גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ארקו מזנקת: מכתב כוונות לקראת מיזוג עם חברה אמריקאית, לפי שווי פעילות של 1.5 מיליארד דולר

במסגרת העסקה המתוכננת, יתמזגו ארקו והחברה הבת הפרטית GPM אל חברת Haymaker Acquisition Corp, שהונפקה בשנה שעברה בנאסד"ק כחברת SPAC

אריק קוטלר / צילום: כפיר זיו
אריק קוטלר / צילום: כפיר זיו

מניית ארקו החזקות  זינקה במהלך המסחר בבורסה בכ-88%, לאחר שהחברה דיווחה על מכתב כוונות לקראת מיזוג עם חברה אמריקאית, לפי שווי פעילות של 1.5 מיליארד דולר לפעילות ארקו והחברה הבת הפרטית GPM.

ארקו, הנמצאת בשליטת היו"ר והמנכ"ל אריק קוטלר ושותפו מוריס וילנר, מחזיקה בכ-68% ממניות GPM לצד קרנות השקעה מארה"ב. החברה שאליהן יתמזגו השתיים היא Haymaker Acquisition Corp. II - חברה שהונפקה בשנה שעברה בבורסת נאסד"ק כחברת SPAC - חברת "בלנק צ'ק" שמגייסת כסף לצורך מיזוג פעילות לתוכה. היימייקר גייסה אז 350 מיליון דולר, מתוך כוונה לרכוש ולהפעיל עסק בתחום הצרכני, קמעונאי, מדיה או אירוח.

מתחילת השנה ועד ההודעה היום, צנחה מניית ארקו בכ-56%, לשווי שוק של 602 מיליון שקל.

רשת חנויות נוחות ותחנות דלק

הפעילות המרכזית של ארקו היא החברה הבת, GPM, שהוקמה ב-2003 ויש לה כיום 1,400 תחנות דלק וחנויות נוחות ב-23 מדינות בארה"ב, מתוכן 1,272 שהחברה מפעילה בעצמה. לפי הודעת היימייקר, GPM היא רשת חנויות הנוחות השביעית בגודלה בארה"ב.

במסגרת העסקה ייכלל רכיב מזומן של עד 200 מיליון דולר, מתוכו 150 מיליון דולר לבעלי מניות ארקו והשאר לבעלי מניות המיעוט ב-GPM, הקרנות Davison Kempner, Ares ו-Harvest Partners. היתרה תינתן בדרך של הקצאת מניות היימייקר לפי מחיר של 10 דולר למניה (בדומה למחיר שבו הונפקה בנאסד"ק ונמוך מעט מהמחיר הנוכחי), בכמות שתיקבע בהתאם להיקף התמורה במזומן שיבחרו בעלי מניות החברה ושותפי המיעוט ב-GPM.

מי שכבר הודיע כי יבחר ברכיב מנייתי בשיעור של 90% מהתמורה, הוא בעל השליטה קוטלר, ובכך הוא צפוי להפוך לבעל המניות הגדול ביותר בהיימייקר עם השלמת העסקה. בעלי מניות ארקו יחזיקו לאחר העסקה בכ-40% מהחברה הממוזגת.

בהודעה על המיזוג כתבו החברות כי ה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) יצמח בשיעור שנתי ממוצע של 28%-29% בשנים 2016-2020 וכי תעשיית חנויות הנוחות מפגינה צמיחה ארוכת טווח, והיא עדיין מבוזרת מאוד - עשר החברות הגדולות בתחום שולטות על פחות מ-20% מהחנויות בארה"ב, כך שיש הזדמנות משמעותית לצמיחה בעתיד.

"העסק שלנו חסין לקורונה"

קוטלר ומנהלים אחרים בחברה צפויים להמשיך את כהונתם גם לאחר השלמת העסקה, כשקוטלר יהיה יו"ר ומנכ"ל היימייקר. בשיחה עם "גלובס" אמר היום קוטלר: "העסק שלנו חסין לקורונה וחסין למיתון. זה עסק חיוני. אני תמיד אומר שבימים טובים אנשים מעשנים יותר, שותים יותר בירות ואוכלים יותר מתוקים, ובימים רעים, אנשים מעשנים יותר, שותים יותר בירות ואוכלים יותר מתוקים. הביזנס שלנו הוא מוצרים חיוניים, בהרבה מאוד ערים אנחנו חנות מכולת שכונתית".

קוטלר מצביע על כך שבמחצית הראשונה של 2020, בצל מגפת הקורונה, ה-EBITDA המתואם של GPM צפוי להסתכם ב-78-82 מיליון דולר, לעומת כ-36 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2019.

על העסקה אומר קוטלר כי "בגדול, זו עסקה שמתחילה בארקו: ממזגים את ארקו עם היימייקר, חברה שיש לה 400 מיליון דולר בקופה, היא ממוזגת עם ארקו לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר - מה שלמעשה גוזר את שווי GPM במעל מיליארד דולר. לאחר שנמזג את ארקו, נמזג את GPM, שבה יש שותפים, קרנות מארה"ב. למעשה, המטרה היא להפוך את ארקו/GPM לחברה שתיסחר בנאסד"ק".

במסגרת העסקה מניות ארקו יימחקו מהמסחר בבורסת תל אביב, ומניות החברה הממוזגת יירשמו למסחר דואלי בתל אביב, במקביל לנאסד"ק.

מה השלב הבא?

"הדברים לא מסובכים. אנחנו עובדים על הסכמים מחייבים, ולאחר חתימה עליהם כל חברה הולכת לבעלי המניות לאשר את העסקה. בישראל אני מניח שבעלי המניות של ארקו יאשרו את העסקה, זו עסקה פנטסטית".

איך נקבע השווי, שרחוק מאוד משווי ארקו בבורסה?

"ארקו לא נסחרת כמו חברות דומות בארה"ב, שנסחרות במכפיל EBITDA של 12-13. ארקו נסחרת במכפיל 1.5. כל הפעילות שלנו היא בארה"ב, וכשניסחר בארה"ב, יהיה אפשר להשוות את החברה לחברות נסחרות אחרות".

במצגת שפרסמו החברות הן ציינו מספר עסקאות שבוצעו בארה"ב בשנים האחרונות, כשמכפילי ה-EBITDA נעו בין 7.7-16.4, והציגו גם מכפילי EBITDA של שתי חברות ציבוריות דומות שנעים סביב 11-12. העסקה הנוכחית משקפת שווי פעילות של 1.5 מיליארד דולר, מכפיל של כ-9 על ה-EBITDA המתואם פרופורמה הצפוי ב-2021.

על היימייקר אומר קוטלר: "היה חיבור משותף בינינו על ידי מישהו שפנה אליי והכיר לי את האנשים שלהם - סטיבן הייר, שהיה נשיא קוקה קולה העולמית, ואנדי הייר. סטיב איש מאוד מכובד, שמכיר את תעשיית הריטייל וראה פוטנציאל עצום בחברה. אנחנו לא מתכוונים לעצור, המטרה היא להמשיך ולגדול, ידינו עוד נטויה". 

עוד כתבות

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך דחף נתניהו את ביידן אל קצה "הקו האדום" שלו

הפעולה הצבאית ברפיח דחפה את ביידן, ששאף להגיע להפסקת אש של 6 שבועות, לעצור משלוח נשק לישראל ● נשיא ארה"ב חטף ביקורת על ההחלטה מצד אנשי מפלגתו ומצד רפובליקנים ● ובמבט לאחור, נראה שביידן רמז על ההחלטה כבר לפני חודש

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

רגע לפני שבת: עימות פומבי בין שרי האוצר והביטחון על התקציב ורכש מטוסי F-15

שר האוצר פנה למזכיר הממשלה בבקשה להביא לישיבת הממשלה הקרובה החלטה שתקים באופן מיידי את הוועדה הציבורית לבחינת צרכי בניין הכח ותקציב הביטחון שמתעכבת מזה חודשים ● "העיכוב בהקמת הוועדה מביא לעיכוב ברכש חשוב להתעצמות צה״ל" ● גלנט: קיימת תפיסה ישראלי שגוייה לפיה ניתן לספק יותר ביטחון בפחות כסף כנגד צרכים הולכים וגוברים

שר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו. הבור התקציבי מעמיק / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

מודי'ס בדוח על ישראל: הגירעון והחוב יהיו גבוהים מהצפוי. השלכות המלחמה על הכלכלה יימשכו שנים

סוכנות הדירוג לא שינתה את דירוג האשראי של ישראל והשאירה את התחזית השלילית, זאת לאחר שבפברואר הורידה את הדירוג ל-A2 ● במודי'ס ציינו כי למרות שהסיכון להסלמה לעימות צבאי עם איראן אינו זניח, הוא עדיין נמוך יחסית "בשל גורמים ממתנים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

אלכס קארפ, מנכ''ל פלנטיר / צילום: ap, Thibault Camus

ענקית ה-AI הייתה אחת מהמניות האהודות בוול סטריט. ואז היא פרסמה דוחות

פלנטיר, אחת החברות הגדולות בתחומי ה־AI, נסקה בשנה האחרונה ביותר מ־175% והפכה לאחת המניות היקרות בוול סטריט ● עד שהגיעו הדוחות שהביאו לצניחה של 15% במניה

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל - אך הפרסומים בתקשורת הישראלית וההודעה החריפה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא שברו את הכלים 

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

תע''ש רמת השרון / צילום: תמר מצפי

התוצאה המפתיעה והמטרידה של מחדל החימושים: תידחה בנייתן של 36 אלף דירות במרכז

הממשלה מקדמת בימים אלה החלטה לדחיית פינוי מפעל תע"ש רמת השרון, בשל "המאמץ המלחמתי", כך נודע לגלובס ● זוהי הודאה של מערכת הביטחון בכישלון לתכנן לטווח רחוק ובמחדל חימושים שפוגע כעת גם בשוק הדיור

דורון טאובמן / צילום: אמנון חורש

זה עורך הדין שייצג את הממשלה בבג"ץ חוק הגיוס

בחודש שעבר אישרה היועמ"שית לממשלה לקבל ייצוג נפרד בבג"ץ חוק הגיוס ● מי שהסכים לקחת את המשימה הוא עו"ד דורון טאובמן, שותף במשרד רם כספי, בעל ניסיון בייצוג בבג"צים המציגים עמדה שמרנית ● בין היתר מייצג טאובמן את הרבנים הראשיים בבג"ץ מתווה הכותל

רינת אפרימה, מנכ''לית קימברלי קלארק ישראל / צילום: נירי גתמון

אחרי 7 חודשים עם מ"מ: זו המנכ"לית החדשה של קימברלי קלארק ישראל

אפרימה תחליף את דורון רוזנפלד, סמנכ''ל הכספים, שכיהן כמ"מ מנכ"ל קימברלי קלארק ישראל מאז סוף ספטמבר 2023, לאחר שטל רבן הודיע על פרישה

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

שוק הנדל''ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע / צילום: Shutterstock

הכלכלן הראשי: שוק הנדל"ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע

ברבעון הראשון של השנה נמכרו הכי הרבה דיורת מאז הרבעון השני 2022 ● עם זאת, הנתונים נמוכים בכ-17% מהמוצע חודשי רב שנתי של רכישת דירות, והדרך להתאוששות הענף עוד רחוקה ● וגם, כמה דירות רכשו תושבי חוץ?

העצרת הכללית של האו''ם / צילום: Reuters, Eric Thayer

האו"ם אישר חברות לרשות הפלסטינית בארגון


הרשות הפלסטינית למעשה תקבל הכרה דה-פקטו - בלי להיקרא "מדינה" • החברות באו"ם תעניק לרשות זכויות שיבטיחו השתתפות מלאה בפעילות העצרת הכללית • הפלסטינים נכשלו עד כה בעקבות הווטו האמריקני, ועל כן הם לא קיבלו את הזכויות המלאות בדומה לשל מדינות-חברות • ארדן: "נותנים זכויות למדינת טרור עתידית של חמאס"

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

קיבוץ בארי אחרי הטבח. ''לתעד כשאנחנו עדיין בתוך האירוע'' / צילום: מיטל שטדלר

"יש ערך לכל חומר שנאסף, גם לעדויות ממצלמות הגוף של מחבלי הנוח'בה"

ד"ר רוני מיקל־אריאלי, היסטוריונית שמתמחה בשואה וברצח עם, הבינה היטב את חשיבות התיעוד מיד לאחר 7 באוקטובר, והביאה להקמת הפורום למובילי יוזמות תיעוד במלחמה ● לדבריה "מכחישים יהיו, לא משנה מה נעשה. התיעוד יאפשר לספר את הסיפור שלנו"

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

מטוס הריגול הבריטי ''Shadow R1'' / צילום: צילום מאתר חיל האוויר הבריטי

דיווח: מטוסי ריגול בריטיים אספו 1,000 שעות של צילום ברצועת עזה

לפי הפרסום באתר Declassified UK, במהלך גיחות האיסוף של חיל האוויר נאספו עד 1,000 שעות של צילומים מאז חודש דצמבר, ואלו נמשכות גם בימים האחרונים ● בין 132 החטופים שנמצאים בשבי חמאס מאז ה־7 יש שני אזרחים בריטים, והמשימות נובעות גם מהצורך לאתר אותם

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

לוחמי צה''ל ברצועת עזה, השבוע

הותר לפרסום: ארבעה לוחמים נפלו בקרבות ברצועת עזה, ארבעה נוספים נפצעו קשה

באותו אירוע שבו נפלו הלוחמים, נפצעו קשה קצין ולוחם. בדרום הרצועה נפצעו קשה שני לוחמים נוספים • בקבינט המלחמה והקבינט המורחב אישרו פה אחד: צה"ל יעמיק את הפעולה ברפיח • אזעקות הופעלו בבאר שבע ובגליל • זוהתה נפילה בבאר שבע, נזק נגרם לבית • עדכונים בולטים

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

הדאו ננעל בעליות בשבוע הטוב ביותר מתחילת השנה

נעילה חיובית באירופה ● מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● מניית שירות אחסון הענן דרופבוקס עולה לאחר שאמש פרסמה דוחות שעלו על התחזיות ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה