גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פספסנו את הרכבת? המדינה צריכה להשקיע בתחבורה ציבורית דווקא בימי הקורונה

משרד התחבורה ניסה לשכנע את הישראלים לוותר על הרכב הפרטי, אך הריחוק החברתי שיבש בצורה דרמטית את פעילות האוטובוסים והרכבות ● פרופ’ קרל מרטנס מהטכניון: "תחבורה ציבורית טובה היא חובה. הקורונה לא משנה את זה" ● כתבה שלישית בסדרה

כביש שהפך לשביל אופניים בפריז / צילום: Lafargue Raphael, רויטרס
כביש שהפך לשביל אופניים בפריז / צילום: Lafargue Raphael, רויטרס

כותרות העיתונים זעקו בשנים האחרונות את מה שכל ישראלי הרגיש על בשרו: "ישראל תקועה בפקק". האוכלוסייה גדלה, התרבות מציבה את הרכב הפרטי במרכז, השקעה לא מספקת בתחבורה ציבורית - שרק מעטים משתמשים בה - התבטאו בכבישים גדושים.
ההבנה שגידול עצום במכוניות פרטיות על שטח מוגבל וכן הצורך להפחית את זיהום האוויר בישראל, הובילו לניסיונות דומים לאלו המתבצעים בעולם ל’חינוך שוק’ - מהשקעות בנת"צים לנתיב פלוס ושיח על אגרות גודש. נדמה כי כעת, בעת משבר הקורונה, חלום התחבורה הציבורית התנפץ על זגוגיות הרכב הפרטי, שחזר לכבישים.

"הרכבת התחתית, הרכבות והאוטובוסים עומדים ריקים ברחבי העולם", הצהירה כותרת בוושינגטון פוסט והוסיפה, "לא ברור אם הנוסעים יחזרו".

"הקורונה לקחה אותנו אחורה. כולנו בשוק. אין ספק שכרגע, גם אני בתור אמא, הפכתי לחברת הסעות עבור בנותיי שיודעות להשתמש ברכבת הקלה. אנחנו משתמשים פחות בתחבורה הציבורית, זה הגיוני ורציונלי, אבל זה בעיקר מפני שהתחבורה הציבורית לא ערוכה לקורונה", אומרת ד"ר גלית כהן-בלנקשטיין, מהמחלקה לגיאוגרפיה ובבית הספר למדיניות ציבורית באוניברסיטה העברית.

לדבריה, "לקצץ את הקיבולת, זה בדיוק ההפך ממה שצריך. צריך להחזיר לאנשים את האמון. התחבורה הציבורית צריכה לחשב מסלול מחדש, כפי שעושה למשל מערכת החינוך. יש לא מעט אמצעים שאפשר לחשוב עליהם כדי להגדיל את הביטחון, ולהפוך את התחבורה הציבורית לפחות צפופה ויותר היגיינית.

"אין ספק שבמצב הנוכחי, צריך להשקיע בתחבורה הציבורית יותר, ולא פחות, כדי שנוכל לתפקד לצד הקורונה. בפועל, לא עושים שום דבר בכיוון הזה. ישראל לא אומרת: זה המצב, איך מתאימים אותו לקורונה. אם כולם יעברו עכשיו לרכב הפרטי, כולם יעמדו עכשיו בפקקים אינסופיים. המערכת לא יכולה להכיל את זה".

רגע לפני שמדינת ישראל החלה לחזור לשגרה, התחבטו במשרד הבריאות ובמשרדי הממשלה איך לאפשר הסעת המונים בשגרת הקורונה החדשה, ולצמצם ככל הניתן את סיכויי ההדבקה באוטובוסים וברכבות. בעוד שפתיחת המשק נעשתה במהירות, יש שיגידו בחופזה, חזרת התחבורה הציבורית נעשתה בהססנות.

האוטובוסים חזרו במתכונת חלקית וחזרת הרכבת לפעילות התעכבה. רק לפני כשלושה שבועות אמצעי התחבורה הזה חזר לשירות, אך הנוסעים נותרו מחוץ לקרון. אולי זו הפרוצדורה הארוכה שנוספה, ואולי מדובר בחשש מפני הדבקה בקרון הסגור - מאז החזרה לפעילות, לפי רכבת ישראל, מתקיימות כ-50-60 אלף נסיעות ביום. חמישית מכמות הנסיעות היומית בימי בשגרה, שעמדו על כ-260 אלף.

לשמור על הבריאות בתחבורה הציבורית

באשר לנוסעי אוטובוסים, למשרד התחבורה אין עדיין נתונים זמינים, אך לפי ארגון "15 דקות", הקווים העמוסים בימי שגרה - עמוסים גם בימים אלו, והנסיעות קשות יותר בעקבות ההגבלה על מספר הנוסעים.

ייתכן כי ההבדל בין האוטובוסים לבין הרכבות נעוץ בכך שלנוסעי האוטובוסים אין ברירה אחרת; הם משתמשים בהם בהיעדר מכונית פרטית או אלטרנטיבה של עבודה מהבית, בזמן שחלק מנוסעי הרכבת עוסקים במקצועות שמאפשרים עבודה מהבית.

"מפיצי על": פחד לא מוצדק

האם הפחד מפני שימוש בתחבורה הציבורית מוצדק? בחודשים האחרונים, בהם נאלץ העולם להתמודד עם הנגיף, רבים הפנו אצבע מאשימה כלפי התחבורה הציבורית וטענו כי היא עלולה להוות ‘מדגרת וירוסים’ בשל הצפיפות הרבה והנסיעות הארוכות.

באמצע אפריל, דוח שנכתב על ידי פרופסור לכלכלה ב-MIT, אף טען כי מערכת הרכבת התחתית של ניו יורק הייתה "מפיצה עיקרית - אם לא ראשית" של קורונה בעיר מוכת המגפה. בהמשך נמתחה על המחקר ביקורת.

מחקר שנערך לאחרונה בפריז מצא כי אף אחד מ-150 אשכולות ההדבקה מתחילת מאי ועד תחילת יוני לא החל במערכות התחבורה של העיר. מחקר דומה באוסטריה מצא כי אף אחד מבין 355 מקבצי המקרים באפריל ובמאי איננו קשור למערכות הסעת ההמונים.

גם במערכות ההיסעים בהונג קונג הצפופה והעמוסה, המונה לבדה 7.5 מיליון תושבים התלויים במערכת הרכבות המניעה כ-13 מיליון בני אדם ביום, לא הפכה התחבורה הציבורית ל"מפיצת על" של קורונה. במשרד הבריאות הישראלי, אין נתונים שמצביעים על שרשרת הדבקה שהתרחשה בתחבורה הציבורית.

הנזקים איתם מתמודדת ישראל בשל העומס בכבישים, לא ייעלמו בגלל הקורונה - גם אם הנהגת המדינה ממוקדת כולה במשבר עצמו. עלות הנזקים הנגרמים מהגודש בכבישים (אובדן שעות עבודה, זיהום אוויר ועוד) עומדת על כ-12 מיליארד שקל.

"השאלה שאנחנו צריכים לשאול את עצמנו היא איך אנחנו מתכוננים ליום שאחרי", אומרת שמרית נוטמן, מנכ"לית ארגון 15 דקות.

"זו הזדמנות שלא תחזור על עצמה, עבור משרד התחבורה, לבנות ולהציג חזון שמסדר מחדש את הפירמידה ושם בראשה את הולכי הרגל, רוכבי האופניים ונוסעי התחבורה הציבורית והשיתופית. במקביל לטיפול בבעיות השוטפות, והן לא מועטות, אנחנו צריכים מנהיגות שפועלת כבר היום כדי שהמחר שלנו יהיה טוב באמת: עידוד הפחתת השימוש ברכב הפרטי בהגעה לעבודה, פתרונות הגעה 'מדלת לדלת', אמצעי תשלום ותיקוף מתקדמים בתחבורה הציבורית, כל אלו יכולים להיות המציאות שלנו מחר אם נבנה ונתכנן אותם היום".

חוזרים לשגרה: התשתיות מוזנחות

בזמן שהציבור חוזר לשגרה, מומחים מזהירים מפני הזנחת הטיפול בתשתיות ובמערכת התחבורה הציבורית.

"האם הנסיעה באוטובוס מסוכנת? לפי מה שאנחנו יודעים, היא לא יותר מסוכנת מישיבה במסעדה. בעוד שנתיים הקורונה כבר לא תהיה איתנו, ואת זמן הזה, המדינה הייתה צריכה לנצל כדי לעשות את מה שהיא לא עשתה עשרות שנים: לדאוג לכל אחד", אומר פרופ’ קרל מרטנס לתכנון תחבורה מהפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון, "מערכת התחבורה שלנו היום היא מחסום להזדמנויות, וראינו את זה גם עכשיו בזמן הקורונה: הקימו שירותי בדיקות לאנשים עם רכב, ואי אפשר להגיע אליהם ברגל. גם שם חשבו רק על אנשים עם רכב".

הקורונה תהפוך את גודש הפקקים לחמור יותר, באופן קבוע?
"לאנשים שעומדים בפקק אין בעיה: יש להם זכות בחירה, והם בחרו להשתמש ברכב. אלו שאין להם רכב, הם אלו שיש להם בעיה. לא צריך להסתכל על שורת מכוניות בפקק ולומר ‘יש כאן בעיה’, אלא לבדוק מי יכול להגיע בקלות לאן שהוא צריך, ומי לא. צריך לתת עדיפות בכביש לתחבורה הציבורית בצורת נת"צים, שיסעו יותר מהר - בוודאי בתנאים הנוכחיים של הפחתת נוסעים בתחבורה הציבורית.

"ברוב הערים תחבורה ציבורית יכולה להוביל אנשים בנוחות ובמהירות רבה יותר מרכב פרטי. במקום לטפל בתשתיות האלו בזמן הסגר, פטפטנו וישנו, כרגיל. מירי רגב אמרה שהיא רוצה לקדם צדק תחבורתי. זה בדיוק הזמן לעשות את זה. זה אומר שכלל האמצעים צריכים לשרת את כולם ברמה המספקת. גם אם אין לי רכב, אני צריך להגיע ממקום למקום בקלות.

"הרכב אף פעם לא היה פתרון, אבל לא רצינו לשמוע משהו אחר. המצב לא השתנה; תחבורה ציבורית טובה עבור כולם היא חובה כמו שירותי בריאות וחינוך. הקורונה לא משנה את זה. כולנו תלויים בתחבורה הציבורית כי אחיות ואנשים שנותנים לנו שירות, ובדרך כלל הם בלתי נראים - נוסעים בתחבורה הציבורית. פתאום זה ברור שאם הם לא יכולים להגיע לעבודתם - אז לא יהיו שירותים. לא עובדי המחסנים של אמזון, ולא אחיות ועובדי מעבדות. אם חושבים שהתחבורה הציבורית מסוכנת, צריך להציע לאנשים האלו פתרון אחר, ולא קיים כזה, מלבד רכיבה על אופניים".

ואכן, כפי שאומר פרופ’ מרטנס, ערים ברחבי העולם ראו את הנולד, וביקשו לאפשר לתושביהן פתרון זמין, זול, בריאותי ונוח, ובזמן הן הסגר סללו שבילי אופניים טקטיים רבים.
כך עשו לונדון, פריז, ניו יורק, מקסיקו ובוגוטה, שהרחיבו משמעותית את רשת השבילים ולא בזבזו זמן על פרויקטים שדורשים שנים רבות. התושבים שחששו מפני התחבורה הציבורית, לא מיהרו לחנויות הרכב, כי אם לחנויות האופניים; בארה"ב מדווחות הרשתות שהקונים מסתערים על החנויות, עד כדי חיסול מוחלט של המלאי, כשהם קונים את כל הדגמים והסוגים - אופני שטח וכביש, וממהרים לתקן אופניים שרבצו כאבן שאין לה הופכין במחסן הביתי.

בצרפת המכירות המקוונות של אופניים זינקו ב-350% בשנה עד חודש מאי, בזמן שהמדינה אסרה לשידור פרסומת טלוויזיה של חברת האופניים VanMoof ההולנדית, מפני שהיא "מכפישה את תחום הרכב", כשהיא קושרת אותו למשבר האקלים וזיהום אוויר. "האלטרנטיבה לפקקי ענק ותחבורה ציבורית עמוסה", נכתב בפרסומת גנוזה שהציגה זוג אופניים על המסך. "זמן לרכוב על העתיד". 

עוד כתבות

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום