גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"נתניהו מתמודד רע עם המשבר הכלכלי ומאשים את כולם, מנהל טוב לא מחפש תירוצים"

על הטעות בפיטורי ברק רביד, הלחצים מהבעלים, הטענות ל"בלפוריזציה" של המערכת ושתיקת הבכירים ● הפרשן הכלכלי מתן חודורוב חושף את קרב ההצלה שניהל על עובדי חדשות 13, ולא מפחד למתוח ביקורת - על נתניהו ועל ההנהלה ● האזינו לפודקאסט "אוף דה רקורד"

מתן חודורוב / צילום: איל יצהר, גלובס
מתן חודורוב / צילום: איל יצהר, גלובס

המשבר שאופף את חדשות 13 בחצי השנה האחרונה, אשר מלבד הקורונה נאלצה להתמודד גם עם פיטוריהם של עשרות עובדים, השאירה חברה שמלקקת את פצעיה. אבל קשה ללקק פצעים כשברקע התבטאויות של מספר מפוטרים, שאומרים באופן ברור שמשהו לא טוב עובר על החברה ומאשימים אותה בכניעה ואימוץ תכתיבי בלפור. בשיחה ראשונה מאז המשבר, יו"ר ועד העובדים של החברה שניהל את המאבק מול הההנהלה, מתן חודורוב, חושף בפני "גלובס" את קרב ההצלה שניהל על עובדי חדשות 13, ולא מפחד למתוח ביקורת - על נתניהו ועל ההנהלה.

האזינו לשיחה המלאה בפודקאסט "אוף דה רקורד" 

בוא נתחיל מהסוף, ומתיאורים שעולים לאחרונה. איך האווירה במסדרונות חדשות 13 כיום?
"אני דווקא חושב שהאווירה משתפרת והולכת. בעיצומו של המשבר הזה נראה היה ששליש מחברת החדשות יימחק. ההנהלה, ברשימה הראשונה שהביאה לידינו כללה יותר מ-110 עובדים בחברה שיש בה בסך הכול 321 משרות. מאז נאלצנו לעבור שלושה סיבובים בבית הדין לעבודה ועוד עתירה אחת לבג"צ, איומים בשביתה הראשונה בתולדות הטלוויזיה המסחרית ודוח מיוחד שחיבר ירון זליכה כדי לקצץ את הקיצוץ - ובסופו של דבר הגענו לתוצאה שבה 37 אנשים הלכו הביתה. אין קיצוצים שמחים. ופרידה מכל עובד בחדשות 13 היא דבר קשה מאוד. ברור שבטווח הקצר זה משפיע מוראלית על האווירה בחברה. זה לא נעים לעבוד בחברה שמפטרת בימים האלה ממש מעל 10% מהעובדים שלה. אבל בהתחשב בפוטנציאל הנזק שאירוע כזה עלול היה לגרום לחברת החדשות ובנקודה שבה התחלנו בשיאו של משבר הקורונה, יחד עם מבול של חל"תים במשק שאיימו לשטוף כמו נחשול את החברה הזו, אני חושב שסיימנו בתוצאה הטובה ביותר שהייתה אפשרית. נראה לי שגם העובדים יודעים את זה ולאורך זמן האווירה תשתפר".

אתה נצמד למספרים, ואני לא מדבר רק על האובדן הכמותי, אלא גם ובעיקר על הפגיעה התדמיתית. בעיניי מי שעד לאחרונה שימש כעורך חדשות סוף השבוע שלכם ניר בכר, המקום עובד ב"רוח בלפור". את התיאור הזה לא הביאו כתבים חוקרים, אלא הוא ואחרים מתוך החברה. בכר אמר בראיון לדה מרקר לאחר פיטוריו דברים קשים מאד על ההנהלה החדשה של החברה ועל מנכ"ל החדשות בשנה האחרונה ישראל טויטו. הוא דיבר על כך שלא נותר זכר לאתוס של חדשות 10 ועל רוח שפוגעת בחופש העיתונאי והופכת את חברת החדשות לפיון.
"ייצגתי בעצמי את ניר בשימוע. הצעתי שהוא יישאר בחדשות 13 כעורך 'שישי' וגם המנכ"ל רצה בזה, כי לניר יש מקום בחברה ואני מצטער מאוד שבסופו של דבר הוא פוטר. שאלתי את המנכ"ל לגבי חלק מהטענות שהזכרת כאן והתרשמתי שיש לו תשובות, אבל כיו"ר הוועד התפקיד שלי הוא לא לדבר בשמו אלא לדבר בשם העובדים. תראה, אין ספק שראש הממשלה ניסה להשפיע לאורך הקדנציה על כל כלי התקשורת, אולי יותר מפוליטיקאים שקדמו לו בעבר, והלחצים האלה נהדפו גם בחדשות 10 גם בחדשות 13 לאורך השנים. תראה את הליינאפ של מהדורת השבת האחרונה. כיוון שצפיתי חלק משאלותיך בדקתי מה שודר אצלנו. האייטם הפותח היה מההפגנה בבלפור עם שני כתבים ושני צוותי צילום בשטח. כתבה שנייה של אור הלר עם ציטוטים נרחבים מהפוסט של המאבטח ששמר על ראש הממשלה במהלך כהונתו הראשונה. היו ארבע פריצות מההפגנה במהלך המהדורה של עבדך הנאמן. משדר מיוחד ב-23:00 בלילה אחרי 'הישרדות' מההפגנה בבלפור. אני לא חושב שנתניהו היה מכתיב כזה ליינאפ.

"בחברה הזו עובדים עיתונאים ותיקים ומוערכים שחתומים על כמה מהסקופים הגדולים בשני העשורים האחרונים, כלבי שמירה בסדר הגודל הזה לא היו מסכימים וגם לא היו שותקים אם מישהו היה מנסה להפוך אותם לפודלים. עכשיו אני קודם כל רוצה לומר, מהדורת השבת של חדשות 13 היא באמת מוצר מצליח".

אבל לדבריו, נאמר לו בשימוע שהסיבה היא ביצועים נמוכים. תחליטו.
"אני לא חושב שהביצועים של ניר היו נמוכים, המהדורה בעריכתו הייתה ונשארה מוצר מצליח. אני בכלל חושב שכשיש אירועים חריגים מהסוג שעליהם הוא דיבר, ההתנצלות ההיא בפני שלדון אדלסון או חשש שלא ישודר תחקיר ב'המקור' על פוליטיקאי כזה או אחר - היו דברים כאלה מעולם לאורך ההיסטוריה בחברת החדשות - אבל תמיד קמו העיתונאים הרלוונטיים והרימו דגל אדום. וזה עובר ב- DNA של החברה כל השנים גם כשלמנכ"ל קוראים ישראל וגם כשקוראים לו גולן יוכפז או ראודור בנזימן. אני מנסה לחשוב אם אני מכיר מאז המיזוג או לפני המיזוג ידיעה בעלת ערך עיתונאי מובהק שאני או אחד מחבריי בערוץ הבאנו לשולחן העורך ולא הגיעה לשידור. האם יש דבר כזה? האם יש דוגמאות לצנזורה?".

אנסה לאתגר את השיח הזה, כי הרבה אנשים, בכללם אני, מחפשים כל הזמן "אקדח מעשן" או "ראיית זהב". והתזה שלי היא שבתקשורת בעידן פוסט פרשות 2000 ו-4000 כבר אין כזאת. לא באמת נמצא את אותן "הקלטות אילן ישועה" או איזה חדר אפל בו ניתנות הוראות. ספק אם זו תהיה בכלל פרשה פלילית. אבל היא תדבר במושגים שרוב הקוראים והצופים בכלל לא מבינים. שפה של צנזורה עצמית, של הדרה הדרגתית מהאולפן, של דחיקה לתחתית הליינאפ, של פחות קידומים בהומפייג' או קידומים במקומות נמוכים. של פחות פולואים עצמיים או יותר. וכל אלו לכאורה "שיקולים עריכתיים לגיטימיים". איך אתה מסביר את זה שלפי בדיקת "העין השביעית" אתה זכית בשנה האחרונה למחצית מהאזכורים במהדורה לפני השנה הקודמת.
"אמרת המון דברים ואני לא יודע אפילו מאיפה להתחיל לענות לך. הדוגמה שנתת לסדר האייטמים בליין אפ - נתתי לך דוגמה ממהדורת השבת האחרונה. המוסף הכלכלי שלי 'אנליסט' ירד לצערי מהאוויר בחצי השנה האחרונה. מאוד לא אהבתי את זה כמובן וזו הסיבה העיקרית שבאותם חודשים שהעין השביעית בדקה אכן נרשמה ירידה במספר השידורים שלי. זה היה חלק אחד משינוי מקיף יותר במהדורה שכלל גם ביטול של מוספים אחרים כמו 'ברקוד' ו'שיטת השקשוקה', מתוך תפיסה שכל המהדורה תעבוד תחת מותג אחד - המותג של חדשות 13. בכלל, הערוץ עבר הרבה שינויים ותפניות שיכול להיות שנטעו אצל אנשים כמוך את התפיסה הזו שהכול מהונדס ומכוון מלמעלה".

ההפך. הטענה שלי היא שאין "החלטה" כזאת. שמה שבכר ניסה להצביע עליו הוא על אווירה חדשה, שתחת הניסיון לרצות קהלים, פוגעים בעשייה העיתונאית.
"המיזוג בין חדשות 10 לערוץ 13 הציב אתגר מסוג חדש. אתה צריך מצד אחד לשמור על מערכת חדשות שהיא חזקה ועצמאית, נקרא לזה 'רביב דרוקר' כשם קוד, ומהצד שני להרחיב את בסיס הצפייה כדי לייצר מהדורה שתתאים לערוץ broadcast . כלומר, למשוך גם קהל שמעוניין לצפות בתוכניות הריאליטי שאחרי המהדורה. במציאות כזו, התוכן ובעיקר האריזה עוברים שינוי מסוים. התאמות. מצד שני, אסור לוותר ואני מאמין שאין לאף אחד שום כוונה כזו, על מסגרות זמן ותוכן בתוך המהדורה שיוקדשו לעיסוק מעמיק וביקורתי בכל מיני סוגיות, גם הסוגיות הכלכליות".

לא לעמוד ולמדוד ב'ימינומטר' או 'שמאלנומטר'

איך אתה בעצם מבין. מישהו לקח אתכם לישיבה שבה הסביר על הקו האדיטוריאלי החדש של המהדורה?
"בניגוד אליך שרק צופה בחדשות 13, אני גם נמצא מאחורי הקלעים. לכל מנכ"ל ולכל עורך ראשי יש את הגישה הטבעית שלו לגבי איך צריך לבנות את המהדורה. אני בכלל חושב ששאלת האווירה כמו שאתה קורא לה, היא לא לעמוד ולמדוד ב'ימינומטר' או 'שמאלנומטר' אם החברה זזה שני אינצ' ימינה או שמאלה. החברה נשארה מקצועית, ישרה ועניינית שכל סיפור חשוב יגיע בה לשידור ולא משנה את מי הוא משרת. מצד אחד ספי עובדיה מפרסם שאהוד ברק עומד מאחורי מימון של מחאת הדגלים השחורים, ומהצד השני אביעד גליקמן מפרסם שראש הממשלה מבקש החזרי מס עבור ההוצאות הפרטיות שלו בעיצומו של משבר הקורונה.

"עצם העובדה שבאה רשת ורצתה בתחילת הדרך לקחת את כל הרצועות של חברת החדשות להשאיר אותה עם מהדורה מרכזית מקוצצת, ולהיפרד משליש מהעובדים שלה, אפשר ללמוד מזה משהו על הכוונה המקורית לגבי חברת החדשות ושידורי החדשות. כשמסתכלים על חלק משמות המפוטרים בוודאי שעולה אצל רבים תחושה לא נוחה שאני יכול גם להבין אותה. רק צריך להיזהר מביקורת - חשובה ככל שתהיה, שגם אני שותף לחלקה - לבין האשמות שמסתובבים פה פודלים שחוששים לדבר על ראש הממשלה או לחשוף פרשיות בעניינו מאימת הפיטורים, או שיש כאן איזה שליח מטעם מבלפור לעניין פירוק העיתונות החופשית".

בכר כתב את הדברים רק אחרי שהוא פוטר ודיבר על כך שהחברה שייכת לציבור ולא למנכ"לה. אתה מדבר על רוח עיתונאית, אבל איך אתה מסביר שהוא וגם אחרים לא דיברו, ואלמלא היה מפוטר דבריו היו נשארים עמו והציבור לא היה זוכה לשמוע אותם? שמעת את הביקורת הזו מפיו בשנה האחרונה?
"אני חושב שניר בכר הוא עיתונאי מצוין. אני חושב שכל העיתונאים שפוטרו מצוינים. לי אין בעיה לבטא ביקורת גם היום, כשאני יושב מולך כעובד בחברה ואפילו כנציג העובדים בחברה. אני חושב שהחברה פתוחה לביקורת. אני לא שמעתי את הביקורת הזאת מפיו, ולא הכרתי את הדברים ואני לא מביע כל עמדה לגביהם. רק יכול להגיד שפורסם באחד האתרים כאילו הוא בכר ואבי עמית (עורך פינת 'המפצח' במהדורה, שפוטר אף הוא ד.ו.) נכנסו לרשימה רק אחרי שנוע ללשכת ראש הממשלה שהם מכינים את התחקיר בעניין המטוס. זה לא נכון עובדתית. גם לא שמעתי את ניר טוען את זה".

ההצעה להצלת רביד - הורדה בשכר והשכרת נכס 

על פיטורי ברק רביד דובר הרבה, אבל יש דבר אחד שאני לא מצליח להבין. פרסמנו ב"גלובס" שאנשי חדשות 13 הצליחו להסדיר את המשך תקצוב המשרה שלו, אך בהנהלה לא שינו את עמדתם. איך אפשר לנמק את זה חוץ מאשר פוליטיקה?
"אין לי הסבר טוב לפיטורים של ברק. אני חושב שברק ככתב וכפרשן הוא מהעובדים המצטיינים והחרוצים ביותר בחברת החדשות לאורך כל השנים שבהן אני עובד בה. גם בסיטואציה שאליה נקלענו - שחייבים להיפרד מהרבה אנשים, שכולם מצוינים - עדיין ההחלטה להיפרד ממנו היא בעיניי טעות".

טעות זה משהו מקרי. זה מקרי?
"שום דבר לא מקרי. ודאי שהושקעה מחשבה והייתה התלבטות. אחרי החתימה על ההסכם המשכנו לחפש מקורות תקציביים כדי להציל עובדים נוספים וביניהם גם את ברק. למשל, הצענו שברק יפחית משמעותית מהשכר שלו והוא הסכים. אני אספר לך משהו שמעולם לא פורסם - איתרנו אפילו נכס נדל"ן בבניין JCS בירושלים שרשת ממשיכה לשלם עליו דמי שכירות למרות שהוא בפועל ריק, כדי להשכירו למימון ההצלה של כמה עובדים. חברת החדשות לא התנגדה לזה ורשת לצערי לא אימצה את ההצעה. אני רוצה להגיד לך משהו נוסף. אני חושב שזה יהיה עוול גדול לברק, לקטלג אותו כאיש שמאל. אני חושב שברק הוא בעיקר עיתונאי מצוין. אני התרשמתי למשל מהקשרים שלו בבית הלבן תחת הממשל השמרני של טראמפ ומהקשרים שלו במפרץ הפרסי, עוד אזור שלא נחשב לליברלי ביותר על פני כדור הארץ. ברק הוא אבדה קשה לחברה. אני יודע לספר לך שאחרי שהוא נאלץ לעזוב פנו אליו גם כלי תקשורת בינלאומיים. גם במקרה של עקיבא נוביק אני חושב שהעובדה שהוא עבר לתאגיד תחזק את הערוץ הציבורי במידה מסוימת על חשבוננו. וכן, הפיטורים האלה לא מוצאים חן בעיניי".

איך הרגשת שבזמן שאתם מאתרים נכסים להצלת העובדים, ההנהלה נפגשת - לפי הפרסומים - עם דני קושמרו ועמית סגל, ומציעה להם תלוש של 150,0000 שקל לחודש?
"מבירור שאני עשיתי, ההנהלה לא ניסתה להחתים את הטאלנטים האלה. אם היו מגעים עם מהסוג הזה הם לא נוהלו על ידי חברת החדשות. אני מאד אופתע אם יתברר שרשת, בעיצומו של הליך משא ומתן על קיצוץ כואב עם העובדים, נשאה ונתנה להחתמת טאלנטים שמצוינים אגב מבחינה מקצועית".

בלווטניק? "לא רק גיבוי אלא גם שבחים מההנהלה"

אחת הביקורות המרכזיות - שבאה בכלל מכם, העובדים - הייתה נגד טויטו, שהיה המנכ"ל הראשון בתולדות החברה שעמד לצד ההנהלה במאבק ולא לצדכם.
"טויטו רוצה בהצלחתה של חברת החדשות ומגויס כל כולו לשפר את ביצועיה. הוא עמד במצב לא פשוט. זו לא פוזיציה קלה לעמוד בה כמנכ"ל, בין הדירקטוריון לבין העובדים, והוא פעל כפי שיכול היה וכפי שהוא מצא לנכון. בעצם אתה שואל למה הוא לא עלה מעל הרדאר. למה הוא לא נתן ריאיון או כינס אסיפת עובדים, ולמה הוא לא הביע תמיכה מובהקת בעמדת הוועד. אני יכול רק לדמיין שלא פשוט בכל נקודת זמן להגיד את כל הדברים ואני חושב שבסופו של דבר התוצאה מדברת בעד עצמה. הוא עשה מצדו את כל מה שהיה ניתן כדי להפחית את תכנית הקיצוצים מול דירקטוריון רשת אני עשיתי כל מה שניתן היה כדי להפחית את התוכנית מהצד שלנו".

אפרופו לא מתערבים. ניקח לדוגמה את הידיעה שפרסם גידי וייץ ב"הארץ" על כך שנתניהו התקשר ב-2015 לבלווטניק לגבי סדרת כתבות הגז שעשית. דובר גם על לחצים בכתבות בנושא פתיחת שוק המלט לתחרות, בו לבלווטניק יש אינטרסים מובהקים. בזמנו, המנכ"ל יוכפז ומנכ"ל הערוץ ורשבסקי הגנו עליך. יש לך ביטחון מלא שגם עכשיו תקבל את אותה הגנה? שגם עכשיו סדרות כאלה יכולות לעלות?
"ראשית, אני לא אמרתי שלא היו ניסיונות של גורמים מחוץ לערוץ להתערב בתוכן מפעם לפעם. אמרתי שבמבחן התוצאה, הכל שודר. אני גאה בסדרת הכתבות על מתווה הגז שהציגה באור ביקורתי את העסקה בין המדינה לבין יצחק תשובה. בימים כאלה כשמחירי הגז בכל העולם יורדים כתוצאה ממשבר הקורונה ורק ישראל משלמת ביוקר כל שנה יותר על הגז הטבעי בגלל החוזה ההוא מול חברת החשמל, הסדרה והביקורת נראות לי בדיעבד אפילו עוד יותר חשובות ורלוונטיות. נראה לי מוזר שראש ממשלה, בין שלל המשימות הלאומיות שעומדות לפתחו, מתפנה לכאורה לתרגם כתבות של פרשן כלכלי בטלוויזיה ולשלוח אותם לבעל הבית. אני אגב, למדתי על זה רק לאחרונה. לא ידעתי על זה בזמן אמת. וקיבלתי בזמנו לא רק גיבוי, אלא גם שבחים מהנהלת החברה.

"בכלל, נתניהו נמצא כרגע באחת מנקודות השפל של הקדנציה שלו. ניהול המשבר הכלכלי רע מאד. אין קו מארגן, אין קשר בין צעד לצעד, הפרויקטור הוא בעיקר כדי שיהיה את מי להאשים. פעם זה היועץ המשפטי לממשלה שמפריע כביכול למשול, פעם אלו פקידי האוצר שמנסים לבצע הפיכה ופעם אלו מחשבי רשות המיסים שלא מכוילים להעביר לישראלים את הכסף לחשבון. אני חושב שמנהל טוב לא מחפש תירוצים. במקרה הזה אנחנו שומעים בעיקר תירוצים".

מחדשות 13 נמסר בתגובה: "ישראל טויטו, מנכ"ל חברת החדשות, נכנס לתפקידו לפני כשנה וקיבל חברה במשבר. מאז כניסתו לתפקיד נעשו שינויים רבים והתוצאות מדברות בפני עצמן - מדי חודש, המספרים רק עולים, הן ברייטינג והן בנתח צפייה, ששיאו הגיע בחודש יוני האחרון. טויטו הוא אחד התפקידים הכי שקופים שיש. מסביבו עובדים עיתונאים בכירים ואין דרך לייצר עבודה לא מקצועית או הטייה מבלי שכולם יבחינו בכך. שיטת הניהול של טויטו דוגלת בשקיפות מול העובדים, ביזור סמכויות ומתן חופש עיתונאי. כל טענה על הטיה פוליטית היא מופרכת ואין לה כל קשר למציאות. חדשות 13 מציעה לצופיה עיתונות מאוזנת ואת החופש העיתונאי רואים מדי ערב על המסך. יודגש כי תמוה בעינינו כי עובד שמציג טענות כאלו ניהל משא ומתן לעריכת שישי, לאחר שהתברר לו כי הוא מועמד לפיטורים. אנו מאחלים לו הצלחה בהמשך דרכו". 

עוד כתבות

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

פגרת הכנסת כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

אייל בן סימון מימש אופציות של הפניקס בהיקף של 1.65 מיליון שקל

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו