גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פלטפורמות הפינטק פותחות בפני עולם הבנקאות אופקים חדשים

השלב הראשון של מהפכת הפינטק שינה מבנים עסקיים ברמה השטחית ● בשלב הבא, אם הבנקים לא יובילו את המהפכה, יהיה עליהם לפנות מקום לשחקנים חדשים

ב-21 בנובמבר 1783 העלו האחים ז'וזף וז'אק מונגולפייה לאוויר את הכדור הפורח המאויש הראשון. הכדור שט במשך כ-25 דקות למרחק של 9 קילומטרים ובגובה של 100 מטר מעל לפריז. נפחו היה כ-2,200 מטר מעוקבים והוא נחת לבסוף ברובע ה-13 של העיר. חיתוך שקי החול שקיבעו את הכדור לקרקע, סימן תקופה חדשה בתולדות האנושות ויצר, למעשה, את ענף התעופה.

בימים אלה נחתכים גם שקי החול של הבנקים בעולם - והשאלה היא אם הם יצליחו להמריא באוויר לאופקים חדשים, או שיוחלפו על ידי מתחרים חדשים.

במהלך המאה ה-20 נהפכו הבנקים לגופים מורכבים ומסורבלים. המגמה הייתה התרחבות וצמיחה, עד כדי ניפוח. הבנקים נטו להתפשט גיאוגרפית, לצבור שטחים וסניפים, להוסיף עוד ועוד שירותים ולהצמיח בקרבם עוד ועוד יכולות, תפקידים ותיפקודים. בהמשך הוסיפה מהפכת המחשוב לבנקים מחלקות IT גדולות. בימינו נראה כי רוב העבודה המתנהלת בעסק הבנקאי אינו עוד עבודת כספים מהותית, אלא אוסף תפקידי משנה תומכי בנקאות תחת קורת גג עצומה אחת.

מהפכת הפינטק מאפשרת לבנקים המראה לעבר עולמות עסקיים חדשים באמצעות חיתוך שקי החול המגבילים אותם. כמו הכדור הממריא של האחים מונגולפייה, גם הבנקים יכולים להתעלות לקראת תקופה חדשה באמצעות השארה מאחור של חלקים לא בנקאיים של העסק שלהם - החל בנדל"ן, דרך מחשוב ואפילו עד לניהול ההון.

סגירת סניפים אינה שינוי מהותי

השלב הראשון של מהפכת הפינטק שינה מבנים עסקיים ברמה השטחית והעליונה. מחשובם של עשרות שירותים בנקאיים, יצירת אתרים מתפקדים ואפליקציות בנקאיות מייתר חלק גדול מהסניפים. סגירת סניפים מצמצמת את הממד הנדל"ני של העסק הבנקאי ומקטינה את מצבת כוח האדם העוסקת בשירות ללקוח. ואולם, היא אינה משנה את מהות הבנק.

שינוי נוסף המצמצם את הפעילות הבנקאית הלא מהותית, מתרחש עם המעבר לענן. התפיסה הבסיסית של העבודה בענן, המכונה "תשתית כשירות", מאפשרת לצמצם את הבעלות על תשתיות המחשוב והתחזוקה שלהן לטובת עבודה בענן. מהלך של העברת פעולות המחשוב לענן משחרר את הבנקים מעוד תפקודים שאינם חיוניים לעבודת הליבה הבנקאית.

ואולם, עיקר השינוי מגיע בשלב השני של המהפכה הדיגיטלית. בשלב הזה נוצרים מבנים עסקיים חדשים, נולדות בריתות ונוצרים מערכי שיתופי פעולה חדשים. את אחת הדוגמאות המסקרנות ביותר מציגה חברת הפינטק הישראלית Capitolis.

הטכנולוגיה של קפיטוליס מאפשרת לבנקים לעמוד בקלות רבה יותר בתנאי הלימות ההון שלהם. החברה עוזרת לבנקים לאתר עסקאות מיותרות באמצעות קיזוז עסקאות המתבצעות בין שני גופים. כאשר בנק א' חייב להעביר סכום גדול לבנק ב', ואילו בנק ב' צריך להעביר סכום דומה בגודלו לבנק א', חייבים כיום שני הבנקים להחזיק בהון מתאים לטובת תהליך ההעברה שאותו ניתן לקזז. התהליך הזה של איפוס עסקאות כפולות מנקה את מאזני הבנקים מפעולות הון מכבידות וחוסך כסף רב.

אבל החידוש הגדול של קפיטוליס הוא ביצירה של פלטפורמה להסטה של פוזיציות בנקאיות מבנקים שאינם מעוניינים בהן אל בנקים אחרים, שלהם אינטרס להחזיק בהן. למעשה, החברה יוצרת שוק משתף, בין-בנקאי, שבו זז ההון הבנקאי אל המקום המתאים ביותר והכדאי ביותר להחזקה. וכך, בנק בינלאומי גדול, שלו פוזיציה כספית גדולה שלא כדאית לו מבחינת עלותה, יכול להניע אותו אל בנקים אחרים שירוויחו ממנה.

נוסף על כך, הפלטפורמה של החברה, שעליה מתנהל למעשה שוק ההון הבין-בנקאי המשותף, מאפשרת גם לגופי השקעה מוסדיים שאינם בנקאיים להיכנס לשוק הזה, ולמעשה, לספק לבנקים הון עצום שלא היה זמין להם באופן ישיר ודינמי עד כה. משקיעים מוסדיים שלהם הון זמין, יוכלו להזרים אותו באמצעות הפלטפורמה של קפיטוליס אל שוק ההון הבין-בנקאי, לטובת בנקים הזקוקים לו בשעות או ימים מסוימים. שוק ההון הבין-בנקאי שיוצרת החברה, יוכל להוזיל את עלות ההון בעולם ולייצר היצע גדול יותר שלו.

מי יוביל את העולם הבנקאי החדש?

פלטפורמה ברוח זו, המפרידה בין הרכיב השירותי שנשאר אצל הבנקים לבין הרכיב ההוני, משרתת חלק גדול מהשחקנים בשוק. הבנקים הגדולים יגדילו את ההחזרים שלהם על ההון, בנקים מקומיים יוכלו להגדיל את הקשרים שלהם מול הבנקים הבינלאומיים הגדולים, והיזמים ירוויחו בעקבות הזרמת הון מאסיבית מצד משקיעים מוסדיים והירידה בעלותו. הרגולציה והציבור ירוויחו מהקטנת הסיכון הבנקאי ומייצובה ושכלולה של המערכת.

גזירת החבלים שחיברו את שקי החול לכדור הפורח של האחים מונגולפייה, הביאה לא רק להמראתם של כדורים פורחים, אלא גם לנטישתם לטובת כלי תעופה יעילים יותר עם התפתחות הענף. צמצום סניפים וביטול פונקציות המחשוב של העסק הבנקאי משחררים את הבנק לעוף למעלה ולפרוח.

אבל הכדורים הפורחים כזכור לא הפכו לאמצעי התעופה הנפוץ והמקובל, והם הוחלפו בכלי טיס יעילים ואפקטיביים יותר. השאלה העומדת בפני הבנקים היא האם הם יוכלו להפוך לשחקנים יעילים ומובילים בעולם החדש, או שהם יוחלפו על ידי שחקנים יעילים וזריזים יותר. 

הכותב הוא הוא דוקטור לפילוסופיה של הכלכלה, עוסק בלימודי עתידים בתחום הפיננסי. לימד במשך שנים בבתי הספר לכלכלה ולמינהל עסקים במכללה למינהל. מרצה ויועץ בתחום הפינטק

עוד כתבות

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל