גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקורונה היא רק תירוץ לכשלים של נת"ע ומשרד התחבורה בפרויקט הרכבת הקלה

הדיון בוועדת הכלכלה בדחיית הפעלת הקו האדום ובבקשה להגדיל את התקציב לא הגיע בהפתעה • נוח להאשים את הקורונה, אך "נמל המפרץ" צפוי לעבור בשנה הבאה למפעילה הסינית במועד וללא עיכובים

עבודות על תחנת קרליבך של הרכבת הקלה / צילום: איל יצהר, גלובס
עבודות על תחנת קרליבך של הרכבת הקלה / צילום: איל יצהר, גלובס

שום דבר  מפתיע לא היה בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן - לא העיתוי, לא העיכוב ולא החריגות בתקציב. נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) הודיעה על דחיית מועד ההפעלה בשנה (בינתיים) וביקשה תוספת תקציבית של 1.1 מיליארד שקל שנחוצה להשלמת הפרויקט (בינתיים).

העיתוי לא מפתיע, אם ההודעה והבקשה היו מגיעות בתקופה "נורמלית", במונחים ישראליים כמובן, הן היו הופכות לנושא בוער על סדר היום הציבורי. כמו למשל בשנה שעברה כאשר הפקקים במרכז הפכו להיות סיוט מתמשך. משבר הקורונה נפל לידי המתכננים ומקבלי ההחלטות כמו מתנה משמיים: גם תירוץ אולטימטיבי לחריגות בזמנים ובתקציב וגם הסחת דעת ציבורית. חלק גדול מהציבור טרוד בבעיות קיומיות וההאטה במשק מקטינה את עומסי התנועה והנושא כבר לא נכלל, בינתיים, בהגדרה "כיבוי שריפות פוליטי". סוגיית הקורונה חזרה בדברי אנשי נת"ע כחוט השני: "החברה מסתמכת על קבלנים זרים ובמיוחד בקו האדום והקורונה פרצה בראש השנה הסיני".

המבקר התריע כבר לפני שנתיים

גם העיכוב לא מפתיע, כבר בקיץ 2018 פרסם מבקר המדינה דוח, שבו העריך כי ספק אם פרויקט הרכבת הקלה יעמוד בלוח הזמנים ובתקציבו המקורי. הדוח נכתב על בסיס ממצאי חברת הבקרה שמונתה לפרויקט ובדיקה של אנשי משרד המבקר עצמם. "כל היבט, משימה ומקטע בפרויקט הרכבת הקלה נגועים באיחורים... קצב הביצוע שנת"ע התיימרה להציג גבוה בהרבה מהמצב בפועל... מחסור בטווח ביטחון בכמה מרכיבים קריטיים בפרויקט מסכן את תאריך הסיום והתקציב", נכתב בדוח.

לנת"ע הייתה אז תשובה נחרצת: "מאז כניסתה של ההנהלה הנוכחית של נת"ע עברה החברה שינוי ארגוני עמוק, שכלל את תיקון ליקויי העבר, תוך הפקת לקחים והסדרת נהלים לשיפור וייעול הפעילות. הישגי החברה בשנים אלה מדברים בעד עצמם... נכון להיום כריית המנהרות מקדימה את לוחות הזמנים, ותוכניות העבודה לוקחות בחשבון את כלל המשימות הדרושות לשם סיום הפרויקט בזמן. נת"ע מודעת היטב לסיכונים הכרוכים בפרויקט ופועלת כל העת לצמצם אותם".

גם למשרד התחבורה היה מה להגיד באותה עת על דוח המבקר: "מאז שהמיזם הענק יצא לדרך, לפני כשנתיים וחצי, העבודות להקמת הרכבת נמצאות בעיצומן, נחתמו כל החוזים הקבלניים המרכזיים של הפרויקט וחברת נת"ע עומדת בתקציב ובלוחות הזמנים שנקבעו באופן ראוי להערכה. חזון הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב, שרבים הטילו ספק לגביו הופך למציאות, צפוי להיחנך לקראת אוקטובר 2021".

אלא ששנה מאוחר יותר במרץ 2019 שוב הקדיש מבקר המדינה פרק לנושא במסגרת דוח של 600 עמודים שזיהה כשל מערכתי מתמשך ביצירת פתרונות תחבורתיים. כאן כבר הגיב ישראל כ"ץ לנושא ישירות: "אני לא בא בטענות למבקר, בשנה שעברה הוא הוציא דוח, הוא כתב שהוא חושש שהרכבת הקלה בתל אביב לא תהיה במועד, עכשיו הוא כבר לא כותב את זה כי היא תהיה במועד. הרכבת הזו תסיע 70 מיליון נוסעים בשנה, תפתור את בעיית הפקקים, יש עוד שני קווים שאנחנו בונים. המבקר יכול כל היום למצוא ליקויים. למה ללכת אחורה עשר שנים, שילך אחורה מאה שנה".

והחריגות בתקציב מפתיעות? בינואר 2020, כאשר הווירוס עוד היה הרחק בסין, נפגשו מנהלי נת"ע עם נציגי הממשלה כדי להציג את ההתקדמות בפרויקט הרכבת הקלה במהלך הפגישות עלו הערכות שהפרויקט לא יושלם במועדו למרות ההבטחות ונרמז, שקופת המדינה תתבקש להוסיף לפרויקט, בשלב זה, בסביבות חצי מיליארד שקל. על פי מה שנכתב אז באותה עת גם קיבלו חברי דירקטוריון נת"ע עדכון על כך "שייתכן עיכוב בפרויקט, שעוד מוקדם לדבר על ממדיו או לאמוד אותו כספית".

אל תפילו את התיק על כמה פועלים מסין

ומה לגבי אותם כמה עשרות או כמה מאות פועלים סיניים של הקבלנית שמקימה את הרכבת הקלה, שהיעדרם "תקע" כביכול את העבודות והביא לעיכוב? התירוץ נשמע קצת קלוש אבל בהחלט לא מפתיע.

קחו, למשל, את פרויקט "נמל המפרץ" החדש בחיפה, עוד פרויקט דגל של ישראל כ"ץ, שהשבוע התבשרנו שהוא עתיד לעמוד במדויק בלוח הזמנים ויעבור בשנה הבאה ללא כל עיכוב למפעילה הסינית, למרות הקורונה. בסוף השבוע האחרון הגיעו לישראל מנופי הענק שישרתו את הנמל בליווי צוותים של עשרות פועלים סיניים שירכיבו אותם. מי שיעיין בעיתונות הסינית ימצא שם את סיפור הרואי שמתאר כיצד הצליחה יצרנית המנופים הסינית להמשיך את הייצור שלהם תוך הקצאת משאבי חירום ולספק אותם במועד למרות עיכובי הקורונה. בקיצור, מדובר במעצמת על עם משאבים בלתי נדלים אז אל תפילו את התיק של הרכבת הקלה על כמה פועלים מסין. גם עזות המצח שדרושה כיום כדי לבקש מהאוצר סכומים כאלה - כאשר הקופה ניצבת על סף פשיטת רגל - לא אמורה להפתיע.

אפילו השתיקה הטוטאלית של נציג אגף החשב הכללי, למרות הנזיפות שספג מחברי הוועדה, לא אמורה להפתיע. האגף הזה לא היסס בעבר לצאת לקרב נגד מדיניות הממשלה ושר האוצר, אבל כמו במשרד התחבורה בזמנו גם אנשי האוצר מבטלים את עצמם לנוכח סגנונו הכוחני של שר התחבורה לשעבר. וגם זה היה ידוע מראש. אז באוקטובר 2021 לא תהיה פתיחה חגיגית של הרכבת הקלה, ולא מצאנו שום גורם רשמי שמוכן להמר על המוניטין שלו שזו אכן תופעל בנובמבר 2022 וכמה תעלה הסאגה לקופת המדינה.

עוד כתבות

חימושים של אלביט בדרך למשימת הפצצה באיראן / צילום: ביטאון חיל האוויר

שלוש ישראליות ברשימת 100 החברות הביטחוניות הכי גדולות. ומי הראשונה?

אלביט, התעשייה האווירית ורפאל מדורגות ב-34 המקומות הבכירים בעולם ב-2024 ● בראייה כלל־אזורית, תשע חברות מהמזרח התיכון נכנסו לרשימה, כשההכנסות שלהם יחד עמדו על כ־31 מיליארד דולר ● ומי מובילה את הרשימה?

שיא בכמות הדירות החדשות שעל המדף / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טופס האכלוס הגיע, הדירות במגדלים לא נמכרו: מה יעשו היזמים?

הקבלנים טוענים כי נתוני הלמ"ס לגבי היקף הדירות "על המדף" לא משקפים את המציאות בשטח במלואה, אך בדוחות החברות הציבוריות משתקף קושי אמיתי, גם אם נקודתי ● מעשרות דירות לא מכורות במתחם החם ביותר במזרח תל אביב ועד למחצית פרויקט שטרם נמכר במרכז נתניה ● אילו פרויקטים מגמגמים בישורת האחרונה?

עוטף עזה / צילום: אלון פרל

מערך ההגנה יבוטל, גדר הגבול פרוצה: "מפקירים אותנו שוב"

התושבים בעוטף עזה על ההחלטה של צה"ל לבטל את ההגנה היישובית: "מישהו חייב להתעורר" ● החל הדיון בוועדת החוץ והביטחון על חוק הפטור מגיוס ● משבר כוח האדם בצה"ל: חוסר של מאות קצינים, עומס כבד על מערך המילואים ● צה"ל הודיע אתמול כי חיסל ארבעה מחבלים שיצאו מהמנהרה ברפיח ● מפקד פיקוד בהערכת מצב ברמת הגולן: "אסור לנו לחכות, רק ליזום" ● עדכונים שוטפים

"טיהור אתני בדלת האחורית": מי עוצר את הארגון שמפנה עזתים מהרצועה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל • והפעם: הכוח הבינלאומי של טראמפ מתקשה למצוא מדינות שיסכימו לקחת חלק בשיקום עזה, רומניה תשלם 400 מיליון דולר לאלביט עבור "מל"טים שיזהו תנועות של הרוסים סמוך לגבולה", וזה הארגון המסתורי שמסייע לעזתים לברוח דרך ישראל ● כותרות העיתונים בעולם

הכוח בשוק הרכב עבר לקונים: הצפת דגמים, ירידות מחירים והסערה הצפויה ב-2026

שוק הרכב צפוי להמשיך לעמוד ב־2026 בסימן המעבר מ"שוק של מוכרים" ל"שוק של קונים" ● על הפרק: ירידת המחירים צפויה להמשיך בשל המלחמות השיווקיות בין היצרנים הסינים והיבואנים שלהם, קטגוריות חדשות ידרסו קיימות, והסביבה התחרותית תהפוך קשה עוד יותר

דירת 4 חדרים בקריית אונו / צילום: דיויד לוין

"נמוך מהממוצע בעיר": בכמה נמכרה דירת 4 חדרים בקריית אונו?

מדובר בדירה שנוספה בפרויקט חיזוק ובינוי, ומחירה נמוך מזה של דירות 4 חדרים בעיר ● העסקה ממחישה את הפערים הגדולים בין דירות חדשות לבין דירות שהורחבו בתמ"א 38/1

מיכאל קלמן, מנכ''ל מנורה מבטחים ביטוח / צילום: נטי לוי

מנורה סוגרת את דוחות חברות הביטוח עם תשואה להון של 31.6%

חברת הביטוח מנורה הציגה ברבעון החולף עלייה של כ-10% ברווח, שעמד על כ-587 מיליון שקל ● היקף הנכסים תחת ניהולה המשיך לגדול ועמד על כ-423.5 מיליארד שקל ● בדיקת מחירי ביטוחי הרכב ממשיכה לרחף מעל חברות הביטוח

מפעל מיטרוניקס / צילום: שגיא מורן

מנכל מיטרוניקס פורש עם הפסד רבעוני של 40 מיליון שקל

יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות מקיבוץ יזרעאל דיווחה אמנם על גידול של 5% בהכנסותיה, אך התחזקות השקל והפועלות להפחתת המלאי הביאו להעמקת ההפסד שעמד בסוף הרבעון על כ-40 מיליון שקל ● הירידה במלאי נמשכה גם אל תוך הרבעון השלישי

מבצעי בלאק פריידי בישראל / צילום: שירה ספיר

כך מתמודדים הישראלים עם המחיר האמיתי של בלאק פריידי: בעיית ההחזרות

המחיר האמיתי של הקמעונאים ייחשף רק בינואר, כשהצרכנים יבקשו החזרים על מוצרים שקנו בהנחות הבלאק פריידי ● לראשונה: בית קפה צפוי להיפתח באולם המזוודות של טרמינל 3 בנתב"ג ● תקציב מותג הרכב החשמלי מקסוס עובר למשרד הפרסום זרמון ● וזה המינוי החדש בצמרת בנק ישראל ● אירועים ומינויים

שיפור דירוג אשראי בתשלום / צילום: Shutterstock

המלכודת שעשויה להסתתר מאחורי ההצעה ל"שיפור דירוג אשראי"

פרצה במודל דירוג האשראי של חברת D&B מתדלקת תופעה מטרידה: גופים פרטיים מבטיחים שיפור דירוג בתשלום - אך בפועל מוחקים נתונים חיוביים ושליליים ומותירים את הלקוח בסיכון לקבלת הלוואות ● חוק ההסדרים כולל הצעה להתמודד עם הבעיה דרך תקופת צינון

יו''ר קרן הריט מגוריט, ארז רוזנבוך / צילום: איל יצהר

רוצה להתחרות בשכ"ד: מגוריט תחלק דיבידנד כל חודש החל משנה הבאה

קרן הריט למגורים תחל לחלק מהשנה הבאה לבעלי המניות דיבידנד מדי חודש, במטרה להציע אלטרנטיבה להשקעה בדירה ● הקרן צופה שהיא תחלק בעוד כשלוש שנים סכום של כ-86 מיליון שקל בשנה

משלוחי קוקאין שנתפסו על ידי משמר החופים האמריקאי בפורט אוורגליידס, פלורידה / צילום: ap, Rebecca Blackwell

טראמפ מתמקד במלחמה בסמים, והסטארט-אפים בתחום הביטחון מרוויחים

רחפנים, חיישנים ופלטפורמות בינה מלאכותית זוכים למיתוג מחדש ככלים למאבק ב"טרור סוחרי הסמים" ● כך, הטכנולוגיה שעיצבה את מלחמת עיראק ואפגניסטן - ולא פסחה על אוקראינה - עוברת מיתוג מחדש ומוצבת במשמר החופים בקריביים ובמדבריות הגבול המקסיקני

משטרת ישראל / אילוסטרציה: Shutterstock

לפנות בוקר: עשרות עצורים בפשיטה על ארגוני פרוטקשן

המשטרה פשטה לפנות בוקר על עשרות יעדים של ארגוני הפשיעה חרירי ואבו לטיף, אשר חלק מהעומדים בראשם כבר מרצים עונשי מאסר ● עשרות חשודים נעצרו, כולל בשטחים

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

מגמה שלילית בתל אביב; אל על יורדת בכ-4%, מניות הביטוח נופלות

מדד ת"א 35 יורד בכ-0.6% ● החוזים העתידיים על וול סטריט יורדים ● הביטקוין צונח לרמה של 86 אלף דולר; בנובמבר נרשם שיא של משיכות כספים מהקרנות העוקבות מאז פברואר ● סדרה של נתוני מאקרו בארה"ב תקבע את הכיוון אליו ילכו השווקים בדצמבר ● וגם: בנק ההשקעות ג'פריס מסמן שתי מניות צמיחה "במחיר סביר" שצפויות להניב ביצועים חזקים ב-2026

בנימין נתניהו / צילום: אלכס קולומויסקי/ידיעות אחרונות

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיש בקשת חנינה לנשיא הרצוג

סנגורו של נתניהו כתב להרצוג כי "על רקע הצורך להביא לאיחוד העם ואיחוי הקרעים, ראש הממשלה נכון לצעוד בדרך זאת של בקשת חנינה, למרות שבכך הוא יוותר על זכותו לנהל את ההליך המשפטי בעניינו עד תום - וזאת מתוך ראיית האינטרס הציבורי" ● בית הנשיא: "מדובר בבקשת חנינה יוצאת דופן, שתישקל באחריות ובכובד-ראש"

תדלוק בתחנת דלק / צילום: ap, Marta Lavandier

ממחר: מחיר הדלק יעלה ב-4 אגורות לליטר

משרד האנרגיה: "מחיר הבנזין בתחנה יעמוד על 7.11 אגורות לליטר בשירות עצמי, עלייה של כ־0.56% לעומת החודש הקודם; מתוך זה, עלייה של 3 אגורות נובעת מהעלייה במחיר הבינלאומי של הדלק, ועוד עלייה של אגורה אחת נובעת מהתחזקות הדולר"

בנימין נתניהו, הליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

בקשת החנינה של נתניהו: איך זה עובד והאם יש צורך בהודאה באשמה

רה"מ בנימין נתניהו יצר רעידת אדמה כשהחליט להגיש באופן רשמי בקשת חנינה לנשיא המדינה ● מה המשמעויות, וכיצד תתקבל ההכרעה? ● גלובס עושה סדר

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

השתמשו בחניה המשותפת במשך כ־50 שנה. האם יש להם זכויות?

מפקח המקרקעין הורה למשפחה להפסיק את השימוש שעשו בחניה משותפת במשך כמעט 48 שנה ● ביהמ"ש דחה תביעה של אחות לקבל מחצית מכספי חשבון בנק שהיה משותף לה ולאִמה ● וגם: הפניקס תשלם למבוטח שנאלץ לעזוב את דירתו בעקבות הצפה בגין דמי השכירות ששילם לבתו - אשר הוכרו כהוצאה לגיטימית במסגרת הפוליסה

שלט לא לעשן / צילום: Shutterstock

מעשנים רק שתי סיגריות ביום? זו ההשפעה על הבריאות שלכם

מחקר חדש מראה כי עישון 2־5 סיגריות ביום מעלה את הסיכון לתמותה מהתקף לב ב־57% ● נראה כי ההשפעה היא לא לינארית, וגם עישון חברתי כבר מכניס את המעשנים לטריטוריה מסוכנת ● ומה קורה כשמפסיקים? לפי הנתונים חלה ירידה ניכרת בסיכון, אך רק אחרי 30 שנה נעלמות ההשפעות לחלוטין

עו''ד שגית אפיק, היועצת המשפטית לכנסת / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

היועצת המשפטית לכנסת מתנגדת להקמת ועדה מיוחדת לחוק השידורים

לעמדתה של עו"ד שגית אפיק, ועדת הכלכלה היא הוועדה המוסמכת והמתאימה לדון בהצעת חוק השידורים של השר שלמה קרעי, והעברת החוק לוועדה מיוחדת - שנועדה לעקוף את יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן - תהווה פגם מהותי בהליך החקיקה