גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"כולם פה בשבילך ולטובתך", אמרה השופטת לנאשם בבית המשפט הקהילתי

כל מה שחסר במדינה נמצא בחדר 602: פה לא שופטים אדם לפי מוצא או מראה, סלחניים לטעויות עבר, ומאמינים בטוב שבאדם ● דרור פויר ישב יום שלם בבית המשפט הקהילתי ולא רצה לחזור החוצה

דיון Wellcome בחדר 602 השבוע. השופטת לנאשם: "נבנה לך תוכנית הוליסטית, ואם תסיים אותה לא תקבל מאסר" / איור: גיל ג'יבלי
דיון Wellcome בחדר 602 השבוע. השופטת לנאשם: "נבנה לך תוכנית הוליסטית, ואם תסיים אותה לא תקבל מאסר" / איור: גיל ג'יבלי

"ספר לי איך אתה מרגיש ומה שלומך", מבקשת השופטת אבירה אשקלוני מהנאשם, גבר גדול וקשוח למראה. הנאשם, ידיו משולבות על חזהו, ממלמל משהו מתחת למסכה. "דבר בקול", מבקשת השופטת. "אני נלחם לחיות", אומר הגבר שהוריד את המסכה לסנטר, "כל רגע ורגע זה מלחמה ואני כבר לא יודע איך להצליח… באמת, קשה מאוד ויש הרבה חרדות".

"סבלנות", עונה השופטת, "ואתה תראה שדברים יסתדרו. כולם פה בשבילך ולטובתך". "עשרים שנה אני יוצא ונכנס ואף אחד לא שאל אותי מה שלומי", מתרגש הגבר. "לתובעת יש משהו להוסיף?", שואלת השופטת. "כן", אומרת התובעת: "תהיה חזק". "ניפגש בעוד שבועיים", מסכמת אשקלוני.

מהלך הדברים הזה חזר על עצמו שוב ושוב ביום שני בבוקר באולם 602 בחלק הישן של בית המשפט הקהילתי בתל אביב. המסך הגדול בפינת החדר אומנם אתחל את עצמו שוב ושוב, וריבוע כחול קטן נודד ברחבי המסך ומכריז "אין קליטה", אבל חוץ מהמסך, בית המשפט הקהילתי שחזר לפעול באותו הבוקר אחרי שביתת העו"סיות היה המקום עם הכי הרבה קליטה שהייתי בו.

בית המשפט הקהילתי פועל כפיילוט מאז תחילת 2015 ומתמקד בשיקום במקום בכליאה. מגיעים אליו נאשמים חוזרים, כאלו שזו לא העבירה הראשונה שלהם ובדרך כלל עם יותר מתיק אחד פעיל. מהרגע שהם בתוכנית, הם כבר לא נאשמים אלא "משתתפים" שזוכים לטיפול וליווי צמוד של עו"ס וקציני מבחן. מלבד דיון פעמיים בחודש, מסייע בית המשפט למשתתפים ומטפל בכל הצרות כצרה אחת; התיקים, החובות, ההתמכרויות, החורים בשיניים והשליטה בכעסים. רובם מגיעים על עבירות סמים, רכוש ואלימות במשפחה. בית המשפט הקהילתי מטפל רק בעבירות השייכות לבית משפט השלום. כלומר, לא כולל רצח, עבירות מין, נשק ושחיתות או עבירות במסגרת ארגון פשיעה. במילים אחרות: לכאן מגיעים השבורים. התהליך מסתיים בהחלטת שופט או שופטת אחרי כשנה וחצי ולאחר שהמשתתפים עברו את כל שלבי התוכנית.

כיום, התוכנית מגיעה אל סוף שלב הפיילוט והמדינה אמורה לקחת את מקום הג'וינט (שמפעיל אותה בשיתוף בתי המשפט, משרדי המשפטים והרווחה, המשטרה והרשויות) בניהול הפרויקט שעובד כבר בששת המחוזות בישראל. נראה מה יהיה עם זה.

***

לפעמים זה נראה ממש מוזר, לא דומה בשום דבר לדיון בבית משפט רגיל. לדוגמה, הדיון הראשון עם משתתף חדש נקרא "דיון Wellcome" והוא נפתח בסיבוב שמות בין כל המשתתפים: "אני הסנגורית שלך, נעים מאוד", "שלום. אני התובעת, בוקר טוב", "אני השופטת, שיהיה לך בהצלחה". המשתתף, שעומד קרוב לשופטת ולא מאחורי דוכן נאשמים, נראה מעט המום. סיפרו לו מה הולך לקרות, ועדיין נראה שהוא מחפש מצלמה נסתרת.

הכללים: אין ראיות ואין הוכחות. הנאשם מודה, לוקח אחריות ומתחיל בתהליך. קצין המבחן (עו"ס בהכשרתו) יערוך תסקיר עומק על חייו - חובות, משפחה, תעסוקה, פנאי, בריאות וכו'. "אנחנו נבנה לך תוכנית הוליסטית ונעזור לך", אומרת אשקלוני, "אם תסיים את התוכנית לא תקבל עונש מאסר. ועכשיו", מוסיפה השופטת, "אני צריכה את הטלפון שלך". הנאשם ההמום שולף את המכשיר. "אני צריכה רק את המספר שלך", אומרת אשקלוני, "שנוכל להיות בקשר".

***

שביתת העו"סים, ולפניה הסגר הגדול, הותירו רבים מהמשתתפים תלויים באוויר. חלקם נפל חזרה להתמכרויות (שניים מהמשתתפים נכשלו בבדיקות השתן שלהם כשהייתי שם), שניים לא הגיעו. אחרים חזרו לדפוסים רעים. אחד-אחד הם מספרים את סיפורה של השביתה כפי שהיא נראית מהצד השני, הצד שסובל.

כל מה שחסר במדינה אפשר למצוא בחדר 602. פה מקשיבים לאנשים ומאמינים להם, לא דנים לחומרה על טעויות עבר, ולא שופטים על סמך מראה, מעמד חברתי, קעקועים או צלקות. פה אנשים משתפים פעולה מרצון ולא מפחד, מתוך אמונה בטוב שבאדם.

***
מוקדם לומר אם התוכנית עובדת. מאז שנפתח, עברו בבית המשפט הקהילתי כאלף משתתפים (בישראל כ-9,000 אסירים פליליים סה"כ). כ-240 סיימו בהצלחה, קצת פחות מזה לא השלימו את התוכנית, וכ-500 עדיין משתתפים. לפי הג'וינט, נגד 89% מהמשתתפים שסיימו בהצלחה לא הוגשו כתבי אישום חדשים - מספר טוב. בסביבות 50% מאלה שנכלאו חוזרים שוב לכלא, אולם הפיילוט לא פועל מספיק זמן, כך שקשה למדוד את השפעתו לטווח הארוך. לפי מנהלי הפרויקט, גם הנושרים לא חוזרים לכלא באחוזים גבוהים.

הפרויקט הוא לא רק משקם אלא גם כלכלי. המדינה מוציאה כ-17 אלף שקל לחודש על כליאת אסיר אחד. תעשו את החשבון. העלות הממוצעת למדינה של אסיר חוזר, מהסוג של המשתתפים בתוכנית, היא 3.1 מיליון שקל לכל החיים למדינה, לפי שב"ס. לעומת זאת, עלות בית משפט קהילתי למאה משתתפים בשנה: 2.7 מיליון שקל בלבד.

התהליך, שמערב יותר גורמי מקצוע ושעות דיון (יותר מ-20 דיונים לכל תיק, לעומת דיון או שניים בהליכים רגילים) נראה יקר ואיטי, ועדיין זול יותר מכליאה. בטח אם מכניסים למשוואה את סיכויי הפשיעה החוזרת (רצידיביזם), ואת העובדה שחלק נכבד מהמשתתפים מגיעים עם כמה תיקים שמאוחדים להליך אחד - עוד חיסכון.

לפעמים, הרוחות מתלהטות. "הבטחתם לי שתהיו האבא והאמא שלי", זועק גבר כבן 60, "הבטחתם! אבל כלום - רק נזקים עשיתם לי!", הוא מטיח ערימת ניירות על שולחן השופטת. הצוות נותן לו כמה דקות לשחרר את זעקתו: "אמרתם תביאו לי אח גדול אמרתם, אבל אני לבד! אתם יודעים מה זה להיות לבד בעולם?".

שקט סמיך עוטף את בית המשפט ואני מנסה לענות לעצמי על השאלה: האמת, לא יודע, מעולם לא הייתי לגמרי לבד בעולם. "תנשום", מבקשת אשקלוני. "אני רוצה לסיים את התוכנית", אומר הגבר ויוצא כועס מהאולם.

אחריו מגיע אלכסנדר. "היה קשה בשביתה", הוא אומר, "בלי הטיפול, בלי הקבוצות והתמיכה. אבל הסתדרתי". "רגע!", אומרת השופטת, "אני רואה שמחר זה יום ההולדת שלך. מזל טוב, שתהיה שנה טובה יותר וקלה יותר". צוות בית המשפט מצטרף לאיחולים ואלכסנדר, בן 30 ומשהו, שכבר ראה יותר מאולם דיונים אחד מבפנים, מתרגש.

התיק האחרון שלנו להיום, אומרת השופטת, הוא של אבי, האיש והחיוך. "אני רק רואה אותך, השופטת", אומר נאשם חייכן במיוחד, שלפי ההקשר אני מבין שיש לו בעיה חמורה מאוד של שליטה בכעסים, "ויש לי שמחה בלב".

עוד כתבות

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Associated Press, Martin Meissner

יותר מנועה קירל ונטע ברזילי: עדן גולן שוברת שיאי רייטינג עבור תאגיד השידור הציבורי

עדן גולן לא רק הצליחה לתת מופע מרשים - אלא גם לשבור שיאי רייטינג לתאגיד השידור הציבורי ● משדר חצי גמר אירוויזיון אמש רשם לתאגיד השידור הציבורי 25.9 נקודות רייטינג - יותר מהמשדרים של 2023 ו-2018, אז התחרו נטע ברזילי ונועה קירל ● האם התאגיד יצליח לשמר את הצופים החדשים?

עידו אהרונוביץ / צילום: מסע ישראלי

הסדנה שטייסי הקרב עוברים כדי לעבד את חוויות המלחמה

חיל האוויר וארגון מסע ישראלי מציעים לטייסים סדנה בת יומיים שבה הם רוכשים כלים להתמודדות עם קשיים רגשיים ומנטליים ● "אלה דברים שלא יעלו בתחקיר מבצעי", מסבירים המארגנים ● ישראל מתגייסת

קיבוץ בארי אחרי הטבח. ''לתעד כשאנחנו עדיין בתוך האירוע'' / צילום: מיטל שטדלר

"יש ערך לכל חומר שנאסף, גם לעדויות ממצלמות הגוף של מחבלי הנוח'בה"

ד"ר רוני מיקל־אריאלי, היסטוריונית שמתמחה בשואה וברצח עם, הבינה היטב את חשיבות התיעוד מיד לאחר 7 באוקטובר, והביאה להקמת הפורום למובילי יוזמות תיעוד במלחמה ● לדבריה "מכחישים יהיו, לא משנה מה נעשה. התיעוד יאפשר לספר את הסיפור שלנו"

רינת אפרימה, מנכ''לית קימברלי קלארק ישראל / צילום: נירי גתמון

אחרי 7 חודשים עם מ"מ: זו המנכ"לית החדשה של קימברלי קלארק ישראל

אפרימה תחליף את דורון רוזנפלד, סמנכ''ל הכספים, שכיהן כמ"מ מנכ"ל קימברלי קלארק ישראל מאז סוף ספטמבר 2023, לאחר שטל רבן הודיע על פרישה

צילום: איל יצהר

38 שופטים חדשים נבחרו לבתי משפט השלום. הרשימה המלאה

הוועדה לבחירת שופטים מינתה היום 38 שופטים חדשים לבתי משפט השלום בתל אביב ובמחוז מרכז, בהם עורכי דין מהמגזר הפרטי בתחום האזרחי והפלילי, פרקליטים ורשמים בכירים ● מחצית מהשופטים החדשים - נשים

הפגנה בירושלים נגד הקו הירוק / צילום: ap, Matt Rourke

התפרעויות נגד הקו הירוק: נזק של מאות מיליוני שקלים וחצי שנה עיכוב

בשבוע שעבר הוצתה מכונת קידוח בפרויקט ההקמה של הרכבת הקלה בבירה ● גורמים המעורבים בפרויקט חושדים כי היא הוצתה על ידי קומץ חרדים שמתנגדים להקמת הקו, וזה לא המקרה הראשון

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

ברוכים הבאים

להתעורר מול חיזבאללה: הכפר הבדואי שתושביו לא מוכנים לנטוש

בתחילת המלחמה פונו אנשי ערב אל-עראמשה מבתיהם, אך הקשיים הכלכליים והמנטליים גרמו להם לחזור לכפר, הסמוך לגבול לבנון ● הפחד אמנם קיים, אך מבחינתם אין אפשרות אחרת: "הגענו למצב שבו למשפחות אין כסף לקנות גלידה לילדים שלהן. כמה אפשר לשבת במלון?"

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

העצרת הכללית של האו''ם / צילום: Reuters, Eric Thayer

האו"ם אישר חברות לרשות הפלסטינית בארגון


הרשות הפלסטינית למעשה תקבל הכרה דה-פקטו - בלי להיקרא "מדינה" • החברות באו"ם תעניק לרשות זכויות שיבטיחו השתתפות מלאה בפעילות העצרת הכללית • הפלסטינים נכשלו עד כה בעקבות הווטו האמריקני, ועל כן הם לא קיבלו את הזכויות המלאות בדומה לשל מדינות-חברות • ארדן: "נותנים זכויות למדינת טרור עתידית של חמאס"

שוק הנדל''ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע / צילום: Shutterstock

הכלכלן הראשי: שוק הנדל"ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע

ברבעון הראשון של השנה נמכרו הכי הרבה דיורת מאז הרבעון השני 2022 ● עם זאת, הנתונים נמוכים בכ-17% מהמוצע חודשי רב שנתי של רכישת דירות, והדרך להתאוששות הענף עוד רחוקה ● וגם, כמה דירות רכשו תושבי חוץ?

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

עם למעלה מ-30 אלף חיילים: האיום החדש של איראן על ישראל

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, התייחס לסוגיה של פעילות ימית באגן הים התיכון, לצורך הידוק ההתקפה על ישראל ● זוהי לא הפעם הראשונה שמתייחסים באיראן לסוגיה זו, ולפני חודשים ספורים הוקם בסיג' ימי, משמר מתנדבים שיכלול לפי טהרן כ־55 אלף איש על כ־33 אלף כלים

''ספגטי'' טונה. כחולת סנפיר מיוון / צילום: אסף קרלה

אחת המסעדות הטובות בישראל שינתה גישה בגלל המלחמה - ובינתיים, זה כנראה משתלם

מסעדת העילית היפנית איי, שאיבדה טבח בנובה, נסגרה לכמה חודשים ● היא נפתחה מחדש נגישה יותר, תוך שמירה על עומק הטעמים והייחודיות

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

רגע לפני שבת: עימות פומבי בין שרי האוצר והביטחון על התקציב ורכש מטוסי F-15

שר האוצר פנה למזכיר הממשלה בבקשה להביא לישיבת הממשלה הקרובה החלטה שתקים באופן מיידי את הוועדה הציבורית לבחינת צרכי בניין הכח ותקציב הביטחון שמתעכבת מזה חודשים ● "העיכוב בהקמת הוועדה מביא לעיכוב ברכש חשוב להתעצמות צה״ל" ● גלנט: קיימת תפיסה ישראלי שגוייה לפיה ניתן לספק יותר ביטחון בפחות כסף כנגד צרכים הולכים וגוברים

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל - אך הפרסומים בתקשורת הישראלית וההודעה החריפה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא שברו את הכלים 

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

בית דיזנגוף, השבוע. ריק ועזוב / צילום: ניר וייס ודררו

על מצבו העגום של הבניין שבו הוכרזה עצמאות ישראל

כל מי שעובר בשדרות רוטשילד בתל אביב יכול לראות מה עלה בגורלו של הבניין האייקוני בו דוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל ● ההזנחה הפושעת של הבניין כמו מטאפורה למצב המדינה