גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקורונה היא רק תירוץ לכשלים של נת"ע ומשרד התחבורה בפרויקט הרכבת הקלה

הדיון בוועדת הכלכלה בדחיית הפעלת הקו האדום ובבקשה להגדיל את התקציב לא הגיע בהפתעה • נוח להאשים את הקורונה, אך "נמל המפרץ" צפוי לעבור בשנה הבאה למפעילה הסינית במועד וללא עיכובים

עבודות על תחנת קרליבך של הרכבת הקלה / צילום: איל יצהר, גלובס
עבודות על תחנת קרליבך של הרכבת הקלה / צילום: איל יצהר, גלובס

שום דבר  מפתיע לא היה בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן - לא העיתוי, לא העיכוב ולא החריגות בתקציב. נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) הודיעה על דחיית מועד ההפעלה בשנה (בינתיים) וביקשה תוספת תקציבית של 1.1 מיליארד שקל שנחוצה להשלמת הפרויקט (בינתיים).

העיתוי לא מפתיע, אם ההודעה והבקשה היו מגיעות בתקופה "נורמלית", במונחים ישראליים כמובן, הן היו הופכות לנושא בוער על סדר היום הציבורי. כמו למשל בשנה שעברה כאשר הפקקים במרכז הפכו להיות סיוט מתמשך. משבר הקורונה נפל לידי המתכננים ומקבלי ההחלטות כמו מתנה משמיים: גם תירוץ אולטימטיבי לחריגות בזמנים ובתקציב וגם הסחת דעת ציבורית. חלק גדול מהציבור טרוד בבעיות קיומיות וההאטה במשק מקטינה את עומסי התנועה והנושא כבר לא נכלל, בינתיים, בהגדרה "כיבוי שריפות פוליטי". סוגיית הקורונה חזרה בדברי אנשי נת"ע כחוט השני: "החברה מסתמכת על קבלנים זרים ובמיוחד בקו האדום והקורונה פרצה בראש השנה הסיני".

המבקר התריע כבר לפני שנתיים

גם העיכוב לא מפתיע, כבר בקיץ 2018 פרסם מבקר המדינה דוח, שבו העריך כי ספק אם פרויקט הרכבת הקלה יעמוד בלוח הזמנים ובתקציבו המקורי. הדוח נכתב על בסיס ממצאי חברת הבקרה שמונתה לפרויקט ובדיקה של אנשי משרד המבקר עצמם. "כל היבט, משימה ומקטע בפרויקט הרכבת הקלה נגועים באיחורים... קצב הביצוע שנת"ע התיימרה להציג גבוה בהרבה מהמצב בפועל... מחסור בטווח ביטחון בכמה מרכיבים קריטיים בפרויקט מסכן את תאריך הסיום והתקציב", נכתב בדוח.

לנת"ע הייתה אז תשובה נחרצת: "מאז כניסתה של ההנהלה הנוכחית של נת"ע עברה החברה שינוי ארגוני עמוק, שכלל את תיקון ליקויי העבר, תוך הפקת לקחים והסדרת נהלים לשיפור וייעול הפעילות. הישגי החברה בשנים אלה מדברים בעד עצמם... נכון להיום כריית המנהרות מקדימה את לוחות הזמנים, ותוכניות העבודה לוקחות בחשבון את כלל המשימות הדרושות לשם סיום הפרויקט בזמן. נת"ע מודעת היטב לסיכונים הכרוכים בפרויקט ופועלת כל העת לצמצם אותם".

גם למשרד התחבורה היה מה להגיד באותה עת על דוח המבקר: "מאז שהמיזם הענק יצא לדרך, לפני כשנתיים וחצי, העבודות להקמת הרכבת נמצאות בעיצומן, נחתמו כל החוזים הקבלניים המרכזיים של הפרויקט וחברת נת"ע עומדת בתקציב ובלוחות הזמנים שנקבעו באופן ראוי להערכה. חזון הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב, שרבים הטילו ספק לגביו הופך למציאות, צפוי להיחנך לקראת אוקטובר 2021".

אלא ששנה מאוחר יותר במרץ 2019 שוב הקדיש מבקר המדינה פרק לנושא במסגרת דוח של 600 עמודים שזיהה כשל מערכתי מתמשך ביצירת פתרונות תחבורתיים. כאן כבר הגיב ישראל כ"ץ לנושא ישירות: "אני לא בא בטענות למבקר, בשנה שעברה הוא הוציא דוח, הוא כתב שהוא חושש שהרכבת הקלה בתל אביב לא תהיה במועד, עכשיו הוא כבר לא כותב את זה כי היא תהיה במועד. הרכבת הזו תסיע 70 מיליון נוסעים בשנה, תפתור את בעיית הפקקים, יש עוד שני קווים שאנחנו בונים. המבקר יכול כל היום למצוא ליקויים. למה ללכת אחורה עשר שנים, שילך אחורה מאה שנה".

והחריגות בתקציב מפתיעות? בינואר 2020, כאשר הווירוס עוד היה הרחק בסין, נפגשו מנהלי נת"ע עם נציגי הממשלה כדי להציג את ההתקדמות בפרויקט הרכבת הקלה במהלך הפגישות עלו הערכות שהפרויקט לא יושלם במועדו למרות ההבטחות ונרמז, שקופת המדינה תתבקש להוסיף לפרויקט, בשלב זה, בסביבות חצי מיליארד שקל. על פי מה שנכתב אז באותה עת גם קיבלו חברי דירקטוריון נת"ע עדכון על כך "שייתכן עיכוב בפרויקט, שעוד מוקדם לדבר על ממדיו או לאמוד אותו כספית".

אל תפילו את התיק על כמה פועלים מסין

ומה לגבי אותם כמה עשרות או כמה מאות פועלים סיניים של הקבלנית שמקימה את הרכבת הקלה, שהיעדרם "תקע" כביכול את העבודות והביא לעיכוב? התירוץ נשמע קצת קלוש אבל בהחלט לא מפתיע.

קחו, למשל, את פרויקט "נמל המפרץ" החדש בחיפה, עוד פרויקט דגל של ישראל כ"ץ, שהשבוע התבשרנו שהוא עתיד לעמוד במדויק בלוח הזמנים ויעבור בשנה הבאה ללא כל עיכוב למפעילה הסינית, למרות הקורונה. בסוף השבוע האחרון הגיעו לישראל מנופי הענק שישרתו את הנמל בליווי צוותים של עשרות פועלים סיניים שירכיבו אותם. מי שיעיין בעיתונות הסינית ימצא שם את סיפור הרואי שמתאר כיצד הצליחה יצרנית המנופים הסינית להמשיך את הייצור שלהם תוך הקצאת משאבי חירום ולספק אותם במועד למרות עיכובי הקורונה. בקיצור, מדובר במעצמת על עם משאבים בלתי נדלים אז אל תפילו את התיק של הרכבת הקלה על כמה פועלים מסין. גם עזות המצח שדרושה כיום כדי לבקש מהאוצר סכומים כאלה - כאשר הקופה ניצבת על סף פשיטת רגל - לא אמורה להפתיע.

אפילו השתיקה הטוטאלית של נציג אגף החשב הכללי, למרות הנזיפות שספג מחברי הוועדה, לא אמורה להפתיע. האגף הזה לא היסס בעבר לצאת לקרב נגד מדיניות הממשלה ושר האוצר, אבל כמו במשרד התחבורה בזמנו גם אנשי האוצר מבטלים את עצמם לנוכח סגנונו הכוחני של שר התחבורה לשעבר. וגם זה היה ידוע מראש. אז באוקטובר 2021 לא תהיה פתיחה חגיגית של הרכבת הקלה, ולא מצאנו שום גורם רשמי שמוכן להמר על המוניטין שלו שזו אכן תופעל בנובמבר 2022 וכמה תעלה הסאגה לקופת המדינה.

עוד כתבות

מפעל ''רשף טכנולוגיות'' בשדרות / צילום: דוברות משרד הביטחון

יצרנית המרעומים רשף תונפק לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל – גופים זרים ישתתפו

חברת ארית מערכות, בניהולו של חיים שטפלר, מנפיקה את חברת הבת שלה רשף טכנולוגיות לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל ● לגלובס נודע שגופים זרים צפויים להשתתף בהנפקה

רה''מ בנימין נתניהו ונשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: Reuters, Chip Somodevilla

ישראל וארה"ב לקראת סגירת הסכם סחר: המכסים יופחתו, אבל לא באופן אחיד

לגלובס נודע כי הצוותים קרובים לחתימה על הסכם מכסים: השיעור יהיה נמוך מ־15%, אך עדיין לא ברור מה גובהו והוא ישתנה בין ענף לענף ● הסנונית הראשונה הגיעה השבוע עם חתימת הסכם סחר בתחום החקלאות, במסגרתו תעניק ישראל פטור ממכס לכ־300 פריטי מזון אמריקאי, תוך החרגת 28 מוצרים ● וגם: עסקת המטוסים של אל על ובואינג בסכנה, ויש לזה קשר למכסים

העיריות מקבלות שוב הזדמנות לייקר את הארנונה / אילוסטרציה: Shutterstock, Rita Kapitulski

העיריות מקבלות שוב הזדמנות לייקר את הארנונה. איפה היא צפויה לעלות?

כפי שנחשף בגלובס באוקטובר, הממשלה מאפשרת לרשויות להגיש בקשות להעלאת ארנונה גם ב־2026 ● מדובר על עלייה של כמעט 9% בהיקף הארנונה שנגבית, בתוך שלוש שנים בלבד ● גלובס עושה סדר

דרבי הכדורסל בין מכבי ת''א להפועל ת''א / צילום: עודד קרני

האם ליגות הכדורסל ייפרדו מערוץ הספורט אחרי 30 שנה?

בערוץ הספורט ובמינהלת הליגות מקיימים מגעים להארכת החוזה ביניהם בשנתיים נוספות - אך במקביל עמלים במינהלת על מכרז חדש ● התנאים החדשים: 25 מיליון שקל לשנה למשך 5 שנים

שר המשפטים, יריב לוין / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

בג"ץ פסל את המינוי, לוין תקף: "מיירטים בזה אחר זה את מינוי השופטים"

בית המשפט העליון פסל היום (ד') את החלטת שר המשפטים להטיל על השופט בדימוס יוסף בן-חמו את הפיקוח על חקירת הדלפת הסרטון משדה תימן ● לשיטתם, בן-חמו אינו עונה על הגדרת "עובד מדינה בכיר" ● מה אמר לוין ולאן ממשיכים מכאן?

חוות השרתים של אמזון בתנובות / צילום: ט. ג. הפקות

דוחות חדשים חושפים: אלה העובדים המבוקשים בעידן ה־AI באמריקה - ובישראל

לפי נתוני חברת המחקר Synergy Research Group, חוות השרתים הפכו לאחד ממוקדי התעסוקה הצומחים ביותר כיום ● כתוצאה מכך, הביקוש לעובדים טכניים מתרחב - מחשמלאים ועד רתכים

שלט אזהרת מצלמה לנהגים בנתיבי איילון / צילום: שלומי יוסף

מירי רגב מקדמת קנס של 10 אלף שקל על שימוש בטלפון בנהיגה. מה הסיכוי שזה יתממש?

בזמן שבעולם נהוג קנס של 100-300 דולר, שרת התחבורה בוחרת בקנס גבוה של 10 אלף שקל, "במקום להציג תוכנית רב־שנתית", כפי שאומרים בעמותת אור ירוק ● רשת פאפא ג'ונס פותחת עוד ארבעה סניפים ומשיקה תת־רשת חדשה, והמיזוג החדש של משרד עורכי הדין עמית פולק מטלון ● אירועים ומינויים

תל אביב. כבר לא עיר ללא תחליף / צילום: Shutterstock

תל אביב עדיין הכי יקרה בישראל, אבל מה קורה למחירי הדירות אצל השכנות?

ברבעון השלישי של 2025, הפער בין המחיר הממוצע של דירות בתל אביב לעיר השנייה בדירוג, גבעתיים, עמד על 5% בלבד ● בתקופה המקבילה ב־2022 הפער בינה לבין העיר השנייה בדירוג אז, רמת השרון, עמד על שליש ● גלובס בודק מה קרה למחירי הדירות ב־25 ערים מרכזיות בארץ

משרד הפנים בירושלים / צילום: Shutterstock, shutterstock

חברות שיתמודדו במכרזי הרשויות המקומיות יחויבו להצהיר על עבר פלילי

משרד הפנים מבטיח מנגנון שיחסום התמודדות של חברות תחת חקירה במכרזים עירוניים, לאחר שנים שבהן הרשויות המקומיות נמנעו מבדיקת עבר פלילי – בניגוד לנעשה בשירות המדינה ● זאת על רקע מספר פרשיות שחיתות ובעקבות לחץ ציבורי

אוטובוס של אגד

בלי מקור תקציבי: מחירי התחבורה הציבורית לא יעלו בינואר הקרוב

נציג האוצר אמר הבוקר בוועדת הכלכלה שעליית מחיר התחבורה הציבורית ל-9 שקלים, שהייתה מתוכננת לינואר, תידחה ● באוצר יעדכנו בימים הקרובים לגבי המקור התקציבי לכך

יו''ר בזק תומר ראבד, הפרזנטור אסי כהן והמנכ''ל ניר דוד / צילום: אלעד גוטמן

בתוך שלוש שנים בלבד: 92% מהישראלים משתמשים בכלי AI

מסקר שנערך, עולה כי בממוצע הישראלים מקדישים 1.5 שעות לכלי AI, על חשבון גלישה רגילה, צפייה טלוויזיונית ורשתות חברתיות ● כלי ה–AI שבו משתמשים הישראלים הכי הרבה הוא ChatGPT ובמקום השני נמצא ג'מיני

לשכת גיוס תל השומר / צילום: מיטב ודובר צה''ל

באוצר משרטטים את המחיר הכלכלי הכבד של הצעת חוק הגיוס

באגף התקציבים במשרד האוצר פרסמו ניתוח כלכלי מקיף להצעת החוק שהציג יו"ר ועדת חוץ וביטחון, בועז ביסמוט, והציפו שורת כשלים מהותיים ● ממנגנון "גיל הפטור" שמרחיק את הצעירים החרדים משוק העבודה, דרך החורים בסנקציות ועד להשבת ההטבות שנלקחו ● וגם: איך שינוי אחד יכול להזניק את הכלכלה

כלי רכב חדשים בנמל אשדוד / צילום: Shutterstock

השיא של הסינים וההצלחה של "אפס ק"מ": מסירות הרכב מתחילת השנה

מנתוני המסירות הרשמיים עולה כי בחודש נובמבר נרשמה עלייה של 22.5% במסירת רכבים לעומת נובמבר אשתקד ● בנוסף, בענף מעריכים כי סך רכבי "אפס קילומטר" שנרשמו השנה נע סביב 50-40 אלף רכבים

לוחמי חיזבאללה בהלוויית רמטכ''ל חיזבאללה עלי טבטבאי / צילום: ap, Hussein Malla

ההתחמשות המחודשת של חיזבאללה והמסר לשליחה האמריקאית ללבנון

משרד הבריאות: הממצאים שהועברו מחמאס הגיעו למכון לרפואה משפטית לצורך זיהוי ● למרות ההסכם: ממשלת לבנון מאפשרת - וחיזבאללה ממשיך להתעצם ● שני חיילים נפצעו קל הבוקר בפיגוע דקירה ביישוב עטרת בבנימין; המחבל חוסל ● הלילה חוסל המחבל שדרס אמש לוחמת בפיגוע בחברון, אחרי שניסה לדרוס שוב את הלוחמים ● קטאר: נמשכים מאמצי התיווך כדי להגיע לשלב ב' בהסכם הפסקת האש בעזה ● עדכונים שוטפים

הארנונה תתייקר שוב? / אילוסטרציה: Shutterstock, Andrey_Popov

הארנונה תתייקר שוב? הממשלה משנה כיוון - ומאשרת לעיריות להגיש בקשות להעלאת תעריפים

שר הפנים הקודם, משה ארבל, הצהיר באמצע השנה כי לא יאשר בקשות לחריגה מתעריף הארנונה הקיים ● אך מאז ארבל עזב – וכעת הממשלה מאפשרת הגשת בקשות חריגות ● איגוד לשכות המסחר: עד כה הוגשו כ-95 בקשות להעלאות חריגות, המסתכמות בכ־250 מיליון שקל

אפליקציית יד2 / צילום: Shutterstock, shutterstock

העסקה הגדולה בתולדות אתרי האינטרנט בארץ: האם יד2 שווה מיליארדים?

קרן אייפקס העולמית רוכשת את אתר היד שנייה תמורת 3.1 מיליארד שקל - פי ארבעה מהשווי שבו נמכר לפני עשור ● בשוק מביעים ספק לגבי היכולת של הקרן להשביח את אתר יד2 באופן דרמטי כמו רוכשיו הקודמים ● וגם: איך הכול התחיל, ומתי הייתה הפריצה הגדולה?

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות ומצפה להורדת ריבית; מיקרוסופט איבדה גובה

הנאסד"ק עלה בכ-0.2%, הדאו ג'ונס התחזק בכ-0.9% ● דוח התעסוקה של ADP העיד על האטה מפתיעה, עם ירידה של 32 אלף במספר המועסקים בנובמבר ● מניית מיקרוסופט ירדה בכ-2.5%, בעקבות דיווח על כך שקיצצה את מכסות המכירה שלה לתוכנות AI ● יום המסחר באירופה ננעל במגמה מעורבת, הדאקס נסחר ביציבות ● הניקיי טיפס בכ-1.1% ● הביטקוין נסחר ביותר מ-93 אלף דולר

אנשי קרן פיטנגו / צילום: יח''צ-יורם רשף

OpenAI רוכשת את נפטון של פיטנגו הישראלית

ענקית הבינה המלאכותית OpenAI רכשה אמש את חברת הבינה המלאכותית הפולנית נפטון, שהמשקיעה הראשונה בה היא פיטנגו, קרן ההון סיכון הישראלית של חמי פרס ורמי קאליש

שר הכלכלה ניר ברקת פגוש את העיתונות, קשת 12, 22.11.25 / צילום: איל יצהר

ברקת אכן מממן לעצמו את כרטיסי הטיסה, אבל זה לא הכול

שר הכלכלה חוזר ואומר שהוא משלם על שלל טיסותיו לחו"ל • אבל העלויות לא מתמצות במושב במטוס • המשרוקית של גלובס 

איראן ממשיכה את המרוץ לגרעין בעזרת "רשתות סודיות"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: המרוץ האיראני לגרעין לא הופסק, בצרפת מתלוננים שישראל פוגעת בחופש העיתונות, והשתתפות ישראל באירוויזיון עלולה להיות בסכנה ● כותרות העיתונים בעולם