גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך מייצבים את תזרים המזומנים של העסק בתקופת הקורונה?

בתקופת הקורונה במיוחד, אבל גם בכלל, קיימים מספר פתרונות היכולים להקל על הפעילות העסקית באמצעות מימון עכשווי על חשבון התחייבויות עתידיות ● איך אפשר לספק נזילות לעסק בעת הרעה בתזרים המזומנים?

פעילות עסקית בעת משבר. הנזילות חשובה / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
פעילות עסקית בעת משבר. הנזילות חשובה / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

הכתבה בשיתוף גמא ניהול וסליקה

המשבר הכלכלי שנוצר בעקבות מגיפת הקורונה פגע בלא מעט עסקים בישראל - קטנים, בינוניים וגדולים; הוא השפיע על תזרים המזומנים ויצר אצלם, לא מעט פעמים, בעיית נזילות. בנוסף לכך, מנהלי כספים, יבואנים, יצרנים וספקים נאלצים להתמודד עם ירידה במוסר התשלומים או איחור ואי עמידה בתשלומים של לקוחותיהם, שגורר אותם בעל כורחם ללחץ כספי תזרימי, לכניסה לחריגות אשראי, או לתשלום ריבית גבוהה בגין הלוואות נוספות. הלחץ התזרימי המדובר מקשה עליהם בפעילות השוטפת ואף עשוי לפגוע בפיתוח ותכנון קדימה של העסק. אותם עסקים נאלצים לחפש אחר פתרונות אלטרנטיביים ויעילים למקורות מימון שינוצלו על ידם בזמינות מיידית. מהם, אם כן, הפתרונות שעומדים בפניהם על מנת לצלוח את המשבר?

"בימים כאלה כשעסקים רבים נקלעים למצוקה, חשוב להציע להם פתרונות נוספים שבשגרה אולי לא היו נזקקים להם, אבל כעת כן", מסביר יוסי קריאף, סמנכ"ל אשראים בגמא, מקבוצת הפניקס, העוסקת במתן אשראי ושירותים פיננסיים לעסקים. "מצב משברי שכזה דורש פתרונות אחרים שיכולים להביא עסק ממצב של כמעט קריסה למצב של צמיחה, דווקא על רקע משבר כלכלי", הוא מדגיש. לדבריו, שישה פתרונות יכולים להתאים לעסקים במצב הנוכחי: ניכיון צ'קים, פקטורינג, ניכיון שוברי כרטיסי אשראי, הלוואות גישור כנגד נדל"ן, מימון יבוא ומימון ציוד.

ניכיון צ'קים ובדיקתם - מתן שקט נפשי לבעל העסק

"יש שתי בעיות שיכולות להתרחש עם צ'קים דחויים בתקופה הזאת", מסביר קריאף. "הראשונה: העסק זקוק לכסף באופן מיידי, אבל הצ'ק הוא לעוד חודשיים. השנייה: עקב המשבר עסק/ספק יכול לתת צ'ק כשהוא בקשיים תזרימיים, על סף קריסה, ואז בעוד חודשיים כשנבוא לפדות אותו, כבר לא יהיה עסק, לא יהיה חשבון בנק ולא יהיה כיסוי".

אשראי גמיש, מהיר וזמין לעסקים / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

הפתרון לשתי הבעיות הללו מגיע דרך שירות ניכיון צ'קים, המאפשר לעסק לקבל תשלום מיידי לחשבון הבנק תמורת הצ'ק העתידי ובכך לייצר מקור מימון נוסף לשיפור התזרים. "בגמא אנו מנכים גם צ'קים למוטב בלבד", אומר קריאף. "בנוסף, אחד השירותים שאנחנו מספקים הוא בדיקה של הצ'קים. אנחנו בוחנים את המצב הפיננסי של נותן הצ'ק ויודעים להתריע לבעל העסק במידה וקיבל תשלום מספק/עסק שנמצא בקשיים, או שמוסר התשלומים שלו נמוך. כך הוא יכול לחזור למי שנתן לו את הצ'ק ולטפל בעניין מיידית, ולא להידרש לבעיה כשמגיע מועד הפדיון".

לפרטים נוספים ולקבלת מימון לעסק בגמא, לחצו כאן>>

שוטף פלוס? הכסף עכשיו

אחד הקשיים הגדולים של עסקים בכלל, ובוודאי בתקופת הקורונה, הוא שיטת תשלומי השוטף פלוס. מרגע הנפקת החשבונית יכולים לחלוף 30 ימים, במקרה הטוב, ולעיתים גם 90, עד שהעסק יקבל את הכסף. בתקופת הקורונה, הפער התזרימי הזה יכול לפגוע קשות בעסקים. עבור מקרים כאלה נועד פתרון הפקטורינג - מכשיר שבאמצעותו הגוף הפיננסי רוכש את החובות הפתוחים מהלקוח ובעצם הופך את העסקה למזומן. החוב הופך ל"בנק", כשהעסק עצמו מקבל את הכסף במזומן. פתרון הפקטורינג של גמא מאפשר לעסק לקבל תשלום של עד 85% על חשבונית ובכך להפוך את החוב אליו לתשלום מיידי.

הלקוחות קונים בכרטיסי אשראי בתשלומים? קבלו את הכסף מיידית

כמעט כל עסק בישראל מאפשר ללקוחותיו לרכוש בכרטיסי אשראי ולחלק את הקניה למספר תשלומים. במקרה כזה כשהלקוח מחלק את קנייתו לתשלומים, אם בעל העסק לא משתמש בשירותי ניכיון שוברי כרטיסי אשראי, הוא יקבל את התמורה עבור הקניה מידי חודש בחודשו בהתאם לכמות התשלומים שהלקוח בחר. גמא מציעה שירות ניכיון שוברי כרטיסי אשראי במסלול של עד 36 תשלומים בתנאים הזולים בשוק ומקדימה את התשלום לעסקים בגין עסקאות תשלומים בכרטיסי אשראי. כך העסק מקבל את התמורה בפעם אחת ולא צריך להמתין לכסף מספר חודשים, דבר המקל באופן משמעותי על תזרים המזומנים שלו.

הלוואת גישור כנגד נדל"ן

הלוואת גישור היא כלי מוכר בעיקר מעולם הנדל"ן, שבו, למשל, בעת רכישת נכס חדש לפני שהנכס הישן נמכר, הלווה זקוק לכסף באופן מיידי ולפרק זמן קצר. במצב כזה הוא יכול לקחת הלוואת גישור, לשלם עבור הנכס שקנה ולאחר מכירת הנכס הישן - לסגור את ההלוואה.

במקרה של משבר הקורונה, הלוואת גישור באה לכסות על הפער התזרימי של העסק על סמך ההתאוששות הכלכלית שצפויה לו בהמשך. אחד השירותים שמוענקים בגמא מאפשר לאנשי עסקים וליזמי נדל"ן לקבל הלוואת גישור החל ממיליון שקל, לתקופה של עד ארבע שנים, תמורת שיעבוד נדל"ן שבבעלות העסק: מסחרי, פרטי, מניב, קרקעות ועוד, אך לא כנגד דירת המגורים של הלווה. הלווה יכול לקבל אשראי בסכומים גדולים ובתנאים נוחים וגמישים, לגשר על הפער התזרימי הנוכחי ולנצל את ההלוואה להתפתחות עסקית או לכל מטרה אחרת שמעודדת את התאוששות העסק או צמיחתו.

ניכיון שוברי אשראי. מאפשר קבלת סכום העסקה באופן מיידי / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

קבלת מימון עבור ייבוא או רכישת ציוד לצורך התפתחות עסקית

גורם נוסף שיכול להקשות על תזרים העסק בתקופת משבר נוגע למימון. כך, למשל, עסקים רבים שעוסקים ביבוא מוצאים את עצמם במצב לא פשוט. זאת כאשר הם רוכשים את הציוד בחו"ל, משלמים עליו במזומן על מנת לייבאו לארץ, אבל את התשלום עבור הסחורה בישראל הם מקבלים רק אחרי זמן מה. במצב כזה, הם נדרשים לקחת הלוואה שיושבת להם על האובליגו (סך ההתחייבויות מול הבנק) והדבר מקטין את חופש האשראי שלהם. "אחת האפשרויות של עסקים, יבואנים במקרה הזה, שמקבלים שירות מגמא, היא ליהנות מאשראי לתקופה של עד חמישה חודשים, לצורך התשלום לספק בחו"ל ועד לקבלת התשלום עבור הסחורה בארץ", מסביר קריאף. זאת, ללא הכבדה על האובליגו.

פתרון דומה ניתן על ידי חברת גמא גם לצורך מימון ציוד להתרחבות העסק. "אנחנו מעניקים מימון של עד 100% מרכישת הציוד, בפריסה של עד 60 תשלומים, באופן שמקביל בין ההכנסות שינבעו מרכישת הציוד להחזר תשלום ההלוואה", אומר ניר אופנהיים, מנהל תחום מימון ציוד בגמא. מימון הציוד, לדבריו, מיועד הן לעסקים שרוצים לרכוש ציוד חדש והן ליבואנים שמעוניינים למכור את הציוד, אך הקונים הפוטנציאליים שלהם זקוקים למימון כדי לרכוש אותו.

קריאף מציין ואומר כי "דווקא בעת משבר הקורונה העוצמות של גמא מגיעות לידי ביטוי, כחברה שפעילה כבר 22 שנים, עם תיק אשראי של מעל חמישה מיליארד שקל ודירוג אשראי Aa3. בימים האלו אנחנו מגיעים ללקוחות עצמם, בוחנים את המצב שלהם ומתאימים להם את הפתרונות הנכונים לצורך מימון והפיכת החוב למזומן. הקשר האישי של גמא עם הלקוחות עומד במבחן שנים רבות ומוכיח את עצמו שוב ושוב, גם בתקופות הקשות כמו ימי הקורונה", הוא מוסיף.

לסיכום, מציינים בגמא, כי החברה מעניקה את כלל פתרונות המימון והשירותים הפיננסיים לעסקים במקום אחד, כגון: סליקת כרטיסי אשראי, ניכיון שוברי אשראי, התאמות כרטיסי אשראי, ניכיון צ'קים, מימון ציוד ויבוא, פקטורינג, הלוואות ואשראי ומימון כנגד נדל"ן וקרקעות. כל אלו מאפשרים לעסקים ולחברות לקבל מימון מהיר, בהליך פשוט ובטוח בלי בירוקרטיה וסחבת שכל כך נחוץ כיום לעסקים על מנת לחזור למסלול התקין.

לפרטים נוספים ולקבלת מימון לעסק בגמא, לחצו כאן>>

*נותן האשראי: גמא ניהול וסליקה בע"מ או גמא מימון אישי ישיר בע"מ. המימון אינו ניתן כנגד דירת מגוריו של הלווה. מתן ההלוואה בפועל הינו בכפוף לשיקול דעתה של החברה. אי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.

עוד כתבות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?