גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקורונה היא רק תירוץ לכשלים של נת"ע ומשרד התחבורה בפרויקט הרכבת הקלה

הדיון בוועדת הכלכלה בדחיית הפעלת הקו האדום ובבקשה להגדיל את התקציב לא הגיע בהפתעה • נוח להאשים את הקורונה, אך "נמל המפרץ" צפוי לעבור בשנה הבאה למפעילה הסינית במועד וללא עיכובים

עבודות על תחנת קרליבך של הרכבת הקלה / צילום: איל יצהר, גלובס
עבודות על תחנת קרליבך של הרכבת הקלה / צילום: איל יצהר, גלובס

שום דבר  מפתיע לא היה בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן - לא העיתוי, לא העיכוב ולא החריגות בתקציב. נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) הודיעה על דחיית מועד ההפעלה בשנה (בינתיים) וביקשה תוספת תקציבית של 1.1 מיליארד שקל שנחוצה להשלמת הפרויקט (בינתיים).

העיתוי לא מפתיע, אם ההודעה והבקשה היו מגיעות בתקופה "נורמלית", במונחים ישראליים כמובן, הן היו הופכות לנושא בוער על סדר היום הציבורי. כמו למשל בשנה שעברה כאשר הפקקים במרכז הפכו להיות סיוט מתמשך. משבר הקורונה נפל לידי המתכננים ומקבלי ההחלטות כמו מתנה משמיים: גם תירוץ אולטימטיבי לחריגות בזמנים ובתקציב וגם הסחת דעת ציבורית. חלק גדול מהציבור טרוד בבעיות קיומיות וההאטה במשק מקטינה את עומסי התנועה והנושא כבר לא נכלל, בינתיים, בהגדרה "כיבוי שריפות פוליטי". סוגיית הקורונה חזרה בדברי אנשי נת"ע כחוט השני: "החברה מסתמכת על קבלנים זרים ובמיוחד בקו האדום והקורונה פרצה בראש השנה הסיני".

המבקר התריע כבר לפני שנתיים

גם העיכוב לא מפתיע, כבר בקיץ 2018 פרסם מבקר המדינה דוח, שבו העריך כי ספק אם פרויקט הרכבת הקלה יעמוד בלוח הזמנים ובתקציבו המקורי. הדוח נכתב על בסיס ממצאי חברת הבקרה שמונתה לפרויקט ובדיקה של אנשי משרד המבקר עצמם. "כל היבט, משימה ומקטע בפרויקט הרכבת הקלה נגועים באיחורים... קצב הביצוע שנת"ע התיימרה להציג גבוה בהרבה מהמצב בפועל... מחסור בטווח ביטחון בכמה מרכיבים קריטיים בפרויקט מסכן את תאריך הסיום והתקציב", נכתב בדוח.

לנת"ע הייתה אז תשובה נחרצת: "מאז כניסתה של ההנהלה הנוכחית של נת"ע עברה החברה שינוי ארגוני עמוק, שכלל את תיקון ליקויי העבר, תוך הפקת לקחים והסדרת נהלים לשיפור וייעול הפעילות. הישגי החברה בשנים אלה מדברים בעד עצמם... נכון להיום כריית המנהרות מקדימה את לוחות הזמנים, ותוכניות העבודה לוקחות בחשבון את כלל המשימות הדרושות לשם סיום הפרויקט בזמן. נת"ע מודעת היטב לסיכונים הכרוכים בפרויקט ופועלת כל העת לצמצם אותם".

גם למשרד התחבורה היה מה להגיד באותה עת על דוח המבקר: "מאז שהמיזם הענק יצא לדרך, לפני כשנתיים וחצי, העבודות להקמת הרכבת נמצאות בעיצומן, נחתמו כל החוזים הקבלניים המרכזיים של הפרויקט וחברת נת"ע עומדת בתקציב ובלוחות הזמנים שנקבעו באופן ראוי להערכה. חזון הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב, שרבים הטילו ספק לגביו הופך למציאות, צפוי להיחנך לקראת אוקטובר 2021".

אלא ששנה מאוחר יותר במרץ 2019 שוב הקדיש מבקר המדינה פרק לנושא במסגרת דוח של 600 עמודים שזיהה כשל מערכתי מתמשך ביצירת פתרונות תחבורתיים. כאן כבר הגיב ישראל כ"ץ לנושא ישירות: "אני לא בא בטענות למבקר, בשנה שעברה הוא הוציא דוח, הוא כתב שהוא חושש שהרכבת הקלה בתל אביב לא תהיה במועד, עכשיו הוא כבר לא כותב את זה כי היא תהיה במועד. הרכבת הזו תסיע 70 מיליון נוסעים בשנה, תפתור את בעיית הפקקים, יש עוד שני קווים שאנחנו בונים. המבקר יכול כל היום למצוא ליקויים. למה ללכת אחורה עשר שנים, שילך אחורה מאה שנה".

והחריגות בתקציב מפתיעות? בינואר 2020, כאשר הווירוס עוד היה הרחק בסין, נפגשו מנהלי נת"ע עם נציגי הממשלה כדי להציג את ההתקדמות בפרויקט הרכבת הקלה במהלך הפגישות עלו הערכות שהפרויקט לא יושלם במועדו למרות ההבטחות ונרמז, שקופת המדינה תתבקש להוסיף לפרויקט, בשלב זה, בסביבות חצי מיליארד שקל. על פי מה שנכתב אז באותה עת גם קיבלו חברי דירקטוריון נת"ע עדכון על כך "שייתכן עיכוב בפרויקט, שעוד מוקדם לדבר על ממדיו או לאמוד אותו כספית".

אל תפילו את התיק על כמה פועלים מסין

ומה לגבי אותם כמה עשרות או כמה מאות פועלים סיניים של הקבלנית שמקימה את הרכבת הקלה, שהיעדרם "תקע" כביכול את העבודות והביא לעיכוב? התירוץ נשמע קצת קלוש אבל בהחלט לא מפתיע.

קחו, למשל, את פרויקט "נמל המפרץ" החדש בחיפה, עוד פרויקט דגל של ישראל כ"ץ, שהשבוע התבשרנו שהוא עתיד לעמוד במדויק בלוח הזמנים ויעבור בשנה הבאה ללא כל עיכוב למפעילה הסינית, למרות הקורונה. בסוף השבוע האחרון הגיעו לישראל מנופי הענק שישרתו את הנמל בליווי צוותים של עשרות פועלים סיניים שירכיבו אותם. מי שיעיין בעיתונות הסינית ימצא שם את סיפור הרואי שמתאר כיצד הצליחה יצרנית המנופים הסינית להמשיך את הייצור שלהם תוך הקצאת משאבי חירום ולספק אותם במועד למרות עיכובי הקורונה. בקיצור, מדובר במעצמת על עם משאבים בלתי נדלים אז אל תפילו את התיק של הרכבת הקלה על כמה פועלים מסין. גם עזות המצח שדרושה כיום כדי לבקש מהאוצר סכומים כאלה - כאשר הקופה ניצבת על סף פשיטת רגל - לא אמורה להפתיע.

אפילו השתיקה הטוטאלית של נציג אגף החשב הכללי, למרות הנזיפות שספג מחברי הוועדה, לא אמורה להפתיע. האגף הזה לא היסס בעבר לצאת לקרב נגד מדיניות הממשלה ושר האוצר, אבל כמו במשרד התחבורה בזמנו גם אנשי האוצר מבטלים את עצמם לנוכח סגנונו הכוחני של שר התחבורה לשעבר. וגם זה היה ידוע מראש. אז באוקטובר 2021 לא תהיה פתיחה חגיגית של הרכבת הקלה, ולא מצאנו שום גורם רשמי שמוכן להמר על המוניטין שלו שזו אכן תופעל בנובמבר 2022 וכמה תעלה הסאגה לקופת המדינה.

עוד כתבות

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המספרים נחשפים: 120 אלף ישראלים עושים בכל שנה את הטעות הגדולה ביותר בפנסיה

נתונים שהגיעו לידי גלובס חושפים כי התופעה של משיכת כספים מקרנות הפנסיה מוקדם מדי, הולכת וצוברת תאוצה, הגם שבכך מאבדים החוסכים זכויות ומשלמים קנס גדול ● בכיר בלשכת סוכני הביטוח: "עם ישראל מפרק לעצמו את הפנסיה תחת שידול ורמייה"

פאנליים סולריים על שטחים חקלאיים / צילום: תמר מצפי

במקום שדות סולאריים: הפיצוי החדש של המדינה ליישובי העוטף

רמ"י נאלצת לשנות כיוון לאחר שהוועדה לשמירה על שטחים פתוחים בלמה את הצעת הפיצוי לישובי עוטף עזה ● במקום הקצאה למכסות פאנלים סולאריים, הישובים יוכלו להקים שדות אגרו-וולטאיים שמשלבים חקלאות ואגירה סולארית ● שדות אגרו-וולטאיים נחשבים לרווחיים פחות ובתנועה הקיבוצית מוחים נגד ההחלטה

ניר ברקת ובצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת

סמוטריץ׳ לברקת: "חלף זמן רב מההחלטה, קדם את תו התקן לעסקי המילואימניקים"

חצי שנה אחרי החלטת הממשלה לקידום עסקים של מילואימניקים - טרם גובשה תוכנית עבודה ● שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שיגר מכתב לשר הכלכלה ניר ברקת, שהגיע לידי גלובס, ובו קרא לזרז את יישום ההחלטה

אילוסטרציה / צילום: Shutterstock

חברת המכשור הרפואי שגייסה מיליוני דולרים וחתמה על הסכם הפצה

חברת המכשור הרפואי Pathkeeper Surgical הודיעה על השלמת גיוס סיד בהשתתפות משקיעים בולטים ● לפני כמה חודשים חתמה החברה על הסכם הפצה בארה"ב עם חברת המכשור הרפואי Highridge Medical בהיקף של מאות מיליוני דולרים בשנה

בנק הפועלים / צילום: אביב גוטליב

בנק הפועלים מחלק עוד מניות ללקוחות: מי זכאים

הבנק השיק מהלך נוסף של חלוקת מניות, כחלק מדרישות מתווה ההטבות של בנק ישראל ● לקוחות הבנק יוכלו לבחור בין 2 מניות לבין תשלום מזומן של 125 שקל עד אמצע החודש הבא

מגדל / צילום: טלי בוגדנובסקי

פעילויות הליבה והרווח הפיננסי העודף הקפיצו את הרווח הכולל של מגדל ב-47%

מגדל ביטוח מדווחת כי ברבעון השלישי זינק הרווח הכולל שלה בכ-47% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד והסתכם לכ-535 מיליון שקל ● בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה, הרווח הכולל הסתכם ב-1.36 מיליארד שקל, עלייה של 9.4% ביחס לתקופה המקבילה

רחפן של איירובוטיקס שאותה רכשה אונדס / צילום: יוני בן חיים

אחרי שרכשה 9 חברות ביטחוניות ישראליות: זה היעד הבא של אונדס

אונדס מבוסטון מתמקדת בשנים האחרונות ברכישות חברות ביטחוניות ● אחרי שהשלימה רכישת חברה ישראלית תשיעית, לגלובס נודע כי היא במו"מ עם סטארט־אפ חדש של יוצאי 81

צילומים: ענת לברון, איל יצהר, שלומי יוסף, תמר מצפי, טלי בוגדנובסקי

מבוכה בשוק ההון: מה גרם למניית כלל להתרסק ב-9% ולהפיל את סקטור הביטוח?

מניות חברות הביטוח החלו לרדת בחדות בעקבות הדוח של כלל ביטוח שהציגה תוצאות שיא ● כ-10 אנליסטים ענו תשובה זהה: "אין לנו מושג, אין לנו השערה" ● נותרו רק שני ניחושים: "המניות יקרות מידי" או "ציפיות לא הגיוניות" ● גם אחרי הנפילה, בשנה האחרונה מניית כלל זינקה ב-160%

פרויקט לשכירות ארוכת טווח בירושלים. הריבית טרפה את הקלפים / הדמיה: YAM3D

ירידה של יותר מ-90% מהשיא: מחירי הקרקעות לשכירות בירושלים בצניחה

מכרז לשכירות ארוכת טווח ששווק לאחרונה בהצלחה בעיר הבירה ממחיש עד כמה גדולה הירידה מאז השיא של 2021־2022 ● אם באמצע 2022 מחיר ממוצע של קרקע ליח"ד הגיע לכמעט מיליון שקל, היום הוא ברף נמוך מ־100 אלף שקל

חן והראל שפירא / איור: גיל ג'יבלי

מהאמרים עד נגמ"שים: שפיר מתרחבת בתחום הביטחוני

החברה הבת פריץ זכתה במכרז לניהול מערך חלקי החילוף לרכב של צה"ל בהיקף של חצי מיליארד שקל ● ב־2020 זכתה שפיר הנדסה במכרז להקמת שלושה מכרזי לוגיסטיקה עבור משרד הביטחון

צמיד של פנדורה / צילום: שטארסטוק

תגובת שרשרת: שוק התכשיטים בישראל מתקשה להתרחב, וסמוטריץ' לא מסייע

בשנים האחרונות נדרש שוק התכשיטים להמציא את עצמו מחדש, בעיקר לאור העדפות דור ה־Z שהפך לכוח קנייה משמעותי ● עד כמה תשפיע החלטת שר האוצר להעלות את הפטור ממע"מ על יבוא מחו"ל, ומה נדרש מהשחקניות בענף

וול סטריט / צילום: Shutterstock

עליות בוול סטריט; אורקל קופצת במעל 4%, לצד מניות AI נוספות

הנאסד"ק עולה בכ-1% ● אלפאבית יורדת, אנבידיה מטפסת • הביטקוין מתאושש ונסחר כעת סביב 89 אלף דולר ● המאבק על ההגמוניה בשוק השבבים מתחמם, אנבידיה: "אנחנו מקדימים את התעשייה בדור שלם" • ג'יי.פי.מורגן: הדולר יחלש ב-3% עד אמצע השנה הבאה • ג'יי.פי.מורגן: התנודתיות הגבוהה בתיקי 60/40 מעמידה בספק את כדאיות ההשקעה הזאת, ב-UBS ממליצים על אירופה

יהלומים / צילום: תמר מצפי

מכסי טראמפ מטלטלים את תעשיית היהלומים הישראלית

המכסים האמריקאיים מכבידים על אחד מענפי היצוא המרכזיים של ישראל, בעוד ההסכם לפטור את היהלומים מהמס ממתין ללא חתימה ● בינתיים היבוא והיצוא נחתכים, ובענף חוששים מקריסה

עמית גל, הממונה על שוק ההון, בכנס ההשקעות של גלובס / צילום: שלומי יוסף

האולטימטום שהוצב לחברות הביטוח: הורידו את הפרמיות לביטוחי הרכב

שנה וחודשיים עברו מאז שהממונה על שוק ההון החל בבדיקה האם קיימת הלימה את בין הפרמיות על ביטוחי הרכב לבין פרמיית הסיכון ● כעת מסתבר שהממונה מצא שזו לא קיימת, והערב הוא מבקש מחברות הביטוח להוזיל את הפרמיות

חי גאליס, מנכ''ל ביג / צילום: ביג מרכזי קניות

"פופוליזם זול, ובסוף הציבור ישלם": מנכ"ל ביג נגד הצעד של סמוטריץ'

שר האוצר פרסם מוקדם יותר היום (ד') את כוונתו להכפיל את תקרת הפטור ממע"מ על רכישת מוצרים מחו"ל דרך האינטרנט, ובעלי העסקים בישראל זועמים ● "בכל העולם לא רק שלא מגדילים את הפטור, אלא מבטלים אותו לחלוטין", אומר מנכ"ל ביג חי גאליס ● "אם שר האוצר רוצה לדפוק את המשק הישרלי ואת העסקים בישראל - שיחתום על הצו"

ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט פרסום ברשת איקס, 28.10.25 / צילום: רפי קוץ

בנט וקיש מתווכחים על לימודי המתמטיקה. מי צודק?


הנתונים על לימודי המתמטיקה לא מבשרים טובות, ושני שרי חינוך מנסים להתנער מהאשמה • בנט טען שקיש ביטל את הרפורמה שלו, קיש הכחיש זאת בתוקף. איפה עוברת האמת? ● המשרוקית של גלובס

רייצ'ל ריבס, שרת האוצר הבריטית. לחץ עצום / צילום: ap, Leon Neal

האתגר של שרת האוצר הבריטית: להציג תקציב שלא יזעזע את "מפלצת האג"ח"

הלחץ העצום על רייצ'ל ריבס: לא רק הציבור והתקשורת, אלא בעיקר שוק אג"ח ממשלתיות אדיר של 2.7 טריליון ליש"ט שיכריע אם התקציב שתציג יביא יציבות או יגדיל את הסיכון הפיננסי ● כעת כל העיניים עליה, ודויטשה בנק כבר הודיע כי ישיק כלי AI שינתח כל מילה שלה

אילוסטרציה: Shutterstock

הדירה נרשמה על שם האישה, אך הבעל טען שמחצית ממנה שלו: כך הכריע בית המשפט

דירת המגורים נרכשה באמצעות כספים שהאישה קיבלה בירושה ומשאבים משותפים שצברו שניהם, אולם נרשמה על שם האישה בלבד

מפעל מרצדס־בנץ. תעשיית הרכב הגרמנית היא בין הנפגעות העיקריות מהמשבר הכלכלי / צילום: Reuters, Christoph Steitz

כך קורסת התעשייה הגרמנית: רבבות עובדים מפוטרים בעלות של מיליארדים

שישה מיליארד אירו הוציאו השנה חברות ענק כחלק מ"ארגון מחדש" בגרמניה ● "הן מפטרות בלי להתחשב בעלויות", נכתב ● הרקע: המשבר הכלכלי בתעשייה וקריסת שוק הרכב הגרמני בסין

חיים כץ, שר הבריאות / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

חיים כץ מחדש את ועדת הבדיקה לכללית

רק אתמול אושר מינויו הקבוע של כץ כשר הבריאות, וכעת הוא מחזיר לפעילות את הוועדה שהשעה כשכיהן בתפקיד ממלא המקום ● הוועדה בודקת את תפקוד דירקטוריון הכללית, והקופה מתנגדת לה נמרצות