גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איתמר מדיקל מטפסת על הקורונה ומשאירה מאחור את מעבדות השינה

"הקורונה גרמה להסטה משמעותית לכיוון של פעילות לאבחון ביתי, על חשבון מעבדות השינה", אומר גלעד גליק, מנכ"ל איתמר מדיקל, שהמוצר המרכזי שלה מאפשר אבחון דום נשימה בשינה בבית המטופל ● "אנחנו מאמינים שהמעבדות, שתפסו שני שלישים מהשוק, לא יחזרו להוות יותר מ-50% ממנו", אומר גליק

גלעד גליק, מנכ"ל איתמר מדיקל / צילום: איל יצהר, גלובס
גלעד גליק, מנכ"ל איתמר מדיקל / צילום: איל יצהר, גלובס

23 שנים לאחר הקמתה אפשר סוף סוף לומר שחברת המכשור הרפואי איתמר מדיקל עשתה את זה. ודווקא בשנת 2020 המקוללת, שמתחילתה הכפילה החברה את שווייה.  זינוק של 170% במניית איתמר בשנה האחרונה משקף שווי של 1.2 מיליארד שקל לחברה, הנסחרת בת"א ובנאסד"ק (שם היא ביצעה הנפקה שבה גייסה 35 מיליון דולר).

בסיכום הרבעון הראשון של 2019 דיווחה איתמר על הכנסות של 8.4 מיליון דולר, המהוות גידול של 38% לעומת התקופה המקבילה; הפסד של 2 מיליון דולר; ומזומנים בקופה בהיקף של 50 מיליון דולר.

העלייה במניה לאחרונה מבוססת על ציפיות לדוחות הרבעון השני, שבמסגרתן צופה החברה גידול "דרמטי" בהכנסות מהמוצר שהפך למרכזי שלה, המוצר המתכלה לאבחון דום נשימה בשינה.

הפריחה שחווה כיום איתמר מדיקל לא הגיעה משינוי דרמטי בפעילותה, מהשקה של מוצר חדש או מהסכם חיצוני משמעותי שנתן לה גושפנקה, אלא ממספר רב של צעדים קטנים בשוק שהשתנה בהדרגה לטובתה. הקורונה נתנה את הפוש האחרון הדרוש להסיט את השוק לטובת אותו מוצר, המאפשר אבחון דום נשימה בשינה בבית המטופל - במקום במעבדת השינה.

"הקורונה גרמה להסטה משמעותית אל פעילות לאבחון ביתי, על חשבון מעבדות השינה, שהיוו בערך שני שלישים מהשוק", אומר מנכ"ל איתמר מדיקל, גלעד גליק. "לפעמים צריך מזל. מעבדת השינה היא מקרה קיצוני של השפעת הקורונה. החולים נוחרים בלילה ומשפריצים טיפות לכל עבר. במהלך הסגר מעבדות השינה היו סגורות לגמרי וגם אחרי הפתיחה, ההנחיה היא לא לאבחן במעבדות שינה, בעיקר כשיש אלטרנטיבה ביתית. חווינו קפיצה קדימה של 10-15 שנים מבחינת שינוי השוק לטובתנו.

"אז אם קודם הבדיקות הביתיות היוו שליש משוק בדיקות השינה, ובתוך תת-שוק הבדיקות הביתיות היו לנו נתח של 22% בערך מול המתחרות העיקריות פיליפס ורזמד, הרי שעכשיו גם שוק הבדיקות הביתיות גדול, ואנחנו גדלנו בתוכו. 

"המוצר של פיליפס ורזמד נכנס לתוך הנחיר, אחרי שהיה בתוך נחיר של חולה אחר, ואילו שלנו מולבש על האצבע. מה את מעדיפה? חוץ מזה, לגמרי בלי להתכונן לקורונה, כבר פיתחנו מוצר חד-פעמי. היום ההנחיות של איגוד השינה הן להשתמש במוצר מתכלה, ורק לנו יש כזה".

יש קשר בין הקורונה לבין דום נשימה בשינה?
"קורונה ודום נשימה בשינה מקושרות שתיהן למחלות לב, אם כי לא הכול ברור עדיין בהקשר הזה. מעבר לכך, קורונה מורידה את הניצולת של הריאות, וזה גורם לכך שנכנס פחות חמצן לדם. אם גם האוויר חסום פיזית, החמצן עלול לרדת מהר יותר לרמות מסוכנות".

ומה יקרה ביום שאחרי הקורונה?
"אנחנו מאמינים שהמעבדות לא יחזרו להוות יותר מ-50% מהשוק, והמוצר המתכלה ימשיך להיות משמעותי. במאי עדכנו שאנחנו לא עומדים בביקושים, למרות שהגדלנו את קצב הייצור פי עשרה. הסבנו את שטח המשרדים בקיסריה לעוד שטחי ייצור להרכבת המכשירים שלנו, וגייסנו עוד עובדי ייצור. הכפלנו את מספר העובדים למעל 150".

יתרון על המתחרות בתחום השינה

איתמר מדיקל, בבעלות קבוצת ויולה, ד"ר גיורא ירון ומרטין גרסטל, הוקמה כדי לפתח טכנולוגיה של אבחון על פי דפוסי ההתכווצות של כלי הדם. המוצר פותח מתחילת הדרך לשני יישומים - האחד, שיטה חדשה לאבחון מחלות לב, והשני, לאבחון הפרעות שינה, בשני המקרים באמצעות הצמדת מעין אצבעון לאצבע של המטופל.

במשך השנים החברה האמינה מאוד במוצר הלב כפריצת הדרך העיקרית שלה, וראתה את מוצר השינה כמקור להכנסות זמניות. גם גליק עצמו, בתחילת הדרך כמנכ"ל, שם את עיקר הדגש על מוצר הלב ("יכולנו להציל את ג'יימס גנדולפיני", אמר בתחילת דרכו בחברה ב-2013).

הבעיה הייתה שמדובר במוצר אבחון נהדר שלא משנה את ההחלטה הקלינית. אנשים עם גורמי סיכון למחלות לב יודעים שהם צריכים לאכול בריא, להפסיק לעשן, להתעמל ולרדת במשקל. גם אנשים ללא גורמי סיכון יודעים זאת. הבעיה היא לממש. האבחנה המוקדמת כי ההתנהגות כבר החלה להוביל למחלת לב פעילה לא הצליחה לשנות דרמטית את הטיפול.

לעומת זאת, בתחום השינה הציגה החברה הצעה משופרת על פני המתחרות - את מעבדת השינה החליפה בדיקה ביתית פשוטה יחסית. הבעיה הייתה שרופאי השינה היו מושקעים במעבדות, והעדיפו להפנות לקוחות אליהן ולא אל איתמר.

פריצת הדרך של גליק הייתה לפנות דווקא לקרדיולוגים, ולתפוס אצלם מטופלים עם דום נשימה בשינה, שמשפיע גם על המצב הקרדיולוגי שלהם. לאחר שהחל המוצר להימכר באפיק זה, בוצעו מהלכים נוספים, כמו שיפור השיפוי הביטוחי למוצר, הכנסתו להנחיות של האיגוד המקצועי של התחום, פיתוח מוצר חד-פעמי מתכלה, שיתוף פעולה עם חברת הרפואה מרחוק לקרדיולוגיה BioTel Heart ועוד.

ההכנסות נבנו לאט דרך הרופאים הקרדיולוגים, אבל עכשיו הקורונה הביאה אל איתמר סוף סוף גם את רופאי השינה. "עכשיו הם החברים הטובים שלנו", אומר גליק. "הם מתקשרים ומבקשים לעבור את ההכשרה שלנו תוך שבועיים, כשבעבר זה דרש חודשים ארוכים. היום אנחנו השותף העיקרי שלהם, כשבעבר הם נתנו לנו 'מה שנשאר'. לקוח שלא יאבחנו דרכנו הוא לקוח שלא יאובחן".

אז מה עושות מעבדות השינה?
"אם זו מחלקה בבית החולים אולי היא תיסגר או תצומצם. אם היא מעבדה פרטית אולי היא תפשוט רגל, אבל רוב רופאי השינה הם גם רופאי ריאות, אז הם עושים היום הרבה כסף מהתחום הזה".

גליק רואה בקשר עם רופאי השינה פוטנציאל צמיחה גדול עבור החברה. "נכנסנו בדרך עוקפת, דרך הקשר עם הקרדיולוגים, אבל רופאי שינה באמת שולטים בשוק הזה".

שומרים על כמעט איזון בכל רבעון

בשבוע השני של אוגוסט יפורסמו דוחות הרבעון השני של איתמר מדיקל. "אנחנו ממשיכים להגדיל את המשתנה שמעניין את המשקיעים שלנו, שהוא ההכנסות, אבל מבלי שההפסד התפעולי 'יברח' לנו, וזה מה שמייחד אותנו מול רוב חברות המכשור הרפואי האמריקאיות שנמצאות באותו שלב פיתוח כמו שלנו. אנחנו ממשיכים לשמור על כמעט איזון בכל רבעון".

עכשיו כשהקורונה אינה מאפשרת טיסות, אתם מצליחים לשמור על קשר עם ארה"ב כמו חברה אמריקאית?
"אנחנו עדיין מקצים המון המון זמן וקשב ניהולי למשקיעים שלנו, כולל מידי פעם 'נון דיל רוד שואו' וירטואלי שהבנקים מארגנים לנו. כמות המשקיעים למכשור רפואי בעולם היא כמובן גדולה בסדרי גודל ממה שיש בארץ, ובסך הכול תחום הבריאות כולו הרוויח מהקורונה.

"אנחנו רואים כסף חדש זורם לתחום המכשור הרפואי, וכסף זורם בתוך תחום המכשור הרפואי לתחום הרפואה מרחוק. שוק ההנפקות בתחום הרפואי בנאסד"ק רותח בימים אלה, וגם ההתנהגות של המניה שלנו מעידה על העניין מבחינת מחזורי הפעילות הגבוהים. נכנסנו למדד ת"א-90, אבל זה לא מסביר את כל הגידול בסחירות שלנו".

מה הלאה עבור החברה?
"שוק דום הנשימה בשינה הוא השוק שלנו. אין לנו כרגע כוונה להתרחב לשווקים נוספים. יש לנו 50 מיליון דולר בבנק אז ייתכן שנבצע רכישות או שיתופי פעולה, אבל גם אם רק נצמח אורגנית בשוק השינה בארה"ב ובעולם זה נותן לנו אופק אדיר לצמיחה מרבעון לרבעון.

"השאלה היא - איפה עוד אפשר לעשות מוניטיזציה של אותו מטופל שכבר יצרנו איתו את הקשר? במוצר המתכלה, המטופל שלנו מוריד אפליקציה. זה נהדר - החברות בתחום הבריאות הדיגיטלית משקיעות כל כך הרבה רק כדי שיורידו את האפליקציה שלהם ואצלנו הרופא פשוט אומר למטופל להוריד את האפליקציה, והוא עושה את זה. ומכאן השמים הם הגבול - ניטור כרוני של מטופל, ניהול מחלה, מעקב אחר היענות לטיפול, עצות טיפוליות נוספות ועוד".

אתם מתאימים להירכש היום?
"אני מאמין בכל נימי נפשי שחברות קונים ולא מוכרים. כלומר, אנחנו בונים את החברה, ואם היא תהיה מעולה, היא תירכש. כיום, השווי שלנו הופך את זה טכנית לאפשרות, אם חברה מהצד השני תחשוב שהפעילות שלנו נותנת לה שליטה במטופל משלב מאוד מוקדם בתהליך האבחון. אבל יש לנו גם המון פוטנציאל, ומכירה של החברה עכשיו היא לאו דווקא האפשרות הכי טובה עבור המשקיעים". 

איתמר מדיקל

שנת הקמה: 1997 ● תחום פעילות: אבחון דום נשימה בשינה ● מנכ"ל: גלעד גליק ● מספר עובדים: כ-150 בקיסריה, ונוספים בארה"ב ● בעלי מניות עיקריים: קרן ויולה, גיורא ירון, מרטין גרסטל ● שווי שוק: כ-1.2 מיליארד שקל ● הכנסות ב-2019: 31 מיליון דולר ● הפסד ב-2019: 5.3 מיליון דולר

עוד כתבות

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות