גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקורונה פוגעת בברנסון: מה אל על יכולה ללמוד מהמקרה של וירג'ין

חברת התעופה הבריטית וירג’ין אטלנטיק, שהגישה בקשה להגנה מפני נושים, מזכירה את אל על: שתיהן פועלות במודל "לגאסי" ולשתיהן מספר נוסעים שנתי דומה ● האם זה בכלל צעד בדרך להבראה?

מטוסים של וירג'ין אוסטרליה חונים בנמל התעופה / צילום: Darren England/AAP Image, AP
מטוסים של וירג'ין אוסטרליה חונים בנמל התעופה / צילום: Darren England/AAP Image, AP

בדרך להבראה או לפירוק? חברת התעופה הבריטית וירג'ין אטלנטיק הגישה בקשה להגנה מפני נושים. הבקשה הוגשה בארה"ב במסגרת הליך צ'פטר 15 שמטרתו לאפשר לחברה זרה להגן על נכסיה מפני הליך של הקפאת הליכים.

כניסה להליך ההגנה מפני נושים עשויה להיות צעד לפני פירוק או מנגד צעד בדרך להבראה שהחברה אמורה לבצע מבלי לחשוש מתביעות של נושים. יש להניח שככל שמעמיק משבר הקורונה חברות תעופה נוספות יפנו להגנה משפטית שתנסה למנוע את קריסתן. אל על עצמה לקחה בחשבון את אופציית הקפאת ההליכים כתרחיש לא דמיוני במלחמת ההישרדות שלה.

וירג'ין אלטניק אמנם צעירה מאל על בחצי לערך אולם גודל החברות דומה: עד לאחרונה היא החזיקה באותו מספר מטוסים, כלומר בצי של 45 מטוסים (כעת המספר ירד ל-37), היא הטיסה בשנה שעברה 5.6 מיליון נוסעים, אל על הטיסה 5.8 מיליון נוסעים - מספר ששיקף לשתיהן עלייה קלה.

שתי החברות הן חברות לגאסי (מסורתיות), וירג'ין שמה את הדגש על הקו החזק ביותר שלה המחבר בין לונדון לארה"ב, גם מבחינת אל על הקו לניו יורק הוא אחד החשובים ביותר. וירג'ין אטלנטיק השיקה בשנה שעברה קו ישיר לונדון-תל אביב עם דגש על טיסות המשך לארה"ב ובכך היא נכנסה לתחרות באחד הקווים המבוקשים מתל אביב שנשלט על ידי אל על ובריטיש (מבין חברות הלגאסי). גם בבריטניה שמה לעצמה החברה למטרה להגביר את התחרות מול בריטיש הענקית כשהיא תלתה תקוות בבניית מסלול שלישי בנמל התעופה הית'רו. גם זה כבר לא יקרה בקרוב.

עם זאת הדי.אן.אי של החברות הוא שונה. וירג'ין משדרת את רוח הקלילות של ברנסון בטיסותיה, בשירות ובגוון האדום המזוהה עם "הבתולה" הבריטית. החברה גם השכילה לפתח את ערוץ התיירות שלה בחברה שבבעלותה, וירג'ין אטלנטיק הולידייס, מה שאל על פספסה כאשר המדינה פסלה את בקשת המיזוג עם ישראייר לפני שנתיים.

ממתינה לאישור תוכנית ההבראה בבריטניה

וירג'ין היא חברת תעופה בריטית ובמקביל ממתינה לאישור בית המשפט בבריטניה לתוכנית הבראה שהציגה לאחרונה. החברה נימקה לבית המשפט בניו יורק כי היא חוותה ירידה של 89% בהיקף ההזמנות לעומת השנה הקודמת, כאשר הפעילות ברבעון השני של 2020 משקפת רבע מפעילות החברה ברבעון השני אשתקד. האם משמעות ההליך כי החברה צעד לפני הקפאת הליכים? את זה יקבע מאזן ההכנסות לעומת מאזן ההוצאות ומרווח הנשימה שהחברה תוכל למשוך בהתאם.

הבקשה בארה"ב הגיעה חודש אחרי שהחברה, שבראשה עומד המנכ"ל הישראלי שי ויס, הציגה תוכנית הבראה שאמורה לספק לה אורך נשימה ל-18 חודשים. התוכנית כוללת התייעלות והשקעה בהיקף של 1.5 מיליארד אירו (1.2 מיליארד ליש"ט) על פני חמש שנים. מקורות המימון כוללים הזרמת הון של 200 מיליון ליש"ט על ידי בעלי קבוצת וירג'ין, ריצ'ארד ברנסון לצד הזרמת כספים מקרנות הון וממשקיעים פרטיים, הסדרי חוב עם נושים לדחיית חובות בהיקף של יותר מ-450 מיליון ליש"ט ופיטורים של כ-3,000 עובדים. החברה גם סגרה את הבסיס שלה בנמל התעופה הלונדוני גטוויק. בוירג'ין אטלנטיק שותפה גם דלתא איירליינס (49%).

ריצ'רד ברנסון בישראל / צילום: איל יצהר, גלובס

בחברה מתעקשים כי הגשת הבקשה כאמור לביהמ"ש בארה"ב היא חלק מתוכנית ההבראה והיא תאפשר לה לבנות את עצמה מחדש כבר לקראת חודש ספטמבר. גם מנציגות החברה בישראל נמסר כי טיסות בקו תל-אביב-לונדון יחודשו בתחילת ב-6 בספטמבר כשמדגישים כי המהלך הוא חלק מתוכנית החילוץ. "לא מדובר בבקשה להגנה מפני נושים עקב פשיטת רגל לפי סעיף 11, אלא בבקשה התומכת בארגון מחדש של מבנה ההון של חברת התעופה", הדגישו. הליך הארגון מחדש טעון אישור לפי חוק החברות האנגלי ובוירג'ין סבורים כי כבר בחודש הבא היא תיישם את התוכנית.

ומה בגורל כרטיסי טיסה שנרכשו לטיסות החברה? בחברה מבהירים כי הנוסעים שרכשו כרטיסים לטיסות שיועדו לתאריכים 1.3.2020 עד 30.6.2021 יכולים לשנות תאריך לטיסה עד 30.9.2022 ללא דמי שינוי אך בכפוף להפרשי מחירים אם יחולו. נוסעים שטיסתם בוטלה בתאריכים 1.3.2020 עד 30.6.2021 יוכלו לקבל החזר מלא.

עוד חברות יפנו להגנה משפטית

בחודש אפריל נכנסה וירג'ין אוסטרליה, החברה האחות, להליך של חדלות פירעון אחרי שהחוב שלה הצטבר ל-5.2 מיליארד דולר. לאחרונה הודיעה החברה שעברה לידי בעלים חדשים (קרן Bain Capital האמריקאית) על פיטורי כ-3,000 מתוך 9,000 עובדיה ועל מכירת כמחצית מצי מטוסיה.

משבר הקורונה מטיל חשש קיומי על חברות התעופה שצוברות הפסדים של עשרות מיליארדי דולרים בשעה שרוב הצי העולמי מקורקע. כבר מתחילת המשבר היה ברור כי לא כולן ישרדו. הקצב שבו נשרפו המזומנים בקופתן בשעה שההכנסות צנחו כמעט לאפס, הטיל סכנה קיומית על חברות שנכנסו למשבר ממונפות ולא יעילות. ככל שהזמן חלף הסכנה החלה לרחף גם על חברות אחרות.

בחודש מאי הגישה חברת התעופה הגדולה באמריקה הלטינית LATAM לבית המשפט בארה"ב בקשה להליך הגנה מפני נושים (צ'פטר 11) כדי להקטין את החוב שצברה תוך שהיא התחייבה לצמצם את גודל החברה ולמצוא מקורות מימון חדשים. לאטאם לא לבד. גם חברת התעופה הקולומביאנית אביאנקה פועלת במסגרת הליך צ'פטר 11 מאז חודש מאי וכמוה גם אירו מקסיקו. המשותף לשלוש החברות הללו הוא היקף החוב הגבוה שעמו הן נכנסו למשבר. במסגרת ההליך עליהן להציג תוכנית הבראה. חברת תעופה נוספת שנכנסה זה מכבר להליך דומה היא תאי איירווייז. סביר להניח כי הצונאמי שעובר על ענף התעופה יוביל לכך שוירג'ין, לאטאם ותאי אינן האחרונות שינסו להגן על גורלן בחסות בית משפט. השאלה היא מי תהיה הבאה בתור. 

עוד כתבות

עו”ד יעקב אטרקצ’י, בעל השליטה ומנכ''ל אאורה / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

יעקב אטרקצ'י מפנק את המשקיעים בתשואה ומסדר משכורת נאה לבנו

מניית חברת הבנייה אאורה זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה ● כעת היא מפרסמת דוחות חזקים ולצידם מבקשת לאשר את תנאי העסקת בנו של הבעלים כמנהל חטיבת הנכסים המניבים עבור יותר מחצי מיליון שקל בשנה

הציבור מעדיף נזילות על ריבית / צילום: Shutterstock

הציבור מעדיף נזילות על ריבית: המלחמה עצרה את העברת הכספים לפיקדונות

הרבעון האחרון של 2023, בו פרצה המלחמה, סימן שינוי מגמה ביתרת העו"ש של הישראלים: מצניחה חדה מתמשכת, היא זינקה ב־43 מיליארד שקל ● בין הסיבות: העדפה לכסף נזיל בסביבת אי־ודאות, קיטון בהוצאות וגיוס מילואים מסיבי ● וגם: מה עשתה המלחמה למינוס שלנו?

טוקיו, יפן. השינוי קרוב? / צילום: טלי בוגדנובסקי

לראשונה מזה 17 שנה: יפן העלתה את הריבית

הבנק המרכזי ביפן הודיע הלילה על שינוי היסטורי לאחר 17 והעלה את הריבית במדינה ל-0.1% ● זאת לאחר שאפילו משבר האינפלציה העולמי ב־2022 לא הביא את יפן לחרוג ממדיניות הריבית השלילית ● בין הסיבות לשינוי: עליות שכר חדות

צילומים: AP - Ng Han Guan, Jeff Dean, Alexander Zemlianichenko, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

קלקולים כלכליים: הסיכונים המרכזיים שמאיימים על הפריחה בשוקי המניות

דווקא כשמדדי מניות בעולם נמצאים בשיאי כל הזמנים, חשוב להתייחס לסיכונים שעלולים להעיב על השווקים ● הסיכונים המיידיים הם התחדשות האינפלציה במדינות רבות או לחלופין האטה כלכלית, ומתיחויות גאו-פוליטיות שיסלימו למלחמות ● כתבה שנייה מתוך שתיים

העסקאות ממשיכות ליפול / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: ניומד, ענבל מרמרי, איל יצהר, אלבטרוס, shutterstock,

עסקאות במיליארדים? לאן נעלמה ההבטחה הגדולה של הקשרים עם האמירויות

חברת הנפט של אבו דאבי תכננה לרכוש 50% מניו־מד יחד עם BP, אך הקפיאה את המו"מ בגלל המלחמה ● זו אינה הפעם הראשונה שהשקעה אמירתית לא מבשילה ● מאז הסכמי אברהם, הציפיות לגל עסקאות פגשו רגולציה ושיקולים ביטחוניים ● מנגד, התיירות פורחת והנוכחות האמירתית בקרנות ההון סיכון בעלייה

רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית, הפניקס בית השקעות / צילום: טומי הרפז

"השווקים בפרשת דרכים": העדפות ההשקעה של הכלכלנית הבכירה

רינת אשכנזי מהפניקס בית השקעות טוענת כי המניות בת"א דווקא הציגו תשואה סבירה בשנה האחרונה, וכי ההשוואה למדדי וול סטריט עושה להן עוול ● היא סבורה כי סוכנויות הדירוג יופתעו לטובה מהכלכלה המקומית, ממליצה לפזר את ההשקעות ומאמינה בבנקים, בחברות ביטוח וברשתות מזון

שיאן השכר בתקשורת נמצא במגזין אוטו / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

2.7 מיליון שקל בשנה: זה כנראה איש התקשורת הכי עשיר בישראל

טל חמו, מנכ"ל מגזין הרכב "אוטו", מחזיק ב-20% ממניות מהמגזין שבשליטת מימון ישיר ● עפ"י תנאי העסקתו הוא זכאי, בין היתר, למענק חתימה של מיליון שקל ולמענק התמדה בסכום כפול ● המגזין הרוויח אשתקד 2.4 מיליון שקל

בנק לאומי / צילום: איל יצהר

דוחות לאומי: רווח של 7 מיליארד שקל למרות הפחתה גדולה בארה"ב

בנק לאומי רשם בשנת 2023 רווח של 7 מיליארד שקל, ירידה של 9% לעומת 2022 בשל ההפחתה שביצע ברבעון הראשון של השנה • יחלק דיבידנד של 365 מיליון שקל, המהווים 20% מרווחי הרבעון, בהתאם להנחיות בנק ישראל

צילום מסך מהקמפיין / צילום: HIT מכון טכנולוגי

קמפיין הרדיו הדיגיטלי הראשון בארץ שיצרה בינה מלאכותית עלה לאוויר

המכון הטכנולוגי חולון עלה בספוטיפיי עם עשרות תשדירים במגוון סגנונות שנוצרו רק ע"י כלי AI - מהכתיבה, דרך ההלחנה ועד ההפקה והביצוע ● האם מדובר בתחליף למוזיקאים ולמפיקים?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

בזכות שיגעון ה-AI: מייסד החברה האלמונית לבדיקת שבבים שהפך למיליארדר

מניית לינו, חברה לא־מוכרת לבדיקת שבבים בדרום קוריאה, זינקה במעל 70% בתוך חודשים ספורים והפכה את מייסדה, לי צ'ה־יוּּן, למיליארדר - כך פורסם ב"פורבס" ● בין לקוחות החברה ניתן למצוא ענקיות שבבים כמו אנבידיה וסמסונג אלקטרוניקס, ומשקיעים צופים שהיא תמשיך לצמוח על רקע טרנד הבינה המלאכותית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מיכל רז חיימוביץ', shutterstock

אלו חברות התעופה שהודיעו רשמית על חזרה לישראל. מה הן מציעות?

דלתא ואיזיג'ט הכריזו בשבוע שעבר על חידוש הטיסות לנתב"ג, והן מצטרפות לשורת חברות תעופה נוספות שיחדשו בקרוב את הטיסות ● למרות העלייה בהיצע הטיסות, המחירים נותרו גבוהים, ורוב החברות לא מציעות מבצעים משמעותיים ● מתי כל אחת צפויה לחזור לארץ, ומה כלול במחיר?

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

מרכב עד בנקאות: פיטורים של מאות עובדים בעסקים של אמנון שעשוע

בתוך חודשיים הבנק הדיגיטלי וואן זירו, חברת מכשירי העזר אורקם וכעת גם מובילאיי הודיעו על מהלכי התייעלות שבמסגרתם יפוטרו בסה"כ מעל 200 עובדים ● שעשוע בתגובה לפיטורים במובילאיי: "זו הייתה החלטה קשה" ● מקורבים לחברה טוענים כי אין קשר בין שלושת המקרים

יו''ר ועדת החוקה, ח''כ שמחה רוטמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המהפכה המשפטית עדיין פה: המהלך החדש של רוטמן והתגובה של נציב השופטים

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, קיים היום דיון כדי לקדם מינוי נציב תלונות הציבור על שופטים שאינו שופט בית משפט עליון בדימוס, כפי היה ב-20 השנים האחרונות ● הנציב המכהן, שופט העליון בדימוס אורי שהם: "אין פה ניגוד עניינים"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה שמשגעת את העולם עומדת לקנות אותם בעסקת ענק: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● "לעובדים היה קשה לתפקד דווקא כשהבינה המלאכותית התפוצצה"

רני צים / צילום: איל יצהר

רני צים רוצה את הכסף של פסגות: מסדר לעצמו אקזיט של רבע מיליארד שקל

לאחר שוויתר על חלום בית ההשקעות, מנסה צים להוציא לפועל עסקת בעלי עניין ענקית: מכירת החזקותיו בחברת מרכזי קניות הנושאת את שמו לפסגות תמורת 250 מיליון שקל ● העסקה נדרשת לתמיכת בעלי מניות המיעוט - בהם יניב בנדר, שותפו של צים לרכישת פסגות

מרואן עיסא. האם חוסל? / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

מספר 3 בחמאס ואחד מאדריכלי ה-7 באוקטובר: מי היה מרוואן עיסא?

תקיפה נרחבת בנוסיראת בשבוע שעבר נועדה לחסל את מרוואן עיסא, סגן מפקד גדודי עז א־דין אל־קסאם וכעת בחמאס בודקים האם הוא אכן חוסל ● זהו ניסיון החיסול השני שלו של עיסא, שהתחנך מגיל צעיר במוסדות שמזוהים עם האחים המוסלמים

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שבה כל עובד עשירי היה במילואים: הסיפורים מאחורי הדוחות בת"א

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: התחזית האופטימית של מנכ"ל תדיראן להמשך וחברת ה-IT אברא טוענת - 10% מהעובדים היו במילואים, וההכנסות נפגעו ● מדור חדש

מרוואן עיסא / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

ארה"ב מאשרת: רמטכ"ל חמאס מרוואן עיסא חוסל

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב מאשר: מרוואן עיסא חוסל בתקיפת צה"ל ברצועה  ● אזעקות בגליל העליון, צה"ל תקף מטרות של חיזבאללה בלבנון • מטרה אווירית חשודה חצתה לשטח ישראל ממרחב ים סוף - ונפלה בשטח פתוח, צפונית לאילת • הותר לפרסום: סמ"ר מתן וינוגרדוב נפל בקרב בצפון הרצועה ● עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

פתיחה שלילית בוול סטריט; סופר מיקרו קומפיוטר מתכננת הנפקה משנית, המניה צוללת ב-10%

הניקיי עלה ב-0.7% ● לראשונה מזה 17 שנה, הבנק המרכזי ביפן העלה את הריבית במדינה ● הביטקוין צולל בכ-6% ● בנק אוף אמריקה: ייתכן שהשוק מתחיל לפקפק בכך שהפד יבצע הפחתות ריבית של 75 נקודות בסיס בשנת 2024

צילום: AP - Manu Fernandez

המבצע הצבאי של טורקיה ועיראק להקמת מסדרון יבשתי למפרץ הפרסי

שתי המדינות מנצלות את העיכובים במסדרון היבשתי שמתכננת ארה"ב דרך ישראל וערב הסעודית, כדי להתקדם בפרויקט ● את הכוחות הן מרכזות במבצע נגד המחתרת הכורדית שמאיימת על טורקיה