גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסבלנות נגמרה, ותביעה ייצוגית הוגשה נגד אל על – מה הסיכוי שהלקוחות יקבלו החזר כספי?

הסכום שהתובעים דורשים מהחברה עומד על 400 מיליון דולר - זהה לסיוע שהחברה אמורה לקבל מהמדינה ● הטענה: אל על, בדומה לחברות אחרות, מפרה את חוק התעופה בכך שהיא אינה מחזירה כספים לנוסעים שטיסתם בוטלה

מטוס של אל על ממריא משדה תעופה בן גוריון / צילום: Ariel Schalit, Associated Press
מטוס של אל על ממריא משדה תעופה בן גוריון / צילום: Ariel Schalit, Associated Press

זה היה רק עניין של זמן עד שאל על  תצטרף לרשימת חברות התעופה שהוגשה נגדן בקשה להכרה בתביעה כייצוגית. הטענה של התביעות דומה: אל על, בדומה לחברות האחרות, מפרה את חוק התעופה בכך שהיא אינה מחזירה כספים לנוסעים שטיסתם בוטלה.

ככל שביטולי הטיסות של אל על נמשכים החוב ללקוחות גדל. חברת התעופה הודיעה כי לא תטוס עד ה-31.7, מועד שבוודאי יוארך בהתאם להנחיות של מדינות שלא מתירות כניסה לישראל ובהתאם לחובת הבידוד הנדרשת לנכנסים לישראל.

הסכומים הנערמים מוערכים ב-1.5 מיליארד שקל. התביעה טוענת ובצדק, שהאופן שבו מתנהלת אל על מול לקוחותיה משקף גישה אנטי שירותית ושהחברה אף מצפה שהם יגלו סבלנות אין קץ לגישתה המתעלמת. אז הסבלנות נגמרה והבקשה להכרה בתביעה כייצוגית נגד אל על הוגשה. הסכום המוערך בתביעה זהה לזה שאל על אמורה לגייס בסיוע מהמדינה, 400 מיליון דולר.

בדיווח שהעבירה השבוע אל על לבורסה על הגשת התביעה היא מפרטת כי הטענות נגדה הן שהיא מפרה את חוק התעופה לא רק באי השבה של כספים לנוסעים אלא גם באי יידוע על זכותם לקבל החזר. "החברה תלמד את הבקשה ותגיש תגובתה כנדרש". עוד מזכירה אל על את מה שעשוי לשיטתה לסייע לה - התיקון בחוק התעופה (חוק טיבי), שאושר אתמול בכנסת. התיקון הזה כולל שלושה סעיפים עיקריים: ביטול שורת הפיצוי על טיסות שבוטלו, כלומר החובה של החברות היא להחזר כספי בלבד, החלת החוק מה-1 במרץ ונכון לעכשיו עד ה-31 באוגוסט, ודחיית מועד ההחזר לנוסעים מ-21 ימים ל-90 ימים. סעיף נוסף שהוכנס לחוק מכיוון ש-90 ימים כבר חלפו עבור רבים מהנוסעים, הוא שמרגע שהחוק ייכנס לתוקף (דבר שיתרחש בימים הקרובים) לחברות יהיו 30 ימים להשיב ללקוחות את כספם. משמע שגם אם הסעיף הזה מסייע לאל על בדחייה לשלם, היא עדיין צריכה להחזיר לצרכנים את כספם.

בנוסף, החוק במתכונתו החדשה יאפשר לחברות להציע ללקוחות לקבל שובר למימוש עתידי במקום החזר - הבחירה תהיה נתונה בידי הנוסע. 

שומרים את הכרטיסים למימוש עתידי

האם הגשת תביעה כזו בשם הנוסעים תוביל להחזר המיוחל? או שמא התביעה היא בבחינת קריאת השכמה לאל על להתעורר ולהציע שירות לנוסעים המתוסכלים?

עוה"ד עודד שטייף ותמיר שנהב ממשרד שטייף, עברון, סידס, בורוכוב שמייצגים את התובע מכנים בבקשה שהוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז-לוד את הנוסעים שכספם נצור אצל אל על כ"גוף המממן מהגדולים ביותר של המשיבה (אל על) בתקופה קריטית זו, שאיננו זוכה לליווי וייצוג אל מול החברה". יתרה מכך, מדגיש עו"ד שטייף כי העובדה שאל על לא טרחה להעניק שירות ללקוחות אינה חפה מהפרת החוק שקובע שעליה ליידע את הנוסעים בדבר זכותם כשהקשר שלה עם הלקוחות מסתכם בהודעות אוטומטיות חד צדדיות. התובע המייצג שזכאי להחזר של 3,700 שקל על טיסות שבוטלו קיבל את המענה הבא לפנייתו: "עקב אירועי הקורונה משרדינו סגורים כעת והעבודה מתבצעת במתכונת חירום בלבד. אנו שומרים בשלב זה את כרטיסכם למימוש עתידי". עוד צוין בפניו כי פעילות בכרטיס תוכל להתבצע "עם חזרת אל על לפעילות רגילה".

את המענה הזה, שחוזר על עצמו בקרב לקוחות רבים בנוסח כזה או אחר, מגדיר עו"ד שטייף כ"מזלזל".

עו"ד שטייף / צילום: קרן שביט שטייף

לדבריו, "בניגוד למצב שלפני הגשה התביעה שבו כל מי שפנה לאל על קיבל תשובה אוטומטית 'נחזור אליך מתי שיתחשק לנו' כעת אל על תידרש לתת דין וחשבון לנוסעים. האפקטיביות של הגשת התביעה היא מסר לאל על שהיא לא יכולה לנפנף או להתנער או לשחק במשחקי הזמן כפי שבא לה".

ועדיין תביעה כזו יכולה להימשך שנים.
"זה לא חייב להימשך שנים. אנחנו לא רואים דרך שבה אל על תכפור בחובה שלה להחזיר לצרכנים את כספם. אל על אמורה להציע דרכים לפתרון במסגרת של לוחות זמנים. לאל על יש ארגז כלים להתמודד עם התביעה הזו מבלי לקרוס כלכלית או מבלי שזה יהיה מכשול בדרכה לשיקום".

בארגז הכלים הזה מונה שטייף את מאות אלפי חברי מועדון הנוסע המתמיד להם אל על יכולה להציע כרטיס חלופי שיבטא את הנכונות שלהם להמתין, לשמר את כוח הקנייה דרך נקודות הנוסע מתמיד, להציע תמריץ לשוברים אבל בעיקר לתת מענה לצרכנים. "אני מצפה מאל על לעשות פילוח של הצרכנים ולקיים מולם שיח גם אם מדובר בעשרות או מאות אלפי שיחות טלפון".

באל על מועסקים היום רק 300 עובדים, כ-5% מכלל העובדים. אל על טוענת כי אין לה כוח אדם שיפעיל שירות לקוחות.
"אל על צריכה להבין את החשיבות של זה. הקופה שלה לא ריקה והכסף שיש בה יכול לשמר אנשים. ככל שהיא תנהל שיח עם הנוסעים, בהערכה שמרנית, היא תשלם פחות כסף במזומן. אל על צריכה לגרום לאנשים לשמור לה נאמנות למרות שקיבלו סטירה ממנה עד כה, והיא נכשלה במבחן של ליזום. היה מצופה ממנה להשתלט על הנרטיב בהתחלה אבל היא לא עשתה דבר וכשלא עושים דבר חייב להיכנס גורם שיש לו מספיק כוח, וזה התובע הייצוגי בגיבוי ההליך המשפטי. אם אל על לוקחת את הצרכנים כמובנים מאליהם, זו חברה שאין לה זכות קיום, וככל שיהיה פסק דין שיורה לה לשלם, היא תצטרך להתמודד עם זה. אני מקווה שמי שיקנה אותה יגלה יחס אחר לצרכנים".

אפשר להתחיל בפיצוי רך

החברות מבחינתן שואפות להעניק שובר במקום החזר כספי. ישראייר מציעה זה מכבר שלושה מסלולים של החזר לנוסעים על טיסות שבוטלו ביניהם גם תוספת של 25% למי שישאיר את הכסף אצלה לטיסה עתידית.

לפי מנכ"ל החברה אורי סירקיס רק 13% מהנוסעים בחרו באופציה הזו על פני החזר כספי והסיבה לשיטתו היא שאין מוצר להציע בשעה שאין אופק לפתיחת השמים. שטייף סבור שהצעת ערך דומה באל על תייצר שיעורי היענות גבוהים יותר. עוד הוא אומר "יש מקרים שאפשר לשלם בפיצוי רך, כלומר תמורה ששקולה כסף לצרכן אבל לא עולה את כל הערך הזה לגורם המפצה. אל על יכולה להשתמש בטיסות עתידיות כדי לפתור את הבעיה. אנחנו מקווים שאל על תתעשת ותיצור פתרונות מהירים ונכונים לכל הצדדים המעורבים, לא בתור אמירת סתם אלא בתור צעדים מעשיים".

נשמע שיותר משהתביעה שואפת להשיג את ההחזר לנוסעים היא שואפת לתקן עוול שירותי.
"התביעה לא אומרת מה יהיה הפתרון אלא היא אומרת שהתעלמות אינה דרך. מדובר פה בהתעלמות כל כך קיצונית שכוללת משרדים סגורים ואי קבלת אחריות שסותרת את הוראות החוק. במצב מתוקן אל על לא הייתה צריכה שהמודעות לפן השירותי תבוא מתביעות ייצוגיות, אבל איכשהו היא בחרה להתעלם מהנוסעים שלה ומהר של כסף שאין לו אמא ואבא. זה שהנוסעים לא מיוצגים, לא הופך אותם ללא קיימים עכשיו הם מיוצגים וזה נותן קיום יותר מוחשי. לאל על כדאי לעשות בדק בית ולחשב מסלול מחדש".

"לא בגלל הדרישות הללו אל על תחדל להתקיים"

אל על מודה שהיא חייבת לציבור 400 מיליון דולר. בדיוק הסכום שהיא אמורה לקבל כסיוע שיעזור לה לצאת מהמשבר. אם היא תחזיר את כל הכסף שהיא חייבת לנוסעים, לא יישאר לה דבר מהסיוע שעליו היא נלחמת כל כך. באחד מהדיונים שנערכו בוועדת הכלכלה בנושא חוק התעופה אמר מנכ"ל אל על גונן אוסישקין כי החברה מחויבת להשיב את הכספים וכי התוכנית ליציאה מהמשבר כוללת את ההחזרים. אל על גם בונה על כך שהיא תוכל לשדל לקוחות להשאיר את הכספים שלהם אצלה דרך הצעת ערך, אלא שהתביעה טוענת ובצדק, שעל אל על להתעורר ויפה שעה אחת קודם.

"לא בגלל הדרישות הללו אל על תחדל להתקיים. אנחנו אומרים שהיא צריכה להביא פתרונות ראויים לאנשים שהם במצב לא פחות רגיש מאל על. אנשים שזקוקים להחזר של כספם לצורך קיומי", אומר שטייף. "כשאל על אומרת 'אין לי כסף', הרי שבכל נקודת זמן יש מי שיזרים כסף תמורת מניות. המדינה כבר הביעה אמון בצורך הקיומי של אל על ויש פה אינטרסים שכל אחד מהם מושך לכיוון שלו, ורק המלווה שנתן מיליארד וחצי שקל לחברה, קולו לא נשמע".

עוד כתבות

דיוויד טפר, ביל ומלינדה גייטס, ביל אקמן, ריי דליו, קת'י ווד, סטנלי דרוקנמילר / צילום: רויטרס - BRENDAN MCDERMID, Richard Brian

שלושה מיליארדרים מוכרים אנבידיה, ומי קנה עוד מניות טבע? המהלכים הגדולים של משקיעי העל נחשפים

בימים האחרונים פרסמו כמה מהמשקיעים החזקים בעולם את השינויים בתיקים שלהם ברבעון השלישי של השנה ● ביל גייטס מכר מניות מיקרוסופט ב-8.8 מיליארד דולר, ביל אקמן עושה את ההפך מבאפט ומוכר מניות גוגל, שלושה מיליארדרים מוכרים מניות אנבידיה. וגם: גורו ההשקעות שמגדילה אחיזה במניות כחול לבן

פרופ' אמיר ירון ופרופ' אבי שמחון / צילום: יוסי כהן, קובי גדעון לע''מ

אבי שמחון מקדם את היוזמה שמדאיגה את בנק ישראל, וגם הורדת ריבית לא תגרום לו לסגת

האינפלציה מתמתנת ותומכת בהפחתת ריבית ראשונה מאז 2024 ● במקביל, נתוני הצמיחה לרבעון השלישי הפתיעו עם קצב שנתי של 12.4% ועלייה חדה בצריכה הפרטית ● בשוק מעריכים כי הריבית תרד בשבוע הבא, אך חוששים מריסון בהמשך ● וגם: יוזמת סבסוד המשכנתאות של שמחון מוסיפה לחץ על בנק ישראל

הריסת מיכל הדלק הראשון שתוחם את קריית חיים / צילום: תש''א

נהרס מיכל הדלק הראשון שתוחם את קריית חיים

מדובר בחלק הראשון של פרויקט פינוי מפרץ חיפה מהתעשייה בה, שצפוי להימשך עד 2030 ● לאחר מכן יוקמו שם שכונות ואזורי מסחר ותעסוקה

מל''ט של חברת בלו בירד / צילום: 2.      WonderB UAS (קרדיט: BlueBird Aero Systems )

החברה הישראלית שהחלה לייצר מל"טים מתאבדים במרוקו

בלובירד, החברה הבת של התעשייה האווירית, חנכה מפעל לייצור מל"טים מתאבדים במרוקו ● במבט רחב יותר - בשנים האחרונות המדינה המוסלמית הפכה ליעד פעילות משמעותי של התעשיות הביטחוניות הישראליות ● ואיזו מדינה מפסידה מכל זה?

3 תובנות על השינויים בתיק של באפט / צילום: Shutterstock

טביעת אצבע של היורש והשקעה מפתיעה: 3 תובנות על השינויים בתיק של באפט

המשקיע האגדי חשף בסוף השבוע האחרון שורה של שינויים בפורטפוליו של ברקשייר האת'ווי ברבעון השלישי של השנה ● השקעת ענק בגוגל, מכירות עקביות בבנק אוף אמריקה ואפל והגדלת החזקות בדומינו'ס: מה אפשר ללמוד מהמהלכים האחרונים של האורקל מאומהה?

רפי בן עמי, המנכ''ל החדש של מיטרוניקס / צילום: מיכה לובטון

אחרי שאיבדה 95% מהשיא: זה המנכ"ל החדש של מיטרוניקס

רפי בן עמי, שכיהן עד לאחרונה כמנהל הפעילות של חברת השבבים אפלייד מטיריאלס ישראל, נקרא להוציא את חברת הרובוטים לניקוי בריכות מהמשבר אליו נקלעה ● הוא יחליף בתפקיד את שרון גולדנברג, מנכ"ל החברה ב-4 השנים האחרונות

יהלי רוטנברג, החשב הכללי באוצר / צילום: כדיה לוי

באוצר בוחנים הנפקת אג"ח באחת הכלכלות הגדולות במזרח

לגלובס נודע כי אגף החשב הכללי במשרד האוצר בוחן הנפקת איגרות חוב ממשלתיות של ישראל ביפן במטבע הין המקומי ● לצורך כך, בשבוע שעבר ביקר החשב הכללי יהלי רוטנברג בטוקיו עם אנשיו, שם נפגשו עם עשרות נציגי קרנות ומשקיעים

בניין הוועד הפועל של ההסתדרות בתל אביב / צילום: עינת לברון

קבלן שהעיד בפרשת השחיתות בהסתדרות שם קץ לחייו

הקבלן, מקורב ליו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, ביצע עבודות בבית המשפחה בהיקף של מיליוני שקלים ● בימים האחרונים הוא נתן עדות פתוחה של שעה וחצי בפרשת הענק ● הקבלן עצמו לא היה חשוד בפרשה ● הוא קנה רכב חדש - וכמה שעות לאחר מכן התאבד ביער בן שמן

יו''ר ועדת הכלכלה, ח''כ דוד ביטן / צילום: נועם מושקוביץ'/דוברות הכנסת

ח"כ ביטן: איך זה שמחירי חומרי הגלם יורדים - והמחירים בסופר לא?

בדיון בוועדת הכלכלה הודיע היו"ר דוד ביטן כי יקדם את הצעת החוק למע"מ דיפרנציאלי, שבוטלה בעקבות הוצאות המלחמה ● אמר לנציגי האוצר: "קחו את עצמכם בידיים, ואם צריך, תוציאו צווים שיעצרו את המחירים"

צילום: Shutterstock

מה גורם לעלייה בסרטן המעי הגס? מחקר חדש מציע אפשרות לא צפויה

מחקר שפורסם בכתב-העת הרפואי המוביל "לנסט" הראה עלייה בשיעור המקרים של סרטן המעי הגס בקרב צעירים בני פחות מגיל 50 ● הסיבות עשויות להיות קשורות לאורח החיים, אך מחקר אחר טוען כי הסיבה עשויה להיות רעלן

הדמיית פארק טבעון טק / הדמיה: Oilin

כך ישנה הקמפוס של אנבידיה בקריית טבעון את המציאות במקום

כפי שנחשף לראשונה בגלובס, הקמפוס החדש של אנבידיה צפוי להיבנות בקריית טבעון ● העיירה הקטנה והפסטורלית, שנבחרה בקפידה ע"י ענקית השבבים הבינלאומית, תשנה את אופייה - עם אלפי עובדים חדשים, שינויים בתשתיות ובתחבורה וביסוס מעמדה האזורי

נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ / צילום: Reuters, Lev Radin/Si

הנשיא טראמפ מאשר: ארה"ב תמכור מטוסי F-35 לסעודיה

נתניהו: "אני רואה בחומרה רבה את ההתפרעויות האלימות והניסיון לקחת את החוק לידיים על ידי קומץ קיצוני" ● ממצא שאותר בעזה יועבר לישראל: "לא מדובר בחלל חטוף" ● מדינת ישראל הגישה בקשה לפסילת תובע בית הדין ICC, כרים ח'אן, וביטול הצווים הנוגעים לישראל ● בישראל מעריכים: ההצבעה במועצת הביטחון של האו"ם על "נתיב למדינה פלסטינית" לא תהיה מחייבת ● עדכונים שוטפים

חיסכון בגמל / צילום: Shutterstock

השבבים, האופציות ושער הדולר: ההשקעות של שיאניות התשואה בגמל

חברות הביטוח כלל ומנורה התברגו בצמרת טבלת התשואות מתחילת השנה, בעיקר בשל חשיפה גבוהה לישראל ו"פוזיציה לא גדולה על שבבים מאסיה" ● נובמבר נראה בינתיים חיובי בארץ, אבל וול סטריט צבועה באדום בוהק, ובשוק מנסים להעריך: האם החשש מבועה טכנולוגית מוצדק

דליה קורקין / צילום: נועה זני

למה באמת עמל ומעבר התפשרה על 400 מיליון שקל מהשווי בהנפקה?

בשבוע הקרוב צפויה לצאת לדרך אחת ההנפקות הגדולות של השנה, כשמניות עמל ומעבר יחלו להיסחר בבורסה בת"א לפי שווי של 2.6 מיליארד שקל ● בתחילה ביקשו בעלי המניות לבצע את ההנפקה לפי שווי של מעל 3 מיליארד שקל, אך לבסוף נאלצו לוותר על 400 מיליון

פיטר תיל, יזם ומיליארדר. משקיע בולט בחד הקרן / צילום: ap, Rebecca Blackwell

אחרי סופטבנק: גם פיטר ת'יל חיסל את כל החזקותיו באנבידיה ברבעון השלישי

קרן Thiel Macro מכרה מניות של אנבידיה בכ־100 מיליון דולר, כך לפי דיווח בבלומברג ● העיתוי למכירה היא על רקע חשש גובר מבועת AI וכמו כן מהלך דומה של סופטבנק בשבועות האחרונים

מל''ט ההרון של התעשייה האווירית / צילום: אלון רון, התעשייה האווירית

באוצר דורשים דיבידנד עצום, במשרד הביטחון מתנגדים, והנפקת תע"א מתרחקת

במסגרת המו"מ להנפקה, משרד האוצר דורש מהתעשייה האווירית דיבידנד של מיליארד דולר והנפקת חוב בסכום דומה - מהלך שלטענת משרד הביטחון עלול לרוקן את ההנפקה ממשמעותה הכלכלית ● בצירוף המתח הפוליטי והיעדר יו"ר כבר שנה, ההנפקה הולכת ומתרחקת

ניתוח חברה / צילום: איור: גיל ג'יבלי

איך הפכה אחת מקבוצות המזון הגדולות והמסתוריות בישראל ללהיט בבורסה

עם שליטה של עשרות אחוזים בשוק הבשר, הדגים והשימורים, נטו מלינדה ביססה את מעמדה כאחת מקבוצות המזון הגדולות והוותיקות בישראל ● בשנה האחרונה היא הפכה למניה חמה בתל אביב עם זינוק של כ־115% בשווי, אבל האם היא עדיין הזדמנות השקעה? ● מדור חדש

אלי כהן, מנכ''ל הבנק הבינלאומי / צילום: אייל טואג

הרווח הנקי של הבנק הבינלאומי נשחק במעל 6% - זו הסיבה

הירידה ברווחיות של הבנק הבינלאומי נבעה מהפסד חד-פעמי שהציגה חברת כאל ● למרות זאת, הגאות בבורסה הזניקה את היקף העמלות שנבעו בין היתר מפעילות זו ל-461 מיליון שקל, עלייה של 16% ● יחלק דיבידנד נדיב באופן חריג

כיכר המדינה, תל אביב / צילום: נוי מאיה

הרוכשים מעדיפים דירות קטנות ובאזורים זולים יותר: כך השתנה שוק הנדל"ן בת"א

נתוני הלמ"ס לרבעון השלישי מגלים שינוי בתמהיל מכירת הדירות בת"א ● בעוד שבתקופה המקבילה אשתקד דירות 5 חדרים היוו כ־13% מהעסקאות, השנה הן נחתכו ל־4% ● ממוצע המחירים בעיר ירד בשל העלייה במכירת דירות קטנות והימצאותן באזורים פחות מבוקשים

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי / צילום: דוברות בנק ישראל

בנק ישראל משחרר את החבל: הבנקים יוכלו להגדיל את הדיבידנדים שיחלקו

הבנק הבינלאומי הודיע כי יחלק דיבידנד בסכום של 75% מהרווח הנקי ברבעון, חלקו מעודפי הרווח שלו ● בנק ישראל: "בנק עם עודפי הון גבוהים יכול לחלק דיבידנד נוסף, בכפוף לדרישות ההון ולשמירה על יחסי הון הולמים התואמים את סביבת הסיכונים הנוכחית"