גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ירוקה ועצבנית: המיני se החשמלית טורפת עליות תלולות

הגרסה החשמלית של ה"מיני" שומרת על העיצוב האייקוני של המותג ועל חדוות הנהיגה ומוסיפה להן עלות שוטפת אפסית וידידותיות לסביבה ● עם זאת, מגבלות של טווח ומחיר יקשו עליה לחרוג מסטטוס של רכב נישה

מיני קופר / צילום: יח"צ
מיני קופר / צילום: יח"צ

סוכנות רויטרס פרסמה השבוע מאמר נרחב שהוקדש לניתוח "תופעת טסלה". הכותבים ניסו להבין מדוע שווי החברה עולה כיום פי כמה על השווי של יצרניות ממוסדות דוגמת דיימלר וטויוטה והמסקנה העיקרית הייתה, שסוד ההצלחה שלה היא הגישה האסטרטגית "חדשנות מעל הכול". כלומר, בנכונותה לקחת סיכון ולהוציא לשוק טכנולוגיות שעדיין אינן בשלות דיין, מתוך כוונה לשפר אותן לאורך הדרך. זאת, לעומת הגישה של תעשיית הרכב המסורתית, שדוגלת בפיתוח יסודי ושימוש בטכנולוגיות מנוסות, אמינות ובשלות.

אין ויכוח שהגישה של טסלה מועדפת על שוק ההון, ולראייה שווי של מעל 300 מיליארד דולר אליו הגיעה השבוע טסלה. אבל אם לשפוט על פי הסקר השנתי של חברת J.D POWER , שהעניק בחודש שעבר לטסלה את המקום האחרון בדירוג האיכות של כל המותגים הנמכרים בארצות הברית, לגישה הזו יש גם מחיר. בינתיים רוב הלקוחות מוכנים לשלם את המחיר כדי להיות חלק מה"באזז", אך לא ברור עד מתי הסובלנות תימשך.

גם ב.מ.וו ניסתה את הגישה של "שיבוש השוק באמצעות טכנולוגיה" כשהשיקה את ה- i3 החשמלית הקומפקטית שלה ב-2013 עם תכנון הנדסי מהפכני, גוף מפלסטיק בר-מיחזור, מפעל ייצור "ירוק" וכדומה. אבל ה-i3 מעולם לא כיסתה את ההשקעה בה וכיום היא מתפוגגת לאיטה בין דפי ההיסטוריה. היורשת הרוחנית שלה, המיני החשמלית החדשה, מאמצת גישה הרבה יותר מעשית: עיצוב/מיתוג מוכר ואהוד, שלדה ומרכב שמיוצרים בייצור המוני ותמחור נגיש, יחסית.

חיצונית המיני החשמלית נראית כמו שאר אחיותה למותג למעט חישוקים ייחודיים, פנסי LED מתוחכמים בחזית וכמה סטיקרים גדולים. המכונית מעט גבוהה יותר מהמיני הרגילה, כדי להכיל את הסוללה, אבל סך הכול זה אותו עיצוב "רטרו אופנתי" וחביב שמושך חיוכים ברחוב, עם או בלי חשמל.

רכב

הטבת מס גם למערכת הסאונד

תא הנוסעים משמר את המראה המוכר של המיני שלוש דלתות (כרגע הגרסה החשמלית לא מוצעת עם מרכב 5 דלתות), כולל מסך מגע עגול וגדול במרכז הקונסול. את מקום לוח המחוונים המסורתי והמצועצע מחליף מסך LCD אליפטי ודקיק, שנראה קצת כמו סמארטפון שמונח על צידו. פרט לכך נשמרו מתגי הרטרו החביבים, ידיות דלתות עגולות וכו'. החשמלית מגיעה גם עם חבילת אבזור עשירה במיוחד כסטנדרט, שכוללת ריפוד עור דקורטיבי, גג שמש חשמלי, מצלמה לנסיעה לאחור, מערכת קול משודרגת וכו'. זו חבילה של עשרות אלפי שקלים אצל המותג אבל בשל יתרון המס של החשמליות היא נספגת בעלות הכוללת.

"החישמול" לא גובה מחיר באגף השימושיות ומרווח הפנים של החשמלית זהה לזה של המיני הרגילה. זה אומר מרחב ברכיים וכתפיים די מוגבל לצמד מבוגרים מאחור וסף כניסה נמוך, שיכול להכביד על נטולי גמישות. באופן מפתיע נפח המטען מאחור זהה לזה של גרסת הבנזין. בשורה התחתונה, מבפנים ומבחוץ קשה לדעת שמדובר בחשמלית.

ההתנעה כבר לוקחת את הרכב בהילוך מהיר לעתיד עם אפקט צליל חללי ,שנועד לבשר לנהג שהרכב אכן מותנע. למרות הממדים הקומפקטיים והייעוד העירוני ב.מ.וו לא ביצעה קיצורי דרך וציידה את החשמלית החדשה במנוע היי-טק רציני, שמייצר 185 כ"ס ומומנט של 27 קג"מ שזמין מיידית. אם מוסיפים לכך משקל עצמי מתון יחסית לחשמליות - רק כ-120 קילו יותר ממיני קופר S בנזין - ותיבה ישירה עם תכנות די אגרסיבי מקבלים רכב, שמתוכנן לספק הנאה ולא רק הנעה.

במצב התכנות הספורטיבי המכונית צוברת מהירות בצורה שקטה ולינארית אבל בקצב די מסחרר. עם תאוצה מאפס ל-100 ב-7.3 שניות היא אחת זריזה יותר מכל אופציה חשמלית אחרת בקבוצת המחיר הזו. היא טורפת עליות תלולות כמו מכונית טורבו-בנזין עצבנית ומעפילה בלי להסס לסביבות המהירות המרבית, שמוגבלת אלקטרונית ל-150 קמ"ש. כמו בחשמליות ספורטיביות רציניות הנהג לא מקבל כמעט שום אינדיקציה לגבי קצב התנועה האמיתי למעט התגברות ריש הרוח וכמובן המכוניות האחרות על הכביש, שנשארות הרחק מאחור. מטבע הדברים שימוש נמרץ כזה לא מיטיב עם טווח הנסיעה של הסוללה הקטנה, יחסית (כ-34 קילוואט-שעה), ומי שמתכנן נסיעות ארוכות טווח יצטרך לבחור במצב התכנות הרגיל או במצב "ירוק", שמגדיל את הטווח במחיר של תגובת מייגעת ללחיצה על הדוושה.

3.5 שעות טעינה ל-200 ק"מ

ואם כבר בטווח עסקינן, טעינה מלאה של הסוללה - שאורכת כשלוש וחצי שעות בחיבור למטען קיר ייעודי - אמורה לספק טווח של כ-234 ק"מ על פי תקן WLTP. בפועל עליות תכופות, נסיעות אגרסיביות ומזגן פועל במרץ מסביב לשעון כמתחייב בקיץ הישראלי יקזזו ריאלית בסביבות 20% מהטווח הנקוב. יש כיום בשוק אופציות שמציעות טווח הרבה יותר גדול, אם כי הפער יהיה משני אם, וכאשר, תרושת ישראל סוף סוף בכמות סבירה של עמדות טעינה מהירות.

כמתבקש, המיני החשמלית היא גם מכונית שתוכננה לשמור על היכולות הדינמיות מרוממות הרוח של בנות משפחתה. אמנם המומנט המאסיבי והמיידי עלול לעיתים להפתיע את הנהג עם "לחימת הגה" ומצב הספורטיבי ההיגוי די עצבני. אבל המכונית מרגישה מוצקה, נטועה היטב על הכביש תודות למרכז הכובד הנמוך ומהנה מאד לנהיגה כהלכתה על כבישים מתפתלים, מה שאי אפשר להגיג להגיע על רוב החשמליות העממיות, שנהיגה בהם מזכירה סימולציה. נוחות הנסיעה די נוקשה על כבישים משובשים, אבל לא יותר משאר בנות משפחת המיני.

המיני החשמלית היא לא מכונית זולה גם בחו"ל, אם כי באירופה מקבלים רוכשיה זיכוי שיכול להגיע ל-5,000 אירו. אצלנו היא נהנית ממס קניה של 10% ועדיין היא עולה כאן כ-239 אלף שקל, כשלושים אלף שקל יותר ממיני קופר S טורבו-בנזין האגרסיבית, בקיזוז האבזור העודף של החשמלית מחירן די דומה. היא אמנם זולה משמעותית מה-I3, אבל במחיר הזה ניתן להניח שהיא תישאר מכונית נישה ועל כך חבל: זו אחת החשמליות הבודדות כיום בשוק שיכולות להעביר אפילו חובבי רכב ונהיגה הארד קור אל "הצד הירוק". 

קיה E-NIRO

בקיה בוחנים לייבא בחודשים הקרובים את הגרסה החשמלית החזקה של רכב הפנאי נירו. המנוע הוא בהספק 204 כ"ס והוא מאיץ את הרכב מאפס ל-100 קמ"ש ב-7.8 שניות למרות משקל עצמי נכבד של 1.7 טון. סוללה בקיבולת 64 קילוואט אמורה לספק טווח של כ-455 ק"מ. המחיר המשוער בסביבות 200 אלף שקל

יונדאי קונה אלקטריק

לגרסה החשמלית הבכירה של יונדאי קונה יש מערכת הנעה דומה לזו של הנירו עם מנוע 204 כ"ס וסוללה גדולה עם טווח של כ-450 קילומטר בתקן האירופאי. היא מאיצה מאפס ל-100 ב-7.6 שניות ומצוידת בתא נוסעים דיגיטלי ובמערך בטיחותי מתקדם. גם כאן המחיר המשוער ינוע סביב 200 אלף

DS3 E-TENSE

הקרוס-אובר הקומפקטי החשמלי של מותג הפרמיום הצרפתי DS מכוון לקהל הלקוחות האופנתי של המיני. יש לו עיצוב בעל נוכחות, תא נוסעים שימושי עם חמש דלתות וישיבה גבוהה. הספק המנוע הוא 136 כ"ס, התאוצה ל-100 9 שניות וסוללה של 50 קילוואט-שעה מספקת טווח של 320 ק"מ. המחיר באירופה מקביל לגרסאות המיני המאובזרות

עוד כתבות

דירה למכירה  / צילום: שירי דובר, גלובס

הגל השני של הקורונה הגיע – ודחיית המשכנתאות התחדשה

על-פי נתוני בנק ישראל בחודש אוגוסט לווי המשכנתאות הגדילו את היקף דחיית המשכנתאות ב-3.5 מיליארד שקל לעומת יולי ● מצד שני לווי מחיר למשתכן לקחו משכנתאות גבוהות במיוחד ● המשקיעים בינתיים לא חזרו לשוק

ועדת הכלכלה בראשות ח"כ יעקב מרגי  / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

נמשיך לשלם פחות על רכבי יוקרה: ועדת הכלכלה אישרה להאריך בחצי שנה את ההקלות על יבואני הרכב "הזעירים"

מהנתונים שהוצגו לוועדה עולה שערוץ הייבוא הזעיר צמח באלפי אחוזים תוך שלוש שנים ותופס כיום למעלה מ-10% מהמכירות בפלח היוקרה

מדד דופק התעסוקה של "גלובס"

אחרי הזינוק של החג: יממה של עלייה תלולה במספר מבקשי העבודה

המספרים של שוק התעסוקה בישראל מבלבלים, שלושה גופים רשמיים מפרסמים נתונים שונים, הפערים גדולים ובלתי מוסברים • "גלובס" מנסה לפזר את הערפל באמצעות מדד יומי חדש לבחינת "הדופק של שוק התעסוקה

הנשיא ריבלין / צילום: כדיה לוי, גלובס

מצטרפים לשרים: נשיא המדינה ונשיאת העליון מבקשים לקצץ 10% משכרם

נשיא המדינה ונשיאת בית המשפט העליון מצטרפים לצעד עליו הוחלט בממשלה, על-פיו שכר חברי הכנסת והשרים יקוצץ ב-10% ● שכרו העדכני של הנשיא ריבלין עומד על 64,673 אלף שקל בחודש

מטוס בואינג 787 דרימליינר של אל על / צילום: יח"צ

אל על במבצע לצמצום ההחזרים: מציעה ללקוחות שובר בשווי 125% ממחיר כרטיס הטיסה שבוטל

עד ל-1 באוקטובר מחויבת אל על להשיב לנוסעים כמיליארד שקל על טיסות שבוטלו בחודשים האחרונים ● כעת החברה מציעה ללקוחות שובר בשווי מוגדל במקום החזר כספי

המשקיעים הצעירים מקבלים טיפים בטיק טוק / צילום: Anjum Naveed, Associated Press

5 סיבות להתאוששות המהירה של שוקי המניות ממשבר הקורונה

המדדים המובילים בבורסה האמריקאית אמנם חוו ירידות השבוע, אך המגמה הכללית אחרי קריסת השווקים כתוצאה מהמגפה היא עדיין של זינוק בעלייה ● הכוחות שעומדים מאחורי הקריסה וההבראה המהירות ביותר אי פעם כוללים תקוות כלכליות, דומיננטיות של חברות הטק ומינופים בעסקאות מסוכנות

משטרת ישראל בפעילות לאכיפת צו בריאות / צילום: דוברות המשטרה

הנציב רוזן: הימנעות המשטרה מהצגת סרטונים - עלולה לעוות דין

כחלק מתלונה על אלימות משטרתית, סנגור התלונן לנציבות תלונות הציבור על כך שהמשטרה נמנעה מהצגת סרטונים מהמקרה ● הנציב דוד רוזן קבע כי "מדובר בהתנהלות שעלולה להטעות ולעוות דין, עד הובלת אדם למעצר שווא"

ועדת הקרונה בראשות ח"כ יפעת שאשא ביטון / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

יו"ר איגוד רופאי הציבור חגי לוין: "שיטת האקורדיון היא אסון"

ועדת הקורונה דנה הבוקר בהיערכות ליום שאחרי הסגר ● פרופ' גרוטו: "אסטרטגיית היציאה כוללת שלושה מרכיבים: חזרה הדרגתית למודל הרמזור, איתור וקטיעת שרשראות הדבקה והתעצמות בתי החולים" ● משרד הבריאות: "3,994 רופאים ואחיות בבידוד. 1,700 רופאים ואחיות מאומתים"

אירוע חציון דל / צילום: טוחן מדיה

כאילו אירוע חברה: דל פותחת את החציון השני של השנה

וגם  דקלה פרסיקו , עד לאחרונה מתכננת ומ"מ יו"ר הותמ"ל, מונתה לסמנכ"לית תכנון בחברת הנדל"ן ICR מבית ישראל קנדה וראם מגורים ● השיחה

מסעדה עם מגבלות קורונה ברובע סוהו בלונדון / צילום: Matt Dunham, Associated Press

המסעדות והבארים בבריטניה ייסגרו בעשר; ביקורת על תפקוד ג'ונסון

בשל העלייה החדה במספר מקרי הקורונה בממלכה המאוחדת בימים האחרונים יוטל איסור על פעילות בארים ומסעדות אחרי השעה 22:00 ● האופוזיציה בבריטניה, וגם קולות מתוך המפלגה השמרנית, מבקרים בחריפות בימים האחרונים את ג'ונסון ואת הממשלה על "חוסר התכוננות" לגל שני

בנקאות בימי קורונה - עמלות וריביות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי , גלובס

העו"ש, החיסכון והקורונה: איך נכון להתמודד עם החשבון בתקופה הזו

הבנקים הגיעו מוכנים יותר לסגר הנוכחי, והם מציעים הקלות חדשות לצד ההקלות הקיימות • האם עדיין אפשר לדחות הלוואה, איך ליצור קשר עם הבנקאי, והאם יהיה מספיק כסף בכספומטים? • "גלובס" מציג: בנקאות בתקופת הסגר • כתבה ראשונה בסדרה

אנטנות הדור החמישי. החברות נדרשות להשקעה גדולה בתשתיות ומקוות לגבות פרמיה על שירותים חדשים שיתאפשרו / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

המרוץ למענק: פרטנר והוט מובייל הקימו 250 אתרים בדור החמישי

מצטרפות לפלאפון שכבר דיווחה על עמידה ביעד שיאפשר לקבל מענק מוגדל ● משרד התקשורת פרסם הבהרה כיצד בכוונתו לערוך את הבדיקות שיוכיחו כי החברות עומדות ביעד ההקמה: ביקש שיציגו בפניו מכשירים תומכים שמראים מהירויות גלישה בדור החמישי

אזרח קניה נושא שק של פלסטיק למחזור בשכונת העוני דנדורה בניירובי  / צילום: Ben Curtis, Associated Press

האם הרעיון להעניק הלוואת בכדי למגר את העוני באמת הצליח?

אחד הניסיונות המעניינים למיגור העוני במדינות העולם השלישי בוצע על ידי הכלכלן פרופ' מוחמד יונוס, שהמציא המיקרו-אשראי, המאפשר להעניק הלוואות קטנות לעניים ●  פרופ' עומר מואב מתארח בפודקאסט "קטע כלכלי" בכדי להסביר האם הניסוי הזה הצליח ● האזינו

חובש של מד"א לפני ביצוע בדיקת קורונה / צילום: Ariel Schalit, AP

התאגדות רשתות האופנה והמסעדות נגד מתווה האוצר לתשלום ימי בידוד

ההתאגדות הצטרפה לגופים נוספים במשק שמתנגדים למתווה של משרד האוצר, לפיו שני ימי הבידוד הראשונים יהיו על חשבון העובד ושאר הימים יחולקו שווה בשווה בין המדינה למעסיק

ישראל כץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ

קיצוץ בשכר הח"כים? רק על תנאי, על הנייר או בתנאים שלהם

כדי לקצץ בשכר חברי הכנסת והשרים צריך לשנות את החוק, ובינתיים למרות שלל הצהרות כוונות בכיוון זה - השכר שלהם רק עולה ● האם חברי הכנסת ירימו את הכפפה ויקצצו משכרם בזמן משבר הקורונה?

דינה אהרוני, צורפת ומעצבת תכשיטים, בעלת The 8 th floor studio / צילום: תמונה פרטית

"אני רוצה להישאר עם החלום שלי ולהילחם עליו, כי אולי הוא כן יתגשם"

דינה אהרוני, 33, צורפת ומעצבת תכשיטים, בעלת The 8th floor studio ● 
"גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

סניף בנק מזרחי טפחות / צלם: יח"צ

"על הקשקש": האם מחזיקי מניות בנק אגוד מהציבור ייענו להצעת הרכש של מזרחי טפחות?

מחר בצהריים יחול מועד הקיבול בהצעת הרכש, ועדיין קיים חשש שלא תושג התמיכה הנדרשת, בשל חוסר מודעות להצעה ולתנאיה ● בינתיים מזרחי טפחות מתקדם עם ההיתרים הרגולטוריים

בניין הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: Baz Ratner , רויטרס

ת"א ננעלה בעליות קלות; ירידות בבנקים ובפיננסים

מדד ת"א 35 התחזק ב-0.1%, ת"א 125 התקדם ב-0.2% ות"א 90 הוסיף 0.4% ● מדד הבנקים ירד ב-1.3% ● רם און טסה 52%, סמוטו קפצה ב-8% ואבוג'ן המשיכה וקפצה בעוד 8%

מחלקת עסקים של אמירייטס. הוכתרה כחברה הטובה בעולם / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

התחרותית, היוקרתית והשירותית: חברות התעופה מהאמירויות ששווה להכיר | צ'ק אין

ישראייר לא לבד. אל על אמנם לא הכריזה עדיין כי בכוונתה להשיק קווים לאמירויות אבל החברות האמירתיות כבר הניחו את הכוונות שלהן על השולחן ● בתפריט: הקמת קו מזון כשר ו"חוויות לקוח" מבטיחות ● גם בגזרת הלואו קוסט צפויה להיות נוכחות בקו

חתימת הסכם השלום עם איחוד האמירויות ובחריין בבית הלבן / צילום: Alex Brandon, AP

נתניהו ויורש העצר הבחיירני דנו בהסכמי אברהם

לפי הודעה שפרסמה לשכת ראש הממשלה, השניים דנו ב"איך הופכים את השלום הזה לשלום כלכלי, שלום טכנולוגי, שלום תיירותי, שלום בכל אחד ואחד מהתחומים" ● בנוסף, דיפלומטים ישראלים בעולם החלו להיפגש עם עמיתיהם מן המפרץ