גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האאודי החדשה תעזור לכם לברוח מהמציאות

אין לנו מילה אחת רעה להגיד על אאודי RSQ3 ● אם יש לכם 460 אלף שקל תוכלו לקבל רכב פנאי משפחתי שמציע ביצועים של מכונית ספורט אקזוטית ● המכונית הזאת תגרום לכם להרגיש כמו סופרמן, אבל אל תתבלבלו: זה לא אתם, זאת היא

נתוני מסירות הרכב של חודש יוני בישראל, יוצרים רושם שמשבר הקורונה חלף ועבר. קצת יותר מ-21 אלף כלי רכב חדשים עלו על הכביש ביוני מתוכם כ-1,800 רכבי פרמיום, נתון נמוך בכ-2% בלבד ממסירות חודש יוני אשתקד. הנתונים הללו מקבלים משנה תוקף אם מנטרלים את הירידה החדה ברכישות הרכב של השוק המוסדי, שנמשכה גם ביוני, ואת מחיקת הרכישות המסורתיות של חברות ההשכרה לקראת עונת התיירות הנכנסת של הקיץ, שכבר לא תתממש. המשמעות היא שהביקוש לרכב מצד לקוחות פרטיים זינק בשיעור דו-ספרתי.

קשה מאוד למצוא הסבר כלכלי להתנהגות הצרכנית הזו. נתוני המאקרו קודרים מתמיד הן ברמה המקומית והן ברמה הגלובלית, תחושת הביטחון הכלכלי של רבים בשפל ומגזרים שלמים עדיין עובדים מהבית, כך שהיקף הנסועה רחוק מהשיא - עם או בלי תחבורה ציבורית.

בהיעדר הסבר כלכלי פונים כיום רבים להסברים פסיכולוגיים. כבר שמענו לאחרונה תיאוריות שרכישות הרכב נובעות מפיצוי פסיכולוגי על ביטול חופשת הקיץ המסורתית בחו"ל; צורך בהגברת תחושת הביטחון והבידוד מהסביבה, שאותה לא ניתן לקבל בתחבורה ציבורית; ואפילו הדחקה פוסט-טראומטית ובריחה מהמציאות.

פסיכולוגיה היא לא תחום ההתמחות של המדור הזה אבל אם כבר בורחים מהמציאות קשה למצוא רכב מתאים יותר למשימה מאאודי RSQ3 החדשה, הגרסה הספורטיבית והחזקה ביותר של סדרת ה-Q3.

חיצונית גרסת העל שומרת על העיצוב הנאה של רכב הפנאי הקומפקטי, שהדור החדש שלו הושק בשנה שעברה. המידות מתאימות לתמרונים עירוניים והשתחלות למקומות חניה מזדמנים, הפרופורציות אתלטיות והחרטום עם הקווים המושחזים משדר איכות ייצור עילית. משהו בנוסח סכיני שף יפניים.

רכב

הגרסה הזו מגיעה עם חישוקי ענק, בוכנות בלימה אדומות וכמה פריטים קוסמטיים ספורטיביים, שמעירים את תשומת הלב של מביני עניין. למרות זאת, העיצוב אינו שונה בהרבה מהגרסאות הצמחוניות של המשפחה, שמשנעות בשגרה ילדים מהמאיון העליון לבית הספר ולחוגים.

כורסאות של מטוס מנהלים

פריט העיצוב הדומיננטי בתא הנוסעים של ה-RSQ3 הוא צמד מושבי ספורט קדמיים עם ריפוד ייחודי וסמלי המותג RS, שחובקים את הנהג והנוסע בפניות הדוקות כמו כורסאות של מטוס מנהלים. יש גם הגה וידית הילוכים ממותגים, דוושות ייחודיות, דיפונים יוקרתיים על הגג וכמובן רשימת אבזור תקני ארוכה, כולל מערכת קול מרשימה. עם זאת מי שיגהץ את כרטיס הפלטינה שלו יוכל לקבל את רוב הפריטים הללו גם ב-Q3 הרגילה.

מערך הפיקוד הדיגיטלי דומה לזה של ה-Q3 למעט תוספת של כמה תפריטים שמדווחים לנהג בזמן אמת על כל אספקט בהתנהגות הדינמית. תא הנוסעים שימושי כמו בכל גרסאות ה-Q3 עם סף כניסה ויציאה בגובה אופטימלי לבני כל הגילים, מושב אחורי שיכול לאכלס שני מבוגרים או שלושה מתבגרים עם מרחב מכובד לראש ולכתפיים ותא מטען, שיכול לבלוע נפח רציני של 530 ליטר.

אבל כמו בכל דגם, שנושא עליו את הסמל המיוחס RS, העיצוב והשימושיות הם רק המעטפת החיצונית. הליבה מורכבת משלדה ומנוע, שמגיעים מחטיבה הנדסית, שעוסקת ביום יום בפיתוח מכוניות ספורט רציניות מאוד.

גם ה-RSQ3, שנראה מבחוץ כמו סמל הנהנתנות הבורגנית, משמרת את אותו DNA. ראשית המנוע: 2.5 ליטר טורבו בנזין, שמייצר בגרסה העדכנית 400 כוחות סוס ומומנט של 49 קג"מ. בהחלט מספרים רציניים וכשמשדכים אותם להנעת ה"קוואטרו" המהוללת של אאודי, שמתרגמת אותם ביעילות טוטאלית למשיכה, מקבלים חוויה מסעירה, שדורשת הרבה שליטה עצמית.

אם אילוצי היום יום מכתיבים, אפשר לשייט בנחת בפקקים או ב-110 קמ"ש על הכביש המהיר, כשהמנוע מסתובב לו ברוגע על פחות מ-2000 סל"ד. אבל די בשיגור פקודה לרגל ימין להגביר מעט את הלחץ כדי להתחיל רצף של אירועים, שמזכיר צפייה בספרינט של יוסיין בולט: בלי שום מאמץ מובחן, בלי צבירה הדרגתית של תאוצה ובלי סימני תשישות, הרכב עף קדימה ופותח פער עצום ביחס לסביבה.

יש כמה אינדיקציות פיזיות שמלוות את התהליך כמו צליל מפלט גרוני ומרגש וכוחותG מוחשיים מאוד, שמפעילים את שרירי האורך והרוחב, כפי שניתן לצפות מרכב, שמאיץ מאפס ל-100 ב-4.5 שניות. יש גם מד מהירות, שחוצה את קו ה-200 קמ"ש, הרבה לפני שאתם מספיקים לחשוב על המשמעויות המשפטיות של האירוע. אבל הכול מתבצע ללא תחושת מאמץ ובוחן שוב ושוב את גבולות המטריצה של הנאה מול מגבלות החוק.

להעצים את כישורי הנהיגה

כמו בכל RS מודרנית, גם ברכב הפנאי הזה השלדה והאלקטרוניקה מכוילים לשדרג ולהעצים את כישורי הנהיגה של הנהג ולא לאתגר אותם. במצב התכנות האגרסיבי ההגה אמנם הופך כבד וחד ותגובות השלדה להיגוי הופכות להיות מהירות מאוד. אבל נטיית הגוף בפניות בלתי מורגשת, המתלים הנוחים משככים היטב מהמורות מבלי להקפיץ את המכונית ברגע הלא נכון, האחיזה מוחלטת גם על משטחים חלקלקים, הבלמים האדירים נוסכים ביטחון במהירויות מוגזמות בעליל.

בשורה התחתונה סביר להניח שתרגישו כמו סופרמן כאשר תגלו באיזו מהירות נכנסתם עם המכונית הזו לסדרה של פניות, שהיו גורמות ל-99% מהנהגים לרמוס את הבלמים ולהיכנס בזחילה. אבל בטרם תטפחו את האגו יתר על המידה, הנה טיפ: זה לא אתם, זו היא.

אין לנו ולו גם מילה אחת של ביקורת להגיד על היצירה המושלמת זאת אבל בהחלט יש לנו מספר של ביקורת: 463 אלף שקל. ב-180 אלף שקל פחות אפשר לרכוש את ה-Q3 עם 190 כוח סוס וביצועים מכובדים וב-100 אלף שקל פחות את האחות הגדולה Q5 עם 242 כוח סוס. ומי שבכל זאת חייב צידוק רציונלי לתג המחיר יכול למצוא אותו ברוח התקופה: זה רכב פנאי, שיכול לשנע משפחה שלמה פלוס אספקה דו-חודשית של שימורים ונייר טואלט בקצב, שישאיר מאחור כמעט כל רכב סדרתי. והוא יכול גם לטפס על מדרכות במקרה של אפוקליפסה מזדמנת. בריחה כבר אמרנו? 

עוד כתבות

חוזרים הביתה / צילום: Shutterstock

לשכת רה"מ: משלחת יצאה לקהיר במטרה להביא להשבה מיידית של החלל החטוף האחרון

רס"ל רן גואילי הוא החלל החטוף האחרון שנותר ברצועת עזה ● חוסל יאסר אבו שבאב, מנהיג המיליציה העזתית ששיתף פעולה עם ישראל ● אחרי התרעת הפינוי: חיל האוויר החל לתקוף מטרות של חיזבאללה בדרום לבנון ● צה"ל מאשר: חוסלו מג"ד מזרח רפיח, סגנו ומפקד פלוגה בחמאס ● המתווך טוען: חמאס מוכן להתפרק מנשקו ● עדכונים שוטפים

התחדשות עירונית בתל אביב. להבטיח את הזכויות בחוזה / צילום: דיויד לוין

להגן על זכויות הדיירים: מה עושים כשיזם של פרויקט התחדשות עירונית נקלע לקשיים?

לאחרונה נקלעו כמה פרויקטים של התחדשות עירונית ברובעים 3 ו־4 בתל אביב לקשיים שהובילו לעצירתם ● אילו סעיפים חשובים כדאי לדיירים להוסיף לחוזה ההתקשרות עם היזם כדי להגן על עצמם, ומה עושים כשהפרויקט נתקע?

הבניין בגבעתיים / צילום: L&D GROUP

תוך 3 חודשים בלבד ולפני קבלת היתר בנייה: שלוש דירות נמכרו בבניין המיועד לפינוי־בינוי בגבעתיים

בניין בשכונת בורוכוב בגבעתיים נבנה בשנות ה־70, והדיירים בו חתמו על הסכם פינוי־בינוי, אך עדיין רחוקים מהיתר ● שתיים מהדירות נקנו ע"י משקיעים, ואחת ע"י משפרי דיור ● נעמה יסקרוביץ, סוכנת נדל"ן מחברת L&D GROUP: "אנשים מחפשים אלטרנטיבה לת"א"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה מעורבת בבורסה: ת"א 35 מעל 3,500 נקודות; ארית צנחה בכ-20%

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.1% וננעל בשיא חדש, ומדד ת"א 90 איבד 1.1% ● מדד הבנייה נפל ב-1.8% ● ארית תעשיות צנחה אחר שהודיעה שמתכננת להנפיק את החברה הבת ● מחירי הנפט עולים על רקע דשדוש המגעים לסיום מלחמת רוסיה-אוקראינה ● וגם: המניה הקטנה בתחום ה-AI שמכה את השוק, עם עלייה של 180% מתחילת השנה

הריסות בניינים בצפון רצועת עזה / צילום: ap, Leo Correa

החשש בחמאס מהצעד של ישראל - וההנחיה: "להתרחק מהמזגן"

למרות הפסקת האש: המדינה מונעת כניסת כתבים זרים לעזה ● טראמפ מתכנן להודיע על הקמת גוף שלטוני חדש בעזה ● בכיר אמריקאי: נכריז עד חג המולד, המשוואה: צה"ל יוצא מעזה, חמאס יוצא מהשלטון ● לשכת רה"מ: משלחת יצאה לקהיר במטרה להביא להשבה מיידית של החלל החטוף האחרון ● עדכונים שוטפים

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; הדיווח שהקפיץ את מניית מטא

S&P 500 ונאסד"ק ננעלו בעליות בציפייה לפגישת הפדרל ריזרב בשבוע הבא ● מטא זינקה לאחר דיווחים על צמצום המשאבים המוקצים ליוזמות המטא-וורס של החברה ● תשואת האג"ח בארה"ב התחזקו ● הביטקוין נסחר ביציבות סביב מחיר של 92.4 אלף דולר ● עלייה במחירי הנפט

מפעל רשף טכנולוגיות של ארית בשדרות / צילום: יח''צ

למה מניית ארית התרסקה אחרי שהודיעה על הנפקת החברה הבת?

מניית ארית תעשיות צללה בבורסה בכמעט 20% לאחר ההחלטה להנפיק לציבור את החברה הבת רשף ● ארית מציעה להנפיק את רשף בשווי נמוך משמעותית מהשווי של חברת ההחזקות עצמה, בניגוד למקובל בשוק ● אנליסט מסביר: "השוק התאים את התמחור לכזה של חברת החזקות"

חדשות ההייטק / צילום: Shutterstock

ניו יורק טיימס: כלי רכב אוטונומיים מעורבים ב-91% פחות תאונות

לפי דו"ח חדש, כלי הרכב האוטונומיים של ווימו מעורבים בעשרות אחוזים פחות תאונות, ורופאים קוראים למהפכה רגולטורית ● במהלך מימון אסטרטגי מהגדולים שיצאו מישראל, צ'ק פוינט מגייסת עד שני מיליארד דולר בהנפקת אג"ח להמרה ● טיקטוק תשקיע כ-37 מיליארד דולר באחד מפרויקטי התשתית הגדולים בדרום אמריקה ● וגם: מייסד PerimeterX חושף סטארט־אפ חדש ● חדשות ההייטק

אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: איתי רפפורט - חברת החדשות הפרטית

ענקית הספנות הבינלאומית הפג לויד הגישה הצעה לרכישת צים

במסגרת שורת הבעלים בחברה הגרמנית נמנות קטאר החזקות, זרוע של רשות ההשקעות הקטארית, וגם קרן העושר הסעודית ● בוועד העובדים של צים מתנגדים לעסקה בחריפות וקוראים למדינה למנוע את המהלך

מאיה ורטהיימר בקמפיין יד2 / צילום: צילום מסך יוטיוב

תקציב הפרסום של יד2 עובר למקאן תל אביב

בשמונה השנים האחרונות טופל תקציב יד2 בראובני-פרידן, והחל מ-2026 הוא יעבור למשרד פרסום חדש ● השבוע נמכרה פלטפורמת היד השנייה לקרן אייפקס העולמית תמורת 3.1 מיליארד שקל

נשיא בית המשפט העליון, השופט יצחק עמית, ושר המשפטים יריב לוין / צילום: יונתן זינגל/פלאש 90, נועם מושקוביץ'/דוברות הכנסת

נשיא העליון במתקפה חסרת תקדים על לוין: "פוגע בציבור"

נשיא בית המשפט העליון השתתף בכנס בחיפה והזהיר מפני ההתנהלותו של יריב לוין ● "המתקפה על מערכת המשפט נמשכת במלוא עוזה", האשים עמית ● הוא התייחס ל"חרם" מצד שר המשפטים ואמר: "אני הושטתי לו יד, הוא מפרק את מה שנבנה פה בעשרות שנים" ● שר המשפטים השיב: "אני מפרק את מבצר השקר שאתה יושב בו" ● אהרן ברק הזהיר מפני דיקטטורה: "ראש הממשלה ישלוט לבדו במדינה, אנחנו נתינים"

''לולו - קיבוצטריה''. מפלט לנפש ולבטן / צילום: אסף קרלה

המסעדה הגלילית שמוכיחה שאיטליה יכולה להיות גם בקיבוץ

ב"לולו - קיבוצטריה" שבקיבוץ עמיר יש קסם מצטבר וכובש. מהמיקום, דרך העיצוב החם ועד לאוכל המנחם - זו פשוט מסעדה נהדרת

אתי אלישקוב מנכלית ליברה / צילום: אבי מועלם

כשהחברה שייסדה צנחה בבורסה היא לקחה הלוואות כדי לקנות עוד מניות. ואז הגיע קאמבק של 760%

כשמניית הביטוח ליברה צנחה בכמעט 90% מהשיא, מספרת המנכ"לית ומייסדת החברה אתי אלישקוב: "לקחתי הלוואות וקניתי עוד מניות" ● היום החזקותיה בחברה שוות כ־370 מיליון שקל ● בפודקאסט כוחות השוק של גלובס, אלישקוב מדברת על מחירי הביטוח הגבוהים: "אחיינית שלי רצתה לקנות קיה פיקנטו. אמרתי לה 'בשום פנים ואופן לא'" ועל התוכניות להיכנס לשוק הפנסיה

טקס חנוכת סוללת החץ 3, ברנדנבורג / צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון

היציע החשאי והתודה הגרמנית: מאחורי הקלעים של טקס מסירת החץ

סוללה ראשונה של המערכת הישראלית נפרסה בעומק יערות ברנדנבורג, בעסקה הביטחונית הגדולה ביותר בין המדינות אי פעם ● בטקס ההשקה החגיגי הישראלים מצאו עצמם מזכירים לגרמנים איך נראית לוחמה מודרנית - כשצילה של ההיסטוריה מלווה את המעמד

וואלה

עיתונאי וואלה במכתב קשה להנהלה: "לא יכולים להמשיך במסלול הנוכחי שמוביל אותנו אל התהום"

יותר מ־20 כתבים ועורכים מתריעים מפני שינוי עמוק באופי אתר החדשות בחודשים האחרונים, לחצים לעמידה ביעדים ו"כתבות מטעם" הפוגעות באמון הציבור ● המכתב מגיע על רקע תקופה סוערת במיוחד במערכת וואלה, שהתאפיינה בעזיבות רבות ומתוקשרות

עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך תשפיע הורדת הריבית על הקרנות הכספיות? התשובה של צבי סטפק

קרנות הנאמנות הכספיות חוו בארבע השנים האחרונות זינוק אדיר בנכסיהן - כמה מזה קשור לרמת הריבית במשק, והאם כעת האטרקטיביות שלהן תפחת? ● עוד מיתוסים שחשוב לבחון: האם רק דמי הניהול מבחינים בין הקרנות, ומה פוטנציאל הצמיחה על חשבון הפיקדונות בבנקים​

קיארה פראני בתצוגת אופנה עם עורך ווג הבריטי אדוארד אנינפול ועורכת ווג המיתולוגית אנה וינטור. תעשייה של אישה אחת / צילום: Reuters, Moda Milano/IPA/Sipa USA

אם-כל-המשפיעניות עלולה להיכנס לכלא על הטעיית צרכנים. איך יגיב הענף?

קיארה פראני הפכה את השילוב בין תוכן, אופנה ויזמות דיגיטלית למודל עסקי מצליח ● ואז הגיעו טענות להונאה מחמירה מצידה, שגררו קנס של יותר ממיליון אירו וכעת גם הליך פלילי שעלול לגרור עונש מאסר ● גם בישראל ניצבות משפיעניות במרכזה של ביקורת ציבורית

השגרה החדשה של צו 8 / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

המדרון החלקלק של צו 8: כך הפך גיוס החירום לשגרה שצה"ל התאהב בה

שנתיים אחרי 7 באוקטובר, צו 8 כבר מזמן אינו כלי חירום אלא מנגנון הגיוס היחיד של צה"ל ● ההישענות עליו יצרה שגרה יקרה, לא מפוקחת ולעיתים גם מנוצלת לרעה, עם סבבים מתמשכים ופערים גדלים בין החוק למציאות ● ניסיון החקיקה להסדרת המילואים נפל והצבא השלים עם הסיטואציה שנוחה לו, בעוד שבאוצר מזהירים: מיליארדי שקלים מתבזבזים

חיילי צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הצעת התיווך של המל"ל: תקציב הביטחון יעמוד על 118 מיליארד שקל?

במסגרת הדיונים הקדחתניים שמתקיימים בין משרד האוצר למערכת הביטחון, לגלובס נודע כי המל"ל הציע שתקציב הביטחון יעמוד ב-2026 על 118 מיליארד שקל ● הדרישות של מערכת הביטחון עומדות על 144 מיליארד שקל, בעוד האוצר מכוון לאזור ה-90 מיליארד ● האם הצדדים יצליחו להתפשר?

השטח שעליו תוקם תחנת ''קסם'' / צילום: דין שמואל אלמס

המחיר שהמדינה תקבל על הקרקע של תחנת הכוח קסם

תחנת הכוח "קסם" צפויה לשלם למדינה כ־300 מיליון שקל עבור הקרקע שעליה תוקם, על בסיס תעריף חכירה קבוע לפי הספק הייצור