גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המעורבות הסינית בפרויקטי תשתיות מסבכת את ישראל מדינית ואסטרטגית

המעורבות הסינית במיזמי תשתית לאומית בישראל, ובמיוחד בנמל המפרץ, מהווה כיום מוקד לחיכוך משמעותי ביחסים בין ישראל וארה"ב, שילך ויגבר בחודשים הבאים ● אבל הפרק העוסק בנושא בדוח מבקר המדינה בוחר לדבר בטון שקט, אקדמי ומאוד מצונזר

מספנות ישראל בנמל חיפה   / צילום: פאול אורלייב
מספנות ישראל בנמל חיפה / צילום: פאול אורלייב

הדוח החדש של מבקר המדינה, שהתפרסם היום (ב'), כולל בתוכו פרק שלם שכותרתו "מעורבות חברות זרות בהקמה ובהפעלה של מיזמי תשתית לאומית חיונית". קריאתו מזכירה מסמכים מסווגים, שיד נעלמה ו"השחירה" בהם מידע רגיש. אלא שבמקרה דנן אותו מידע "רגיש" הוא גלוי וידוע לכל.

וכך כותב המבקר: "גורמים זרים משקיעים במשק הישראלי בתחומים שונים. לצד יתרונותיהן הכלכליים ותרומתן לפיתוחו של המשק, להשקעות של חברות זרות ומעורבותן במשק הישראלי עלולות להיות גם השלכות שליליות. השלכות אלו עלולות לבוא לידי ביטוי בפרט במקרה של חברות שהשליטה בהן היא של גורמים שלהם אינטרסים שאינם מתיישבים עם האינטרסים הישראלי... שליטה של גורמים זרים בנכסים אסטרטגיים עלולה לפגוע במגוון רחב של אינטרסים לאומיים ובכלל זה: פגיעה בביטחון הלאומי, בנכסים האסטרטגיים ובכושר התחרות בזירה הבין-לאומית. המעורבות הכלכלית הזרה בתחומי התשתיות הלאומיות ובתחומים בעלי השפעה משקית או לאומית רחבה, צריכה להיבחן בעתיד לאור שיקולי ביטחון לאומי ושיקולים עסקיים".

באופן ספציפי מתייחס הדוח למקרה שבו "בתנאי המיון המוקדם למכרז תשתית לאומית חיונית אומנם הוגבלה השתתפותן של חברות ממשלתיות ישראליות, אך לא הוגבלה השתתפותם במכרז של גורמים בבעלות ממשלתית זרה". המבקר מציין כי "חברה בבעלות ממשלתית זרה עשויה ליהנות מתמיכה ממשלתית, לפעול משיקולים שאינם כלכליים בלבד ולהשתמש במשאבים ממשלתיים לצורך השגת יתרונות תפעוליים וכלכליים אל מול מתחרותיה מהשוק הפרטי".

אז לאיזו תשתית חיונית עלומה מתכוון המבקר? ומי היא אותה ממשלה זרה אלמונית, שהחברה שבשליטתה עלולה ללקות באינטרסים, ש"אינם תואמים את אלו של מדינת ישראל"? האם מדובר בברזיל? בהודו? או אולי בשבדיה? גם מי שיהפוך את הדוח מלמעלה עד למטה לא ימצא בו את המילה המפורשת "סין" וגם לא אזכור מפורש לפרויקט נמל המפרץ בחיפה, שעתיד לעבור בשנה הבאה לשליטה של חברה סינית ממשלתית (SIPG) למשך 25 שנה. יד נעלמה מחקה את השמות הללו מהדוח המנומס להפליא של המבקר.

זאת למרות, שאותו "נמל סיני" חדש בחיפה, שמהווה יעד אסטרטגי בתוכנית "דרך המשי" של ממשלת סין, תפס לא מעט כותרות בשנים האחרונות, גרם למתיחות ביחס ישראל-ארה"ב והיווה מוקד לביקורת גלויה של גורמי ביטחון בארצות הברית על ישראל.

אז לטובת קוראינו שדוח המבקר הותיר אותם בערפל, הנה כמה עדכונים, שיאירו את התמונה הרחבה. שתי התפתחויות מרכזיות התרחשו בזירת יחסי ישראל-סין-ארה"ב בחודש החולף, ונמל המפרץ עמד במוקד שלהם.

הראשון היה הגעת אונייה סינית שפרקה באתר נמל המפרץ משלוח ראשון של מנופי ענק להנפת מכולות. מכיוון שהמנופים הללו, בגובה 120 מטר, משנים את נוף מפרץ חיפה ונראים אפילו מהחלל חרגו משרד התחבורה וחברת נמלי ישראל מהשתיקה הפומבית שגזרו על עצמם לאחרונה בנושא הנמל וליוו את האירוע בהודעה פומבית, שבישרה בין השאר כי הנמל מתקדם במועד ויימסר בשנה הבאה למפעילה הזוכה.

גם כאן לא הופיעה המילה "סין" במפורש אבל בפועל הנמל החדש הוא כבר כמעט שטח אקס-טריטוריאלי של מדינת ישראל, שנמצא בשליטת המפעילה הסינית, שנהנית מאוטונומיה תפעולית מלאה כולל צוותים וקבלני תשתית משלה. זאת למרות שאת "המפתחות" הרשמיים היא אמורה לקבל רק ברבעון האחרון של השנה הבאה.

ההתפתחות השנייה, גם היא מחודש יולי, היא הפרסום במערב, שממשלת סין וממשלת איראן מתקרבות לחתימה על הסכם שיתוף פעולה כלכלי וצבאי ל-25 שנה בהיקף משוער של כ-400 מיליארד דולר. על פי הפרסומים עשויה סין לקבל שליטה תפעולית בנמל Chahbahar, אחד הנמלים האסטרטגיים של איראן במפרץ עומאן , שכעת יצטרף ל"שרשרת הפנינים" של נמלים בשליטת חברות סיניות, שמובילה מסין עד לים התיכון.

מומחי אסטרטגיה ציינו בשבועות האחרונים שהמהלך לא רק מהווה התרסה בוטה כלפי החרם של הממשל האמריקאי על איראן אלא גם עשוי לספק בעתיד לתוכנית הגרעין שלה "מטריית הגנה" בין לאומית.

למותר לציין, שהמהלך הזה עשוי להיות בעייתי מבחינת ישראל, לא רק אסטרטגית אלא גם טקטית בשל המהלכים הנמרצים, שמבצעות בעצם הימים הללו חברות סחר סיניות כדי לבסס נוכחות בנמלים הקורסים של לבנון וסוריה ולשקם אותם.

אנליסטים מציינים כי "תסריט של כינון נתיבי אספקה ימיים מאיראן לסוריה ולבנון, תחת חסות של מעצמה 'ידידותית', שיש לה נוכחות ימית בכל אחת מהמדינות הללו וגם אחיזה כלכלית-פוליטית בישראל, עלול להגביל בעתיד את יכולת הפעולה של ישראל באזור".

שתי ההתפתחויות הללו הדליקו הרבה נורות אדומות בממשל האמריקאי ואם מישהו סבור, שהאמריקאים שוב "יירדמו בשמירה" כפי שנרדמו בעת המכרז להקמת הנמל ב-2015, אולי בגלל הבחירות המתקרבות, הוא מוזמן לקרוא מאמר, שהתפרסם בסוף יולי בשבועון האמריקאי "ניוזוויק". כותרתו "עם פוטנציאל לעסקה בין אירן לסין, הגיע הזמן שישראל תשקול מחדש את מדיניותה". אם מישהו משום מה לא הבין את המסר המילולי המפורש המובא שם - "כאשר הסינים משלבים ידיים אם האויבים המסוכנים ביותר של ישראל באיראן, לישראל אין ברירה אלא להתקרב אל ידידתה הטובה ביותר ולשמור מרחק מהיריבה הגדולה ביותר של ידידתה" - הוא יכול לקבל רמז חזותי בדמות תמונה ענקית של נמל חיפה, שפיארה את המאמר. אגב, אחד מהחתומים על המאמר הוא מי שהיה היועץ לביטחון לאומי של נתניהו. בקיצור, אותו "מכרז תשתית חיונית" שמזכיר המבקר במרומז היה ועודנו "נקודת חיכוך לוהטת" שמציבה את ישראל, כאן ועכשיו, בפני תסבוכת מדינית ואסטרטגית.

דוח המבקר מציין, שלמרות רגישות הנושא ולמרות המודעות אליו בקרב גופי ביטחון שונים "לא קודמה ההצעה להקמת מנגנון סינון השקעות בשנים 2016 עד 2018 ורק ב-2019 הוקם מנגנון כזה". המבקר "שכח" לציין שהמנגנון היה קם אלמלא לחץ אמריקאי כבד בכל הערוצים והדוח המנומס של המבקר נמנע כמובן מלנקוב בשמות ולציין מי היה באותן שנים "הלוביסט" הממשלתי האפקטיבי ביותר למען ההכנסת חברות סיניות למכרזי תשתית בישראל.

אז הנה תזכורת מתוך כתבה ביומון הסיני "צ'יינה דיילי", שפורסמה במאי 2017 בעקבות ביקורה של משלחת מהמדיה הסינית בישראל: "עם הרחבת שיתוף הפעולה בין ישראל לסין בתחומי הכבישים, מסילות הרכבת והתשתית, ישראל מצפה שעוד תאגידים ייקחו חלק בפרויקטים נוספים בישראל". והמצוטט הוא שר התחבורה דאז ישראל כץ, לימים שר החוץ, השר לענייני מודיעין וכיום שר האוצר. "השר כץ ציין שמאז נכנס לתפקידו כשר התחבורה הוא קידם באופן אקטיבי פרויקטים שונים בין המדינות והתערב באופן שיאי לשינוי רגולציות שיקדמו כניסת חברות סיניות לישראל... הוא הדגיש כי זכייתה של חברה סינית במכרז לתפעול הנמל בחיפה ל-25 השנה מדגיש את השתתפותה האמיתית של ישראל בפרויקט דרך המשי". ואת זה לא תקראו בדוח המבקר.

עוד כתבות

הרמטכ"ל אביב כוכבי בביקור במפקדת "אלון" של פיקוד העורף / צילום: דובר צה"ל

הרמטכ"ל כוכבי: "הצלחת מיגור הקורונה תלויה בתרבות, משמעת ומילוי הנחיות"

הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, אמר בביקור במפקדת "אלון" של פיקוד העורף כי משימת מיגור הקורונה היא משימה ראשונה במעלה של צה"ל והוא לא יחסוך במשאבים, בכוח אדם, באנשי פיתוח, באמצעי פיתוח, ובקשב, כדי להביס את הנגיף

נציבות שירות בתי הסוהר  / צילום: יוסי כהן

ביהמ"ש דחה עתירת בני זוג הומואים לשהות יחד בכלא

"הזכות לחיי משפחה נקבעה כזכות חוקתית" קבע השופט רון שפירא והוסיף כי "אסיר איננו שונה מאדם אחר בכל הנוגע לזכויות החוקתיות" ● יחד עם זאת, דחה את בקשת בני הזוג לשהות יחד בכלא, תוך שקבע כי לא נפל פגם בהחלטת שירות בתי הסוהר

משרדים של שלמה סיקסט  / צילום: כדיה לוי, גלובס

אניגמה בשוק הרכב: למה נבואות הזעם על המשבר בליסינג לא התממשו בינתיים

הירידה הצפויה בפעילותן, לצד המינוף הגבוה שבו הן פועלות, הובילו בשבועות הראשונים של המשבר לצניחה בערך האג"ח שהנפיקו חברות הליסינג הישראליות ● מאז חזרו האג"ח לתשואות חד-ספרתיות, והחברות רשמו רווחים במחצית השנה, למרות ירידה בהכנסות ● בעקבות הדוחות הרבעוניים

אדוארדו אלשטיין   / צילום: כפיר זיו

יום הכיפורים של אלשטיין? מחזיקי האג"ח של אי.די.בי החליטו על מימוש הנכסים המשועבדים לטובתם

מדובר במרבית נכסיה של אי.די.בי, כך שאובדנם יביא לקריסת השקעתו של אלשטיין בקבוצה, בסך 3 מיליארד שקל

אלדן / צילום: יחצ

חברות הליסינג סופגות אש, אבל בדוחות "הכול דבש"

אחת התעלומות הגדולות ביותר של ענף הרכב המקומי היא הדיווחים הטובים של ענף הליסינג בישראל ● רוב מקורות מימון החיצוניים התייבשו כליל מאז החל משבר הקורונה, ועדיין, השחקנים בענף טוענים שרמת הסיכון נותרה יציבה והענף חסון כתמיד

אלון מאסק / צילום: Aly Song, רויטרס

אלון מאסק מבטיח: נפחית את עלויות הסוללות ונמכור רכבים ב-25 אלף דולר

באסיפה של בעלי מניות שהתקיימה במעין "דרייב אין" במפעל החברה, המשקיעים ציפו למחיר נמוך יותר של הרכב החשמלי ● המחיר הממוצע של דגם 3 של טסלה עמד על 50 אלף דולר. מאסק: היכולת להוריד את המחיר תגיע מירידה בעלות היצור של הסוללות

בייביסיטר על חשבון המעסיק / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

קשה לעבוד עם הילדים בבית? בהייטק יממנו לכם גם את הבייביסיטר

המעסיקים בתחום ההייטק שמבינים את הצורך החיוני, ומספקים מימון לבייביסיטר להורים לילדים בגיל הרך בתקופת הסגר והשבתת מערכת החינוך: "רבים הם הורים צעירים לילדים בגיל הרך. אנשים עשו מעל ומעבר, וחשבנו איך לעזור" ● השיחה

סניף של סופר פארם / צילום: בר אל, גלובס

גם כשמותר זה לא משתלם: סופר-פארם ו-Be סוגרות חנויות לתקופת הסגר בשל חוסר כדאיות

סופר פארם סוגרת 14 סניפים לתקופת הסגר ומסיבה אותם לליקוט עבור האונליין במיקומים בהם נפגעה התנועה בשל מגבלות הקורונה ובראשם קניונים ● גם המתחרה Be סוגרת שלוש חנויות לתקופת הסגר

מסעדה ריקה / צילום: כדיה לוי, גלובס

עתירה לבג"ץ: הסירו את המגבלה האוסרת על פתיחתן של מסעדות ואפשרו הפעלת שירות איסוף עצמי

העותרים טוענים כי על המדינה ליצור מתווה אשר יאפשר את פעילותן של מסעדות - גם אם במתכונת חלקית, ומתן אפשרות לשירות איסוף עצמי והושבה באוויר הפתוח ● העותרים מסבירים כי המתווה ישרת את מטרת התקנות - הבטחת בריאות הציבור, לצד מניעת קריסת ענף המסעדנות

עודד פורר / צילום: שלומי יוסף

הצעת חוק חדשה בכנסת: ביטקוין יוכר כמטבע ולא כנכס לצורכי מיסוי

ארבעה חברי כנסת מסיעת ישראל ביתנו הגישו הצעת חוק פרטית, שמבקשת לתקן את המיסוי של פעילות במטבעות דיגיטליים מבוזרים, כך שמכירת ביטקוין לא תחויב במס רווח הון בשיעור של 25%

חנות סגורה של ראלף לורן במיין בימי קורונה / צילום: Robert F. Bukaty, AP

ראלף לורן מצמצמת את כוח האדם ב-15% על רקע הקורונה

על רקע הירידה החדה בהכנסות רשת בתי האופנה עם סגירת סניפים רבים בשל הקורונה, ראלף לורן תצמצם משמעותית את כוח האדם שלה ● לא נמסר כמה עובדים בדיוק יפוטרו, אך החברה מתכננת לבצע את הצמצומים עד סוף שנת העסקים הנוכחית שלה (מרץ 2021)

עלייה למטוס ארקיע / צילום: איל יצהר, גלובס

אחרי חצי שנה - ארקיע חוזרת לטוס

החברה תפעיל טיסות בינלאומיות לרודוס, כרתים ובלגראד החל מה-2 באוקטובר ולאילת החל מה-11 באוקטובר ● 550 העובדים שהוצאו לחל"ת יחזרו בהדרגה לעבודה כאשר לפי הסכם שנחתם לאחרונה כ-130 מהם יעזבו

בניין בורסת נאסד”ק, ניו יורק. תנאי האשראי של החברות הגדולות טובים מתמיד   / צילום: Eduardo Munoz, רויטרס

רוכבת על ההייפ: מניית החברה שנסקה ב-3,100% על רקע כניסתה לשוק הרכב החשמלי

מניית הפני סטוק של חברת SPI Energy, המספקת פיתרונות פוטו-וולטאים, מזנקת בחדות על רקע כוונתה לתכנן ולפתח פתרונות חשמליים ופתרונות טעינה לרכבים חשמליים

מטוס של אל על ממריא משדה תעופה בן גוריון / צילום: Ariel Schalit, Associated Press

לקראת העברת השליטה: רוזנברג התחיל לחפש דירקטוריון חדש לאל על

בעל השליטה החדש אלי רוזנברג מתכוון להחליף את כל הדירקטוריון של חברת התעופה, וזהות החבר הראשון כבר ידועה - ג'ייסון גרינבלט ● רוזנברג שלח מכתב ליו"ר אל על הנוכחי ולמנכ"ל ובו דרש כי "השימוש בכספים שהוזרמו לקופת החברה אחרי ההנפקה יעשה ב"צורה אחראית ושקולה"

ג'ו ביידן ודונלד טראמפ / צילום: Associated Press

"טראמפ ינסה למכור תקווה, ביידן ינסה לשווק חמלה": מתכוננים לעימות הראשון בבחירות לנשיאות ארה"ב

העימות הנשיאותי הראשון בין טראמפ לביידן בפתח, ולשני הצדדים יש מטרה אחת: לא להפסיד ● ד״ר ישראל ויסמל-מנור מתארח בפודקאסט 'המדריך לטראמפיסט' ומסביר על המפגש הטלוויזיוני שיכול להכריע קמפיינים ● האזינו

נפגעי הקורקינטים והאופניים החשמליים - 22 בספטמבר

אתמול באיכילוב: שבעה פצועים בתאונות קורקינט ואופניים חשמליים

"גלובס" ובית החולים איכילוב חוזרים לדווח על מספר הנפגעים מתאונות שבהן מעורבים כלי רכב חשמליים: אופניים וקורקינטים

מעבדת שבבים בסין / צילום: רויטרס

30 שנה של דעיכה: ארה"ב איבדה את מעמדה בתחום ייצור השבבים. איך זה משפיע עליה?

בחברת הייעוץ BCG מציגים את מצבה העגום של ארה"ב בתחום, אך סבורים כי ניתן לשקם אותו ● ההצעה: תמריצים בהיקף של 50 מיליארד דולר, בניית 19 מפעלים ויצירת 70 אלף משרות

בנקאות בימי קורונה - דחיית הלוואות / עיצוב: טלי בוגדנובסקי , גלובס

המדריך המלא: כל מה שצריך לבדוק כדי לשלם פחות לבנק שלכם

להתמקח על הריבית שאתם משלמים על המינוס, לקרוא ולהבין את תעודת הזהות הבנקאית ולא לשכוח שתמיד אפשר להחליף בנק • שני מומחים בתחום החינוך הפיננסי מסבירים איך אפשר לשלם לבנק פחות • כתבה שנייה בסדרה

בני גנץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ראשי ישיבת ההסדר החרדית הקרבית לגנץ: "מבקשים לקחת חלק בדיוני חוק הגיוס"

ראשי ישיבת בצוותא, שנותנת מענה לחרדים שמעוניינים להתגייס, שלחו מכתב לשר הביטחון, שבו ביקשו להשתתף בגיבוש מתווה חוק הגיוס החדש

ג'ונסון אנד ג'ונסון./  צילום: רויטרס

ג'ונסון אנד ג'ונסון מצטרפת למובילי המירוץ לחיסון לקורונה

לאחר שהדגימה שהמוצר שלה יוצר נוגדנים אצל מתנדבים בשלבים המוקדמים של הניסוי, ג'ונסון אנד ג'ונסון החלה בניסוי שצפוי לגייס 60 אלף מטופלים ● זאת לעומת 30,000 בניסוי של חברת מודרנה ו-44,000 בניסוי של חברת פייז