גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חילופי אש לפני ההנפקה: הרוכשת של ספקטרוניקס תובעת את יחיאל ספקטור ודורשת פיצוי של 11 מיליון שקל

אמרסון האמריקאית, שרכשה את ספקטרוניקס ב-100 מיליון דולר, טוענת כי חברת F&G, שאותה מבקש ספקטור להנפיק בבורסת ת"א, "הוקמה על יסוד ידע, ניסיון, אנשים ופעילות שניטלו מספקטרוניקס" ● F&G: "מטרת התביעה לנסות לפגוע בהנפקה"

יחיאל ספקטור, בעל השליטה בחברת F&G / צילום: איל יצהר, גלובס
יחיאל ספקטור, בעל השליטה בחברת F&G / צילום: איל יצהר, גלובס

כמה חודשים לאחר פרסומה של טיוטת תשקיף ראשונה של חברת F&G Detection ("טכנולוגיות גילוי אש וגזים"), מחדשת החברה, שנמצאת בשליטת המייסד יחיאל ספקטור, את תוכניות הנפקת המניות הראשונית שלה (IPO). במסגרת ה-IPO מעוניינת F&G לגייס סכום של 20-35 מיליון שקל, לפי שווי חברה המוערך ב-170-200 מיליון שקל "לפני הכסף".

את ההנפקה המתוכננת של F&G, המפתחת גלאי להבה ואש, התחיל לקדם ספקטור כחמש שנים לאחר שמכר את חברת ספקטרוניקס, שגם אותה ייסד, לידיה של חברת אמרסון האמריקאית בכ-100 מיליון דולר. כעת, באמצעות החברה החדשה שהקים, הוא מבקש להתחרות בספקטרוניקס, העוסקת בפיתוח גלאי אש וגז אופטיים ומערכות אוטומטיות לגילוי וכיבוי אש.

טיוטת התשקיף המעודכנת שפרסמה F&G לקראת ההנפקה (בהובלת חברת אקטיב חיתום), חושפת כי לחברה האמריקאית שרכשה מספקטור את ספקטרוניקס שלל טענות בנוגע להתנהלותו של ספקטור בעקבות הקמת F&G, העשויות להתברר בבית המשפט במסגרת תביעה שהוגשה נגדו ונגד F&G, אשר במסגרתה דורשת אמרסון פיצוי כספי של 11 מיליון שקל.

התביעה מוגשת כמה שנים לאחר שספקטור הגיש בעצמו תביעה נגד אמרסון, בטענה כי לא עמדה בחלק מהתחייבויותיה במסגרת רכישתה של ספקטרוניקס, והיא עדיין, לפי F&G, "עומדת ותלויה בבית המשפט".

גלאי אש של F&G  / צילום: אתר החברה

אמרסון מבקשת צו מניעה קבוע

אמרסון טוענת כי ספקטור, יחד עם שותפיו בחברת F&G, "פועלים על מנת לחבל" בפעילותה, ובהתאם, היא מבקשת מבית המשפט להוציא צו מניעה קבוע, המורה לספקטור "לחדול מלעשות כל שימוש, בין באופן ישיר ובין באופן עקיף, במידע השייך לספקטרוניקס או שניטל ממנה".

לפי אמרסון, חברת F&G "הוקמה על יסוד ידע, ניסיון, אנשים ופעילות שניטלו מספקטרוניקס", ופעילותה "מושתתת על הידע הטכנולוגי המתקדם השייך לספקטרוניקס, על ערוצי השיווק וההפצה שלה, על ספקיה ולקוחותיה, ואף על קליטה של ההון האנושי של ספקטרוניקס לשעבר".

עוד לטענת התובעת, F&G, שהינה "חברת מראה" של ספקטרוניקס, "נוסדה תוך שימוש באותם נכסים של ספקטרוניקס", ובכך מפרים ספקטור ושותפיו "התחייבות חוזית של אי-תחרות ושמירת סודיות".

"סיכויי התביעה להתקבל נמוכים"

בחברת F&G דוחים את טענותיה של אמרסון, וסבורים כי "הן לפי התוכן של כתב התביעה והן לפי מועד הכנתה והגשתה", מטרתה היחידה היא "להרתיע משקיעים להשתתף בהנפקה - ולנסות לפגוע בחברה על ידי עיכוב ההנפקה". ב-F&G מעריכים כי "סיכויי התביעה להתקבל נמוכים", ושוקלים "הגשת תביעה לכיסוי כל נזקיה בגין התביעה".

בכתב ההגנה של F&G היא טוענת, בין השאר, כי "לא עשתה שימוש בטכנולוגיה של ספקטרוניקס", אלא "יצרה מסד טכנולוגי חדש", וכן השקיעה "סכומים משמעותיים בפיתוח של הדור הבא של גלאי אש ולהבה", ביצעה מהלכי שיווק, איתרה לקוחות ומפיצים פוטנציאליים ועוד.

הנפקתה המתוכננת של F&G נחשפה לראשונה כבר בסוף פברואר, עם פרסום טיוטת תשקיף ראשונה, בעיצומה של התפרצות וירוס הקורונה, שגרמה לדחיית מועד הגיוס המקורי, שתוכנן לסוף מרץ.

F&G, העוסקת בפיתוח גלאי להבה, היא חברה צעירה, שהוקמה על ידי ספקטור, היו"ר שלה, לפני קצת יותר משלוש שנים, והוא מחזיק בשליטה בה (50%) יחד עם שותפיו המייסדים - בנו עודד ספקטור, המכהן כסמנכ"ל טכנולוגיות, וחתנו, המנכ"ל חביב פרלמן - המחזיקים בחלוקה שווה ביתרת המניות. החברה מעסיקה כיום 34 עובדים - מהם 21 בישראל ו-13 בארה"ב - ומרביתם הוצאו לחל"ת או צומצמו היקפי המשרה שלהם, בעקבות משבר הקורונה.

2019 היתה השנה הראשונה שבה הציגה F&G הכנסות משמעותיות (באופן יחסי), שהצטברו לכ-3 מיליון שקל, וזאת לצד הפסד שנתי של כ-23 מיליון שקל. בסך הכל ההפסד המצטבר מאז הקמת החברה בפברואר 2017 עומד על כ-40 מיליון שקל.

חברת F&G עוסקת ב"מחקר ופיתוח גלאי אש וגז אופטיים לתעשיות העוסקות בטיפול ובהחזקה של חומרים דליקים ונפיצים, ובעיקר - תעשיות הדלק, גז, פטרוכימיים וכדומה". ב-F&G מסבירים כי מוצריה עונים "על הצורך והדרישה שזיהתה החברה בשוק לגלאי להבה בעלי יכולת וביצועים משופרים ואמינים ביחס למוצרים הזמינים כיום בעולם".

את כספי ההנפקה מייעדת F&G לפיתוח עסקיה, מימון פעילות המו"פ שלה, הרחבת מערך השיווק וכן לפיתוח מוצרים חדשים, "בעיקר גלאי גז אופטיים לטווחים קצרים". לגבי שוק הפעילות, לפי F&G, "ישנן שלוש חברות גדולות שמספקות כ-80% מצורכי שוק גילוי האש שבו פועלת החברה", ואלה מלבד אמרסון כוללות את Detronics, ו-MSA. לפי הערכות החברה, שוק גלאי הלהבה והגזים, לרבות תת-השוק שבו פועלת החברה, צפוי לצמוח בקצב שנתי של כ-6% בין השנים 2019-2024.

החברה משהה מו"פ של גלאי גז

בהתייחס להשפעות הקורונה על פעילותה, מציינת F&G כי בשל חוסר הבהירות בשווקים, היא החליטה "להשהות את פעילות המחקר והפיתוח של גלאי גז אופטיים קוויים". מדובר במוצרים המתריעים על דליפה מסוכנת של גז, בדגמים שהחברה שואפת שיהיו "עדיפים משמעותית על מוצרים דומים הקיימים בשוק", ושעבור פיתוחם אושר לה ביוני האחרון מענק של יותר מ-3 מיליון שקל מרשות החדשנות.

עוד מוסיפה F&G לגבי השפעות הקורונה, כי מלאי מוצריה מספיק לצורכיה עד לסוף השנה, וכי היא נערכת לרכישת חומרי גלם בכמות גדולה, כדי שפעילות הייצור והאספקה שלה לא ייפגעו גם בהמשך. להערכתה, תחזיותיה לגבי התפתחות השוק לא ישתנו, "ככל שהשפעת וירוס הקורונה לא תימשך מעבר לשנת 2020".

F&G פועלת במבנה בשטח של 200 מ"ר שאותו היא שוכרת בקיבוץ ברור חיל, ולקראת סוף השנה החברה מתכננת לעבור למבנה בשטח של כ-1000 מ"ר. נוסף על כך, היא שוכרת שטח בארה"ב, המשמש אותה כמוקד ייצור, שיווק, מחסן ומשרדים לפעילותה שם.

הנפקתה של F&G, בהנחה שתצא לפועל כמתוכנן, מתקדמת על רקע לא מעט חברות נוספות, שלמרות המשבר העמוק בשווקים בוחנות אפשרות לגיוס הון ראשוני, ומרביתן נמצאות בשלבים ראשוניים. ביניהן, המתקדמת ביותר היא חברת מימון ישיר, שמחדשת בימים אלה את ניסיון הנפקתה עם הגשת טיוטת תשקיף מעודכנת לרשות ניירות ערך ולבורסה, אחרי שמוקדם יותר השנה הנפקתה בוטלה בשל משבר הקורונה; וכן חברת מספנות ישראל, שככל הידוע, נמצאת בשלבי קבלת אישורים לפרסום תשקיף. 

טענות עיקריות של חברת אמרסון נגד יחיאל ספקטור:

● ספקטור ושותפיו פועלים כדי לחבל בפעילותה של ספקטרוניקס
● ספקטור הקים את F&G על בסיס ידע, ניסיון, אנשים ופעילות שניטלו מספקטרוניקס
● פעילותה של F&G מבוססת על הידע הטכנולוגי, ערוצי שיווק, לקוחות והון אנושי של ספקטרוניקס
● מפירים התחייבות חוזית של אי-תחרות ושמירת סודיות

עוד כתבות

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אירופה; סנאפצ'אט מזנקת במסחר המוקדם

אינטל נופלת ב-7% במסחר המוקדם לאחר שהחמיצה את הציפיות למכירות ברבעון הראשון של 2024 ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו