גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המעורבות הסינית בפרויקטי תשתיות מסבכת את ישראל מדינית ואסטרטגית

המעורבות הסינית במיזמי תשתית לאומית בישראל, ובמיוחד בנמל המפרץ, מהווה כיום מוקד לחיכוך משמעותי ביחסים בין ישראל וארה"ב, שילך ויגבר בחודשים הבאים ● אבל הפרק העוסק בנושא בדוח מבקר המדינה בוחר לדבר בטון שקט, אקדמי ומאוד מצונזר

מספנות ישראל בנמל חיפה   / צילום: פאול אורלייב
מספנות ישראל בנמל חיפה / צילום: פאול אורלייב

הדוח החדש של מבקר המדינה, שהתפרסם היום (ב'), כולל בתוכו פרק שלם שכותרתו "מעורבות חברות זרות בהקמה ובהפעלה של מיזמי תשתית לאומית חיונית". קריאתו מזכירה מסמכים מסווגים, שיד נעלמה ו"השחירה" בהם מידע רגיש. אלא שבמקרה דנן אותו מידע "רגיש" הוא גלוי וידוע לכל.

וכך כותב המבקר: "גורמים זרים משקיעים במשק הישראלי בתחומים שונים. לצד יתרונותיהן הכלכליים ותרומתן לפיתוחו של המשק, להשקעות של חברות זרות ומעורבותן במשק הישראלי עלולות להיות גם השלכות שליליות. השלכות אלו עלולות לבוא לידי ביטוי בפרט במקרה של חברות שהשליטה בהן היא של גורמים שלהם אינטרסים שאינם מתיישבים עם האינטרסים הישראלי... שליטה של גורמים זרים בנכסים אסטרטגיים עלולה לפגוע במגוון רחב של אינטרסים לאומיים ובכלל זה: פגיעה בביטחון הלאומי, בנכסים האסטרטגיים ובכושר התחרות בזירה הבין-לאומית. המעורבות הכלכלית הזרה בתחומי התשתיות הלאומיות ובתחומים בעלי השפעה משקית או לאומית רחבה, צריכה להיבחן בעתיד לאור שיקולי ביטחון לאומי ושיקולים עסקיים".

באופן ספציפי מתייחס הדוח למקרה שבו "בתנאי המיון המוקדם למכרז תשתית לאומית חיונית אומנם הוגבלה השתתפותן של חברות ממשלתיות ישראליות, אך לא הוגבלה השתתפותם במכרז של גורמים בבעלות ממשלתית זרה". המבקר מציין כי "חברה בבעלות ממשלתית זרה עשויה ליהנות מתמיכה ממשלתית, לפעול משיקולים שאינם כלכליים בלבד ולהשתמש במשאבים ממשלתיים לצורך השגת יתרונות תפעוליים וכלכליים אל מול מתחרותיה מהשוק הפרטי".

אז לאיזו תשתית חיונית עלומה מתכוון המבקר? ומי היא אותה ממשלה זרה אלמונית, שהחברה שבשליטתה עלולה ללקות באינטרסים, ש"אינם תואמים את אלו של מדינת ישראל"? האם מדובר בברזיל? בהודו? או אולי בשבדיה? גם מי שיהפוך את הדוח מלמעלה עד למטה לא ימצא בו את המילה המפורשת "סין" וגם לא אזכור מפורש לפרויקט נמל המפרץ בחיפה, שעתיד לעבור בשנה הבאה לשליטה של חברה סינית ממשלתית (SIPG) למשך 25 שנה. יד נעלמה מחקה את השמות הללו מהדוח המנומס להפליא של המבקר.

זאת למרות, שאותו "נמל סיני" חדש בחיפה, שמהווה יעד אסטרטגי בתוכנית "דרך המשי" של ממשלת סין, תפס לא מעט כותרות בשנים האחרונות, גרם למתיחות ביחס ישראל-ארה"ב והיווה מוקד לביקורת גלויה של גורמי ביטחון בארצות הברית על ישראל.

אז לטובת קוראינו שדוח המבקר הותיר אותם בערפל, הנה כמה עדכונים, שיאירו את התמונה הרחבה. שתי התפתחויות מרכזיות התרחשו בזירת יחסי ישראל-סין-ארה"ב בחודש החולף, ונמל המפרץ עמד במוקד שלהם.

הראשון היה הגעת אונייה סינית שפרקה באתר נמל המפרץ משלוח ראשון של מנופי ענק להנפת מכולות. מכיוון שהמנופים הללו, בגובה 120 מטר, משנים את נוף מפרץ חיפה ונראים אפילו מהחלל חרגו משרד התחבורה וחברת נמלי ישראל מהשתיקה הפומבית שגזרו על עצמם לאחרונה בנושא הנמל וליוו את האירוע בהודעה פומבית, שבישרה בין השאר כי הנמל מתקדם במועד ויימסר בשנה הבאה למפעילה הזוכה.

גם כאן לא הופיעה המילה "סין" במפורש אבל בפועל הנמל החדש הוא כבר כמעט שטח אקס-טריטוריאלי של מדינת ישראל, שנמצא בשליטת המפעילה הסינית, שנהנית מאוטונומיה תפעולית מלאה כולל צוותים וקבלני תשתית משלה. זאת למרות שאת "המפתחות" הרשמיים היא אמורה לקבל רק ברבעון האחרון של השנה הבאה.

ההתפתחות השנייה, גם היא מחודש יולי, היא הפרסום במערב, שממשלת סין וממשלת איראן מתקרבות לחתימה על הסכם שיתוף פעולה כלכלי וצבאי ל-25 שנה בהיקף משוער של כ-400 מיליארד דולר. על פי הפרסומים עשויה סין לקבל שליטה תפעולית בנמל Chahbahar, אחד הנמלים האסטרטגיים של איראן במפרץ עומאן , שכעת יצטרף ל"שרשרת הפנינים" של נמלים בשליטת חברות סיניות, שמובילה מסין עד לים התיכון.

מומחי אסטרטגיה ציינו בשבועות האחרונים שהמהלך לא רק מהווה התרסה בוטה כלפי החרם של הממשל האמריקאי על איראן אלא גם עשוי לספק בעתיד לתוכנית הגרעין שלה "מטריית הגנה" בין לאומית.

למותר לציין, שהמהלך הזה עשוי להיות בעייתי מבחינת ישראל, לא רק אסטרטגית אלא גם טקטית בשל המהלכים הנמרצים, שמבצעות בעצם הימים הללו חברות סחר סיניות כדי לבסס נוכחות בנמלים הקורסים של לבנון וסוריה ולשקם אותם.

אנליסטים מציינים כי "תסריט של כינון נתיבי אספקה ימיים מאיראן לסוריה ולבנון, תחת חסות של מעצמה 'ידידותית', שיש לה נוכחות ימית בכל אחת מהמדינות הללו וגם אחיזה כלכלית-פוליטית בישראל, עלול להגביל בעתיד את יכולת הפעולה של ישראל באזור".

שתי ההתפתחויות הללו הדליקו הרבה נורות אדומות בממשל האמריקאי ואם מישהו סבור, שהאמריקאים שוב "יירדמו בשמירה" כפי שנרדמו בעת המכרז להקמת הנמל ב-2015, אולי בגלל הבחירות המתקרבות, הוא מוזמן לקרוא מאמר, שהתפרסם בסוף יולי בשבועון האמריקאי "ניוזוויק". כותרתו "עם פוטנציאל לעסקה בין אירן לסין, הגיע הזמן שישראל תשקול מחדש את מדיניותה". אם מישהו משום מה לא הבין את המסר המילולי המפורש המובא שם - "כאשר הסינים משלבים ידיים אם האויבים המסוכנים ביותר של ישראל באיראן, לישראל אין ברירה אלא להתקרב אל ידידתה הטובה ביותר ולשמור מרחק מהיריבה הגדולה ביותר של ידידתה" - הוא יכול לקבל רמז חזותי בדמות תמונה ענקית של נמל חיפה, שפיארה את המאמר. אגב, אחד מהחתומים על המאמר הוא מי שהיה היועץ לביטחון לאומי של נתניהו. בקיצור, אותו "מכרז תשתית חיונית" שמזכיר המבקר במרומז היה ועודנו "נקודת חיכוך לוהטת" שמציבה את ישראל, כאן ועכשיו, בפני תסבוכת מדינית ואסטרטגית.

דוח המבקר מציין, שלמרות רגישות הנושא ולמרות המודעות אליו בקרב גופי ביטחון שונים "לא קודמה ההצעה להקמת מנגנון סינון השקעות בשנים 2016 עד 2018 ורק ב-2019 הוקם מנגנון כזה". המבקר "שכח" לציין שהמנגנון היה קם אלמלא לחץ אמריקאי כבד בכל הערוצים והדוח המנומס של המבקר נמנע כמובן מלנקוב בשמות ולציין מי היה באותן שנים "הלוביסט" הממשלתי האפקטיבי ביותר למען ההכנסת חברות סיניות למכרזי תשתית בישראל.

אז הנה תזכורת מתוך כתבה ביומון הסיני "צ'יינה דיילי", שפורסמה במאי 2017 בעקבות ביקורה של משלחת מהמדיה הסינית בישראל: "עם הרחבת שיתוף הפעולה בין ישראל לסין בתחומי הכבישים, מסילות הרכבת והתשתית, ישראל מצפה שעוד תאגידים ייקחו חלק בפרויקטים נוספים בישראל". והמצוטט הוא שר התחבורה דאז ישראל כץ, לימים שר החוץ, השר לענייני מודיעין וכיום שר האוצר. "השר כץ ציין שמאז נכנס לתפקידו כשר התחבורה הוא קידם באופן אקטיבי פרויקטים שונים בין המדינות והתערב באופן שיאי לשינוי רגולציות שיקדמו כניסת חברות סיניות לישראל... הוא הדגיש כי זכייתה של חברה סינית במכרז לתפעול הנמל בחיפה ל-25 השנה מדגיש את השתתפותה האמיתית של ישראל בפרויקט דרך המשי". ואת זה לא תקראו בדוח המבקר.

עוד כתבות

הארנונה תתייקר שוב? / אילוסטרציה: Shutterstock, Andrey_Popov

הארנונה תתייקר שוב? הממשלה משנה כיוון - ומאשרת לעיריות להגיש בקשות להעלאת תעריפים

שר הפנים הקודם, משה ארבל, הצהיר באמצע השנה כי לא יאשר בקשות לחריגה מתעריף הארנונה הקיים ● אך מאז ארבל עזב – וכעת הממשלה מאפשרת הגשת בקשות חריגות ● איגוד לשכות המסחר: עד כה הוגשו כ-95 בקשות להעלאות חריגות, המסתכמות בכ־250 מיליון שקל

דרבי הכדורסל בין מכבי ת''א להפועל ת''א / צילום: עודד קרני

האם ליגות הכדורסל ייפרדו מערוץ הספורט אחרי 30 שנה?

בערוץ הספורט ובמינהלת הליגות מקיימים מגעים להארכת החוזה ביניהם בשנתיים נוספות - אך במקביל עמלים במינהלת על מכרז חדש ● התנאים החדשים: 25 מיליון שקל לשנה למשך 5 שנים

מפעלי ים המלח / צילום: Shutterstock

האוצר חושף את הכללים החדשים של המכרז לים המלח

החוק החדש של זיכיון ים המלח יחליף את החוק הקיים, שזכה לביקורת רבה, והוא כולל שינויים דרמטיים באופן בו מתנהל היום הזיכיון ● כעת, צפויה לקום חברה אחת ויחידה לצורך הפרויקט, והיא תמוסה ב-50%, כפי שנקבע בוועדת ששינסקי על מיסוי משאבי טבע עוד לפני עשור

חוות השרתים של אמזון בתנובות / צילום: ט. ג. הפקות

נתונים חדשים: כך הפכו עובדי הבנייה למרוויחים הגדולים בעידן ה־AI

לפי נתוני חברת המחקר Synergy Research Group, חוות השרתים הפכו לאחד ממוקדי התעסוקה הצומחים ביותר כיום ● כתוצאה מכך, הביקוש לעובדים טכניים מתרחב - משמלאים ועד רתכים

נשיא אוקראינה זלנסקי (מימין) וראש ממשלת יוון מיצוטאקיס / צילום: ap, Yorgos Karahalis

דרך יוון: כך עוקפת אירופה את הצורך בגז רוסי

אוקראינה ויוון משיקות ציר אנרגיה דרומי־צפוני שמוביל לראשונה גז טבעי מונזל אמריקאי היישר לקייב, ומעניק למזרח היבשת חלופה ממשית לתלות בגז הרוסי ● המהלך מחזק את מעמד יוון כצומת מרכזי אזורי בתחום ומעמיק את המעורבות האמריקאית במפת האנרגיה האירופית

אוטובוס של אגד

בלי מקור תקציבי: מחירי התחבורה הציבורית לא יעלו בינואר הקרוב

נציג האוצר אמר הבוקר בוועדת הכלכלה שעליית מחיר התחבורה הציבורית ל-9 שקלים, שהייתה מתוכננת לינואר, תידחה ● באוצר יעדכנו בימים הקרובים לגבי המקור התקציבי לכך

עו''ד עמית בכר, ראש לשכת עורכי הדין / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

עורכי הדין גזרו קופון מהמלצות על יועצים חיצוניים. עכשיו הלשכה שמה ברקס

ועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין מרחיבה את האיסור להמליץ ללקוחות על יועצים חיצוניים תמורת תשלום, מעורכי דין בתחום ההתחדשות העירונית - לכלל התחומים ● איך בכל זאת אפשר להמליץ?

שיגור טיל חץ 3 / צילום: משרד הביטחון

"הכפר הישראלי" שהוקם ליד ברלין והבקשה של הקנצלר: חץ 3 יושק היום בגרמניה

מהנדסים, חיילים ודיפלומטים פעלו בשנתיים האחרונות כדי להעביר את מערכת החץ 3 לאדמת גרמניה - והיום היא מוכרזת כמבצעית בטקס חגיגי ובנוכחות הצמרת הביטחונית משתי המדינות ● מאחורי הקלעים עומד שיתוף פעולה חסר תקדים, שהועמק דווקא בתקופה מתוחה ביחסים ● וגם: כיצד סייעה העסקה ההיסטורית בעת המבצע באיראן ביוני?

2025 צפויה להיות שנה חזקה לפנסיה של החוסכים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

"השאלות החשובות השתנו": החוסכים זכו לשנה היסטורית, אבל איך תיראה 2026?

ביצועי הגמל והפנסיה בשנה הנוכחית בדרך לעקוף את שנת 2021 ולהפוך לטובים ביותר מזה עשור וחצי, הרבה בזכות הפריחה בבורסה המקומית ● במסלולי המניות התשואה מתחילת השנה כבר מתקרבת ל־23% ● ובכל זאת יש מי שמציע למשקיעים לעבור לאסטרטגיה זהירה

שלמה אליהו, דוד פורר, ישי דוידי, זוהר לוי, אהרון פרנקל / איור: גיל ג'יבלי

עלייתם של הפיננסיירים, והשכירים שהפכו למיליונרים: מעולם לא ראינו שנה כזאת בתל אביב

מדוד פורר דרך שלמה אליהו ועד זוהר לוי: בעלי העניין בחברות הנסחרות בת"א ניצלו את העליות החדות בבורסה כדי למכור מניות בהיקף גבוה פי 3 מבשנה שעברה - כמעט 16 מיליארד שקל, ושברו את שיא כל הזמנים ● וגם: השכירים שמכרו מניות בעשרות מיליוני שקלים

מסיושי סאן, מנכ''ל סופטבנק / צילום: ap, Ahn Young-joon

"בכיתי": מייסד סופטבנק מסביר למה החליט למכור מניות אנבידיה

מייסד הקונצרן היפני הגדול, מסיושי סאן, סיפר כי סופטבנק מכרה את החזקותיה באנבידיה כדי לממן השקעות חדשות בתחום הבינה המלאכותית, כולל OpenAI ● בנוסף, הוא דחה את החששות בשווקים על "בועת בינה מלאכותית", ואמר כי אלו שטוענים זאת "אינם חכמים מספיק"

מבצעי בלאק פריידיי / צילום: ap, David Zalubowski

המרוויחים הגדולים מהבלאק פריידיי: ענף מוצרי החשמל וענף המחשבים

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף האופנה הוא מהנפגעים הגדולים בנובמבר, בשל תחרות בינלאומית חזקה

שדה התעופה רמון / צילום: Shutterstock

דוח המבקר: מערכות התחבורה לא מוכנות כראוי לשעת חירום

כשלים במענה רפואי, היעדר מסגרות עבודה סדורות ותיאום לקוי: דוח מבקר המדינה שפורסם היום מצביע על פערים מרכזיים במוכנות מערכות התחבורה המרכזיות בישראל להתמודדות עם תרחישי חירום ● מה יקרה בשדה התעופה רמון במקרה של אירוע רב־נפגעים, ולמה ירדה כשירות המאבטחים בקו האדום?

סנטה קלאוס מבקר ברצפת המסחר של הבורסה בניו יורק / צילום: ap, Richard Drew

ראלי סנטה יגיע השנה? אנליסטים מאמינים שזה תלוי בנתון אחד

בשבוע החולף, שבו חל חג ההודיה, מדדי המניות האמריקאיים המובילים הציגו התאוששות שבין 3%־5%, אבל אולי היה זה רק "הנגאובר" ● לאחר פתיחה שלילית לדצמבר אנליסטים מנסים להעריך אם בשנה ששום דבר בה לא התנהג כרגיל, "ראלי סנטה קלאוס" ייחגג כהלכתו

כלי רכב חדשים בנמל אשדוד / צילום: Shutterstock

השיא של הסינים וההצלחה של "אפס ק"מ": מסירות הרכב מתחילת השנה

מנתוני המסירות הרשמיים עולה כי בחודש נובמבר נרשמה עלייה של 22.5% במסירת רכבים לעומת נובמבר אשתקד ● בנוסף, בענף מעריכים כי סך רכבי "אפס קילומטר" שנרשמו השנה נע סביב 50-40 אלף רכבים

תל אביב. כבר לא עיר ללא תחליף / צילום: Shutterstock

תל אביב עדיין הכי יקרה בישראל, אבל מה קורה למחירי הדירות אצל השכנות?

ברבעון השלישי של 2025, הפער בין המחיר הממוצע של דירות בתל אביב לעיר השנייה בדירוג, גבעתיים, עמד על 5% בלבד ● בתקופה המקבילה ב־2022 הפער בינה לבין העיר השנייה בדירוג אז, רמת השרון, עמד על שליש ● גלובס בודק מה קרה למחירי הדירות ב־25 ערים מרכזיות בארץ

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

פרויקט נימבוס יחסוך מיליארדים למדינה, אך עלול להישאר ללא תקציב

החלקים שמקבלים עדיפות בהצעת התקציב הם ביטחון, תשלומי הריבית על החוב והתחייבויות נוספות ● ההשקעות שמטרתן לבנות את הכושר העתידי של המדינה עדיין נמצאות באזור האפור

בנייה בתל אביב / צילום: Shutterstock

בדקנו דוחות של 9 חברות: בכמה נמכרה דירה ממוצעת בשדה דב?

ירידה של 24% במספר הדירות שנמכרו ושל 9% במחיר הממוצע: דוחות תשע חברות נדל"ן בולטות חושפים מה באמת קורה בשוק הדיור בישראל ● וגם: מדוע סיום המלחמה לא הביא לזינוק במכירות, ומי מכרה מאות דירות במחיר ממוצע של 6.6 מיליון שקל?

יוסי לוי, מנכ''ל משותף במור בית השקעות / צילום: יח''צ

כאב ראש של עשירים: זינוק של 275% במניית מור פגע ברווחי החברה ברבעון

בית ההשקעות נאלץ להפריש 18 מיליון שקל לעדכון התגמול ההוני לעובדים, עקב העלייה המשמעותית במחיר המניה ● מאידך נאלצו שלושת בכירי מור להחזיר 1.67 מיליון שקל לקופת החברה, בשל התנגדות רשות ני"ע ל"פריסת" התגמול ההוני שאושר להם אשתקד

צורי דבוש, יו''ר קליל / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

יו"ר החברה הציבורית שיתמודד על נשיאות התאחדות התעשיינים

צורי דבוש, יו"ר ובעל השליטה בקליל, החליט להתמודד על תפקיד נשיא התאחדות התעשיינים ● זהו צעד מפתיע, משום שהציפייה הייתה שאברהם נובוגרוצקי, יו"ר איגוד המתכת החשמל והתשתיות, יהיה המועמד היחיד ● כעת יש לדבוש שבועיים לנסות להשיג 50 חתימות של תעשיינים תומכים