גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הגבלות על רכבים במגזר הציבורי? כנראה שלא בקרוב

הדוח החדש של הארגון מותח ביקורת על כשלים בני עשרות שנים בתחום זיהום האוויר מתחבורה בארץ ● בין ההמלצות לתיקון המצב: ביטול החזרים על מס הסולר, הטלת מס מבוסס נסועה וביטול הטבות הרכב במגזר הציבורי ● לאור ניסיון העבר, הסיכויים שבאוצר יתייחסו אליהן ברצינות הם קלושים

פקקים באיילון / צילום: איל יצהר, גלובס
פקקים באיילון / צילום: איל יצהר, גלובס

ישראל נוטה להתייחס לחברותה בארגון ה-OECD כמו לחברות במועדון קלאב-מד: השתייכות לסמל סטטוס יוקרתי, שמעניק הזדמנות לבקר ביעדים אקזוטיים ברחבי העולם, לפגוש אנשים מעניינים ולקבל פרספקטיבה גלובלית. אבל בהחלט לא משהו שצריך להתייחס אליו ברצינות במישור האופרטיבי.

מעצבי המדיניות נוטים לפרסם ברצינות רבה את המחמאות שמרעיף הארגון מדי פעם על הישגי ישראל. אולם כאשר מופיעים דוחות ביקורתיים, שמציגים כשלים בתחומי החברה, החינוך, הכלכלה וסביבה, בליווי המלצות של הארגון לתיקון, הם נדחפים למגירה הממשלתית העמוקה והנידחת ביותר. למה מי הם שילמדו אותנו?

החודש פרסם ה-OECD דוח רחב ומעמיק בנושא המדיניות הסביבתית של ישראל ותרומתה למאבק בהתחממות הגלובלית, כולל הפחתת הזיהום בתחומים כמו ייצור וצריכת חשמל, דיור ותחבורה. כצפוי, הוא זכה להתייחסות רשמית מלאה בהעצמה עצמית.

וכך בישר המשרד להגנת הסביבה על קיומו של הדוח: "ארגון ה-OECD מלווה את המשרד בתהליך אסטרטגי ראשון מסוגו, שמטרתו להצעיד את הכלכלה הישראלית להתמודדות עם ההשלכות החברתיות, הסביבתיות והכלכליות של משבר האקלים, שנחשב גם בעיני הארגונים הכלכליים הבין-לאומיים המובילים כסיכון הגלובלי הראשון במעלה עבור האנושות".

"בימים אלו המשרד מוביל מהלך רב מגזרי ליצירת חזון, יעדים ומדדים למעבר ישראל לכלכלה דלה בפליטות פחמן ומשגשגת. במסגרת תהליך זה מגובשת גם תוכנית פעולה ארוכת טווח לצמצום פליטות גזי חממה, שבמסגרתה ייבחנו המלצות המדיניות המופיעות בדוח ה-OECD". וואו.

להודעה נלוו גם כמה דוגמאות כלליות בראשי פרקים, אבל כאשר יורדים לעומקם של 145 עמודי הדוח המקורי מגלים שם לא מעט ביקורת על כשלים מתמשכים של עשרות שנים בתחום התחבורה בליווי המלצות מנומקות, אמיצות ואובייקטיביות לתיקון.

לא מעט מההמלצות מתייחסות לנושאים שנמצאים באזור הנוחות של המשרדים הרלוונטיים, כמו מתן עדיפות לתחבורה ציבורית בנתיבים הראשיים והקמת רשויות תחבורה מטרופוליטניות. אבל אחרות, פחות נוחות ויותר טעונות, עתידות ללא ספק "להישאר על רצפת חדר העריכה". הנה כמה דוגמאות.

הצד הבעייתי של הסדר הסולר

בישראל מוטל בלו קבוע על סולר לכלל הצרכנים, אולם מאז 2005 מונהג הסדר שלפיו המדינה מחזירה חלק נכבד מגביית הבלו לגורמי תחבורה עסקיים - מפעילים וציים של אוטובוסים, מוניות, משאיות, ספינות דייג וכלים חקלאיים - בהתאם לדיווחיהם על הצריכה בפועל. על פי דוח ה-OECD, הוצאות המדינה על החזר הסולר (מה שמכונה רשמית "הישבון סולר") הסתכמו ב-2018 בכ-3.6 מיליארד שקל, או 0.28% מהתוצר.

ה-OECD מותח ביקורת נוקבת על ההסדר הזה, וטוען שמדובר בעידוד ישיר של המדינה לצריכה מוגברת של אחד הדלקים המזהמים ביותר. הדוח קובע כי "ביטול תמיכה כזו יפחית את התמריץ לצריכה בזבזנית של דיזל, ומנגד יעניק תמריץ חיובי לחידוש ציי רכב ולאימוץ טכנולוגיות הנעה נקיות יותר (למשל הנעה חשמלית וגז טבעי), שכיום תופסות אחוז זעיר משוק הרכב העסקי בישראל". אמנם הדוח מציין כי צעד כזה עלול לפגוע באוכלוסיות מסוימות בשל העלייה בתעריפי התחבורה הציבורית, אולם הארגון ממליץ שהמדינה תטפל בנושא נקודתית.

ההמלצה הזו מתפרצת לדלת פתוחה בדרג המקצועי של האוצר. ברשות המסים מודעים היטב לבעייתיות של אותו הסדר סולר, הן מבחינת העידוד להגברת זיהום האוויר ולאימוץ איטי של הנעה חלופית, והן מבחינת ניצולו לצורך תרגילי מס שונים ומשונים - נושא שאליו התייחסה הרשות בעבר בגלוי.

ב-2016 פורסם דוח של "ועדת המיסוי הירוק 3", בהובלת רשות המסים, ובו נקבע מתווה לביטול מדורג של "הישבון הסולר" במטרה לעודד את צרכני התחבורה הכבדים והמזהמים, ובראשם המובילים והמסיעים, לעבור בהדרגה לשימוש בתחליפי נפט ירוקים דוגמת גפ"ם וחשמל. על פי המתווה של הוועדה, ההסדר אמור היה להתבטל כליל ב-2020 לאחר ארבע פעימות של הפחתה.

למותר לציין, שזה לא קרה. הסדר הסולר נותר כשהיה, הדיזל הוא עדיין המלך בקרב המובילים והמסיעים, והרפורמה כולה נדחקה למגירה. הסיבה הלא רשמית לכך הייתה, ועודנה, הכוח הפוליטי יוצא הדופן של המובילים והמסיעים במסדרונות השלטון, שהצליח למחוק כל זכר להמלצה בארבע השנים האחרונות. אז מישהו באמת סבור שהממשלה תאמץ את ההמלצה של ה-OECD ותוציא את המוקש הפוליטי הזה מהכספת?

מיסוי גודש: מחסום פוליטי

במהלך השנים האחרונות הדגיש ה-OECD לא פעם את בעיית הגודש התחבורתי שניצבת בפני ישראל. על פי הנתונים, מדובר בגודש חריג גם במונחים בינלאומיים, שמביא לחשיפה גבוהה של האוכלוסייה למזהמים תחבורתיים ולנתוני תחלואה מוגברים.

גם הדוח הנוכחי לא חוסך מהממשלה ביקורת בנושא: "התלות ברכב פרטי בישראל גבוהה מאוד בשל ההיקף המוגבל של תחבורה ציבורית, וחוסר מתאם בין השקעה נמוכה יחסית בתשתית לתחבורה ציבורית לבין פריסת אזורי הדיור, שהולכים ומתרחבים במהירות... התוצאה היא לא רק פליטה מוגברת אלא גם זיהום אוויר, גודש ופערים גדולים בנגישות התחבורתית של אוכלוסיות שונות".

הישראלים מעדיפים להימנע מתחבורה ציבורית

לדברי הדוח, "בהעדר צעדים ספציפיים לפתרון הבעיה, המצב ילך ויחמיר במקביל לגידול באוכלוסייה ובבעלות על כלי רכב... התוכנית הלאומית שתוכננה על ידי ישראל להפחתת פליטות התחבורה המזיקות, אפילו אם תושג, לא תמנע שימוש מוגבר ברכב והגברת הגודש... הרחבת שטח הכבישים לא תפתור את הבעיה, בין השאר בשל המגבלות הפיזיות של ישראל, ותביא לעידוד תנועה ברכב פרטי".

ההמלצה, שחוזרת גם בדוח החדש, היא הטלת מיסוי מבוסס גודש, שיכלול כבר בטווח הזמן המיידי כינון אגרת גודש בגוש דן, שאחראי לכ-60% מעומסי התחבורה בישראל: "למיסוי כזה יש יתרון בתמחור הגודש בצורה ממוקדת... ניסיון שנצבר בערים גדולות בעולם הראה שיישום המיסוי הפחית מיידית את היקף התנועה ב-20% בממוצע בעורקי התחבורה הראשיים.

"בישראל הרעיון ליישם תוכנית כזו נמצא תחת בחינה מאז 2008. משרד האוצר הביא לאישור בתקציב 2020 תוכנית להטלת אגרת גודש באזור תל אביב, והתוכנית צפויה להיות ביצועית החל מ-2021".

הסעיף הזה בדוח נכתב כנראה בשנה שעברה, אז הנה עדכון עבור קוראינו מה-OECD: התוכנית אכן הייתה בשלב מתקדם מאוד של תכנון באוצר, והייתה אמורה לצאת לדרך אופרטיבית בשלהי 2021, בין השאר כצעד משלים להשקה החגיגית של הקו האדום של הרכבת הקלה. אלא שמאז נדחתה פתיחת הקו האדום לשלהי 2022 - בינתיים - ולשר האוצר מונה ישראל כ"ץ, מהמתנגדים העקביים ביותר להטלת אגרות גודש, ומי שהצליח לבלום מהלך כזה במשך שנים בהיותו שר התחבורה.

לא ברור היכן עומד כיום הנושא - בדרג המקצועי באוצר מסרבים בתוקף להתייחס ללוח הזמנים להטלת אגרות כאלה - אך נראה שהסיכוי שהמהלך ייצא מהכספת בקרוב הוא די קלוש.

באותו נושא ממליץ הארגון לישראל לאמץ בטווח הארוך יותר גם מס נסועה בהיקף ארצי. כלומר, ביטול מלא או חלקי של מס הקנייה הקבוע על רכב והבלו על דלק, והמרתו במיסוי שמבוסס על היקף הנסועה של כל רכב בפועל - שעות הנסיעה, מיקום הנסיעה וסוג הרכב. בדרך זו, טוען הדוח, יותאמו העלויות החיצוניות של נזקי הנסועה בצורה מדויקת והוגנת יותר לשימוש ברכב, ותיווצר מוטיבציה שלילית מובהקת לנסועה מיותרת ברכב פרטי.

מדובר בהמלצה ל"מתקדמים" מבחינת בירוקרטית, וקשה לנו לראות את האוצר מוותר על "הכסף הבטוח בכיס" שמניבים לו כיום מיסוי הדלק ומס הקנייה על רכב, בעבור הכנסות בהיקף לא ידוע. אבל המכשול המרכזי ששתי המלצות הגודש הללו עתידות להיתקל בו, הוא אותו כוח פוליטי ושמו "ציי הרכב בישראל". תרומתם של הציים לנסועה ולגודש כפולה כמעט מזו של כלי רכב בבעלות פרטית, ולפיכך, תחת מיסוי הגודש הם יצטרכו לשאת בחלק יחסי גדול יותר של העלויות.

ההמלצה אמנם תתרום לרווחתה של גברת כהן מחדרה, שנוסעת 5,000 ק"מ בשנה ומשלמת מיסים כמו רכב ליסינג שנוסע 30 אלף ק"מ בשנה, אבל נחשו למי יש יותר השפעה במסדרונות שלטון.

מי יבטל את ההטבות

אחד היתרונות הגדולים של ארגון חיצוני ואובייקטיבי כמו ה-OECD הוא יכולתו לטפל בנושאים סופר-רגישים, שהעיסוק בהם הוא בבחינת טאבו בישראל - כמו, למשל, תנאי ההעסקה במגזר הציבורי.

בדוח החדש נכללת המלצה חד משמעית לבטל את הטבות המס והשכר לכלי הרכב של עובדי המגזר הציבורי, הן הצמודים והן הפרטיים. בדוח נכתב כי "ב-2018 היו במגזר הציבורי בישראל למעלה מ-800 אלף עובדים. הודות להסכמי שכר קיבוציים, רובם נהנים מהטבות שונות לכלי הרכב שבבעלותם (החזר הוצאות דלק, סבסוד ביטוחים, גילום ליסינג). הטבות אלה מעודדות את השימוש בכלי רכב פרטיים בישראל".

לדברי הארגון, "ביטול הטבות הרכב של עובדי הציבור צריך להיות צעד ראשון במסר שמשדרת הממשלה לעידוד הציבור להגדלת השימוש בתחבורה ציבורית ואמצעי תחבורה ירוקים. את הכסף שתחסוך המדינה בסעיף הזה ניתן להפנות לרכיבי שכר אחרים במגזר הציבורי".

האם מקבלי החלטות האמיצים שלנו יאמצו את ההמלצה הסביבתית הזו, או אפילו ידונו בה? הרי תנאי ההעסקה במגזר הציבורי המנופח הצליחו לשרוד ללא שריטה אפילו את הקריסה הכלכלית והתעסוקתית שמלווה כיום את משבר הקורונה. האם מישהו חושב שעצה של ה-OECD תשנה סדרי עולם? יאללה סעו. ניפגש בפקקים. 

עוד כתבות

הגירוש מבית הקפה בגלל עברית והחלום האולימפי שעלול להיגנז


גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: פירוק חמאס מנשקו צפוי להיות הבעיה הגדולה ביותר של הסכם הפסקת האש שנחתם בעזה, החרם על ישראל עלול לגנוז את חלום האולימפיאדה של אינדונזיה, וכמה אמריקאים סבורים שהפסקת האש תקרוס בתוך שנה? • כותרות העיתונים בעולם 

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; בורסת טוקיו ירדה ב-1.3%

בורסת דרום קוריאה נסוגה מהשיא לאחר שהריבית במדינה נותרה ללא שינוי ● וול סטריט ננעלה אתמול בירידות בעקבות ההסלמה במלחמת הסחר בין ארה"ב לסין • מחירי הנפט מזנקים בעקבות הסנקציות של טרמאפ על רוסיה • בנק אוף אמריקה: מדד S&P 500 קרוב לשיא – רוב הסימנים על "שוק דובי" כבר מהבהבים

שוק המשכנתאות מוסיף להיות גבוה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

עלייה של כ-60%: שוק המשכנתאות ממשיך להתנתק מעולם הנדל"ן

בחודש ספטמבר נלקחו משכנתאות בהיקף של 8.9 מיליארד שקל, עלייה של כ-60% מהתקופה המקבילה אשתקד ● במקביל, ע"פ הערכות, מספר העסקאות לרכישת דירות נמצא בירידה משמעותית ● איך אפשר להסביר את הפער הזה?

מבצע מימון של קבלנים בתל אביב (לפרויקט אין קשר לכתבה) / צילום: פולי טובמן

הנתון שעולה וזה שיורד: מה באמת קורה בשוק הנדל"ן?

עפ"י נתוני הכלכלן הראשי והלמ"ס, קיימת ירידה בקצב העסקאות, בעיקר ברבעון השני של 2025 ● מנגד, שיעור המשכנתאות שנוטל הציבור דווקא הולך וגדל ● מניין נובע הפער? המומחים סבורים כי מדובר בהבשלה של מבצעי המימון ועסקאות שהתעכבו בגלל המלחמה

ביטוח ישיר

אחרי 14 שנים: התקבלה תביעה ייצוגית נגד ביטוח ישיר. עכשיו מחכים לקביעת סכום הפיצוי

ביהמ"ש המחוזי קיבל תביעה ייצוגית שהוגשה ב-2011, ולפיה איי.די.אי חידשה באופן אוטומטי פוליסות לביטוח מקיף וצד ג' לרכב, מבלי לקבל את הסכמת המבוטחים ● סכום ההחזר למבוטחים ייקבע בהמשך, והתובעים מעריכים אותו בכ-375 מיליון שקל ● איי.די.אי: "פסק הדין לא סביר, נערער"

מתחם ''מומה'' / צילום: גלובס

צרות במגדל היוקרתי בשכונת פלורנטין בתל אביב

בתחילת השבוע נותק זרם החשמל בשני הבניינים במתחם "מומה" בפלורנטין בעקבות חוב כספי שלטענת הדיירים נאמד בכ־220 אלף שקל ● בקבוצת חג'ג' מאשימים את חברת הניהול, שטוענת כי "קבוצת חג'ג' ואלקטרה, הקבלן המבצע, היו מחויבות לשלם חלק משמעותי מחשבונות החשמל" ● אלקטרה: "בניגוד לנטען, חשבון החשמל הוא על שם ועד הבית של הבניין והאחריות לתשלום הינה על חברת הניהול ׳יקיר׳"

איתמר פורמן / צילום: ענבל מרמרי

חבר הנהלה צעיר אבל עם ניסיון בנקאי רב: מאחורי המינוי החדש במשק

איתמר פורמן ימונה למנכ"ל ישראכרט הבא, וכל העיניים של השוק עליו ● מה הוא מביא איתו לתפקיד, למה בדלק התעקשו דווקא על בנקאי, ואיך יגיב דב קוטלר, זה שקידם אותם לתפקידי מפתח בבנק הפועלים?

פנסיה (אילוסטרציה) / צילום: Shutterstock

באלטשולר שחם חיכו לחודש כזה כל השנה. ומי בית ההשקעות שבתחתית טבלת התשואות?

החוסכים הישראליים בדרך לשנה הכי טובה מאז 2009 • אלטשולר שחם מוביל את טבלת התשואות במסלול המנייתי בספטמבר עם תשואה של 4.1%, ועוקף את המתחרים בטבלה החודשית גם בקרנות הפנסיה • וגם: חברת הביטוח שהפכה החודש למצטיינת מתחילת השנה בקרנות ההשתלמות

שכונת עומרים באופקים / הדמיה: אול אין

הירידה בקצב מכירת הדירות מתמתנת. ומי העיר הדרומית שממשיכה להוביל

נתוני הלמ"ס שפורסמו היום מצביעים על המשך ירידה בהיקף רכישת הדירות גם בחודשי יוני-אוגוסט ● עם זאת, ניתן להצביע על מגמה חיובית קלה, אך מוקדם לקבוע אם מדובר בהיפוך מגמה ● הנתון המפתיע: אופקים מובילה ברכישת הדירות החדשות

ראשי ביונד מיט בהנפקת החברה בוול סטריט / צילום: Reuters, BRENDAN MCDERMID

לא מפסיקה לזנק: מה הסתתר מאחורי הנסיקה של ביונד מיט?

ביונד מיט רושמת בשבוע האחרון נסיקה מרהיבה ומתקנת ירידות של מספר חודשים ● המנייה זינקה בכ-90% בפתיחת המסחר, אך עברה לירידות ● העליות הגיעו למרות תוצאות לא מרשימות בפעילותה ברבעון השני של השנה ● אז מה גרם למניה להתאושש?

סגן נשיא ארה''ב, ג'יי.די ואנס / צילום: ap, Gregory Bull

בקשת סגן הנשיא מנתניהו - על "היום שאחרי" בעזה

הממשל האמריקאי מנסה לגייס תמיכה של העולם הערבי לשלב הבא בהסכם ● ראש הממשלה נתניהו וסגן נשיא ארה"ב ואנס נפגשו במשרד ראש הממשלה בירושלים, ולאחר מכן עלו להצהרה משותפת ● נפלה ההצעה להקמת ועדת חקירה ממלכתית ● החללים החטופים אריה זלמנוביץ' ותמיר אדר הושבו לישראל; בעזה נותרו 13 חללים ● שר החוץ האמריקאי מרקו רוביו צפוי לבקר בישראל בהמשך השבוע ● עדכונים שוטפים

נתון בשבוע / איור: גיל ג'יבלי

3 מניות לוהטות יעמדו למבחן: מה ישכנע את המשקיעים שהן עדיין שוות את ההייפ?

AMD, אינטל וגוגל הן כמה מהמניות הנוצצות של החודשים האחרונים שהפגינו תשואות גבוהות במיוחד ● בקרוב הן יפרסמו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי של השנה ויחשפו האם גם אחרי העליות האחרונות הן עדיין אטרקטיביות

סגן נשיא ארה''ב, ג'יי.די ואנס / צילום: ap, Gregory Bull

היום האחרון לביקורו של סגן נשיא ארה"ב: הכבישים שייחסמו, ואיך להגיע לנתב"ג

לפני לכתו יגיע ג'יי.די ואנס לפגישה במרכז ת"א, אשר תגרור שיבושי תנועה משמעותיים • משעות הבוקר- כביש 1 ורחובות בת"א ייחסמו לתנועה באזור ● לקראת המראתו צפויה היערכות ביטחונית נרחבת וסגירת הצירים המובילים אל נתב"ג וממנו ● ברשות שדות התעופה ממליצים לנוסעים להגיע לשדה לפחות ארבע שעות לפני מועד ההמראה ● אלו השיבושים הצפויים

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: ap, Yuki Iwamura

דיווח: טראמפ שוקל הגבלות חדשות על היצוא לסין. וול סטריט אדומה

מדובר על הגבלת שורה רחבה של יצוא מוצרים מבוססי תוכנה לסין, החל ממחשבים ניידים ועד מנועי סילון ● ההגבלות הן בתגובה לצעדיה האחרונים של בייג'ין לצמצם את יצוא היסודות הנדירים ● לפי אחד המקורות, ייתכן כי גורמים בממשל יכריזו על הצעד במטרה להפעיל לחץ על סין

תבנית ביצים / צילום: איל יצהר

אחרי למעלה משנתיים: מחיר הביצים עולה

מחיר הביצים המפוקח עולה החל מ-1 בנובמבר ב-1%, כך שמחיר חבילת 12 ביצים בגודל L יעלה ב-15 אגורות ל-14.24 שקל ● לפי משרד החקלאות, עליית המחיר נובעת מ"השינויים שחלו בכלל רכיבי שרשרת הערך, מהמגדל, דרך המשווק והקמעונאי ועד לצרכן"

VOLVO / צילום: Shutterstock

היום הטוב אי פעם: המניה של ענקית הרכב קופצת ב-40%. זו הסיבה

הדוח הרבעוני של וולוו קארס הפתיע את השוק והוביל את מניית החברה ליום המסחר הטוב בתולדותיה, עם זינוק של כ-40% ● רווח תפעולי של 680 מיליון דולר, תוכנית קיצוצים אגרסיבית וצמצום עלויות הובילו לתוצאות מעל הציפיות ● גם המתחרה הצרפתית רנו דיווחה על תוצאות רבעוניות שעלו מעל הציפיות

בקבוקי מי עדן / צילום: יח''צ מי עדן

אביחי סטולרו ותמיס רוכשים את מי עדן לפי שווי פעילות של 400 מיליון שקל

מי עדן, המחזיקה ב־40% משוק בקבוקי המים המינרליים בישראל, נרכשת מידי חברת פרימו ווטר ● רכיב המזומן שישולם בעסקה עומד על 150 מיליון שקל, והיתרה צפויה להיות חוב שיעבור אל הרוכשים ● המגעים לעסקה נמשכו כמעט שנה

דודי אפל / צילום: תמר מצפי

"בזבוז זמן": ביהמ"ש דחה את הצעתו של דודי אפל להסדר חוב בגובה 87 מיליון שקל

הקבלן הגיש ביולי האחרון הצעה מעודכנת בה הציע לשלם לנושים דיבידנד בגובה 100% מהחוב כלפיהם, ובסך-הכול 87 מיליון שקל, אחרי שתחילה הציע לשלם 50 מיליון שקל בלבד ● ביהמ"ש דחה כעת את ההצעה וקבע: "רב הנסתר על הגלוי לגבי המקורות הכספיים של החייב" ● אפל: "נערער ונשים סוף לרדיפה"

טיל שיוט מסוג Storm Shadow באוויר / צילום: Shutterstock, Sergey Dzyuba

מייצרים לחץ על רוסיה: זה הנשק בו תוכל אוקראינה להשתמש

המהלך מתרחש במקביל למאמציו של טראמפ ללחוץ על מוסקבה לנהל שיחות על סיום המלחמה, ולמנוע מקייב לשגר טילי טומהוק אמריקאים

התחרות על הטסים גוברת והמחירים צונחים / צילום: Shutterstock

מפריז עד ניו יורק: התחרות על הטסים גוברת, והמחירים צונחים

חברות התעופה האירופיות חוזרות לנתב"ג, לצד ענקיות זרות שמתחילות לפעול בישראל לראשונה ולצד חברות ותיקות שמגבירות את תדירות הקווים ● העלייה בהיצע הביאה להוזלה דרסטית של הטיסות ליעדים מבוקשים ● איך מושפעות החברות הישראליות, שעד כה נהנו כמעט מבלעדיות?