גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כרוניקה של קורונה כלכלית: עסק אחד נפגע, עשרות אחרים נדבקים

יצאנו לחקירה אפידמיולוגית בעקבות רשת קטנה של אכסניות שנקלעה לקשיים ומשפיעה על מאות עסקים – שמשפיעים על אלפי נוספים ● התמקדנו ב־25 עסקים, ויכולנו להמשיך עוד ועוד ● הממדים מבהילים: כמו ההבדל בין לראות תמונה של תהום לבין לעמוד על ספה ● איורים: גיל ג'יבלי

יצאנו לחקירה אפידמיולוגית-כלכלית בניסיון לעקוב אחר התפשטות הקורונה במשק הישראלי, לתאר את נתיב ההדבקה בין עסק לעסק ואיך משפיע הנגיף על כל תחום בכלכלה הישראלית. רצינו להראות איך שכולנו יחד בסיפור הזה. צריך להתחיל איפשהו.

נקודת ההתחלה שלנו הייתה רשת האכסניות "אברהם הוסטל". עסק מקומי שמחזיק סניפים בתל אביב, בירושלים ובנצרת, שהיה רגע לפני הצעד הגדול הבא והיום חלק מתעשייה מוכה וחבולה. מאברהם הוסטל התפרשנו לצדדים; למכבסה ולמבשלה, למזון ולמוזיקה, לתחזוקה ולמערכות המידע ועוד. הממדים הבהילו אותנו. זה היה כמו ההבדל בין לראות תמונה של תהום לבין לעמוד על סיפה.

עצרנו על 25 ספקים וספקי משנה, אבל היינו יכולים להמשיך עוד ועוד, השרשרת הזו לא נגמרת. כולנו חלק ממנה. זו לא קלישאה; כולנו באמת יחד בסיפור הזה: בין המתכנת ונהג המונית, בין המנכ"ל והסּבָל, בין הברמן במלון לפועל במפעל לייצור דבק למדבקות קושר, וגם מפריד, חוט דק מן הדק. זו לא רק תובנה רוחנית, זה היומיום של הכלכלה הישראלית.

כשהמלון סגור ולא מזמין בירה, יצרן הבירות לא מזמין תוויות מהמעצב, שלא מזמין עבודה מבית הדפוס, שלא מזמין נייר מהמפעל, שלא צריך להזמין גלילי קרטון ממפעל הקרטון, שלא צריך לייבא חומר גלם מהיבואן, ואם אין חומרי גלם, אין עבודה לסבלים שמפרקים את המכולות ולחברות האחסנה ששומרות על הסחורה ולנהגים שמובילים אותה, מכוניות שלא נוסעות לא רואות מוסך והמוסך לא צריך עובדים והעובדים - בכל החוליות שהוזכרו עד עכשיו - לא יכולים לשלוח את הילדים לחוג ולמדריך אין עבודה, ולך תקנה בסופר בלי עבודה. שלא כמו האבן שזרקת למים, אדוות הפגיעה הכלכלית בקורונה לא הולכות ונחלשות ככל שהגלים מתרחקים מנקודת האפס, רשת מלונות במקרה שלנו, אלא להפך.

ואלה רק הגלים שאנחנו רואים; גם מתחת לפני הים האדמה רועדת. כמעט כל האנשים שדיברתי איתם, ודיברתי עם עשרות, חזרו על דבר אחד: חובות. אנשים פשוט הפסיקו לשלם את החובות שלהם. אין ממה. וגם אם נכנס קצת, אין אף אחד שיוציא אוכל מהפה של הילדים שלו בשביל להאכיל ילדים של מישהו אחר. לא יודע איך אפשר להעריך בכמה מיליארדים מדובר - אבל החובות האלה זה הבולען שמתישהו יבלע את כל המשק הישראלי, כלומר את כולנו. אנשים משלמים רק לבעלי הכוח, כלומר המדינה, הבנקים, ביטוח לאומי, חברת חשמל, רשויות; כל מי שיש לו גישה לשאלטר של חייך. אבל מתישהו בקרוב גם לזה לא יהיה מספיק כסף, ואז מה?

אנחנו מדברים על תזרימים וביקושים והאטות ומחזורים, אבל לא הכול זה כסף; כל עסק וכל חוליה בשרשרת של הכלכלה היא מפעל חיים של בנאדם; היא העתיד שלו, היא התקווה, היא החלום. כל-כך הרבה חלומות מנופצים. כל-כך הרבה כאב. אנשים שבעמל, בהתמדה ובכישרון, ביזע, בדם ובהמון התחייבויות ושיעבודים חצבו להם נישה בכלכלה הישראלית. כל אחד בנה לו אימפריה קטנה בתחומו. אימפריות נופלות לאט, אומר השיר, אבל אימפריות קטנות נופלות מהר. תחושת הבגידה היא עמוקה ועצומה ושואבת וגורפת.

ככה זה כשאנשים שנותנים את הנשמה נתקלים חזיתית במדינה בלי לב. המדינה הפקירה אותם במקרה הרע ובמקרה הטוב סתם נתנה להם לרוץ ולהתחנן לעזרה כקבצנים, בעוד המדינה מנחיתה עליהם עוד ועוד הנחיות והגבלות. אל תחושת הבגידה מצטרף אותו חוסר ודאות מוכר ומעיק. לא רק עסקים קשה לעשות בחוסר ודאות, אפילו סתם לנשום זה לא פשוט.

בנוסף לכל זה, עוד מוצבת בפניהם הדרישה "להמציא את עצמם מחדש". כאילו שזה כל-כך פשוט; עד שהמצאת את עצמך, עכשיו תתחיל הכול מההתחלה, מה הבעיה? אני לא נגד גמישות, זריזות ויוזמה. כמובן - לרבים מאזרחי ישראל יש מחסנים מלאים בתכונות הנ"ל, אבל אולי יותר כדאי שגם המדינה תתחיל לחשוב על איך להמציא את עצמה מחדש.

אברהם הוסטל / איור: גיל ג'יבלי, גלובס

 

פיצה- חברת דונה איטליה / איור: גיל ג'יבלי, גלובס

 

איציק שפירא, בירה שפירא / איור: גיל ג'יבלי, גלובס

 

מכבסת 2000, נצרת / איור: גיל ג'יבלי, גלובס

 

טיולי גיפים חברת Hidden Valley tours / איור: גיל ג'יבלי, גלובס

 

IT / איור: גיל ג'יבלי, גלובס

 

אירה גינזורג, מיתוג וקריאייטיב  / איור: גיל ג'יבלי, גלובס

 

שולי עודד, יועץ מולטימדיה ומפיק טכני למופעים  / איור: גיל ג'יבלי, גלובס

 

הבעיה שהולכת ותופחת מתחת לרדאר: החובות המתגלגלים / עמירם ברקת

תשומת הלב הציבורית ממוקדת בשבועות האחרונים במשבר העמוק בשוק העבודה ובעיקר בשאלה האם הסיוע הממשלתי יספיק להחזיק אותם מעל המים? האם רשתות הביטחון למובטלים ולעצמאים מספקות? האם הסיוע שמציעה ממשלת ישראל רחב ויעיל מספיק בהשוואה למדינות אחרות וכיצד אפשר לשפר את האפקטיביות הנמוכה של המנגנון הביורוקרטי.

כל אלה כמובן שאלות חשובות וקריטיות: פיטורים ופשיטות רגל של עסקים הם התוצאה הכלכלית הבולטת והכאובה ביותר של ההתמודדות עם מגפת הקורונה. אבל האמת היא שזה רק קצה הקרחון של תופעה רחבה ועמוקה המתחוללת במשק הישראלי. תופעה של הפרת חוזים והסכמים, פעמים קרובות מחוסר ברירה: שוכר הדירה שאינו יכול עוד לעמוד בשכר הדירה שדורש ממנו המשכיר, המזמין שאינו יכול לשלם עבור הסחורה שהזמין מהספק והלקוח שאינו יכול לשלם למוכר על השירות שסיפק לו או על המוצר שמכר לו.

ההפרות הקטנות והגדולות האלה הופכות לחובות כספיים שהולכים ומצטברים מתחת לפני השטח. מתישהו ההצטברות הזו תפרוץ החוצה בצורת תביעות משפטיות. התביעות האלה צפויות להתרבות ולתפוח לנחשול שהמערכת המשפטית תתקשה להתמודד איתו.

האם יש דרך להקדים תרופה למכה? מומחים מתחומי המשפט והכלכלה העלו מספר הצעות מדיניות שיכולות לסייע או למתן את ההתפרצות הצפויה ולהציל את המערכת מקריסה. היו כלכלנים שהציעו בתחילת המשבר הצעה מעניינת: לחוקק חוק שיאפשר דחייה גורפת בפירעון חובות למשך תקופת המשבר. כל חוב שמועד פירעונו המקורי חל בתקופת המשבר - יידחה עד לאחרי המשבר ובינתיים ימשיך לצבור ריבית, אבל בשיעור מופחת. המדינה תקבע שיעור ריבית אחיד לכל החובות שיידחו. לא ברור האם ההצעה הזאת עדיין רלבנטית.

בעיה לא פחות אקוטית מתפתחת בתחום השכירויות. שוכרי דירות שאינם יכולים לעמוד בתשלומי השכירות עלולים למצוא את עצמם בהליכי הוצאה לפועל. כלכלנים העוסקים בתחום סבורים שיש לאפשר לשוכרים להשתחרר מהסכמי השכירות אולי תוך תשלום קנס סמלי, בתמורה להגנה מפני הליכי פשיטת רגל.

מדובר ברעיונות לא מגובשים אבל ברור שהבעיה הזאת לא הולכת לשום מקום. היא רק תלך ותתעצם ויהיה טוב אם לפחות בנושא הזה הממשלה תצליח להקדים תרופה למכה.

עוד כתבות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב