גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תרחיש הבלהות שמגלמות מניות הנדל"ן בבורסת תל אביב

התמחור הזול, סביבת הריבית האפסית, הורדת המס למשקיעים ותוכנית הרכישות של בנק ישראל – כל אלה צפויים להכריע את הכף נגד הפסימיות הקיצונית שמשקפות מניות הנדל"ן בבורסה ● יש כבר מי שמזהים את ההזדמנויות

חנויות בקניון TLV סגורות בצל נגיף הקורונה / צילום: איל יצהר, גלובס
חנויות בקניון TLV סגורות בצל נגיף הקורונה / צילום: איל יצהר, גלובס

אחרי הגאות המתמשכת של השנים האחרונות, ובמיוחד 2019, מניות הנדל"ן הן אחד הסקטורים החבוטים של הבורסה בת"א. מתחילת 2020 ירד מדד הנדל"ן של הבורסה בת"א בכ-35%, על רקע ההבנה כי יהיה זה אחד הסקטורים שיספגו פגיעה קשה בעקבות משבר הקורונה.

עם זאת, לאור התמחור הזול יחד עם גורמים נוספים - בהם הריבית הנמוכה שלא צפויה להשתנות בשנים הקרובות (אולי אף לרדת עוד) ותוכנית רכישות האג"ח של בנק ישראל - עולה השאלה האם העיתוי הנוכחי עשוי להיות נקודת כניסה מעניינת למניות הסקטור.

תמחור: האם בשנים הקרובות שליש מהכנסות הקניונים יתאדו ושליש מהחברות יעזבו משרדים?

בניתוח התמחור של מניות הנדל"ן חשוב לשים לב לפעילויות השונות של החברות בסקטור. הבורסה הקלה על כך בזכות פיצול מדד הנדל"ן לשלושה מדדי משנה - מדד ת"א-בנייה, מדד ת"א-מניב ישראל ומדד ת"א-מניב חו"ל.

מדד ת"א-מניב ישראל כולל חברות שמניבות הכנסה שוטפת מנדל"ן מניב בארץ בכל התחומים (גם קניונים וגם משרדים). המדד כולל 27 חברות, ששוויין הכולל הוא כ-78 מיליארד שקל, והוא כולל את חלק הארי של תחום הנדל"ן בבורסה.

ת"א-בנייה כולל את כל החברות בענף הבנייה אשר עוסקות בתשתיות, בייזום בנייה, בקבלנות בניין ובהתחדשות עירונית. נכון להיום המדד כולל 26 חברות, ששוויין הכולל הוא כ-20 מיליארד שקל.

חברות הקניונים המובילות, כמו עזריאלי ומליסרון, נפגעו משמעותית מהסגר ומהיעדר הקונים בקניונים. לאחר הסרת הסגר, נתוני חודש מאי הצביעו על התאוששות מסוימת, וניתן היה לצפות כי לאור העובדה שהשמיים סגורים והישראלים לא יטוסו, הקניונים יהיו מקום בילוי פופולרי. בינתיים עדיין לא רואים התאוששות, אך גם לא קריסה.

נתונים ראשוניים לחודש יוני מלמדים על ירידה של 2%-8% במכירות במרכזים המסחריים בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2019, כאשר באופנה ובמסעדות הירידה חדה יותר. המגמה נמשכה ביולי.

בתחום המשרדים, נפגעו המניות בעיקר מהחשש של המשקיעים ממעבר של חברות ועובדים לעבודה מהבית - מה שעורר חשש שחברות רבות יבקשו לצמצם משרדים. עם זאת, לנוכח העובדה שרוב חוזי השכירות של משרדים הם ארוכי טווח (4-5 שנים), עדיין לא רואים את המגמה הזו בשטח, ואם היא תתרחש, ככל הנראה, בדומה לשינויים טכנולוגיים ותרבותיים אחרים, היא תהיה איטית מהגלום במחירי המניות.

אגב, צריך להביא בחשבון למשל שגם אם רבות מחברות הטכנולוגיה יעבירו נתח גדול מעובדיהן לעבודה מהבית, דרישות הריחוק החברתי בשל הקורונה עשויות לאלץ אותן לשמור על שטחי משרד גדולים לנוכח העובדה שברבות מהחברות העבודה כיום היא בחללים פתוחים.

לאור מגמות אלה, הקריסה במניות הנדל"ן המניב נראית לטעמנו קיצונית. מהשוואת התמחור בין המניות המובילות בסקטור (ראו טבלה), שערכה מחלקת המחקר בהראל פיננסים, ניתן לראות כי המניות מגלמות תסריט פסימי במיוחד. בהנחה סבירה שבשנה הקרובה יירד שווי הנכסים של החברות ב-10%, ורווחי ה-FFO (תזרים שוטף ללא שערוכים ונתונים חשבונאיים אחרים) יירדו ב-15%, עדיין נגלה כי מכפיל ההון ומכפיל ה-FFO יהיו נמוכים ב-15%-20% מרמתם בספטמבר 2019. המחירים המתומחרים בשוק כרגע נמוכים ב-20%-30% מאשר בתרחיש הזה (הנתונים הם על בסיס תוצאות 2019).

גם בתחום הבנייה נרשמו ירידות חדות במניות. אומנם בתקופת הסגר הענף היה תחת עוצר ולא נמכרו דירות, אך האפשרות לבצע עסקאות עשויה להחזיר את עליות המחירים, וכך גם ההודעה על התוכנית של שר האוצר להוריד את מס הרכישה על דירה שנייה. בנוסף, נתוני המשכנתאות שפורסמו השבוע מצביעים על עלייה של 16% בהיקף המשכנתאות שנלקחו מהבנקים בינואר-יוני, למעל 37 מיליארד שקל, ומעידים כי הענף לא קפא.

אגב, חשוב לשים לב כי כ-20% ממדד ת"א בנייה הן חברות תשתיות, כולל החברות הגדולות בתחום זה בישראל, בהן שיכון ובינוי וקבוצת אשטרום. בכל העולם החלו ממשלות להודיע על תוכניות השקעה בתשתיות, כחלק מהניסיון שלהן להיחלץ מהמיתון שאליו שקעו בעקבות הקורונה, וייתכן כי נראה מהלך דומה גם בישראל.

התמחור של הנדלן המניב כיום פסימי במיוחד

בנק ישראל מסייע למימון ותורם למניות

ההודעה של בנק ישראל על תוכנית לרכישת אג"ח קונצרניות בהיקף של 15 מיליארד שקל מצרפת אותנו למועדון של כל המדינות המפותחות שבהן נוקטים הבנקים המרכזיים תוכנית דומה. בתקופה האחרונה ראינו ירידה בקצב הנפקות אג"ח קונצרניות בישראל, ואנחנו רואים גם שהמרווחים נשארו גבוהים יותר ממה שהיו לפני הקורונה. כמובן שזה לא מפתיע, כי המשק עוד לא חזר לעצמו, אך ככל שהמצב הזה יימשך, חברות לא ינפיקו חוב חדש, יתקשו להתממן, עלויות ההון שלהן יעלו וכל הפעילות במשק תצטצמם.

לכן המטרה של הפעילות של בנק ישראל היא קודם כל מניעת מצוקת נזילות. משברים קודמים בעולם ובישראל לימדו כי כשמצוקת נזילות פורצת, התערבות היא כבר מאוחרת מדי, שכן אז נדרשים משאבים גדולים יותר וזמן רב יותר עד להרגעת השוק. באג"ח של חברות הנדל"ן, המהוות נתח מרכזי מהשוק הקונצרני בת"א, יש לכך חשיבות מרכזית.

בנק ישראל ירכוש אג"ח בדירוגי הביניים ומעלה (A), ובקטגוריה הזו נכללות רוב חברות הנדל"ן המניב ורוב חברות הבנייה. בהבטחת יכולתן של החברות למחזר חובות בקלות, תורם בנק ישראל ליציבות הענף, להמשך פעילותן הסדירה של החברות ולשמירה על עלויות מימון נמוכות יחסית. וכאשר תשואות האג"ח יישארו נמוכות, ימשיכו משקיעים לחפש איך להגדיל את פוטנציאל התשואה בתיק, כאשר דווקא מניות שסבלו מביצועי חסר, כמו הנדל"ן, עשויות להתגלות כמועמדות טובות במיוחד אם מצבן העסקי לא ימשיך להידרדר.

ריבית נמוכה טובה לחברות הנדל"ן

הריבית הנמוכה הייתה בשנים האחרונות אחד הגורמים המרכזיים לתשואה המרשימה של חברות הנדל"ן. היא עודדה צרכנים לקנות יותר ולחסוך פחות (תמיכה בקניונים), היא תרמה ליכולת החברות להשקיע במיזמים גדולים וארוכי-טווח באמצעות הלוואות זולות (הקמת משרדים וקניונים) ועודדה משקיעים ומשקי בית להמשיך לרכוש דירות. השמירה על ריבית נמוכה לאורך זמן תמשיך לתמוך בסקטור.

יתר על כן, העובדה שבשווקים מפותחים מחוץ לישראל הריבית נמוכה עוד יותר, עשויה בסופו של דבר להוביל גם להורדת ריבית נוספת בישראל, ולספק תמיכה נוספת בסקטור.

בשורה התחתונה, אין ספק כי ענף הנדל"ן נפגע מהקורונה, והפגיעה הזו לא הסתיימה. עם זאת, ניתוח של תמונת המצב, במיוחד בקרב החברות הגדולות והחזקות בענף, מעלה כי יש לא מעט גורמים שמעידים כי החברות בענף כבר נפגעו מדי. בימים האחרונים כבר דווח על מוסדיים גדולים שהחלו לרכוש מניות בחלק מהחברות - וייתכן כי עבור משקיעים פרטיים יש בכך קריאת כיוון. 

הכותב הוא סמנכ"ל פיתוח עסקי בהראל פיננסים מקבוצת הראל ביטוח ופיננסים. הכותב ו/או חברות בקבוצת הראל ו/או בעלי עניין בהן ו/או בעלי השליטה בקבוצה, עשויים להחזיק ו/או לסחור בניירות הערך והנכסים הפיננסיים המצוינים בטור זה, ו/או לנהל מכשירי השקעה בתחום הנזכר בו. אין לראות בכתוב משום שיווק או תחליף לשיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים והמיוחדים של כל משקיע

עוד כתבות

ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ''ל טבע / צילום: אלעד מלכה

טבע עקפה את התחזיות וצמצמה את ההפסד הנקי; המניה קופצת במסחר בת"א

הכנסות טבע עקפו את התחזיות המוקדמות, וההפסד הנקי הצטמצם בהשוואה לרבעון המקביל ● לצד זאת החברה אשררה את התחזית השנתית שמסרה ברבעון הקודם ● הודיעה במקביל על תוצאות חיוביות בניסוי שלב 3 בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה

שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר. קיבלה את ערעור חברת הביטוח / צילום: שלומי יוסף (עיבוד תמונה)

פסק דין תקדימי של העליון מצמצם את הגדרת הידועים בציבור

בית המשפט העליון דן בשאלה מתי זוג ייחשב לידוע בציבור לצורך זכאות לתשלום פיצוי בעקבות מוות בתאונה ● השופטים: הכוונה להינשא אינה מהווה אינדיקציה לרצון הזוג להחיל זכויות לפני הנישואים

עו''ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, מעידה במשפטו של נתניהו, היום

יועמ"שית משרד רה"מ: נתניהו לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר

עו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מזה 23 שנים, מעידה במשפט נתניהו בנוגע לתיק המתנות ● ברנע-פרגו: "מעולם ראש הממשלה לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר כלשהו עד 2018" ● סנגורו של נתניהו התעמת עם ברנע-פרגו: "כולנו מרגישים שאת מוטה נגד ראש הממשלה"

מתחם ביג פתח תקווה / הדמיה: יח''צ ביג

המרכז המסחרי "הכי גדול בישראל" ייבנה בעיר המפתיעה הזאת

בעיר החמישית בגודלה בישראל, פתח תקווה, יש כ־300 אלף מ"ר של שטחי מסחר בסך־הכול, מה שמוביל לדליפת כוח קנייה אל השכנות שמסביב ● פתיחת ביג פאשן פתח תקווה תקטין את הדליפה, אך גם עשויה "לנגוס" מהמתחרים - עמי בסר סיטי, עופר פתח תקווה, Y סנטר ועוד

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל / אילוסטרציה: Shutterstock

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל: 12 מיליארד שקל בשנה

הטיפול בנזקי מתקפת סייבר ועלויות ההפסד הכספי הישיר מהמתקפה בישראל עומדות על כ-12 מיליארד שקל בשנה - כך לפי דוח של מערך הסייבר הלאומי ● עוד נכתב בדוח כי צעדים בסיסיים להגנת סייבר בארגון יכולים להפחית משמעותית את ההסתברות למתקפות

בכירי XTEND / צילום: כדיה לוי

הרחפנים הוכיחו את עצמם במלחמה: עכשיו החברה מגייסת 150 מיליון שקל

יצרנית רחפני התקיפה והמודיעין הישראלית אקסטנד מגייסת מיליונים בסבב גיוס שלישי (סבב B), זאת לאחר שהרחפנים שפיתחה הוכיחו את יכולתם במסגרת לוחמה בשטח עירוני סבוך בקרב יחידות צה"ל במלחמת "חרבות ברזל" ● בין המשקיעים החדשים - כלל-טק, קרן השקעות הטכנולוגיה של לן בלווטניק

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

ארה"ב מונעת יצוא שבבים לוואווי הסינית, ואינטל לא תעמוד בתחזיות האופטימיות

ארה"ב מנסה לחסום ייצוא של טכנולוגיה אמריקאית לסין כדי שהסינים לא יעתיקו את הטכנולוגיה ● אינטל צופה שהתוצאות שלה יהיו "מתחת לנקודת האמצע" של התחזית אבל מצהירה: "נציית לכל החוקים והתקנות במדינות שבהן אנו עושים עסקים" ● המניה יורדת ב-2.5%

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חברת הדירוג S&P תפרסם בסוף השבוע את עדכון לדירוג האשראי של ישראל: מה צפוי בו?

אחרי שהורידה בהפתעה את הדירוג של ישראל בחודש אפריל, צפויה S&P לפרסם סקירה נוספת ביום שישי ● באוצר מתוחים, אבל מעריכים שלא חלה הרעה במצב הביטחוני שמצדיקה הפחתה נוספת ● החשב הכללי מעדיף לפי שעה להתמקד בגיוס חוב מהמוסדיים הישראלים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הנכסים של הציבור גדלו פי ארבעה ב־20 שנה. איפה מוחזק רוב הכסף?

מה קרה במגמות ההשקעה של הציבור בשני העשורים האחרונים, האם התהפוכות בשווקים הפיננסיים או לחלופין אירועים מקומיים השפיעו על העדפותיו ושינו את טעמו ● ומה גורם בעיקר למשקיעים לחפש הזדמנויות בשוקי חו"ל

אילוסטרציה: shutterstock

הריבית תישאר גבוהה, ומה יקרה למדדי המניות? התחזית של 100 יועצי השקעות

מהסקר שערכה הבורסה לניירות ערך בתל אביב עולה אופטימיות בקרב יועצי השקעות ישראלים ● רובם צופים עלייה של מעל 10% הן במדד תל אביב 125 והן במדד S&P 500, אבל מעריכים שהאינפלציה תעלה ● וגם: ממה מושפעות התחזיות הוורודות של היועצים המקומיים

במצרים מעריכים: נתניהו יכול להכריז על ניצחון בימים הקרובים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הערכות המצריות להמשך המלחמה, איך ניצחון של טראמפ ישפיע על התמודדות מול איראן ומה הפך את איראן וישראל לאויבות ● כותרות העיתונים בעולם 

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה מעורבת בוול סטריט; טבע זינקה ב-13%, שופיפיי התרסקה ב-18%, אובר ב-6%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.6% ורשם את רצף העליות הארוך ביותר השנה, שישה ימים ● שיא של שש שנים ברכישות העצמיות של מניות ● ניו יורק טיימס: הרווח זינק ב-81%, נוספו 210 אלף מנויים ● מלחמת השבבים: הממשל האמריקאי חוסם את יצוא השבבים של אינטל וקוואלקום ● חקירה בארה"ב: האם טסלה הטעתה את המשקיעים? ● רדיט וליפט עלו לאחר שעקפו את ציפיות האנליסטים

יבוא כלי רכב לנמל אילת / צילום: Shutterstock

יבואנית טויוטה בישראל: צפויים חוסרים בדגמי הרכב הפופולריים

יוניון מוטורס מודיעה על "השפעה מיידית" בשיווק קורולה ו־CH-R, ומוסרת שתעביר את המלאי הקיים לחברות הליסינג כמתוכנן, אך "לא תוכל להיענות לכל הביקוש"

מתחם תעש השלום / צילום: טלי בוגדנובסקי

המכרז במתחם תעש בת"א: כמה תעלה דירה באזור המבוקש?

מכירת הקרקע ל-528 דירות במתחם תעש השלום הוכיחה שיש ביקוש גבוה לקרקעות אטרקטיביות, אך המחישה עד כמה הענף רחוק משיאי עבר ● ודאי כשבצד הסיכון יש גם זיהום שטרם טופל

נמל חיפה, בספטמבר 2023 / צילום: Shutterstock

ענקיות הקרוזים העולמיות התאהבו בישראל, ואז הגיעה המלחמה

שנת 2024 הייתה אמורה להמשיך את השגשוג בענף הקרוזים, אולם מאז פרצה המלחמה עזבו החברות הבינלאומיות את ישראל ● מנו ספנות, היחידה שתפליג הקיץ, מבטיחה שלא תעלה מחירים ● מומחים: "גם אם התיירות תחזור לשגרה, ייקח לענף שנה לפחות להתאושש"

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב - יפו / צילום: איל יצהר

חניונים יתייקרו, אירועים יבוטלו: עיריית ת״א נקלעה לבור תקציבי ומתכננת קיצוץ ענק

החניונים העירוניים יתייקרו, סבסוד הצהרונים יצומצם ואירועי תרבות יבוטלו ● עיריית תל אביב נערכת לקיצוץ התקציבי הגדול ביותר שלה בשנים האחרונות ● הסיבות: ההתייקרויות במשק, הוצאות המלחמה ופסיקות בית המשפט בשנה שעברה באשר להיטלי השבחה ● האם רשויות אחרות ילכו בעקבותיה? ● עיריית ת"א: "הצמצום הוא בגדר נקיטת צעדי־מנע אחראיים"

מה צפוי לשקל? / אילוסטרציה: Shutterstock

הדולר יגיע ל-3.5 שקלים? מה קורה בשוק המט"ח

לראשונה מאז תחילת אפריל, השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים ויורד מתחת לרף ה-3.7 שקלים לדולר ● מדובר בשינוי מגמה חד לעומת התקופה האחרונה בהמשך להתפתחויות הבטיחוניות ● מה עומד מאחורי שינוי המגמה?

שר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו. הבור התקציבי מעמיק / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

מע"מ מעל 18%, ועוד מסים: הבור בתקציב מעמיק ובאוצר בוחנים צעדים דרסטיים

מהלומה נוספת צפויה להכנסה הפנויה שלנו לאחר ה"תגלית" שצצה במסגרת ההכנות באוצר לקראת תקציב השנה הבאה ● בין צעדי ההתכנסות שנשקלים כעת, כדי למנוע משיעור הגירעון לקפוץ ל־7%: הקפאת מדרגות מס הכנסה והעלאת המע"מ בשיעור גבוה מהמתוכנן - כבר ב־2024

רחוב הרצל, תל אביב / צילום: רועי חבני

מנורה מבטחים מלווה 260 מיליון שקל לבניינים שמשכנים את מפוני קיבוץ רעים

חברת הביטוח העמידה אשראי לשני מגדלים בפרויקט "תאודור" בדרום תל אביב של יובלים ורן בלינקיס ● הבניינים בפרויקט כוללים דירות שמיועדות ברובן להשכרה לטווח ארוך ● את העסקה הובילה אקטיב חיתום של עומרי לוי

140 מיליארד שקל, מדד מניות אחד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האם טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים מסוכן, ולמה יש מי שחושב ש"זו קטסטרופה"

מסלולים עוקבי S&P 500 הולכים וצומחים בקצב מסחרר. בכל מוצרי החיסכון וההשקעה בישראל, לטווחים ארוכים בינוניים וקצרים, מוצעים מסלולים שעוקבים אחר מדד הדגל האמריקאי ● בינתיים המדד הניב בעיקר תשואות חיוביות, אבל המומחים מזהירים שיש גם סכנות בתופעה, הן לחוסכים והן למשק הישראלי