גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

זינוק של 1,000% ביומיים: עם רוח גבית מטראמפ כך מנסה ענקית הצילום קודאק להמציא את עצמה מחדש

חברת המצלמות וסרטי הצילום, שנוסדה במאה ה-19, חזרה השבוע לחיינו בסערה ● קודאק, שפיתחה את המצלמה הדיגיטלית וקיצצה במו ידיה את הענף עליו ישבה, ניסתה במשך השנים את כוחה בתחומים כמו דפוס ומטבעות דיגיטליים, ועכשיו - תרופות ● האם היא מצאה את הנישה שלה?

קודאק עוברת לייצור תרופות / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק
קודאק עוברת לייצור תרופות / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

זוכרים את חברת הצילום קודאק? זו ששלטה כל כך חזק בשוק הצילום האמריקאי, עד שאנשים החלו לכנות את הרעים המשמעותיים בחיים שלהם "Kodak Moment" - כלומר רגע שצריך להנציח בתצלום?

השבוע הודיעה ממשלת ארה"ב כי תעניק לחברת קודאק הלוואה של 765 מיליון דולר כדי שהיא תתחיל לייצר חומרי גלם לתרופות במפעלים שלה בניו יורק ומינסוטה. חלק מן החומרים הללו הם רכיבים בתרופות לטיפול במחלת הקורונה (Covid-19). התוצאה: מניית החברה זינקה ב-1,100% ביומיים, לאחר שנים של קיפאון במניה.

זוהי עדות למצב שבו הייתה קודאק בעשורים האחרונים, בעקבות קריסת שוק סרטי הצילום ולצורך שלה להמציא את עצמה מחדש. כעת אחרי העליות, החברה נסחרת לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר. במסחר שלפני הפתיחה ביום ה' ממשיכה המניה לעלות.

בחודש מאי השנה הורה נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ל-DFC, הרשות הממשלתית למימון הפיתוח, ליצור תוכנית הלוואות שתעזור לחברות אמריקאיות ליצר תרופות גנריות, כדי למנוע מצב של מחסור בגלל מגפת הקורונה.

המטרה הייתה להביא לכך שכ-25% מחומרי הגלם לתרופות הגנריות הקלאסיות (לא תרופות ביולוגיות ולא אנטיביוטיקות) ייוצרו בארה"ב. כיום רוב המוצרים הללו מיוצרים בהודו, סין וגם במפעליה של טבע ברחבי העולם ובישראל. על פי ההערכות, ההסכם עם קודאק ייתן לארה"ב את רוב ה-25% הללו. זה לא יקרה מייד. מדובר בתהליך שיקח לדברי החברה, כשלוש שנים. אחרי השלמתו, פעילות ייצור חומרי הגלם תהווה 30%-40% מפעילותה של קודאק.

הנפילה-והחזרה-של-קודאק-מאז-פשיטת-הרגל

שליטה בשוק הצילום האמריקאי 

כדי להביא איך הגיעה קודאק לנקודה זו, נחזור רגע להיסטוריה. חברת איסטמן קודאק נוסדה ב-1888. למרות השם שלה, שמרמז על מקורות יפניים, קודאק היא חברה אמריקאית לגמרי והשם נבחר באקראי.

במהלך רוב המאה ה-20 הייתה החברה דומיננטית בתחום המצלמות וסרטי הצילום. המודל העסקי שלה כלל מכירה של מצלמות בזול, וסרטי צילום וכימיקלים לפיתוח במחיר יקר, שפיצה על ההפסד הראשוני מהמצלמות.

דוכן של קודאק בתחילת המאה ה־20. מכרה מצלמות, סרטי צילום וכימיקלים  / אילוסטרציה: unsplash

לקראת סוף המאה ה-20 ותחילת המאה ה-21, עם התפתחות המצלמה הדיגיטלית ואחר כך המצלמה הסלולרית, נפגעו עסקי החברה אנושות. וזאת, למרות שהיא עצמה נחשבת לחברה שפיתחה את המצלמה הדיגיטלית הראשונה.

מן המודל העסקי המובסס על סרטי הצילום היה לה יותר קשה להיגמל, ויש האומרים כי בכירי החברה לא האמינו כי המצלמות הדיגיטליות יוכלו להשתלט על העולם. אחרי שגילו בדרך הקשה שזה אפשרי, התמקדה החברה בפיתוח מצלמות דיגיטליות, אך השוק הפך לשוק של מחיר ותחרות עזה. לבסוף גם שוק זה נפגע קשות על ידי הצילום הסלולרי.

קודאק נשארה בתחום ההדפסות המיוחדות, צבעים למדפסת ופתרונות תוכנה להדפסה. למרות שפעלה להמציא את עצמה מחדש, לא יכלה לפצות על אבדן השוק העיקרי שבו הייתה כה דומיננטית, והיא פשטה רגל ב-2012, ומכרה את רוב נכסיה בתחום הצילום הקלאסי והדיגיטלי.

בזכות מכירת הנכסים הצליחה להתאושש, ונותרה פעילה בתחום ההדפסה לשוק המקצועי והצרכני. ב-2018 ניסתה להתחדש על ידי הצעת מטבע דיגיטלי, ה-KodakCoin, מטבע ייעודי לצלמים לתשלום עבור זכויות צילום. על הרקע הזה עלתה מניית החברה לרגע, אך שבה וצנחה.

המעבר לפרמצבטיקה - לא כל כך חד

ג'ים קונטיננזה, מנכ"ל החברה, הסביר השבוע ל-"CNN" מדוע המעבר פחות חד מכפי שהוא נראה. "אנחנו בתחום הכימי כבר 100 שנה (החברה פיתחה כימיקלים הדרושים לפיתוח תמונות), וכבר לפני ההודעה הזו ייצרנו מעט חומרים פרמצבטיים עבור חברות גדולות אחרות. יש לנו מפעלים קיימים עם מערכת אנרגיה, תחבורה וניהול אשפה משלנו, כמו זו שדרושה לתעשייתה התרופות. שימוש במפעלים האלה, שנמצאים היום בתת ניצול, מוזיל את עלויות ההסבה משמעותית".

מנכ"ל קודאק, ג’ים קונטיננזה / אילוסטרציה: רויטרס

טראמפ רואה את הפעילות הזו כחלק מתוכנית ה"עצמאות" ארוכת הטווח של שוק הפרמצבטיקה האמריקאי. חברות התרופות האמריקאיות הקלאסיות היססו לשתף פעולה ולהציע את עצמן כיצרניות לתוכנית, אולי מתוך חשש לערער את יחסיהן עם יצרניות חומרי הגלם בעולם, דווקא בתקופה בה חומר גלם אכן עלול להיות במחסור.

בתחילת יוני אמר ארגון חברות הפארמה של ארה"ב, כי "שינוי דרמטי בשרשרת הייצור של כל התעשייה הוא לא פרקטי וכנראה בלתי ניתן לביצוע. קובעי מדיניות צריכים לנקוט הסתכלות יותר הוליסטית וארוכת טווח על שרשראות הערך, לפני שהם קופצים להצעות נחפזות שיכולות לערער את אספקת התרופות לארה"ב".

אף שהדבר לא נאמר מפורשות, כמה גורמים, וביניהם העיתון "וול סטריט ג'ורנל", טענו כי טראמפ כנראה התנה את העסקה בכך שהחברה תייצר גם את התרופה החביבה עליו, הידרוקסיכלורוקווין, אשר רוב הקהילה המדעית השתכנעה שאינה יעילה לטיפול בקורונה.

טראמפ לא השתכנע מהראיות, ומקדם את התרופה ללא לאות, יחד עם שותפו לצרה ז'איר בולסונארו, נשיא ברזיל, שנמצא במקום השני אחרי ארה"ב במספר מקרי הקורונה בעולם.

חברות כמו טבע, נוברטיס ומיילן הציעו לממשלת ארה"ב לרכוש או אפילו לקבל מהן מנות של הידרוקסיכלורוקווין, אבל מערכות הבריאות בארה"ב לא מיהרו לקנות, אחרי שגורמי מחקר מובילים בעולם הודיעו כי לא מצאו הצדקה לערוך ניסויים נרחבים בהידרוקסיכלורוקווין, על רקע התוצאות הלא מרשימות שקיבלה התרופה עד כה.

המתחרה המיתולוגית כבר עשתה מהפך

המתחרה המובילה של קודאק לאורך השנים הייתה פוג'י, שלא באמת איימה על מעמדה של קודאק כמובילה בארה"ב, אבל הייתה גדולה מספיק כדי להטריד. כאשר נפלה על פוג'י אותה הצרה של צילום דיגיטלי, היא נכנסה לתחומים אחרים. זה היה תהליך מוצלח ומהיר יותר מזה של קודאק.

אחד ההבדלים היה שפוג'י התמחתה כבר בתקופת הפילם, בסרטי צילום ייעודיים לתעשיית ההדמיה, ועברה בהצלחה לתחום הצילום הדיגיטלי של העולם הזה. כבר ב-1980 החלו בכירי החברה להצהיר כי תחום סרטי הצילום נמצא לקראת שינוי רדיקלי, וכי יש להוציא ממנו כמה שיותר כסף בזמן שנשאר, כדי להשקיע בעסקים אחרים.

כך בנתה פוג'י יכולות בתחום מכונות הצילום, המדפסות, האופטיקה. פעילותה בתחום ההדמיה משכה אותה לעולם המכשור הרפואי, ומשם לעולם הביופארמה, אשר כפי שציין היום קונטיננזה, התאים לקודאק בשל יכולותיה בתחום הכימיה. חברות יפניות הן לעיתים קרובות תאגידים רב-תחומיים, ופוג'י אינה שונה.

חברה בת של פוג'י פיתחה את אחת התרופות שנחשבות למעניינות במלחמה בקורונה. מדובר בתרופה Favipiravir (שם מסחרי: Avigan), הנמכרת היום ביפן לטיפול בכמה מחלות ויראליות, בעיקר שפעת. התרופה כבר נמצאת בשימוש בסין ורוסיה לטיפול בקורונה, למרות שהניסויים שנערכו בה עד היום בתחום זה השיגו תוצאות מעורבות. ניסויים מקיפים יותר בתרופה נערכים בימים אלה וצפויים להסתיים עד סוף השנה. 

עוד כתבות

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים