גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדור האבוד, הגרסה הישראלית: העלייה בנושרים מהאקדמיה ובמבקשי ההלוואות מדאיגה את מומחי שוק העבודה

בהתאחדות הסטודנטים מזהירים מעלייה בשיעור הנושרים מהלימודים ובמספר מבקשי ההלוואות • מומחים לשוק העבודה דואגים שישראל תהפוך מאומת סטארט־אפ לאומה שסובלת מחוסר אונים נרכש

הפגנת התאחדות הסטודנטים בחודש מאי השנה / צילום: התאחדות הסטודנטים הארצית
הפגנת התאחדות הסטודנטים בחודש מאי השנה / צילום: התאחדות הסטודנטים הארצית

"הדור האבוד" נקראו הצעירים שחוו את משבר 2008-2009 באירופה, שהותיר מיליונים מהם באבטלה כרונית למשך שנים רבות. אז הצליחה ישראל לחמוק מהפגיעה העמוקה של המשבר הכלכלי. היום המצב שונה. בזמן שווירוס הקורונה מסמן את המבוגרים, המשבר הכלכלי שבא בעקבותיו פוגע במיוחד בצעירים, גם בישראל. בחודש מרץ, בגלים הראשונים של ההוצאה לחל"ת, הייתה קבוצת הגיל 20-34 כמעט מחצית ממאות האלפים שבאבחת מגפה איבדו את מקום עבודתם. 

בימים אלה, כשאיומים בסגר נוסף עדיין מרחפים באוויר, כבר ברור שהמשבר הבריאותי צפוי להישאר איתנו עוד זמן, וגלי ההדף הכלכליים שלו עוד לפנינו. 

באוניברסיטאות כבר מרגישים את המצוקה: לפי נתוני התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית, 150 אלף מתוך 400 אלף המפוטרים או העובדים בחל"ת הם סטודנטים, ורק 20% מהם חזרו לשוק העבודה. 

"יש מצוקה נוראית, מעולם לא הרגשתי ככה", אומרת ספיר בלוזר, מנכ"לית התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית. "אני מקבלת בקשות מסטודנטים שמתחננים לקבל מלגה של 2,000 שקל בחודש כדי לכסות חוב לאוניברסיטה ולהירשם לשנה הבאה. לפי סקרים שלנו, 8% מהסטודנטים, מתוך כ-300 אלף סטודנטים, נמצאים בסכנת נשירה. הוצאנו מלגת סיוע עם משרד החינוך ומפעל הפיס תמורת עבודה ב'בית הספר של החופש הגדול' ונרשמו לזה יותר מ-40 אלף סטודנטים. זה אומר דרשני".

האוניברסיטאות עצמן מדווחות על זינוק של עשרות אחוזים ברישום לתואר ראשון.
"תשאלי היום כמה מהאנשים שנרשמו ושילמו דמי הרשמה אכן נרשמו ללימודים. אנשים שנרשמו רואים שכל הלימודים הולכים להיות בזום והם יאבדו הרבה מהחוויה האקדמית. בנוסף לזה, אנחנו רגילים לחשוב שלסטודנטים יש גב כלכלי חזק, אבל זה לא נכון לגבי הרוב, שצריכים לעבוד כדי לממן את הלימודים ואת המחיה שלהם. בתקופת משבר אי-אפשר לסמוך על כך שתהיה להם עבודה, ופחות אנשים יכולים להרשות לעצמם ללכת לאקדמיה. אולי ההורים שלהם פוטרו, אולי הם יצטרכו לעזור בעסק המשפחתי. נראה גם ירידה מאוד גדולה בגיוון האוכלוסיות שכל כך השקיעו בו: חרדים, ערבים, פריפריה. יש אוכלוסיות שבשבילן אקדמיה היא פריבילגיה".

ספיר בלוזר / צילום: אילת פלור

להוציא את הצעירים מהבית

פרופ' רחלי ברקן, פסיכולוגית ארגונית וראש המחלקה למינהל עסקים באוניברסיטת בן גוריון, רואה מקרוב את מצוקת הסטודנטים שלה, שנאלצים לחזור לבית הוריהם (ראו מסגרת). כבר בתחילת חודש מרץ, היא ניסתה לגבש תוכנית פעולה להתמודדות עם מצב המשק, שבמרכזה הייתה ההצעה ליצור עבודות יזומות למובטלים. לדבריה, זרקו אותה מכל המדרגות.

"צריכה להיות כלכלה מגויסת, שלוקחת את כל מי שבחל"ת ומייצרת לו עבודה, עבודות יזומות או פרויקטים יזומים. כל יום שבו הם נשארים בבתים זה עוד יום שהם נכנסים למצב של 'חוסר אונים נרכש' - מונח שנטבע בחצי הראשון של המאה ה-20 ע״י הפסיכולוג מרטין זליגמן. הדבר העיקרי הוא שכמעט בלתי אפשרי להוציא אנשים מהמצב הזה".

מה ההשלכות של אותו חוסר אונים נרכש?
"הבעיה היא לא רק מה יקרה לצעירים בעוד שנה-שנתיים, אלא מה יקרה בעוד עשר שנים כשחוסר אונים נרכש יהפוך לחלק מהתרבות. כבר לא נהיה הסטארט-אפ ניישן אלא Learned helplessness nation. אם לאנשים אין חלומות, אנחנו בבעיה. אם אנשים יושבים בבית ויש להם תור טלפוני לרופא המשפחה והוא רושם להם ציפרלקס, אז אנחנו בבעיה. מי האנשים שמחזיקים מדינות? בני 25-45. זה בדיוק אלה שהלכו הביתה עכשיו בעוד עשר שנים. אלה יהיו האנשים שהמדינה תצטרך להסתמך עליהם. אנחנו נמצא את עצמנו עם אנשים שהגלים לקחו אותם לים והם חסרי אונים והם לא יודעים מה לעשות. מדינות אחרות הבינו את זה שהם צריכים למצוא פתרונות למקומות עבודה, אפילו אם הם מומצאים".

אז ייקחו את המובטלים הצעירים לסלול כבישים?
"אי אפשר לקחת מישהו שלמד הנדסה ולהגיד לו תהיה מוקדן. צריך לתת לו עבודה משמעותית. במבחן בית שעשיתי לסטודנטים לתואר שני, בני דור ה-Y, ביקשתי מהם לתאר אירוע מהשבועות האחרונים ואיך הם התמודדו איתו. הלב נקרע. אדם שפוטר ומצא עבודה דרך חבר, והעבודה הזו היא עשר דרגות מתחת לכישורים שלו והוא חווה 'שעמום, אכזבה ותסכול' - אלה המילים שבהן הוא בחר. והוא לא יכול לעזוב כי הוא צריך להביא קצת כסף ופרנסה. זה אדם שכל יום מקבל מכות עם פטיש של חמישה קילו וכל יום הסיכוי שלו להתרומם ולחזור לחיים ולגדל ילדים הולך ופוחת מול עיניו. עד שהממשלה לא תבין שצריך להוציא את האנשים מהבתים ולתת להם עבודה משמעותית, או אפשרות ללמוד על חשבון המדינה, תהיה פה טרגדיה. זה לא 'לחם, עבודה', זה 'עבודה, משמעות'".

פרופ’ רחלי ברקן / צילום: דני מכליס, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב

בלוזר מסכימה ומוסיפה: "אנחנו מייצרי הצמיחה, אנחנו משלמי הפנסיות. מי ישלם את הפנסיות של אנשים בעוד עשר שנים? כדור צעיר אנחנו אמורים להיות הכוח המניע של המשק: העסקים העובדים השכירים, העצמאים, המגזר הציבורי, המגזר השלישי. אם פחות מאיתנו יעבדו זה ייצור נסיגה".

מעבר לכך, היא אומרת, נוצרה הזדמנות ליצור שינוי עומק בשוק העבודה ולהתאים אותו לזמנים האלה - ליצור שוק גמיש תעסוקתית, שמתאים להחלפת עבודות תדירה, ולשנות את השירות הציבורי בהתאם, "כדי שאני לא אצטרך לחכות שלושה חודשים בכל מקום עבודה חדש כדי שישלמו לי פנסיה, ויהיו לי רשתות ביטחון".

"תוכניות ההכשרה מנותקות מהביקושים"

הצעירים שלומדים עכשיו במוסדות להשכלה גבוהה צפויים לצאת לשוק עבודה בלי משרות. במרכזי התעסוקה של האוניברסיטאות מדווחים על ירידה דרמטית במספר המשרות המוצעות.

לדברי ערן מרדכי, מנכ"ל דנאל משאבי אנוש, המשבר הגדול הוא בקרב אנשים שעדיין לא גיבשו קריירה מוצקה. "נחלק את הקבוצה הזאת לשניים: חבר'ה שעתידים לפנות לאקדמיה ואלה שבוחרים לא ללכת לאקדמיה. המדינה צריכה לעשות מיפוי של צורכי השוק. תוכניות ההכשרה שנרקמות מנותקות לגמרי מהמציאות ומהביקושים. אנשים יסיימו הכשרה ולא יהיה להם מקום עבודה. בקרב אלה שלא הולכים לאקדמיה, השוק משווע במגזרים מסוימים לעובדים בשכר לא רע, אפילו גבוה בחלק מהמקומות: עולם המתכת, תעשיות ביטחוניות, מפעילי מכונה. יש מחסור עצום גם בחשמלאים".

גם אלה שהולכים ללמוד באקדמיה, בוחרים מקצוע לפי הבון טון ולא לפי הביקושים בשוק, אומר מרדכי. "הדוגמה הקיצונית היא לימודי משפטים - רובם המוחלט של הבוגרים לא עוסקים במקצוע. נכון היה למדינה לצאת בקמפיין שיכוון את האנשים לשוק התעסוקה הרלוונטי. השוק משווע לעובדים סוציאלים - כאלף משרות במדינה ועוד כמה אלפים במגזר הפרטי. סקטור נוסף הוא הוראה: צריך לעשות לו שיווק נכון וליצור הרבה מאוד מסלולים של הסבות מקצועיות לאלה שסיימו לימודים ולא מוצאים את עצמם.

"ההייטק סובל כרגע מירידה משמעותית. צריך לעשות ניתוח ארוך טווח ובמקרה הזה צריך להכווין את האנשים למקצועות. לא זוכר שהיה אי פעם פרסום של המדינה שמכוון אנשים לתוכנית, להכשרות, משהו מוסדר של כל הנושא הזה". 

ערן מרדכי, מנכ"ל דנאל משאבי אנוש / צילום: אילן ספירא*

התסכול של בני ה-30: "ההורים הבטיחו להם הרים וגבעות, וזה כבר המכשול השני שהם נתקלים בו"

פרופ' ברקן מבחינה בין שתי קבוצות צעירים שאיבדו עבודה: בני 20-25, דור ה-Z, שחלקם לומדים, חלקם עובדים במלצרות או הקימו עסק אבל עזבו את הבית, וקבוצת בני דור ה-Y, בסביבות גיל 30, שיש להם כבר ילדים ובני זוג.

על הקבוצה הראשונה, אומרת ברקן: "עצרו אותם אחרי חמישה צעדים במסלול של הבגרות הצעירה אחרי הצבא, ומבחינה מסוימת שלחו אותם חזרה לתיכון. הם חוזרים הביתה לחדר שאולי נשמר לך ואולי כבר הפך לחדר פילאטיס, ובהתחלה זה כמו קמפינג, אבל עכשיו הירח דבש נגמר, ונגמרו הכסף והסבלנות, גם להם וגם להורים, והם תקועים יחד. זו רגרסיה".

אם זה נשמע רע, אז מצבה של הקבוצה השנייה גרוע יותר, מבהירה ברקן. "רבים מהסטודנטים שלי לתואר שני חזרו הביתה, והמפגש שלהם עם ההורים הוא משמעותי. ההורים של בני דור ה-Y שייכים לחצי השני של הבייביבומרס. הם פחות משכילים ופחות מסודרים ופחות הצליחו בחיים. הם עשו הכול למען הילדים שלהם, והבטיחו להם שהם יצליחו.

"בני דור ה-Y בתסכול: ההורים הבטיחו להם הרים וגבעות וזה כבר המכשול השני שהם נתקלים בו אחרי 2008. ועכשיו זה יותר גרוע כי הם כבר לא הצעירים, הם צריכים להתחרות בצעירים האמיתיים, בני דור ה-Z. אם הם יכולים ללמוד כל טכנולוגיה, הצעירים מהם בכלל לא צריכים להשקיע מחשבה בלימוד, הם פשוט יודעים.

"דור ה-Z, לעומתם, הוא הרבה יותר מפוכח ופרגמטי. אין לו חלומות על אקזיט אלא על ערוץ יוטיוב או אינסטגרם עם הרבה לייקים. ההורים שלו הם חלק מדור האיקס והם אנשים יותר פרגמטיים, דור שחיפש פרנסה ויציבות, ואת זה הוא הנחיל גם לילדים שלו. החיבור של דור ה-Y עם ההורים שלו הוא חיבור של תסכול, הרבה יותר גרוע מהחיבור של דור ה-Z עם ההורים שלו". 

אל תזלזלו בעבודות הקורונה

יש צעירים שמבחינתם המשבר הוא דווקא הזדמנות להגיע לתחומים שחשקו בהם אך השכר הנמוך הרתיע אותם. שני טליה, 31, הייתה קרוב לארבע שנים מדריכת טיולים במנו ספנות ונתור ישראל. היא החלה לעבוד בתחום אחרי שסיימה לימודי תואר ראשון בהיסטוריה כללית וארכיאולוגיה משולב עם לימודי ארץ ישראל וגרה באונייה באופן קבוע. הקורונה תפסה אותה בהודו. כשחזרה לישראל, היא קיבלה הודעה על הפסקת עבודה ונאלצה לעבור לגור עם אביה בנתניה. היא לא הייתה זכאית לדמי אבטלה.

"הייתי אופטימית וחשבתי שזה עניין של חודשיים. בסוף יוני הפסקתי עם האופטימיות. תמיד ידעתי שבעתיד ארצה לעסוק בחינוך מיוחד, והקורונה הקדימה לי את ההחלטות. חיפשתי עבודות, ומה שמצאתי הייתה עבודה בסופר עם הרבה משמרות ושכר נאה, אבל בדקתי גם בהרבה קבוצות דרושים בעולם החינוך. ואז ראיתי מודעה של אלו"ט שממש משכה אותי והחלטתי לנסות".

ואיך העבודה?
"כמו בית ומשפחה, כבר השתלבתי ואני קמה בחיוך כל בוקר. השכר נמוך אבל מה שמקבלים לנפש זה המון".

לדברי איילת יערי, מנהלת אזור (מרכז) בחטיבת דיור ותעסוקה של אלו"ט, "בחודשים האחרונים אנחנו מקבלים הרבה יותר קורות חיים ואנשים מגיעים לראיונות. קלטנו כ-100 מדריכים רק בחטיבה שלנו. רבים מהם עבדו קודם לכן במלצרות ובעבודות שמבחינה כספית הן מאוד מפתות בימים רגילים. עכשיו הרבה יותר קל לגייס מדריכים ומדריכות ברמה גבוהה".

ד"ר דנה פרג, פסיכולוגית של עולם העבודה, ראש תוכנית התואר השני בהתנהגות ופיתוח ארגונים במרכז הבינתחומי, הרצליה, מדברת על "משרת הקורונה", זו שאולי לא מתאימה בדיוק למה שציפית, אבל צריך לדעת כיצד להתנהל גם בה.

"גם אם אתה כרגע לא מצליח להתפרנס מהמקצוע שלמדת, חשוב שתישאר מחובר לעשייה בתחום, להשתתף במיטאפים, להתנדב, להיות פעיל ברשתות החברתיות ולשמור על הכשירות המקצועית.

"צריך לחשוב לא איזו עבודה אתה עושה אלא איך אתה עושה אותה. אם אני מעסיקה שבוחנת אם להעסיק אותך ביום שאחרי, אני מרימה טלפון למנהלת הסופרמרקט שבו עבדת בזמן הקורונה ושואלת אם אתה שחקן צוות, מגיע בזמן, מוכן לעשות עבודות משעממות. זה בידיים של כל אחד לשים את החותמת שלו על משרת הקורונה שמילא. 

עוד כתבות

מייסדי קוואק: אלון לב, רן רומנו, ליאור פנסו ויובל פרנבך / צילום: QWAK

ארבעת היזמים יוצאי ענקיות הייטק שזיהו את החולשות של הארגונים הגדולים במשק

קוואק הוקמה במטרה לספק פתרון מקצה לקצה לחברות בהטמעה, בתפעול ובניהול יישומי בינה מלאכותית, ועוזרת לחברות ליישם מודלים של למידת מכונה ● בקוואק לא מסונוורים מטרנד ה-AI:" גם אם אנחנו על הגל, חייבים להיות קשובים לשוק"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

אילוסטרציה: Shutterstock

יותר מחצי מהתשואה נמחקה: הסיבות לירידות החדות בוול סטריט, ומה קרה לאנבידיה?

מדד הפחד מתקרב לשיא, S&P 500 נמצא ברצף הירידות הארוך ביותר מאז 2022, והשבוע האחרון היה הגרוע ביותר של הנאסד"ק מאז 2022 ● מה עומד מאחורי המגמה? האינפלציה, המצב הגיאו-פוליטי המורכב וגם הפסימיות בנוגע לענף השבבים

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היחסים עם ישראל ישתנו ללא היכר? ארה"ב צפויה לאמץ צעד דרמטי ואלה המשמעויות

בית הנבחרים האמריקאי אישר אתמול סיוע צבאי עצום ממדים לישראל, אך במקביל ארה"ב עשויה גם להעניש את ישראל ● ההחלה הממשמשת ובאה של 'חוק לייהי' על פעולות צבאיות של ישראל נגד אוכלוסייה פלסטינית שקולה כנגד הפחתה של דירוג האשראי המוסרי ● בינואר, הסנאט דחה את עצם הרעיון להעמיד את ישראל למבחן זכויות אדם ● עכשיו היא עומדת להיענש על פגיעה בהן

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי אישר סיוע עתק לישראל. מה תכלול החבילה?

בית הנבחרים האמריקאי אישר סיוע בסך כולל של 95 מיליארד דולר לשורה של מדינות ובהן ישראל ● חבילת הסיוע כוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל, כולל 4 מיליארד דולר למילוי מלאי טילי טמי"ר של כיפת ברזל; 60.8 מיליארד דולר סיוע לאוקראינה, בדגש על השלמת אמל"ח; וכן, 8.1 מיליארד דולר עבור טייוואן

אילוסטרציה: shutterstock

הסעיף "הקטן" בעסקת נדל"ן שיתחיל לסבך אתכם עם רשות המסים

באילו מקרים השחקנים בשוק הנדל"ן "בני חורין" מהקשר שנכפה עליהם ככלל עם רשות המסים? ● גלובס עושה סדר בזכויות החוזיות והתנאים שמשחררים אתכם מחובת הדיווח לרשויות המס, לפחות בשלב עריכת החוזה

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

איזה נשק ישראל תקנה בתקציב של 14 מיליארד דולר?

הסיוע האמריקאי לישראל שאושר בבית הנבחרים עומד על כ-26 מיליארד דולר, מתוכו 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה