גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

להכין ליקרים ביתיים מפירות העונה - הרבה יותר קל ממה שחשבתם

הכנת ליקר ביתי מדובדבנים, שזיפים ושאר פירות קיץ עושה קאמבק, קצת בחסות הקורונה וקצת מנוסטלגיה לטעם של פעם, כשסבים וסבתות מרומניה או מטוניסיה היו מכינים ליקרים מפירות העונה

ליקר ביתי מדובדבנים / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
ליקר ביתי מדובדבנים / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

תותים, דובדבנים ונשיקת מלאכים באביב כולל יין הקיץ של ננסי סינטרה, שמשמש אותה לפיתוי, שלא לומר אלחוש, בוקרים תועים בשירה האלמותי ״summer wine״.

פירות הקיץ עזי הטעם שימשו לתיבול אלכוהול זה אלפי שנים. דובדבנים ושזיפים מכל מיני סוגים כיכבו ביינות (ובאגן הים התיכון - גם תאנים) ועם המצאת הזיקוק - גם בתזקיקים וליקרים. גם הם, אגב, בדומה למשקאות מתוקים אחרים, איימו כמעט להיעלם, ובשנים האחרונות חזרו לככב על מדפים בעולם, כמו הקוניאק והג׳ין ומשקאות נוספים.

ליקר תאנים / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

מי החיים של המנזרים

בישראל בולטת במיוחד הגרסה השקופה, או די וי, או מי חיים בעברית, שמייצרות מזקקות ארטיזנליות שהוקמו בעשור האחרון - והן עושות זאת באיכות יוצאת דופן. הבולטת שבהן היא מזקקת יוליוס, שם מזקק יובל ג׳וב-הרגיל קלמנטינות, פטל, אתרוגים ושלל פירות עונתיים לכדי תזקיק שקוף וארומטי, נוף תבנית הגליל שבה היא ממוקמת. כך גם מזקקת פלטר, שבבעלות יקב הבוטיק המוערך, שם מזקקים בין השאר גם תמרים.

התזקיקים השקופים החליפו את מקומם של הליקרים הצבעוניים והמתוקים שהיו פעם חלק בלתי נפרד מכל ויטרינה - רבים מהם היו תוצרת הארץ. תעשייה שהיקבים הגדולים - בנימינה וכרמל למשל, שייצרו שנים ליקרים - השאירו ליצרנים הביתיים.

ליקרים - על בסיס עשבי מרפא, פירות, ולמתקדמים - שום וצ'ילי חריף (זה טעים!) - נחשבו במשך מאות שנים לתרופות ולמקלי מיחושים. האלכוהול המזוקק שימש לשימור עשבי התיבול והשורשים העונתיים שלוקטו בטבע, כשעל הייצור היו אמונים הנזירים באירופה, מספרד ועד רומניה.

המנזרים שלטו על התעשייה העולמית עד לתחילת המאה ה-20. יצרן הליקר הידוע ביותר, שנמצא עד היום בבעלות הנזירים שמייצרים אותו ומהמסחריים היחידים שנותרו מאותה תקופה - הוא שארטרז המיתולוגי והירוק, שמורכב מלא פחות מ-105 מרכיבים בוטניים ונחשב למלך הבלתי מעורער של הקטגוריה.

מלימונצ'לו ועד ליקר דובדבן

אבל עם כל הכבוד לשארטרז, אפשר כאמור להכין ליקרים גם בבית, ממרכיב אחד - ובקלות. המיסוי הכבד על אלכוהול נקי שנכנס לתוקף לפני כמה שנים, סגר את האפשרות לשימוש בו וכיום רוב מי שמכין בבית ליקר - מלימונצ׳לו חורפי ועד לליקר הדובדבנים המזרח אירופי והקיצי (מתכון מיד) - משתמש בוודקה. בכך הם מזכירים גם בטעם וגם במתכון את מתכוני הנלבקה של רוסיה, אוקראינה ופולין - ליקרים מתוקים על בסיס פירות עונתיים.

ובחזרה לישראל. להכין ליקרים בבית, מלבד העובדה שהם מענגים באופן יוצא דופן - הוא עסק פשוט מאוד וגם מספק. ברוב המתכונים משרים פירות באלכוהול ומוסיפים, או שלא, סוכר.

הכנתם רוכבת על שתי מגמות בולטות: נוסטלגיה לטעמים של פעם, ולזיכרונות שנושאים רבים, של סבים וסבתות, בין שמרומניה או מטוניסיה, שהיו מכינים בעונה ליקרים מפירות. מנגד, כמו עם לחמי המחמצת, הפסטו והפסטרמה תוצרת בית - ישנו הקאמבק, בחסות הקורונה, של ייצור מאכלים ומשקאות בעבודה עצמית. 

ליקר שזיפים / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

מתכונים

ליקר דובדבנים

וישנובקה, וישניובקה או וישניאק - תלוי את מי שואלים. מתכון קל, שבדרך כלל מכינים בשיא עונת הדובדבנים, ומסייע, כך מבטיחים בבלקן - לחיזוק המערכת החיסונית (איזה משקה אלכוהולי לא עושה כן, זו כבר שאלה אחרת). קיצרתי את זמן ההשריה של הדובדבנים על-ידי - רחמנא ליצלן - קיצוץ גס שלהם. הטעם לא נפגם ומזכיר בטעמו את הליקרים הבלקניים - של הבולגרים, הרומנים וגם הטורקים והיוונים - שמכינות דודות עמלניות עד היום.

את הדובדבנים אפשר להחליף במתכון כאן גם בשזיפים אדומים מגולענים בלי חשש - עשיתי זאת בעצמי כמה פעמים בהצלחה. רק צריך להוסיף קצת יותר סוכר בשלב הסופי (כמה? לפי הטעם).

מרכיבים: לצנצנת גדולה (1.5 ליטר לפחות)
1 בקבוק וודקה
2 כוסות דובדבנים טריים, לא חייבים את הכי יפים
2 כפיות סוכר
1 מקל קינמון - לא חובה

הכנה:
מגלענים את הדובדבנים בסכין, ביד או בכלי ייעודי. קוצצים גס (לא חובה) ומעבירים לצנצנת מעוקרת. יוצקים מעל וודקה ומעבירים למקרר לשלושה שבועות לפחות - אפשר גם לחודש וחצי-חודשיים, לסבלנים. פעם בשבוע מנערים קלות את הצנצנת.

מסדרים על השיש קנקן גדול, וממקמים מעליו משפך. נפטרים ממקל הקינמון אם נעשה בו שימוש. מסננים בזהירות את ליקר הדובדבנים שהתקבל, ומעבירים בתוך מסננת צפופה מאוד. מועכים בעזרת מצקת או כף את הדובדבנים שנקלעו למסננת כדי להוציא מהם את כל הנוזלים שאגרו.

בסוף התהליך מתקבל נוזל ארגמני וכהה מצד אחד ודובדבנים סחוטים היטב מצד שני. את אלה אפשר לשמור בקירור ולהוסיף לכוסות הליקר בהגשה או כשדרוג לבלילת עוגה בחושה.

מרתיחים רבע כוס מים ומוסיפים את הסוכר. מערבבים עד להמסה. מוסיפים את מי הסוכר לליקר לפי הטעם - אפשר להשתמש בכל הכמות, ואפשר להסתפק בחלקה אם לא רוצים ליקר מתוק מדי (הדובדבנים הרי עצמם מתוקים). את הליקר שומרים במקרר והוא יחזיק שם שנה בנחת.

אקוואוויט ליים, ג׳ינג׳ר וכפיר ליים

מתכון שבדי בהשראת זה של השף מרכוס סמואלסון (שגם עמד בראש מסעדה הנושאת את שם המשקה בניו יורק ושנסגרה לפני כמה שנים).

אקוואוויט הוא שם כולל למשקאות נורדיים שבהם מושרים עשבי תיבול, זרעים מכל מיני מינים וכמובן פירות. המפורסם שבהם הוא זה שמתבסס על זרעי קימל, ושנתן את שמו לכל קטגוריית הליקרים מחוץ לסקנדינביה. בשונה ממנו, האקוואוויט הזה מתבסס דווקא על לימוני ליים, שזו עונתם.

המתכון עצמו הוא טוויסט קיצי על אקוואוויט לימון החורפי, שאותו מכינים עם שמיר או בלי (בארץ אפשר למצוא גרסה שלו אפילו בסופר - אבסולוט סיטרון, שאפילו לא ידעתם שהוא כזה). אקוואוויט הליים מתובל בג׳ינג׳ר, שמאוד פופולרי במטבח השבדי וכפיר ליים, שמשתדכים לג׳ינג׳ר לעיתים קרובות במטבח התאילנדי. התוצאה: ליקר חד ורענן.

מרכיבים:
4 לימוני ליים
1 שורש ג׳ינגר קלוף
3-2 עלי כפיר ליים - להשיג בחנויות אסיאתיות
1 ליטר וודקה איכותית (אבסולוט תעבוד נפלא. בכל זאת, שבדית)

הכנה:
מגרדים את לימוני הליים (שומרים את הקליפה המגוררת), אפשר גם לקלף בעזרת קולף ולקצוץ את הקליפה הקלופה לקיסמים דקיקים. פורסים את לימוני הליים העירומים לחצאי פרוסות דקות. קוצצים את הג׳ינג׳ר לקיסמים דקיקים.

מעבירים את הלימונים, הג׳ינג׳ר ועלי הכפיר ליים לצנצנת של 2 ליטר. יוצקים מעל וודקה (שומרים את הבקבוק, הוא ישמש אתכם בתום ההשריה שוב לאחסון) ומעבירים למקרר או למקום חשוך וקריר בבית (חה חה חה. בקיץ הישראלי, כן בטח. תעבירו גם אותי לשם). שוכחים מקיומה של הצנצנת המסכנה לחודש וחצי עד חודשיים.

מסננים את הנוזל שהתקבל בעזרת מסננת ומשפך, הישר לתוך בקבוק הוודקה הריק האמור - ושומרים בפריזר. את האקוואוויט מגישים בכוסות שוט.

עוד כתבות

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, 25 מיליון שקל, עובר לראובני פרידן

ב–12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס וכעת הוא יעבור לראובני פרידן ● היקף התקציב של חברת כרטיסי האשראי עומד על כ–25 מיליון שקל בשנה

בנק דיסקונט ובנק לאומי

הריבית במשק נשארת גבוהה, המינוס לא השתנה, והבנקים מקזזים הטבות

בנק לאומי הודיע כי הוא מעלה את הריבית המקסימלית לחשבונות שנמצאים במשיכת יתר ● דיסקונט הודיע לפני כמה שבועות על ביטול ההטבה על אוברדאפט עד 2,000 שקל

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

סודות מתוך ועדת ההשקעות: כך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

בניין הבורסה בשנזן, סין / צילום: Shutterstock, Fabio Nodari

מגמה חיובית באסיה; ההנג סנג מטפס בכ-1%

הניקיי עולה ב-0.3% ● החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

יצחק קרויזר, עוצמה יהודית / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם שיעורי הגיוס באוכלוסייה הכללית נמצאים במגמת ירידה?

האם שיעורי הגיוס יורדים בחברה הכללית כפי שטוען ח"כ יצחק קרויזר? פירקנו לגורמים ● המשרוקית של גלובס

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

תחזיקו מזומן: ההמלצה החריגה של מנהל ההשקעות

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"