמנם הופך כבד וחד ותגובות השלדה להיגוי הופכות להיות מהירות מאוד. אבל נטיית הגוף בפניות בלתי מורגשת, המתלים הנוחים משככים היטב מהמורות מבלי להקפיץ את המכונית ברגע הלא נכון, האחיזה מוחלטת גם על משטחים חלקלקים, הבלמים האדירים נוסכים ביטחון במהירויות מוגזמות בעליל.

בשורה התחתונה סביר להניח שתרגישו כמו סופרמן כאשר תגלו באיזו מהירות נכנסתם עם המכונית הזו לסדרה של פניות, שהיו גורמות ל-99% מהנהגים לרמוס את הבלמים ולהיכנס בזחילה. אבל בטרם תטפחו את האגו יתר על המידה, הנה טיפ: זה לא אתם, זו היא.

אין לנו ולו גם מילה אחת של ביקורת להגיד על היצירה המושלמת זאת אבל בהחלט יש לנו מספר של ביקורת: 463 אלף שקל. ב-180 אלף שקל פחות אפשר לרכוש את ה-Q3 עם 190 כוח סוס וביצועים מכובדים וב-100 אלף שקל פחות את האחות הגדולה Q5 עם 242 כוח סוס. ומי שבכל זאת חייב צידוק רציונלי לתג המחיר יכול למצוא אותו ברוח התקופה: זה רכב פנאי, שיכול לשנע משפחה שלמה פלוס אספקה דו-חודשית של שימורים ונייר טואלט בקצב, שישאיר מאחור כמעט כל רכב סדרתי. והוא יכול גם לטפס על מדרכות במקרה של אפוקליפסה מזדמנת. בריחה כבר אמרנו? 

עוד כתבות

מערכת PULS של חברת אלביט / צילום: אלביט מערכות

המדינה האירופית שהותירה את אלביט מחוץ למכרז הגדול

הענקית הביטחונית הגרמנית קיבלה ממדינת נאט"ו הזמנה של חימושים משוטטים מסדרת הירו של UVISION הישראלית ● נורבגיה החליטה להשאיר בחוץ את המערכת הרקטית של אלביט, במסגרת מכרז שהיא מבצעת למערכות רקטיות ארוכות־טווח ● השקעת המיליארדים של טורקיה במערכות נשק חדשות ● וגם: במסגרת המלחמה עם רוסיה, אוקראינה צברה 100 אלף רחפנים במודל רכש ייחודי ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מי יפקח? הסעיף ברפורמת הבנקים הגדולים שעבר מתחת לרדאר

הרפורמה שתאפשר למוסדיים להקים בנקים זעירים מותירה סימני שאלה מהותיים לגבי זהות הרגולטור ● במשרד האוצר ובבנק ישראל מבטיחים להסדיר את הנושא בימים הקרובים

יוני חנציס, מנכ''ל דוראל / צילום: תמר מצפי

ב-590 מיליון שקל: מה עומד מאחורי הנפקת המניות הפרטית של דוראל?

דוראל הנפיקה מניות ב-590 מיליון שקל בהנפקה סגורה למוסדיים, שככל הנראה מבקשים לבסס את אחיזתם בחברה לקראת הנפקה אפשרית בארה"ב ● במקביל, החברה מדווחת על התקדמות משמעותית בפרויקטים בארה"ב ועל הרחבת החשיפה לשוק האנרגיה האמריקאי ● דוראל זינקה בכ-20% בשבוע האחרון, בעקבות פרסום הדוח שלה למשקיעים לרבעון השלישי של 2025

אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: איתי רפפורט - חברת החדשות הפרטית

ענקית הספנות הבינלאומית הפג לויד הגישה הצעה לרכישת צים

במסגרת שורת הבעלים בחברה הגרמנית נמנות קטאר החזקות, זרוע של רשות ההשקעות הקטארית, וגם קרן העושר הסעודית ● בוועד העובדים של צים מתנגדים לעסקה בחריפות וקוראים למדינה למנוע את המהלך

תחנות כוח / צילום: באדיבות החברה

שלוש תחנות כוח קיבלו אישורים לבנייה, למה חלקן עדיין תקועות?

מנהל התכנון הפיק היתר בנייה לתחנת הכוח "קסם", שצפויה לקום ליד גוש דן ● בנוסף ניתן אישור למתן היתר להרחבת "דוראד" באשקלון, אך זו נמצאת בקשיים משפטיים וסכסוך עמוק בין השותפים ● גם השדה הסולארי "דימונה דרום" קיבל אישור למתן היתר, וצפוי להפוך לשדה הסולארי הגדול בישראל

17 מניות בת"א זינקו ביותר מ-100%. האם יגיע גל מימושים לפני סוף השנה?

סוף השנה האזרחית מייצר באופן מסורתי פעילות מוגברת בשוק ההון, כשמשקיעים מתאימים את התיק לקראת השנה הקרובה ● בבורסה בת"א העריכו השבוע כי לאחר שנת שיא בשוק המניות המקומי, משקיעים עשויים לנצל את דצמבר "למימוש רווחים", גם לצורך קיזוז מס ● בשוק חלוקים

מטוס של איזי ג'ט / צילום: Shutterstock

ענקית הלואו קוסט מודיעה: תחזור לטוס לישראל בסוף מרץ 2026

חברת התעופה הבריטית איזי ג'ט מאותתת על חזרה לישראל, וזאת לאחר שהפסיקה לטוס לארץ בקיץ 2023 ודחתה מאז פעם אחר פעם את חידוש הטיסות ● ההיערכות כוללת בחינת קווים קיימים לצד פתיחת קווים נוספים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה מעורבת בבורסה: ת"א 35 מעל 3,500 נקודות; ארית צנחה בכ-20%

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.1% וננעל בשיא חדש, ומדד ת"א 90 איבד 1.1% ● מדד הבנייה נפל ב-1.8% ● ארית תעשיות צנחה אחר שהודיעה שמתכננת להנפיק את החברה הבת ● מחירי הנפט עולים על רקע דשדוש המגעים לסיום מלחמת רוסיה-אוקראינה ● וגם: המניה הקטנה בתחום ה-AI שמכה את השוק, עם עלייה של 180% מתחילת השנה

איפה יש הזדמנויות? / צילום: Shutterstock

בריאות, טכנולוגיה ושווקים מתעוררים: ההמלצות של ענקית קרנות הסל מוול סטריט

בסטייט סטריט, שמנהלת נכסים פיננסיים בסך 5.4 טריליון דולר, מאמינים ב־AI, כולל הזדמנויות השקעה במדינות אסיה, וממליצים גם על מניות הבריאות והפיננסים ● מנהל הפעילות בישראל: "ההשקעות בבינה מלאכותית עדיין נמוכות, בהשוואה למהפכות אחרות בהיסטוריה העולמית"

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: מירי שמעונוביץ

התקרבות במו"מ? סמוטריץ' ויתר על הרפורמה בפנסיה התקציבית במערכת הביטחון

הדיונים לאישור תקציב המדינה לשנת 2026 נמשכים: המחלוקת המרכזית במרכז הדיונים בין משרד האוצר לממשלה היא גובה תקציב הביטחון ● סמוטריץ' הסיר מהצעת התקציב את השינויים שהיו אמורים לחול על תנאי הפנסיה והמיסוי במערכת הביטחון בתמורה להסכמת צה"ל לקבל על עצמו התייעלות בסיסית בתקציב הביטחון ● רפורמת החלב צפויה לעבור

המיליארדר המנוח צ'ארלי מאנגר / איור: גיל ג'יבלי

התמודדות עם עיוורון ושיחת הפרידה מבאפט: הפרק האחרון והפחות מוכר בחייו של צ'ארלי מאנגר

המיליארדר המנוח צ'ארלי מאנגר, שותפו של וורן באפט בברקשייר האת'ווי, השפיע על דורות רבים של משקיעים ● לפני שנתיים, זמן קצר לפני יום הולדתו ה־100, הוא הלך לעולמו והותיר אחריו שלל סיפורים שנחשפים כעת ● החל מהקשר עם שכנו הצעיר שהוביל לעסק מצליח בתחום הנדל"ן, דרך ההתעניינות בחברות נפט ועד לבקשה האחרונה ממשפחתו

וואלה

עיתונאי וואלה במכתב קשה להנהלה: "לא יכולים להמשיך במסלול הנוכחי שמוביל אותנו אל התהום"

יותר מ־20 כתבים ועורכים מתריעים מפני שינוי עמוק באופי אתר החדשות בחודשים האחרונים, לחצים לעמידה ביעדים ו"כתבות מטעם" הפוגעות באמון הציבור ● המכתב מגיע על רקע תקופה סוערת במיוחד במערכת וואלה, שהתאפיינה בעזיבות רבות ומתוקשרות

חיילי צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הצעת התיווך של המל"ל: תקציב הביטחון יעמוד על 118 מיליארד שקל?

במסגרת הדיונים הקדחתניים שמתקיימים בין משרד האוצר למערכת הביטחון, לגלובס נודע כי המל"ל הציע שתקציב הביטחון יעמוד ב-2026 על 118 מיליארד שקל ● הדרישות של מערכת הביטחון עומדות על 144 מיליארד שקל, בעוד האוצר מכוון לאזור ה-90 מיליארד ● האם הצדדים יצליחו להתפשר?

רמי קאליש

OpenAI רוכשת את נפטון של פיטנגו הישראלית

ענקית הבינה המלאכותית OpenAI רכשה אמש את חברת הבינה המלאכותית הפולנית נפטון, שהמשקיעה הראשונה בה היא פיטנגו, קרן ההון סיכון הישראלית של חמי פרס ורמי קאליש

אבי לוי, יו''ר להב אל.אר / צילום: יח''צ

כשהוא קנה את השליטה בחברת ההחזקות, היא הייתה שווה בקושי 100 מיליון שקל. היום היא שווה מיליארדים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● כשהוא שולט בחברת הנדל"ן והקמעונאות להב אל.אר, הנסחרת בשווי של כ־2 מיליארד שקל, אבי לוי מביט אחורה ללא זעם על הפרידה מענקית הקניונים מליסרון שניהל: "אני אוהב את ליאורה עופר כמו אחות" ● הוא מספר על תוכניות ההתרחבות עם דלק ישראל ועל הניסיון שלא צלח להשתלטות על שופרסל, ומחמיא לאחים אמיר: "אני מוריד את הכובע בפניהם, לא חושב שהיינו מסוגלים לעשות יותר מזה"

בנייה בחדרה / צילום: Shutterstock

מחירי קרקע נמוכים יחסית: אלה מכרזי רמ"י שנסגרו אתמול

השתתפות ערה יחסית של יזמי נדל"ן נרשמה בשורה של מכרזי רמ"י שנסגרו אתמול, שחלקם מיועדים למחיר מטרה ● המחירים שהושגו במכרזים אלה היו נמוכים ושיקפו ירידות בערכי קרקע, כמו גם בדחייה אפשרית של מימוש הפרויקטים

פרופ' יצחק פריד / צילום: רמי זרנגר

אחד מחוקרי המוח המובילים בעולם מקים מרכז מחקר חדש בישראל: "בעוד 20 שנה העולם יופתע ממה שעושים היום במעבדה"

פרופ' יצחק פריד גויס על ידי אוניברסיטת רייכמן כדי לעמוד בראש מכון מחקר שיתמקד בממשק שבין המוח האנושי לבינה מלאכותית ● בראיון לגלובס הוא מדבר על רצון חופשי, על הבעיה עם עודף מידע והאפשרות לתת לחולי דמנציה עוד כמה שנות זיכרון ● על המיזם החדש הוא אומר: "אני מקווה שימנע עזיבת מדענים"

גל תורן בקמפיין בנק לאומי / צילום: צילום מסך יוטיוב

למרות שלא היו השבוע כלל באוויר, גל תורן מוביל את בנק לאומי לפרסומת האהובה ביותר

הפרסומת הזכורה ביותר גם השבוע שייכת לבנק דיסקונט, לאומי מתמקם שני בזכירות - כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● ההשקעה הגדולה ביותר שייכת לחברת התעופה אל על, עם כ–2.7 מיליון שקל, אך היא נותרת מחוץ למדד

חוזרים הביתה / צילום: Shutterstock

לשכת רה"מ: משלחת יצאה לקהיר במטרה להביא להשבה מיידית של החלל החטוף האחרון

רס"ל רן גואילי הוא החלל החטוף האחרון שנותר ברצועת עזה ● חוסל יאסר אבו שבאב, מנהיג המיליציה העזתית ששיתף פעולה עם ישראל ● אחרי התרעת הפינוי: חיל האוויר החל לתקוף מטרות של חיזבאללה בדרום לבנון ● צה"ל מאשר: חוסלו מג"ד מזרח רפיח, סגנו ומפקד פלוגה בחמאס ● המתווך טוען: חמאס מוכן להתפרק מנשקו ● עדכונים שוטפים

עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך תשפיע הורדת הריבית על הקרנות הכספיות? התשובה של צבי סטפק

קרנות הנאמנות הכספיות חוו בארבע השנים האחרונות זינוק אדיר בנכסיהן - כמה מזה קשור לרמת הריבית במשק, והאם כעת האטרקטיביות שלהן תפחת? ● עוד מיתוסים שחשוב לבחון: האם רק דמי הניהול מבחינים בין הקרנות, ומה פוטנציאל הצמיחה על חשבון הפיקדונות בבנקים​