גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ספורטיבית מלוטשת: הדיימלר החדשה רחוקה מצניעות חברתית

מאחורי העיצוב האגרסיבי שמשדר את המסר "שמרו מרחק", מסתירה גרסת הקופה המחודשת של ה-GLE תא נוסעים יוקרתי, נוחות נסיעה מרשימה ויחידת הנעה רצינית ● החיסרון: היא יקרה מהגרסה המשפחתית, שמציעה הרבה יותר מרחב לנוסעים ומטען מאחור

קבוצת דיימלר, יצרנית רכבי הפרמיום הגדולה בעולם, סיימה את הרבעון השני של השנה בשן ועין. משבר הקורונה הקפיא את הפעילות בכל שווקי המפתח של החברה, דחף אותה להפסד רבעוני של למעלה ממיליארד אירו, ואילץ אותה להכריז על תוכנית קיצוצים כואבת, שתכלול ככל הנראה פיטורים של 20 אלף עובדים ברחבי העולם.

אבל בהנהלת דיימלר יודעים היטב שהלקוחות הקלאסיים של מותגי רכבי היוקרה הם האחרונים להיפגע ממיתון עולמי, שמלווה בפאניקה. נהפוך הוא: תקופה כזו מייצרת הזדמנויות עסקיות נדירות ופוטנציאל לרווחים של פעם במאה עבור מי שנכנס אליה עם נזילות - ראו הזינוק האחרון בשווקי ההון, וההסתערות על חברות ועל נכסי נדל"ן שמוצעים במחירי מצוקה.

ולכן, גם אם דיימלר משלמת כיום את מס השפתיים ה"סביבתי", שמיועד לאוזניהם של משקיעי טסלה ושל הרגולטורים, בו בזמן היא ממשיכה לטפח דגמים רווחיים, שרחוקים מצניעות חברתית ומאיכות הסביבה כמו שאילון מאסק רחוק מבאר נפט.

אחת הדוגמאות הבולטות ביותר, תרתי משמע, היא הדור החדש של ה-GLE קופה: קרוס-אובר ספורטיבי של 2.25 טון, שנמתח לאורך 5 מטר ולרוחב של מסלול וחצי, ניצב על חישוקי 21 אינץ' עם צמיגים ברוחב זחל של טנק ומצויד במנוע טורבו-דיזל מאסיבי.

מודל 2020 עבר עידון לעומת קודמו, וקיבל זנב יותר אלגנטי ונאה בנוסח דגמי הקופה העדכניים של מרצדס, כמו גם פנסי חזית חדשים ומתוחכמים ושבכת מצנן חדשה. אבל המסר העיקרי של העיצוב היה ונותר "זוזו הצידה אנשים קטנים" - והוא מאוד אפקטיבי. אפילו מתנחלי הנתיב השמאלי העיקשים ביותר מפנים את הדרך במהירות כשהחרטום הענק של הרכב, עם כונסי אוויר האפלים וסמל מרצדס בגודל של פיצה משפחתית, מתקרב אליהם מאחור. בפעם הראשונה זה זמן רב גם לא נאלצנו להיכנס לוויכוחים על שטח חנייה עם השכנים.

אגב, אם כל זה לא מספיק כדי להטיל מורא, תמורת כמה אלפי אירו מרצדס תשמח לספק לכם אופציה חביבה מבית החרושת המכונה E-ACTIVE-BODY , שמקפיצה את הרכב מעלה ומטה על מתלי האוויר שלו. במרצדס טוענים שהיא מיועדת לסייע בחילוץ הרכב מחול או מבוץ, אבל בפועל מדובר כנראה במחוות איום תיאטרלית, שמזכירה דילוגי קרב של שרירנים לפני תגרה.

רכב

מה שקורה מאחור, נשאר מאחור

אחרי כל האגרסיביות של העיצוב, תא הנוסעים מרגיע את האווירה עם עידון אירופי והייטק עדכני. דילוג קל על המפתן הגבוה מציב את הנהג מול עמדת פיקוד, שנשלטת על ידי צמד מסכי LCD רוחביים ענקיים, עם מגוון אינסופי של אפשרויות להתאמת המידע המוצג. המסכים עטופים בעץ ועור בגימור מוקפד, מתגי התפעול עשויים ממתכת דחוסה וקרירה כמו שעוני יוקרה, ובידוד הרעשים מושלם. למי שלא רוצה לנבור במערך הצפוף של תפריטי מגע מציע מודל 2020 גם את הממשק הקולי המתוחכם MBUX (מפיתוח ישראלי), שמבצע את רוב הפונקציות החיוניות ללא מגע, בליווי קול נשי צייתני.

הסימן היחיד לתרבות המוחצנת הוא אפשרות להאיר את התא בצבעים פסיכדליים משתנים נוסח מועדון אסיד. כצפוי, האבזור התקני שופע וכולל, בין השאר, תצוגה עילית מתוחכמת וחבילת בטיחות סמי-אוטונומית מתקדמת היישר מה-S קלאס, שעוקבת אחר הנעשה סביב הרכב ב-360 מעלות ויכולה לקחת פיקוד בעת מצוקה.

המושבים הקדמיים הספורטיביים מפנקים את הגב עם מנגנון עיסוי, ומתאימים גם לגדולי קומה. המושבים האחוריים מציעים מרחב כתפיים ורגליים בשפע, אם כי מרחב הראש מאחור אינו נדיב וחלונות הצד הצרים והמושחרים מספקים תצפית די מוגבלת על הנעשה בחוץ - ולהפך. משהו בנוסח "מה שקורה מאחור, נשאר מאחור". הראות מבעד לחרך הצר והמשופע של דלת תא המטען היא די תיאורטית, אם כי מצלמות היקפיות פותרות את הבעיה.

עבור הירוקים ברוחם ובכיסם מציעה כיום מרצדס באירופה את הקופה עם מנועי בנזין וטורבו דיזל היברידיים, עם תגבור של מנוע חשמלי וסוללה בדרגה כזו או אחרת. אבל המנוע העיקרי שמגיע לישראל הוא טורבו דיזל קלאסי עם שישה צילינדרים בנפח 3 ליטר, שמייצר 272 כ"ס ומומנט מאסיבי של 61 קג"מ בסל"ד נמוך מאוד.

המנוע הגברתן מתאים לרכב הזה כמו אלת בייסבול לגובה חובות: הוא צובר אינרציה בקצב מרשים, בליווי צליל בריטון סמכותי, ויש לו מספיק מומנט כדי לטפס ו/או להזיז הצידה כל מכשול שעומד בדרכו. מודל 2020 משודך לתיבה אוטומטית חדשה ומתקדמת בת 9 מהירויות, שמסייעת להחליק את המומנט, מנטרלת את השהיית הטורבו האופיינית, ומאפשרת לשייט בשקט ובעידון למרחקים ארוכים במהירויות רציניות. עם 9-10 ק"מ לליטר, המנוע גם די חסכוני עבור כלי שמסוגל להאיץ מאפס ל-100 בפחות מ-6.5 שניות - אבל יש לנו הרגשה שצריכת הדלק היא לא נושא בוער עבור הרוכשים.

כמו באוריינט אקספרס

מי שיתגבר על מכשול הממדים, שעלולים להיות בעיה רצינית בחניונים צרים וברחובות עמוסים בעיר, יגלה רכב עם התנהגות דינמית מלוטשת, כראוי למרצדס. במצב הנוחות, מתלי האוויר הממוחשבים - חלק מחבילת AMG האופציונלית בה צויד רכב המבחן - מגהצים מהמורות בשקט ובעידון מבלי להפריע לשלוות הנוסעים.

במצב התכנות הספורטיבי ההגה מתקשח, והרכב מגיב בזריזות ובקלילות מפתיעה לפקודות לשנות כיוון ולהעביר משקל על כבישים מתפתלים. מערכת המתלים גם מאזנת את נטיית הגוף בפניות, ותורמת להרגשה של נסיעה על פסי רכבת. ורק להבהרה: אנחנו מדברים על אוריינט אקספרס, ולא על קו תל אביב-באר שבע.

ל-GLE קופה יש גם יכולות שטח לא מבוטלות, אבל ברכב כזה הן תיאורטיות לחלוטין. זה רכב שתכליתו העיקרית לשדר מסר לסביבתו. במחיר התחלתי של 680 אלף שקל הוא יקר בכ-40 אלף שקל מה- GLE המשפחתי המקביל, שמציע שבעה מקומות ישיבה, הרבה יותר מרחב לנוסעים ומטען מאחור. האם יש היגיון בלשלם יותר כדי לקבל פחות? אתם מוזמנים לשאול את לקוחות הרכב הזה באופן אישי. רק אל תגידו שאנחנו שלחנו אתכם. 

חלק מהמתחרות

אאודי Q8 50TDI

אאודי היא מצטרפת מאוחרת יחסית לפלח הקרוסובר-קופה, אבל היא משלימה את הפער עם ממדים חיצוניים מאסיביים ועיצוב אגרסיבי. בסיס גלגלים של 3 מטרים מספק שפע של מרחב פנים, והתא דיגיטלי, עדכני ומפואר כנדרש. ב-633 אלף שקל לגרסת הבסיס מקבלים טורבו-דיזל 3 ליטר עם 286 כ"ס.

ב.מ.וו X6 2020

ה- X6 הוא המייסד של כל הפלח. הדור החדש שלו, שנחת לאחרונה, מיישם את הניסיון. יש לו עיצוב עם נוכחות מאיימת, ממדים גדולים יותר ותא נוסעים שנלקח מסדרה 7, כולל כל המערך האלקטרוני-דיזיטלי המתקדם ביותר. ב-650 אלף שקל, לפני אופציות, מקבלים טורבו דיזל 3 ליטר עם 265 כ"ס ו-63 קג"מ.

ריינג'רובר VELAR

ה- VELAR היא גרסת הקופה של ריינג'רובר ספורט, אם כי עיצובה יותר מעודן ופחות אגרסיבי מאשר זה של המתחרות הגרמניות. גם הממדים מעט יותר קטנים, אך תא המטען הוא הגדול בפלח. עיצוב הפנים מפואר ועדכני. ב-570 אלף שקל מקבלים טורבו-דיזל בנפח 2 ליטר עם 240 כ"ס ו-51 קג"מ, אם כי המשקל העצמי נמוך משמעותית.

עוד כתבות

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?