גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הממשלה אישרה את ההגבלות בסופי שבוע; ההכרעה על מערכת החינוך בידי גנץ ונתניהו

בין ההגבלות: צמצום תחבורה ציבורית; הגבלת התקהלות עד 10 אנשים, וחדרי הכושר ואיסור ישיבה במסעדות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Abir Sultan, AP
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Abir Sultan, AP

עדכון: הממשלה, שהתיישבה בהרכב מלא של 34 שרים, החליטה (ב-2 בלילה) לקבל את רוב ההמלצות שהובאו בפניה, כשרק השרים אופיר אקוניס ואסף זמיר התנגדו. זמיר אמר כי "אסור לסגור את המסעדות לחלוטין, זה ימוטט אותן סופית ואין בזה הגיון כי נתוני ההדבקה נמוכים. צריך להשאיר אותן פתוחות עם הושבה בחוץ".

לפי ההחלטה מהיום בשעה חמש יסגרו מסעדות ומכוני כושר וייצא לפועל איסור ההתקהלות מעל ל-10 אנשים במרחב סגור ומעל 20 במרחב פתוח. עם זאת, בוטלה סגירת חופי הים. במהלך הדיון אמר נתניהו כי סגירת החופים נדרשת כי שר הפנים דרעי דיווח על צפיפות ודוחק שם בסופי השבוע, ולא כי יש נתוני הדבקה חריגים שם.

סגירת מערכת החינוך תוכרע בדיון נפרד של נתניהו וגנץ לאור ההתנגדות הרבה. ההחלטה על סגר בסופי השבוע תובא לאישור הכנסת בהליך חקיקה, אך לא ברור אם תעבור.

בפתח הדיון הזהיר ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאם לא ינקטו מגבלות תוך שלושה שבועות ישראל תגיע ל-1,600 חולים קשים. "אם לא נשטח את העקומה אנחנו מדברים על סכנה לישראלים רבים". 

נתניהו אמר גם כי "בימים האחרונים אנחנו עסקנו במיוחד בנושא הכלכלי, גם בניסיון להביא תוכנית ארוכת טווח לעסקים ולעצמאים כדי לתת להם ביטחון, וגם בתמריצים שאנחנו רוצים לתת לכלכלה ולצריכה בטווח המיידי. אבל אני מבקש לפני כל דבר אחר שעד יום חמישי הבא, עוד שבוע מהיום, כל שר יביא תוכנית של משרדו לפתיחה בטוחה של המשק. זה שבוע, אני מבקש מכם להתארגן כי המטרה שלנו היא לשטח את העקומה, להגיע לשליטה ולצאת יציאה בטוחה מהפאזה הזאת, מהגל הזה".

עוד הוסיף נתניהו: "אנחנו עושים כל מאמץ כדי להימנע מסגר כולל. אנחנו פועלים בקצב הקורונה, אין לנו הרבה ברירות, זה לא מצב רגיל, זה לא מצב שאנחנו יכולים לעשות את כל התהליכים האלה לאורך ימים ולקוות שהכל בסדר. המחלה משתנה במהירות ואנחנו צריכים להשתנות יחד איתה. הצעדים שאנחנו מביאים כאן, ההמלצות, כוללות בעיקר את הדרך לעצור התקהלויות, למנוע התקהלויות במרחב סגור מעל 10 ובמרחב הפתוח למנוע התקהלויות מעל 20 איש. זה לא מדעי, יהיו תמיד חריגים, אבל זאת הכוונה שלנו - למנוע את ההתקהלות הזאת. האלטרנטיבה לצעדים שננקוט היום - זה צעדים הרבה יותר קשים מחר, שאנחנו מנסים להימנע מהם. ייתכן שלא תהיה ברירה אז ננקוט אותם, אבל כרגע אנחנו מנסים לקבל החלטות מהירות והחלטות משותפות. יש חשיבות עצומה שנתאחד סביב ההחלטות האלה. יש חובה קולקטיבית לממשלה - אנשים יכולים תמיד להביע את דעתם, אני בטוח שיעשו זאת גם הערב, אני מבין אתכם, אני מבקש שתעשו זאת בצורה עניינית, גם בצורה מקוצרת. הדבר החשוב הוא שמשנתקבלה ההחלטה או ההחלטות, אנחנו כולנו נתייצב מאחוריהן. זה המינימום הנדרש מכל ממשלה, במיוחד בממשלה במשבר כזה".

במהלך הישיבה הודה נתניהו: "אין מספיק מידע אפידמיולוגי המזהה ההדבקות לפי ענפים, רק לפי אזורים. לא רק לנו קשה לזהות מקומות הדבקה גם באוסטרליה ושם החליטו על סגר מלא. גם גרמניה, שיש להם מערך בדיקות מפואר, שוקלים עכשיו סגר כללי עם 400 חולים מאובחנים ביום".

בראש הצעדים שהציגו ראש המטה לבטחון לאומי מאיר בן שבת ומנכ"ל משרד הבריאות פרופסור חזי לוי - הטלת סגר מלא במתכונת ליל הסדר במהלך סופי השבוע מיום שישי ב-5 בבוקר עד יום ראשון באותה שעה. בהצעה נאמר כי החלטה זו מחוייבת בהליך חקיקה והיא תופעל מה-24 ביולי, כלומר יום שישי הבא.

ההגבלות הנוספות: איסור התקהלויות: עד עשרה אנשים במרחב סגור ועד 20 במרחב פתוח - למעט במקומות עבודה ובמשפחה גרעינית. פעולות חינוך, לימודים, הכשרה והשכלה מכל סוג בכל גיל ומכל הזרמים אלה יאושרו רק באמצעים מקוונים או בקפסולות. מההגבלה הזו הוחרגו החינוך המיוחד, נוער בסיכון, מסגרות לילדי עובדים חיוניים ובחינות מיוחדות. פעילות ספורט תותר רק במרחבים פתוחים, מכוני הכושר יסגרו. מסעדות יסגרו למעט משלוחים. וכך גם חדרי האוכל במקומות העבודה שם יתאפשר איסוף עצמי בלבד.

מחצית מעובדי משרדי הממשלה יעבדו מהבית. וקבלת הקהל תעבור ברובה לשירות מקוון למעט שירותים חיוניים שיקבלו אישור מיוחד. אוכלוסיה בסיכון, קשישים חולים וכו' - תיקרא לא להגיע למקומות עבודה ותקבל רשת בטחון כלכלית.

שטייניץ: "צריך להטיל סגר מלא ל-10 ימים"

השר יובל שטייניץ אמר בישיבה כי "צריך להטיל סגר מלא ל-10 ימים. לאפשר רק מקומות עבודה עם הגבלות וקניות חיוניות. חייבים להוריד מיידית את הנדבקים ל-50 ומטה להפוך למדינה ירוקה ולפתוח את השמיים. הכי נכון מבחינה כלכלית היה לסגור את המשק ב-300 נדבקים ביום ואז היינו היום במקום אחר".

שר הביטחון בני גנץ אמר כי "אני מציע סגר לילי במהלך השבוע". מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי אמר כי "אולי יהיה חיסון לקראת תום החציון הראשון של 2021".

שר התקשורת יועז הנדל התריע כי בשל מחסור ובעיות בתשתיות התקשורת. כמעט ובלתי אפשרי למגזרים מסוימים באוכלוסיה ערבים ובעיקר בדואים בנגב, וגם בחברה החרדית ללמוד מרחוק. הנדל התנגד לסגירה גורפת של בתי הספר.

גם שר החינוך יואב גלנט התנגד לסגירת מערכת החינוך: "מספר הנדבקים בבתי ספר לא מצדיק את הסגירה. הנתונים לא מצדיקים. אם סוגרים, חובה לתת להורים לפחות שבוע להתארגן".

השרה אורית פרקש הכהן: "יש בעיה אמיתית של אמון הציבור בהחלטות הממשלה. צריך להכיר בזה ולהתחשב בזה. חובה לתת הסברים מספקים למשל לסגירת חדרי הכושר - ואם אין נתונים אולי עדיף היה לומר שאין איך להשיג אותם". היא הציעה דובר קבוע רהוט ואמין מטעם הממשלה שתפקידו יהיה להסביר לציבור, דוגמת נחמן שי.

השר אקוניס היה מהמתנגדים העיקריים להמלצות המל״ל: רק בדיון הזה נודע לנו, מפי ראש המל״ל, שהסגר שמציעים כאן, הוא במתכונת הסגר בליל הסדר. זאת החלטה קיצונית מדי". הוא תהה מה הרציונל של ההחלטות ועל איזה נתונים אנחנו מבססים אותן? "אין נתוני הדבקה ממסעדות, לא מחדרי כושר ומחופי הרחצה ובכל זאת ממליצים לסגור".

גורמים בממשלה: לא יוטל סגר כללי

הישיבה הערב מתקיימת לאחר שנתניהו כינס לפני הצהריים דיון חירום נוסף בשל העלייה בקצב ההדבקות והתפשטות המגפה, כאשר על הפרק שורת מגבלות נוספות לצמצום מספר הנדבקים בנגיף הקורונה. בין המגבלות המתוכננות: צמצום אירועים חברתיים, סגירת מסעדות וחופי ים ומקומות נוספים בהם יש ריכוזים של אוכלוסיה, צמצום תחבורה ציבורית, הגבלת התקהלות (גם בבתים) לעד 10 אנשים, סגירת בתי הספר של החופש הגדול (הפועלים בימים אלו רק לכיתות הנמוכות), וסגירת בתי כנסת. חלק מהמגבלות יהיו בתוקף רק במועדים זמניים, כמו שעות הערב או סופי שבוע, למעט למי שיוצא למקום עבודה מאושר.

בשעות שלקראת הדיון, גורמים בממשלה ציינו כי לא יוטל סגר כללי על האוכלוסייה, הן בשל העדר סמכות להטיל את הסגר באמצעות צווים בלבד, וגם כיוון שמספר שרים החלו להביע התנגדות בשיחות סגורות וגם בהודעות פומביות, על כך שהם מתנגדים לסגר כללי.

כך למשל שר התיירות אסף זמיר כתב אחר הצהריים בטוויטר: "ההמלצות להגבלות שמביאים הערב לממשלה יסבו נזק אדיר למשק. סגירת בתי הספר של החופש הגדול והגנים היא סגר דה פקטו להורים שאמורים לצאת לעבוד. סגירת המסעדות לחלוטין, מיותרת נוכח נתוני ההדבקה הנמוכים ובעיקר בעיקר עוד לא חלפו שבועיים מאז שהטלנו מגבלות וידענו מראש שאת תוצאותיהן נתחיל לראות רק בשבוע הבא. זו התנהלות לא אחראית ונטולת הגיון. האמון הציבורי בהחלטות הממשלה נמוך וקבלת החלטות פזיזות ודרמטיות כאלו רק תנמיך אותו עוד יותר".

משרד המשפטים: "למדנו על זה מהתקשורת"

משרד המשפטים מעדכן כי הוא לא חיווה את דעתו בנוגע להטלת המגבלות החדשות על הציבור, ולא נתבקש לחוות דעתו באשר להטלת סגר בסוף השבוע הקרוב. "הנושא הובא לפתחו של היועץ המשפטי לממשלה רק לאחר פרסום ההמלצות בתקשורת, והעמדה המשפטית בנושא תגובש ותוצג בפני ממשלת ישראל בישיבת הממשלה שתתקיים הערב״", נאמר בהודעת היועץ המשפטי לממשלה.

כאמור, למרות החלטת הפורום שדן הבוקר בנושא, הוא אינו מוסמך לקבל את ההחלטות ולשם כך תכונס כל הממשלה. בדיון השתתפו נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ, כמו גם השרים בני גנץ, יזהר שי (שהפך לשותף קבע בדיונים הללו מצד כחול לבן), אריה דרעי ויולי אדלשטיין. נתניהו העדיף שלא לכנס את קבינט הקורונה המונה 16 שרים, והשתמש בסמכותו לכנס פורומים מצומצמים יותר. בדיון השתתפו גם כמה ממנכ"לי המשרדים האמורים ובהם הבריאות, האוצר והביטחון, ומומחים נוספים. המתווה המדובר כעת הוא פשרה לאחר ששרי כחול לבן התנגדו בחריפות להטלה מלאה של סגר כפי שמציעים במשרד הבריאות.

קודם לדיון עם ראש הממשלה כינס שר הביטחון הערכת מצב קורונה בהשתתפות השר לנושאים אזרחיים וחברתיים במשרד הביטחון, סגן הרמטכ"ל, אלוף פקע"ר, מנכ"ל משרד הביטחון וראש רח"ל. בהודעה שמסרה לשכתו נאמר כי בישיבה הורה גנץ להגביר את מעורבות משרד הביטחון במאמצים לבלימת ההידבקות.

עוד הנחה גנץ לבחון כיצד ניתן לרתום את מערכת הביטחון למאמצים הלאומיים להעלאת כמות הבדיקות ומהירותן, קטיעת שרשרת ההדבקה, וסיוע לגורמי הרפואה באופן מהיר, לאור העלייה בהדבקה.

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק