גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החוקר הישראלי שרוצה להפוך את הקורונה להצטננות מגלה: כך עובד מנגנון ההתפשטות של הנגיף

מודרנה האמריקאית דיווחה על הצלחה בשלב המוקדם של הניסוי לחיסון נגד קורונה ● בעורפה נושפות גם פייזר וביונטק ● ובינתיים באונ' העברית מדווחים על תרופה שיכולה להפוך את הקורונה להצטננות

פרופ’ יעקב נחמיאס  / צילום: דניאל חנוך
פרופ’ יעקב נחמיאס / צילום: דניאל חנוך

בימים האחרונים ניכרת תחושה של התעוררות בתחום הטיפולים והחיסונים לקורונה. שתי הקבוצות המסתמנות כמובילות במרוץ לחיסון, פייזר יחד עם ביונטק וחברת מודרנה, מחממות מנועים לקראת כניסה לניסויי ענק מכריעים, ומעזות לדבר מועד לתחילת יצור מסחרי - עד סוף השנה.

במקביל, האוניברסיטה העברית פרסמה השבוע כי תרופה ותיקה, מאושרת לשימוש לטיפול בעודפי שומנים בדם, עשויה להיות יעילה לטיפול בקורונה. התרופה נמצאת בשלב הרבה יותר מוקדם מן החיסונים המדוברים. היא נבחנה עד כה בהצלחה רק בדגימת תאים, ועדיין לא בבני אדם. אולם, המדענים שזיהו את פעילות התרופה, פענחו לצורך כך, לטענתם, כמה מנגנונים משמעותיים לגבי פעילות הנגיף. אלה יכולים, בנוסף לכך שהם מכוונים אותנו להשתמש תרופה הנוכחית, גם לקרב אותנו להבנת המחלה, לשיפור הטיפול ואולי לפיתוח תרופות נוספות.

התרופה המדוברת נקראת Fenofibrate (או Ticor בשם מסחרי). ההתוויה הרשמית שלה היא הורדת כולסטרול ורמות שומנים בדם, אבל היא הוחלפה במידה רבה על ידי הסטטינים. מה הקשר בין כולסטרול לקורונה? הקשר האפשרי שמתאר פרופ' יעקב נחמיאס מן האוניברסיטה העברית, יכול להסביר גם מדוע מחלות רקע כמו השמנה, כולסטרול גבוה וסוכרת, מובילות להחמרת המחלה.

"אנחנו רואים בווירוסים רבים, כי הווירוס גורם לשיתוק המיטוכונדריה בתא, חלק בתא שאחראי על יצור של אנרגיה מסוכר. כאשר המיטוכונדריה משותקת, התא מיד מתחיל לצרוך הרבה סוכר, וזה טוב לווירוס כי הוא זקוק לסוכר כדי לבנות את החומר הגנטי שלו. הוא מייצר מן הסוכר את הריבוז, שהוא חלק מהאר-אן-איי.

"אבל כשהתא צורך יותר מידי סוכר, הוא מפיק ממנו גם כמויות גדולות של שומן. כל שינוי קטן ברמת הסוכר בתא, יוצרת שינוי גדול בכמות השומן שהוא מפיק. הווירוס שמח, כי הוא צריך גם את השומן. הוא צריך שומן בקצה של כל זיז ("ספייק") שמעגן אותו לדופן התא, והוא גם צריך שומן כדי לבנות מעין אתרי התרבות, מעין פסי יצור שבהם מתקיים תהליך הסרט הנע של יצור עוד ועוד וירוסים בתוך תאי הריאה. המפעל הזה בנוי משומן".

נחמיאס מספר כי בגוף הבריא, קיים חלבן בשם PPAR alpha, שמעודד שריפת שומנים בגוף. "מה שאנחנו רואים בקורונה, זה שהווירוס שיתק את מנגנון ה-PPAR-alpha. הוא מונע מן הגוף לשרוף שומן, כי הוא צריך אותו למפעל שלו".

נחמיאס מציין כי ב-2016 הוציאה קבוצת המחקר שלו מאמר, שבו הראתה כי בצהבת נגיפים מסוג C קורה אותו דבר, אבל הפוך. מנגנון ה-PPAR-alpha אינו משותק, והוא כנראה נלחם בווירוס והופך אותו לפחות קטלני. כלומר, מדובר במנגנון הגנה טבעי של הגוף נגד וירוסים, אך הקורונה משתקת אותו.

הדרך הארוכה לחיסון

"אז אחרי שאנחנו יודעים את כל זה, אנחנו יכולים לנסות לתקוף את המנגנון הזה בכמה נקודות. אפשר לעכב כניסת סוכר לתא. אפשר לעכב את היצירה של כולסטרול בתא, או את היצירה של שומנים אחרים בתא, או לעודד את מנגנון ה-PPAR-alpha, זה בדיוק מה שעושה תרופת ה-Fenofibrate. היא מעודדת את הגוף לשרוף את השומנים, והווירוס נשאר בלי המפעל שלו, הוא פשוט מתקפל ונעלם, ומופיעות במקומות טיפות שומן קטנות בתוך התאים. יצור הווירוס מופסק בתאים האלה כמעט לחלוטין".

נחמיאס מדגיש אמנם כי מדובר בניסויי תאים בלבד, וכי ניסויי תאים לעתים רחוקות מניבים תרופה אמיתית לשיווק. אולם, הוא מדגיש: "לעומת מחקרים אחרים שבהם מראים השפעה של תרופה על תאי חיה במעבדה או על תאים סרטניים של בני אדם, כי קל לשכפל אותם, אנחנו הראינו את הפעילות של התרופה על תאי ריאה אמיתיים שנלקחו מחולים".

קצת כמו אימונותרפיה של סרטן, שבה אנחנו משחררים את מערכת החיסון מ"ברקסים" שהסרטן משית עליה והיא כבר יודעת מה לעשות לבד.
"זה שונה מהבחינה שזה סרטן וזה וירוס, אך באמת דומה מהבחינה שאנחנו מאפשרים לגוף להשתמש טוב יותר במנגנון הגנה קיים. הגוף שלנו אכן יודע לחסל את הווירוס, אבל השאלה היא מה קורה בדרך. אם אנחנו יכולים למזער את הנזק תוך כדי המחלה, קנינו את עולמנו".

הפתרון שלכם נבדק לגבי שכפול של וירוסים בריאה, אבל אומרים שקורונה היא מחלה מאוד רב מערכתית.
"הווירוס משתכפל בלא מעט מקומות בגוף, ברמות שונות של הצלחה. ידוע שהוא גורם להצטברות של שומנים בכבד. ידוע שהצטברות של שומנים בכליות גורמת נזק. גם קרישיות יכולה להיגרם מהצטברות של שומנים. מנגנון כזה הוא הגיוני, אבל לא מוכח".

מה הקשר בין המנגנון שתיארתם לבין מחלות הרקע?
"ישנו סיכון מוגבר כאשר הסוכר בדם גבוה. אז קל לווירוס למשוך אותו לתוך התא ולהפוך אותו לשומן. כלומר אנחנו צופים שנראה מחלה חמורה יותר גם אצל קדם סוכרתיים עם סוכר גבוה בדם, אבל לא אצל סוכרתיים שהמחלה אצלם מנוהלת היטב. אבל זו גם השערה ראשונית שדורשת הוכחה".

נחמיאס מציין כי האוניבסיטה העברית הגישה פטנט על המוצר, ונערכת לכניסה לניסוי קליני.

מודרנה מתכוננת לניסוי ענק

ובגזרת החיסונים: חברת מודרנה פרסמה השבוע לראשונה את התוצאות המלאות מן הניסוי שערכה ב-45 מתנדבים בריאים, לקראת ניסוי ענק, ב-30,000 מתנדבים, אליו היא מתכננת להיכנס עד סוף יולי. השוק שפט את המידע שהתווסף כחיובי, והביא לעליה של 4.5% במניית מודרנה, וכעת החברה נסחרת לפי שווי של 29 מיליארד דולר.

התוצאות המלאות חושפות כי כל 45 הנבדקים הציגו נוגדנים מנטרלים, ולא רק השמונה עליהם פורסם כבר לפני כחודשיים. אנחנו עדיין לא יודעים בוודאות האם הנוגדנים הללו אכן מגנים בפועל על המתחסן מפני הידבקות. לאחרונה עולה גם החשש שאולי הם לא נשמרים בגוף לאורך זמן, ואז יהיה צורך לחדש את הזריקה, אפילו כל כמה חודשים. אלה הדברים שמודרנה תבחן בניסוי הענק שלה.

לא היו תופעות לוואי חמורות, אולם נבדקים רבים סבלו מתופעות לוואי כמו עייפות, חום, כאבי שרירים וכאב ראש. החברה ציינה כי התופעות הללו היו חולפות ולא חמורות. הן גם חלילה לא מעידות על הדבקה בקורונה - החיסון אינו וירוס מוחלש אלא רצף אר-אן-איי שמתחפש לווירוס ומשכנע את הגוף ליצור נוגדנים, אולם בשל כך הוא מעורר פעילות מסוימת של מערכת החיסון, המתבטאת בתופעות הלוואי. אולם, אם יידרש חיסון יותר מחד פעמי, ייתכן שתופעות הלוואי יהיו מרתיעות.

ד"ר אנתוני פאוצ'י, היועץ הבכיר לקורונה של ממשלת ארה"ב, אמר השבוע כי מספר חיסונים צפויים להיכנס לניסויים מתקדמים במהלך הקיץ. המשמעות היא שאם אחד מהם יצליח בניסוי, הוא יכול להיות מוכן ליצור מסחרי כבר בסוף השנה. אין ודאות כי המוצרים הללו אכן יעברו בהצלחה את הניסויים וגם יצור מסחרי עדיין אין פירושו שאנחנו כאן בישראל נוכל להתחסן באופן מיידי.

בין החברות שמתחרות על הצגת מניעת הדבקה אצל מתנדב אנושי, מה שטרם קרה: מודרנה, פייזר יחד עם ביונטק הגרמנית, Sinovac הסינית, אסטרהזנקה ואוניברסיטת אוקספורד, Innovio האמריקאית, Clover הסינית יחד עם GSK, מוצר שפותח באימפיריאל קולג' בבריטניה יחד עם חברת Morningside, חברת Zudus ההודית ועוד.

כדי לעבור את ניסוי שלב 3 החברות תצטרכנה להראות כי הן מפחיתות את סיכון ההדבקה ב-50% לפחות לעומת הקבוצה שקיבלה טיפול דמה. כמו כן, בניסויים הגדולים ימשיכו להיבחן תופעות הלוואי של החיסון. 

עוד כתבות

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בבורסה המקומית; אלקטריאון מזנקת ב-13%, אופקו ב-11%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.1% ות"א 90 יורד ב-0.7% ● אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה