גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקלפים של שוק התקשורת מתערבבים: כך הוא ייראה ביום שאחרי

קשת נכנסת כשותפה באקספון, המיזוג בין סלקום לגולן עומד להיות מאושר סופית ובשבוע הבא יוצא לדרך המכרז על תדרי 5G • האם יש מקום לעוד שחקן בשוק הטלוויזיה שגם ככה סובל מהפסדים והאם מחירי התוכן צפויים לעלות?

מימין למעלה עם כיוון השעון: מנכ"ל גולן גיל שרון, מנכ"ל סלקום אבי גבאי, מנכ"ל קשת אבי ניר והבעלים של אקספון חזי בצלאל / איור: גיל ג'יבלי, גלובס
מימין למעלה עם כיוון השעון: מנכ"ל גולן גיל שרון, מנכ"ל סלקום אבי גבאי, מנכ"ל קשת אבי ניר והבעלים של אקספון חזי בצלאל / איור: גיל ג'יבלי, גלובס

יש מי שסבור שמדובר בצירוף מקרים בלבד בין תזמון העסקאות, אבל נראה שעסקת אקספון-קשת היא מהלך אסטרטגי, שקורם עור וגידים ממש רגע לפני ששר התקשורת החדש יועז הנדל מאשר את עסקת סלקום-גולן.

עסקת סלקום-גולן אמורה להיסגר בימים אלה. במסגרת העסקה סלקום רוכשת את גולן טלקום תמורת כ-750 מיליון שקל. בעקבות העסקה, שוק הסלולר יירד משישה מפעילים לחמישה, אך להערכת רשות התחרות ואגף התקציבים במשרד האוצר העסקה לא צפויה להשפיע על מחירי הסלולר, בשל התחרות הרבה השוררת בענף. משרד התקשורת מנסה לאשר את העסקה מהר ככל הניתן לפני מכרז הדור החמישי שייצא לדרכו בשבוע הבא, וזאת על מנת ליצור ודאות רגולטורית בשוק, ובמיוחד לגולן - שצפויה לא להתמודד במכרז ולכן חשוב לה לקבל את כל האישורים לעסקה לפני המכרז.

זהו הרקע העסקי והרגולטורי שבו נולדה כעת קבוצת תקשורת חדשה של אקספון וקשת.

1. כבר ב-2019 בצלאל חיפש שותף 

בעלי זיכרון לטווח בינוני וארוך ודאי זוכרים שחזי בצלאל, הבעלים של אקספון, ניסה כמה פעמים ב-2019 לחבר את אקספון לסלקום. בצלאל רצה שסלקום תקנה את החברה שלו מאחר שהוא, ובמיוחד המנכ"ל שלו יעקב נדבורני, הבינו היטב את האירועים המתרחשים בשוק התקשורת באותה תקופה.

הכול החל כאשר סלקום עשתה מהלך לחבור להוט, תוך שהאחרונה התכוונה לפרק את שיתוף הפעולה שלה עם פרטנר ברשת הסלולרית המשותפת. כבר אז היה ברור שפני השוק למיזוגים כאלה ואחרים. בכל תרחיש אפשרי אקספון עשויה הייתה להיפגע מהתהליך הזה, מכיוון שבהיותה שחקן קטן בשוק, האטרקטיביות שלה לא גבוהה עבור השחקנים הקיימים.

בסוף הוט ירדה מהמיזוג עם סלקום וניסתה לרכוש את פרטנר, ללא הצלחה. סלקום, שראתה שהוט מנסה לעשות צעד שובר שוק, הסתערה על גולן טלקום ורכשה אותה כדי לסכל להוט את המיזוג עם פרטנר, ועל מנת שהיא תהיה החברה שסוגרת למעשה את שוק התקשורת מבחינת מיזוגים.

2. חולשה מול המתחרים בשוק התקשורת

האטרקטיביות של אקספון לא גבוהה. זאת חברה שמוכרת בעיקר שירותי סלולר (היא מוכרת גם מעט מאוד אינטרנט, ג"פ) והיא גורמת למתחרותיה להקיז דם בזכות ההצעות הנמוכות בשוק הסלולרי. עם זאת, השוק המתעצב כיום הוא שוק של "קבוצות תקשורת". בנוסף, הסיכוי שמישהו יאשר עכשיו מיזוג נוסף בשוק הוא קלוש.

מבחינת רשות התחרות היא די חתמה את אישורי המיזוגים בשוק התקשורת לעתיד הקרוב. הרשות אישרה את המיזוג בין סלקום לגולן בין היתר הרבה בזכות העובדה שאקספון נשארה בשוק כשחקן מחולל תחרות. אקספון תפסה את מקומה של גולן במשבצת השחקן המטריד. משמעות הדבר היא שהסיכוי שאקספון תתמזג לתוך אחד המפעילים הולך ונעלם.

עולה כאן נקודה נוספת, שהיא גם עוצמתה של אקספון, אבל גם החולשה שלה. המודל השיווקי של החברה, לפיו היא מוכרת חבילות מוזלות "לכל החיים", הוא זה שבזכותו החברה גורפת אלפי מנויים חדשים כל חודש. זה עובד לה נפלא. עם זאת, המודל הזה מייצר בעיה למי שעשוי היה לרכוש את החברה, מכיוון שמחיר קבוע לכל החיים מחייב מדי. זה אומר שאם תאורטית יש סיכוי שמחירי הסלולר יעלו במקצת, מי שרוכש את אקספון, מפעילת המותג WE4G, לא בהכרח ייהנה מכך.

3. קבוצת תקשורת חדשה בענף הפסדי

בסיטואציה שנוצרה לאקספון אין הרבה ברירות, אלא לעשות דברים בעצמה. כלומר, לחבור לשחקנים שיש להם אינטרסים ודרכם לפעול כקבוצת תקשורת. שיתוף הפעולה שלה עם קשת בתחום הפרסום היה אחד מסודות ההצלחה שלה בסלולר. אקספון פרסמה בקשת בהיקף חסר פרופורציות. שיתוף הפעולה ביניהם צפוי להתרחב והחברות יכניסו גם שותף פיננסי בהיקף של כ-20% ממניות אקספון והיתר יתחלקו בינם לבין עצמם באופן שווה.

קל להבין מדוע אקספון מבקשת לחבור לקשת לצורך הקמת אקספון TV, אבל קשה יותר להבין את הבחירה של קשת לחבור לאקספון. קשת היא שחקנית מובילה בשוק, ועל פניו מתבקש שתחבור לשחקן משמעותי כמותה - אם היא אכן רוצה לחולל שינוי בשוק התקשורת. אלא שקשת לא באמת מבקשת לחולל שינוי - היא משחקת עם הקלפים על השולחן, בוחרת מתוך מי שיש, ולא מהמרת יותר מדי.

המטרה בהסכם החדש היא כאמור לייצר קבוצת תקשורת חדשה שתיכנס לתחום הטלוויזיה. אם למישהו לא הספיק ארבע חברות טלוויזיה בישראל (הוט, יס, הוט, פרטנר וסלקום) פלוס שחקנים בינלאומיים כמו נטפליקס או אפל טיוי, הוא יקבל עכשיו עוד שחקן טלוויזיה חזק ודומיננטי. אם כבר כולם מפסידים, אז למה שלא נפסיד יותר? שוק הטלוויזיה בישראל מדמם ובהינתן מחירים כה נמוכים (עוד לפני שדיברנו על השלכות הקורונה) הסיכוי להתאוששות בשוק הזה הולכת ומתרחקת.

ארבעת השחקנים הגדולים יס, הוט, סלקום ופרטנר, מייצרים טלוויזיה טובה, אבל הכניסה של קשת כספקית תוכן ישירות ללקוחות, היא אירוע חשוב. קשת רואה את כל יצרניות התוכן הגדולות בעולם (למשל, HBO ודיסני) מספקות את שירותיהן ישירות לצרכנים ומדלגות על מתווכים, וכנראה שהיא לא יכולה ולא רוצה להישאר אדישה לכך.

בעולם הסטרימינג המפעיל רק מנגיש את התוכן והמודל החדש שהולך ומתרחב מאיים קשות על חברות הטלוויזיה בלוויין ובכבלים, כפי שאנחנו רואים דרך אחוזי הנטישה שלהן בעולם. אז אם כולם הולכים לסטרימינג, למה שקשת שהיא אחד משחקני התוכן המשמעותיים בישראל לא תהיה שם?

שוק הסלולר בישראל

4. מה קשת מחפשת בעסקה?

קשת, כמו גופי תוכן אחרים בעולם, רואה את המגמה ומתחבטת בבעיות דומות. מצד אחד המודל הכלכלי המסורתי עליו החברה נשענת נשחק וחלקים הולכים וגדלים מעוגת הפרסום מוצאים את דרכם לפלטפורמות בינלאומיות, כמו גוגל ופייסבוק. מצד שני גם הנכס העיקרי של החברה - עיני הצופים - נודד למסכים אחרים, כמו יוטיוב של גוגל או נטפליקס, הולו ואחרים.

הצורך למצוא מקורות הכנסה חדשים הוא כורח המציאות, ומזה מספר שנים בחברה עומלים לאתר אותם באמצעות זרוע ההשקעות שלה שהשקיעה בחברות כמו ליברה, איזי ודומותיהן. מדובר בעסקאות שבהן קשת משקיעה זמן פרסום ומשביחה את הנכס. במובן הזה החיבור עם אקספון דומה, אבל בכל זאת שונה. אם העסקה תאושר על ידי כל הגורמים הרגולטורים, לקשת יהיו מניות באקספון עצמה - ובכך היא תיכנס לעסקי הטלקומוניקציה הכושלים, שרוב השחקנים בהם רחוקים מלהרוויח כסף.

עם זאת, ההימור שלה לא יהיה גדול. התשלום של קשת הוא בעיקר בזמן פרסום ובתוכן - משאבים שקל לה יותר להשקיע ואינם ממש בבחינת הכנסת יד לכיס.

קשת אולי הייתה שמחה לחבור לגופים עם יותר מנויים מאקספון, אבל האפשרות אינה קיימת. לכל השחקנים כבר יש מיזמי תוכן משל עצמם, שלא כדאי לוותר עליהם לטובת קשת.

המהלך של קשת ואקספון לא משנה באופן דרמטי את שוק התוכן בישראל - במקרה הטוב הוא מפיח חיים בשחקן הסלולר ומשמש שחקן טלוויזיה שמחפש עוגנים עסקיים חדשים. בכלכלה כמו בחיים צריך לבחור בין הרצוי למצוי. קשת בחוכמתה לקחה את המצוי, בתקווה להגיע למחוזות יותר רצויים.

נתחי שוק הטלוויזיה בישראל, 2019

5. שירות מינימלי עם מעט הוצאות

אם לשפוט על פי הניסיון של אקספון בשוק הסלולר, הקו שיוביל נדבורני במיזם יהיה מינימליסטי עד כדי קיצוניות בהיבט התפעולי. נדבורני לא מאמין בקופסאות, בממירים ובטכנאים, ולכן הוא יביא הצעת ערך רחבה בזכות שיתופי הפעולה וקשריה של קשת בעולמות התוכן, אך המודל התפעולי יישאר הכי פשוט שניתן ליישום.

זה אומר לקוח שקונה סטרימר באופן עצמאי או שמוריד אפליקציה לטלוויזיה החכמה שלו, ובזה נגמר העניין. בדיוק כמו בסלולר, אקספון תעשה את זה כמה שיותר פשוט וכמה שיותר רזה. מי שרוצה להוסיף ערוצים או להוריד ערוצים יעשה זאת דרך האפליקציה. שירות הלקוחות יישאר כמו היום - שרירי ורזה, אבל סביר שגם הלקוחות שיבואו לקנות שירות כזה לא בדיוק מצפים שיענו להם תוך דקה כשיש להם תקלה.

6. הדור החמישי מאיים פיננסית 

הדור החמישי בסלולר הוא אירוע מכונן עבור החברות הסלולריות. בשל מצב השוק הסלולרי בישראל שהוא בין הזולים בעולם, ובשל הקורונה שאת השפעותיה על החברות נראה רק בחודש הבא בדוחות הכספיים, ההשקעה בדור החמישי כרגע נראית כנטל שאף אחת מהשחקניות לא יודעת איך להתמודד איתו.

כשמפעילים פונים למשרד התקשורת שבוע לפני המכרז בבקשה לדחות אותו ולחכות לזמנים טובים יותר, אפשר להבין עד כמה הם בצרות. עבור בצלאל זהו אתגר כפול ומכופל, וכנראה שזו גם אחת הסיבות החשובות שדוחקות בו להשלים עסקה.

אחת הבעיות שמציפה עסקת סלקום-גולן היא ההשקעה המשותפת של המפעילים החולקים רשת. אקספון וגולן טלקום חולקות ברשת סלקום, וזה אומר השקעות שמתחלקות באופן שווה. כאשר גולן יוצאת מהמשחק ולא תתמודד במכרז הדור החמישי, זה אומר שאקספון וסלקום נדרשות להתחלק שווה בשווה בהשקעה. עבור בצלאל זה יכול להיות הבדל של עשרות מיליוני שקלים שתיכנן להוציא על מכרז הדור החמישי.

מצד אחד הוא אמנם הופך גם להיות בעלים של חצי מהרשת, אבל מצד שני אין לאף שחקן מושג מאיפה יביאו הכנסות נוספות בתמורה להשקעה בדור החמישי, שמלבד עלות רכישת התדרים, ישנה גם בהשקעה כבדה בציוד.  כאן נכנסת קשת והמשקיע הפיננסי שאמורים לסייע לבצלאל.

ההבטחות למודלים עסקיים אטרקטיביים עדיין לא התממשו, ומבחינת כל המפעילים הדור החמישי הוא כרגע בעיקר כאב ראש. בסוף של דבר, המפעיל הישראלי הולך למכור חבילת דור חמישי עם מהירות של מאות מגה ללקוח ב-30 שקל לחודש, ואם הוא חשב שהוא יוכל לגבות על כך פרמיה, כנראה שחברה כמו אקספון לא תאפשר זאת.

לסיכום, למרות שהגידול של אקספון מבחינת גיוס לקוחות בסלולר צפוי להמשיך, עדיין צריך לזכור שהיא מגייסת בזכות חבילות זולות. את המחיר שלהן היא לא יכולה לעלות מכיוון שכל נגיעה במחיר מיד מורידה את היקפי הגיוס שלה. גם אם הקורונה תפגע בה פחות (בהיותה שחקן קטן שהנדידה הבינלאומית פחות משפיעה עליו), בסוף אקספון צריכה את הגיבוי של קבוצת תקשורת. כי אם הולכים להפסיד כסף שזה יהיה לפחות נעים.  

עוד כתבות

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה