גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך הפך העקרב לחיית המחמד הלאומית ו"ספארי עקרבים” ללהיט החם של הקיץ?

הוא מסוכן, הוא ארסי, הוא קניבל, יש בו משהו חייזרי והוא יכול להתקפל כמו רובוטריק ● אז איך זה שהעקרב הפך לכוכב-על ו"ספארי עקרבים" לילי במדבר זה הלהיט החם של הקיץ?

עקרבים בנגב. כשמאירים עליהם באור אולטרה–סגול, הם זוהרים. עולם מלא דרמה של ציד והישרדות / צילום: נעם שלו
עקרבים בנגב. כשמאירים עליהם באור אולטרה–סגול, הם זוהרים. עולם מלא דרמה של ציד והישרדות / צילום: נעם שלו

אם לשפוט לפי הפופולריות וכמות הסיורים בעקבותיו - העקרב הוא חיית המחמד הלאומית החדשה של ישראל. סיורי עקרבים הם אטרקציה חמה לשעות הפחות חמות של היום ובשנים האחרונות הם חלק בלתי נפרד מטיולי המדבר. אז מהו סוד הקסם העקרבי? למה הם כזו אטרקציה?

נועם שליו, מדריך סיורי עקרבים באזור מצפה רמון, אומר שבני אדם נמשכים למה שמפחיד אותם, ובעקרב יש משהו שמעורר פחד. הוא מסמל עוצמה וסכנה בתרבויות שונות, ויש סביבו הרבה אמונות תפלות ושגויות. יש בו גם משהו חייזרי ויכולת התקפלות כמו רובוטריק. "זו היכרות עם עולם מלא דרמה של ציד והישרדות", הוא אומר, "אבל בקנה מידה קטן, מיני 'נשיונל ג'אוגרפיק'".

יצאנו עם שליו לסיור עקרבים לילי בעקבות השרץ המסקרן. נפגשנו בשעה תשע ברובע הבשמים במצפה רמון. חבורת ילדים כבר כרכרה סביב המדריך, ומרגע שחצינו את כביש הרובע ההיקפי, נבלענו בחשיכה בשטח הפתוח, והקסם התחיל.

סיור עקרבים לילי באזור ירוחם  / צילום: המעבדה לחקר עקרבי ישראל

כמה רגעים אחרי, ושליו כבר מגלה את העקרב הראשון - עקצן צהוב, העקרב הכי מסוכן בישראל. העקצן גילה סימני חוסר סבלנות ומצוקה ונע בעצבנות תחת אלומת הפנסים, הרגיל והאולטרה סגול (UV) שמאיר אותו באור זוהר. גם זה חלק מהאטרקציה. ביום הם מתמזגים עם הסביבה. בלילה, הפנסים המיוחדים שולפים אותם ממסגרת ההסוואה.

יורם צביק מירוחם, מומחה-על לעקרבים (שעוד נחזור אליו בהמשך), מסביר למה עקרבים זוהרים כשמאירים עליהם באור אולטרה-סגול: "למבנה המעטפת החיצונית של גוף העקרב יש תכונות ייחודיות שגורמות לשבירה של אורך גל אולטרה- סגול. בני אדם לא מסוגלים לראותו, אבל כשהוא חוזר לעין האנושית הוא מקבל גון זוהר. זו תופעה שכמעט ואינה קיימת בייצורי יבשה אחרים והיום בזכות פנסי לד עם אורך גל מתאים, יכולים חוקרים ומטיילים לגלות עקרבים בקלות".

אנחנו ממשיכים להסתובב בשטח עם שליו, שמסביר לנו על הארס ומיקומו ועל מבנה הגוף, והמשכנו לחפש בשטח. המפגש הבא היה עם צרבן ישראלי, מה שאִפשר לשליו לספר איך מבדילים ביניהם (רמז: עובי הצבתות) ואיך מזהים מיהו הארסי.

בהמשך זכינו לצפות בעקרב בזמן ארוחה, טורף גמל שלמה צעיר. בין הסיפורים וההסברים המרתקים הרגישו הילדים נוח והתפזרו בשטח ותוך זמן קצר נשמעו במרחב קריאות שמחה: "מצאתי עקרב!". שליו ניצל את העובדה שרוב העקרבים שהילדים מצאו היו בעצמם "ילדים", עקרבונים קטנים שהיו בסיס לסיפורי פוריות ורבייה ועל הדרך גם על מוצאם וייחודם.

במשך שעה שוטטנו בתא שטח קטן וגילינו אותם בהמוניהם בפתחי מחילות, בתוככי שיחים ומתחת לאבנים, ובעיקר השכלנו כשהבנו שלעקרב יש בעיקר יחסי ציבור גרועים כי משנות ה-50 לא מת אף אדם בישראל מעקיצת עקרב, די מרגיע בעיקר כשיוצאים עם ילדים. שליו מדריך סיורים בכל סוף שבוע במסגרת "לילות קיץ קרירים בהר הנגב" (חמישי-שבת 21:00, 50 שקל, 052-836-7732)

במצפה רמון יש עוד לא מעט פעילויות שנוגעות לעקרבים, במסגרת "קיץ של כוכבים" (14-8 באוגוסט) ובהן הרצאות, וגם סיורים רבים במרחב, כל הפרטים והמועדים כאן, שימו לב שנותרו מקומות אחרונים: https://bateva.co.il/summer-of-stars

גם בחי רמון שיפתח שעריו אל תוך הלילה באוגוסט, יכולים המבקרים ליהנות מסיור עקרבים בגן הבוטני, בהדרכת אנשי רשות הטבע והגנים. (ימי חמישי החל מ-18:00, ללא תשלום נוסף לדמי הכניסה, 08-6588755).

עקרבים אומנם חיים ברחבי הארץ, אבל בעוד שבצפון מדובר בעקרבים שחורים, אזורי המדבר הם צהובים. הסיבה היא התאמה אבולוציונית שנועדה לסייע להם בהסוואה. הוסיפו לכך שבשטח חשוף ונטול צמחייה קל יותר למצוא אותם, ותבינו כיצד הפופולריות של הסיורים האלה צוברת תאוצה.

יורם צביק מירוחם, מומחה העקרבים שחוקר עקרבים ויודע עליהם המון, הוא ממחברי מגדיר העקרבים הישראלי הראשון. יש לו מעבדת עקרבים והוא מדריך סיורי עקרבים כל השנה. הקיץ, במסגרת אירועי "חמשוש בעיירה", הוא וצוות המעבדה הפועלים במסגרת עמותת "דוכיפת" ידריכו משפחות באזור אגם ירוחם. צביק הוא לא פחות מאנציקלופדיה מהלכת ומתאים את ההדרכה לגילאים, אבל תרגישו נוח לשאול את כל השאלות.

למרות מה שאנחנו חושבים עליהם, יש לעקרבים חשיבות גדולה לטבע ולאדם, מסביר צביק. במפגש איתו נחשפנו לעולם ומלואו. למדנו שלעקרבים יש התנהגות מיוחדת ובמקרים מסוימים נצפתה אפילו תופעה של קניבליזם; יש להם ריקוד חיזור מעניין וצביק דיבר גם על האקולוגיה שלהם, על תזונה ועל הארס, על ההבדלים בין מיני העקרבים כולל שחורים וצהובים ועל אזורי תפוצה.

סביב ירוחם נמצא מגוון העקרבים הגדול ביותר בארץ (מינים וכמויות) כך שמובטחת חוויה עשירה. הקסם מתחיל כשהאור מתחלף בחושך, הפנסים נדלקים והעקרבים זוהרים לאורם. בסיור תפגשו גם מיני עכבישים, המרתק שבהם הוא עכביש הזאב שיש לו עיניים זעירות שזוהרות כמו נצנוץ יהלומים ובעזרת גלאי קולות אולי תצליחו גם לקרוא לעטלפי החרקים (ימי חמישי, 20:30, 054-4761761)

במרכז לחקלאות מדברית (מו"פ) ברמת הנגב מחפשים פתרונות חקלאיים לתנאי האקלים והקרקע, אבל בקיץ הזה מציעים סיור משולב בעקבות עטלפים, עקרבים וירקות, שמנסה להבין איך הם בכלל קשורים זה לזה? המטרה היא לפגוש את בעלי החיים הללו בשעות לא שגרתיות ולראות אותם באור קצת אחר. לשם כך מתקיים הסיור בחממות הירקות ובסביבתן הקרובה, ולצד פנסי UV לעקרבים יהיה גם מִכשור לאיתור עטלפים וכיוון שבחקלאות עסקינן, יהיו גם טעימות של ירקות ותה צמחים (ימי חמישי 20:00, 40-20 שקל, 08-8528852

לא הרחק משם, בחניון הרועה שמול שדה בוקר, יתקיימו בימי שישי סיורי עקרבים וכוכבים - שתי ציפורים במכה ואולי גם שלוש, אם תצליחו לזהות בעלי חיים ליליים נוספים (ימי שישי 20:30, 40-20 שקל, 08-8528852).

גם בכפר נוקדים פורחים סיורי עקרבים אפילו בחורף, ומתברר שאפשר למצוא אותם גם בלילות הקרים של המדבר, אם כי בכמויות קטנות יותר (בתאריכים נבחרים: 08-995-0097). טרנד הסיורים הגיע גם לערבה ובקיבוץ קטורה השיקו לאחרונה סיורי עקרבים חדשים, שהפכו גם הם ללהיט בן לילה (ימי חמישי, 20:00, 35 שקל 08-6356658).

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חברת הדירוג S&P תפרסם בסוף השבוע את עדכון לדירוג האשראי של ישראל: מה צפוי בו?

אחרי שהורידה בהפתעה את הדירוג של ישראל בחודש אפריל, צפויה S&P לפרסם סקירה נוספת ביום שישי ● באוצר מתוחים, אבל מעריכים שלא חלה הרעה במצב הביטחוני שמצדיקה הפחתה נוספת ● החשב הכללי מעדיף לפי שעה להתמקד בגיוס חוב מהמוסדיים הישראלים

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר. קיבלה את ערעור חברת הביטוח / צילום: שלומי יוסף (עיבוד תמונה)

פסק דין תקדימי של העליון מצמצם את הגדרת הידועים בציבור

בית המשפט העליון דן בשאלה מתי זוג ייחשב לידוע בציבור לצורך זכאות לתשלום פיצוי בעקבות מוות בתאונה ● השופטים: הכוונה להינשא אינה מהווה אינדיקציה לרצון הזוג להחיל זכויות לפני הנישואים

יבוא כלי רכב לנמל אילת / צילום: Shutterstock

יבואנית טויוטה בישראל: צפויים חוסרים בדגמי הרכב הפופולריים

יוניון מוטורס מודיעה על "השפעה מיידית" בשיווק קורולה ו־CH-R, ומוסרת שתעביר את המלאי הקיים לחברות הליסינג כמתוכנן, אך "לא תוכל להיענות לכל הביקוש"

רחוב הרצל, תל אביב / צילום: רועי חבני

מנורה מבטחים מלווה 260 מיליון שקל לבניינים שמשכנים את מפוני קיבוץ רעים

חברת הביטוח העמידה אשראי לשני מגדלים בפרויקט "תאודור" בדרום תל אביב של יובלים ורן בלינקיס ● הבניינים בפרויקט כוללים דירות שמיועדות ברובן להשכרה לטווח ארוך ● את העסקה הובילה אקטיב חיתום של עומרי לוי

הטירה הצרפתית שזמינה על המדף / צילום: whisperauctions.com

אחד הנכסים היקרים אי פעם: כמה עולה טירה שהייתה פעם בבעלות משפחת רוטשילד?

הטירה, שבעבר הייתה שייכת למשפחת הבנקאים היהודית ובהמשך גם למלך מרוקו, מועמדת למכירה פומבית בסכום שמתחיל ב-454 מיליון דולר ● בטירה הצרפתית, מהמאה ה-12 החולשת על פני 2,500 מ"ר, יש 17 חדרי שינה, דיור נפרד לאנשי צוות, שלוש מעליות ואורוות היכולות להכיל עד 50 סוסים

כפר סבא / צילום: Shutterstock

שתי שכונות ישנות סמוכות: המיקום שווה הרבה במחיר

שכונה אחת קרובה לרכבת והשנייה למרכז העיר, ובשתי השכונות מקודמים פרויקטים של התחדשות עירונית ● איפה יותר משתלם לרכוש דירות קטנות?

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור כי עיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ''ל טבע / צילום: אלעד מלכה

טבע עקפה את התחזיות וצמצמה את ההפסד הנקי; המניה קופצת במסחר בת"א

הכנסות טבע עקפו את התחזיות המוקדמות, וההפסד הנקי הצטמצם בהשוואה לרבעון המקביל ● לצד זאת החברה אשררה את התחזית השנתית שמסרה ברבעון הקודם ● הודיעה במקביל על תוצאות חיוביות בניסוי שלב 3 בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה

מה צפוי לשקל? / אילוסטרציה: Shutterstock

הדולר יגיע ל-3.5 שקלים? מה קורה בשוק המט"ח

לראשונה מאז תחילת אפריל, השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים ויורד מתחת לרף ה-3.7 שקלים לדולר ● מדובר בשינוי מגמה חד לעומת התקופה האחרונה בהמשך להתפתחויות הבטיחוניות ● מה עומד מאחורי שינוי המגמה?

ד''ר נאוה מיכאלי-צברי / צילום: כדיה לוי

מונו כונסי נכסים לביתה של נכדת מייסדי שטראוס בסביון; המימוש יעוכב בחצי שנה

ביהמ"ש מינה השבוע כונסי נכסים לביתה בסביון של ד"ר נאוה מיכאל-צברי, בתה של רעיה שטראוס ואלמנתו של יזם הנדל"ן רוני צברי ז"ל שנפטר באוקטובר האחרון ● המינוי יעוכב למשך חצי שנה על-מנת לאפשר למיכאל-צברי להשיג חוב של 15 מיליון שקל

מל''ט מסוג הרמס 900 / צילום: אלביט מערכות

החברה הישראלית שתספק שמונה מלט"ים לצי הגרמני

במסגרת העסקה יסופקו שמונה מל"טים מדגם הרמס 900 של אלביט לצי הגרמני ● בחברה הגרמנית מעריכים כי הפרויקט המשותף יושק בסלון האווירי בברלין ביוני

140 מיליארד שקל, מדד מניות אחד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האם טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים מסוכן, ולמה יש מי שחושב ש"זו קטסטרופה"

מסלולים עוקבי S&P 500 הולכים וצומחים בקצב מסחרר. בכל מוצרי החיסכון וההשקעה בישראל, לטווחים ארוכים בינוניים וקצרים, מוצעים מסלולים שעוקבים אחר מדד הדגל האמריקאי ● בינתיים המדד הניב בעיקר תשואות חיוביות, אבל המומחים מזהירים שיש גם סכנות בתופעה, הן לחוסכים והן למשק הישראלי

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

עשן מתקיפות חיל האויר מיתמר מאזור רפיח / צילום: ap, Ismael Abu Dayyah

כלב רובוטי ורחפנים: איך תיראה הפעולה שתחסום את "צינור החמצן של חמאס"?

התמרון בעיר הדרומית ביותר ברצועה, רפיח, יאפשר לצה"ל לסגור את מנהרות ההברחה שמתחזקות את חמאס כלכלית ולוגיסטית ● הסכנה טמונה בהימצאות אפשרית של החטופים ובפגיעה באוכלוסייה האזרחית

נמל חיפה, בספטמבר 2023 / צילום: Shutterstock

ענקיות הקרוזים העולמיות התאהבו בישראל, ואז הגיעה המלחמה

שנת 2024 הייתה אמורה להמשיך את השגשוג בענף הקרוזים, אולם מאז פרצה המלחמה עזבו החברות הבינלאומיות את ישראל ● מנו ספנות, היחידה שתפליג הקיץ, מבטיחה שלא תעלה מחירים ● מומחים: "גם אם התיירות תחזור לשגרה, ייקח לענף שנה לפחות להתאושש"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

הבורסה ננעלה בעליות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%, טבע זינקה ב-13%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.6% ● השקל מתחזק מול המטבעות הזרים על רקע המגעים בעסקת החטופים ● אנבידיה נסחרה בירידות, לאחר שהמיליארדר סטנלט דרוקנמילר חתך את השקעתו במניה ● אפל השיקה דגמי טאבלט חדשים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות במאי

אנדראה אורקל, מנכל בנק יוניקרדיט האיטלקי / צילום: Reuters, Massimo Di Vita

במשך שנים משקיעים נכוו ממניות הבנקים האירופיים. עכשיו הן ממש לוהטות

לאחר שנים של שפל, הבנקים באירופה מתחילים להציג ביצועים משופרים, הודות לניקוי מאזנים וצמצום עלויות, לצד רווח מוגדל ממתן הלוואות ● מניות הענף דוגמת UniCredit מזנקות גם בציפייה לחלוקות דיבידנדים בעד כ-130 מיליארד דולר, ועוקפות את מקבילותיהן מארה"ב

במצרים מעריכים: נתניהו יכול להכריז על ניצחון בימים הקרובים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הערכות המצריות להמשך המלחמה, איך ניצחון של טראמפ ישפיע על התמודדות מול איראן ומה הפך את איראן וישראל לאויבות ● כותרות העיתונים בעולם 

ערן ברוך / צילום: תמונה פרטית

המיזם שקורא לבני 50 ומעלה להתנדב לשנת שירות ביישובי העוטף

המהלך של איש החינוך ומנכ"ל בינה לשעבר, ערן ברוך, מחליף בין צעירים בני 18־19 לבעלי מקצועות עם ניסיון שיוכלו לסייע בשיקום העוטף ● עד כה נרשמו כ־500 מתנדבים ● ישראל מתגייסת