גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מסתמן: המדינה תציג מתווה סיוע מיוחד לסוכני הנסיעות הגדולים

לפי ההערכות, כ-30 משרדים וחברות נסיעות, המגלגלים מחזור של 100 מיליון שקל ויותר בשנה, אמונים על 80% מהפעילות בכלל הענף ● לעסקים הללו, לא ניתן כל סיוע עד כה

הפגנת עובדי ענף התיירות מול משרד האוצר / צילום: יוסי זמיר
הפגנת עובדי ענף התיירות מול משרד האוצר / צילום: יוסי זמיר

מסתמן: המדינה תציג תוכנית ייעודית לתמיכה בסוכני הנסיעות הגדולים. לפי ההערכות כ-30 משרדים וחברות נסיעות המגלגלים מחזור של 100 מיליון שקל ויותר בשנה, אמונים על 80% מהפעילות בכלל הענף. לעסקים הללו, לא ניתן כל סיוע עד כה. 

יודגש כי מדובר בפתרון נקודתי שעדיין לא נותן מענה לעסקים אחרים עם מחזור של 100 מיליון שקל שנכון לעכשיו לא יקבלו שום סיוע. מדובר גם על עסקים בתחום ההפקות והבידור, בתחום התיירות הנכנסת ועוד.

תרחיש הייחוס של משרד האוצר הוא במידה רבה תרחיש האימים של הענף ולפיו יש צורך בפתרון לתקופה של שנה. כלומר שבתרחיש הזה עד לסוף יוני 2021 לא צפויה פעילות משמעותית בענף התיירות והנסיעות.

במשרד האוצר מבינים שפתרונות נקודתיים הם בבחינת פלסטר חסר תועלת לפצע העמוק שנפער, ולכן מעתה הראייה היא לטווח רחוק. בדרך מודעים לכך שאם יימצא בשלב מוקדם יותר פתרון, בדמות חיסון או בדיקה מהירה לקורונה, ענף התיירות יוכל להתעורר בהדרגה עוד לפני כן, אלא שהאופטימיות הזו היא דמיונית בשלב זה.

ההסתכלות של הצורך בפתרונות לשנה קדימה מבחינת האוצר מיועדת למפות בעיות עבור עצמאיים, שכירים ועבור בעלי עסקים. כעת מנסים לגבש תוכנית ייעודית לענף סוכני הנסיעות והתיירות, שבועיים אחרי מחאה שבה השתתפו אלפי עובדי הענף מול משרד האוצר בירושלים.

הבעיה שהציפו אנשי הענף מול משרד האוצר מתייחסת כאמור למשרדים הגדולים שמחזיקים ב-80% מכלל הפעילות. התוכנית שמסתמנת תציע לעסקים לקבל הלוואה מהקרן לעסקים גדולים בערבות מדינה בשיעור של 75%. מתכונת דומה לזו שהוצעה לישראייר ולארקיע ולשיעור הערבות מהמדינה שתקבל גם אל על במתווה הסיוע שהיא בחרה (הכולל הלוואה של 250 מיליון דולר וגיוס הון דרך הנפקת מניות בהיקף של 150 מיליון דולר). ישראייר סיכמה עם שני בנקים מלווים להלוואה בהיקף של 140 מיליון שקל וארקיע עדיין בתהליך.

"אין ענפים שניזוקו כמונו"

האם הלוואה היא הפתרון לענף הגווע של סוכני הנסיעות? "אנחנו לא רוצים הלוואות", אומרת טלי לאופר-אפשטיין, מנכ"לית התאחדות סוכני הנסיעות. "הלוואה זה אלמנט משלים למענק שיכול לאפשר להחזיק את העסק. אני לא בטוחה שהעסקים אצלנו רוצים ויכולים ליטול הלוואה. אין ענפים שניזוקו כמונו. זה ענף שסגור ב-95% מהרגע הראשון וזה תקף קדימה לתקופה הבאה כש-80% ממנו לא קיבל שקל".

לאופר-אפשטיין מחדדת כי "בהגדרה של 30 החברות שהמחזור שלהן הוא גבוה מ-100 מיליון שקל, יש חברות שמגלגלות 110 מיליון שקל ויש גם שמגלגלות 700 מיליון שקל - בשני המקרים, נכון להיום החברות הללו לא זכאיות לשקל. לא מדובר בחברות עשירות וענקיות, זה ענף שמבנה העלויות שלו הוא של מחזורים גבוהים עם שיעורי עמלות ורווחיות מאוד נמוכים. זה שעסק מגלגל 200 מיליון שקל לא בהכרח יותר רווחי מדוכן פלאפל". לדבריה במתווה הסיוע האחרון נוצר אבסורד: "עסק שיש לו מחזור של 99 מיליון מקבל עד 500 אלף שקל כל חודשיים (במסגרת המענקים שקובעים רף של עד 250 אלף שקל לחודש). לעומתו עסק שמגלגל 101 מיליון שקל לא מקבל דבר. וזה הבדל בין לחיות או למות עבור העסקים. איפה ההיגיון? מי גוזר את דינם של העסקים? למה עסקים עם מחזור של יותר מ-100 מיליון נידונו למוות?".

לפי לאופר-אפשטיין, "אם המצב יימשך כפי שהוא תוך שבועיים שלושה נראה עוד עסקים שסוגרים. בהיגיון של המדינה 80% מהענף קיבל אפס שקלים מענק וככל שזה יימשך קריסה של עסקים היא בלתי נמנעת. במצב כזה המדינה תפסיד עשרות מיליארדי שקלים (הכנסות ממסים ומתיירות נכנסת) ועשרות אלפי עובדים. לממן חל"ת לשנה זה בסדר, אבל לאן יחזרו העובדים הללו? המדינה תצטרך להמשיך לממן אותם במקום לתת סיוע לאותן חברות. הנזקים יהיו נרחבים בהרבה משום שזה יהרוג את התיירות הנכנסת וחברות זרות ייכנסו בנעלינו ולא ישלמו מסים, לא יעסיקו עובדים מקומיים ולא יעניקו שירות לצרכנים".

לאופר-אפשטיין מדגישה את הצורך במענקים על פני הלוואות. "קחי משרד סוכני נסיעות גדול שיש לו הוצאות קבועות של 800 אלף שקל בחודש. המשרד הזה סגור מאז חודש מרץ וזה הכסף שהוא מפסיד כל חודש. מי ירצה לקחת הלוואה במצב כזה? ביום שישי ישבתי אצל נתניהו יחד עם שר האוצר שהסתכל לי בעיניים והקשיב קשב רב. התרשמתי שיש כוונה לגבש מתווה אמיתי".

לפי פתאל, התוכנית המוצעת מותירה את עשר החברות המובילות בהבאת תיירים לישראל מחוץ לגדר התוכנית ובפעול ייגזר דינם. גם פתאל גורס כי מחזור הפעילות אינו משקף את היקף ההכנסות נטו המורכב מעמלות "מזעריות". "נבקש כי החרגת חברות שעיקר עיסוקם בתיירות נכנסת (מעל 51% מהעסקאות במע"מ 0) מהגבלת מחזור הפעילות של 100 מיליון שקל ולאפשר להם לקבל הטבות ללא הגבלת מחזור הפעילות - עלות מוערכת לחצי שנה כ-50 מיליון שקל. התיירות הנכנסת לישראל מהווה עוגן משמעותי של הכנסות למדינה, חברות אלו שאנו מבקשים להחריג יישארו עם 0 הכנסות עוד חודשים ארוכים ולכן משמעות הצלתם היא הצלת 35% מהתיירות המאורגנת לישראל".

השבתת ענף האירועים עד קיץ 2021?

בתוך כך, התרחיש לפיו באוצר לוקחים בחשבון תקופה של שנה שבה הפעילות תהיה מושבתת תקף גם לענף האולמות וגני האירועים. מתוך כך אפשר להקיש גם על תחום ההופעות ומועדוני הלילה כשהדגש הוא על מקומות בהם הקהל לא יכול לשמור על מרחק במהלך ריקודים. בעלי האולמות אף קיבלו הצעה - להשאיר את העסקים שלהם פתוחים תוך התחייבות ליישום התו הסגול במלואו כאשר בדיל כזה אם הם יפרו את הוראות הצו הם ייסגרו מידית ולא יוכלו לדרוש פיצוי. באותה מידה שבעלי העסקים בענף שואפים להישאר פתוחים הם גם יודעים שלא יוכלו לעמוד בהתחייבות כזו ועל כן הדיל לא ייושם.

בתוך כך, בלשכת מארגני תיירות נכנסת קוראים לביטול קביעת רף ה-100 מיליון שקל לעסקים הזכאים למענק על פי התכנית הכלכלית. טענה שמעלה מנכ"ל הלשכה יוסי פתאל, במכתב ששיגר לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר האוצר ישראל כ"ץ היא שקביעת הרף היא "שרירותית ביורוקרטית רובוטית של אנשי אגף התקציבים שמסתפקים בתירוץ כי צריך "לחתוך" היכן שהוא... ההחלטה הקפריזית לקבוע את רף ה-100 אינה מנומקת כלל ולכן אנו פונים אליכם בבקשה כי תעמדו על משמר חיי עסקים רבים טרם יחרץ הדין".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה:"צעדי הסיוע והשפעתם על ענף התיירות הנכנסת והיוצאת נבחנים בימים אלה במשרד האוצר. כל שינוי במדיניות הסיוע יפורסם לציבור". 

9,000 - מספר העובדים בענף סוכני הנסיעות

40 אלף - מספר העובדים שהענף מפרנס

15-20 אלף - מספר העובדים במעגל העקיף 

80% - שיעור העסקים בענף שלא קיבלו כל סיוע

95% - שיעור עובדי הענף שנמצאים בחל"ת

40 מיליארד שקל - התרומה השנתית המוערכת למשק (כולל תיירות נכנסת, יוצאת, מיסוי וכד')

עוד כתבות

טופ גאם / צילום: אייל פישר

ברווח של פי 4 על השקעתה: קרן AP יוצאת מטופ גאם

קרן AP רכשה את מניות טופ גאם בשנת 2020 וכעת מכרה את החזקותיה תמורת 145 מיליון שקל - דיסקאונט של 16% על מחיר המניה, אך לדברי החברה, המכירה נסגרה לפני מספר ימים, ובינתיים המניה טיפסה ● הרוכש העיקרי: בית ההשקעות אלטשולר שחם שרכש 7% ממניות טופ גאם ב-100 מיליון שקל

המשרוקית מסבירה. דירוג האקונומיסט / צילום: Shutterstock

כלכלת ישראל במקום השלישי בעולם? חכו שתראו מי בטופ 5

ישראל הוצבה במקום השלישי והמכובד של דירוג ה"אקונומיסט". ההישג הזה נחגג כאן ע"י רבים, אבל עד כמה באמת נכון להתבשם ממנו? ● המשרוקית של גלובס

סטטיק בקמפיין פרטנר / צילום: צילום מסך יוטיוב

שלישיית "מה קשור" מסדרת דאבל לפרסומת של פרטנר: הזכורה והאהובה ביותר השבוע

רמת האהדה לפרסומת של פרטנר גבוהה כמעט פי שניים מהפרסומת במקום השני, השייכת להוט - כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● פרסומת ה־AI החדשה והמקפיצה של חברת הביטוח הראל מתברגת במקום השביעי הזכירות

תביעות בגין ביטולי טיסות / איור: גיל ג'יבלי

גל התביעות נגד חברות התעופה הוקפא עד להכרעת בג"ץ

גל התביעות שהוגש נגד חברות התעופה הזרות בגין ביטולי הטיסות נתקל בבקשות לעיכוב ההליכים, בעקבות עתירה שהוגשה לבג"ץ ● ההערכה: סכום הפיצוי צפוי להצטבר למאות מיליוני שקלים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

סמוטריץ' באיום חדש על הבנקים: אם תבטלו הטבות לצרכנים, המס יוכפל

שר האוצר הודיע השבוע כי יטיל על הבנקים מס רווחי יתר של 15% ● כעת הוא מאיים: אם הטבות לצרכנים יבוטלו בעקבות המס החדש, אכפיל את המס ל-30% ● המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי יוצא נגד המהלך: "הטלת מס על הבנקים כפי שמוצע תפעל נגד התחרות"

ח''כ חנוך מילביצקי, יו''ר ועדת הכספים / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ועדת הכספים מעבירה מיליארד שקל לחינוך החרדי, רגע לפני סוף שנת התקציב

ועדת הכספים אישרה העברת כמיליארד שקל למוסדות החינוך החרדי, שבוע לפני תום שנת התקציב ● מאות מיליונים מיועדים למוסדות לא מפוקחים שאינם מלמדים את מלוא לימודי הליבה

רחוב בפריז / צילום: Shutterstock

שיקום יערות, ריטריט לגיל המעבר או אמנות בחשכה: החופשות שלא חשבתם עליהן

אל מול הנופשים האינסטגרמיים, שכוללים ריזורטים מפנקים, אוכל מהוקצע ונופים מרהיבים, התפתחה לה תיירות שאולי מצטלמת פחות טוב, אבל מחברת אותנו יותר לעצמנו ● מחופשה שכולה ברכבת, דרך טיול שמעודד אתכם להספיק כמה שפחות ועד היעדים שבהם תצטרכו להחזיר ערך למקומיים ● שמונה הצעות

נתון בשבוע / איור: גיל ג'יבלי

טסלה מול BYD: הסיפור ההפוך של יצרניות הרכב החשמלי הגדולות בעולם

מניית טסלה קפצה ב־6 החודשים האחרונים במעל 40% ושברה את שיא כל הזמנים ● לעומתה, BYD מציגה מגמה הפוכה עם ירידה דו־ספרתית באותה התקופה ● מה עומד מאחורי הפערים, ואיך מושפע מכך תיק ההשקעות שלכם?

מתחם שיכון הרופאים בתל השומר / הדמיה: Arceffect Adi Bueno

החברה שזכתה במכרז הענק לפרויקט דיור להשכרה בתל השומר

אשטרום זכתה במכרז להקמת למעלה מאלף יחידות דיור בתל השומר, הוועדה המחוזית תדון בתוכנית הענק למתחם תחנת נגה בגבעתיים, שתי עסקאות מימון גדולות נחתמו בטבריה ובירושלים, וגם: המהלך החדש של משרד השיכון לטובת אזרחים הזכאים לסיוע בשכר דירה ● חדשות השבוע בנדל"ן

תחנת הכוח הפרטית דוראד, זרוע פעילות האנרגיה של קבוצת לוזון / צילום: יגאל גורן

המרוץ ל"יהלום" של אלומיי: כולם רוצים לרכוש נתח מתחנת הכוח דוראד

האם רכישת השליטה בחברת האנרגיה אלומיי ע"י נופר מסתבכת? ריבוי הגופים שלוטשים עיניים לנכס המרכזי של החברה יוצרים איומים על השלמת העסקה - מהליך משפטי ועד פירעון מיידי של האג"ח שהנפיקה ● ועל מה דובר בפגישה שהייתה השבוע בין עופר ינאי לעמוס לוזון

המקום שבו עמד בעבר בית מעריב וייבנה בו המגדל החדש / צילום: דרור מרמור

רת"א אישרו להכשרת הישוב 10 קומות נוספות למגדל בבית מעריב

לאחר שנים של מאבקים, רשות התעופה האזרחית נתנה אור ירוק לחברת הכשרת הישוב לבנות את מגדל יעקב נמרודי בגובה כ־220 מטר ובכ־52 קומות ● הפרויקט, שייבנה בבית מעריב המיתולוגי, צפוי להפוך לאטרקטיבי במיוחד הודות לנגישות לשני קווי רכבת קלה ● במקביל, בהכשרת הישוב פועלים לקידום היתר בנייה לשטחים העיליים במגדל

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: ap, Ng Han Guan

העסקה הגדולה בתולדות אנבידיה: תשלם 20 מיליארד דולר לסטארט־אפ AI

אנבידיה וגרוק חתמו על הסכם רישוי טכנולוגי בהיקף ענק, שכחלק ממנו המייסד של גרוק ג'ונתן רוס ובכירים נוספים יעברו לשורות אנבידיה ● גרוק, שנוסדה ב־2016 כדי להתחרות בענקית השבבים, גייסה רק לפני מספר חודשים לפי שווי של כ־7 מיליארד דולר "בלבד"

גם זה קרה פה / צילום: איל יצהר, נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת

חנן מור שילם פי 5: מי קנה השבוע קרקע ברמת גן ב-330 אלף שקל לדירה?

באוצר רוצים לפתור בעיית כוח אדם עם AI ● שר הכלכלה לא מתמצא בפטורים ממס ● ומה נדרש כדי לשכנע יזמים להקים פה דירות שמניבות תשואה נמוכה ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

לינק אנד קו 08 פלאג–אין / צילום: יח''צ

במחיר של 230 אלף שקל: הפלאג-אין שמציג טווח חשמלי כמעט כפול מהממוצע

לינק אנד קו הסינית, חברה אחות של וולבו, מציגה קרוס-אובר גדול ומפואר עם סוללה מסיבית וטווח חשמלי רציני, במחיר כניסה מרשים ● היא עדיין לא מלוטשת מבחינה דינמית, כמו מותגי הפרימיום האירופיים, אך מציעה יחס תמורה לכסף שעליו היצרנים המערביים יכולים רק לחלום

זום גלובלי / צילום: AP

הודו עושה היסטוריה, והתחנה הגרעינית שחוזרת לפעול ביפן

הודו עשתה היסטוריה ושיגרה לחלל את לוויין התקשורת המסחרי הכבד בעולם ● תחנת הכוח הגרעינית הגדולה ביפן שבה לפעול אחרי יותר מעשור ● ובהונדורס המועמד של טראמפ זכה בבחירות - ועורר טענות לזיוף • זום גלובלי, מדור חדש

עסקת הגז עם מצרים יוצאת לדרך / עיצוב: אלישע נדב

הסכם הגז עם מצרים: מיליארדים למדינה או שנשלם על זה ביוקר?

בשנה הקרובה תחל ישראל לספק גז טבעי למצרים - בהסכם היצוא הגדול ביותר שנחתם כאן ● המהלך צפוי להכניס למדינה 58 מיליארד שקל עד 2040, להמריץ את הרחבת החיפושים בים התיכון ולהפחית את המחיר המקומי ● אבל הוא גם פוגע דרמטית בעתודות, וכשתגיע העת לייבא, זה יעלה לנו יותר ● האירועים הגדולים של 2026, פרויקט מיוחד

אוטובסים של אגד בתחנה המרכזית ראשון לציון / צילום: Shutterstock, shutterstock

קיסטון ובנק לאומי בהסכם למימון מחדש של 1.75 מיליארד שקל לאגד

מדובר באחד מהסכמי המימון הגדולים במשק והוא יוצא לדרך לקראת הפרדת פעילות הנדל"ן של אגד ומימוש האופציה לרכישת יתרת מניות החברים

פרופ' אוליבר הארט / צילום: אלון גלבוע

"קולגות חושבים שיצאתי מדעתי": הכלכלן חתן פרס נובל שרוצה להכניס ערכים לשוק ההון

פרופ' אוליבר הארט רוצה להחזיר ערכים כמו הוגנות לחוזים, לישיבות דירקטוריון ולאסיפות בעלי המניות ● בימים אלה הוא מקדם רעיון חתרני כמעט לדמוקרטיזציה של שוק ההון ושיתוף בעלי המניות בקבלת החלטות שוטפות של חברות ● השבוע הוא הגיע לישראל כדי להשתתף בכנס השנתי של מרכז אריסון ל-ESG בבית הספר אריסון למנהל עסקים של אוניברסיטת רייכמן ● ניצלנו את ההזדמנות כדי לברר איתו איך המודלים שלו עובדים במציאות

שדה התעופה רמון בו התקינה ברנד תעשיות חשמל / צילום: מצגת החברה

אקטיבית וסלקטיבית: איך צריכה להיראות ההשקעה ב-2026 אחרי שנתיים של חגיגה

בשנתיים האחרונות ובמיוחד ב-2025 התרחש בבורסה ראלי חריג, במיוחד במניות הבנקים והביטוח ● זה הוביל לתמחור נוכחי גבוה שהופך את ניהול התיק ב-2026 והשגת תשואות עודפות למאתגרים בהרבה ● אילו התאמות נדרשות בתיקי המשקיעים, והיכן עוד נותרו הזדמנויות?

מטוס של חברת התעופה TUS IL / צילום: באדיבות אתר TUS

חברת התעופה הישראלית החדשה החלה בגיוס טייסים

קבוצת קווי חופשה, שכיום מחזיקה בבעלותה את בלו בירד וטוס איירווייז האירופיות, תשיק בקרוב חברת תעופה ישראלית חדשה, TUS IL, שתתחרה על טיסות קצרות־טווח ● גיוס הטייסים לחברה החל וזאת לקראת תחילת פעילותה, אשר צפוי כבר ברבעון הראשון של 2026