גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שני כדורגלנים, שתי התנצלויות ושורה תחתונה אחת: הפרשה עוד לא הסתיימה

בתזמון מפתיע פרסמו כדורגלני מכבי ת"א התנצלות על "המקרה המדובר" ● בשתי ההתנצלויות חסר דבר אחד: הנערות, ואיזושהי התייחסות אליהן, אל האירוע, אל האחריות שאולי בכל זאת יש להם ● יכול להיות שזה לא באמת משנה איך להתנצל ושכל התנצלות תעבור? לא וכן

אצילי (מימין) ומיכה / צילום: לירון מולדובן, וואלה! ספורט
אצילי (מימין) ומיכה / צילום: לירון מולדובן, וואלה! ספורט

בתזמון מפתיע פרסמו כדורגלני מכבי תל אביב דור מיכה ועומר אצילי התנצלות באינסטגרם על "המקרה המדובר". כן, אינסטגרם וטקסט ארוך - מתברר שגם בפלטפורמה הזו טקסט יכול להיות חזק מתמונה. המקרה המדובר הוא כזכור, יחסי מין עם קטינות, או נכון יותר - החשיפה של המקרה המדובר, שהשפיעה על הקריירה והחיים של הכדורגלנים. 

נתחיל במיכה. התמונה שהוא בחר להתנצלות היתה שלו על המרפסת, מביט לאופק, בין הרצל ליש עתיד כלשהו. גם הרהור הוא דימוי אפשרי.

ובנוגע לטקסט, איך שרו נושאי המגבעת? "אני ואני, ואני, ואני". ההתנצלות היא למי שמכיר אותו וזה מתחיל בכך שהוא הקורבן של הנסיבות. הוא המסכן, הגבר האבוד שחרג ממנהגו ואז נפלו עליו השמיים.

זה ממשיך במחול שדים, משפט שדה, דינו נחרץ, שילם מחיר, ישב בבית וערך חשבון נפש. אבל חשבון הנפש עסק בו, בכך שהוא לא היה זהיר, בכך שהוא מפורסם ומודל לחיקוי, ושמעתה והלאה ילווה אותו כתם, כי יש לו נזק תדמיתי. עם זאת, כותב מיכה, הוא ימשיך ליישם את כל הטוב שהוא עשה ואת החינוך הערכי שהוא קיבל, והוא רוצה לומר תודה לכל האוהדים שתמכו בו. בסיום, הוא משתמש בנורמה חליפית - בנתינת פרופורציה, ואזכור המצב הבריאותי קשה יותר.

איך התגובות? תומכות. ולמה שלא יהיו? הוא קיבל תמיכה גם קודם ובפועל, הוא שחקן הבית הצעיר והמבטיח, שמעולם לא עזב את המועדון. אם הוא היה מוציא חצי משפט בנוסח "אני מתנצל", התגובות היו דומות.

נעבור לאצילי. ההתחלה היא שונה - חדה יותר, פחות מתייפייפת ושמה את הדברים על השולחן: "שגיתי ברמה המוסרית". גם התמונה מביעה חשבון נפש - מסיבת עיתונאים בסוף משחק.

אחרי הפתיחה אצילי עובר קהל קהל ומתנצל בפני אשתו, האוהדים, ילדים אוהדי כדורגל, ההורים שלהם שנאלצו להסביר להם מדוע הוא לא משחק וכל מי שאוהב ומעריך אותו.

הוא דיבר על המחיר ששילם אבל ההתקרבנות רחוקה מאוד מזו של מיכה, כך גם הנכונות להמשיך ולשלם מחיר. עם זאת, גם לו אין לו כוונה להישבר והוא מודה לאוהדים.

והתגובות? תומכות, ואפילו קשות יותר כלפי הנערות. עושה רושם שגם כאן, אם אצילי היה מסתפק בהתנצלות קצרה, זה היה מתקבל באותה צורה והוא היה זוכה לאותה התמיכה.

אין ספק שההתנצלות של אצילי חזקה יותר, בין היתר כי מעורבת כאן נורמה אחרת, חשובה יותר בעיניי הקהל והיא הבגידה בחיי הנישואין. אבל גם המיקוד של אצילי, כמו אצל מיכה, הוא פחות בעיסוק במעשיו.

הקו הדק שבין להבין לבין להודות

ככלל, התנצלות שנוגעת במתחם הפלילי צריכה להיות מתואמת עם עורך הדין וחייבת לנקוט משנה זהירות וללכת על הקו העדין שבין להבין לבין להודות. אבל היום יותר ויותר עורכי דין מבינים שלצד הפגיעה המשפטית יש גם פגיעה במוניטין ושצריך להתפשר ולמצוא את שביל הזהב שיאפשר זאת.

אז יכול להיות שזה לא באמת משנה איך להתנצל ושכל התנצלות תעבור? לא וכן. כדי לחזור ולשחק, הם חייבים להתנצל. דבר ראשון כלפי המועדון, כי המועדון לא יכול להרשות לעצמו. אבל מה שמספיק למועדון, לאוהדים ולקליקת השחקנים - "תתנצלו ותגמרו עם זה" - לא מספק עבור הציבור הרחב. בציבוריות הישראלית הם ייזכרו כמי שההתנצלות שלהם חסרה ואז במשוכה הבאה של שחקן נבחרת, קפטן נבחרת או כל עתיד אחר, זה עדיין יהיה שם.

הסיבה לכך היא שהם התנצלו ביחד. בתזמון. ולכן הם נזכרים יחד. כך יוצא שלמרות שההתנצלות של אצילי בליגה אחרת, גבוהה יותר, זו של מיכה נזקפת גם לחובתו.

מי נעלם מההתנצלות

הסיבה העיקרית לכך היא שבשתי ההתנצלויות חסר דבר אחד: הנערות, וגם איזושהי התייחסות אליהן, אל האירוע, אל האחריות, התייחסות למה שעבר עליהן מאז ובעיקר יחסם של האוהדים לנערות, מאז המקרה.

הלקח שהכדורגלנים לקחו מהמקרה הזה, בדיקת ת.ז, הוא לא הלקח שהבנות או מי שאינו אוהד כדורגל - בדגש על אוהד מכבי תל אביב - שאף אליו.

בנקודה זו אפשר לומר שהשיימינג נגדם נכשל. הם לא הבינו את הנורמה שבשמה בוצע הביוש. הם לא הבינו את הנורמה, לפיה כדמות ציבורית מצופה מהם יותר, ושניצול המעמד שלהם לצורך קיום יחסי מין עם נערות מהווה חריגה מהנורמה הזו. ולא, עבור מי שמחזיק בנורמה הזו זה לא משנה אם היא בת 17, 18 או פחות.

אבל בדומה להרבה אירועי שיימינג אחרים, שלמעשה מהווים מאבק על הנורמה הראויה בחברה, ייתכן והם לא ישלמו את המחיר החברתי המלא כפי שציפו המביישים. אבל בעקבות האירוע שלהם הנורמה הופצה, הגיעה ליותר אנשים, והרתיעה אחרים. לכן, לא נכון לומר שהשיימינג נכשל. זה תהליך.

לקח נוסף הוא סוגיית התלונה, שהיא מאוד קשה עבור נערות ונשים. מעבר לכך, המחיר החברתי שהכדורגלנים שילמו לא משתווה למחיר החברתי שהנערות שילמו. זה נכון שככדורגלנים מקצוענים, מבחינתם יש להם יותר מה להפסיד. אבל לטרור הרשתי, לבריונות הרשת, ללינצ'טרנט ולשיריי הנאצה נגד הבנות, יש מחיר פוגעני הרבה יותר - בטח בגיל הזה. ולא רק שלא נאמרה מילה על כך בהתנצלויות, אין לכך התייחסות אחת בתגובות, אלו שמהללות את הכדורגלנים וקורעות את הנערות לגזרים.

לכן, עבור הקהל המיידי זה יספיק, אבל טועה מי שחושב שהפרשה נסגרה. אם סוגיית התיק הפלילי ירדה מן הפרק, התנצלות מדוייקת יותר היתה משיגה יותר. קשה לומר שהיתה כאן כוונה ליותר ולכן לא בטוח שזה באמת היה עוזר. עם כל הכבוד לניסוח, המהות חשובה לא פחות. 

עוד כתבות

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו-פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

הסנאט אישר את חבילת הסיוע לישראל, הנשיא ביידן בירך

פגיעה ישירה בלול במרגליות, חיזבאללה: "שיגרנו עשרות קטיושות" • אלפי בני אדם מחו יחד עם משפחות החטופים מחוץ לקריה בת"א • הרצוג והאריס שוחחו, סגנית הנשיא הדגישה את מחויבותה לגינוי גילויי אנטישמיות בארה"ב • הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון רצועת עזה • עדכונים שוטפים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; מדד ניקיי עלה ב-2.3%

מדד הנג סנג עלה ב-2% ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל