גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקורונה היא רק תירוץ לכשלים של נת"ע ומשרד התחבורה בפרויקט הרכבת הקלה

הדיון בוועדת הכלכלה בדחיית הפעלת הקו האדום ובבקשה להגדיל את התקציב לא הגיע בהפתעה • נוח להאשים את הקורונה, אך "נמל המפרץ" צפוי לעבור בשנה הבאה למפעילה הסינית במועד וללא עיכובים

עבודות על תחנת קרליבך של הרכבת הקלה / צילום: איל יצהר, גלובס
עבודות על תחנת קרליבך של הרכבת הקלה / צילום: איל יצהר, גלובס

שום דבר  מפתיע לא היה בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן - לא העיתוי, לא העיכוב ולא החריגות בתקציב. נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) הודיעה על דחיית מועד ההפעלה בשנה (בינתיים) וביקשה תוספת תקציבית של 1.1 מיליארד שקל שנחוצה להשלמת הפרויקט (בינתיים).

העיתוי לא מפתיע, אם ההודעה והבקשה היו מגיעות בתקופה "נורמלית", במונחים ישראליים כמובן, הן היו הופכות לנושא בוער על סדר היום הציבורי. כמו למשל בשנה שעברה כאשר הפקקים במרכז הפכו להיות סיוט מתמשך. משבר הקורונה נפל לידי המתכננים ומקבלי ההחלטות כמו מתנה משמיים: גם תירוץ אולטימטיבי לחריגות בזמנים ובתקציב וגם הסחת דעת ציבורית. חלק גדול מהציבור טרוד בבעיות קיומיות וההאטה במשק מקטינה את עומסי התנועה והנושא כבר לא נכלל, בינתיים, בהגדרה "כיבוי שריפות פוליטי". סוגיית הקורונה חזרה בדברי אנשי נת"ע כחוט השני: "החברה מסתמכת על קבלנים זרים ובמיוחד בקו האדום והקורונה פרצה בראש השנה הסיני".

המבקר התריע כבר לפני שנתיים

גם העיכוב לא מפתיע, כבר בקיץ 2018 פרסם מבקר המדינה דוח, שבו העריך כי ספק אם פרויקט הרכבת הקלה יעמוד בלוח הזמנים ובתקציבו המקורי. הדוח נכתב על בסיס ממצאי חברת הבקרה שמונתה לפרויקט ובדיקה של אנשי משרד המבקר עצמם. "כל היבט, משימה ומקטע בפרויקט הרכבת הקלה נגועים באיחורים... קצב הביצוע שנת"ע התיימרה להציג גבוה בהרבה מהמצב בפועל... מחסור בטווח ביטחון בכמה מרכיבים קריטיים בפרויקט מסכן את תאריך הסיום והתקציב", נכתב בדוח.

לנת"ע הייתה אז תשובה נחרצת: "מאז כניסתה של ההנהלה הנוכחית של נת"ע עברה החברה שינוי ארגוני עמוק, שכלל את תיקון ליקויי העבר, תוך הפקת לקחים והסדרת נהלים לשיפור וייעול הפעילות. הישגי החברה בשנים אלה מדברים בעד עצמם... נכון להיום כריית המנהרות מקדימה את לוחות הזמנים, ותוכניות העבודה לוקחות בחשבון את כלל המשימות הדרושות לשם סיום הפרויקט בזמן. נת"ע מודעת היטב לסיכונים הכרוכים בפרויקט ופועלת כל העת לצמצם אותם".

גם למשרד התחבורה היה מה להגיד באותה עת על דוח המבקר: "מאז שהמיזם הענק יצא לדרך, לפני כשנתיים וחצי, העבודות להקמת הרכבת נמצאות בעיצומן, נחתמו כל החוזים הקבלניים המרכזיים של הפרויקט וחברת נת"ע עומדת בתקציב ובלוחות הזמנים שנקבעו באופן ראוי להערכה. חזון הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב, שרבים הטילו ספק לגביו הופך למציאות, צפוי להיחנך לקראת אוקטובר 2021".

אלא ששנה מאוחר יותר במרץ 2019 שוב הקדיש מבקר המדינה פרק לנושא במסגרת דוח של 600 עמודים שזיהה כשל מערכתי מתמשך ביצירת פתרונות תחבורתיים. כאן כבר הגיב ישראל כ"ץ לנושא ישירות: "אני לא בא בטענות למבקר, בשנה שעברה הוא הוציא דוח, הוא כתב שהוא חושש שהרכבת הקלה בתל אביב לא תהיה במועד, עכשיו הוא כבר לא כותב את זה כי היא תהיה במועד. הרכבת הזו תסיע 70 מיליון נוסעים בשנה, תפתור את בעיית הפקקים, יש עוד שני קווים שאנחנו בונים. המבקר יכול כל היום למצוא ליקויים. למה ללכת אחורה עשר שנים, שילך אחורה מאה שנה".

והחריגות בתקציב מפתיעות? בינואר 2020, כאשר הווירוס עוד היה הרחק בסין, נפגשו מנהלי נת"ע עם נציגי הממשלה כדי להציג את ההתקדמות בפרויקט הרכבת הקלה במהלך הפגישות עלו הערכות שהפרויקט לא יושלם במועדו למרות ההבטחות ונרמז, שקופת המדינה תתבקש להוסיף לפרויקט, בשלב זה, בסביבות חצי מיליארד שקל. על פי מה שנכתב אז באותה עת גם קיבלו חברי דירקטוריון נת"ע עדכון על כך "שייתכן עיכוב בפרויקט, שעוד מוקדם לדבר על ממדיו או לאמוד אותו כספית".

אל תפילו את התיק על כמה פועלים מסין

ומה לגבי אותם כמה עשרות או כמה מאות פועלים סיניים של הקבלנית שמקימה את הרכבת הקלה, שהיעדרם "תקע" כביכול את העבודות והביא לעיכוב? התירוץ נשמע קצת קלוש אבל בהחלט לא מפתיע.

קחו, למשל, את פרויקט "נמל המפרץ" החדש בחיפה, עוד פרויקט דגל של ישראל כ"ץ, שהשבוע התבשרנו שהוא עתיד לעמוד במדויק בלוח הזמנים ויעבור בשנה הבאה ללא כל עיכוב למפעילה הסינית, למרות הקורונה. בסוף השבוע האחרון הגיעו לישראל מנופי הענק שישרתו את הנמל בליווי צוותים של עשרות פועלים סיניים שירכיבו אותם. מי שיעיין בעיתונות הסינית ימצא שם את סיפור הרואי שמתאר כיצד הצליחה יצרנית המנופים הסינית להמשיך את הייצור שלהם תוך הקצאת משאבי חירום ולספק אותם במועד למרות עיכובי הקורונה. בקיצור, מדובר במעצמת על עם משאבים בלתי נדלים אז אל תפילו את התיק של הרכבת הקלה על כמה פועלים מסין. גם עזות המצח שדרושה כיום כדי לבקש מהאוצר סכומים כאלה - כאשר הקופה ניצבת על סף פשיטת רגל - לא אמורה להפתיע.

אפילו השתיקה הטוטאלית של נציג אגף החשב הכללי, למרות הנזיפות שספג מחברי הוועדה, לא אמורה להפתיע. האגף הזה לא היסס בעבר לצאת לקרב נגד מדיניות הממשלה ושר האוצר, אבל כמו במשרד התחבורה בזמנו גם אנשי האוצר מבטלים את עצמם לנוכח סגנונו הכוחני של שר התחבורה לשעבר. וגם זה היה ידוע מראש. אז באוקטובר 2021 לא תהיה פתיחה חגיגית של הרכבת הקלה, ולא מצאנו שום גורם רשמי שמוכן להמר על המוניטין שלו שזו אכן תופעל בנובמבר 2022 וכמה תעלה הסאגה לקופת המדינה.

עוד כתבות

סניף בנק מזרחי טפחות / צלם: יח"צ

"על הקשקש": האם מחזיקי מניות בנק אגוד מהציבור ייענו להצעת הרכש של מזרחי טפחות?

מחר בצהריים יחול מועד הקיבול בהצעת הרכש, ועדיין קיים חשש שלא תושג התמיכה הנדרשת, בשל חוסר מודעות להצעה ולתנאיה ● בינתיים מזרחי טפחות מתקדם עם ההיתרים הרגולטוריים

מטוס בואינג 787 דרימליינר של אל על / צילום: יח"צ

אל על במבצע לצמצום ההחזרים: מציעה ללקוחות שובר בשווי 125% ממחיר כרטיס הטיסה שבוטל

עד ל-1 באוקטובר מחויבת אל על להשיב לנוסעים כמיליארד שקל על טיסות שבוטלו בחודשים האחרונים ● כעת החברה מציעה ללקוחות שובר בשווי מוגדל במקום החזר כספי

שר הביטחון בני גנץ וג'ארד קושנר / צילום: משרד הביטחון

גנץ נפגש עם קושנר: נמשיך לקדם יציבות במזרח התיכון

שר הביטחון נפגש עם יועצו וחתנו של נשיא ארה"ב בבית הלבן ● גנץ ייפגש בהמשך עם שר ההגנה האמריקני מארק אספר, כדי לדון בין היתר בסוגיית מכירת מטוסי ה-F35 לאיחוד האמירויות

בדיקה במתחם 'היבדק וסע' של מגן דוד אדום ומשרד הבריאות בחניון גני יהושוע בתל אביב  / צילום: דוברות מד"א

מסמך של משרד הבריאות: תמותה עודפת של 10% באוגוסט

לפי המסמך, שהוצג אתמול בפני קבינט הקורונה, יש עלייה בתמותה בעיקר בבני 65 ומעלה ● עד כה 1,273 בני אדם מתו מנגיף הקורונה בישראל ● חוקרי האוניברסיטה העברית והדסה מזהירים מפני עלייה חדה בתמותה מקורונה בחודשים הקרובים

יו"ר iCreate מנוג' קומאר דאס, השגריר רון מלכא ועל המסך מנכ"ל SNC יוג'ין קנדל / צילום: iCreate

SNC ומרכז היזמות ההודי icreate ינגישו את השוק ההודי לסטארט-אפים ישראלים

מיזם חדש של סטארט-אפ ניישן סנטראל (SNC) והמרכז הבינלאומי ליזמות ולטכנולוגיה בהודו "icreate" יפעל להנגשת השוק ההודי לחברות ישראליות ● מטרת המיזם היא להוביל למיסחור בשוק ההודי או להשקעות אסטרטגיות של חברות הודיות בחברות ישראליות

ישי דוידי / צילום: יונתן בלום

אקזיט מפלסטיק: פימי מקדמת הנפקת פולירם בת"א לפי שווי של כמיליארד שקל

מדובר בשווי כפול מזה שבו רכשה פימי את השליטה בחברה מידי חברת רם-און ● מניית רם-און, שנותרה להחזיק 35% ממניות פולירם, טסה ביותר 50%

מקס סטוק, פתח תקווה / צילום: בר אל, גלובס

מקס סטוק על הכניסה של ג'מבו לישראל שעות ספורות אחרי הנפקתה: "לא צפויה השפעה מהותית"

בשבוע שעבר משקיעים מוסדיים העניקו שווי גבוה של 1.71 מיליארד שקל לרשת הקמעונאות המוזלת מקס סטוק, שעות ספורות לאחר מכן פוקס דיווחה על כניסתה של הרשת היוונית המוזלת - ג'מבו - לישראל

ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ

לקראת החמרות בסגר: כ"ץ הורה להכין תוכנית להפעלה מצומצמת של הסקטור העסקי

התוכנית תוצג בפני רה"מ ותועלה לדיון בקבינט הקורונה ● השר כ"ץ הבהיר לרה"מ כי המגזר העיסקי הוא הלב הפועם של הכלכלה הישראלית ויש לעשות הכל כדי לשמר את פעילותו, תוך התנהלות נכונה

מטוס F35 - לוקהיד מרטין/ צילום: לוקהיד מרטין

עסקת F-35 בין ארה"ב לאיחוד האמירויות צפויה להיחתם עד דצמבר

באיחוד האמירויות מבקשים מארה"ב מכתב הסכמה רשמי למכירת המטוסים עד ל-2 בדצמבר 2020 ● גנץ צפוי לדון בנושא היום עם מזכיר ההגנה האמריקאי

אירוע חציון דל / צילום: טוחן מדיה

כאילו אירוע חברה: דל פותחת את החציון השני של השנה

וגם  דקלה פרסיקו , עד לאחרונה מתכננת ומ"מ יו"ר הותמ"ל, מונתה לסמנכ"לית תכנון בחברת הנדל"ן ICR מבית ישראל קנדה וראם מגורים ● השיחה

אמיר אוחנה בהשבעת הכנסת ה-35 / צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

אוחנה ביקש להביא יועץ חיצוני לקבינט הקורונה; היועמ"ש: לא מקובל

השר לביטחון פנים אמיר אוחנה ביקש לצרף לישיבת קבינט הקורונה את עו"ד ד"ר אבישי בקשי,  יועץ משפטי חיצוני, מפני שלדבריו, כחול לבן עובדים בקבינט בשירות היועמ"ש מנדלבליט ולא בשירות הציבור

אחמד אל-חבטור (קבוצת "אמפא" בדובאי) ושלומי פוגל  / צילום: יח"צ

עוד קבוצת ענק מדובאי בדרך לארץ: קונגלומרט המלונאות והנדל"ן אל-חבטור יפתח משרד בישראל

היקף נכסיה של קבוצת אל-חבטור נאמד בלמעלה מ-8.5 מיליארד דולר ● בנוסף, הודיעה הקבוצה בניהולו של חאלד אל-חבטור כי החלה במגעים עם חברת "ישראייר" על פתיחת קו טיסות סדיר

מחלקת עסקים של אמירייטס. הוכתרה כחברה הטובה בעולם / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

התחרותית, היוקרתית והשירותית: חברות התעופה מהאמירויות ששווה להכיר | צ'ק אין

ישראייר לא לבד. אל על אמנם לא הכריזה עדיין כי בכוונתה להשיק קווים לאמירויות אבל החברות האמירתיות כבר הניחו את הכוונות שלהן על השולחן ● בתפריט: הקמת קו מזון כשר ו"חוויות לקוח" מבטיחות ● גם בגזרת הלואו קוסט צפויה להיות נוכחות בקו

קניות בשופרסל בת"א לקראת ראש השנה ובצל הסגר הצפוי / צילום: שני מוזס, גלובס

ההיערכות לסגר השני הביאה לזינוק ברכישות ברשתות המזון ב-23% לעומת ראש השנה הקודם

לפי נתוני שב"א שמודדת רכישות בכרטיסי אשראי מדובר בתוספת כספית של מעל ל-300 מיליון שקל בימים שקדמו לחג לעומת התקופה המקבילה אשתקד ● הגידול נרשם לא רק בחנויות הפיזיות: המכירות באונליין קרוב להכפילו את עצמן בתקופה שקדמה לחג

מדד דופק התעסוקה של "גלובס"

אחרי הזינוק של החג: יממה של עלייה תלולה במספר מבקשי העבודה

המספרים של שוק התעסוקה בישראל מבלבלים, שלושה גופים רשמיים מפרסמים נתונים שונים, הפערים גדולים ובלתי מוסברים • "גלובס" מנסה לפזר את הערפל באמצעות מדד יומי חדש לבחינת "הדופק של שוק התעסוקה

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. קצב רכישות האג”ח מעיד כי הבנק מתכנן להתערב בשוק עוד תקופה ארוכה / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס

הנגיד חושף את השיטה: משרד האוצר מנפח אומדנים, והפוליטיקאים חוגגים

בדיון בממשלה הזהיר הנגיד אמיר ירון מפני שימוש בעייתי ביתרות שנוצרות ונתן רוח גבית לשר כ"ץ בוויכוח עם מרידור • במסגרת הדיון טען ירון שהאוצר מחלק רזרבות ללא דיון מקצועי

ישראל כץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ

קיצוץ בשכר הח"כים? רק על תנאי, על הנייר או בתנאים שלהם

כדי לקצץ בשכר חברי הכנסת והשרים צריך לשנות את החוק, ובינתיים למרות שלל הצהרות כוונות בכיוון זה - השכר שלהם רק עולה ● האם חברי הכנסת ירימו את הכפפה ויקצצו משכרם בזמן משבר הקורונה?

בנקאות בימי קורונה - עמלות וריביות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי , גלובס

העו"ש, החיסכון והקורונה: איך נכון להתמודד עם החשבון בתקופה הזו

הבנקים הגיעו מוכנים יותר לסגר הנוכחי, והם מציעים הקלות חדשות לצד ההקלות הקיימות • האם עדיין אפשר לדחות הלוואה, איך ליצור קשר עם הבנקאי, והאם יהיה מספיק כסף בכספומטים? • "גלובס" מציג: בנקאות בתקופת הסגר • כתבה ראשונה בסדרה

ינסן הואנג. החוק שלו יוכל לשפר הרבה בפרק זמן קצר יחסית / צילום: Chiang Ying ying, Associated Press

No More Moore? העולם עובר לחיות לפי החוק של מייסד אנבידיה

במשך עשורים הכלל החשוב בתעשיית השבבים היה "חוק מור", שהומצא על ידי מייסד אינטל, ומדגים את הזינוק הטכנולוגי שניתן להשיג בכל שנה וחצי ● עכשיו, לאחר שביצועי השבבים לבינה המלאכותית של אנבידיה השתפרו פי 317 מ-2012, אפשר לייסד את "חוק הואנג", על שם מנכ"ל החברה ● איך הכלל החדש משנה את חיינו ומה הקשר לרכישת הענק שביצעה אנבידיה באחרונה?

תוכנית ההתחדשות העירונית של שכונת גבעת רמב"ם בגבעתיים / הדמיה: אדר' יחיאל קורין

תוכנית חדשה תאפשר הכפלת הדירות בשכונת רמב"ם בגבעתיים

הופקדה תוכנית ההתחדשות העירונית של שכונת גבעת רמב"ם בגבעתיים, שכוללת תוספת אפשרית של 3,827 יח"ד ● ראש העירייה רן קוניק: " גבעתיים לא תישאר לעד עיר של 60 אלף איש. אם אתה רוצה להתחדש צריך לעשות את זה בצורה נכונה"