גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קיה נירו גרסת הפלאג-אין: חשמלית מחוברת ועממית

גרסת הפלאג-אין של הקיה נירו המוכרת היא פיתרון מושלם למי שמחפש את היתרונות של רכב חשמלי בלי "לקפוץ למים הקרים" ● היא שימושיות, זריזה, לא תלויה בזמינות של נקודות טעינה ומתומחרת כמו היברידית רגילה

רבים נוטים להגדיר כיום את הרכב החשמלי בתור "המהפכה התחבורתית של המאה ה-21". כלי התקשורת מתלהבים, ממשלות מתחרות זו בזו בגובה הסובסידיות על רכב חשמלי, והמניות של החברות שקשורות בתחום - ולא רק של טסלה - עפות לעבר הכוכבים.

בתוך כל ה"הייפ" כמעט נשכחת העובדה שכרגע לא מדובר על "מהפכה עממית" אלא על נישת תחבורה אופנתית עבור האליטות. במחיר הממוצע שבו נמכרת טסלה 3 בארה"ב אפשר לקנות ב.מ.וו 530 חדשה, ואפילו בסין הקומוניסטית, שמעניקה סבסוד נדיב לחשמליות, הן נרכשות בעיקר על ידי ציים ועל ידי לקוחות מהמעמד הבינוני-גבוה בערים הגדולות. סעו לפריפריה הסינית ולערים "קטנות" (מתחת למיליון תושבים) ותתקשו למצוא בהן חשמלית בבעלות פרטית.

אבל החסם הסוציו-אקונומי הגדול ביותר הוא יחס המחיר/שימושיות. נכון להיום רכב חשמלי פרטי הוא פתרון נחמד עבור מסגלים מוקדמים עם "אג'נדה ירוקה", שיש להם חניה צמודה ורשומה עבור עמדת טעינה ביתית והם מחזיקים בבעלותם, או מהעבודה, גם רכב בנזין "רגיל" לצורך נסיעות ארוכות טווח.

רכב

פלאג-אין בפחות מ-200 אלף שקל 

אבל אם אתם נמנים עם הקהל הדי גדול שיכול להרשות לעצמו להחזיק רק רכב אחד עבור כל השימושים, כולל ירידה לאילת בסופי שבוע (נסו לשריין עבור החשמלית תור באחת משתי תחנות הטעינה המהירות היחידות של באר שבע), ואתם נאלצים למצוא חניה ברחוב על בסיס מקום פנוי - אז כנראה שהמהפכה הזו תתחיל בלעדיכם.

התחליף הקרוב ביותר "לדבר האמיתי" שקיים בשוק הוא רכב פלאג-אין, שיכול לנוע על חשמל בלבד לטווח של עשרות קילומטרים. לדגמים המודרניים יש די והותר "חשמל" לשימושים יום יומיים, אבל הם שומרים על עצמאות טווח של רכב רגיל בשאר התנאים. גם בפלח הזה היה קיים עד לאחרונה מחסום מחיר די מובהק, באזור ה-200 אלף שקל פלוס-מינוס, אבל המחסום הזה מתחיל להישבר. החלוצה, כרגע, היא נירו פלאג-אין שעולה כ-150 אלף שקל.

הנירו היא הדגם הסדרתי העממי היחיד בעולם שתוכנן מבראשית להיות מוצע גם בגרסה היברידית רגילה, גם עם הנעה חשמלית "נטו" וגם עם פלאג-אין. היתרון הוא טכנולוגיה בוגרת ואמינה ומחיר נגיש. החיסרון הוא שלמרות כל התחכום והטכנולוגיה, היא נראית בדיוק כמו אחיותיה, ללא שום ערך מוסף עיצובי.

גם תא הנוסעים שומר על התצורה המוכרת של הנירו הייבריד עם תכנון יעיל מאוד של החלל הפנימי כולל שפע של מרחב ברכיים מאחור, רצפה שטוחה יחסית ומרחב מספק לכתפיים ולראש של שניים-שלושה נוסעים מאחור. תא המטען מוותר על כמעט 100 ליטר מהנפח של ההיברידית הרגילה לטובת אכסון הסוללה המוגדלת ואת מקום הגלגל הרזרבי המלא ממלאת ערכה לתיקון תקרים.

גרסה זו מצוידת בלוח מחוונים דיגיטלי נאה ורב תכליתי שמוסיף קצת ערך מוסף לחובבי ההייטק ורמת האבזור גבוהה יותר מזה של נירו "הציים" ההיברידית התקנית. הגרסה שבה נסענו צוידה בהתנעה ללא מפתח ובריפוד משולב עור וצוידה במערך די מקיף של מערכות סיוע אקטיביות, כולל שיוט אוטונומי בפקקים. איכות הייצור ובידוד הרעשים טובים כמו בכל סדרת הנירו, ובסך התא שימושי למשפחות וחף מריגושים.

ההנאה מתורגמת לאיכות הסביבה

התכנסנו כאן לכבוד מערכת ההנעה הנטענת, ואורחת הכבוד היא סוללת ליתיום-איון בקיבולת מכובדת של 9 קילו-ואט-שעה, שניתנת לטעינה מהרשת החיצונית ומעניקה גיבוי למנוע ה-1.6 ליטר בנזין המקובל של הנירו ולמנוע חשמלי בהספק 60 כ"ס.

ברירת המחדל של מערכת ההנעה היא נסיעה חשמלית "נטו" ועל פי הנתונים הרשמיים הסוללה היא מעניקה טווח חשמלי מכובד של עד כ-58 קילומטרים. אולם הטווח בפועל תלוי כמובן באופי הנסיעה. עם סוללה טעונה באופן מלא (כשעתיים ורבע במטען הביתי הייעודי ובסביבות 6 שעות בחיבור לכל "שטקר" ביתי מזדמן), על מסלול שכלל לא מעט עליות ומזגן בעוצמה מלאה, לא נתקלנו בבעיה לצלוח כ-35 קילומטר "חשמליים" בטרם נכנס מנוע הבנזין לפעולה.

חוויית הנסיעה על חשמל מקבילה לזו של חשמלית "אמיתית" עם שיוט חרישי ולינארי, אם כי ללא רזרבות הכוח הספורטיביות של הדגם החזקים בפלח כמו ה- GE3 של GAC או ה"מיני" החשמלית.

אגב, מצב התכנות "הספורטיבי" של מחשב המנוע מתפקד גם כגנרטור יעיל מאוד לטעינה עצמית של הסוללה ויש בכך סוג של איזון קוסמי נוסח "יאן ויאנג": אתה בוחר במצב ספורט, מפנק את עצמך בביצועים נמרצים ואחרי חצי שעה שוב יש לך סוללה חשמלית טעונה במלואה עבור שיוט "ירוק" וידידותי לסביבה. ההנאה מתורגמת לאיכות הסביבה.

המינוס הוא שהמצב הספורטיבי גורם למנוע להשמיע צלילים מכניים קולניים ומחוספסים. במצב המשולב, חשמל ובנזין, המכונית מרגישה זריזה ואין לה בעיה לצלוח בקצב נאה עליות למרות שההספק הכולל זהה לזה של ההיברידית הרגילה והמשקל העצמי גבוה יותר בכ-100 קילו.

כמקובל בעדות הפלאג-אין, הנירו מציגה נתון צריכת דלק "משוקלל" פנטסטי של כ-77 קילומטר לליטר שקשה לשחזר אותו במציאות. מי שינהג במכונית בצורה "ישראלית" טיפוסית וישתמש בכבל הטעינה רק לעתים רחוקות, עדיין יוכל לצלוח מעל 700 קילומטרים על מיכל בודד - די והותר לגיחה מהמרכז לאילת ובחזרה נון-סטופ.

מנגד, מי שיטען את הסוללה "על פי הספר" וינוע כמה עשרות קילומטרים ביום מהבית לעבודה וחזרה, סידורים וכו' על חשמל בלבד, יגלה שהביקור בתחנת הדלק הופך להיות זיכרון רחוק. על הדרך הוא גם יפחית משמעותית את החתימה הסביבתית שלו עם פליטת CO2 מזערית.

פרט לכך הנירו שומרת על המאפיינים הדינמיים המוכרים של הסדרה עם היגוי ידידותי ומאוזן כל עוד מקפידים לנתק את מערכת "הסיוע להיגוי", יציבות כיוונית טובה במהירויות גבוהות ואחיזת כביש ראויה תודות למרכז כובד נמוך (סוללה), נוחות נסיעה מצוינת ומרווח גחון גבוה מספיק לטיפוס נינוח על מדרכות.

בשורה התחתונה: גרסת הפלאג-אין של הנירו היא מה שמכונה בעולם ההייטק "משבשת שוק". היא מביאה חלק גדול מהיתרונות של רכב חשמלי, כולל פוטנציאל לעלויות שוטפות מזעריות - אבל ללא חסרונות הטווח והטעינה המוכרים; היא פונה לקהל שמחפש "רכב ירוק יחיד"; והיא משתלבת ברף מחיר הגיוני, שהיה שמור עד כה להיברידיות רגילות. בהנחה ששוק הציים הישראלי יחזור לעצמו ושכמויות האספקה יהיו זמינות, לא נופתע אם היא תיקח נתח נכבד מהשוק בשנה הבאה. 

מתחרות

פריוס פלאג-אין

167 אלף שקל עולה גרסת הפלאג-אין של הפריוס. העיצוב העתידני מקביל לזה של הפריוס ההיברידית הרגילה וכך גם תא הנוסעים שעמוס באלקטרוניקה. מערכת ההנעה כוללת מנוע 1.8 ליטר בנזין, מנוע חשמלי וסוללה של 8.8 קילו-ואט עם הספק משולב של 122 כ"ס וטווח חשמלי נטו של כ-45 קילומטרים

רנו קפצ'ור פלאג-אין

מעבר לפינה נמצאת גרסת הפלאג-אין של רנו קפצ'ור החדשה, שמציעה שילוב מתקדם של מנוע 1.6 ליטר בנזין, שני מנועים חשמליים וסוללה של 10 קילו-ואט, עם הספק משולב של כ-160 כ"ס. הטווח החשמלי הוא עד כ-50 ק"מ על חשמל. ההנעה הזו תופיע במקביל גם בסדרת המגאן, כולל סטיישן

טויוטה ראב4 פלאג-אין

טויוטה כבר משווקת ברצות הברית גרסת פלאג-אין של הראב-4 הפופולרי, שתוצע בקרוב גם באירופה. ההנעה משלבת מנוע 2.5 ליטר בנזין עם הספק משולב של כ-306 כ"ס וסוללה גדולה של 18 קילו-ואט עם טווח חשמלי של עד כ-65 כ"ס. המחיר בארה"ב מתחיל ב-38 אלף דולר

עוד כתבות

רכב ותחבורה / צילום: יח''צ

לקראת 2026: האם עדיין משתלם לקבל רכב בליסינג מהעבודה?

רבים מקבלים רכב בליסינג תפעולי ממקום העבודה ומחליפים אותו לרוב ברבעון הראשון של השנה ● אל מול יתרונות של רכב צמוד ושירותי אחזקה, עומד התשלום של העובד שנגזר ממחיר המחירון של הרכב ולא ממחיר השוק ● וגם: האם כדאי לבחור ברכב חשמלי או פלאג־אין

וויטקוף וקושנר / צילום: ap, Alex Brandon

וויטקוף וקושנר: "המלחמה נגמרה, לא נאפשר להפר את ההסכם"

סגן נשיא ארה"ב ג'יי-די ואנס: "לא קיימת כרגע תשתית ביטחונית שתבטיח את פירוק חמאס מנשקו" ●  מקורות פלסטינים לאל-ג'זירה: המגעים של המתווכות הצליחו להחזיר את המצב בעזה להסכם הפסקת האש לעזה שנכנסת לתוקף ● עדכונים שוטפים

עו''ד טל בסכס / צילום: יח''צ

טל בסכס ימונה ליו"ר חברת נגה המנהלת את רשת החשמל

בסכס, מנכ"ל החברה למתנ"סים, היה במשך כשלושה חודשים הפרויקטור האזרחי של המלחמה, אך התפטר לאחר שלא ניתנו לו סמכויות ותקציבים למימוש תפקידו ● בחברת נגה אין יו"ר קבוע מאז יולי, אז סיים את תפקידו היו"ר הקודם סמי תורג'מן אחרי דוח קשה שהתפרסם על תפקודו

נטלי משען-זכאי, ליאור סושרד, איל וולדמן, מיכל ברוורמן בלומנשטיק / צילום: יח''צ, גבריאל בהרליה, פרטי, נתנאל טוביאס

שאלנו את זוכה פרס נובל מה היה לומד היום באוניברסיטה

איל וולדמן לא היה משנה כלום במסלול שבחר, מנכ"לית נתיבי איילון הייתה לומדת פיתוח ארגוני שיסייע לה בניהול, מיכל ברוורמן־בלומנשטיק עזבה את האקדמיה אבל לא מתחרטת על רגע, וזוכה הנובל צ'חנובר ממליץ על מקצועות הרפואה ● שאלנו את בעלי התפקידים הגדולים במשק מה כדאי לצעירים ללמוד ● מה היינו לומדים היום, פרויקט מיוחד 

בר דיאמנט / צילום: Nimco Design

בגיל 23, ולמרות שהבנק לא רצה לתת לו משכנתא, הוא קנה דירה ראשונה

בר דיאמנט רק בן 24 אבל כבר הספיק לרכוש שתי דירות, שתיהן במתחמים שמיועדים לפינוי־בינוי ● לדבריו, "כסף תמיד אפשר לגייס מכל מקור. אם יש הזדמנות - לא מוותרים עליה"

נטפים / צילום: יח''צ

"לרוכשים לא יהיו חיים קלים": מה תעשה פורטיסימו עם חברת טפטפות מדשדשת?

קרן ההשקעות של יובל כהן במגעים לרכוש את נטפים לפי שווי של כמיליארד דולר - כמעט חצי מהשווי שהוענק לה לפני 6 שנים כשנמכרה לחברת צינורות פלסטיק ממקסיקו ● כעת, מעריכים בשוק מה תעשה פורטיסימו עם הרכישה, ומה יציל את חברת הטפטפות מחצרים

אביגדור וילנץ / צילום: אינטל

החברה החדשה של אביגדור וילנץ מחליפה את אינטל שמתפנה מקיסריה

אינטל מפנה בקיסריה את משרדי החברה המשתרעים על פני 8,000 מ"ר, כאשר המאות הבודדות של העובדים בה יפוזרו ברובם במרכזי הפיתוח של אינטל בחיפה ובפתח תקווה ● לגלובס נודע כי מי שתיכנס במקומה למתחם בזמן הקרוב תהיה אלמנט לאבס, חברת סטארט־אפ חדשה שהקימו מייסדי הבאנה - אביגדור וילנץ, דוד דהן ורן חלוץ

פריז, מוזיאון הלובר / צילום: רון פז

בגלל שוד בשווי של מיליוני אירו: מוזיאון הלובר נסגר למבקרים

תכשיטים שהיו שייכים בעבר לנפוליאון וז'וזפין בונפרטה נשדדו מהמוזיאון המפורסם בעולם במהלך סוף השבוע ע"י כנופיית גנבים ● עפ"י ההערכות, שווי התכשיטים נאמד במיליוני אירו ● אלפי המבקרים פונו החוצה בבהילות, ובמוזיאון הבהירו: "בשל נסיבות חריגות, המוזיאון יישאר סגור היום"

ירידות בבורסה בתל אביב / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בעקבות חילופי האש ברפיח וחידוש התקיפות בעזה: הבורסה ננעלה בירידות

מדד ת"א 35 ירד בכ-1.1%, ת"א 90 נפל בכ-1.8% ● מדדי הבנייה הוביל את הירידות ונחלש בכ-3.6% ● המניות הדואליות משכו את הבורסה כלפי מטה ● חששות מפני יציבות הבנקים בארה"ב מוסיפות עוד שמן לתנודתיות בוול סטריט ● עונת הדוחות תצבור תאוצה, עם התוצאות של טסלה, אינטל ונטפליקס ● וגם: המניה שהאנליסטים צופים שתזנק בכ־40%

מליאת הכנסת / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

התערבות בחברות ממשלתיות ובניהול הבנקים: הכנסת פותחת את מושב החורף

מושב החורף של הכנסת נפתח עם שורה של הצעות חוק ● על הפרק: הגדלה דרמטית של המינויים הפוליטיים בחברות הממשלתיות, ניסיון לאפשר לממשלה למנות בכירים בשירות הציבורי והתערבות בשיקול־הדעת של הבנקים ● מה הסיכוי שהן יעברו?

הצוואות החדשות  של הישראלים / צילום: Shutterstock

גם מתחת לגיל 50: מספר עורכי הצוואות מזנק. אלה הסיבות

מספר הצוואות שהופקדו אצל רשם הירושה בשנה החולפת קפץ ב־32% בהשוואה לשנה שקדמה למלחמה ● חיילים צעירים שחששו שלא יחזרו מהשטח, מילואימניקים שמסדירים את חלוקת הרכוש בין האישה והילדים, וציבור שמבין שהמציאות השתנתה: מאז ה־7 באוקטובר יותר ויותר ישראלים נערכים לתרחיש הגרוע ביותר

יקב מואה / צילום: דוד סילברמן

למעלה מ-50 יקבי מדבר חלוציים וקשי עורף מוכיחים שמהנגב דווקא יוצאים יינות מופלאים

ריבוי ימי שמש, טמפרטורות גבוהות וקרינה חורכת הופכים את הנגב לאחד מאזורי היין המאתגרים בעולם ● כעת נעשים מאמצים לממש את פוטנציאל תיירות היין באזור, כך שבעולם יווכחו שליקבים האיכותיים שבו יש הרבה מאוד להציע

יאיר אבידן / צילום: אייל טואג

לא עוד כיבוי שריפות: הגיע הזמן לחוק יסוד שמבטיח השקעה בעתיד

ההשקעה הציבורית בישראל נמוכה בכ־50% מהממוצע הבינלאומי, בזמן שמשאביה נשחקים בהוצאות קצרות טווח כמו מענקים וסובסידיות ● האם יעלה על הדעת שמדינה תתנהל בפחות אחריות מתאגיד? כדי לתקן את העיוות, נדרש חוק יסוד חדש: "אחריות בין-דורית וחלוקת תקציב המדינה" ● דעה

''רונית אלקבץ: נביאה, כוהנת, מלכה...'' שמוצגת במכון הצרפתי בתל אביב. תנעל ב־13 בנובמבר 2025 / צילום: פיליפ כהן

9 שנים ללכתה של רונית אלקבץ: האומן שחייו השתנו בזכותה חוזר להשראה שלו

רונית אלקבץ, שחקנית קולנוע, במאית, תסריטאית ואייקון, סללה דרך לאומנים רבים שזהותם המזרחית טושטשה בשדה התרבותי ● כעת, משיק האומן איציק בדש תערוכה שמוקדשת לה ומספר כיצד היא השפיעה על חייו: "ברחתי מהסיפור הזה, היא פקחה את עיניי על החשיבות של הקשר עם המקורות שלנו"

חדשות הביומד / צילום: Shutterstock

המחקר שמגלה: התועלת המפתיעה של ניתוחים להקטנת חזה

חוקרים מבית החולים הדסה ערכו מחקר על נשים שעברו ניתוח להקטנת חזה, והגיעו למסקנה מעניינת; חברת פרוטליקס קיבלה בשורה מאכזבת מרשות התרופות האירופית, והמניה צנחה; וגם: חברת אומניקס, שלמדה מהחרקים לייצר אנטיביוטיקה, הודיעה על גיוס של מיליונים ● השבוע בביומד

מימין: פיליפ בואזיז, יו''ר וסמנכ''ל כספים; אלכס בואזיז, ממייסדי החברה / צילום: מתן אביב, DEEL

מרגל, תחקיר ומנכ"ל בן 30: המשפחה שמאחורי הסטארט־אפ המצליח

לאחרונה הודיעה דיל הישראלית־אמריקאית על גיוס 300 מיליון דולר והפכה לאחת מהחברות היקרות בשוק תשלומי השכר ● מאחורי ההצלחה עומדת אימפריה משפחתית עם עננה מעליה

מחבלי חמאס לאחר הפסקת האש / צילום: ap, Jehad Alshrafi

אל הוואקום שנוצר ברצועת עזה נכנסת טורקיה, וזה רע מאוד לישראל

כשבוע וחצי לאחר כניסת הפסקת האש לתוקף, המציאות ברצועת עזה אינה זהה לזו של 7 באוקטובר 2023 - היא הרבה יותר גרועה ● לוואקום שנוצר ברצועה, שבו מחד הרס אדיר ומאידך בעלות הממון המתונות נותרות בצד, נכנסות בשעטה קטאר וטורקיה ● ישראל למדה על בשרה מה המחיר הכבד של "מענקים" קטאריים ושל גירוש בכירי חמאס לאיסטנבול

הישראליות בוול סטריט / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הישראלית שניסתה להיכנס לאחד הטרנדים הלוהטים בוול סטריט וצנחה מאז ב-50%

במדור השבועי של גלובס, בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט בסופ"ש ● זוז פאוור, שהודיעה בסוף יולי על הפיכתה לחברת אוצר המחזיקה בביטקוין, נפלה בכ-13% בשני ימי המסחר האחרונים, ובסך-הכול בכ-50% מאז המהלך ● החברה הביטחוניות נוקלאוס דיווחה שהיא יזמת של חברת SPAC חדשה ● וסיוה נחלשה מבלי שפרסמה דיווח מהותי

היצוא הביטחוני של ישראל לאסיה פסיפיק בירידה / צילום: חברת אקסטנד

אחת מיבואניות הנשק הגדולות מישראל מפסיקה לרכוש. יפן תתפוס את מקומה?

בפיליפינים הסירו חברה ישראלית ממכרז ביטחוני, בעוד שבניו דלהי מגבירים את הרכש ● כך, אסיה־פסיפיק הפכה לאחד הגורמים העיקריים בתנודות הרכב היצוא הביטחוני הישראלי ● התקווה הגדולה המסתמנת של התעשיות הישראליות: תקציב הביטחון המתרחב של יפן

יעקב ויינשטיין / צילום: אייל טואג

אחד השחקנים הוותיקים בשוק ההון המקומי מציג - חמש תחזיות ואזהרה חמורה

יעקב ויינשטיין, מוותיקי שוק ההון המקומי, מזהיר כי "אנחנו בשלבים המאוחרים של 'שוק שורי' שנמשך כבר 40 שנה" ● בכל זאת, הוא צופה המשך עליות בשנתיים הבאות:"ה-S&P 500 יכול לעלות מעל 10% בשנה הקרובה, אבל זה יביא אותו למכפיל 25, שזה למתוח את הגומי יותר מדי" ● ממליץ לא להשקיע במניות בישראל, ולהיערך למשבר כלכלי גדול בסוף העשור