גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נשיא לשכת יועצי המס: "הביורוקרטיה שהייתה עד היום זאת קייטנה לעומת מה שהולך להיות"

נשיא לשכת יועצי המס ירון גינדי אומר כי הכשלים והקשיים הטכניים שהעמיסה המדינה על התוכנית לעידוד החזרת עובדים לעבודה יעכבו את יישומה והכסף לא יגיע למעסיקים בקרוב ● רו"ח איריס שטרק: "אנשי שירות התעסוקה אף פעם לא עשו פרויקט כזה"

ישראל כ"ץ ובנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשום/דוברות הכנסת, Associated Press
ישראל כ"ץ ובנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשום/דוברות הכנסת, Associated Press

"הביורוקרטיה שהייתה עד היום זאת קייטנה לעומת מה שהולך להיות במענק לעידוד החזרת עובדים לעבודה" - כך אומר היום (ג') נשיא לשכת יועצי המס, ירון גינדי, שסבור כי הכשלים והקשיים הטכניים והביורוקרטיים שהעמיסה המדינה על התוכנית יעכבו את יישומה בפועל, והכסף לא יגיע לאף אחד מהמעסיקים בקרוב. "הם לא יצליחו להפעיל את התוכנית החל ממחר כמו שצריך", העריך גינדי.

מחר אמורה להיכנס לתוקף התוכנית הממשלתית למאבק באבטלה ולעידוד העסקת עובדים במשק, אשר כוללת מענק בסך 7,500 שקל עבור כל עובד שהוחזר מחופשה ללא תשלום החל מה-1 ביוני, ו-3,500 שקל עבור כל עובד שהוחזר מהחל"ת החל מה-19 באפריל. עוד נקבע בתוכנית, כי המענק לא יוגבל במספר עובדים וישולם עבור כל עובד ששכרו מעל 3,300 שקל. המענק ישולם בארבע פעימות חודשיות, כדי להבטיח שהמעסיקים אינם קולטים את העובד רק כדי לקבל את הכסף.

הביורוקרטיה תנצח את התמריץ

ערב תחילת יישום התוכנית, צופים ראשי מאבק העצמאים והלשכות המקצועיות, כי העסקים לא יצליחו להגיע לכסף המיוחל בזמן הקרוב, בשל הכשלים בתוכנית. בין היתר נטען, כי המעסיק נדרש למלא ידנית פרטים רבים מדי, שחלקם אינם מצויים בידיו כלל; הוא תלוי בעובדיו, שגם הם נדרשים להיכנס לאתר ולמלא פרטים רבים והצהרות על עצמם; המענק ישולם על ידי רשות המסים, אף שהאחריות על כל התהליך הינה מול שירות התעסוקה, מה שמייצר פינג-פונג מיותר בין הרשויות ופוטנציאל לסחבת וכשלים; ולא ברור איך יתפקד מוקד סיוע שרשות התעסוקה תיאלץ לפתוח עכשיו על מנת לטפל בכמויות אדירות של בעלי עסקים.

יועץ המס ירון גינדי / צילום: יונתן בלום, גלובס

לדברי גינדי, "הביורוקרטיה שוב תנצח את התמריץ. לפי שלבי תהליך הבקשה והקובץ שהמעסיקים ידרשו למלא והאישור שהעובד יידרש לבצע באתר שירות התעסוקה נראה כי לא יישומו עקרונות מהירות התשלום ופשטות הביצוע, תכלית החוק לא תיושם ותייצר ביורוקרטיה וסרבול.

"ברור לנו שמחר (היום הראשון להגשת המענק - א.ל.ו) אף מעסיק לא יצליח לדווח שום דבר פשוט כי אין בידיהם את כל הפרטים שדורש שירות התעסוקה, וחלקם כלל אינם נדרשים על פי החוק".

בין הדוגמאות לביורוקרטיה שתקשה על הגשת הבקשות, נמצאת הדרישה לרשום את שם העובד כפי שהוא נרשם בלשכת האוכלוסין. גינדי: "המשמעות היא שהחסרת י' או ו' או שם אמצעי תדחה את קבלת הקובץ כולו למעסיק, ותיקון יצטרך להתבצע באמצעות מוקד טלפוני. מדוע לא להסתפק במספר תעודת זהות? הרי העובד שפרטיו ימולאו כבר נרשם בעצמו בלשכת התעסוקה".

דוגמה נוספת היא הדרישה למילוי נתונים רבים שאינם נדרשים על פי חוק, בהם מספר השעות שעבד העובד, סוג העיסוק וכתובת המייל שלו. "מדובר בנתונים שכלל אינם נדרשים בחקיקה, ואינם נמצאים בידי המעביד ולעיתים אף ישנם עובדים שאין להם כתובת דוא"ל", אומר גינדי.

אחת הבעיות המרכזיות בתוכנית המענק היא העובדה כי העובדים והמעסיקים צריכים להזין באופן ידני עשרות נתונים, בכל חודש מחדש. גינדי: "ההזנה של הנתונים היא ידנית. תתארו לכם מעסיק של מאות עובדים שטעות טכנית בהקלדה תשלול את הזכאות שלו למענק. מדוע לא להיערך להפקת קובץ מבתי התוכנה הגדולים בארץ שמפיקים מיליוני תלושים?".

עוד על פי התוכנית, לאחר הזנת הקובץ על ידי המעסיק, העובדים נדרשים להיכנס אישית לאתר שירות התעסוקה, למלא פרטים ולהצהיר הצהרות. "חלק מהנתונים אינם נמצאים בידם והועברו לשירות התעסוקה ע"י המעסיק וניתנים לאימות מול שירות התעסוקה והמוסד לביטוח לאומי. במקום לייצר תהליכים פשוטים, יעילים ומהירים הנצחת הביורוקרטיה תביא לכך שמעסיקים רבים לא יצליחו להגיש ולקבל את התמריץ. מדובר בתהליכים שנוצרו על ידי מי שלא העסיקו עובד או הפיקו תלוש שכר בחייהם וזו התוצאה", אומר גינדי.

נשיאת לשכת רואי החשבון, רו"ח איריס שטרק, פנתה בחודש האחרון לשירות התעסוקה בבקשה להסדיר את הכשלים בתוכנית. לדבריה, "התוכנית כפי שהיא היום תכשיל מעסיקים ולא תאפשר להם לקבל את זכויותיהם".

ים של פרטים שצריך למלא

לדברי שטרק, "אנשי שירות התעסוקה משקיעים ומתאמצים אבל הם אף פעם לא עשו פרויקט כזה. הם העבירו לנו אקסל עם ים של פרטים שצריך למלא שחלקם לא רלוונטיים וחלקם לא דרישות לפי החוק. אין להם שום ממשקים עם בתי התכנה שמייצגים את מרבית החברות והגופים במשק, והם לא יוכלו להפיק ולהיות מוכנים בזמן הקרוב ובשום דרך לדיווח הזה".

איריס שטרק / צילום: כדיה לוי

שטרק לא מבינה מדוע בשנת 2020 צריך לעבוד עם טפסים למילוי ידני, ולא למשוך אוטומטית את כל המידע מהמערכות הקיימות, ובעיקר מדוע דורשים מהעובדים למלא פרטים ומידע בעצמם ולא מסתפקים בהצהרת המעסיק. "כל עובד צריך להיכנס לאזור האישי ולאשר שהוא זכאי. זה מטורף. למה לא מספיק שהמעסיק יחתים את כל העובדים ויאשר שכולם חתמו. הם לא מוכנים ודורשים שכל עובד יכנס בעצמו לאזור האישי במשך 4 חודשים ויאשר. רוב המשק, עסקים קטנים ובינוניים, לא יוכלו להיעזר ברואי החשבון שלהם שיטפלו להם בזה, ויהיה כאוס גדול".

מחר עתיד שירות התעסוקה לפרסם סימולטר של מסלולי המענק הקיימים, הכוללים מסלול פיצוי אחד למעסיקים שהחזירו עובדים ב-19 באפריל, או במאי ויוני, ומסלול שני למעסיקים שהחזירו עובדים החל מה-1 ביולי. המעסיקים יוכלו לבחון באמצעות הסימולטור איזה מסלול עדיף להם. אך לדברי שטרק הנטל הביורוקרטי יקשה עליהם לעשות זאת. "כמות הנתונים שצריך להזין היא לא נורמלית, והעובדה שאי אפשר לעשות את הדברים אוטומטית זה נטל ביורוקרטי מאוד גדול. הם עולים מחר עם טופס שלא מתחבר לבתי התכנה וכל המעסיקים יצטרכו לשבת ולמלא ידנית. אם אני היום יכולה באמצעות בית תכנה להוציא דוח של כל עובד חדש שחזר מחל"ת אז למה לא לפשט את התהליך? תחשבו על שמעסיק 100 עובדים וצריך להחתים כל עובד ולוודא שכל עובד ייכנס לאזור האישי ויעדכן שחזר מחלת ואת כל התנאים המזכים. אם העובד לא עושה את זה אז המעסיק לא יקבל שקל. והמעסיק עצמו צריך למלא חודש חודש מלא פרטים. יש פה עבודה מרובה, ויש פה תלות בעובדים".

הבעיה עם התלות בעובדים מתפצלת לשלל בעיות אפשרויות: למשל מקרים שהעובדים עובדים בשטח ולא במשרדים מול מחשבים, מקרה שהעובד לא בקיא בטפסים אינטרנטיים ועוד. "עובד ניקיון ועובד אבטחה בשטח יודעים להיכנס לאזור האישי ולהתחיל למלא פרטים? הם לא יודעים איך למלא את זה. יש לי לקוחות עם עשרות ומאות עובדים, שלא יהיה קל להתחיל לרדוף אחרי כל אחד מהם שייכנס לאזור האישי שלו וימלא הצהרות. זו ביורוקרטיה מטורפת. זו מציאות בעייתית. צריך לעשות מהלך של הורדת ביורוקרטיה כי אחרת יהיה כאוס ועסקים לא יראו את הכסף שלהם. הבנו שיש כאן ברוך כשהלכו ונתנו לשירות התעסוקה, שבכלל לא מחובר לעסקים ומחובר רק לעובדים, לטפל בבקשות של העסקים. זה כסף שאמור להיות כסף גדול, אבל הוא יתעכב אם לא יורידו את הנטל הטכני-ביורוקרטי".

עוד מלינה שטרק על כך שאף שהאחריות על כל התהליך הינה מול שירות התעסוקה המענק בפועל ישולם דרך רשות המסים. "מדובר בסרבול מיותר וכפול שידרוש התאמות נוספות מול גוף משלים", אומרת שטרק.

לדבריה, העובדה שאין לרואי חשבון יכולת לסייע ללקוחותיהם, גם תעכב את המעסיקים. "בירורים ושאלות מקצועיות כגון השגות בדרך כלל נעשות על ידי בעלי מקצוע בשירות התעסוקה (בניגוד לרשות המסים וביטוח לאומי), אבל אין כלי שמזהה מייצגים לבעלי עסקים ולכן לא ברור כיצד ניתן יהיה לפנות ולבקש סיוע או השגות".

באשר למוקד הסיוע אומרת שטרק, כי "רשות התעסוקה תיאלץ לפתוח מוקד שיטפל בכמויות אדירות של בעלי עסקים (כאמור מייצגים לא יוכלו לפנות). איך זה ייראה? מי יתמודד עם גל פניות כה רב? מי אנשי המקצוע שיענו על שאלות? אין להם יכולת להתמודד עם זה".

משירות התעסוקה נמסר בתגובה: "על אף מורכבותו של החוק, הצליח שירות התעסוקה להקים אתר ייעודי בכפוף לחוק, שמנגיש בצורה הטובה והברורה ביותר את כל סעיפיו השונים, כל זאת בזמן אפס. אנו גאים בתוצר הסופי ונמשיך לעשות הכול כדי לסייע בתהליך עידוד החזרת העובדים לתעסוקה".

לגבי מוקד הסיוע נמסר, כי "שירות התעסוקה גיס כמאה מוקדנים והכשיר אותם למענה טלפוני. המוקד ייתן מענה לכל שאלה או בעיה שעלולה לעלות בתהליך הגשת המענק".

לגבי הממשק מול רשות המסים: "למעסיק ולעובד יש רק כתובת אחת והיא האתר הממשלתי שהוקם במיוחד בהתאמה לחוק. אנו לא רואים בכך סחבת מיותרת".

עוד כתבות

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

תחקירי שחיתויות ותרומות בקריפטו: האופוזיציה הרוסית נלחמת בפוטין בכל דרך

לפני כשלוש שנים הוציאה רוסיה מהחוק את הקרן למלחמה בשחיתות שהקים מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני בטענה שהיא קיצונית ● כיום פעיליה עובדים שעות נוספות ממדינות שונות בעולם, ומגיעים ל־17 מיליון צופים בחודש ● האם זה יעזור להם להחליש את פוטין, שהשיג 88% בבחירות האחרונות?

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע