גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הייתי בכל ההפגנות בירושלים וגם נאמתי בשתיים מהן"

גיא פריזמנט, בן 45, בעלי חברת GuyVision,שעוסקת בתחום הקרנות וידאו ● "שנה שלמה של עבודה שבוטלה" ●  "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

גיא פריזמנט, בעלים של חברת GuyVision שעוסקת בהקרנות וידאו / צילום: תמונה פרטית
גיא פריזמנט, בעלים של חברת GuyVision שעוסקת בהקרנות וידאו / צילום: תמונה פרטית

גיא פריזמנט, בעלי חברת GuyVision, עבד עשרים שנה כדי להגיע למקום שבו הוא נמצא כיום - מומחה מוביל בתחום הקרנות וידאו. רגע לפני משבר הקורונה הוא תכנת והפעיל מערכות הקרנה ומיפוי ומערכות ניתוב מהמתקדמות בעולם, ושימש כיועץ ואינטגרטור לפרויקטים, מופעי תאטרון, מוזיאונים ומרכזי מבקרים. בין לקוחותיו חברות הפקה, חברות AV, חברות ניהול תוכן ופרויקטים ולקוחות מוסדיים בהם עיריות, תיאטרון, אוניברסיטאות ועוד.

האירוע הגדול האחרון שבו נתן שירותים היה מסיבת הענק של חברת מיקרוסופט בינואר, שבה הופיעו שורה של כוכבים בינלאומיים על הבמה (להקת ג'ינג'יס חאן, מחמוד, ססה פניסטון ועוד). בפברואר ומרץ הוא העניק שירותים לכמה כנסים בינלאומיים, אבל אותות המשבר כבר החלו לאותת, עד לסגירה מלאה של תחום העיסוק של פריזמנט. "העבודה האחרונה שהייתה לי הייתה ב-5 במרץ, ומאז ועד לפני חודש לא הייתה לי עבודה בכלל. הכל הפסיק בבת אחת עבורי ועבור כול העוסקים בתחום האירועים והכנסים. בתחום הכנסים הבינלאומיים הכול נסגר הרבה לפני מרץ, כי בעולם הרגישו את השפעות הקורונה קצת לפני שהרגישו אותן בארץ אז בכנס האחרון במרץ חצי מההרצאות כבר היו הרצאות בזום, אבל ממרץ פסקה העבודה לחלוטין".

בתחילת הדרך שמר פריזמנט על אופטימיות אבל ככל שחלף הזמן המציאות טפחה לו על הפנים. "הייתה תקווה שזה יחלוף מהר וביוני-יולי תחזור העבודה, אבל אחרי שבוטלו כל הדברים הקטנים או לא נקבעו כנסים, התחילו להתבטל גם הדברים הגדולים, הכנסים השנתיים, הקבועים, והבנו את עומק הבעיה. למשל, בוטלה לי עבודה גדולה בכנס השנתי של אונ' ת"א, ה'סייבר וויק'. השנה היה אמור להיות הכנס העשירי, כנס מאוד גדול ומשמעותי עם מומחי סייבר מכל העולם, שהיה אמור לספק עבודה לי ולעוד כמה מאות אנשים. כל הכנסים השנתיים נדחו לשנה הבאה, אז בפועל זו שנה שלמה של עבודה שבוטלה".

פריזמנט מצא את עצמו ללא הכנסה, "מתנחם" רק בעובדה שגם ההוצאות שלו בעסק לא מאוד גבוהות. "נפגעתי בצורה קשה אבל לא קריטית כמו אחרים, כי אני בא בתור פרילנס להפעיל את הווידאו, אבל אין לי הוצאות קבועות גבוהות בעסק למעט החזר הלוואה על מכשיר ניתוב וידאו שרכשתי קצת לפני שהתחיל משבר הקורונה. זה המכשיר הכי מתקדם שקיים כיום בעולם, בשווי 200 אלף שקל, והוא עבד פעמיים ומאז הוא יושב בארון וצובר אבק, ואני עדיין משלם עליו בהלוואה לחמש שנים".

קיבלת סיוע מהמדינה?
"קיבלתי 10.5 אלף שקל במענק הפעימה השנייה, ומתוך זה שילמתי קרוב ל-8,000 ביטוח לאומי עבור אותם חודשים ומס הכנסה על השאריות ושילמתי גם את ההלוואה על מכשיר הווידאו, אז לא נשאר לי מזה כלום. בפעימה השלישית קיבלתי כ-3,000 שקל ועכשיו קיבלתי עוד 7,500 שקל במסגרת המקדמה של תוכנית המענקים החדשה לחודשים מאי-יוני".

לאורך החודשים האחרונים, בהם היה נטול עבודה, נטל פריזמנט חלק פעיל ומשמעותי במחאות לטובת העצמאים בתחום האירועים, והוא מאמין שהמאבק הניב פירות. "אני מאמין שתוכנית הסיוע החדשה היא תולדה של המחאה שלנו, של העוסקים בתחום האירועים. במשך שלושה וחצי שבועות ישבתי יום-יום במאהל בירושלים, הייתי בכל ההפגנות וגם נאמתי בשתיים מהן. אני חלק בלתי נפרד מהמחאה של הענף".

אתה מרגיש שהמחאה עשתה את שלה?
"לא. המחאה עדיין לא עשתה את שלה והיא רחוקה מלהסתיים, אבל אני מרגיש שיש תוצאות יפות, שאחת מהן היא בדמות המענק הנוסף שניתן לעסקים שנפגעו וימשיכו לצערנו להיפגע עד אמצע שנת 2021. זה לא עוזר להרבה מאוד אנשים שמשתכרים משכורות נמוכות, כמו שחקנים, אז עדיין יש הרבה-הרבה על מה לעבוד.

"תחום האירועים מעסיק הרבה מאוד אנשים. יש סביב כל אירוע וכנס המון גורמים היקפיים שעובדים על האירוע וקשורים אליו. בהתחלה, כשדיברו על מתווה הפיצויים תמיד דיברו על תחום התרבות, שכולל מופעים והצגות, אבל הוא מייצג חלק מאוד קטן מהעסקים שפסקה להם העבודה. אנחנו, בתחום האירועים מהווים בערך 80% מהעסקים במכלול הזה של עולם התרבות והאירועים, אבל לא התייחסו אלינו בהתחלה. זה תחום נישה בתחום הבמה, אז לא רואים אותנו ולא מדברים עלינו כמעט. לקח לנו הרבה זמן להכניס את זה לתודעה של הממשלה, וגם זה קרה בזכות המחאה".

וחוץ מהמחאה, מה אתה עושה כדי להתפרנס?
"לאחר קיפאון מוחלט, בחודש שעבר נכנסה לי סוף סוף קצת עבודה. החלו לערוך כנסים וירטואליים וכך נכנסה לי עבודה לשישה ימים במסגרת כנס בזום. שבוע עבודה זה יותר טוב מכלום אבל אם אני מסתכל חודשיים קדימה אז זה העלה לי את ממוצע ימי העבודה ליום בחודש. ואלה ימי עבודה שהם לא בשכר מלא, אלא ב-70% מהשכר הרגיל שלי, בהסכמה שלי כמובן, כי זה היה התקציב של הלקוח שלי שאני עובד איתו המון. התקציבים של כולם ירדו, אז גם העבודה שכבר יש היא לא באמת אותה עבודה".

פריזמנט, נשוי ואב לשניים, לא יכול כמובן לחיות משישה ימי עבודה בארבעה חודשים. בפועל, המשפחה חיה כיום על המשכורת של אשתו, השכירה, ועל החסכונות שלהם. "התמזל מזלי שאשתי שכירה. שנתיים אני מנסה לשכנע את אשתי הגאונה לעבור להיות עצמאית והיא אומרת לי 'לא-לא, עדיף שיהיה אחד שכיר בבית'. אז זה ממש מזל. אבל זה לא מספיק. אני אוכל היום את החסכונות שהיו צריכים ללכת לדברים אחרים. לדעתי, המדינה מתבססת על זה שהרבה אנשים לא רעבים ללחם ממש עכשיו, כי הם חיים כרגע מהחסכונות שלהם, אבל עוד 20 שנה לא יהיו להם פנסיות או חסכונות ולא יהיה להם ממה לחיות".

אז מה עושים? איך מתמודדים עם המצב?
"בעקבות המצב עלו כל מיני מחשבות ורעיונות על מה עושים הלאה כי העבודה לא תחזור אצלנו לפחות עד אמצע שנה הבאה. עד שלא יהיה חיסון אמיתי בדוק ונגיש לכל אזרח, תחום האירועים לא הולך לחזור לפעילות בצורה תקינה. יכול להיות שיהיו טפטופים ויאשרו לנו פתיחה של כנס ל-50 או 20 איש ואז שוב תהיה סגירה, אבל לא תהיה ודאות עד שהנגיף לא ינוצח. זה אומר שכל מי שבתחום צריך להמציא את עצמו מחדש או לעזוב את התחום. אחרי התמחות של 20 שנה בתחום אני לא רואה את עצמי עוזב אותו, אלא אם אהיה רעב ללחם, אז היום אני ממציא את עצמי מחדש".

וחוץ מלהמציא את עצמו מחדש, פריזמנט גם מסייע לאחרים, כאחד ממארגני פרויקט תרומות המזון לעסקים בתחום התרבות והאירועים שנקלעו לקשיים. "כל יום אני באקספו מארגן את הדברים לחלוקה. יש המון משפחות במצוקה כתוצאה מהמצב, ובעיני זה הדבר הכי חשוב שאני עושה בימים אלה", הוא אומר.

כבר בחודש ספטמבר, עוד לפני פרוץ המשבר, החלטנו כאן ב"גלובס" לייחד מדור יומי לקשיים של עסקים קטנים ושל מגזר העצמאים בישראל. חשבנו אז כפי שאנחנו סבורים גם היום שמדובר במגזר שיש לו חלק משמעותי בהנעת גלגלי הכלכלה אך אינו מקבל די הכרה וסיוע ביחס לחלקו. כעת, בחסות הקורונה הוסת חלק מהזרקור הציבורי לבעיה, אולם ככל שמתברר עומק הבור אליו נקלעים עצמאים ועסקים קטנים מתחוור בהתאם עד כמה המדינה לא ערוכה לסייע. בנסיבות הללו החלטנו להרחיב את המדור ולהקדיש מעתה ומדי יום חלק ניכר מהשער האחורי שלנו, כדי להביא את האנשים ואת הקולות שמאחורי הקשיים, בניסיון להניע עיתונות פתרונית, להציף פערים של שנים ובתקווה שזה יהיה חלקנו הצנוע בחזרה לשגרה, אבל אחרת.

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il

עוד כתבות

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

לעם ישראל יש מסר ברור: התותחים הרועמים לא יעצרו את המרוץ לנדל"ן

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

התקיפה באיראן: איזה חימוש קצר טווח מחזיקה ישראל

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

מספר מניות אירופיות יכולות להציג תשואות עודפות למשקיעים / צילום: Shutterstock

מתמתנות הירידות באירופה; השקל מתייצב

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על כ-87 דולר ● ירידות קלות בחוזים העתידיים על וול סטריט

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע