גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ונהפוך הוא: אין ברירה אלא ללכת בהפוך על הפוך

אם לאף אחד אין ניסיון בניהול משבר בזמן פנדמיה – זה כנראה הזמן הכי טוב לעשות משהו חדש לגמרי ● כמו לאמץ את תיאוריית הניהול של אחת המומחיות הגדולות בעולם: בילבי בת גרב

כשהכול הפוך, עובדים הפוך / איור: חן ליבמן
כשהכול הפוך, עובדים הפוך / איור: חן ליבמן

"השטן יודע יותר בגלל שהוא זקן, ופחות בגלל שהוא שטן" - את המשפט הזה הייתה אמי ז"ל שולפת כנשק יום הדין על מנת להעמיד אותי במקומי ולתת קדימות מכרעת לדעתה המלומדת של אישה מנוסה, בסוגיות שנדמו בהיותי בת טיפש-עשרה לסוגיות כבדות משקל.

נזכרתי במשפט הזה בימים האחרונים, כשקראתי בעיתונות הכלכלית פתרונות מעמיקים ומחוכמים של אנשי ניהול מנוסים, אל מול בעיות מאקרו כלכליות וארגוניות חדשות, שאף אחד מאיתנו לא חווה מעולם ולא יודע כיצד להתמודד איתן. מטס הברבורים השחורים שעט עלינו הפך להיות דבר שבשגרה, וקברניטי המשק, מנהלים ומנהיגים ותיקים ומנוסים, למודי קרבות, אינם מצליחים לייצר תורת לוחמה סדורה. גם בארגונים וחברות, בכלל המגזרים, קיימת עמימות ובחודשים הקרובים לא נקבל את התשובות המתאימות על בסיס מתודולוגיות ותיאוריות שתוקפו ונלמדו בהרווארד או ב-MIT. צריך משהו אחר, חדש, אולי הפוך.

מערבולת ההפרעה הכלל עולמית תובעת תורת ניהול חדשה שעדיין איננה קיימת, אך יש להניח שתהיה הפוכה ממה שאנחנו מכירים. במילים אחרות, ההיפך מניסיון. אם מה שהיה הוא לא מה שיהיה, דרוש אומץ לעזוב חופים מוכרים ולהפליג למקומות שעדיין לא נחקרו; דרושות חוצפה לשבירת פרדיגמות, הקשבה ופתיחות לדעות שאינן מבוססות על ניסיון, על הצלחות או על תהליכים לינאריים. אולי הפוך.

ואצטט את אחת ממומחיות הניהול המובילות בעולם: בילבי בת גרב, הג’ינג’ית המפורסמת של הסופרת השוודית אסטריד לינדגרן: "מעולם לא ניסיתי את זה בעבר ועל כן בוודאות זה יצליח".

הנהלות צללים (וגוצ'י באינטרנט)

הנהלת צללים היא תופעה ארגונית, אשר ניצניה בצבצו לפני כחמש שנים. מדובר בקבוצת עובדים צעירים ומצוינים, אשר אינם בהכרח מנהלים. לרוב, הם בראשית דרכם המקצועית, חדשים בארגון, והם נבחרים על-ידי ההנהלה והמנכ"ל. הם מהווים הנהלת בבואה להנהלת החברה, ותפקידם לדון בדיוק באותן סוגיות ובאותם הנושאים שבהם דנה ההנהלה.

הם עובדים עם "הקודקודים" על סוגיות ויזמויות אסטרטגיות, ומביאים דעות, תפיסות וניתוחים על השוק, הלקוחות, הספקים, פלטפורמות מערכות המידע וסל התגמולים השווה הבא של יחידת ההון האנושי. בדיוק כמו ההנהלה.

יש פה מטרה כפולה אל מול בעיה כפולה: גם להתבונן על סוגיות אסטרטגיות מאתגרות ולא מוכרות דרך עיניים רעננות ופרספקטיבה שונה, אשר אינה שבויה בקונספציות העבר, וגם לתת לדור הבא, של הטאלנטים, שמחפשים נראות והשפעה, במה להשפיע ולהיות מעורבים.

ניקח כדוגמה את מותגי-העל פראדה וגוצ’י, שהתחרו זה בזה. התחרות הייתה צמודה, אולם לפראדה הייתה במשך שנים יכולת הובלה גבוהה יותר. אך בשנת 2014 הכול התהפך, לאחר שבגוצ'י הקימו הנהלת צללים, המורכבת מבני דור ה-Y. החבר’ה הצעירים והפחות מנוסים שעבדו בחברה, נתנו את דעתם החדשנית על כל האתגרים והסוגיות האסטרטגיות, ושכנעו את חברי ההנהלה לתת דחיפה רצינית למרחבי קניות האונליין, דבר שנתפס כמעט כחילול קודש בעיני הוותיקים. החברה חוותה צמיחה רצינית, שנשענה בעיקר על הצלחת האסטרטגיות הדיגיטליות שהובאו על-ידי אותה הנהלת צללים.

רעיון הנהלת הצללים הוא חדש יחסית; אין עדיין תילי תילים של מחקרים והצלחות מוכחות, אבל זה כל הרעיון. זהו מהלך התובע אומץ. הרבה אומץ. הינוקות הם אלה שמלמדים את "השועלים הוותיקים", ויש בקרבנו לא מעט למודי ניסיון המבינים את משמעות הניתוח להפרדת האגו ממנהלים עתירי שכר, תארים ושנות ניסיון.

מנטורינג הפוך (וטום הנקס כמשל)

ברוב הארגונים תוכניות המנטורינג כוללות "זיווג" נכון של מנהלים בכירים ומנוסים למנהלים או לאנשי מפתח צעירים שהארגון חפץ ביקרם. אולם סביב עולם בהפרעה ושבירה מודעת של פרדיגמות, כבר קיימים כמה ארגונים אמיצים שהחליטו במודע לשנות סדרי עולם ולבצע מנטורינג הפוך.

הכוונה לתהליך תמיכה וחניכה הפוך שבו הצעירים, החדשים והפחות מנוסים, נותנים סיוע, משוב, שיקוף וביקורת בונה למנהלי המנהלים שלהם, באופן שמאפשר שימוש בנקודת ההסתכלות של הדור הבא. אותם חדשים, שאין להם בהכרח תואר אקדמאי רלוונטי, ובוודאי עשרות שנות ניסיון, מחוברים לשטח, חיים ברשתות ועשויים ללמד אותנו דבר או שניים בנוגע לסוגיות ניווט במציאות האמיתית.

מי שראה את הסרט "ביג" בכיכובו של טום הנקס בתפקיד ג'וש, ילד בן 12 שביקש קסם וקיבל אותו, עשוי להיזכר בחיוך בסצנה שבה הילד, הכלוא בגוף של סמנכ"ל שיווק בחברת צעצועים גדולה, משחק בצעצועים ניסיוניים בישיבת סיעור מוחות ומביא רעיונות שונים בתכלית, התופסים את תשומת ליבו של המנכ"ל שמבין שהרעיונות הללו מתאימים יותר לקהל היעד - ילדים. אז כן קורונה/לא קורונה, העולם משתנה מהותית ודורש פריצות דרך מחשבתיות שבאות מנקודת ראות הפוכה לזו שהביאה לנו הצלחות עד עתה.

אין הכוונה לבטל, במחי יד, גיל ותרגיל, אלא לעודד התבוננות על המציאות העכשווית מתוך מגוון רב יותר של נקודות מבט. ככל שהעולם מופרע יותר, מהיר יותר ומורכב יותר, קיימת חשיבות למרחב חדשנות ואומץ לעשות דברים אחרת. לדור המבוגר יש ניסיון, בגרות ותובנות שנקנו מלמידה מטעויות, ולדור הצעיר תובנות אינטואיטיביות ואחרות. הם נולדו וגדלו לתוך עולם עם הפרעות קשב וחשיבה רב-ממדית, היכרות עומק רגשית עם מהות של טכנולוגיה ובעיקר - היעדר פחד.

מומלץ לכולנו לאתר את הטובות והטובים שבהם, את הנועזים וחסרי המורא, להזמין אותם לשבת סביב שולחן מקבלי ההחלטות ולתת להם את המרחב הבטוח והפתוח לחשוב הפוך. כולנו נרוויח.

ניל"י גולדפיין היא משנה למנכ"ל קבוצת נירם גיתן NGG, מומחית למנהיגות וניהול בעולם של הפרעה

ברוכים הבאים למדור הניהול החדש של מגזין G. על המדור הזה עמלנו עוד לפני תקופת הקורונה מתוך מחשבה שהמוסף השבועי של "גלובס" יכול וצריך להוות במה עיתונאית רלוונטית לאוצרות של ידע בתחומי הניהול, ומתוך רצון להציג מגמות עדכניות, כלים חדשניים ומקורות השראה למנהלים בדרגים שונים.

ואז הגיעה הקורונה. ומתוך הכאוס התעסוקתי התחדד עוד יותר הצורך לייצר בית שירכז מגמות ניהוליות שונות ויסייע בקבלת החלטות.

המדור שאותו אתם קוראים כעת הוא הסנונית הראשונה, מעין גרסת בטא שתלך ותתרחב עם הזמן. נשמח לתגובות, הארות והצעות: g@globes.co.il

עוד כתבות

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

מספר 2 ברמ"י על התוכניות לקרקעות באזורי הביקוש: "אני באמת מקווה שהקריה תתפנה"

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

שוקלים לעבור למחשב אפל? הנה כמה דברים שכדאי לדעת

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"