גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הגיע הזמן להכיר את ארה"ב של העשור הבא

עולם מופלא נפרס בפני ילידי הדור שלאחר מלחמת העולם השנייה, ולעומתם בני דור ה-Y בגרו לשוק שבו משרות מעמד הביניים הצטמצמו • המבוגרים צברו נכסים, ובמקביל קוצצו מסים ומימון התקציב התחלף ממסים לחוב • המילניאלס הם אלה שיצטרכו לשלם את החובות

מפגינים נגד אלימות משטרתית. הרפובליקאים הצעירים קרובים יותר בדעותיהם לבני דורם הדמוקרטים / צילום: John Minchillo, Associated Press
מפגינים נגד אלימות משטרתית. הרפובליקאים הצעירים קרובים יותר בדעותיהם לבני דורם הדמוקרטים / צילום: John Minchillo, Associated Press

אם יש את נפשך לדעת להיכן הולכת אמריקה בעשור הקרוב אין מקום טוב יותר להביט מאשר בהבדלים שבין המילניאלס והבומרס. אף שנולדו באותה מדינה יש מעט משותף בין הדורות, כמעט בכל נושא שהוא.

מקובל לחלק את 330 מיליון תושבי ארה"ב לשישה דורות. המבוגר ביותר, ילידי 1916-1928, כ-1.5 מיליון איש, הם השרידים החיים מהדור המכונה ה"דור הגדול מכולם". הדור שחווה את אימיי תקופת השפל הכלכלי הגדול ואת מלחמת העולם השנייה. מתחתיו, 23 מיליון ילידי 1926-1946 מכונים בני "הדור השקט". כשבני הדור "הגדול" חזרו עטורי ניצחון ממלחמת העולם הם התפנו להקים משפחות. וכך בין 1947 ל-1965 התחולל באמריקה "בום" גדול של ילודה, וכ-79 מיליון "בייבי-בומרס", או בקיצור "בומרס", באו לעולם. בין השנים 1966 ל-1980 נולד הדור הבא, דור ה-X, דור קטן יחסית בין שניים גדולים ובולטים ממנו. היום הוא מונה כ-65 מיליון, או כ-20% מאוכלוסיית ארצות הברית.

ב-1981 נולד הילד הראשון לדור הגדול הבא של אמריקה, המילניאלס, דור המילניום או
דור ה-Y. הדור הזה ,שנולד בין 1981 ל-1996 ,עבר בשנה שעברה לראשונה בגודלו את דור הבומרס. בשנת 2019 היו באמריקה כ-72.1 מיליון מילניאלס לעומת 71.6 מיליון בומרס. מספרם של הראשונים צפוי להמשיך לגדול דרך הגירה עד שיגיעו לכ-75 מיליון בעשור הקרוב. בה בשעה הבומרס הולכים ונפרדים מן העולם בקצב העומד היום על כ-2 מיליון בשנה. עד לסוף העשור הם צפויים להיות כ-18% מהאוכלוסייה, לעומת מעל 28% בשיא כוחם בתחילת המאה ה-21. אלו שנולדו לאחר 1996 מכונים דור ה-Z או בקיצור ג'ן-זי, מספרם גדול כמספר המילניאלס, אך מחציתם עדיין מתחת לגיל 18.

הבומרס סיימו בית ספר תיכון בין השנים 1965 ל-1982 ואת הקולג' בין 1969 ל-1986. אם הם עברו בשלום את מלחמת וייטנאם ואם הם לא נימנו על השכבות העניות ביותר של האוכלוסייה, בעיקר השחורים, העולם שנפרס בפניהם היה מלא הבטחות. ב-1971 ניתק הנשיא ניקסון את הקשר בין הדולר והזהב ועידן כסף הפיאט בא לעולם. בשנת 1981 הגיעה הריבית במשק לשיא של כ-18%, ובשנת 1987 היא תחל, בניצוחו של גרינספן, את מסעה רב השנים לאפס, אליו תגיע ב-2008 ושם תתקע ולא תתרומם עוד. בד בבד אותתו גרינספן ויורשיו לשווקים הפיננסים כי לעולם "הפד מאחוריהם", תמיד, בכל מחיר ובהעדפה מוחלטת על פני כל הסקטורים האחרים בכלכלה. שני הנ"ל הפכו את השווקים הפיננסיים למעיין המתגבר של תשואה ורווחי נייר.

בד בבד עם השינויים הדרמטיים האלו, ובגללם, הלכה והתנפחה לה בועת אשראי דורית. בשנת 1981 עמד סך חובות משקי הבית למשכנתאות על כ-1 טריליון דולר, עד 1996 יגדל הסכום לכ-3.5 טריליון. הזמינות הפתאומית הזו של הכסף איפשרה לבומרס לרכוש בתים ודירות עוד בטרם החלו מחיריהם להרקיע שחקים. היה זה אפקט הקנטיליון בסקלה לאומית, והיסטורית בממדיה. (אפקט הקנטיליון נקרא על שם על שם כלכלן אירי-צרפתי בן המאה ה-17, שזיהה את תופעה על פיה השינוי במחירים בגין השינוי בהספקת הכסף מיטיב עם הקרובים בזמן לייצור כסף החדש. זאת משום שהם זוכים לרכוש מוצרים במחירם הישן בטרם מחירם עולה).

צמצום במשרות והר חובות תופח

שנת 1975 הייתה השנה האחרונה שבה היה לארה"ב מאזן תשלומים מסחרי חיובי. אך עד 1996 הגרעון כמעט ולא ירד אל מתחת ל-100 מיליארד דולר בשנה. מאז שנת 2000 ולמשך שני העשורים הבאים, הגירעון השנתי צמח בממוצע למעל 500 מליארד דולר לשנה. הגידול העצום ביבוא מהמזרח, ממומן גם הוא על ידי הר האשראי, הביא לחיסול הבסיס התעשייתי של אמריקה. המילניאלס בגרו אפוא לתוך שוק עבודה בו המשרות המסורתיות שאיפשרו למעמד הביניים האמריקאי חיים ברווחה בשנות ה-70, ה-80 וה-90, ובפרט לחסרי השכלה אקדמית שביניהם, הלכו והצטמצמו.

הפריחה המדומה של השנים 2010-2020 בהן רוב המילניאלס הצטרפו למעגל העבודה התבססה על בועת ההייטק והפיננסים. אך מבין 75 מיליון המילניאלס רק מעטים יחסית זכו ליהנות ממנה או לזכות במשרות בתעשיות אלו. רוב המשרות החדשות לתוכן התברגו המילניאלס היו בסקטורים דלים בהרבה. כך למשל מתוך כ-23 מיליון המשרות חדשות שנוצרו מאז השפל של 2009 ועד משבר הקורונה, כ-4 מיליון היו בתעשיית האירוח והפנאי המשלמת שכר נמוך יחסית. תעשייה זו, ודומות לה בשכר, מאוכלסות באופן מסיבי על ידי מילניאלס. על פי הביזנס אינסיידר בכתבה מפברואר 2020: "בהתאמה לאינפלציה המילניאל הממוצע מרוויח היום 20% פחות ממה שהבומר הממוצע הרוויח באותו הגיל. כך עולה מניתוח הדטא של הלשכה הממשלתית לסטטיסטיקה".

מוסד אקדמי ראוי לשמו אינו זוג נעליים שניתן לייבאו מסין, בנייתו לוקחת עשרות רבות של שנים. גם גידול בהיצע מקומות הלימוד באוניברסיטאות קיימות מוגבל מטבעו. מכאן ברור מדוע ההיצע הכולל של מקומות הלימוד, והראויים בפרט, לא הצליח להדביק את הביקוש הגובר מטעם הדורות הצעירים. מחסור מצד אחד וגידול המהיר בזמינות הכסף לשלם עבור המוצר, דרך מנגנון החובות וההלוואות, הביא כצפוי לזינוק גדול במחיר. משיכלו הסטודנטים לשלם, לא היססו האוניברסיטאות מכל סוג, להעלות שוב ושב את שכר הלימוד והשירותים הנלווים. וכך, בעוד שעד 1984 שכר הלימוד והשכר החציוני עלו בשיעורים דומים לאינפלציה, עד לשנת 2018 שכר הלימוד עלה ביותר מ-140% מעליית המדד. יחד עמו הלך חוב הסטודנטים ותפח ביותר מפי שמונה מאז 2002, מכ-200 מיליארד דולר לכ-1.6 טריליון דולר כיום.

הוצאות עולות, שכר יורד והר חובות נושא ריבית, לא בישרו טובות לבני הדור. על פי מחקר של חברת דלוייט "השווי הנקי של בני 18-35 צנח ב -4% בהשוואה לבני אותו הגיל ב-1996". בשנת 2018 שלוחת הפדרל ריזרב בסנט לואיס פרסמה מחקר בשם "הדמוגרפיה של העושר". בסיכומו נכתב כי "המחקר שלנו מראה כי העושר שיש למשק בית חציוני של דור המיליניאלס נמוך בהרבה ממה שצברו דורות קודמים בשלב זה בחייהם. אין להתפלא אפוא כי המילניאלס מרגישים כי הם קבורים תחת חוב, חסרי אשליות ביחס ל'חוזה החברתי' המתפורר, ומתוסכלים כי 'החלום האמריקאי' המובטח הפך שלא בר השגה".

שוד בין דורי במלוא תפארתו

בה בשעה שהחלום האמריקאי הלך והתרחק מהישג ידם של מילניאלס, הצטמצמו והלכו המסים המוטלים על הבומרס והדורות שמעליהם. הקיצוץ היה בכל סוגי המסים ובעיקר אלו המוטלים על ההון. כל למשל מס עיזבון שעמד על 70% בשנות ה-70 ירד ל-55% בשנות ה-80 וה-90, ושוב קוצץ ב-1995 לכדי 40% עד היום.

גם הסכום המוחרג מהמס הוגדל בכמעט פי 20 מאז 1995. בשנת 1997 גם שוחררו ממס רווחי ההון גם בתי מגורים אף שהריבית על המשכנתה הייתה ועודנה, עד תיקרה מסוימת, הוצאה מוכרת. גם שיעורי מס רווחי הון על רווחים בבורסה קוצצו בהתמדה. בשנות ה-70 מס זה עמד בממוצע על 37%, הוא ירד לממוצע של 28% בשנות ה-90 ולפחות מ-20% בממוצע בעשור האחרון. אך הקיצוץ במסים לא לווה בקיצוץ בהוצאות הממשלה, להיפך, הוצאות הממשלה הלכו והתנפחו.

אלא שמימון התקציב התחלף ממסים לחוב. בסוף 1994 עמד החוב הלאומי של ארה"ב על פחות מ-5 טריליון דולר, בתוך 25 שנה הוא יגדל פי חמישה ב-20 טריליון דולר נוספים. הנה כי כן שוד בין דורי במלוא תפארתו. הבומרס העשירים יוציאו כספים ויעמיסו חובות, והמילניאלס העניים יישארו לשלם אותם.

נוכח כל הנתונים דלעיל לא יפלא כי כאשר הדברים מגיעים לעמדות פוליטיות המילניאלס ודור ה-Z שמתחתיהם, שונים מאד מהבומרס והדורות שמעליהם. עוד לפני פרוץ משבר הקורונה פחות מ-30% מבני דורות אלו היו מרוצים מתפקודו של הנשיא טראמפ, זאת לעומת כ-48% מהבומרס והדור השקט שמעליהם. גם ביחס לתפקיד הממשלה בכלל קיימים הבדלים גדולים. בעוד ש-67% משני הדורות הצעירים תמכו במעורבות ממשלתית גדולה יותר בכלכלה ובחברה רק כ 44% מהבומרס והדור השקט החזיקו בדעה זו.

ההבדלים מצויים כמעט בכל נושא שעל סדר היום הציבורי. יותר ממחצית בני שני הדורות הצעירים סברו כי כדור הארץ מתחמם בגין פעולות והתנהגות בני אדם, ורק כ-29% סברו כי כדור הארץ אינו מתחמם או היו חסרי דעה. תמונת ראי לעמדות בקרב שני הדורות הבוגרים. ההבדלים בין הדורות ניכרים אפילו בתוך המפלגות. כאשר נשאלו האם בחברה האמריקאית היחס לשחורים הוא פחות הגון מהיחס ללבנים, השיבו 20% מהרפובליקאים השייכים לבומרס והדור השקט, בחיוב (קרי הוא פחות הגון). לעומת זאת אצל רפובליקאים השייכים לשני הדורות הצעירים עמד שיעורם על כ-37%. גם ביחס לענייני האקלים ומעורבות הממשלה היו הרפובליקאים הצעירים קרובים יותר בדעותיהם לבני דורם הדמוקרטים מאשר לחבריהם למפלגה מהדורות המבוגרים.

האם הכעס יתורגם להצבעה בקלפי?

נוכח כל האמור לעיל אין להתפלא כי רוב גדול של מילניאלס מזהים עצמם כדמוקרטים. על פי מחקר של פיו ריסרץ' משנת 2018, המפלגה הדמוקרטית נהנית מפער של 27% בקרב המצביעים מבני דור המילניאלס (59% לעומת 32%) זאת לעומת כמעט שוויון בקרב הבומרס.

הפערים העצומים בין הדורות הביאו לעוינות גדלה והולכת, שקיבלה ביטוי חד בססמה "אוקי בומר", בתרגום חופשי לעברית - "שמענו אותך, סבא". הביטוי נולד לפני כמה שנים אך תפס תאוצה ברשתות החברתיות ב-2019. הוא אפילו הגיע אפילו לפרלמנט של ניו זילנד, כאשר חברת פרלמנט בת 25, קלואי סווארבריק, השיבה בביטוי זה לקריאת ביניים מחבר פרלמנט בומר. משפרצה הקורונה ובעקבותיה סכנת חיים לבומרס וסבל כלכלי למילניאלס החלו להתפשט ברשתות החברתיות ביטויים וממים ארסיים יותר, כמו כינוי המחלה בשם "Boomer Remover" (מסלקת הבומרים).

בבחירות 2018 מספר המילניאלס המצביעים קפץ משמעותית, 42% לעומת 22% בשנת 2014. המשבר הכלכלי ההולך ומתפתח, ההתפרצות החברתית והמחאה של השבועות האחרונים, רק הוסיפו למתח הבין דורי. כל זה יבוא לכדי מפגש בנובמבר, שעה ששני מועמדים מבוגרים מדי יתחרו על התפקיד הקשה של נשיא ארה"ב בעת משבר שסופו אינו באופק. אם הכעסים של הדורות הצעירים יתרגמו גם להצבעה בקלפי תהיה לכך ללא ספק השפעה מכרעת על התוצאות. 

הכותב הוא עורך דין בהשכלתו העוסק ומעורב בטכנולוגיה. מנהל קרן להשקעות במטבעות קריפטוגרפיים, ומתגורר בעמק הסיליקון זה 22 שנה. מחבר הספר "A Brief History of Money" ומקליט הפודקאסט KanAmerica.Com. בטוויטר: chanansteinhart

עוד כתבות

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

פתיחה מעורבת בוול סטריט; אסתי לאודר מזנקת ב-3%

נאסד"ק יורד ב-0.2% ● הצמיחה השנתית בארה"ב עמדה ברבעון האחרון על 3.4%, יותר מהצפוי ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● אבל האסטרטג של ג'יי.פי מורגן מזהיר: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות בעולם

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

ירידות קלות בבורסה המקומית; מדד ת"א ביטוח יורד בכ-2%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ות"א 90 יורד ב-0.7% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • עדכונים שוטפים

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות