גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחווה לברים הישנים של טורקיה, דווקא פה ביפו

בטורקיה החדשה, זו של ארדואן, מקומות שמגישים אלכוהול עם מזטים ליד, הם זן נכחד ● אחד כזה פורח דווקא אצלנו ● צמד שפים, עולים חדשים מאיסטנבול, פתחו מקום של ארוחות בוקר טורקיות וגם מזטים ליליים, במחווה לברים של המולדת הישנה

איתי סונמז ובנצי אמון, בעלי מסעדת לוקום / צילום: איל יצהר, גלובס
איתי סונמז ובנצי אמון, בעלי מסעדת לוקום / צילום: איל יצהר, גלובס

חמישי בערב, ואת משב רוח הלילה המלוח והחם של יפו מצננים קולות גיטרת בגלאמה יוונית, מהסוג שהפליא לנגן עליה יהודה פוליקר בלהיטי שנות השמונים ("בכפיים" שלו עצמו, "שיר השיירה" של אריק איינשטיין שזיכה אותו בקריאת "יאסו יודה" בהקלטת הסטודיו, "חיה לי מיום ליום" של ריטה. זוכרים?).

בחלל קטן בפאתי מתחם נגה, בלי שלט ובלי יותר מדי מניירות (השם, לוקום, כתוב על הזכוכית בעברית ולועזית), משובץ בר ושולחנות עץ אורן, נפרסים על השולחן שלל מזטים, דווקא טורקיים, כשאת כולם מכינים כאן במקום, במטבח הזערורי.

בהיצע: צזיקי סמיך במיוחד (היידרי) ומתובל בנענע מיובשת; קציצות בורגול צמחוניות וחריפות על מצע חסה פריכה (צ׳י קפטה); סלט שעועית ברוטב שמן זית ועגבניות (ברבוניה פילאקי, כפרה עליו); וריבועי גבינת כבשים טורקים מלוחה, מיושנת בסגנון הכפרי והמסורתי של אנטוליה, שמעניק לה את הריח הארומטי הייחודי שמוכר גם מגבינה אחרת - טולום.

במנות החמות מככבות קציצות מטוגנות, כמו בדוכני האוכל שבצדי הדרכים מצדי הבוספרוס, ואם מבקשים יפה ומראש, גם מאפה סו בורק מבצק יופקה עתיר שכבות, שביניהן מסתתרת קשקבל טורקית בייבוא מיוחד וגם גבינת הכבשים הלבנה מיודעתנו.
את כל אלו שוטפים כוסות ראקי ואוזו צרות ומלאות קרח וקצת מזטים בולגריים ויווניים (בכל זאת יפו): ממרח גבינות בסגנון כרתים, סלט קיופולו בולגרי של חצילים ברוטב עגבניות ויוגורט. כיף.

צזיקי סמיך במיוחד (היידרי). אחד המזטים במסעדת לוקום / צילום: איל יצהר, גלובס

חיבור נכון ליפו

מאחורי לוקום עומדים צמד שפים, עולים חדשים מטורקיה: איתי סונמז ובנצי אמון. סונמז (38) הוא בן למשפחת טבחים טורקית. דודו הוא בעלים של דוכן פופולרי לקציצות באי ביוקאדה שליד איסטנבול והוא עצמו היה בעלים של בר מזטים יווני באי, עד לפני שהגיע לכאן לפני שנתיים בעקבות אשתו. אמון (33) מצדו היה השף של מסעדת בובה התל אביבית - ועבד קודם לכן במסעדות שף נוספות בארץ.

הם הכירו בישראל והחליטו, קצת לפני סגר הקורונה, לאחד כוחות ולהקים ביחד מקום קטן שמתמחה בארוחות בוקר טורקיות, שיהיה פתוח עד שעות הצהריים בלבד. מלבד התפריט, הם גם בנו יחד את המקום, כולל השולחנות, יחד עם חבריהם. כולם, כמותם, עולים חדשים וצעירים מטורקיה, שמשמשים גם כצוות המלצרים והברמנים של המקום הזערורי.

"אהבנו את החיבור של האוכל ליפו, שכל-כך נכון לאוכל, והרגשתי שחסר פה מקום שמתעסק בארוחת הבוקר הטורקית, שהיא כל-כך משמעותית במולדת", אומר סונמז.
בערבי חמישי, עם שקיעת החמה, יוצרים אמון וסונמז ארוחת מייהאנה (Meyhane), מחווה לברי הראקי של טורקיה - כשבקרוב יהיה אפשר לקחת גם את המזטים הביתה בטייק אווי. התפריט, שכולל 9 מנות, מתומחר במחיר אחיד של 125 שקלים לסועד, וכולל גם מילוי מחדש נוסף של המזטים מיודענו.

מלווים אותם מבחר משקאות עראק ומספר דו-ספרתי של אוזו, ראקי ועראק מרחבי מזרח הים התיכון. "התכנון הוא שבסוף הערב כולם כבר יישאבו לערפול הנעים של הראקי שכל-כך מחמיא לאוכל הזה", אומר אמון. ולמה לא בעצם.

בשאר השבוע, כלומר בבקרים ובצהריים, מוגש פה סו בורק מבצק יופקה שפותחים השניים בעצמם במקום ("יש לנו כוח להכין רק כמה דפים בכל יום, זו עבודה מאוד-מאוד קשה", מתנצל סונמז כשאני מבקש לקנות קצת הביתה); חביתות מקושקשות עם עגבניות ופלפל (ובטורקית: מנמן); ביצת עין מטוגנת עם נקניק סוג׳וק מתובל בפפריקה וגם טוסטים טורקיים לחוצים ודקיקים כמו באיסטנבול - עם קשקבל מיושנת ועם או בלי סוג׳וק ובייגל סימיט דקיק ומעוטר בתועפות סומסום. בקיצור: מדרחוב איסתיקלל זה כאן.

קציצות בורגול צמחוניות וחריפות (צ'י קפטה) על מצע חסה / צילום: איל יצהר, גלובס

מוסד שהוא אנטי-מוסד

סגרים שהוטלו בחצי השנה האחרונה באיסטנבול, מכורתם של אמון וסונמז, מערערים כיום את מקומן של מסעדות החמארה הטורקיות, שכמו חלק גדול מסקטור המסעדות בעולם - נמצאות בסכנת סגירה. ספר מתכונים חדש, שמוקדש למוסדות האוכל של איסטנבול וכולל 106 מתכונים ומאמרים ממיטב המוסדות הקולינריים בעיר, יצא לאור השבוע.

מהדורה אנגלית, בליווי הקדמה של עורך מדריך "50 המסעדות הטובות בעולם" של סן פלגרינו, על חשיבותה הקולינרית של העיר, מתוכננת גם היא לצאת בקרוב. ההכנסות מוקדשות לסיוע למסעדות מתקשות מהסקטור בעיר.

"חלק משמעותי מ-106 המסעדות המשתתפות הן חמארות מייהאנה, שלהן חלק בלתי נפרד מהתרבות הקולינרית של איסטנבול עם מנות שמותאמות להגשה לצד שתייה", מספרת ג׳מרה טורון (Cemre Torun), עורכת הספר ועיתונאית קולינריה שיזמה את הוצאתו. "חלום שהגשמנו בכמה שבועות, מתוך געגוע למקומות ולאוכל שנותן חלק משמעותי מטעם החיים, פה במיוחד. אנשים מתרגשים לראות את הספר, לקרוא את הסיפורים של המסעדות, חלקן מוסדות ותיקים מאוד - ולהכין את האוכל שלהן בבית".

ג׳מרה טורון. עורכת הספר על מסעדות איסטנבול. געגוע לטעם החיים / צילום: ג׳מרה טורון

גם בלי קשר לקורונה, חמארות הראקי של איסטנבול הן סקטור בסכנת הכחדה בטורקיה. הגבלות על צריכת אלכוהול הולכות ומחמירות בשנים האחרונות - וגופי תקשורת מנועים מלהזכיר אלכוהול בכתבות או להציגו בדפי העיתון.

"הנה, השבוע כתבתי על מלון וגבינה ובולגרית, בלי אף מילה על ראקי", נאנחת עיתונאית האוכל המוערכת איילין אוניי טאן (Aylin Öney Tan), חוקרת קולינריה שכותבת טורים שבועים בהורייט דיילי ניוז על תולדות הקולינריה המזרח תיכונית (באנגלית, כדאי לחפש למי שמתעניין) וביומון מילייט.

איילין אוניי טאן / צילום: אבנר יקוטיאלי

"מייהאנה הוא מוסד שהוא אנטי-מוסד: בליבו משקה שחלק גדול מהאוכלוסייה ראתה בשתייתו חטא דתי; אין בו שף בחזית העסק כמו שיש כיום בכל מקום שיש לו מטבח; לא מזדמנים אליו לקוחות חדשים. עסק שלמלצרים, שיכולים לעבוד באותו מקום גם 50 שנה, שמור בו המקום המכריע".

פורמט ססגוני שכולל תועפות של מזטים / צילום: שאטרסטוק

הדליקטסים נפרסים

ברי החמארה של איסטנבול שואבים השראה מהאנוטקות של ונציה והגיעו לשיא פריחתם באמצע המאה ה-20. רוב הבעלים והעובדים בחמארות המייהאנה היו יוונים באופן מסורתי. האם האוכל היה בהתאמה רק יווני? ממש לא. הוא היה תלוי בשני דברים: באופי הלקוחות שפוקדים את העסק - לקרדה וביצי בורי מיובשות, למשל, היו מזטים פופולריים בקרב לקוחות יהודים, והם הובאו לבקשתם - כמו גם בהיצע האוכל ברחובות הסמוכים.

בחמארות רבות לא היה מטבח ופשוט היו נפרסים דליקטסים ממעדניות סמוכות, שהביאו בסוף היום את המוצרים שלא נמכרו במעדנייה. במקרים אחרים ספקים קטנים היו מכינים אוכל בבית - עלי גפן או מולים ממולאים - ומביאים למייהאנה.

במרוצת השנים המייהאנה, כמו זו של לוקום, התפתחה לפורמט ססגוני שכולל תועפות של צלחות מזטים ססגוניות שנפרסות על השולחן לבחירת הסועדים מתוך מגש גדול, בדומה למסעדות דגים ים תיכוניות. "כיום ההבדל בין מסעדת דגים למייהאנה דק. כל אחת התקדמה לכיוון של השנייה, כשבמסעדת דגים יש אוכל ברים ובמייהאנה יש הרבה-הרבה יותר סוגי אוכל", אומרת טאן.

כמו בלוקום, תפריט המייהאנה כולל מנות ברורות שמתבססות על אחד המרכיבים הבאים: יוגורט, חצילים, ממולאים ומנות מטוגנות. "האוכל הוא בתפקיד משני ביחס להרכב האנושי בחמארות, ולא משנה איפה זה על פני הגלובוס. הלקוחות והמלצרים קבועים, והם מזדקנים יחד. בסוף, כשהבעלים יוצא לפנסיה, המקום נסגר, בלי דור המשך. עצוב, ברור - אבל גם מסוג העובדות שהן חומר למחשבה על החיים וכמה שהם ארעיים - וכמה חשוב לחיות כל רגע, ורצוי עם ראקי ומוזיקה - גם בתקופה הזו".

מסעדת לוקום: דרך שלמה (סלמה) 3, תל אביב 058-767541

מתכון

קיץ בקערה: סלט ריג׳לה

עכשיו העונה של הריג׳לה. מעשב הבר הנפלא הזה, שבמשך שנים נזנח בישראל ומנוכש מערוגות, יוצרים בטורקיה תבשילים שבהם הוא מחליף תרד או מנגולד, ומשתמשים בו כבסיס לסלט שלפניכם, עם הרבה יוגורט עשיר וחמצמץ ותבלינים, ורצוי גם עם ראקי בצד.

מרכיבים (ל-4 מנות):
1 צרור גדול של ריג׳לה - להשיג בשווקים ואצל ירקנים
2 שיני שום כתושות או קצוצות דק
1 מכל שמנת חמוצה או יוגורט יווני עשיר, קר מאוד - אני משתמש בזה של מחלבות השומרון מבנימינה

להגשה:
שמן זית
פלפל שחור
1 כפית נענע מיובשת - לא חובה
1 כפית פפריקה חריפה - לא חובה

הכנה: קוצצים גס את עלי הרג׳ילה לרבעים רוחביים. מערבבים בקערת ערבוב עם יוגורט, שום כתוש, מלח ופלפל שחור והתבלינים - אם עושים בהם שימוש. מעבירים לקערת הגשה ויוצקים מעל שמן זית לפי הטעם.

מתכון של רועי ירושלמי

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות