גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המזכיר לשעבר של היישוב נווה אילן, חקירתו במשטרה והקשר לרוכש המיועד של אל על

המשטרה מנהלת חקירה מסועפת שעוסקת, בין היתר, ביחסים של גורמים המועסקים אצל קני רוזנברג עם המזכיר לשעבר של נווה אילן. זאת, בנוגע למיזם להקמת יקב ● רוזנברג והחברה שלו, ככל הידוע, אינם חשודים בפרשה ● "גלובס" מספק הצצה נוספת לעסקיו של האיש שרוצה לרכוש את אל על

קני רוזנברג / צילום: מתוך יוטיוב
קני רוזנברג / צילום: מתוך יוטיוב

הרוכש הפוטנציאלי של אל על, העסקה להקמת יקב ומרכז מבקרים במושב נווה אילן שבהרי ירושלים, מזכיר היישוב לשעבר וחקירת המשטרה. "גלובס" חושף: כך התגלגלו גורמים בחברה של איש העסקים האמריקאי קנת’ (קני) רוזנברג, שמבקש היום לרכוש את חברת אל על, לפרשייה שנחקרת על ידי משטרת ישראל. נדגיש, כי ככול הידוע ל"גלובס", רוזנברג והחברה שבבעלותו אינם חשודים בפלילים.

בחודש האחרון עלה לכותרות שמו של רוזנברג כמי שעומד מאחורי עסקה לרכישת חברת אל על מחברת כנפיים. רוזנברג הוא איש עסקים המתגורר בניו יורק והוא הבעלים של חברת "Centers Health Care", שלה עשרות נכסים וחברות בתחום הטיפול הרפואי, הסיעודי והשיקומי ברחבי ארה"ב. מי שאמור להפוך בפועל לבעל השליטה באל על, אם העסקה תצא לפועל, הוא בנו של קנת’, אלי רוזנברג (27), אזרח ישראלי המתגורר בירושלים. הסיבה לכך היא שרוזנברג האב הוא תושב ארה"ב, ולכן אינו יוכל להפוך לבעלי אל על, לפי תנאי מניית הזהב של החברה.

לפני כשבועיים שלח רוזנברג הבן הצעה רשמית לדירקטוריון אל על לרכישת השליטה בחברה תמורת 75 מיליון דולר. בתחילת השבוע פורסם כי אל על הודיעה לאלי רוזנברג כי היא תהיה מוכנה להיפגש איתו רק אחרי שיובהר מי המשקיע האמיתי בחברה.
"גלובס" חשף באחרונה כי נגד רוזנברג האב הוגשה תביעה לבית המשפט המחוזי בירושלים על ידי יינן בן 33 מירושלים בשם אלירן אהרונוב, בעל המותג "יקב אהרונוף". בתביעה בגובה 7 מיליון שקל שהגיש אהרונוב נגד רוזנברג ונגד איש העסקים, אברהם פופקו, והחברות "נקר פרוזדור ירושלים" ו"יקב טרבנקל", טוען אהרונוב כי רוזנברג ופופקו נישלו אותו ממיזם משותף להקמת יקב ביישוב נווה אילן.

אהרונוב טען כי הוא היה שותף של רוזנברג ופופקו, להקמת מיזם גדול בתחום היין בנווה אילן, שאמור לכלול יקב, מרכז מבקרים ועוד. לפי התביעה, לאחר שהשניים הוציאו ממנו ידע, קשרים ומוניטין, הם נישלו אותו מהשותפות והתעשרו על חשבונו. מטעמם של רוזנברג ופופקו נמסר בתגובה לפרסום התביעה כי: "מדובר במקרה המתנהל זה זמן רב בביהמ"ש ולא נדוש בטענות המתבררות שם".

לאחר אותו פרסום, הגיע לידי "גלובס" מידע שממנו עולה כי התביעה של אהרונוב נגד רוזנברג האב עלולה להיות רק קצה הקרחון להסתבכות שבאה על רקע הניסיון של רוזנברג להקים את מיזם היקב. לפי המידע, בימים אלה מתנהלת חקירת משטרה מסועפת שעוסקת, בין היתר, בהתנהלות של מזכיר היישוב נווה אילן לשעבר, שוקי פולק, וביחסיו עם אנשים המועסקים בחברה של רוזנברג האב. כמו כן, לפי המידע שבידי "גלובס", לטענת החברה של רוזנברג, במסגרת תביעה אחרת שהוגשה, זמן קצר לאחר שהיא חתמה על הסכמים עם נווה אילן להשכרת השטח להקמת מיזם היקב, עשה היישוב עסקה נוגדת על השטח עם חברה אחרת.

טענות נגד המזכיר

כדי להבין את הסיפור כולו, צריך לחזור למאי 2019. באותו חודש עבר היישוב הפסטוראלי בהרי ירושלים, נווה אילן, טלטלה של ממש, כשוועד האגודה השיתופית של היישוב הגיש תביעה נגד גזבר הוועד לשעבר. כתב התביעה הוגש נגד הגזבר לשעבר, אבל הוא פירט גם טענות קשות בעניין מזכיר היישוב לשעבר, פולק, שאינו נתבע בתיק.

הוועד טען כי לאורך שנותיו כמזכיר נווה אילן, פעל פולק במקרים רבים לטובת האינטרסים הפרטיים שלו, ובניגוד לטובת המושב ולשליחותו הציבורית. כתב התביעה כלל, בין היתר, טענות כי פולק קיבל כספים בנוהל לא תקין, הבריח נכסים של היישוב, ופעל באופן לא תקין באופנים נוספים. בתביעה שהוגשה לבית הדין האזורי לעבודה בירושלים, טען הוועד כי הגזבר סייע לפולק להבריח נכסים מנושיו.

הכעס בנווה אילן על ההתנהלות של פולק היה כה גדול עד שב-11 ביוני 2019 התייצבו כמה עשרות מחברי היישוב מול ביתו של פולק, הניפו שלטי מחאה וקראו לו לפרוש באופן מיידי מחברותו באגודה השיתופית של המושב. זאת, עקב הקלקולים והשחיתות שהתגלו, לשיטת המפגינים, בעבודתו כמזכיר. לפי דיווח מאותו היום באתר "בקיצור" של מטה יהודה וסובב ירושלים, טען פולק בתגובה כי מדובר בקבוצת מיעוט קיצונית שמנסה להסית נגדו את שאר חברי האגודה.

חברי נווה אילן לא הסתפקו בהפגנות. כמה מהם הגישו נגד פולק תלונה למשטרה. חלק מהתלונה עוסק ביחסים בין פולק לבין גורמים בחברת "נקר פרוזדור ירושלים" של רוזנברג ופופקו. זאת, לפי הנטען בתלונה, בקשר למיזם היקב ומרכז המבקרים במושב.

גורמים במשטרה אמרו ל"גלובס" שהחקירה נגד פולק עדיין מתנהלת, והיא כוללת, בין היתר, חקירה של אנשים המועסקים בחברה של רוזנברג, "נקר פרוזדור ירושלים". בתוך כך, הגורמים במשטרה הדגישו כי החברה עצמה לא נמצאת תחת חקירה.

עוד אמרו הגורמים במשטרה ל"גלובס" כי מדובר בתיק גדול ומסועף הכולל חשדות לקבלת דבר במרמה, לקבלת שוחד ולקבלת טובות הנאה המיוחסים לפולק. לדבריהם, החקירה מתנהלת מזה שנים והיא כולל עשרות ומאות אנשים המעורבים.

התקשרות נוגדת

ההסתבכות של המיזם של רוזנברג לא מסתיימת כאן. הפעם, מי שחש פגוע מהתנהלות נווה אילן ומזכיר היישוב, היו רוזנברג ושותפיו.

תביעה שהגישה החברה שבבעלות רוזנברג ופופקו, "נקר פרוזדור ירושלים" לביהמ"ש המחוזי בירושלים חושפת, כי לטענת החברה, יממה בלבד לאחר שהיא חתמה עם נווה אילן על ההסכמים לשכירת השטח לצורך הקמת מיזם היקב, התקשר היישוב בהתקשרות נוגדת עם חברת "י.מ.י. כדורי חברה לעבודות מתכת, ברזל, בניין, סחר ושיווק".

לפי תביעת החברה של רוזנברג ופופקו, "יום אחד בלבד למחרת חתימת הסכם השכירות בין ‘נקר פרוזדור ירושלים’ לנווה אילן, חתמה האגודה השיתופית של המושב על הסכם שכירות ארוך טווח עם חברת כדורי, המתייחס לכל המתחם, לרבות לשטח המושכר".
בתביעת נאמר, כי באפריל 2018 הבחינה החברה בטרקטורים ובפועלים העולים על השטח, והיא פנתה אל האגודה ודרשה להפסיק את העבודות ולקבל הסברים בנוגע אליהן. אולם לדברי החברה, היא זכתה לתשובות עמומות מהאגודה ולא קיבלה מענה ברור לשאלותיה.

לפי התביעה, פופקו פנה למזכיר נווה אילן דאז, פולק, וביקש ממנו שימציא לו את ההסכם החתום שבין המושב לבין היזם שנכנס למתחם, חברת כדורי. לטענת "נקר פרוזדור ירושלים", "ב-1 במאי 2018 סירב פולק לבקשתו של פופקו, בטענה כי אינו מעביר הסכמים של צד שלישי".

לפי מידע שבידי "גלובס" נווה אילן, חברת "נקר פרוזדור ירושלים" וחברת כדורי נמצאים כיום בהידברות, בניסיון להגיע לפשרה לסיום הסכסוך בין "נקר פרוזדור ירושלים" לנווה אילן.

רוזנברג: "אין נגדי כל טענה מהותית"

מטעמו של איש העסקים האמריקאי קנת’ רוזנברג נמסר: "אין מול רוזנברג כל טענה מהותית או משמעותית. זהו סכסוך עסקי לא משמעותי מלפני שלוש שנים שלא במקרה צץ עכשיו, כאשר מהלך הצלת אל על מתקדם ויאפשר שיקום החברה והזרמת כספים אליה".

שוקי פולק, המזכיר לשעבר של המושב נווה אילן, מסר באמצעות עו"ד יצחק בם: "1. חבל שעורכי התחקיר פנו אליי יום וחצי לפני ירידתו לדפוס, אחרי שהתחקיר היה כבר מוכן. לו פנו במהלך הכנת התחקיר, הייתי יכול להציג להם מסמכים רבים, אשר היו שופכים אולי אור אחר על הפרשה.

"מכל מקום, ההתקשרות בהסכם עם חברת 'נקר פרוזדור ירושלים' של רוזנברג אושרה הן במזכירות והן באסיפה כללית של מושב נווה אילן. באסיפה הכללית ההתקשרות אושרה פה אחד. לפני האסיפה הכללית, נערכה אסיפת הסברה, שבה עו"ד פלג רחמן - שמייעץ למושב נווה אילן בענייני הפרויקט, ושבנה את ההסכם - הציג הפרויקט ויעץ לחברים לאשר אותו. את ההתקשרות ליוותה מן הצד המשפטי עו"ד מאירה נועם, שמייצג את המושב זה 40 שנה.

"2. ההסכם בין מושב נווה אילן לבין החברה של רוזנברג הצריך שינוי תב"ע באופן שיתאים לשימוש בקרקע. הליך שינוי תב"ע הוא הליך ארוך ומורכב, אשר לפי הערכת הצדדים להסכם אמור היה לארוך כשבע שנים. לתקופת הביניים השטח הושכר לחברת

"י.מ.י. כדורי חברה לעבודות מתכת, ברזל, בניין, סחר ושיווק", לשימושים שתואמים את התב"ע הנוכחי. אין שום ניגוד בין ההסכם עם חברת "נקר פרוזדור לירושלים" לבין ההסכם עם חברת "י.מ.י. כדורי חברה לעבודות מתכת, ברזל, בניין, סחר ושיווק". זאת, מכיוון שההסכם עם "כדורי" חל על תקופת הביניים, עד לאישור התב"ע החדשה.

"3. באוקטובר 2018 התפטרו שני חברים ותיקים מוועד המושב נווה אילן ונכנסו שני חברים חדשים במקומם. עם חילופי הגברי תפס הוועד עמדה לעומתית בשורה של סוגיות, מה שהוביל בסופו של דבר להתפטרותי, מכיוון שלא ניתן היה לתפקד עם ועד לעומתי.

"4. לאחר התפטרותי מוועד נווה אילן, התראתי מפני הפרת ההסכמים שעליהם חתם המושב ומפני התוצאות הכלכליות של הפרתם. ההתראות לא הועילו, והוועד החדש בחר להפר את ההסכמים תוך גרימת נזקים אדירים למושב.

"5. אכן נחקרתי במשטרה על טענות שונות שהעלו מבקשי רעתי. השבתי על כל השאלות באופן מלא, מכיוון שבתפקידי כמזכיר המושב פעלתי בתום לב לטובת המושב ואין לי מה להסתיר. במהלך חקירותיי במשטרה לא נשאל אף שאלה ביחס להסכם עם חברת 'נקר'". 

***חזקת החפות: הליכי החקירה בעניינו של שוקי פולק הם בראשיתם. פולק מכחיש את המיוחס לו ועומדת לו חזקת החפות

עוד כתבות

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד