גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כ"ץ מנסה להיות ממלכתי, אבל נאלץ לשמור אמונים לנתניהו בנוגע לתקציב הדו-שנתי

השר כ"ץ משקיע הרבה שעות בכנסת ובנוסף, בניגוד לשרי הליכוד, הוא גם מכבד את האופוזיציה ואפילו את המפגינים ● אבל כשזה מגיע לדיון על תקציב שנתי מול דו-שנתי הוא הולך בדרך של ראש הממשלה, למרות הסכנה לקואליציה ● וגם: מדוע ההיגיון הבריא של בנט לא יסייע לישראל

ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ
ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ

שר האוצר ישראל כ"ץ מתנהל באורח שונה משרים בכירים בליכוד. על אף הימים הקשים, המתוחים, הלחץ הכלכלי הכבד, התוכניות הכלכליות שהוכנו לפני כניסתו ולא עבדו בשום צורה - הוא שומר על קור רוח וסגנון לא מתלהם.

אנחנו לא שומעים ממנו ביקורת על המפגינים ובטח לא על העצמאים שזועמים. הוא היה הראשון להבין שבתוך ההפגנות נושבת רוח כלכלית חזקה, של מובטלים ושל צעירים, שאין להם לימודים בקיץ ואף לא מועדונים או פסטיבלים ומקומות לבלות בהם (למעט הים). שאותם הצעירים, גם אם מונעים מזעם אישי רב על ראש הממשלה בנימין נתניהו, מגיעים להפגנות כי הם חוששים לעתידם האישי-הכלכלי.

מספר שבועות חלפו מאז המתקפה של נתניהו על ראש אגף התקציבים שאול מרידור, וכ"ץ (בינתיים) לא נתן לאגרסיות והכתבות מלמעלה לערער אותו. הוא לא אץ לפטר את מרידור לפי דרישת נתניהו ובדיעבד נדמה שאפילו עם מנכ"לית המשרד קרן טרנר הוא ביצע "חלוקת משימות". קרנר גיבתה בטוויטר וכ"ץ נזף בה, בעדינות יחסית.

בשל המצב הכלכלי הקשה, המסר שכ"ץ חייב היה להעביר לציבור הישראלי הוא שאין מהומה בצמרת האוצר, ועל אף הודעת העזיבה של החשב הכללי, רוני חזקיהו, כ"ץ חייב לשדר החוצה מסר של יציבות ומשילות כספית, כך שמעמדו של מרידור נראה מוגן, לפחות לעת עתה.

השבוע אפשר היה לראות את כ"ץ מעביר שעות ארוכות בוועדת הכספים ובמליאה. ראינו בעבר שרי אוצר שנוכחים בכנסת בשעות המעייפות של הצבעה על התקציב, אך כ"ץ הרחיב זאת. הוא העביר שלושה-ארבעה ימי עבודה מלאים בוועדת הכספים. מיו"ר הקואליציה מיקי זוהר הוא זכה ליחס השקול ליריקה בפנים. אך לא הלך משם. ביום ד׳ במליאה, ישב כ"ץ שעות ארוכות והאזין לנאומים של ח"כ אחמד טיבי, יו"ר מרצ ניצן הורביץ וח"כ תמר זנדברג. הורביץ דיבר על החשש ממהלך להורדת שכר המינימום, וכ"ץ השיב לו מיד. שיח פוליטי-כלכלי שכזה, לא ראינו בשנים האחרונות מטעם הליכוד.

התרגלנו לצעקות של שרת התחבורה מירי רגב, לאלימות המילולית של יו"ר הקואליציה מיקי זהר, לבוטות של ח"כ דוד ביטן, וגם להשתלחויות הבוטות של השר המקשר בין הכנסת לממשלה ולסייבר דוד אמסלם. השבוע הוא השתמש בזכות התגובה שלו להצעת חוק לתיקון חוק היסוד הלאום, כדי להגיד: "אתם (האופוזיציה), טבועה בכם האלימות הבסיסית, אתם יהירים, שחצנים, מתנשאים, מאמינים לבלוף שלכם, אתם חושבים שמותר לכם הכל במדינת ישראל. תראו את האלימות שלכם בהפגנות... אתם ממשיכים את השיטה המפא"ינקית שגדלנו עליה, אתם אלימים" ועוד.

והרשימה ארוכה. כך מתנהל השיח במליאה. ח"כים של השמאל לא מגיבים ברוגע, גם הם הגיבו בצעקות מן היציע: שקרן, אלים, גס רוח ועוד.

כעבור שעה החל הדיון בתוכנית המענקים בגובה 6 מיליארד שקל. שר האוצר התיישב שם לשמוע את נאומי האופוזיציה, ואלה האחרונים הופתעו יותר מכולם. הם רגילים להתעלמות.

אחרי שהחוק עבר בהצבעה, הלך כ"ץ לחדרו של שר הביטחון בני גנץ. היו שם גם שר המשפטים אבי ניסנקורן ושר הפנים אריה דרעי. הארבעה ניסו לפתור את משבר התקציב, ללא הצלחה.

כ"ץ עומד להניח ביום א׳ על שולחן הממשלה תקציב מדינה לשנת 2020, שהוא בפועל לשלושה חודשים בלבד. בהיבט הזה, הוא לא מוכן, ואולי לא מצליח, לצאת נגד ראש הממשלה נתניהו. כ"ץ יודע שחוסר יציבות של הממשלה תהפוך גם את כהונתו כשר אוצר לקצרה ולא מוצלחת. נתניהו יהיה הראשון להטיח לעברו כל מַרְעִין בִּישִׁין.

לשר האוצר כ"ץ אמור להיות אינטרס ראשון לייצב את הממשלה, לשתף פעולה עם גנץ ושאר אנשי כחול לבן. הליכה לבחירות על התקציב תהיה גם כישלון שלו. הוא אינו שר התחבורה יותר, תפקיד חשוב אך פחות בכיר. הוא בהנהגת המדינה, ועליו להשפיע, להרגיע, לחתור לחוף מבטחים.

כ"ץ, אריה דרעי, יו"ר ועדת הכספים משה גפני ושר השיכון יעקב ליצמן - גם הם אמורים להיות המבוגרים האחראים - ידעו שהם חתמו על הסכם קואליציוני עם תקציב לשנים 2020 ו-2021 יחדיו. הם עשו זאת בהכרה מלאה, בסוף חודש מאי, כאשר לכולם היה ידוע עומק המשבר הכלכלי. הטיעונים שלהם, ש-2020 היא הפכפכה ולא ניתן כעת לדעת איזה תקציב תצטרך המדינה ב-2021 לא משכנעים. אחרת, אפשר היה עוד לטעון שכל שלושה חודשים ב-2021 יש לייצב תקציב חדש. האם זה הגיוני?

השר ליצמן העביר השבוע מסר לנתניהו "אם לא תעביר תקציב, אל תצלצל אלינו אחרי הבחירות".

לא ניתן לראות בכך את פירוק הבלוק המפורסם. אין בכך אינדיקציה לפיצול בין יהדות התורה לליכוד. את האיום של ליצמן צריך לפרש כך: תחינה לנתניהו לרדת מן העץ ולהסכים להעביר תקציב עד סוף 2021. ושאלה לשר דרעי. הבטחת ערבויות לשלמות ממשלת האחדות. איפה נעלמת? האם השבוע הוא לא הזמן להגיד, 'אני ערב למה שכתוב בנייר וזה הוא הסכם דו־שנתי'? העדרו של דרעי מן השיח, מבעית לא פחות מן הדהירה של נתניהו לבחירות.

בנט קורא את המפה

השבוע חייבים להסיר את הכובע בפני שר הביטחון לשעבר נפתלי בנט. לא כל יום בישראל רואים פוליטיקאי שעבודתו למען הציבור היא כה מדויקת. בנט לא המתין שהמשאית עם המדליות תגיע מעבר לפינה ברעננה, ומיד אחרי מסיבת העיתונאים של פרופ׳ רוני גמזו, הוא דרש קרדיט, ובצדק. כשר ביטחון הוא קרא את המפה נכון, עוד בחודש מארס, ודרש להכניס את צה"ל למאבק במגפה. חלפו החודשים עד שנעמד פרופ׳ רוני גמזו לפני הציבור והודיע - זה יקרה.

נפתלי בנט / צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות

בנט גם ביקש למנות פרויקטור, להגביר את מספר הבדיקות ל-100 אלף, ולהשתמש בדירוג עירוני - "הרמזור", כדי להקל על קהילות מסוימות ולהכביד על אחרות. בנט ראה כבר אז את המפה עם התסמינים, את הקושי לבצע עשרות אלפי בדיקות ביום. הוא צעק מן הקואליציה והמשיך לנבוח מן האופוזיציה. ביוני, כאשר חבריו לספסלי הימין עסקו באובססיה בסיפוח, הוא פרסם חוברת יעדים למלחמה בקורונה.

אפשר להמשיך לתת עוד דוגמאות, אבל אי-אפשר להתעלם מהמציאות הפוליטית. גישתו של בנט היתה חדה כתער. כאמור, הוא הניח את נושא הסיפוח, בבת עינו, בצד (כמעט לגמרי), הוא הגיע להצביע עם חברי ימינה בנושא הקמת ועדת חקירה לניגודי עניינים של שופטי עליון, רק כדי לצאת ידי חובה כלפי חבריו לסיעה, אך לא עסק בכך.

בנט שקע כולו בפרנסת הציבור הישראלי ובבריאותו. אחד מן הפרופסורים המובילים במאבק בעצירת התפשטות הקורונה אמר ל"גלובס" בשיחה פרטית, כי הנוכחות של בנט בנושא הרפואי היתה בולטת. הוא חקר, בדק, יצא לבתי החולים, התייעץ עם מומחים, וחיבר דוחות.

מדוע כל הרעיונות שלו נדחו על הסף? מסיבה אחת פשוטה. נתניהו לא מסוגל לסבול אותו ברמה האישית וחושש מהצלחתו. בינתיים, העבודה הסיזיפית של בנט משתלמת לו, כי הציבור הישראלי מגיב לו היטב בסקרים.

על המשטרה להתעורר

מצער לכתוב אבל האלימות נגד מפגיני השמאל אינה מפתיעה. מדינתנו זרועת אלימות וכמעט תמיד היא מגיעה מצד ימין לכיוון צד שמאל. זה ידוע למשטרה, לשב"כ ולגופים המשפטיים. זאת לא סתם סטיגמה, אלא מעוגן באירועים. שרים בימין מודעים לכך. שר בכיר ממפלגת ימין אמר לי בעבר, "זה ידוע שחמומי המוח אצלנו הם מסוכנים יותר מחמומי המוח בשמאל, זה המצב וצריך להרגיע אותם" הוא אמר.

איני יודעת מדוע זאת כך. איני פסיכולוגית. אבל זה המצב, ועם כך יש להתמודד. משטרת ישראל נעה בין היפר-אקטיביות בירושלים לשאננות בתל אביב. אף אחת מן הגישות לא מוצלחת במיוחד.

כדאי לצמרת המשטרה להתעורר ומהר. להתנתק מהשפעת הליכוד ומן הלחצים של השר לביטחון פנים אמיר אוחנה, להפסיק לחשוב על הקידום וההישג האישי לניצבים ולהתמקד בטובת הציבור, לרבות בעיות הרעש בלילות, אך בעיקר שמירת גופם ונפשם של המפגינים. כל פעילות אחרת של המשטרה רק תגביר את זרם המפגינים, כי אנשים יבואו למחות על מגבלות והפקרות.

לא כל דבר המתרחש באמריקה אפשר או כדאי לייבא לישראל. אבל הציבור בארץ רואה כיצד בארה"ב אזרחים רבים סבורים שיש לבטל או לצמצם את כוחות השיטור. Defund the Police, הם צועקים. מדוע? כי המשטרה בערים גדולות נתפסת כמי ששומרת על השלטון ולא מגינים על העם. אסור לנו להגיע לשם. 

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות בבורסה; נובה עולה ב-4%, אנרג'יאן ב-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-1.2% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● המניות הדואליות חוזרות עם פער חיובי ● טסלה פיספסה את התחזיות אך המניה זינקה במסחר המאוחר, תאיץ השקת דגמים מוזלים ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות" ● היום ומחר המסחר יינעל ב-14:30

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו-פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח