גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקורונה שינתה סדרי עולם: בסין כבר לא בונים על הצרכן מהמערב

הקורונה שינתה סדרי עולם וההזמנות מסין נעצרו • הייצוא מסין נפל בחצי השנה הראשונה של 2020 ב-6.2% • עכשיו, היצואנים שהתבססו עד כה על הצרכנים במערב, נאלצים לשנות מודל עסקי ולהתמקד בשוק המקומי

חנות צעצועים בסין, יוני. השוק הסיני אמנם עתיר בצרכנים, אך הם משתכרים הרבה פחות מאשר במערב / צילום: Aly Song, רויטרס
חנות צעצועים בסין, יוני. השוק הסיני אמנם עתיר בצרכנים, אך הם משתכרים הרבה פחות מאשר במערב / צילום: Aly Song, רויטרס

רובע צ'נגחאי בעיר שאנטאו בדרום סין הוא אחד האזורים שספגו מכה כלכלית קשה בעקבות מגפת הקורונה העולמית. הרובע נחשב לבירת ייצור הצעצועים של סין עם אלפי חברות העוסקות בתחום וכ-100 אלף עובדים בתעשייה. אלא שבעקבות מגפת הקורונה הביקוש לצעצועים מסביב לעולם נחתך וקווי ייצור רבים במפעלים בצ'נגחאי נותרו מושבתים. לפי נתוני המכס הסיני, במחצית הראשונה של 2020, סין ייצאה לחו"ל צעצועים בהיקף של 10.6 מיליארד דולר, ירידה של12.1% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

כדי להתמודד עם הנפילה בהזמנות מחו"ל, יותר ויותר מפעלים בצ'נגחאי מנסים למכור את מוצריהם בשוק הסיני המקומי כתחליף ליצוא האבוד. לפי ההערכה שפורסמה בתקשורת הסינית, בעוד שלפני הקורונה רק 10% מהמפעלים בצ'נגחאי שיווקו מוצרים לשוק המקומי, כיום מדובר כבר על 30% מהחברות שמנסות למכור לקהל הסיני.

תהליך דומה קורה בענפים רבים בכל רחבי סין. הייצוא הכולל מסין לעולם נפל בחצי השנה הראשונה של 2020 ב-6.2%. מפעלים סיניים רבים שמשוועים להכנסות פונים למכירות בשוק המקומי. הפעילות הכלכלית בסין מתאוששת בקצב מהיר יחסית לעולם, מה שהופך את השוק המקומי לאלטרנטיבה בטוחה ויציבה יותר ליצרנים בהשוואה לייצוא לחו"ל.

מגמה זו של מעבר לייצור לקהל המקומי זוכה גם לגיבוי ודחיפה אינטנסיביים מהממשל הסיני. בחודש שעבר הכריז הפוליטביורו, גוף ההנהגה הבכיר של המפלגה הקומוניסטית הסינית, על מודל "הפצה כפולה", במסגרתו יהפוך הייצור לשוק המקומי למקור העיקרי לצמיחה כלכלית בעשורים הבאים על חשבון היצוא הנחלש. "כשאין אור במערב, יש אור במזרח", הגדיר זאת שר המסחר הסיני ג'ונג שאן.

עוינות גוברת מהעולם

החל משנות ה-90 ובעיקר מאז קבלתה לארגון הסחר העולמי ב­-2001, הכלכלה הסינית התבססה על יצוא. סין ייבאה חומרי גלם, עיבדה אותם למוצרים מוגמרים בעזרת מיליוני ידיים עובדות זולות ולאחר מכן מכרה את אותם מוצרים לחו"ל. מודל זה הגיע לשיאו ב-2006 אז היווה הייצוא 36% מהתוצר הלאומי הגולמי של סין. בעשור האחרון מעמדה של סין כמפעל העולמי אומנם נשחק בהדרגה לאור העלייה בשכר העבודה במדינה, שהעבירה ייצור למדינות זולות יותר כמו וייטנאם, אך במדינה פועלים עדיין אלפי מפעלים המכוונים לייצוא.

בחסות הגלובליזציה נהנתה סחורה סינית במשך שנים מגישה קלה וחופשית לשווקים ברחבי העולם. מצב זה התחיל להשתנות עם פרוץ מלחמת הסחר עם ארה"ב, מגמה שצפויה להתחזק בחסות הקורונה.

בבייג'ינג מזהים את העוינות המופנית אליהם בימים אלו משווקים מרכזיים בעולם, החל מארה"ב, דרך הודו ועד אוסטרליה, וחוששים מהגבלות שיצמצמו את הגישה של הסחורות הסיניות ללקוחות במדינות אלו. המעבר להסתמכות על צריכה מקומית אמור לכן להקדים תרופה למכה.

בסין מנסים להציג את המעבר לייצור לשוק המקומי כתוכנית אידאלית שתועיל לכולם, כאשר היצרנים יקבלו מקור הכנסה נוסף והצרכנים הסינים ייהנו ממבחר גדול יותר של סחורות ומוצרים. אולם בפועל המעבר להתמקדות בשוק המקומי מתגלה כתהליך לא פשוט בכלל עבור היצואנים הסינים.

התאמות גדולות, השקעה כספית גדולה

השוק הסיני משופע היום במוצרים איכותיים מייצור זר ומקומי כשהתחרות ביניהם עזה. יצואנים סינים המנסים להיכנס לשוק המקומי נמצאים בעמדת נחיתות משמעותית כיוון שאין להם מותג שהקהל המקומי מכיר ויוכל למשוך לקוחות. כדי להתאים עצמם לקהל הסיני המקומי צריכים היצואנים לבצע התאמות גדולות למוצריהם שדורשות השקעה כספית גדולה.

מפעלים שמייצרים ביגוד צריכים להתאים עצמם לטעם, לאופנה ולמידות הסיניות השונות מאלו של הקהל באירופה ובארה"ב ומפעלי נעלים צריכים לעצב דגמים המתאימים למבנה כף הרגל הסינית השונה. המפעלים ברובע הצעצועים צ'נגחאי התמחו מסורתית בייצור טיסנים ומטוסים על שלט, מוצרים שנחשבו פופולריים מאוד בשוק הבינלאומי, אך במסגרת ההתכווננות לשוק המקומי עברו חלק מהמפעלים לייצר משחקי בניית לבנים לפיתוח החשיבה, מוצר צומח בסין.

התאמות נדרשות גם במודל העסקי. יצואנים סינים הסתמכו לרוב על מכירת כמויות גדולות של מוצרים למספר מצומצם של קמעונאים זרים גדולים. זה היה תהליך פשוט יחסית שלא דרש מהיצרנים השקעה גדולה. לעומת זאת כדי למכור בשוק הסיני צריכים המפעלים למצוא מפיצים מקומיים בכל עיר במדינה.

כדי להקל על הטרנספורמציה פרסם משרד המסחר הסיני בחודש יוני תוכנית בת 10 צעדים לסיוע ליצואנים הפונים לשוק המקומי. בין השאר מתכנן המשרד שורה של ירידים ברחבי סין שיפגישו בין היצרנים לקניינים מקומיים.

על מנת לפשט את הבירוקרטיה, עד סוף 2020 יצרנים שמוצריהם עומדים בסטנדרטים זרים לא יצטרכו לעבור תהליך אישור כדי לשווק אותם בתוך סין. גם ממשלות אזוריות ברחבי סין הודיעו על הקצאת מיליוני יואנים לסיוע לחברות היצוא לשנות כיוון.

מי שעוד נרתמות לעזרת היצרנים אלו חברות המסחר האלקטרוני הגדולות בסין, עליבאבא, JD.com ופינדואודואו. שלושת החברות פתחו אזורים ייעודים באפליקציות המכירה, שבהן יכולות חברות יצוא להקים חנויות ללא עמלות. אפליקציות כמו פינדואודואו מלוות את היצרנים באופן צמוד ומדריכות אותן איך לעצב אריזה לשוק המקומי, כיצד לתמחר את מוצריהן והכי חשוב איך לשווק את המוצרים בעזרת לייב-סטרימינג, מכירה בשידור חי, הלהיט החם בתחום המסחר האלקטרוני בסין.

למרות הסיוע, ההצלחה רחוקה מלהיות מובטחת. חברת ההנעלה "יאציטה" מגואנגג'ואו התרגלה לחתום על עסקאות למכירת אלפי זוגות נעלים בכנסים בינלאומיים, אך השנה נאלצת החברה לשווק את מוצריה בשוק המקומי. החברה הייתה אחת המשתתפות באירוע מכירות לייב סטרימינג אינטרנטי שארגנה התאחדות ההנעלה העירונית של גואנגג'ואו, שבו מכרה 150 זוגות נעליים בלבד.

הצריכה המקומית דווקא מאטה

לצד הקשיים של היצואנים, אנליסטים רבים מפקפקים האם התוכנית הסינית להתבססות על הלקוח המקומי בכלל ישימה. סין היא אכן מדינת ענק עם 1.4 מיליארד צרכנים, מה שהופך אותה לשוק גדול יותר מאשר אירופה וארה"ב יחדיו, אך חלק גדול מאותם הצרכנים יכול לקנות מעט מאוד. לפי הצהרתו של ראש הממשלה הסיני, לי קצ'יאנג, 600 מיליון סינים חיים מהכנסה חודשית של 1,000 יואן לחודש (כ-500 שקל).

כדי להקטין את התלות ביצוא יצטרכו הצרכנים הסינים לצאת ולקנות הרבה יותר, רק שהמצב בפועל הוא כמעט הפוך, ובחצי השנה הראשונה ירדה ההוצאה הממוצעת לנפש בסין ב-5.9%. על אף ההצלחה במיגור הקורונה, הצרכן הסיני עדיין זהיר מאוד, חושש לאבד את מקום עבודתו באקלים הכלכלי הלא ודאי ומוטרד מחוב משכנתה גבוה שרובץ עליו - לא בדיוק התנאים להאצת הצריכה.

עוד כתבות

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי