גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כאוס בשחקים: השמיים סגורים ומדיניות הממשלה עדיין לא ברורה. איך ייראה מתווה הפתיחה שבדרך?

פרופ' גרוטו הפיח תקווה הבוקר בקרב תעשיית התיירות, כשהצהיר כי נכנסים ממדינות ירוקות לא יצטרכו בידוד ● אך לא מדובר בבשורה, מאחר שישראל מפגרת מאחור: לא רק שעדיין אין מתווה רשמי לפתיחת השמיים, גם עתידו של מערך הבדיקות בשדה התעופה לא ברור

נתב"ג בימי קורונה / צילום: מתן פורטנוי, גלובס
נתב"ג בימי קורונה / צילום: מתן פורטנוי, גלובס

המל"ל, משרד הבריאות, משרד התחבורה - ובתוכו רשויות התעופה - הם הגופים שבהם תלויה פתיחת השמיים - ומעליהם החלטת ראש הממשלה כמובן. הלחץ גובר, תוכניות כבר הוגשו, אלא שעד כה לא הוגש המתווה המיוחל שיעיר את נתב"ג לחיים.

האמירה של פרופ' גרוטו הבוקר בוועדה לענייני לביקורת המדינה, לפיה השבים ממדינות ירוקות לא יידרשו לבידוד כלל, יכולה לסמן את הדרך. עם זאת, המדיניות הזו רצופה בסימני שאלה ואינה יכולה לייתר את הצורך בבדיקות קורונה לנוסעים, בין השאר, משום שזהו תנאי שמציבות מדינות לנוסעים ממדינות אדומות ובכללן ישראל. הבדיקות הללו נעשות רק באופן פרטי משום שמשרד הבריאות עדיין לא מתיר בדיקות לצורכי תיירות. בדיקה כזו עשויה להגיע למחרי של 1,000 שקל לנוסע.

מטרת מתווה המל"ל היא לשחרר את הפקק שסותם מאות אלפי מועסקים בענפי התיירות והתעופה דרך פתיחת הגבולות לאזרחים זרים וויתור על חובת הבידוד בגיבוי של בדיקות. פתיחת השמיים הגיעה לפתחו של נתניהו בפגישה שנערכה בתחילת השבוע עם יו"ר ועד העובדים הכללי בנתב"ג פנחס עידן, שפרסם כי "ראש הממשלה הבטיח כי כבר בימים הקרובים הוא יפעל לסייע לנו. זאת הפעם הראשונה בזמנים לא קלים אלה שאנו חווים, אני רואה אור בקצה המנהרה".

ל"גלובס" אומר עידן כי "ביולי בשנה שעברה עברו בנתב"ג יותר מ-2 מיליון נוסעים והשנה זה יהיה 50 אלף נוסעים. זה מצב קשה נפשית וכלכלית וזה מספיק. נצטרך לחיות לצד המגפה, לאפשר כניסה לזרים ולהסיר את הבידוד זה ויש לי תקווה שהפעם זה יקרה".

בתחילת השבוע, ועוד לפני הצהרה של גרוטו הבוקר, גם שרת התחבורה מירי רגב בישרה על נוסחה שהיא מקדמת באמצעות צוותי העבודה של משרדי הבריאות והתחבורה, "שתאפשר חזרה לשגרת תעופה בצל הקורונה". התוכנית שהציגה רגב למשרד הבריאות כוללת אבחנה בין מדינות אדומות וירוקות, כאשר נוסעים ממדינות ירוקות, כלומר כאלו ששיעורי התחלואה בהן נמוכים, יחויבו לבידוד של חמישה ימים עם נחיתתם, ונוסעים ממדינות אדומות, כלומר מדינות שבהן שיעורי התחלואה גבוהים כמו ישראל, יחויבו גם בביצוע בדיקת קורונה מקדימה.

מדוע נקבע מועד של חמישה ימים? האם מדעית זהו פרק זמן מספק? האם יש הסכמים הדדים בין מדינות שאליהן מכוונת ישראל? מדוברות השרה רגב מציינים כי "במשרד הבריאות בוחנים כעת את התוכנית שהוגשה לאישור וצפויים להעביר בקרוב את ההתייחסות המקצועית על מנת לגבש את המתווה הסופי להפעלת מערך הטיסות בצל הקורונה". במשרד הבריאות אומרים כי "מתווה זה נמצא גם הוא בדיון, צריך לקחת בחשבון שהוא מאוד מורכב לביצוע ואנו מעדיפים פתרונות פשוטים". עם זאת לפי אמירת גרוטו, כאמור ייתכן שבמשרד מצאו את הדרך ליישם את המתווה ואפילו לוותר על ימי הבידוד כלל.

צבעי המדינות כבר לא רלוונטיים

בענף סבורים שהפתרון יגיע לא דרך הבחנה בין מדינות אלא דרך הקמת עמדות בדיקה בשדה התעופה, כפי שכבר נעשה בנמלי תעופה בעולם לרבות בקרב השכנות ירדן ולבנון. ברש"ת ייצאו בקרוב במכרז בזק להקמת מעבדות פרטיות בשטחי השדה. למכרז מתוכננות לגשת חברות פרטיות, ול"גלובס" נודע כי גם ישראייר מתכננת לגשת ביחד עם גוף פרטי.

המודל שמתגבש יכלול ביצוע בדיקות קורונה בסמוך לטיסה באופן הבא: בדיקה ראשונה שתיעשה בטווח של 72 שעות לפני המראה במרכזים פרטיים במיקומים שונים בארץ, את ממצאיה הנוסע יציג לפני המראה ועם הנחיתה במדינת היעד.

בדיקה שנייה הוא יעשה לאחר הנחיתה וימתין בבית המלון עד לתוצאה. המטרה היא למצוא בדיקה שתספק תוצאה בפרק הזמן הקצר ביותר ותייתר את חובת הבידוד. כך, לכל נוסע יהיה פרוטוקול טיסה שיתועד באפליקציה שתשמש כמעין ויזת נסיעה או דרכון רפואי.

מעבדת הבדיקות שתוקם בנתב"ג תבדוק גם את הנכנסים לישראל. הנוחתים ינותבו לאחת מכ-100 עמדות שיוקמו במטרה שכל נוסע לא יעוכב ליותר מ-15 דקות. את התוצאה יקבלו הנוסעים אחרי שיצאו מנתב"ג בתקווה לעד 12 שעות ממועד הבדיקה. הבדיקות שייעשו לפני המראה ואחרי הנחיתה אמורות לשחרר את חובת הבידוד כאשר ברור שזו מעכבת את פתיחת השמיים באופן הרצוי, ובעיקר ככל שמדובר בנוסעים עסקיים.

לשאלה האם משרד הבריאות יאפשר לנוסעים לחו"ל לבצע בדיקות קורונה, מה שהוא לא אפשר עד כה, נאמר כי "נדון גם המענה לנוסעים לחו"ל המתבקשים לעשות בדיקות". משרד הבריאות אגב, לא מאפשר אמנם לבצע בדיקות לצורכי תיירות אבל מעבדות פרטיות דוגמת הדסה מדיקל, בתמורה למאות שקלים, מציעות את השירות לנוסעים.

לצד הבדיקות, הנוסעים יהיו מחויבים בביטוח נסיעות שמכסה גם הידבקות בקורונה, וכאן, נכון לעכשיו, תהיה בעיה. נוסעים רבים לא יוכלו לטוס משום שחברות הביטוח רבות לא מבטחות נוסעים בעלי סיכון להידבקות בקורונה וכמוהם גם נוסעים בגיל השלישי והרביעי.

בנוסף, אדם שיימצא חולה בבדיקה שתעשה ב-72 השעות לפני טיסה, לא יטוס, ופוליסת הביטוח תכסה עלויות הביטול. הביטוח שהופך להיות נגזרת חובה לנסיעה אמור גם לכסות מקרים שבהם בדיקה שערך נוסע במדינה בה ביקר וממצאיה חיוביים. הנוסע יצטרך לקחת בחשבון שהנסיעה תתייקר, ואל מחיר הביטוח שיתייקר, יש להוסיף את מחיר הבדיקות, נכון לעכשיו מדובר בכ-100 דולר לכל בדיקה בכל כיוון לנוסע כשצפי הוא שככל שמספר הנוסעים יגדל והטכנולוגיה תמשיך לרוץ קדימה, המחיר של בדיקה ירד לכ-20-30 דולר.

בתוך כך, יש מי שסבור שחלוקה למדינות ירוקות ואדומות הוא מתווה שאינו רלוונטי. "העולם השתגע והנכון הוא להגדיר את כל המדינות כאדומות. ההתייחסות צריכה להיות אל הדרכון הרפואי של כל נוסע ולא אל הדרכון של המדינה בה הוא אזרח", כך לפי גורם בענף.

הפרוטוקול של כל נוסע יכלול שתי בדיקות לכל נסיעה, כאשר ברור שגם מספר הנוסעים שהצטמק יאפשר את זרימת הבדיקות. בשנה שעברה חלפו בנתב"ג 24.5 מיליון נוסעים וב-2021 התחזית האופטימית היא שתנועת הנוסעים תגיע ל-10 מיליון בלבד.

משרד הבריאות מציב תקרת זכוכית

החזון להקמת מעבדות בנתב"ג כבר מוכן. אלא שבמשרד הבריאות לא ממש ששים לקראתו. במענה ל"גלובס" נמסר כי "במרבית המקומות בעולם לא מקימים מעבדות בדיקה בשדות התעופה". ההתנגדות של משרד הבריאות למתווה מוכרת לגורמים המעורבים שמספרים כי "בכל הפגישות המשרד מביע התנגדות נחרצת להוצאת הבדיקות לגופים פרטיים, בטענה למחסור במשאב הלאומי של בדיקות ועובדי מעבדה. הם לא מבינים עדיין שהפתרון לפתיחת השמיים תלוי בגורמים פרטיים וכי החסם הוא לפרוץ את תקרת הזכוכית של אנשי משרד הבריאות".

האם אכן בנמלי תעופה לא מוקמות מעבדות? בכתבה שפרסם כתב "גלובס" אסף אוני השבוע הוא פירט כיצד אירופה מנסה למנוע גל שני, בין השאר, באמצעות בדיקות בשדות תעופה. כך, למשל, בגרמניה הוקמו בנמלי תעופה שונים מרכזי בדיקה לנוסעים הבודדים המורשים להיכנס מ"מדינות אדומות" ולתיירים גרמנים ששבים ממדינות אירופיות בסיכון. בגרמניה בדיקה תיעשה וולונטרית בשלב זה, והחלופה תהיה בידוד של שבועיים. בדיקות מבוצעות גם באוסטריה וגם בצרפת שאימצה את היוזמה.

גם נשיא ומייסד חברת הביטוח דיוידשילד אלון קצף, שמנסה לקדם הקמת מעבדות בנתב"ג סבור ש"הבדיקות בשדה הופכת את צבעי המדינות ללא רלוונטים. המדינות יפסיקו להתייחס לשאלה מאיפה באת אלא האם ערכת בדיקה". תוכנית שגובשה יחד עם מעבדות MyHeritage ומומחים רפואיים הוצגה עוד בחודש מרץ למקבלי ההחלטות ובינתיים היא שוכללה. "אנחנו נמצאים בפיגור של שלושה חודשים מול העולם", אומר קצף, שמעריך שברגע שיינתן אור ירוק, הקמת מעבדות תיארך כשלושה חודשים "ב-1.1.2021 נצטרף לחבר המדינות".

מתווה לפתיחת שמיים גיבשו גם נציגי ענף התיירות. יניב טל מחברת מאסטר טריפ, ממגבשי המתווה, נשען על המתרחש בנמלי תעופה אחרים: "לא מעט מדינות הגיעו למסקנה שצריך לחיות לצד הקורונה. יש קבוצות לחץ לפתוח את השערים ולאפשר לנוסעים לצאת לאומן בראש השנה, אבל אנחנו אומרים שאפשר לפתוח את השמיים לא רק בגלל קבוצות לחץ אלא לאפשר לנוסעים לבחור. אנחנו לא עובדים מאז חודש ינואר ואין לנו צפי או אופק, וכיום ישראלים מפחדים לנסוע לחו"ל בגלל מדיניות ההפחדה או שאולי חוששים שהישראלים יראו במדינות אחרות ששם המציאות היא אחרת. במתווה שלנו אנחנו לוקחים בחשבון כל מיני תרחישים שידרשו אמנות בין מדינות. המתווה שגיבשנו שם את שיטת הצבעים של המדינות בצד והוא מציג ארגז כלים מודולרי. בארה"ב האדומה כולם טסים וגם בישראל האדומה אנשים טסים עם ישראייר לאילת. העיקרון הוא שכבות של בדיקות ומענה לכל תרחיש אפשרי בדרך. בסוף המחסום הוא פסיכולוגי".

האם כעת בעקבות ההצהרה של גרוטו הדברים יזוזו מהר יותר? התקווה היא שכן, ולו מתוך ההבנה שחייבים לגבש מתווה כלשהו לפתיחת השמים על כל המשתמע מכך, לנוסעים העסקיים, לקרובי משפחה ולנוסעי הפנאי. 

עוד כתבות

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"