גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ירוקה ועצבנית: המיני se החשמלית טורפת עליות תלולות

הגרסה החשמלית של ה"מיני" שומרת על העיצוב האייקוני של המותג ועל חדוות הנהיגה ומוסיפה להן עלות שוטפת אפסית וידידותיות לסביבה ● עם זאת, מגבלות של טווח ומחיר יקשו עליה לחרוג מסטטוס של רכב נישה

סוכנות רויטרס פרסמה השבוע מאמר נרחב שהוקדש לניתוח "תופעת טסלה". הכותבים ניסו להבין מדוע שווי החברה עולה כיום פי כמה על השווי של יצרניות ממוסדות דוגמת דיימלר וטויוטה והמסקנה העיקרית הייתה, שסוד ההצלחה שלה היא הגישה האסטרטגית "חדשנות מעל הכול". כלומר, בנכונותה לקחת סיכון ולהוציא לשוק טכנולוגיות שעדיין אינן בשלות דיין, מתוך כוונה לשפר אותן לאורך הדרך. זאת, לעומת הגישה של תעשיית הרכב המסורתית, שדוגלת בפיתוח יסודי ושימוש בטכנולוגיות מנוסות, אמינות ובשלות.

אין ויכוח שהגישה של טסלה מועדפת על שוק ההון, ולראייה שווי של מעל 300 מיליארד דולר אליו הגיעה השבוע טסלה. אבל אם לשפוט על פי הסקר השנתי של חברת J.D POWER , שהעניק בחודש שעבר לטסלה את המקום האחרון בדירוג האיכות של כל המותגים הנמכרים בארצות הברית, לגישה הזו יש גם מחיר. בינתיים רוב הלקוחות מוכנים לשלם את המחיר כדי להיות חלק מה"באזז", אך לא ברור עד מתי הסובלנות תימשך.

גם ב.מ.וו ניסתה את הגישה של "שיבוש השוק באמצעות טכנולוגיה" כשהשיקה את ה- i3 החשמלית הקומפקטית שלה ב-2013 עם תכנון הנדסי מהפכני, גוף מפלסטיק בר-מיחזור, מפעל ייצור "ירוק" וכדומה. אבל ה-i3 מעולם לא כיסתה את ההשקעה בה וכיום היא מתפוגגת לאיטה בין דפי ההיסטוריה. היורשת הרוחנית שלה, המיני החשמלית החדשה, מאמצת גישה הרבה יותר מעשית: עיצוב/מיתוג מוכר ואהוד, שלדה ומרכב שמיוצרים בייצור המוני ותמחור נגיש, יחסית.

חיצונית המיני החשמלית נראית כמו שאר אחיותה למותג למעט חישוקים ייחודיים, פנסי LED מתוחכמים בחזית וכמה סטיקרים גדולים. המכונית מעט גבוהה יותר מהמיני הרגילה, כדי להכיל את הסוללה, אבל סך הכול זה אותו עיצוב "רטרו אופנתי" וחביב שמושך חיוכים ברחוב, עם או בלי חשמל.

רכב

הטבת מס גם למערכת הסאונד

תא הנוסעים משמר את המראה המוכר של המיני שלוש דלתות (כרגע הגרסה החשמלית לא מוצעת עם מרכב 5 דלתות), כולל מסך מגע עגול וגדול במרכז הקונסול. את מקום לוח המחוונים המסורתי והמצועצע מחליף מסך LCD אליפטי ודקיק, שנראה קצת כמו סמארטפון שמונח על צידו. פרט לכך נשמרו מתגי הרטרו החביבים, ידיות דלתות עגולות וכו'. החשמלית מגיעה גם עם חבילת אבזור עשירה במיוחד כסטנדרט, שכוללת ריפוד עור דקורטיבי, גג שמש חשמלי, מצלמה לנסיעה לאחור, מערכת קול משודרגת וכו'. זו חבילה של עשרות אלפי שקלים אצל המותג אבל בשל יתרון המס של החשמליות היא נספגת בעלות הכוללת.

"החישמול" לא גובה מחיר באגף השימושיות ומרווח הפנים של החשמלית זהה לזה של המיני הרגילה. זה אומר מרחב ברכיים וכתפיים די מוגבל לצמד מבוגרים מאחור וסף כניסה נמוך, שיכול להכביד על נטולי גמישות. באופן מפתיע נפח המטען מאחור זהה לזה של גרסת הבנזין. בשורה התחתונה, מבפנים ומבחוץ קשה לדעת שמדובר בחשמלית.

ההתנעה כבר לוקחת את הרכב בהילוך מהיר לעתיד עם אפקט צליל חללי ,שנועד לבשר לנהג שהרכב אכן מותנע. למרות הממדים הקומפקטיים והייעוד העירוני ב.מ.וו לא ביצעה קיצורי דרך וציידה את החשמלית החדשה במנוע היי-טק רציני, שמייצר 185 כ"ס ומומנט של 27 קג"מ שזמין מיידית. אם מוסיפים לכך משקל עצמי מתון יחסית לחשמליות - רק כ-120 קילו יותר ממיני קופר S בנזין - ותיבה ישירה עם תכנות די אגרסיבי מקבלים רכב, שמתוכנן לספק הנאה ולא רק הנעה.

במצב התכנות הספורטיבי המכונית צוברת מהירות בצורה שקטה ולינארית אבל בקצב די מסחרר. עם תאוצה מאפס ל-100 ב-7.3 שניות היא אחת זריזה יותר מכל אופציה חשמלית אחרת בקבוצת המחיר הזו. היא טורפת עליות תלולות כמו מכונית טורבו-בנזין עצבנית ומעפילה בלי להסס לסביבות המהירות המרבית, שמוגבלת אלקטרונית ל-150 קמ"ש. כמו בחשמליות ספורטיביות רציניות הנהג לא מקבל כמעט שום אינדיקציה לגבי קצב התנועה האמיתי למעט התגברות ריש הרוח וכמובן המכוניות האחרות על הכביש, שנשארות הרחק מאחור. מטבע הדברים שימוש נמרץ כזה לא מיטיב עם טווח הנסיעה של הסוללה הקטנה, יחסית (כ-34 קילוואט-שעה), ומי שמתכנן נסיעות ארוכות טווח יצטרך לבחור במצב התכנות הרגיל או במצב "ירוק", שמגדיל את הטווח במחיר של תגובת מייגעת ללחיצה על הדוושה.

3.5 שעות טעינה ל-200 ק"מ

ואם כבר בטווח עסקינן, טעינה מלאה של הסוללה - שאורכת כשלוש וחצי שעות בחיבור למטען קיר ייעודי - אמורה לספק טווח של כ-234 ק"מ על פי תקן WLTP. בפועל עליות תכופות, נסיעות אגרסיביות ומזגן פועל במרץ מסביב לשעון כמתחייב בקיץ הישראלי יקזזו ריאלית בסביבות 20% מהטווח הנקוב. יש כיום בשוק אופציות שמציעות טווח הרבה יותר גדול, אם כי הפער יהיה משני אם, וכאשר, תרושת ישראל סוף סוף בכמות סבירה של עמדות טעינה מהירות.

כמתבקש, המיני החשמלית היא גם מכונית שתוכננה לשמור על היכולות הדינמיות מרוממות הרוח של בנות משפחתה. אמנם המומנט המאסיבי והמיידי עלול לעיתים להפתיע את הנהג עם "לחימת הגה" ומצב הספורטיבי ההיגוי די עצבני. אבל המכונית מרגישה מוצקה, נטועה היטב על הכביש תודות למרכז הכובד הנמוך ומהנה מאד לנהיגה כהלכתה על כבישים מתפתלים, מה שאי אפשר להגיג להגיע על רוב החשמליות העממיות, שנהיגה בהם מזכירה סימולציה. נוחות הנסיעה די נוקשה על כבישים משובשים, אבל לא יותר משאר בנות משפחת המיני.

המיני החשמלית היא לא מכונית זולה גם בחו"ל, אם כי באירופה מקבלים רוכשיה זיכוי שיכול להגיע ל-5,000 אירו. אצלנו היא נהנית ממס קניה של 10% ועדיין היא עולה כאן כ-239 אלף שקל, כשלושים אלף שקל יותר ממיני קופר S טורבו-בנזין האגרסיבית, בקיזוז האבזור העודף של החשמלית מחירן די דומה. היא אמנם זולה משמעותית מה-I3, אבל במחיר הזה ניתן להניח שהיא תישאר מכונית נישה ועל כך חבל: זו אחת החשמליות הבודדות כיום בשוק שיכולות להעביר אפילו חובבי רכב ונהיגה הארד קור אל "הצד הירוק".

קיה E-NIRO

בקיה בוחנים לייבא בחודשים הקרובים את הגרסה החשמלית החזקה של רכב הפנאי נירו. המנוע הוא בהספק 204 כ"ס והוא מאיץ את הרכב מאפס ל-100 קמ"ש ב-7.8 שניות למרות משקל עצמי נכבד של 1.7 טון. סוללה בקיבולת 64 קילוואט אמורה לספק טווח של כ-455 ק"מ. המחיר המשוער בסביבות 200 אלף שקל

יונדאי קונה אלקטריק

לגרסה החשמלית הבכירה של יונדאי קונה יש מערכת הנעה דומה לזו של הנירו עם מנוע 204 כ"ס וסוללה גדולה עם טווח של כ-450 קילומטר בתקן האירופאי. היא מאיצה מאפס ל-100 ב-7.6 שניות ומצוידת בתא נוסעים דיגיטלי ובמערך בטיחותי מתקדם. גם כאן המחיר המשוער ינוע סביב 200 אלף

DS3 E-TENSE

הקרוס-אובר הקומפקטי החשמלי של מותג הפרמיום הצרפתי DS מכוון לקהל הלקוחות האופנתי של המיני. יש לו עיצוב בעל נוכחות, תא נוסעים שימושי עם חמש דלתות וישיבה גבוהה. הספק המנוע הוא 136 כ"ס, התאוצה ל-100 9 שניות וסוללה של 50 קילוואט-שעה מספקת טווח של 320 ק"מ. המחיר באירופה מקביל לגרסאות המיני המאובזרות

עוד כתבות

מערכת משגרי רקטות ארטילריות מסוג PULS של אלביט / צילום: אלביט מערכות

ההחלטה האמריקאית שמעוררת חששות לגבי עסקת אלביט עם יוון

ביוון אושר תקציב של 812 מיליון דולר לרכישת מערכת הארטילריה PULS של אלביט, אך ארה"ב הטילה וטו על שימוש בחימושים מתוצרת אמריקאית במשגרי טילים זרים ● לוקהיד מרטין, המתחרה על העסקה, מציעה חלופה זולה יותר

שיגור טיל חץ 3 / צילום: משרד הביטחון

גרמניה מרחיבה את עסקת הרכישה של מערכות חץ ב-3.1 מיליארד דולר נוספים

משרד הביטחון הודיע כי הבונדסטאג הגרמני אישר את הרחבת העסקה למכירת מערכת "חץ 3" הישראלית לגרמניה, כפי שנחשף בגלובס ● עסקת החץ צפויה להסתכם בלמעלה מ-6.7 מיליארד דולר ולהיות הגבוהה ביותר בתולדות מדינת ישראל

רו''ח אפי סנדרוב, המנהל המורשה בסלייס ואסף גולדברג, מנכ''ל סלייס לשעבר / איור: גיל ג'יבלי

תביעת ענק חושפת את השיטה בפרשת ההונאה בסלייס

תביעה בסכום של כמיליארד שקל שהגיש המנהל המורשה בסלייס נגד בעל השליטה ונושאי המשרה לשעבר, חושפת את שיטת העבודה בחברת הגמל הקורסת - מחסכונות שעברו לקרנות עלומות ועד מנהלים שלא עשו דבר ● בעל השליטה: "הטענות יתבררו כלא נכונות"

מאגר הגז לוויתן / צילום: אלבטרוס

נתניהו העניק את האישור: עסקת הגז הגדולה עם מצרים יוצאת לדרך

האישור של נתניהו מגיע לאחר הסדרת התנאים בין משרד האנרגיה לחברות הגז, לקראת הרחבת ההפקה ממאגר לוויתן והיצוא למצרים ● התמורה בעסקה: 35 מיליארד דולר

ויקטור בהר / צילום: ענבל מרמרי

הכלכלן הבכיר שמעריך: מחירי הדירות ימשיכו לרדת, עד לנקודה הזו

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● ויקטור בהר, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים, בראיון לפודקאסט "כוחות השוק" של גלובס, מדבר על "החטא הקדמון" שרבים בשוק ההון מתעלמים ממנו: "הגירעונות גבוהים, אין ארוחות חינם", ועל המורשת החשובה שסיפקו לישראל "נערי האוצר" ● וגם: למה הורדת הריבית לא החזירה את הרוכשים לשוק הנדל"ן

התחזית של חברות הדירוג / צילום: Shutterstock

הלייזר ישנה את התמונה, הדיור ייתקע - ומה עם יוקר המחיה? תחזית חברות הדירוג ל-2026

לאחר שנה אדירה לתעשיות הביטחוניות, ב־S&P מעריכים מעלות כי "נראה מעבר מייצור התקפי לייצור הגנתי", וכי הלייזר "ישנה את התמונה" ● מידרוג צופה כי מחירי הדירות הגבוהים, יוקר המחיה והצפי להמשך שחיקה במחירים צפויים להגביל את חזרת הביקושים בענף

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

הלמ"ס: מספר הדירות בבנייה ממשיך לעלות בקצב מהיר

ב-12 החודשים שבין אוקטובר 2024 לספטמבר 2025 החלה בנייתן של כ-81 אלף דירות - עלייה של 31.5% לעומת 12 החודשים הקודמים ● בתוך כך, נרשמה קפיצה חדה בהיקף הנפקת היתרי הבנייה ע"י הוועדות המקומיות

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: לע''מ

החלה הספירה לאחור לשער של 3 שקלים: מתי הנגיד ייאלץ להתערב?

בשנה האחרונה רשם השקל התחזקות משמעותית את מול הדולר, והוא נסחר בשיא של קרוב ל־4 שנים ● בעבר התערב בנק ישראל ישירות רק בתקופות חירום כמו קורונה ומלחמה ● כלכלנים בכירים מסמנים את הרף שבו כנראה שהגישה תשתנה

מייקל ברי. הפך לנביא זעם

זה ייגמר רע: "ביג שורט" מצביע על הנתון המדאיג בוול סטריט

משקי הבית בארה"ב נוהרים לשוק המניות, ומייקל ברי מזהיר שבפעמים האחרונות שכך היה, זה נגמר רע מאוד ● הוא גם טוען כי שוק ה-AI הוא בועה, והימר על ירידות במניות אנבידיה ופלנטיר ● לעומת זאת, הוא מאמין גדול בענקית טכנולוגיה אחרת

בחזית המדע. FOFO / צילום: Shutterstock

נמנעים מבדיקות? אולי יש לכם FOFO

אחרי ה־FOMO, הכירו את ה־FOFO, תופעה שמתארת את הפחד לדעת (Fear of finding out) ● פרופ' יניב שני חוקר בשנים האחרונות מה גורם לנו להימנע ממידע חשוב כמו תוצאות בדיקות או מבחנים, אבל גם מה מביא אותנו לחפש מידע חסר תועלת ● בראיון לגלובס הוא טוען: "אנחנו לא מחפשים מידע כדי לקבל החלטות, אלא לשם ויסות רגשי"

משרדי EY בתל אביב / צילום: יח''צ EY

המשרדים שהושכרו ומסעירים את הרוחות בין ועד העובדים להנהלת EY

מתיחות בפירמת EY בין מתמחים ורואי חשבון צעירים לבין ההנהלה ● ועד העובדים מלין על שחיקה מתמשכת בשכר העובדים ובמקביל יוצא נגד החלטת ההנהלה לצמצם שטחי משרדים ● ברקע: טענות דומות גם בשאר הענף ומגעים להסכם קיבוצי חדש ● מ־EY נמסר: הטענות לא נכונות

כלי טיס חשמלי של AIR / צילום: באדיבות חברת AIR

הסוף לשיירות? הסטארט-אפ הישראלי שמטיס 250 ק"ג אספקה ללוחמים

אירונאוטיקס חתמה על הסכם שיתוף‏־פעולה עם התאגיד הביטחוני ההונגרי ● הסטארט־אפ הישראלי שמוביל בפיתוח כלי טיס חשמליים מתקדמים ● החברה שמאפשרת להטמיע בטנקים מערכות שיגור של כטב"מים מתאבדים ● ופיקוד החלל האמריקאי מחזק את מערך ההגנה בנמל התעופה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מאגר לוויתן. בעיגול: עבד אל־פתאח א־סיסי, נשיא מצרים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

מי ירוויח ומה זה יעשה למחירי החשמל בישראל: כל מה שכדאי לדעת על עסקת הגז הענקית עם מצרים

עסקת הגז הגדולה בתולדות ישראל צפויה לצאת דרך, לאחר שמשרד האנרגיה אישר את היתר היצוא הסופי למאגר לוויתן ● מי ירוויח מהעסקה, מה זה יעשה למחירי החשמל, ואיך זה ישפיע על מצרים? ● גלובס עושה סדר

וול סטריט, תמשיך להיות ירוקה? / צילום: ap, Mary Altaffer

נעילה ירוקה בוול סטריט: נאסד"'ק עלה ב-1.4%

נתוני האינפלציה בארה"ב לחודש נובמבר הפתיעו לטובה ועמדו על 2.7%, מה שהוביל לעליות בוול סטריט ● נעילה חיובית באירופה, הדאקס קפץ בכ-1.1% ● מחר צפוי להיות יום תנודתי במיוחד ● חברת הספנות הישראלית צים עומדת למכירה, אך MSC מכחישה שהיא הרוכשת ● הבנק המרכזי של האיחוד האירופי הותיר את הריבית ללא שינוי, בבריטניה הריבית ירדה ל-3.75%

נתון בשבוע / איור: גיל ג'יבלי

מקום שני אחרי ארה"ב: האם ישראל הופכת למעצמת דיפ טק?

הם מפתחים שבבים, מחשוב קוונטי ותרופות מצילות חיים, ולא מחפשים אקזיט מהיר ● מנכ"לית לאומיטק, מיה אייזן צפריר, מסבירה מדוע הטכנולוגיה העמוקה מצליחה לצמוח דווקא כשהשוק מהסס, ואיך קורה שחברות בתחום שורדות פי שניים יותר מסטארט-אפים רגילים

זום גלובלי / צילום: AP

קרב אגרופים בפרלמנט הבולגרי ו"סדר חדש" בבוליביה

מנהל נאס"א הנבחר ובעל בריתו של אילון מאסק גורם לחשש בארה"ב ● בעקבות ירידה בילודה, בסין מטילים מס חדש על האוכלוסייה ● ובצד השני של העולם - ממשלת בוליביה מפסיקה לסבסד את הדלק אחרי 20 שנה ● זום גלובלי, מדור חדש 

גם זה קרה פה / צילום: Shutterstock

שכירים? גם בשנה הבאה קרן ההשתלמות שלכם תהיה שווה פחות

ההטבה הכי גדולה של השכירים מתכווצת ● ומכסת הגיוס היא רק המלצה ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

משרדי סלקום / צילום: עוזי פורת

שירותי האינטרנט של לקוחות סלקום חזרו לפעילות: "מתחקרים את האירוע"

לקוחות חברת סלקום דיווחו על תקלות בשימוש באינטרנט ● בסלקום מעדכנים: "השירות חזר לפעילות. אנחנו מתחקרים את האירוע ומתנצלים על אי-הנוחות"

סטיב ויטקוף, השליח המיוחד של ארה''ב למזרח התיכון. דוחא (מאי) / צילום: ap, Alex Brandon

פסגת מיאמי: וויטקוף והמתווכות ידונו על ההסכם בעזה

ארה"ב והמתווכות סבורות: ישראל וחמאס גוררות רגליים ● עדויות שורדי השבי בשב"כ חושפות: כך פועל חמאס מבפנים ● בממשלה דנים באפשרות להקמת טריבונל צבאי ייעודי להעמדת מחבלי הנוח'בה לדין ● המאבק פנימי שמאיים על עתיד חיזבאללה ● בנט: "פרצו לי לטלגרם, צ'אטים ומספרים אמיתיים הופצו" ● חשש במערכת הביטחון: יש בידי הפורצים שמות ומספרים של בכירים ביטחוניים ● עדכונים שוטפים

מטוסי וויזאייר / צילום: יח''צ

התקדמות במגעים עם משרד התחבורה: וויזאייר בדרך לשני בסיסי פעילות בישראל

חברת התעופה ההונגרית ומשרד התחבורה השיגו הסכמות על הקמת שני בסיסי פעילות בישראל, בנתב"ג וברמון, עם כוונה להפעיל טיסות פנים ולהגדיל תדירויות כבר ממרץ ● בשבוע הבא חברות התעופה הישראליות יזומנו לרשות התעופה האזרחית להביע את התנגדותן למתווה המתגבש ● וגם: הדרישה של וויזאייר שירדה מהשולחן