גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האאודי החדשה תעזור לכם לברוח מהמציאות

אין לנו מילה אחת רעה להגיד על אאודי RSQ3 ● אם יש לכם 460 אלף שקל תוכלו לקבל רכב פנאי משפחתי שמציע ביצועים של מכונית ספורט אקזוטית ● המכונית הזאת תגרום לכם להרגיש כמו סופרמן, אבל אל תתבלבלו: זה לא אתם, זאת היא

נתוני מסירות הרכב של חודש יוני בישראל, יוצרים רושם שמשבר הקורונה חלף ועבר. קצת יותר מ-21 אלף כלי רכב חדשים עלו על הכביש ביוני מתוכם כ-1,800 רכבי פרמיום, נתון נמוך בכ-2% בלבד ממסירות חודש יוני אשתקד. הנתונים הללו מקבלים משנה תוקף אם מנטרלים את הירידה החדה ברכישות הרכב של השוק המוסדי, שנמשכה גם ביוני, ואת מחיקת הרכישות המסורתיות של חברות ההשכרה לקראת עונת התיירות הנכנסת של הקיץ, שכבר לא תתממש. המשמעות היא שהביקוש לרכב מצד לקוחות פרטיים זינק בשיעור דו-ספרתי.

קשה מאוד למצוא הסבר כלכלי להתנהגות הצרכנית הזו. נתוני המאקרו קודרים מתמיד הן ברמה המקומית והן ברמה הגלובלית, תחושת הביטחון הכלכלי של רבים בשפל ומגזרים שלמים עדיין עובדים מהבית, כך שהיקף הנסועה רחוק מהשיא - עם או בלי תחבורה ציבורית.

בהיעדר הסבר כלכלי פונים כיום רבים להסברים פסיכולוגיים. כבר שמענו לאחרונה תיאוריות שרכישות הרכב נובעות מפיצוי פסיכולוגי על ביטול חופשת הקיץ המסורתית בחו"ל; צורך בהגברת תחושת הביטחון והבידוד מהסביבה, שאותה לא ניתן לקבל בתחבורה ציבורית; ואפילו הדחקה פוסט-טראומטית ובריחה מהמציאות.

פסיכולוגיה היא לא תחום ההתמחות של המדור הזה אבל אם כבר בורחים מהמציאות קשה למצוא רכב מתאים יותר למשימה מאאודי RSQ3 החדשה, הגרסה הספורטיבית והחזקה ביותר של סדרת ה-Q3.

חיצונית גרסת העל שומרת על העיצוב הנאה של רכב הפנאי הקומפקטי, שהדור החדש שלו הושק בשנה שעברה. המידות מתאימות לתמרונים עירוניים והשתחלות למקומות חניה מזדמנים, הפרופורציות אתלטיות והחרטום עם הקווים המושחזים משדר איכות ייצור עילית. משהו בנוסח סכיני שף יפניים.

רכב

הגרסה הזו מגיעה עם חישוקי ענק, בוכנות בלימה אדומות וכמה פריטים קוסמטיים ספורטיביים, שמעירים את תשומת הלב של מביני עניין. למרות זאת, העיצוב אינו שונה בהרבה מהגרסאות הצמחוניות של המשפחה, שמשנעות בשגרה ילדים מהמאיון העליון לבית הספר ולחוגים.

כורסאות של מטוס מנהלים

פריט העיצוב הדומיננטי בתא הנוסעים של ה-RSQ3 הוא צמד מושבי ספורט קדמיים עם ריפוד ייחודי וסמלי המותג RS, שחובקים את הנהג והנוסע בפניות הדוקות כמו כורסאות של מטוס מנהלים. יש גם הגה וידית הילוכים ממותגים, דוושות ייחודיות, דיפונים יוקרתיים על הגג וכמובן רשימת אבזור תקני ארוכה, כולל מערכת קול מרשימה. עם זאת מי שיגהץ את כרטיס הפלטינה שלו יוכל לקבל את רוב הפריטים הללו גם ב-Q3 הרגילה.

מערך הפיקוד הדיגיטלי דומה לזה של ה-Q3 למעט תוספת של כמה תפריטים שמדווחים לנהג בזמן אמת על כל אספקט בהתנהגות הדינמית. תא הנוסעים שימושי כמו בכל גרסאות ה-Q3 עם סף כניסה ויציאה בגובה אופטימלי לבני כל הגילים, מושב אחורי שיכול לאכלס שני מבוגרים או שלושה מתבגרים עם מרחב מכובד לראש ולכתפיים ותא מטען, שיכול לבלוע נפח רציני של 530 ליטר.

אבל כמו בכל דגם, שנושא עליו את הסמל המיוחס RS, העיצוב והשימושיות הם רק המעטפת החיצונית. הליבה מורכבת משלדה ומנוע, שמגיעים מחטיבה הנדסית, שעוסקת ביום יום בפיתוח מכוניות ספורט רציניות מאוד.

גם ה-RSQ3, שנראה מבחוץ כמו סמל הנהנתנות הבורגנית, משמרת את אותו DNA. ראשית המנוע: 2.5 ליטר טורבו בנזין, שמייצר בגרסה העדכנית 400 כוחות סוס ומומנט של 49 קג"מ. בהחלט מספרים רציניים וכשמשדכים אותם להנעת ה"קוואטרו" המהוללת של אאודי, שמתרגמת אותם ביעילות טוטאלית למשיכה, מקבלים חוויה מסעירה, שדורשת הרבה שליטה עצמית.

אם אילוצי היום יום מכתיבים, אפשר לשייט בנחת בפקקים או ב-110 קמ"ש על הכביש המהיר, כשהמנוע מסתובב לו ברוגע על פחות מ-2000 סל"ד. אבל די בשיגור פקודה לרגל ימין להגביר מעט את הלחץ כדי להתחיל רצף של אירועים, שמזכיר צפייה בספרינט של יוסיין בולט: בלי שום מאמץ מובחן, בלי צבירה הדרגתית של תאוצה ובלי סימני תשישות, הרכב עף קדימה ופותח פער עצום ביחס לסביבה.

יש כמה אינדיקציות פיזיות שמלוות את התהליך כמו צליל מפלט גרוני ומרגש וכוחותG מוחשיים מאוד, שמפעילים את שרירי האורך והרוחב, כפי שניתן לצפות מרכב, שמאיץ מאפס ל-100 ב-4.5 שניות. יש גם מד מהירות, שחוצה את קו ה-200 קמ"ש, הרבה לפני שאתם מספיקים לחשוב על המשמעויות המשפטיות של האירוע. אבל הכול מתבצע ללא תחושת מאמץ ובוחן שוב ושוב את גבולות המטריצה של הנאה מול מגבלות החוק.

להעצים את כישורי הנהיגה

כמו בכל RS מודרנית, גם ברכב הפנאי הזה השלדה והאלקטרוניקה מכוילים לשדרג ולהעצים את כישורי הנהיגה של הנהג ולא לאתגר אותם. במצב התכנות האגרסיבי ההגה אמנם הופך כבד וחד ותגובות השלדה להיגוי הופכות להיות מהירות מאוד. אבל נטיית הגוף בפניות בלתי מורגשת, המתלים הנוחים משככים היטב מהמורות מבלי להקפיץ את המכונית ברגע הלא נכון, האחיזה מוחלטת גם על משטחים חלקלקים, הבלמים האדירים נוסכים ביטחון במהירויות מוגזמות בעליל.

בשורה התחתונה סביר להניח שתרגישו כמו סופרמן כאשר תגלו באיזו מהירות נכנסתם עם המכונית הזו לסדרה של פניות, שהיו גורמות ל-99% מהנהגים לרמוס את הבלמים ולהיכנס בזחילה. אבל בטרם תטפחו את האגו יתר על המידה, הנה טיפ: זה לא אתם, זו היא.

אין לנו ולו גם מילה אחת של ביקורת להגיד על היצירה המושלמת זאת אבל בהחלט יש לנו מספר של ביקורת: 463 אלף שקל. ב-180 אלף שקל פחות אפשר לרכוש את ה-Q3 עם 190 כוח סוס וביצועים מכובדים וב-100 אלף שקל פחות את האחות הגדולה Q5 עם 242 כוח סוס. ומי שבכל זאת חייב צידוק רציונלי לתג המחיר יכול למצוא אותו ברוח התקופה: זה רכב פנאי, שיכול לשנע משפחה שלמה פלוס אספקה דו-חודשית של שימורים ונייר טואלט בקצב, שישאיר מאחור כמעט כל רכב סדרתי. והוא יכול גם לטפס על מדרכות במקרה של אפוקליפסה מזדמנת. בריחה כבר אמרנו? 

עוד כתבות

יו''ר דירקטוריון צים יאיר סרוסי והמנכ''ל אלי גליקמן / צילום: איל יצהר, don-monteaux

5 שנים מההנפקה, צים במרכז סערה - והשבועות הבאים יקבעו מי ינווט את ענקית הספנות

ברקע הצעות לרכישת צים, מתחמם המאבק בין בעלי מניות המבקשים למנות דירקטורים מטעמם, לבין דירקטוריון החברה ● בתווך נמצאים המנכ"ל אלי גליקמן, שהוביל את מסע ההתאוששות של ענקית הספנות וכעת מבקש לרכוש אותה; ועובדי החברה, שחוששים ממשתלט זר ואף פנו לשרת התחבורה כדי לפעול לסיכול המהלך

טסלה, אקספנג וטויוטה. ''דגמי בסיס'' מוזלים / צילום: יח''צ

הדגמים המוזלים של טסלה והחשמלית החדשה של טויוטה מגיעים לישראל. כמה הם יעלו?

יצרניות הרכב החשמלי החלו להשיק "דגמי בסיס" חדשים ומוזלים שפונים לקהל יעד רחב יותר ● חברת טלקאר החלה לשווק את הטנדר החשמלי החדש של חברת KMG ● "שגריר" מכניסה לישראל מסחריות חשמליות ● ומותג הרכב השלישי במספר בישראל של קבוצת צ'רי הסינית הושק רשמית ● השבוע בענף הרכב

גל תקיפות בלבנון (ארכיון)

3 שבועות לדדליין לחיזבאללה: גל תקיפות של צה"ל בלבנון

ב"עובדה" נחשפו תיעודים של ששת החטופים שנרצחו בשבי ● בישראל חוששים להישאר באפלה לקראת שלב ב' של הפסקת האש ברצועת עזה, אליו חותרת ארה"ב, ומתנים את תחילתו בהשבת החלל החטוף האחרון רן גואילי ● אתמול דווח כי ישראל בודקת שטח שבו ייתכן שנקבר גואילי

רובע שדה דב / צילום: גיא יחיאלי

היתר בנייה ראשון לפרויקט דיור להשכרה בשדה דב

שיכון ובינוי מזנקת קדימה בשדה דב עם היתר בנייה ראשון ל־324 דירות להשכרה ארוכת-טווח, כשברקע ירידות ערך מתמשכות בסקטור זה ● בקיבוץ האון הסכם פשרה עם רמ"י מחזיר את פרויקט הבנייה למסלול; בין הזוכים במגרשים ששווקו - עשרות חיילי מילואים ● וקרן ספיר של רובי קפיטל משלימה מכירת קרקע בחולון ברווח של עשרות מיליוני שקלים, לאחר השבחה משמעותית ● חדשות השבוע בנדל"ן

זוהר עיני ויונתן בוגוסלבסקי, מייסדי פורט / צילום: Port

מנוע בינה מלאכותית כחול-לבן: פורט הישראלית כבר שווה 800 מיליון דולר

פורט, חברת הסטארט-אפ הישראלית שמבקשת לעצב מחדש את עבודת המפתחים, מגייסת 100 מיליון דולר לפי שווי של 800 מיליון דולר אחרי הכסף, במהלך שמציב אותה כאחת השחקניות המסקרנות בגל החדש של פלטפורמות הבינה המלאכותית לארגוני פיתוח

לארי אליסון, מייסד אורקל / צילום: Reuters, Noah Berger

אורקל צוללת: "במקום להרגיע את החששות, ההנהלה מגמגמת"

ענקית שירותי הענן והתוכנה אורקל פספסה את תחזית ההכנסות של האנליסטים ודיווחה על הכנסות של 16.06 מיליארד דולר ברבעון השלישי, ובעקבות זאת צנחה במסחר ● מה בדיוק הרתיע את המשקיעים?

ניר ברקת ובצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת

השר ברקת נגד החלטת השר סמוטריץ' להכפיל את הפטור ממע"מ: "לא נערכה בחינה כלכלית. יפגע בצמיחה"

שר הכלכלה טוען במכתב ששלח הערב לשר האוצר שהכפלת תקרת הפטור ממע"מ על יבוא אישי אינה מבוססת נתונים ועלולה לפגוע בעסקים קטנים ובצמיחה של המשק ● בין החלופות שהוא מונה: הפחתת מע"מ על חשמל ומים או קביעת מע"מ דיפרנציאלי על ירקות ופירות

גם זה קרה פה / צילום: איל יצהר

משבר השמאים הוכיח שוב שדחיינות היא שם המשחק

דחיינות היא עדיין שיטת עבודה ● רוכבי האופניים ניצחו את החזית האנטי-ישראלית ● ומתברר שאנחנו כן יכולים לנצל דאטה לטובתנו ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ג'נסן האונג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה, ועמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח בישראל, במפגש עם אבינתן אור ונועה ארגמני

שורד השבי אבינתן אור נפגש עם מנכ"ל אנבידיה במטה החברה בארה"ב

המפגש התקיים במהלך ביקור של צמרת ההנהלה הישראלית במטה החברה בקליפורניה, כאשר אבינתן הגיע למקום בליווי בת זוגו, נועה ארגמני, שנחטפה עמו מהנובה ● ערב חטיפתו לפני יותר משנתיים, עבד אבינתן בצוות פיתוח הספקטרום של כרטיס התקשורת של אנבידיה

האירוע שקיימה ניקוסיה עם סטארט-אפ ניישן סנטרל / צילום: Startup Nation Central

אחת הידידות הקרובות של ישראל שואפת להעמיק עוד יותר את הקשרים

קפריסין קיימה יחד עם סטארט-אפ ניישן סנטרל את אירוע Tech Horizons of the Mediterranean ● מאות מנהלי ועובדי פלאפון ו-yes לקחו חלק בשבוע מעורבות חברתית ● התערוכה שמוצגת במודיעין בהשתתפות אמנים מכל אירופה ● וזה המנכ"ל החדש של אקוואריוס ● אירועים ומינויים

השטח שעליו תוקם תחנת הכוח ''קסם'' / צילום: דין שמואל אלמס

תחנת הכוח "קסם" סגרה פיננסית ותקבל תגמול מוגדל מרשת החשמל

ההלוואה מבנק הפועלים עומדת על 1.1 מיליארד אירו ועוד 300 מיליון שקל - ובסך-הכול כ-4.5 מיליארד שקל ● בכך הבטיחה "קסם" את הקמתה ואת "תשלום הזמינות" הגבוה שתקבל מרשת החשמל - זאת מכיוון שמדובר בתחנה קריטית לאספקת חשמל באזור צפון גוש דן

יו''ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד / צילום: דוברות ההסתדרות

פרשת "יד לוחצת יד": ביהמ"ש ידון בבקשת המשטרה להרחיק את ארנון בר דוד מההסתדרות עד מרץ 2026

לפי המשטרה, יו"ר ההסתדרות "רקם מנגנון שוחדי", וחזרתו לתפקיד עלולה לאפשר ביצוע עבירות זהות ושיבוש חקירה ● בר דוד, המורחק מההסתדרות מאז נעצר בנובמבר, מסכים להרחקה נוספת לשבועיים בלבד – ומציע כי אז יחזור לתפקיד, אך לא יעסוק במינוי דירקטורים ובמכרזים, וייפגש עם מעורבים בפרשה רק בנוכחות יועץ משפטי או מבקר ההסתדרות

שר הביטחון ישראל כ''ץ / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

החלטת ממשלה או חקיקה? כ"ץ יביא לאישור את סגירת גלי צה"ל ב-21.12

שר הביטחון הודיע כי יביא בעוד כשבוע וחצי לאישור הממשלה את ההחלטה על סגירת תחנת הרדיו הצבאית ● ההחלטה תגיע לישיבת הממשלה לאחר שהייעוץ המשפטי לממשלה יוכל להשלים את חוות-דעתו ביחס להחלטה

משתתפי המפגש, מימין: יאיר לפידות, מבעלי ילין לפידות, מורן סיטון, מנכ''ל ארבע עונות, גילעד אלטשולר מבעלי אלטשולר שחם, אילן רביב מנכ''ל מיטב ודייב לובצקי, מנכ''ל ומבעלי אי.בי.אי / צילום: יח''צ

"זה לא הזמן להגדיל את רכיב המניות": התחזיות והטיפים של מנהלי בתי ההשקעות הגדולים

יאיר לפידות טוען כי "צריך לראות את השנתיים־שלוש האחרונות כחריגות, ביחס למה שאפשר לצפות מהבורסה לאורך זמן" ● באירוע שיזמה חברת ארבע עונות טען מנכ"ל מיטב אילן רביב כי הוא "נשאר עם המדדים המקומיים, למרות ה'מוב' הפנטסטי שעשו", בעוד גילעד אלטשולר מעדיף בטווח הארוך את נאסד"ק ● וגם: באילו סקטורים המליצו הבכירים להתמקד, והמחלוקת על ההשקעה במדד S&P 500

קובי אלכסנדר / איור: גיל ג'יבלי

הסבלנות השתלמה: קובי אלכסנדר מממש רווח גדול באי.בי.אי

קובי אלכסנדר מכר אתמול 240 אלף ממניות בית ההשקעות אי.בי.אי, בסכום כולל של 66 מיליון שקל ● מניית בית ההשקעות זינקה ב-450% בתוך חמש שנים ● לאחר המימוש ממשיך להחזיק אלכסנדר ב-15.8% ממניות אי.בי.אי

חתימה על צוואה / אילוסטרציה: Shutterstock

ידועה בציבור תבעה את ילדי בן זוגה לאחר שהוא התאבד. כך זה נגמר

ידועה בציבור תבעה את ילדי בן זוגה לאחר אירוע טרגי, בטענה כי הובטח לה מימון עד לסיום חייה ● השאלה המרכזית שעמדה בפני בית המשפט היא האם הצוואה נועדה להחליף את הסכם החיים המשותפים ● מילה אחת שונה בין ההסכמים הכריעה את הכף

ויקטור בהר / צילום: ענבל מרמרי

"צעירים רואים בשוק המניות הכנסה קבועה. הם לא מבינים שתיקונים היסטוריים יכולים לקחת 20 שנה"

ויקטור בהר, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים, בראיון לפודקאסט "כוחות השוק" של גלובס, מדבר על "החטא הקדמון" שרבים בשוק ההון מתעלמים ממנו: "הגירעונות גבוהים, אין ארוחות חינם", ועל המורשת החשובה שסיפקו לישראל "נערי האוצר" ● וגם: למה הורדת הריבית לא החזירה את הרוכשים לשוק הנדל"ן

מבלים בפסטיבל הבירה ''הופי'' / צילום: עידן עטייה

למה בוטל פסטיבל הבירה שעשה לישראל יופי של הסברה?

פסטיבל הבירה הבינלאומי "הופי" נערך בתל אביב 4 שנים, הביא הנה נציגי מבשלות בירה מחו"ל ואף שבר חרמות בזמן המלחמה ● השנה הוא לא יתקיים בשל רגולציה מחמירה: "הדרישה אבסורדית, עלות הבדיקה הנדרשת עולה על שווי הסחורה"

הדמייה  פרויקט east&. תחרות קשה / צילום: ויו פוינט

למה 20 דירות שנמכרו בתל אביב לא נמסרות לדיירים, חודשים אחרי האכלוס

יזמי פרויקט &East מכרו 271 דירות, אבל מסרו רק 251 מפתחות מאז אישור האכלוס לפני כמעט חצי שנה, בגלל קושי של קונים להשלים את העסקה ● במקביל, אחת מכל חמש דירות בפרויקט עדיין לא מוצאת רוכש ● עוד דוגמה למצבו העגום של שוק הדיור

נתון בשבוע / איור: גיל ג'יבלי

איך השקל הפך לאחד המטבעות החזקים השנה מול הדולר, ומי ניצח אותו?

למרות אי־הוודאות הביטחונית שהייתה מנת חלקנו, השקל התחזק מתחילת 2025 בכ־11% ● מתי התרחשה נקודת המפנה שהביא לתיסוף הדרגתי של המטבע הישראלי, מי הם השחקנים בשוק שאחראים למהלך, ואיך נראה העתיד? ● נתון בשבוע