גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בעקבות הצניחה בהכנסות, קשת נערכת לצמצום של 15% בהוצאות

"נתוני מאי יוני מחייבים אותנו להסתכל נכוחה ובפיקחון על המצב", אומר ל"גלובס" בכיר בערוץ ● בנוסף, בוחנת החברה הקפאת הפקות חדשות המתוכננות ל-2021 ● בחברות המדיה טוענים: "הטלוויזיה היא הנפגעת הפחות משמעותית בענף"

בניין קשת / צילום: תמר מצפי, גלובס
בניין קשת / צילום: תמר מצפי, גלובס

חודש וחצי לאחר הסרת הסגר, כשההגבלות החדשות נכנסות לתוקף, ערוצי הטלוויזיה ממשיכים להתמודד עם שנה לא שגרתית של ענפי הפרסום והמדיה, ודווקא בחודשים שאמורים להיות חודשי שיא בפרסום ממשיכים בערוצים המסחריים לצמצם.

ל"גלובס" נודע כי קשת ממשיכה בקיצוץ הרוחבי של 15% בכל זרועות הפעילות ונערכת לצעדים נוספים. ברשת 13 כבר הודיעו לפני מספר שבועות על תוכנית קיצוצים אגרסיבית גם בחברת החדשות וגם בערוץ עצמו שנועדה אמנם להתמודד עם גיבנות שסחב הערוץ עוד לפני משבר הקורונה, אך המשבר העצים אותן באופן משמעותי, והפך את המצוקה לבעיה קיומית.

דוח מצב: ירידה בביקוש לפרסום

נזכיר כי עם פרוץ משבר הקורונה הודיעה קשת על עצירת שורת הפקות והקפאת תקציבים. במקביל הושת קיצוץ רוחבי של 15% בתקציבים המופנים לכל הפקות הערוץ, וקיצוץ נוסף על שכר העובדים, המנהלים, הטאלנטים והספקים. קיצוץ גבוה יותר חל על הסמנכ"לים בחברה ומדרגה נוספת למנכ"ל.

כבר במרץ, עת הוחלט על הקיצוץ, הודיעה קשת כי בסוף חודש יוני תערוך בחינה כלכלית מחודשת, מתוך כוונה לבטל את הקיצוץ, ככל שהמצב הכלכלי יאפשר זאת. אבל כעת משוכנעים בקשת כי המשך הקיצוץ הוא בלתי נמנע. הסיבה היא בראש ובראשונה ירידה חדה של כ-30% בהכנסות, בעיקר בגלל ירידה בביקוש לפרסום ביחס לשנה הקודמת. כך למשל, במאי 2020, שובצו בפריים טיים 26 דקות פרסום לעומת 38 דקות פרסום במאי - ירידה של 33%. ביוני 2020 שיבצה קשת 31 דקות פרסום בפריים לעומת 38 דקות פרסום ביוני 2019 - ירידה של 18%. במקביל, בגלל העדר ביקושים הערוצים לא יכלו להעלות את המחיר ב- 10%-15% כפי שמקובל בכל קיץ. כך שהירידה בהכנסות היא שילוב של פחות פרסום באופן אבסולוטי ומכך שהפרסום שכן נמכר, נמכר במחיר נמוך ביחס לשנה שעברה.

גורמים בקשת טוענים כי השחיקה בכמות דקות הפרסום במהלך חודשי הקורונה כבר הביאה את החברה להפסדים משמעותיים אשר מחייבים אחריות כלכלית ובחינה עמוקה של סך ההוצאות, בהן הוצאות לוח, תקציבי מחלקות שוטפים, שכר והתאמות נוספות שתידרשנה - מצב המחייב את קשת להמשיך בקיצוץ הרוחבי של 15% בחודשים הקרובים. בנוסף, בוחנת החברה הקפאת הפקות חדשות בהן תוכניות בידור וסדרות דרמה, המתוכננות להמשך השנה ול-2021.

"נתוני מאי יוני מחייבים אותנו להסתכל נכוחה ובפיקחון על המצב. הסטנדרטים הנהוגים בשוק התוכן יידרשו לייצר התאמות מיידיות - מכמויות, דרך היקפי הצילומים ועד עלויות ההפקה הכוללות", אומר גורם בקשת. בקשת הרשמית בחרו שלא להגיב לדברים. 

חברות המדיה: הירידות דווקא התמתנו

בחברות המדיה מנתחים את השוק מעט אחרת. איש אינו חולק על כך שבאפריל-מאי נרשמו ירידות משמעותיות בביקוש לפרסום בטלוויזיה, אולם בענף טוענים שהירידות בביקוש התמתנו באופן משמעותי בחודשים יוני-יולי, ושבכלל ענף הפרסום דווקא הטלוויזיה היא הנפגעת הפחות משמעותית.

דן אלעזר, מנכ"ל יוניברסל מקאן, מעריך את הירידה לפרסום בטלוויזיה מבחינת הביקוש לפרסום בחודשים יוני-יולי ב-10%-20% לעומת התקופה המגבילה אשתקד- כלומר ממוצע של 15% לחודש. גם את ירידת המחיר לפרסום יש לראות בפרספקטיבה מעט שונה: הקיץ הוא מסורתית תקופה של ביקוש גבוה במיוחד, בשל פרסום משמעותי של לקוחות עונתיים - גלידות, משקאות וכדומה. השנה, כיוון שאין ביקוש לפרסום בהיקפים כאלה, בערוצים המסחריים התאימו את המחיר לביקוש. כלומר השאירו את המחיר על הממוצע השנתי ולא העלו אותו ב- 10% כמקובל בחודשי הקיץ.

אלעזר מסביר כי הפגיעה הנמוכה יחסית בטלוויזיה ככלי פרסומי נובעת מכך שמפרסמים מרכזים יותר מאמץ בטלוויזיה על חשבון מדיות אוף ליין אחרות. "ברדיו בשילוט ובעיתונות יש ירידה משמעותית, אבל בטלוויזיה הפגיעה נמוכה יותר כי בעת משבר הטלוויזיה הופכת להיות מדורת השבט מבחינת התוכן וזה לא פוסח על הפרסום. עבור מפרסמים להיות בטלוויזיה זה איתות של 'חזרנו, אנחנו בעסק', ויחד עם הרייטינג הגבוה והמחירים המותאמים הטלוויזיה הפכה להיות מדיה מרכזית יותר מכרגיל".

לדברי רן בר-און, מנכ"ל חברת מדיה קום, המצוקה של הערוצים המסחריים אמיתית לחלוטין, ואי אפשר למדוד אותה רק בפריזמה של כמות דקות הפרסום. להערכתו, פגיעה של 30% בהכנסות הערוצים היא ריאלית: "המחירים ירדו בהשוואה לשנה שעברה כי לא הייתה עליית המחיר של הקיץ ובערוצים קיבלו פחות כסף על כל נקודת רייטינג. יש ענפים שלמים שנמחקו, כמו תעופה תיירות וכדומה, אז אוטומטית יש פחות פרסום. אותם 15%-20% פחות פרסום שאנחנו רואים כעת, הופכים בעצם להיות היקף הפרסום הרגיל. 'הבטן' שיש זה מכל מיני מפרסמים שנעלמו או כאלה שהורידו את הרגל מהגז. למשל אסם, שהיא חברה ענקית כמעט לא פרסמה במאי-יוני".

בר-און מעריך כי בהנחה שלא יהיה סגר ולמרות ההגבלות יולי מסתמן כחודש טוב: " יש ביקוש לפרסום כי לקוחות מתחילים להתרגל שזה המצב ועם זה צריך לחיות".

לדברי נבו כרמי, מנכ"ל חברת המדיה TMF, "בשבועיים החולפים ניתן היה לכאורה לצפות לנסיגה מהותית בפרסום עקב נתוני התחלואה הגוברים וחזרתן של חלק מההגבלות על הציבור. אבל בפועל אנחנו מזהים יציבות בביקושים. אמנם הפלטפורמות השונות אינן מתקרבות לתפוסה סטנדרטית לעונה החמה של הקיץ, אך עדיין מכירת דקות הפרסום נעה בין 60% ל-70% מהמלאי; מספרים נאים מאד ומפתיעים אל מול התפרצות הגל השני, הnעידים על רצונם של חלק מהותי מהמפרסמים להגדיל נתחי שוק על חשבון המתחרים שנמנעים מכך. המטרה העיקרית של השחקנים במשק היא לעודד צריכה באמצעות מסרים חדים של הנעה לפעולה. ועדיין אפשר לראות בין שלל המבצעים גם לא מעט תשדירים תדמיתיים שמטרתם לנצל את התקופה להעלאת המודעות וביסוס ערכי המותג בסביבה שאינה מוצפת בפרסום אשר מקשה על פי רוב בעונה זו לייצר בולטות".

דווקא עכשיו: רשת גוברת על קשת

דווקא בשבועות אלה רשת מצליחה לראשונה לגבור על קשת בשעות הפריים טיים, לאחר שפיצלה את הפרקים של הישרדות ומשכה אותם על פני כל השבוע כשממול בקשת משובצת התכנית MKR שלא מצליחה להתרומם. בענף המדיה אומרים שההפסד של קשת לרשת אולי פוגע בקשת מורלית אבל לא בהכרח כלכלית:

"קשת מצליחה להימנע מלשרוף תוכן יקר עתיר רייטינג בתקופה שבה הביקוש אינו בשיאו" מסביר כרמי, "ורשת מולה מצליחה להחזיר את הצבע ללחיי החברה באמצעות נתח צפייה גבוה שמגיע בעיקר מעונת הישרדות". לדבריו, לראשונה זה זמן רב שרשת מתקרבת לנתח היעד שנקבע בתחילת 2019 עם המיזוג עם ערוץ עשר, יעד של 40% מנתח הצפייה בפריים טיים, נתון מרשים לערוץ שעבר ועובר טלטלות לא קלות בכלל".

כרמי אף מזהה מגמה משמעותית נוספת בתקופה זו: "יותר ויותר מפרסמים שמוצאים פתרונות יעילים לנוכחות בטלוויזיה, באמצעות קמפיינים של חסויות בני שש שניות בתקציבים נמוכים משמעותית מאלה המוקצים לגלי פרסום של תשדירים ארוכים בתוך מקבצי התשדירים הרגילים. הבולטות הנובעת מחסויות, מתבססת בין השאר על היצמדות המקבצים לתוכן עצמו, לפני מקבצי הפרומו ומקבצי הפרסום הכלליים, וחוזר חלילה רגע לפני השיבה לתוכנית עצמה. בנוסף, מהדורות החדשות הארוכות אליהן התרגלו הצופים מאז ימי הקורונה, מביאות איתן חיזוק לצפייה הליניארית בשידור חי שמאופיין בירידה משמעותית בדילוג והרצת פרסומות".

כמו בגל הקורונה הקודם מי שמשלם את מחיר החשש מגל תחלואה יחד עם הגברת המגבלות והסגרים הן המדיות שנצרכות מחוץ לבית: לדברי כרמי, הסגרים פוגעים בעיקר בביקושים לשילוט חוצות, אך לדעתו מפרסמים בעלי תושייה מסוגלים בתקופה זו למצוא הנחות מהותיות במדיית החוצות יחד עם הקלות במגבלות הביטול הרגילות המאפיינות מדיום זה. גם באמצעי המדיה האחרים מגלים גמישות רבה שאמורה להקל על המפרסמים לא לשבת על הגדר: "רדיו מאז ומתמיד נחשב לפלטפורמה מכירתית זולה וגמישה לצד העיתונים שמגלים גמישות בהצעות המכר למפרסמים. נשאלת השאלה האם לאורך זמן נגלה שינויים בהרגלי הפרסום, שינויים שיבואו כתוצאה מבניית תמהילי מדיה אליהם לא היו מורגלים בעבר", אומר כרמי.

עוד כתבות

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק